Kan du blive dansker??

Hvad sker der lige for verden?! Diskutér det her!
Brugeravatar
Torn
Indlæg: 2823
Tilmeldt: 29. dec 2015, 10:21
Kort karma: 169
Likede indlæg: 3451

Re: Kan du blive dansker??

Indlægaf Torn » 10. jun 2016, 14:17

Jeg fik 31 rigtige og bliver derfor ikke dansker, bortset fra at jeg er det.
0
Brugeravatar
dgd2007
Indlæg: 23772
Tilmeldt: 26. aug 2015, 20:59
Kort karma: 1202
Likede indlæg: 22015

Re: Kan du blive dansker??

Indlægaf dgd2007 » 10. jun 2016, 14:21

Nu skal man jo stadigvæk huske, at debattørerne her (formentlig) har taget prøven uden først at have læst undervisningsmaterialet. :engel:
3
Brugeravatar
Torn
Indlæg: 2823
Tilmeldt: 29. dec 2015, 10:21
Kort karma: 169
Likede indlæg: 3451

Re: Kan du blive dansker??

Indlægaf Torn » 10. jun 2016, 14:29

dgd2007 skrev:Nu skal man jo stadigvæk huske, at debattørerne her (formentlig) har taget prøven uden først at have læst undervisningsmaterialet. :engel:


Naturligvis. Men hvis prøven skal afspejle det særligt danske og danskhed, er det interessant, at etnisk danskere/og-eller danske statsborgere ikke kan svare og bestå prøven umiddelbart.
2
Brugeravatar
Precaseptica
Indlæg: 844
Tilmeldt: 27. aug 2015, 10:07
Kort karma: 210
Likede indlæg: 1874

Re: Kan du blive dansker??

Indlægaf Precaseptica » 10. jun 2016, 16:04

Torn skrev:
dgd2007 skrev:Nu skal man jo stadigvæk huske, at debattørerne her (formentlig) har taget prøven uden først at have læst undervisningsmaterialet. :engel:


Naturligvis. Men hvis prøven skal afspejle det særligt danske og danskhed, er det interessant, at etnisk danskere/og-eller danske statsborgere ikke kan svare og bestå prøven umiddelbart.


Hvis du skulle indrette prøven så ingen etniske danskere svarede forkert, så ville prøven være værdiløs. Den skal afspejle et engagement i at sætte sig ind i dansk historie og dansk kultur. For at gøre indsatsen overskuelig har man så lavet nedfældet 148 sider, som skal læses inden man skal op til prøven.
3
Brugeravatar
Advocatus-Diaboli
Permanent bortvist
Indlæg: 1563
Tilmeldt: 8. mar 2016, 15:10
Kort karma: 238
Likede indlæg: 2220

Re: Kan du blive dansker??

Indlægaf Advocatus-Diaboli » 10. jun 2016, 16:36

"Den der indfødsretsprøve? Jeg har ikke siden folkeskolen oplevet så meget trodsig stolthed over at dumpe en prøve, som man ikke har læst op på pensum til."

Lasse Rimmer, Facebook.
4
Listen, I'm a nice person - so if I'm an asshole to you, you need to ask yourself why.
Brugeravatar
Torn
Indlæg: 2823
Tilmeldt: 29. dec 2015, 10:21
Kort karma: 169
Likede indlæg: 3451

Re: Kan du blive dansker??

Indlægaf Torn » 10. jun 2016, 16:57

Precaseptica skrev:
Torn skrev:
dgd2007 skrev:Nu skal man jo stadigvæk huske, at debattørerne her (formentlig) har taget prøven uden først at have læst undervisningsmaterialet. :engel:


Naturligvis. Men hvis prøven skal afspejle det særligt danske og danskhed, er det interessant, at etnisk danskere/og-eller danske statsborgere ikke kan svare og bestå prøven umiddelbart.


Hvis du skulle indrette prøven så ingen etniske danskere svarede forkert, så ville prøven være værdiløs. Den skal afspejle et engagement i at sætte sig ind i dansk historie og dansk kultur. For at gøre indsatsen overskuelig har man så lavet nedfældet 148 sider, som skal læses inden man skal op til prøven.


Min pointe var ikke, at alle absolut skulle bestå. Min pointe var, at hvis prøven skal afspejle danskhed (mentalitet, samfund, kultur?), ville et godt udgangspunkt være, at en overvejende del af den danske befolkning (som repræsentanter for dansk mentalitet, samfund og kultur) umiddelbart kunne svare på prøven og bestå. Handler prøven ikke om danskhed, men om at bevise, at man kan finde ud af at læse en tekst på 148 sider, kan jeg måske se en pointe i spørgsmålene - men så ikke se en pointe med danskhedsprøven...
1
Brugeravatar
Precaseptica
Indlæg: 844
Tilmeldt: 27. aug 2015, 10:07
Kort karma: 210
Likede indlæg: 1874

Re: Kan du blive dansker??

Indlægaf Precaseptica » 10. jun 2016, 17:08

Torn skrev:Min pointe var ikke, at alle absolut skulle bestå. Min pointe var, at hvis prøven skal afspejle danskhed (mentalitet, samfund, kultur?), ville et godt udgangspunkt være, at en overvejende del af den danske befolkning (som repræsentanter for dansk mentalitet, samfund og kultur) umiddelbart kunne svare på prøven og bestå. Handler prøven ikke om danskhed, men om at bevise, at man kan finde ud af at læse en tekst på 148 sider, kan jeg måske se en pointe i spørgsmålene - men så ikke se en pointe med danskhedsprøven...


Det er i grunden et lidt dybere spørgsmål end det ser ud til at være. Du spørger jo egentlig til hvorvidt historie og kultur kan binde sig på en nationalitetsfølelse, uden at komme til udtryk igennem paratviden man altid kan trække på. For det ER vores historie og det ER vores kultur, men det er ikke noget vi allesammen kollektivt holder i erindring.

Men jeg vil nu vove at påstå, at Harald Blåtand har noget at sige for hvad det betyder at være dansk. At den danske reformation og relativt hurtige overgang til protenstantismen udgør en væsentlig del af det moralske grundlag vi stadig i dag dømmer ud fra - også selvom vi efterhånden ikke er religiøse mere. At Olsen Banden har mere at gøre med dansk kultur end de nymoderne importerede franchise tv-shows fra udlandet.
Og det er helt klart kun min holdning. Jeg er ganske åben for at kunne tage fejl.

Så måske burde man spørge ind til mere aktuelle systemer og problemer, hvis man vil kaptivere hvordan vi lever i Danmark i dag. Men omvendt stod jeg også på en grillbar den anden dag og overhørte to gutter, der umiddelbart var fra Tyrkiet, snakke om at have været på ferie i Tyskland. De mente at det var 100% det samme. Danmark var, for dem at se, komplet ens med Tyskland. Lidt på samme måde som jeg har oplevet andre sammenligne Japan og Kina, som om der ingen forskel var.

Er det danskernes meget globaliserede, og i virkeligheden meget lidt "danske", hverdag man er ude efter at kunne begå sig i på parlør-vis? Eller er det en dybere forståelse for hvor det danske folk har sit ophav, hvor vores kultur finder dets rødder og hvordan vores historie påvirker hvem vi er i dag?

Der er trods alt ikke tale om en prøve man skal bestå for at kunne opholde sig i landet, men på at kunne kalde sig dansk statsborger.
Senest rettet af Precaseptica 10. jun 2016, 17:26, rettet i alt 1 gang.
1
Brugeravatar
SoMaPe
Indlæg: 50
Tilmeldt: 8. maj 2016, 19:57
Kort karma: 2
Likede indlæg: 55

Re: Kan du blive dansker??

Indlægaf SoMaPe » 10. jun 2016, 17:10

Jeg tog en test i går, men den havde andre spørgsmål end denne.

Jeg bestod ingen af dem.
0
Kinda Pissed About Not Being A Mermaid
Brugeravatar
Annione
Indlæg: 3634
Tilmeldt: 11. aug 2015, 21:23
Kort karma: 822
Likede indlæg: 7730
Kontakt:

Re: Kan du blive dansker??

Indlægaf Annione » 10. jun 2016, 17:30

Nope. 29 rigtige.
Jeg sidder i Bergen og venter på flyet til Kbh. Mon jeg ikke bare skulle overveje at blive her? Er virkelig glad for Norge.
0
Brugeravatar
Maoam
Indlæg: 1454
Tilmeldt: 28. sep 2015, 10:26
Kort karma: 111
Likede indlæg: 3374

Re: Kan du blive dansker??

Indlægaf Maoam » 12. jun 2016, 11:57

Min kæreste synes, nogle af spørgsmålene lyder som noget fra Hvem Vil Være Millionær.

Hvornår udkom den første Olsenbanden film?

A: 1968 B: 1970
C: 1971 D: 1969

Så forestillede vi os et program, hvor præmien ikke var 1.000.000 kr, men et dansk pas, og hvis man svarede forkert, fik man en billet ud af landet.
0
Love, love, peace, peace :pompom:
Brugeravatar
Wizzze
Indlæg: 24993
Tilmeldt: 11. aug 2015, 13:16
Kort karma: 3672
Likede indlæg: 29989

Re: Kan du blive dansker??

Indlægaf Wizzze » 12. jun 2016, 12:37

Her er en test version af den test amerikanerne kræver man består, for at kunne blive amerikansk statsborger.

https://my.uscis.gov/prep/test/civics/view

Det er meget af det samme, som den danske, altså om historie, lovgivning og politiske/sociale forhold. Der er dog ingen Sylfider, komponister og lign. :-D
Jeg tror ikke man kan designe en test til dette formål meget anderledes, det bliver noget med fakta, årstal og navne.

Kan du forresten blive amerikaner? ;)
(20/20 her, men jeg er også USA nørd)
0
Do as I say! :whip:
Akehurst2
Indlæg: 14143
Tilmeldt: 11. aug 2015, 18:17
Kort karma: 1259
Likede indlæg: 40577

Re: Kan du blive dansker??

Indlægaf Akehurst2 » 12. jun 2016, 12:45

Wizzze skrev:Her er en test version af den test amerikanerne kræver man består, for at kunne blive amerikansk statsborger.

https://my.uscis.gov/prep/test/civics/view

Det er meget af det samme, som den danske, altså om historie, lovgivning og politiske/sociale forhold. Der er dog ingen Sylfider, komponister og lign. :-D
Jeg tror ikke man kan designe en test til dette formål meget anderledes, det bliver noget med fakta, årstal og navne.

Kan du forresten blive amerikaner? ;)
(20/20 her, men jeg er også USA nørd)


Den jeg tog syntes jeg faktisk havde udmærkede spørgsmål, der viste om man havde en fornemmelse for, hvad det var for et land, man gerne ville opholde sig i. Men jo stadig små stikprøver, der ikke viser noget rigtigt.
0
fisken80
Indlæg: 22067
Tilmeldt: 18. aug 2015, 16:13
Kort karma: 1127
Likede indlæg: 52045

Re: Kan du blive dansker??

Indlægaf fisken80 » 12. jun 2016, 12:48

Wizzze skrev:Her er en test version af den test amerikanerne kræver man består, for at kunne blive amerikansk statsborger.

https://my.uscis.gov/prep/test/civics/view

Det er meget af det samme, som den danske, altså om historie, lovgivning og politiske/sociale forhold. Der er dog ingen Sylfider, komponister og lign. :-D
Jeg tror ikke man kan designe en test til dette formål meget anderledes, det bliver noget med fakta, årstal og navne.

Kan du forresten blive amerikaner? ;)
(20/20 her, men jeg er også USA nørd)


Hvor mange skal man have rigtige? Jeg havde 15 ud af 20 og jeg synes den er væsentlig nemmere og langt mere relevant end den danske. Stort set alle spørgsmål handler om enten noget der er ret historisk centralt eller om det politiske system. Jeg synes dog den med 435/441 var noget snyd, jeg vidste det var noget med 400 og et eller andet, men om det var 35 eller 41 vidste jeg ikke, lidt for lille interval
0
litteraturen kan noget, som regneark og forvaltningsstudier ikke kan. Uden litteraturen bliver tanker og ideologier blodfattige og pulsløse.

Man VÆNNER sig til ting. Det kommer af vane. Så svært er det ikke.

Maude, din proportionssans
Brugeravatar
Rapfisk
Indlæg: 7067
Tilmeldt: 20. aug 2015, 16:27
Kort karma: 1430
Likede indlæg: 13276

Re: Kan du blive dansker??

Indlægaf Rapfisk » 12. jun 2016, 12:49

Wizzze skrev:Her er en test version af den test amerikanerne kræver man består, for at kunne blive amerikansk statsborger.

https://my.uscis.gov/prep/test/civics/view

Det er meget af det samme, som den danske, altså om historie, lovgivning og politiske/sociale forhold. Der er dog ingen Sylfider, komponister og lign. :-D
Jeg tror ikke man kan designe en test til dette formål meget anderledes, det bliver noget med fakta, årstal og navne.

Kan du forresten blive amerikaner? ;)
(20/20 her, men jeg er også USA nørd)

Hvor mange skal man have? Jeg fik 18 - den ene var en ren tanketorsk :rulle:
0
Livslinjen: 70 201 201
Brugeravatar
Wizzze
Indlæg: 24993
Tilmeldt: 11. aug 2015, 13:16
Kort karma: 3672
Likede indlæg: 29989

Re: Kan du blive dansker??

Indlægaf Wizzze » 12. jun 2016, 12:54

Kravet i USA er 60% korrekte svar, så det må være 12 ud af 20.
1
Do as I say! :whip:

Tilbage til "Politik, kultur og samfund"