Ramadan - Faste

Hvad sker der lige for verden?! Diskutér det her!
Brugeravatar
Jørn
Indlæg: 314
Tilmeldt: 4. jan 2016, 19:57
Kort karma: 7
Likede indlæg: 46

Ramadan - Faste

Indlægaf Jørn » 6. jun 2016, 07:30

Hej - God Ramadan, til de af jer, der holder det !

Er der nogen her, som har tjek på Faste i Ramadan ?

Og hvad formålet er ?

Jeg har hørt, at folk faster (spiser ikke og drikker ikke) 19,5 timer - hver dag i 30 dage.
Korrekt ?
Og de må så spise og drikke 4,5 timer - Om natten / morgenen ..
Korrekt ?

Formålet skulle være at mindes de fattige.
Sender man så penge til fattige ?

Har hørt (men det er måske en skrøne)
at man spiser lige så meget i de 4,5 timer, som hele dagen, ellers. (nogen siger mere) ...
Man er det sandt eller ej ?
Hvis det er, kan jeg ikke rigtigt se formået.

:blomst:

Men jeg spørger nysgerrigt - Ikke fordømmende !

Folk må gøre lige det de vil !!!!

God Ramadan !!!! Til jer, der holder det ...
0
Med Venlig Hilsen
_____Jørn______
Brugeravatar
Advocatus-Diaboli
Permanent bortvist
Indlæg: 1563
Tilmeldt: 8. mar 2016, 15:10
Kort karma: 238
Likede indlæg: 2220

Re: Ramadan - Faste

Indlægaf Advocatus-Diaboli » 6. jun 2016, 08:07

Det er ret simpelt at google sig til de svar, du søger..
0
Listen, I'm a nice person - so if I'm an asshole to you, you need to ask yourself why.
Brugeravatar
Jørn
Indlæg: 314
Tilmeldt: 4. jan 2016, 19:57
Kort karma: 7
Likede indlæg: 46

Re: Ramadan - Faste

Indlægaf Jørn » 6. jun 2016, 08:12

Jo ...
Jeg lægger op til debat ...
Men, ja - Google findes da ...
1
Med Venlig Hilsen
_____Jørn______
Akehurst2
Indlæg: 14124
Tilmeldt: 11. aug 2015, 18:17
Kort karma: 1259
Likede indlæg: 40529

Re: Ramadan - Faste

Indlægaf Akehurst2 » 6. jun 2016, 08:36

Jeg har aldrig rigtig forstået ramadan - men jeg er jo også protestant, hvor man ikke på den måde skal udføre særlige handlinger som led i sin religionsudøvelse.

Men jeg har godt nok ondt af muslimer i Danmark, der gerne vil faste, når ramadanen falder som i år. Man burde tolke lidt på reglerne, når nu har man har muslimer bosat i lande, hvor dagene kan være meget længere end i Mekka. Hvad gør de overhovedet i lande, hvor solen ikke går ned i flere uger?
1
Brugeravatar
PerXX
Indlæg: 1362
Tilmeldt: 25. maj 2016, 13:53
Kort karma: 153
Likede indlæg: 4519

Re: Ramadan - Faste

Indlægaf PerXX » 6. jun 2016, 08:50

Ramadan handler ikke om et specifikt antal timer, men at man faster fra solen står op, til solen går ned. Hvor længe det er kan naturligvis variere. Den varer ca en måned, fra nymåne til nymåne.

Det handler ikke så meget om fokus på de fattige, men mere om et (større end normalt) fokus på tilbedelse, nærvær til Allah, tilgivelse for tidligere synder m.m. Det handler meget om at fokusere på hvordan man undgår de mange synder, så som grådighed, vrede, begær, misundelse osv. Mere eller mindre det samme som de kristne synder.

Ud over ikke at måtte spise og drikke, er det blandt andet heller ikke tilladt at have sex.

Fasten er en af de fem grundpiller i Islam.
At give til de fattige er en anden grundpille, men ikke specifikt i sammenhæng med Ramadanen.
1
fisken80
Indlæg: 22014
Tilmeldt: 18. aug 2015, 16:13
Kort karma: 1122
Likede indlæg: 51940

Re: Ramadan - Faste

Indlægaf fisken80 » 6. jun 2016, 09:05

PerXX skrev:Ramadan handler ikke om et specifikt antal timer, men at man faster fra solen står op, til solen går ned. Hvor længe det er kan naturligvis variere. Den varer ca en måned, fra nymåne til nymåne.

Det handler ikke så meget om fokus på de fattige, men mere om et (større end normalt) fokus på tilbedelse, nærvær til Allah, tilgivelse for tidligere synder m.m. Det handler meget om at fokusere på hvordan man undgår de mange synder, så som grådighed, vrede, begær, misundelse osv. Mere eller mindre det samme som de kristne synder.

Ud over ikke at måtte spise og drikke, er det blandt andet heller ikke tilladt at have sex.

Fasten er en af de fem grundpiller i Islam.
At give til de fattige er en anden grundpille, men ikke specifikt i sammenhæng med Ramadanen.


Det kommer nu ganske an på, hvem du spørger. For mange muslimer er fasten netop en måde at minde sig selv om, at ikke alle i verden har det godt og at der findes folk der sulter hver dag året rundt. Man giver også gerne ekstra almisser til fattige i Ramadanen.

Samtidig er det en nulstillelse af kroppen, ligesom man siger, at Satan er lænket under Ramadanen og derfor er det lettere at være en god muslim og starte på en frisk i denne måned og få det indarbejdet i sin hverdag så man forhåbentlig kan fortsætte når Ramadanen er slut og Satan igen frister.

Man må godt ha' sex, men ikke når solen er fremme. Alt der er tilladt normalt er også tilladt i de mørke timer (det er sikkert også det du mener)
1
litteraturen kan noget, som regneark og forvaltningsstudier ikke kan. Uden litteraturen bliver tanker og ideologier blodfattige og pulsløse.

Man VÆNNER sig til ting. Det kommer af vane. Så svært er det ikke.

Maude, din proportionssans
Brugeravatar
dgd2007
Indlæg: 23757
Tilmeldt: 26. aug 2015, 20:59
Kort karma: 1202
Likede indlæg: 22003

Re: Ramadan - Faste

Indlægaf dgd2007 » 6. jun 2016, 09:12

Jeg kan huske, da min datter gik i skole og ramadan også faldt midt om sommeren, havde hun en muslimsk veninde, som fik lov til at "skylde" på fastekontoen :)
0
Brugeravatar
kidkomb
Indlæg: 16302
Tilmeldt: 12. aug 2015, 19:31
Kort karma: 4454
Geografisk sted: Ude med riven
Likede indlæg: 47639

Re: Ramadan - Faste

Indlægaf kidkomb » 6. jun 2016, 09:19

Jeg synes Ramadanen er så fin en del af Islam. Primært af de grunde som fisken80 nævner.
Jeg har planer om, at deltage i Ramadan, når den falder på et lidt mere humant tidspunkt på året. Så hardcore er jeg alligevel sikker på, at jeg ikke er :blush: For mig vil det sværeste helt klart være væsken. Et punkt, som jeg nok må sande, at jeg må slække lidt på.
Men som udgangspunkt, vil jeg følge den, som alle andre.
0
Vær ligeglad med hvad andre mennesker tænker, men ikke hvad andre mennesker føler.
Man som i jeg.
Man må sige hvad man vil og betale hvad det koster.
Sissie er en chokoladegiraf. Sissie skal ikke på tur.
Brugeravatar
PerXX
Indlæg: 1362
Tilmeldt: 25. maj 2016, 13:53
Kort karma: 153
Likede indlæg: 4519

Re: Ramadan - Faste

Indlægaf PerXX » 6. jun 2016, 09:24

fisken80 skrev:
PerXX skrev:Ramadan handler ikke om et specifikt antal timer, men at man faster fra solen står op, til solen går ned. Hvor længe det er kan naturligvis variere. Den varer ca en måned, fra nymåne til nymåne.

Det handler ikke så meget om fokus på de fattige, men mere om et (større end normalt) fokus på tilbedelse, nærvær til Allah, tilgivelse for tidligere synder m.m. Det handler meget om at fokusere på hvordan man undgår de mange synder, så som grådighed, vrede, begær, misundelse osv. Mere eller mindre det samme som de kristne synder.

Ud over ikke at måtte spise og drikke, er det blandt andet heller ikke tilladt at have sex.

Fasten er en af de fem grundpiller i Islam.
At give til de fattige er en anden grundpille, men ikke specifikt i sammenhæng med Ramadanen.


Det kommer nu ganske an på, hvem du spørger. For mange muslimer er fasten netop en måde at minde sig selv om, at ikke alle i verden har det godt og at der findes folk der sulter hver dag året rundt. Man giver også gerne ekstra almisser til fattige i Ramadanen.

Samtidig er det en nulstillelse af kroppen, ligesom man siger, at Satan er lænket under Ramadanen og derfor er det lettere at være en god muslim og starte på en frisk i denne måned og få det indarbejdet i sin hverdag så man forhåbentlig kan fortsætte når Ramadanen er slut og Satan igen frister.

Man må godt ha' sex, men ikke når solen er fremme. Alt der er tilladt normalt er også tilladt i de mørke timer (det er sikkert også det du mener)


ja, jeg mente naturligvis at sex, lige som de andre begrænsninger ikke var tilladt mellem solopgang og solnedgang :)
Jeg er ikke selv religiøs, men forsøger at forstå de forskellige mytologier. Min kollega er muslim, og ifølge ham er det med at føre med de fattige ikke en essentiel del af Ramadanen. Men lige som alle andre mytologier, så fortolker folk jo tingene forskelligt.

dgd2007 skrev:Jeg kan huske, da min datter gik i skole og ramadan også faldt midt om sommeren, havde hun en muslimsk veninde, som fik lov til at "skylde" på fastekontoen :)


Der er en masse undtagelser, f.eks gravide, ældre, folk med sukkersyge osv, som lovligt kan undtages for at deltage i Ramadanen, hvis det ville være skadeligt at deltage. På samme måde som det også kan tillades at spise svinekød hvis man ikke er bevidst om det er svinekød man spiser, eller hvis det er ens eneste mulighed for at overleve.
Man skal så selvfølgelig herefter oprigtigt bede om undskyldning og gøre bod senere.
0
Brugeravatar
Rapfisk
Indlæg: 7062
Tilmeldt: 20. aug 2015, 16:27
Kort karma: 1430
Likede indlæg: 13274

Re: Ramadan - Faste

Indlægaf Rapfisk » 6. jun 2016, 09:28

kidkomb skrev:Jeg synes Ramadanen er så fin en del af Islam. Primært af de grunde som fisken80 nævner.
Jeg har planer om, at deltage i Ramadan, når den falder på et lidt mere humant tidspunkt på året. Så hardcore er jeg alligevel sikker på, at jeg ikke er :blush: For mig vil det sværeste helt klart være væsken. Et punkt, som jeg nok må sande, at jeg må slække lidt på.
Men som udgangspunkt, vil jeg følge den, som alle andre.

Jeg overvejer tit at tage del i den kristne faste, men det er indtil videre blevet ved tanken :genert:
1
Livslinjen: 70 201 201
Brugeravatar
Daine
Indlæg: 24604
Tilmeldt: 19. aug 2015, 18:57
Kort karma: 3192
Geografisk sted: Midtjylland
Likede indlæg: 36688

Re: Ramadan - Faste

Indlægaf Daine » 6. jun 2016, 09:34

Jeg forstår ikke helt, hvorfor man ikke må drikke (vand) i løbet af dagen (oprigtig undren)? Jeg kan godt forstå man ikke må spise, men manglende væske er da ikke sundt. Vi har på de arbejdspladser jeg har været haft flere muslimske unge ansat, der, når de mødte ind til deres eftermiddagsvagt, var så dårlige pga. væskemangel at de dårligt kunne stå op.
De har aldrig kunnet fortælle, hvorfor de ikke måtte drikke - udover at 'sådan var det bare'. Når ramadanen falder om sommeren, med lange dage og ofte varmt vejr, må det da påvirke kroppe negativt. Eller hvad?

Disclaminer: Jeg er oprigtigt nysgerrig. Jeg har aldrig arbejdet sammen med en voksen muslim (ihf ikke det jeg ved af) jeg kunne spørge.
2
"I en tid med så meget ondskab, må vi passe på kærligheden", citat: Hr. Aurland

Jo mere viden man tilegner sig, des mere ved man, at der er ting man ikke ved. Ting man før ikke anede at man ikke vidste, ved man nu, at man ikke ved.
Akehurst2
Indlæg: 14124
Tilmeldt: 11. aug 2015, 18:17
Kort karma: 1259
Likede indlæg: 40529

Re: Ramadan - Faste

Indlægaf Akehurst2 » 6. jun 2016, 09:37

Daine skrev:Jeg forstår ikke helt, hvorfor man ikke må drikke (vand) i løbet af dagen (oprigtig undren)? Jeg kan godt forstå man ikke må spise, men manglende væske er da ikke sundt. Vi har på de arbejdspladser jeg har været haft flere muslimske unge ansat, der, når de mødte ind til deres eftermiddagsvagt, var så dårlige pga. væskemangel at de dårligt kunne stå op.
De har aldrig kunnet fortælle, hvorfor de ikke måtte drikke - udover at 'sådan var det bare'. Når ramadanen falder om sommeren, med lange dage og ofte varmt vejr, må det da påvirke kroppe negativt. Eller hvad?

Disclaminer: Jeg er oprigtigt nysgerrig. Jeg har aldrig arbejdet sammen med en voksen muslim (ihf ikke det jeg ved af) jeg kunne spørge.


Det med forbuddet mod almindeligt vand kan jeg heller ikke sætte mig ind i. Det er jo usundt og kan være farligt at gå så længe uden væske som man kommer til i fx Danmark - modsat det at faste, der jo ikke er farligt i sig selv.
1
Akehurst2
Indlæg: 14124
Tilmeldt: 11. aug 2015, 18:17
Kort karma: 1259
Likede indlæg: 40529

Re: Ramadan - Faste

Indlægaf Akehurst2 » 6. jun 2016, 10:15

ShuruQ skrev:
Vand er en væske som alle andre væsker og man må ikke indtage nogle former for væsker i kroppen på nogen måde. Nogle er inde på man ikke må dyrke sex i timerne hvor man faster, hvilket er korrekt, både fordi det er en nydelse, men også grundet de kropslige væsker. Manden må heller ikke have udlæsning i timerne man faster. Man må fx heller ikke sluge sit spyt, det skal ud i stedet.

Det er en hård omgang at skulle undvære væske, særligt om sommeren og særligt i så mange timer, kan jeg forestille mig, men væske er væske og vand falder under de samme regler som alt andet under ramadanen :).


Men hvorfor, når nu det er så usundt og potentielt farligt? Når der nu er undtagelser for børn og gravide, hvorfor så ikke for vand?
1
Akehurst2
Indlæg: 14124
Tilmeldt: 11. aug 2015, 18:17
Kort karma: 1259
Likede indlæg: 40529

Re: Ramadan - Faste

Indlægaf Akehurst2 » 6. jun 2016, 10:31

Angelina skrev:Men der gælder altså kun såfremt du ikke bliver dårlig af det - så hvis man føler sig utilpas må man altså godt drikke vand. Så hvis ikke man bliver dårlig så er det ikke noget problem. Hvis jeg ikke var udenfor i varmen tror jeg godt jeg kunne gå en hel dag uden væske også her om sommeren - tilgengæld ville jeg få meget meget svært ved at undvære mad en hel dag. (Og koffein mangle ville slå mig ihjel før noget andet :-p )

Min praktikant faster også - hun ser nu ikke ud til at lide under det.


Altså, det giver mere mening, hvis man gerne må tage sig en tår vand, hvis man er lige ved at dehydrere.

Jeg ville formentlig også begå et eller flere mord, hvis jeg hverken måtte få mad eller kaffe, men mere vigtigt ville jeg få det fysisk dårligt uden vand så længe som fasten varer i juni måned. 4.32 - 21.45 - det er virkelig længe.
0
Akehurst2
Indlæg: 14124
Tilmeldt: 11. aug 2015, 18:17
Kort karma: 1259
Likede indlæg: 40529

Re: Ramadan - Faste

Indlægaf Akehurst2 » 6. jun 2016, 10:35

ShuruQ skrev:Selvfølgelig. Er man ved at dejse om skal man jo ikke fortsætte for enhver pris. Men såfremt man kan overholde det og man ikke bliver virkelig dårlig er der ingen kære mor :).

Jeg ville nok have det som dig, Angie. Kaffen ville være et problem, men jeg kan sagtens gå uden mad og væske i længere tid, er ikke altid jeg husker det i det daglige, men min kaffe. Hold kæft en negativ krampe jeg ville være uden min kaffe :genert:.


Hvad gør du så? Tanker op på kaffe inden solopgang og kan det så holde hele dagen? *nysgerrig*
0

Tilbage til "Politik, kultur og samfund"