Slut med flere uddannelser på den fælles regning

Hvad sker der lige for verden?! Diskutér det her!
Brugeravatar
Advocatus-Diaboli
Permanent bortvist
Indlæg: 1563
Tilmeldt: 8. mar 2016, 15:10
Kort karma: 238
Likede indlæg: 2220

Re: Slut med flere uddannelser på den fælles regning

Indlægaf Advocatus-Diaboli » 3. jun 2016, 19:44

fisken80 skrev:Høh, det startede jo allerede for fem år siden, da man fjernede muligheden for at læse vuc-fag for folk med en videregående uddannelse. Eller man kan ret beset godt læse vuc-fag... det koster bare minimum 10.000 for et c-niveaufag og næsten 40.000 for et a-niveaufag. Det betyder, at en person med en KVU (2-årig videregående) f.eks. en jordbrugsteknolog, der har brugt sin erhvervsuddannelse til at blive optaget på jordbrugsteknologen ikke har mulighed for senere at skifte spor og læse til lærer, ingeniør eller læge. Eller igen, han KAN godt, men det vil koste en absurd bunke penge.

Vi skal leve af at være veluddannede - ja hurra...


Vi er altså rigeligt veluddannede, selvom vi ikke nødvendigvis har adskillige videregående uddannelser.

Jeg synes det er helt fint, at folk selv får lov at betale for at starte forfra, hvis man er blevet færdiguddannet i én retning. Så er der altså heller ikke flere pladser, og det er bedre at prioritere de pladser til folk, som slet ikke har fået en videregående uddannelse. Hvis det er så vigtigt for en personligt at have flere specifikke uddannelser, så prioriterer man jo nok også derefter, og får dem, (i stedet for at brænde dem af på håndtasker :D ).
3
Listen, I'm a nice person - so if I'm an asshole to you, you need to ask yourself why.
Brugeravatar
Anilara
Indlæg: 3756
Tilmeldt: 12. aug 2015, 19:43
Kort karma: 555
Likede indlæg: 8192

Re: Slut med flere uddannelser på den fælles regning

Indlægaf Anilara » 3. jun 2016, 19:45

Hm. Jeg er snart færdig med en professionsbachelor uden SU, og tænker at tage politiuddannelsen efterfølgende med SU (og elevløn i praktik). Gad vide om det ikke kan lade sig gøre...

Jeg er umiddelbart for det.
0
Chichu
Indlæg: 339
Tilmeldt: 12. sep 2015, 20:24
Kort karma: 20
Likede indlæg: 834

Re: Slut med flere uddannelser på den fælles regning

Indlægaf Chichu » 3. jun 2016, 20:08

Advocatus-Diaboli skrev:
Chichu skrev:Er det ikke allerede sådan i dag for kandidatuddannelser? Jeg synes at huske at have fået at vide, at man kun kan tage en kandidat.



Man må tage alle de kandidatuddannelser, man orker. Du ryger bare bagerst i køen blandt dem der vil optages, hvis du har én i forvejen.


Ah, ok, tak for opklaring! :)
0
Brugeravatar
Wizzze
Indlæg: 24993
Tilmeldt: 11. aug 2015, 13:16
Kort karma: 3672
Likede indlæg: 29990

Re: Slut med flere uddannelser på den fælles regning

Indlægaf Wizzze » 3. jun 2016, 20:11

Rapfisk skrev:
Wizzze skrev:Men tanke på at vi skal leve af folk evner, og deres fleksibilitet samt omstillingsvene/villighed, så er det ikke adgangen til uddannelse vi skal begrænse, hvem kan sige hvilke jobs/evner/uddannelser vi skal bruge om bare 10år??

Tænk på hvor mange typer af jobs/uddannelser der er forsvundet bare indenfor få år?? Det er ikke mange år siden at typograf eller bankuddannet var nogle af de bedste valg man kunne gøre. Hvem ved hvad den næste store udvikling bliver?? Da ihvertfald ikke politikkerne :rulle:

Det her forslag handler ikke om typografer eller bankuddannede. Reglen skulle være, at man ikke kan få en ny uddannelse på samme eller lavere niveau. Fx kunne den bankuddannede sagtens få en ny uddannelse som sygeplejerske eller typografen blive fysioterapeut. Eller whatever. Om forslaget også gælder erhvervsuddannelser eller kun videregående uddannelser, kan jeg ikke gennemskue.


Det med typografen eller bankmanden, var mere for at illustrere at vi er på vej ind i en tid, hvor vi ikke længere kan forvente af have een karriere, men nok skal indstille os på at skulle skifte spor, 2 måske 3 gange undervejs. Og Uddannelse bliver ikke noget vi gør en gang i starten af vores liv, uddannelse bliver noget kontinuert gennem hele livet.

Og nu skal vi så til at pille ved vores ok system for 300mio. der er masser af andre steder de kunne findes.
0
Do as I say! :whip:
Brugeravatar
Rapfisk
Indlæg: 7067
Tilmeldt: 20. aug 2015, 16:27
Kort karma: 1430
Likede indlæg: 13276

Re: Slut med flere uddannelser på den fælles regning

Indlægaf Rapfisk » 3. jun 2016, 20:16

Wizzze skrev:
Rapfisk skrev:
Wizzze skrev:Men tanke på at vi skal leve af folk evner, og deres fleksibilitet samt omstillingsvene/villighed, så er det ikke adgangen til uddannelse vi skal begrænse, hvem kan sige hvilke jobs/evner/uddannelser vi skal bruge om bare 10år??

Tænk på hvor mange typer af jobs/uddannelser der er forsvundet bare indenfor få år?? Det er ikke mange år siden at typograf eller bankuddannet var nogle af de bedste valg man kunne gøre. Hvem ved hvad den næste store udvikling bliver?? Da ihvertfald ikke politikkerne :rulle:

Det her forslag handler ikke om typografer eller bankuddannede. Reglen skulle være, at man ikke kan få en ny uddannelse på samme eller lavere niveau. Fx kunne den bankuddannede sagtens få en ny uddannelse som sygeplejerske eller typografen blive fysioterapeut. Eller whatever. Om forslaget også gælder erhvervsuddannelser eller kun videregående uddannelser, kan jeg ikke gennemskue.


Det med typografen eller bankmanden, var mere for at illustrere at vi er på vej ind i en tid, hvor vi ikke længere kan forvente af have een karriere, men nok skal indstille os på at skulle skifte spor, 2 måske 3 gange undervejs. Og Uddannelse bliver ikke noget vi gør en gang i starten af vores liv, uddannelse bliver noget kontinuert gennem hele livet.

Og nu skal vi så til at pille ved vores ok system for 300mio. der er masser af andre steder de kunne findes.

Min pointe var også bare, at man stadig fastholder det paradigme, at folk kan videreuddanne sig til et stadigt "højere" niveau. En ufaglært kan blive faglært, en faglært kan blive (professions-)bachelor, og bacheloren kandidat uden at skulle skele til pengepungen. Det er kun den anden vej, man har i sinde at lægge en dæmper på.

Hvilket jeg sagtens kan se problemet i.
0
Livslinjen: 70 201 201
fisken80
Indlæg: 22074
Tilmeldt: 18. aug 2015, 16:13
Kort karma: 1127
Likede indlæg: 52050

Re: Slut med flere uddannelser på den fælles regning

Indlægaf fisken80 » 3. jun 2016, 20:32

Anilara skrev:Hm. Jeg er snart færdig med en professionsbachelor uden SU, og tænker at tage politiuddannelsen efterfølgende med SU (og elevløn i praktik). Gad vide om det ikke kan lade sig gøre...

Jeg er umiddelbart for det.


Ork jo, hvis du selv betaler kostprisen for uddannelsen...
0
litteraturen kan noget, som regneark og forvaltningsstudier ikke kan. Uden litteraturen bliver tanker og ideologier blodfattige og pulsløse.

Man VÆNNER sig til ting. Det kommer af vane. Så svært er det ikke.

Maude, din proportionssans
fisken80
Indlæg: 22074
Tilmeldt: 18. aug 2015, 16:13
Kort karma: 1127
Likede indlæg: 52050

Re: Slut med flere uddannelser på den fælles regning

Indlægaf fisken80 » 3. jun 2016, 20:34

Chichu skrev:
Advocatus-Diaboli skrev:
Chichu skrev:Er det ikke allerede sådan i dag for kandidatuddannelser? Jeg synes at huske at have fået at vide, at man kun kan tage en kandidat.



Man må tage alle de kandidatuddannelser, man orker. Du ryger bare bagerst i køen blandt dem der vil optages, hvis du har én i forvejen.


Ah, ok, tak for opklaring! :)


Det er for så vidt korrekt nok, advokaten glemmer bare lige at skrive, at man så selv skal betale for fagene. Det gjorde min veninde nemlig, da hun skulle læse et 3. kandidatfag for at opnå undervisningskompetence til gymnasieskolen.
0
litteraturen kan noget, som regneark og forvaltningsstudier ikke kan. Uden litteraturen bliver tanker og ideologier blodfattige og pulsløse.

Man VÆNNER sig til ting. Det kommer af vane. Så svært er det ikke.

Maude, din proportionssans
Brugeravatar
Annione
Indlæg: 3634
Tilmeldt: 11. aug 2015, 21:23
Kort karma: 822
Likede indlæg: 7730
Kontakt:

Re: Slut med flere uddannelser på den fælles regning

Indlægaf Annione » 3. jun 2016, 20:42

Altså. Man kunne starte med at lukke for gratis uddannelser til andre end danskere med dansk pas. Samt SU til alle EU-borgere, der har arbejdet 6 måneder i Danmark.
Der må man da kunne spare en del penge.

- det er forøvrigt muligt at min information er forældet. Det håber jeg faktisk.
2
Brugeravatar
Anilara
Indlæg: 3756
Tilmeldt: 12. aug 2015, 19:43
Kort karma: 555
Likede indlæg: 8192

Re: Slut med flere uddannelser på den fælles regning

Indlægaf Anilara » 3. jun 2016, 21:00

[url][/url]
fisken80 skrev:
Anilara skrev:Hm. Jeg er snart færdig med en professionsbachelor uden SU, og tænker at tage politiuddannelsen efterfølgende med SU (og elevløn i praktik). Gad vide om det ikke kan lade sig gøre...

Jeg er umiddelbart for det.


Ork jo, hvis du selv betaler kostprisen for uddannelsen...

Kostprisen?
Så de rør ikke ved SU, men ved at betale selve uddannelsen?
0
Aaliya81
Indlæg: 36
Tilmeldt: 17. jan 2016, 16:24
Kort karma: 4
Likede indlæg: 45

Re: Slut med flere uddannelser på den fælles regning

Indlægaf Aaliya81 » 3. jun 2016, 21:56

Advocatus-Diaboli skrev:
fisken80 skrev:Høh, det startede jo allerede for fem år siden, da man fjernede muligheden for at læse vuc-fag for folk med en videregående uddannelse. Eller man kan ret beset godt læse vuc-fag... det koster bare minimum 10.000 for et c-niveaufag og næsten 40.000 for et a-niveaufag. Det betyder, at en person med en KVU (2-årig videregående) f.eks. en jordbrugsteknolog, der har brugt sin erhvervsuddannelse til at blive optaget på jordbrugsteknologen ikke har mulighed for senere at skifte spor og læse til lærer, ingeniør eller læge. Eller igen, han KAN godt, men det vil koste en absurd bunke penge.

Vi skal leve af at være veluddannede - ja hurra...


Vi er altså rigeligt veluddannede, selvom vi ikke nødvendigvis har adskillige videregående uddannelser.

Jeg synes det er helt fint, at folk selv får lov at betale for at starte forfra, hvis man er blevet færdiguddannet i én retning. Så er der altså heller ikke flere pladser, og det er bedre at prioritere de pladser til folk, som slet ikke har fået en videregående uddannelse. Hvis det er så vigtigt for en personligt at have flere specifikke uddannelser, så prioriterer man jo nok også derefter, og får dem, (i stedet for at brænde dem af på håndtasker :D ).


Jeg var en af dem der blev ramt dengang det blev indført, jeg har en videregående uddannelse som jeg fik via kvote 2, mit nuværende arbejde er hårdt belastende psykisk, og har betydet flere sygdomsperioder og tid på overførelsesindkomst.

På VUC oplevede jeg at folk som jeg der var lidt ældre og havde arbejdserfaring, var med til at trække niveauet op, til gavn for de øvrige som ofte var der fordi de var placeret der som led i en aktiveringsplan.
0
Brugeravatar
Advocatus-Diaboli
Permanent bortvist
Indlæg: 1563
Tilmeldt: 8. mar 2016, 15:10
Kort karma: 238
Likede indlæg: 2220

Re: Slut med flere uddannelser på den fælles regning

Indlægaf Advocatus-Diaboli » 3. jun 2016, 22:06

fisken80 skrev:
Chichu skrev:
Advocatus-Diaboli skrev:
Chichu skrev:Er det ikke allerede sådan i dag for kandidatuddannelser? Jeg synes at huske at have fået at vide, at man kun kan tage en kandidat.



Man må tage alle de kandidatuddannelser, man orker. Du ryger bare bagerst i køen blandt dem der vil optages, hvis du har én i forvejen.


Ah, ok, tak for opklaring! :)


Det er for så vidt korrekt nok, advokaten glemmer bare lige at skrive, at man så selv skal betale for fagene. Det gjorde min veninde nemlig, da hun skulle læse et 3. kandidatfag for at opnå undervisningskompetence til gymnasieskolen.


Det glemte "advokaten" ikke at skrive, for det havde intet med spørgsmålet at gøre.
0
Listen, I'm a nice person - so if I'm an asshole to you, you need to ask yourself why.
Brugeravatar
Advocatus-Diaboli
Permanent bortvist
Indlæg: 1563
Tilmeldt: 8. mar 2016, 15:10
Kort karma: 238
Likede indlæg: 2220

Re: Slut med flere uddannelser på den fælles regning

Indlægaf Advocatus-Diaboli » 3. jun 2016, 22:07

Aaliya81 skrev:
Advocatus-Diaboli skrev:
fisken80 skrev:Høh, det startede jo allerede for fem år siden, da man fjernede muligheden for at læse vuc-fag for folk med en videregående uddannelse. Eller man kan ret beset godt læse vuc-fag... det koster bare minimum 10.000 for et c-niveaufag og næsten 40.000 for et a-niveaufag. Det betyder, at en person med en KVU (2-årig videregående) f.eks. en jordbrugsteknolog, der har brugt sin erhvervsuddannelse til at blive optaget på jordbrugsteknologen ikke har mulighed for senere at skifte spor og læse til lærer, ingeniør eller læge. Eller igen, han KAN godt, men det vil koste en absurd bunke penge.

Vi skal leve af at være veluddannede - ja hurra...


Vi er altså rigeligt veluddannede, selvom vi ikke nødvendigvis har adskillige videregående uddannelser.

Jeg synes det er helt fint, at folk selv får lov at betale for at starte forfra, hvis man er blevet færdiguddannet i én retning. Så er der altså heller ikke flere pladser, og det er bedre at prioritere de pladser til folk, som slet ikke har fået en videregående uddannelse. Hvis det er så vigtigt for en personligt at have flere specifikke uddannelser, så prioriterer man jo nok også derefter, og får dem, (i stedet for at brænde dem af på håndtasker :D ).


Jeg var en af dem der blev ramt dengang det blev indført, jeg har en videregående uddannelse som jeg fik via kvote 2, mit nuværende arbejde er hårdt belastende psykisk, og har betydet flere sygdomsperioder og tid på overførelsesindkomst.

På VUC oplevede jeg at folk som jeg der var lidt ældre og havde arbejdserfaring, var med til at trække niveauet op, til gavn for de øvrige som ofte var der fordi de var placeret der som led i en aktiveringsplan.


Og? Hvad har det med mit indlæg at gøre?
0
Listen, I'm a nice person - so if I'm an asshole to you, you need to ask yourself why.
fisken80
Indlæg: 22074
Tilmeldt: 18. aug 2015, 16:13
Kort karma: 1127
Likede indlæg: 52050

Re: Slut med flere uddannelser på den fælles regning

Indlægaf fisken80 » 3. jun 2016, 22:09

Anilara skrev:[url][/url]
fisken80 skrev:
Anilara skrev:Hm. Jeg er snart færdig med en professionsbachelor uden SU, og tænker at tage politiuddannelsen efterfølgende med SU (og elevløn i praktik). Gad vide om det ikke kan lade sig gøre...

Jeg er umiddelbart for det.


Ork jo, hvis du selv betaler kostprisen for uddannelsen...

Kostprisen?
Så de rør ikke ved SU, men ved at betale selve uddannelsen?


Ja, det uddannelsen koster pr. studerende i form af undervisning, bygninger osv. det er dyrt, meget dyrt... men jo du kan sikkert godt få SU når du ikke har fået til den første uddannelse, man tæller jo klip
1
litteraturen kan noget, som regneark og forvaltningsstudier ikke kan. Uden litteraturen bliver tanker og ideologier blodfattige og pulsløse.

Man VÆNNER sig til ting. Det kommer af vane. Så svært er det ikke.

Maude, din proportionssans
yessup
Indlæg: 53
Tilmeldt: 15. maj 2016, 14:36
Kort karma: 0
Likede indlæg: 23

Re: Slut med flere uddannelser på den fælles regning

Indlægaf yessup » 3. jun 2016, 22:14

Wizzze skrev:
Rapfisk skrev:
Wizzze skrev:Og nu skal vi så til at pille ved vores ok system for 300mio. der er masser af andre steder de kunne findes.


Hvorhenne? Husk på det må ikke være et forslag der rammer nogen over 55, for de har jo indbetalt til velfærden hele livet (læs: Der er for mange af dem til at politikerne tør træde dem over tæerne).
0
Aaliya81
Indlæg: 36
Tilmeldt: 17. jan 2016, 16:24
Kort karma: 4
Likede indlæg: 45

Re: Slut med flere uddannelser på den fælles regning

Indlægaf Aaliya81 » 3. jun 2016, 22:15

Advocatus-Diaboli skrev:
Aaliya81 skrev:
Advocatus-Diaboli skrev:
fisken80 skrev:Høh, det startede jo allerede for fem år siden, da man fjernede muligheden for at læse vuc-fag for folk med en videregående uddannelse. Eller man kan ret beset godt læse vuc-fag... det koster bare minimum 10.000 for et c-niveaufag og næsten 40.000 for et a-niveaufag. Det betyder, at en person med en KVU (2-årig videregående) f.eks. en jordbrugsteknolog, der har brugt sin erhvervsuddannelse til at blive optaget på jordbrugsteknologen ikke har mulighed for senere at skifte spor og læse til lærer, ingeniør eller læge. Eller igen, han KAN godt, men det vil koste en absurd bunke penge.

Vi skal leve af at være veluddannede - ja hurra...


Vi er altså rigeligt veluddannede, selvom vi ikke nødvendigvis har adskillige videregående uddannelser.

Jeg synes det er helt fint, at folk selv får lov at betale for at starte forfra, hvis man er blevet færdiguddannet i én retning. Så er der altså heller ikke flere pladser, og det er bedre at prioritere de pladser til folk, som slet ikke har fået en videregående uddannelse. Hvis det er så vigtigt for en personligt at have flere specifikke uddannelser, så prioriterer man jo nok også derefter, og får dem, (i stedet for at brænde dem af på håndtasker :D ).


Jeg var en af dem der blev ramt dengang det blev indført, jeg har en videregående uddannelse som jeg fik via kvote 2, mit nuværende arbejde er hårdt belastende psykisk, og har betydet flere sygdomsperioder og tid på overførelsesindkomst.

På VUC oplevede jeg at folk som jeg der var lidt ældre og havde arbejdserfaring, var med til at trække niveauet op, til gavn for de øvrige som ofte var der fordi de var placeret der som led i en aktiveringsplan.


Og? Hvad har det med mit indlæg at gøre?


At din løsning muligvis lyder godt på papiret men er den dyreste og mindst fornuftige i praksis.
0

Tilbage til "Politik, kultur og samfund"