Brug mere tid på uddannelse og færre penge på tasker og sko

Hvad sker der lige for verden?! Diskutér det her!
Brugeravatar
Bimmerdyret
Indlæg: 1982
Tilmeldt: 25. okt 2015, 14:36
Kort karma: 116
Likede indlæg: 1615

Re: Brug mere tid på uddannelse og færre penge på tasker og sko

Indlægaf Bimmerdyret » 23. maj 2016, 16:57

Akehurst2 skrev:
Bimmerdyret skrev: :lol: nemlig, og ærlig talt så går det godt nok mange dyre par sko på et enkelt modul af en lederuddannelse, og hvis det firma man arbejder ikke dertil heller ikke vil give tiden til efteruddannelsen, så kan man gå barfodet rundt i mange år mens man sparer op.



Ja, det er lidt skægt at sætte sko og tasker over for den MBA, hun selv har brugt 500.000 kr. på.

Hvis der virkelig er kvinder med sko og tasker for 500.000, der brokker sig over manglende arbejdsgiverbetalt MBA, så må det være et fåtal.


Dertil er det også ret sjovt, at hun i den periode hun tog den har haft " mindre jobs" mange forskellige steder og af meget kort varighed. Der er så kun en vej at blive selvstændig, fordi der ikke er så mange virksomheder, der ser folk med en lang række af 1 års stillinger som særlig holdbare.

Mange der tager en MBA smækker altså heller ikke lige 500.000 kr kontant på bordet, de financierer den med lån i banken.
Jeg tror nu min bankrådgiver vil sige ok til det, men no f.. way til 500.000 lån til tasker og sko. :lol:
0
Brugeravatar
Animi
Indlæg: 7467
Tilmeldt: 24. okt 2015, 14:47
Kort karma: 823
Likede indlæg: 19509

Re: Brug mere tid på uddannelse og færre penge på tasker og sko

Indlægaf Animi » 23. maj 2016, 22:26

Selvom jeg synes det er en lidt mærkelig retorik at bruge, for at komme frem til pointen, er jeg enig i budskabet. At alle - mænd som kvinder - må arbejde, for at få det de vil have.
Som jeg læste et sted - hvis du kun yder 10%, skal du ikke forvente at resultatet er 100%.
0
You know what the issue is with this world? Everyone wants a magical solution to their problem, and everyone refuses to believe in magic.
HerErJeg
Indlæg: 4192
Tilmeldt: 5. jan 2016, 07:51
Kort karma: 108
Likede indlæg: 5014

Re: Brug mere tid på uddannelse og færre penge på tasker og sko

Indlægaf HerErJeg » 24. maj 2016, 03:36

Det er en aldeles glimrende artikel synes jeg. Jeg kommer til at tænke på, hvad det er der definerer kvinder? Hun nævner at mange sukker efter nye bryster i samme sekund de bliver 18, for hvis skyld egentlig? Er det for at se godt ud på markedet over for mændene? Der er da ganske givet et bindeled der, nogle mænd laver lige 'scanneren" og vurderer ud fra hvad der ses.
Tasker og sko? En drøm for mange at kunne flashe noget dyrt, det må så være et prestigeprojekt kvinder i mellem, at få sig rangordnet der.
De gode gamle dyder med tæring efter næring er lagt i graven, gad vide hvor mange der bevidst vil vælge prestigen i en gudeskøn taske, fremfor at smide et par år i egen fremtid, og så komme op ad karrierestigen?
0
HerErJeg
Indlæg: 4192
Tilmeldt: 5. jan 2016, 07:51
Kort karma: 108
Likede indlæg: 5014

Re: Brug mere tid på uddannelse og færre penge på tasker og sko

Indlægaf HerErJeg » 24. maj 2016, 06:00

Hvis den med brysterne lige skal gøres færdig, så fandt jeg lidt materiale er beskrev at 60 (seks-nul) fik lavet bryster på privathospitalerne i 2001.
I 2012 var tallet steget til 2.000 og nu her i 2015/2016 er vi over 4.000 årligt. Noget tyder på et kvindeideal der er på vej ud af sund fornuft og en selvtillid der er afhængig af at gøre noget dyrt for sig selv. At gøre sig selv perfekt på den ene eller anden måde.
0
Akehurst2
Indlæg: 14144
Tilmeldt: 11. aug 2015, 18:17
Kort karma: 1259
Likede indlæg: 40586

Re: Brug mere tid på uddannelse og færre penge på tasker og sko

Indlægaf Akehurst2 » 24. maj 2016, 07:25

HerErJeg skrev:Det er en aldeles glimrende artikel synes jeg. Jeg kommer til at tænke på, hvad det er der definerer kvinder? Hun nævner at mange sukker efter nye bryster i samme sekund de bliver 18, for hvis skyld egentlig? Er det for at se godt ud på markedet over for mændene? Der er da ganske givet et bindeled der, nogle mænd laver lige 'scanneren" og vurderer ud fra hvad der ses.


Tror du, dem, der ønsker sig bryster i 18-års fødselsdagsgave nødvendigvis er de samme, der brokker sig over manglende bestyrelsesposter til kvinder?

HerErJeg skrev:Tasker og sko? En drøm for mange at kunne flashe noget dyrt, det må så være et prestigeprojekt kvinder i mellem, at få sig rangordnet der.
De gode gamle dyder med tæring efter næring er lagt i graven, gad vide hvor mange der bevidst vil vælge prestigen i en gudeskøn taske, fremfor at smide et par år i egen fremtid, og så komme op ad karrierestigen?


Man kan mene, at folk skal skrue ned for privatforbruget og investere i uddannelse i stedet (hvad rigtig mange jo også gør, de år de er på SU) - men hvorfor er det lige sko og tasker, der er relevante? Hvad med cykler og ure?
2
Brugeravatar
Precaseptica
Indlæg: 845
Tilmeldt: 27. aug 2015, 10:07
Kort karma: 210
Likede indlæg: 1874

Re: Brug mere tid på uddannelse og færre penge på tasker og sko

Indlægaf Precaseptica » 24. maj 2016, 10:11

Der er et par detaljer ved denne debat jeg godt kunne tænke mig at kommentere på.

Sammenligningen med at mænd også bruger penge på dyre ting er lidt fjollet. Ikke meget, men lidt. Mænd har også problemer med deres interne kønskultur, men har ikke i samme grad behov for at frigøre sig. Det er helt rigtigt at specielt de yngre generationer af mænd er blevet mere fysisk forfængelige og går meget op i hvordan de tager sig ud og det bør der være langt mere debat omkring end der er. Men det er stadig korrekt, at kvinder ofte skal gøre en større indsats for at blive taget seriøst. Hele feminisme projektet kunne dreje nøglen, hvis det var ligeligt fordelt.

Så her vil jeg mene, at man bør gøre op med om man synes der findes fuld ligestilling eller ej. Hvis nej, så er det korrekt at lede efter ting som kvinder gør (eller som mænd gør ved kvinder), som barrikaderer deres videre fremdrift, og så duer sammenligningen med mænd ikke helt. Hvis ja, så skal man være opmærksom på at man er indtrådt i en debat, der i sine grundvilkår antager det modsatte.

Er det korrekt, at kvinder kunne have godt af at målrette deres faglige indsats og samtidigt vinde på at nedbringe deres privatforbrug? Ja selvfølgelig. Det er også korrekt at mænd kunne gøre det samme. Men hvad skal sammenligningen til for? Peger du også på ham foran når du er på McD og siger at han gjorde det også? Hvad nu hvis du vejer det dobbelte af ham - er det så også lige så dumt for ham at stå der som for dig?

Uanset hvad køn man har, så vil der være dele af ens privatforbrug, der er med til at give kunstigt åndedræt til uddøende kønsroller. Flash og bling og ikke-funktionelle køb er socialt set med til at opretholde en laveste fællesnævner for hvad man bør stræbe efter.
1
Brugeravatar
Advocatus-Diaboli
Permanent bortvist
Indlæg: 1563
Tilmeldt: 8. mar 2016, 15:10
Kort karma: 238
Likede indlæg: 2220

Re: Brug mere tid på uddannelse og færre penge på tasker og sko

Indlægaf Advocatus-Diaboli » 24. maj 2016, 14:48

Akehurst2 skrev:Nå, men sådan en artikel her provokerer egentlig mig ret meget: http://www.b.dk/kronikker/du-skal-ikke- ... ig-udenfor

Ved dog ikke, om jeg bare er en overfladisk dåse, der føler mig ramt, eller om artiklen faktisk er så provokerende.


Jeg synes det er så basalt og indlysende, det hun siger, at jeg slet ikke fatter at man kan blive provokeret over det?

Jeg synes i hvert fald, at det er mærkeligt at det lige er kvinders forbrug, der er forkasteligt og åbenbart i modstrid med at ville noget med sit karriereliv. For hvad så med mænd, der også gerne ville have en MBA betalt, som har et dyrt ur eller en dyr cykel. Må de så heller ikke være irriterede over, hvis deres arbejdsplads ikke vil betale den ønskede efteruddannelse?


Det skyldes jo nok at det primært er kvinder der øffer over at de ikke får serveret det hele på et sølvfad. Når man krydser linien mellem at have et job og have en karriere, så har jeg aldrig set en mand pive over at han ikke får serveret tingene for sig, eksempelvis i form af arbejdsgiverbetalt efteruddannelse til flere hundrede tusinde kroner. Jeg er ikke i tvivl om at jeg selv skal have flere efteruddannelser på diplom- eller master-niveau, og kan jeg få det betalt af en arbejdsgiver, så er det da bonus, men det er da på ingen måde noget jeg kalkulerer med. De uddannelser kommer mig selv til gode hele livet, (men ikke nødvendigvis en arbejdsgiver), og de betaler sig temmelig hurtigt hjem. Så er det sgu også fair nok at man selv betaler.

Det er i det hele taget en underlig kobling i mit hoved - det med efteruddannelse og privatforbrug. Hvad har det egentlig med hinanden at gøre, hvis man faktisk mener, virksomheden burde betale? Det handler vel ikke kun om man kan, men også om man vil betale.


Det har noget at gøre med éns instilling og holdning til dét at tage ansvar for sig selv, eller at forvente at andre forærer dig tingene.

Jeg bliver ganske rigtig "fuldstændige rasende". Eller i hvert fald provokeret. For hvorfor er en taske en så meget mere dumt end alt muligt andet, der er dyrt?


Fordi at en uddannelse kaster så uendeligt meget mere af sig og bliver ved med at give, i forhold til en eller anden mode accessory. Jeg synes det svarer til forskellen på at bruge et par tusinde på en billet til en forestilling og så på at bruge et par tusinde på et tv.
0
Listen, I'm a nice person - so if I'm an asshole to you, you need to ask yourself why.
StripesAddict
Indlæg: 1098
Tilmeldt: 2. sep 2015, 15:58
Kort karma: 128
Likede indlæg: 1046

Re: Brug mere tid på uddannelse og færre penge på tasker og sko

Indlægaf StripesAddict » 24. maj 2016, 16:37

Advocatus-Diaboli skrev:
Akehurst2 skrev:Nå, men sådan en artikel her provokerer egentlig mig ret meget: http://www.b.dk/kronikker/du-skal-ikke- ... ig-udenfor

Ved dog ikke, om jeg bare er en overfladisk dåse, der føler mig ramt, eller om artiklen faktisk er så provokerende.


Jeg synes det er så basalt og indlysende, det hun siger, at jeg slet ikke fatter at man kan blive provokeret over det?

Jeg synes i hvert fald, at det er mærkeligt at det lige er kvinders forbrug, der er forkasteligt og åbenbart i modstrid med at ville noget med sit karriereliv. For hvad så med mænd, der også gerne ville have en MBA betalt, som har et dyrt ur eller en dyr cykel. Må de så heller ikke være irriterede over, hvis deres arbejdsplads ikke vil betale den ønskede efteruddannelse?


Det skyldes jo nok at det primært er kvinder der øffer over at de ikke får serveret det hele på et sølvfad. Når man krydser linien mellem at have et job og have en karriere, så har jeg aldrig set en mand pive over at han ikke får serveret tingene for sig, eksempelvis i form af arbejdsgiverbetalt efteruddannelse til flere hundrede tusinde kroner. Jeg er ikke i tvivl om at jeg selv skal have flere efteruddannelser på diplom- eller master-niveau, og kan jeg få det betalt af en arbejdsgiver, så er det da bonus, men det er da på ingen måde noget jeg kalkulerer med. De uddannelser kommer mig selv til gode hele livet, (men ikke nødvendigvis en arbejdsgiver), og de betaler sig temmelig hurtigt hjem. Så er det sgu også fair nok at man selv betaler.

Det er i det hele taget en underlig kobling i mit hoved - det med efteruddannelse og privatforbrug. Hvad har det egentlig med hinanden at gøre, hvis man faktisk mener, virksomheden burde betale? Det handler vel ikke kun om man kan, men også om man vil betale.


Det har noget at gøre med éns instilling og holdning til dét at tage ansvar for sig selv, eller at forvente at andre forærer dig tingene.

Jeg bliver ganske rigtig "fuldstændige rasende". Eller i hvert fald provokeret. For hvorfor er en taske en så meget mere dumt end alt muligt andet, der er dyrt?


Fordi at en uddannelse kaster så uendeligt meget mere af sig og bliver ved med at give, i forhold til en eller anden mode accessory. Jeg synes det svarer til forskellen på at bruge et par tusinde på en billet til en forestilling og så på at bruge et par tusinde på et tv.


Nu kender jeg bare ret få mænd, der bruger deres penge på efteruddannelse, men mange mænd, der bruger penge på biler, anlæg, computere, dyre telefoner (nyeste model), kantinemad, øller og gadgets (apple watch). Jeg kan se ikke se hvordan det på nogen måde er bedre, end de ting kvinder typisk bruger penge på.
1
StripesAddict
Indlæg: 1098
Tilmeldt: 2. sep 2015, 15:58
Kort karma: 128
Likede indlæg: 1046

Re: Brug mere tid på uddannelse og færre penge på tasker og sko

Indlægaf StripesAddict » 24. maj 2016, 16:37

Advocatus-Diaboli skrev:
Akehurst2 skrev:Nå, men sådan en artikel her provokerer egentlig mig ret meget: http://www.b.dk/kronikker/du-skal-ikke- ... ig-udenfor

Ved dog ikke, om jeg bare er en overfladisk dåse, der føler mig ramt, eller om artiklen faktisk er så provokerende.


Jeg synes det er så basalt og indlysende, det hun siger, at jeg slet ikke fatter at man kan blive provokeret over det?

Jeg synes i hvert fald, at det er mærkeligt at det lige er kvinders forbrug, der er forkasteligt og åbenbart i modstrid med at ville noget med sit karriereliv. For hvad så med mænd, der også gerne ville have en MBA betalt, som har et dyrt ur eller en dyr cykel. Må de så heller ikke være irriterede over, hvis deres arbejdsplads ikke vil betale den ønskede efteruddannelse?


Det skyldes jo nok at det primært er kvinder der øffer over at de ikke får serveret det hele på et sølvfad. Når man krydser linien mellem at have et job og have en karriere, så har jeg aldrig set en mand pive over at han ikke får serveret tingene for sig, eksempelvis i form af arbejdsgiverbetalt efteruddannelse til flere hundrede tusinde kroner. Jeg er ikke i tvivl om at jeg selv skal have flere efteruddannelser på diplom- eller master-niveau, og kan jeg få det betalt af en arbejdsgiver, så er det da bonus, men det er da på ingen måde noget jeg kalkulerer med. De uddannelser kommer mig selv til gode hele livet, (men ikke nødvendigvis en arbejdsgiver), og de betaler sig temmelig hurtigt hjem. Så er det sgu også fair nok at man selv betaler.

Det er i det hele taget en underlig kobling i mit hoved - det med efteruddannelse og privatforbrug. Hvad har det egentlig med hinanden at gøre, hvis man faktisk mener, virksomheden burde betale? Det handler vel ikke kun om man kan, men også om man vil betale.


Det har noget at gøre med éns instilling og holdning til dét at tage ansvar for sig selv, eller at forvente at andre forærer dig tingene.

Jeg bliver ganske rigtig "fuldstændige rasende". Eller i hvert fald provokeret. For hvorfor er en taske en så meget mere dumt end alt muligt andet, der er dyrt?


Fordi at en uddannelse kaster så uendeligt meget mere af sig og bliver ved med at give, i forhold til en eller anden mode accessory. Jeg synes det svarer til forskellen på at bruge et par tusinde på en billet til en forestilling og så på at bruge et par tusinde på et tv.


Nu kender jeg bare ret få mænd, der bruger deres penge på efteruddannelse, men mange mænd, der bruger penge på biler, anlæg, computere, dyre telefoner (nyeste model), kantinemad, øller og gadgets (apple watch). Jeg kan se ikke se hvordan det på nogen måde er mindre dumt, end de ting kvinder typisk bruger penge på.
0
Guldfisk
Indlæg: 537
Tilmeldt: 18. aug 2015, 18:40
Kort karma: 54
Likede indlæg: 1264

Re: Brug mere tid på uddannelse og færre penge på tasker og sko

Indlægaf Guldfisk » 24. maj 2016, 17:33

Hun holder foredrag og workshops for kvinder - selvfølgelig er det kvinder hun taler til og om. Hvis hun forsøgte at sælge foredrag til mænd ville hun nok inddrage mænd som eksempler.

Det kan ikke hidse mig op, at hun taler til sin målgruppe i stedet for generelt.
0
Brugeravatar
Advocatus-Diaboli
Permanent bortvist
Indlæg: 1563
Tilmeldt: 8. mar 2016, 15:10
Kort karma: 238
Likede indlæg: 2220

Re: Brug mere tid på uddannelse og færre penge på tasker og sko

Indlægaf Advocatus-Diaboli » 24. maj 2016, 19:30

StripesAddict skrev:
Nu kender jeg bare ret få mænd, der bruger deres penge på efteruddannelse, men mange mænd, der bruger penge på biler, anlæg, computere, dyre telefoner (nyeste model), kantinemad, øller og gadgets (apple watch).


Og hvor mange af de mænd, piver samtidigt over at deres karriere går i stå, fordi der ikke er penge til efteruddannelse? Hvor mange kvinder kender du, der bruger penge på egen efteruddannelse?
0
Listen, I'm a nice person - so if I'm an asshole to you, you need to ask yourself why.
StripesAddict
Indlæg: 1098
Tilmeldt: 2. sep 2015, 15:58
Kort karma: 128
Likede indlæg: 1046

Re: Brug mere tid på uddannelse og færre penge på tasker og sko

Indlægaf StripesAddict » 25. maj 2016, 09:17

Advocatus-Diaboli skrev:
StripesAddict skrev:
Nu kender jeg bare ret få mænd, der bruger deres penge på efteruddannelse, men mange mænd, der bruger penge på biler, anlæg, computere, dyre telefoner (nyeste model), kantinemad, øller og gadgets (apple watch).


Og hvor mange af de mænd, piver samtidigt over at deres karriere går i stå, fordi der ikke er penge til efteruddannelse? Hvor mange kvinder kender du, der bruger penge på egen efteruddannelse?


Ingen - men det er der heller ikke nogen kvinder der gør. Til gengæld kender jeg en del kvinder, som efteruddanner sig. Og ingen, der ejer designertasker til til 25K - og jeg kender ellers en del, der går op i den slags.
0
Brugeravatar
Advocatus-Diaboli
Permanent bortvist
Indlæg: 1563
Tilmeldt: 8. mar 2016, 15:10
Kort karma: 238
Likede indlæg: 2220

Re: Brug mere tid på uddannelse og færre penge på tasker og sko

Indlægaf Advocatus-Diaboli » 25. maj 2016, 09:28

StripesAddict skrev:
Advocatus-Diaboli skrev:
StripesAddict skrev:
Nu kender jeg bare ret få mænd, der bruger deres penge på efteruddannelse, men mange mænd, der bruger penge på biler, anlæg, computere, dyre telefoner (nyeste model), kantinemad, øller og gadgets (apple watch).


Og hvor mange af de mænd, piver samtidigt over at deres karriere går i stå, fordi der ikke er penge til efteruddannelse? Hvor mange kvinder kender du, der bruger penge på egen efteruddannelse?


Ingen - men det er der heller ikke nogen kvinder der gør.


Haha.. Måske ikke hvor du færdes, men jeg er stødt på dem i hobetal! Hvorfor tror du at det er kvinder der øffer over den artikel, og ikke mændene?
0
Listen, I'm a nice person - so if I'm an asshole to you, you need to ask yourself why.
Brugeravatar
Pølsemix
Indlæg: 3059
Tilmeldt: 26. okt 2015, 17:56
Kort karma: 196
Likede indlæg: 5512

Re: Brug mere tid på uddannelse og færre penge på tasker og sko

Indlægaf Pølsemix » 26. maj 2016, 05:42

Dikus skrev:Den korte version af hendes mange ord er, at kvinder bare skal arbejde hårdere og mere målrettet end mænd, så skal de nok ende samme sted som mændene lidt senere end dem, men det skal de ikke lade sig slå ud af eller whine over. De må tage sig sammen og acceptere, at mens mændene kan gå på druk og nyde arbejdsgiverbetalt uddannelse, så må de læse og spare op.

Mon ikke det er det, der provokerer dig?

Jeg må indrømme, jeg har fået den lort i mange forskellige farver silkepapir over årene. Jeg synes stadig den stinker.


Hvor siger hun det?
0
Brugeravatar
Advocatus-Diaboli
Permanent bortvist
Indlæg: 1563
Tilmeldt: 8. mar 2016, 15:10
Kort karma: 238
Likede indlæg: 2220

Re: Brug mere tid på uddannelse og færre penge på tasker og sko

Indlægaf Advocatus-Diaboli » 26. maj 2016, 17:45

Dikus skrev:Den korte version af hendes mange ord er, at kvinder bare skal arbejde hårdere og mere målrettet end mænd, så skal de nok ende samme sted som mændene lidt senere end dem, men det skal de ikke lade sig slå ud af eller whine over. De må tage sig sammen og acceptere, at mens mændene kan gå på druk og nyde arbejdsgiverbetalt uddannelse, så må de læse og spare op.

Mon ikke det er det, der provokerer dig?

Jeg må indrømme, jeg har fået den lort i mange forskellige farver silkepapir over årene. Jeg synes stadig den stinker.


Jeg tror du læser hendes artikel, som Jeppe Kofod læser Søren Espersens indlæg.
0
Listen, I'm a nice person - so if I'm an asshole to you, you need to ask yourself why.

Tilbage til "Politik, kultur og samfund"