Slut med flere uddannelser på den fælles regning

Hvad sker der lige for verden?! Diskutér det her!
Brugeravatar
Kattefjæs
Indlæg: 2540
Tilmeldt: 29. aug 2015, 15:06
Kort karma: 360
Geografisk sted: London
Likede indlæg: 6387

Re: Slut med flere uddannelser på den fælles regning

Indlægaf Kattefjæs » 4. jun 2016, 10:51

fisken80 skrev:En Pba tager 3,5 år og man har SU til 6 år, man kommer dermed kun til at mangle klip til de sidste 6 måneder af sin nummer 2 Pba og så kan man tage slutlån. Så man kan næsten få SU til to uddannelser på samme niveau.


Men hvordan er det misbrug? Det er vel ikke anderledes end at bruge seks år(s SU) til en BA og KA. Bortset fra at man med de to uddannelser forhåbentlig er noget mere fleksibel ifht. job. Man tager vel ikke to uddannelser på rimeligvis samme niveau hvis ikke man har brug for dem og de kan gavne én i det lange løb. Jeg har meget svært ved at se hvori misbruget består.
0
Brugeravatar
Advocatus-Diaboli
Permanent bortvist
Indlæg: 1563
Tilmeldt: 8. mar 2016, 15:10
Kort karma: 238
Likede indlæg: 2220

Re: Slut med flere uddannelser på den fælles regning

Indlægaf Advocatus-Diaboli » 4. jun 2016, 11:40

fisken80 skrev:
En Pba tager 3,5 år og man har SU til 6 år, man kommer dermed kun til at mangle klip til de sidste 6 måneder af sin nummer 2 Pba og så kan man tage slutlån. Så man kan næsten få SU til to uddannelser på samme niveau.


Den skal du vist regne på igen.

PB 1: 3½ år = 42 klip.

Så er der 28 klip tilbage. Det rækker til 2 år og 4 måneder på PB 2.

PB 2: 42 klip (uddannelsens længde) minus 28 klip (tilbageværende SU-klip) = 14 måneders uddannelse uden SU-klip.

Og det er alene under uddannelsen. Hvis du slutter PB 1 i juni og begynder på PB 2 i september, så er der også 2 måneders sommerferie uden SU, eftersom det er 2 selvstændige uddannelser, der ikke hører sammen ligesom BA og KA.
0
Listen, I'm a nice person - so if I'm an asshole to you, you need to ask yourself why.
Slettet bruger
Likede indlæg: 20787

Re: Slut med flere uddannelser på den fælles regning

Indlægaf Slettet bruger » 4. jun 2016, 12:01

Sangius skrev:Jeg synes det er en dårlig ide. I værste tilfælde kan det ende med, at man får en masse folk, som er ulykkelige i deres jobsituation, men har meget svært ved at komme ud af den. Så får vi måske flere sygemeldinger, og det vil i sidste ende koste samfundet.

Synes det er meget, meget ærgerligt at indføre brugerbetaling i nogen form.


Yes sådan er det i flere andre lande, hvor man vælger uddannelse meget tidligt samt det er svært at arbejde uden for sit fag. Så går de rundt og hader deres liv og er komplet demotiverede i deres jobs, og bruger al deres energi på at forsøge at lave så lidt som muligt. Det er ikke just noget der er godt for produktiviteten.

En ærgelig ting ved Danmark er at vi ser så snævert på faggrænser. I England er det meget nemmere at få jobs udenfor ens uddannelse. Fordi de går ud fra at hvis man er brainy nok til at tage en PhD i ægyptologi, så er man nok smart nok til at finde ud af at lave marketing også.
0
Slettet bruger
Likede indlæg: 20787

Re: Slut med flere uddannelser på den fælles regning

Indlægaf Slettet bruger » 4. jun 2016, 12:06

Chichu skrev:
Advocatus-Diaboli skrev:
Chichu skrev:Er det ikke allerede sådan i dag for kandidatuddannelser? Jeg synes at huske at have fået at vide, at man kun kan tage en kandidat.



Man må tage alle de kandidatuddannelser, man orker. Du ryger bare bagerst i køen blandt dem der vil optages, hvis du har én i forvejen.


Ah, ok, tak for opklaring! :)


Jeg undersøgte på et tidspunkt hvad for kandidater jeg kunne tage fordi jeg af forskellige grunde overvejede at nuppe en kandidat nr 2 - gjorde det det ikke alligevel - og der er ingen ko på isen med at komme ind på matematik, kemi, fysik og forsikringsvidenskab og den slags, mens man kan glemme alt om at tage en kandidat nr 2 i f.eks. psykologi. Der er faktisk en del uddannelser hvor der er frie pladser og hvor man kan komme ind, men det er ikke sikkert der er en af dem man bryder sig om :)
0
Slettet bruger
Likede indlæg: 20787

Re: Slut med flere uddannelser på den fælles regning

Indlægaf Slettet bruger » 4. jun 2016, 12:10

DetSorteCirkus skrev:Jeg fatter ikke, at Socialedemokraterne kan være sig selv bekendt :puke:


De har da altid været underlige med uddannelsespolitik. Som de inderst inde ikke bryder sig om hele konceptet, men accepterer det modstræbende fordi der er god økonomi i det.
0
fisken80
Indlæg: 22074
Tilmeldt: 18. aug 2015, 16:13
Kort karma: 1127
Likede indlæg: 52050

Re: Slut med flere uddannelser på den fælles regning

Indlægaf fisken80 » 4. jun 2016, 13:08

Advocatus-Diaboli skrev:
fisken80 skrev:
En Pba tager 3,5 år og man har SU til 6 år, man kommer dermed kun til at mangle klip til de sidste 6 måneder af sin nummer 2 Pba og så kan man tage slutlån. Så man kan næsten få SU til to uddannelser på samme niveau.


Den skal du vist regne på igen.

PB 1: 3½ år = 42 klip.

Så er der 28 klip tilbage. Det rækker til 2 år og 4 måneder på PB 2.

PB 2: 42 klip (uddannelsens længde) minus 28 klip (tilbageværende SU-klip) = 14 måneders uddannelse uden SU-klip.

Og det er alene under uddannelsen. Hvis du slutter PB 1 i juni og begynder på PB 2 i september, så er der også 2 måneders sommerferie uden SU, eftersom det er 2 selvstændige uddannelser, der ikke hører sammen ligesom BA og KA.


Gud ja, du har ret. Jeg ved ikke hvorfor jeg fik det til at man kun manglede til et ½ pr, for selvfølgelig kommer man til at mangle til hele det sidste år. Men man kan få slutlån i 12 måneder, så det kan stadig financieres, bare med et noget større lån end jeg først skrev.
0
litteraturen kan noget, som regneark og forvaltningsstudier ikke kan. Uden litteraturen bliver tanker og ideologier blodfattige og pulsløse.

Man VÆNNER sig til ting. Det kommer af vane. Så svært er det ikke.

Maude, din proportionssans
Aaliya81
Indlæg: 36
Tilmeldt: 17. jan 2016, 16:24
Kort karma: 4
Likede indlæg: 45

Re: Slut med flere uddannelser på den fælles regning

Indlægaf Aaliya81 » 4. jun 2016, 14:20

Advocatus-Diaboli skrev:
Aaliya81 skrev::(
Advocatus-Diaboli skrev:
Aaliya81 skrev:
2/ Dyrest for samfundet
3/ Fornuftigst for samfundet.


Det er jo bare påstande du slynger ud, uden at underbygge dem.

Du vil simpelthen have at jeg skal underbygge at det er billigere at have folk i job end på overførelses indkomst samt at niveauet bliver højnet hvis der sidder flere motiverede mennesker i klasselokalet :D :klap: :rulle: :deer:


Jeg vil have at du skal underbygge de påstande, du kommer med. I stedet for at bare at antage at det er implicit, at du har ret eller at folk anerkender de præmisser, du slynger ud. Fx er det retorisk spin at tale om folk i job vs. folk på overførselsindkomst, eftersom spørgsmålet om "dyrest" og "fornuftigst" afgøres af et væld af andre faktorer, og at man desuden ikke automatisk ender på overførselsindkomst, bare fordi man ikke kan få betalt en ekstra uddannelse.

Eksempelvis kunne man anføre at det er billigst for samfundet, fordi at personen allerede har en færdig uddannelse og samfundet sparer penge på ikke at skulle betale den nye uddannelse, men kan bruge pengene på andre uuddannede. Og at i de tilfælde hvor folk så selv bekoster en ekstra uddannelse, tjener de hurtigt deres udlæg hjem igen.


Jeg er bekendt med at folk kan være så snæversynet at de ikke overvejer andres præmisser.

Det er ikke retorisk spin, det er den virkelighed som folk står, overfor når de ikke længere kan udføre det arbejde de er uddannet til.

300.000kr+ er ikke hurtigt tjent hjem igen.

Hvorfor skal uuddannede og umotiverede komme foran folk det kan opnå et størrere udbytte af pladsen.
0
Brugeravatar
Kattefjæs
Indlæg: 2540
Tilmeldt: 29. aug 2015, 15:06
Kort karma: 360
Geografisk sted: London
Likede indlæg: 6387

Re: Slut med flere uddannelser på den fælles regning

Indlægaf Kattefjæs » 4. jun 2016, 15:05

Dikus skrev:
Kattefjæs skrev:
fisken80 skrev:En Pba tager 3,5 år og man har SU til 6 år, man kommer dermed kun til at mangle klip til de sidste 6 måneder af sin nummer 2 Pba og så kan man tage slutlån. Så man kan næsten få SU til to uddannelser på samme niveau.


Men hvordan er det misbrug? Det er vel ikke anderledes end at bruge seks år(s SU) til en BA og KA. Bortset fra at man med de to uddannelser forhåbentlig er noget mere fleksibel ifht. job. Man tager vel ikke to uddannelser på rimeligvis samme niveau hvis ikke man har brug for dem og de kan gavne én i det lange løb. Jeg har meget svært ved at se hvori misbruget består.


Jeg tror, du skal se det i sammenhæng med de stramninger, der er lavet på dagpengeområdet. Jeg kender personligt ind til flere, der HAR en uddannelse, der nu vælger at sno sig og få en til, da det betyder penge på bordet, når dagpengene løber ud. Også selvom de hellere ville arbejde og gør - og fortsat vil gøre - alt for at ende der igen.

Uden at besidde et ønske om at gøre personlige erfaringer til generelle tendenser... så vover jeg alligevel pelsen at gøre det. Mon ikke, man kan se en "uheldig" tendens i forhold til de ønskede besparelser ved at nedsætte dagpengeperioden og stramme reglerne på det område? Hvis den besparelse bliver ædt op gange mange af, folk benytter uddannelsessystemet anderledes (uden de positive effekter, der normalt er ved øget uddannelse), så kan man jo blive nødt til at stoppe et "hul" i lovgivningen.


Okay, det kan godt være. Jeg aner ikke hvordan man skulle kunne sno sig til flere penge (?) ved dagpengeperiodens udløb ved at tage sig en uddannelse mere hvis man enten er nødt til at gøre det for ingen SU eller for få klip til at gennemføre uden også at spare sammen/arbejde ved siden af. Jobcentrene er bestemt ikke glade for at hjælpe med betaling for opkvalificering selv hvis kandidaterne står med et jobtilbud på hånden hvis de bare lige kan opkvalificere på ét eller to punkter.

Hvis dem, som du nævner, har gjort alt for at komme i arbejde indenfor dagpengeperioden, men det ikke er lykkedes, så giver det for mig at se rigtig god mening at de netop videreuddanner sig og finder på noget andet. Hvis der er gået to år og det ikke er lykkedes at finde job, så er ens felt nok mættet, så hvorfor ikke prøve noget andet? Eller skal de være på kontanthjælp indtil der på magisk vis er brug for folk i deres felt igen?

Jeg kan stadig slet ikke se at det skulle være misbrug eller at der er at "sno" sig. Det lyder som om der er noget lusket ved det, men det er da helt ærligt og redeligt at videreuddanne sig efter behov.
0
Brugeravatar
Advocatus-Diaboli
Permanent bortvist
Indlæg: 1563
Tilmeldt: 8. mar 2016, 15:10
Kort karma: 238
Likede indlæg: 2220

Re: Slut med flere uddannelser på den fælles regning

Indlægaf Advocatus-Diaboli » 4. jun 2016, 16:35

Aaliya81 skrev:Jeg er bekendt med at folk kan være så snæversynet at de ikke overvejer andres præmisser.

Det er ikke retorisk spin, det er den virkelighed som folk står, overfor når de ikke længere kan udføre det arbejde de er uddannet til.


Og nu laver du mere retorisk spin; enten accepterer man dine præmisser som virkeligheden eller også er man per definition snæversynet. Det er i sandhed paradoksalt at man skal mødes med den form for argumentation i en debat om værdien af højst mulig uddannelse til befolkningen.

300.000kr+ er ikke hurtigt tjent hjem igen.


Hvis du har en kandidatuddannelse og tager en ny professionsuddannelse, eller hvis du har to forskellige professionsbachelorer, så er ekstraudgiften hurtigt tjent hjem. Min egen bachelor + kandidat koster i dag ca. 155.000, hvis man selv skal lave bruger betaling. Det tog mig under et halvt år at tjene det beløb hjem som nyuddannet. Set i dét lys, sammenholdt med hvor meget den kaster af sig under 30-40 år på arbejdsmarkedet, så er det virkelig hurtigt tjent hjem igen.

Hvorfor skal uuddannede og umotiverede komme foran folk det kan opnå et størrere udbytte af pladsen.


Mere spin. Hvorfor skulle uuddannede være umotiverede for at få og gennemføre en uddannelse? Det er noget sludder, der bygger på den indbyggede præmis, at du mener at folk med uddannelse i forvejen skulle være endnu mere motiverede end folk uden uddannelse i forvejen, (fordi det var din subjektive erfaring fra VUC). Nu får den så et ekstra nøk med spin-skruen, så det bliver til at folk uden uddannelse i forvejen slet ikke har noget udbytte, og de derfor ikke har fortjent de pladser.
0
Listen, I'm a nice person - so if I'm an asshole to you, you need to ask yourself why.
Brugeravatar
Kattefjæs
Indlæg: 2540
Tilmeldt: 29. aug 2015, 15:06
Kort karma: 360
Geografisk sted: London
Likede indlæg: 6387

Re: Slut med flere uddannelser på den fælles regning

Indlægaf Kattefjæs » 4. jun 2016, 17:58

Dikus skrev:Vi er ikke uenige. Men de vil jo netop blive ramt af forslaget.


Ja, det er da klart. Men jeg ville jo gerne have afklaret hvori misbruget bestod/hvordan det er at sno sig til noget.
0
Brugeravatar
Bimmerdyret
Indlæg: 1982
Tilmeldt: 25. okt 2015, 14:36
Kort karma: 116
Likede indlæg: 1615

Re: Slut med flere uddannelser på den fælles regning

Indlægaf Bimmerdyret » 4. jun 2016, 19:31

englishchannel skrev:
Advocatus-Diaboli skrev:Den frie og direkte til uddannelsessystemet, herunder LVU'er, giver heller ikke det store incitament til at træffe en beslutning og stå ved den. År efter år hører vi om tusindevis af studerende der falder fra eller skøjter rundt mellem uddannelser, fordi det ikke lige er dem, eller om studerende som bare ikke magter at træffe en beslutning om hvilket studie, de skal vælge, og derfor nærmest slår terning på fristdatoen for aflevering, inden de sætter et kryds og afleverer den.

Allerede dér synes jeg man viser, at man ikke er moden nok til at kaste sig ud i en videregående uddannelse. Det ville klæde folk at vise noget mere format og beslutsomhed, og træffe nogle gennemtænkte valg, som de så står ved og tager konsekvenserne af.


Jeg er enig, men jeg synes også, at det er problematisk, at man forventes at vælge den helt rigtige uddannelse i en meget tidlig alder. I årevis er der blevet tordnet imod sabbatår og givet "karakterbonus" til studerende, der læste hurtigt videre. Det betyder, at man som 19-årig bliver presset til vælge sin fremtid inden man ved særlig meget om hvad man egentlig er god til og interesserer sig for på længere sigt.

Det er mit indtryk, at de fleste fejluddannelser stammer fra ungdom og uvidenhed, mere end at folk ikke tænker sig om. Hvad nytter det at læse en masse på uddannelsesguiden og tale med andre studerende, når man intet aner om hvordan man selv fungerer på et arbejdsmarked og kun har gymnasiet, hvor en masse fagretninger ikke engang bliver dækket, som udgangspunkt for ens faglige styrker?



Ligepræcis det er en ret vigtig faktor allerede i 8. klasse.

Altså hvis jeg ser tilbage på min "ungdom" (ps. jeg ER stadig ung og sprød :banan: )
For mig var det enkelt - sproglig eller matematisk - skolen skulle erklære en egnet til erhvervsuddannelse og gym.
Der var ingen karakterkrav, og var man ok så var det til begge dele.

Tog man sproglig i gym, var det visse uddannelser man kunne komme ind på, nogle krævede visse valgfag.

I dag er det regulært helvede:

I 8. klasse vurderes man uanset om man har en bestemt interesse
I 9. klasse vurderes man inden man faktisk har afgivet bestemt ungdomsuddannelse, det vil nu kræve bestemte karakterkrav - nuvel..
Man søger så ind på gym.udd og vælger sted med ønsket studieretning - hvad man IKKE får at vide er at det er en forhåndstilkendegivelse af hvad man vil.
Man kommer ind, men det man ønsker er ikke noget der garanteres.

Fucking hat og briller..
0
Slettet bruger
Likede indlæg: 20787

Re: Slut med flere uddannelser på den fælles regning

Indlægaf Slettet bruger » 4. jun 2016, 21:03

Dikus skrev:
Kattefjæs skrev:
fisken80 skrev:En Pba tager 3,5 år og man har SU til 6 år, man kommer dermed kun til at mangle klip til de sidste 6 måneder af sin nummer 2 Pba og så kan man tage slutlån. Så man kan næsten få SU til to uddannelser på samme niveau.


Men hvordan er det misbrug? Det er vel ikke anderledes end at bruge seks år(s SU) til en BA og KA. Bortset fra at man med de to uddannelser forhåbentlig er noget mere fleksibel ifht. job. Man tager vel ikke to uddannelser på rimeligvis samme niveau hvis ikke man har brug for dem og de kan gavne én i det lange løb. Jeg har meget svært ved at se hvori misbruget består.


Jeg tror, du skal se det i sammenhæng med de stramninger, der er lavet på dagpengeområdet. Jeg kender personligt ind til flere, der HAR en uddannelse, der nu vælger at sno sig og få en til, da det betyder penge på bordet, når dagpengene løber ud. Også selvom de hellere ville arbejde og gør - og fortsat vil gøre - alt for at ende der igen.

Uden at besidde et ønske om at gøre personlige erfaringer til generelle tendenser... så vover jeg alligevel pelsen at gøre det. Mon ikke, man kan se en "uheldig" tendens i forhold til de ønskede besparelser ved at nedsætte dagpengeperioden og stramme reglerne på det område? Hvis den besparelse bliver ædt op gange mange af, folk benytter uddannelsessystemet anderledes (uden de positive effekter, der normalt er ved øget uddannelse), så kan man jo blive nødt til at stoppe et "hul" i lovgivningen.


Det lyder faktisk ret sandsynligt.
0
Brugeravatar
Sukisaki
Indlæg: 477
Tilmeldt: 12. aug 2015, 19:06
Kort karma: 40
Likede indlæg: 796

Re: Slut med flere uddannelser på den fælles regning

Indlægaf Sukisaki » 5. jun 2016, 10:58

Jeg har en prof.bachelor og og er gået ned med stress to gange i mit fag. Så jeg bliver nødt til at lave noget andet.
Den uddannelse jeg har taget, giver kun adgang til ganske få kandidat-uddannelser, og flere af dem kræver et tårnhøjt snit. Så hvis jeg ikke kan komme ind, vil min eneste anden mulighed være at arbejde som ufaglært resten af mit liv. Det synes jeg ærlig talt er en dårlig deal, både for mig og Danmark.
0

Tilbage til "Politik, kultur og samfund"