Latterlige politikere ...Eller ?

Hvad sker der lige for verden?! Diskutér det her!
Slettet bruger
Likede indlæg: 20787

Re: Latterlige politikere ...Eller ?

Indlægaf Slettet bruger » 21. maj 2016, 21:36

FruitFly skrev:
paint skrev:Enig!

Det bedste svar jeg har hørt på spørgsmålet om brugen af 'Neger/Negro' er følgende:

"Negro is currently considered somewhat offensive in the United States, and it's not advisable to use it if you are first learning the language.

I say "somewhat" because there are circumstances where it is still used, but those circumstances are historically and socially complex, and even Americans still struggle with those circumstances.

It's best to either look for a more neutral term - black or African-American are currently* better choices - or to avoid the reference to race except where necessary. It's also a good idea to take the cue from the person you are describing - what word, if any, would they be comfortable with you using?

*Note: racial relations and language in the US continue to evolve, and what is proper today might be offensive tomorrow."

Godt at høre at "black" kan bruges. Det er også det jeg ville vælge, om jeg skulle tale om hudfarve.


Wiki har et OK opslag om hele affæren, og åbenbart var "black" i helt gamle dage nedsættende, men så ville borgerretsbevægelsen hellere have black tilbage fordi DE syntes "negro" var nedsættende - hvilket ældre blacks/negros ikke brød sig om, fordi de syntes stadig black var mest nedsættende.

https://en.wikipedia.org/wiki/Negro

Fra den her periode

Billede

Billede
0
Brugeravatar
Precaseptica
Indlæg: 849
Tilmeldt: 27. aug 2015, 10:07
Kort karma: 211
Likede indlæg: 1884

Re: Latterlige politikere ...Eller ?

Indlægaf Precaseptica » 21. maj 2016, 22:01

Jeg tror Espersens udspil var totalt kalkuleret for at trække opmærksomhed væk fra de seneste nedskæringer DF har skrevet under på. At Kofoed så lige vælger at vælte hele læsset for DF tror jeg dog ikke var en del af deres håb til konsekvenserne.
0
IrmaPigen
Indlæg: 7796
Tilmeldt: 17. apr 2016, 06:38
Kort karma: 973
Likede indlæg: 12462

Re: Latterlige politikere ...Eller ?

Indlægaf IrmaPigen » 22. maj 2016, 05:50

Jeg nøjes blot med at konstatere, at jeg morer mig :-D (og krummer tæer)
0
Goozilla
Indlæg: 576
Tilmeldt: 30. apr 2016, 13:46
Kort karma: 28
Likede indlæg: 1628

Re: Latterlige politikere ...Eller ?

Indlægaf Goozilla » 22. maj 2016, 15:17

Precaseptica skrev:Jeg tror Espersens udspil var totalt kalkuleret for at trække opmærksomhed væk fra de seneste nedskæringer DF har skrevet under på. At Kofoed så lige vælger at vælte hele læsset for DF tror jeg dog ikke var en del af deres håb til konsekvenserne.


Den eneste Kofod har væltet læsset for er da sig selv!

Søren Espersen bruger sandsynligvis ganske bevidst en dum vending, som muligvis kunne handle om en afledningsmanøvre eller en principiel diskussion om begrebet. Espersen er ikke dum og ved udemærket, at hans udsagn ville få visse folk op af stolen. Har det handlet om en afledningsmanøvre, så har Kofod om noget hjulpet DF og endda ligefrem fået Søren Espersen til at fremstå som et offer.

DF's forhåbninger til diverse konsekvenser er måske ikke blevet indfriet, som de havde forventet det, men når man spiller om en Opel og får leveret en Mercedes, så kan man vel næppe finde på at stå og ærgre sig?
0
ALD MAKT TEL DI ORBLENE!!!
Brugeravatar
Precaseptica
Indlæg: 849
Tilmeldt: 27. aug 2015, 10:07
Kort karma: 211
Likede indlæg: 1884

Re: Latterlige politikere ...Eller ?

Indlægaf Precaseptica » 22. maj 2016, 15:20

Goozilla skrev:
Precaseptica skrev:Jeg tror Espersens udspil var totalt kalkuleret for at trække opmærksomhed væk fra de seneste nedskæringer DF har skrevet under på. At Kofoed så lige vælger at vælte hele læsset for DF tror jeg dog ikke var en del af deres håb til konsekvenserne.


Den eneste Kofod har væltet læsset for er da sig selv!

Søren Espersen bruger sandsynligvis ganske bevidst en dum vending, som muligvis kunne handle om en afledningsmanøvre eller en principiel diskussion om begrebet. Espersen er ikke dum og ved udemærket, at hans udsagn ville få visse folk op af stolen. Har det handlet om en afledningsmanøvre, så har Kofod om noget hjulpet DF og endda ligefrem fået Søren Espersen til at fremstå som et offer.

DF's forhåbninger til diverse konsekvenser er måske ikke blevet indfriet, som de havde forventet det, men når man spiller om en Opel og får leveret en Mercedes, så kan man vel næppe finde på at stå og ærgre sig?


Det kan du have ret i.

Men han måtte aflyse sin tur til USA. Så jeg ved ikke hvorvidt han havde regnet med et andet udfald selv. Men det kunne da godt se ud som en win-win, nu du siger det.
0
Goozilla
Indlæg: 576
Tilmeldt: 30. apr 2016, 13:46
Kort karma: 28
Likede indlæg: 1628

Re: Latterlige politikere ...Eller ?

Indlægaf Goozilla » 22. maj 2016, 16:30

Precaseptica skrev:Det kan du have ret i.

Men han måtte aflyse sin tur til USA. Så jeg ved ikke hvorvidt han havde regnet med et andet udfald selv. Men det kunne da godt se ud som en win-win, nu du siger det.


Han spiller bare offerkortet fuldt ud. Der er absolut ingen, som har tvunget ham til at aflyse nogen tur. Det skulle faktisk undre mig meget, hvis nogen i USA overhovedet har bidt mærke i Kofod's kiksede forsøg på selvpromovering.

I det hele taget virker det som om, at det er en kamp i overbud på pinligheder. Kofods eklatante selvmål ved at forsøge at score billige point i forargelsens land tager dog sejren i mine øjne, når man tænker på, hvor meget skvatmiklens egen fortid ville have forarget selv samme nation. Det undskylder dog ikke Espersens kiksede betegnelse af den siddende præsident hos vores allierede. Hans overbud med at aflyse en tur pga. udviklingen omkring hans udtalelse er både kujonagtig og ynkelig. Han burde være mere tykhudet, når han formulerer sig med de vendinger, han gør.
0
ALD MAKT TEL DI ORBLENE!!!

Tilbage til "Politik, kultur og samfund"