Kan du blive dansker??

Hvad sker der lige for verden?! Diskutér det her!
Brugeravatar
Daine
Indlæg: 24635
Tilmeldt: 19. aug 2015, 18:57
Kort karma: 3200
Geografisk sted: Midtjylland
Likede indlæg: 36810

Re: Kan du blive dansker??

Indlægaf Daine » 8. jun 2016, 15:21

Jeg fik 35 point. Det er jeg da egenligt ret glad for, for jeg har lige investeret i egen bolig - det ville da være surt at skulle rejse fra den :D Men en del af svarene var rene gæt og jeg troede som andre, at det gjaldt ens paratviden. Det er egentlig nogle semitåbelige spørgsmål, det med Tycho Brahe gættede jeg forkert - men hvad hulan skal jeg bruge det rigtige svar til? Spørgsmål om politik og hvordan samfundet er sat sammen er fine nok, men det andet?
0
"I en tid med så meget ondskab, må vi passe på kærligheden", citat: Hr. Aurland

Jo mere viden man tilegner sig, des mere ved man, at der er ting man ikke ved. Ting man før ikke anede at man ikke vidste, ved man nu, at man ikke ved.
Brugeravatar
dgd2007
Indlæg: 23792
Tilmeldt: 26. aug 2015, 20:59
Kort karma: 1202
Likede indlæg: 22045

Re: Kan du blive dansker??

Indlægaf dgd2007 » 8. jun 2016, 16:03

Jeg fik lige sneget mig igennem med 33 Billede
Nogle lidt sære spørgsmål ind imellem, må jeg sige. Om Carl Nielsen levede 5 år før eller senere, fx. :genert:

Men noget helt andet: Er det altid de samme spørgsmål? For så er det da rimeligt nok, at man ikke kan blive statsborger, hvis man ikke en gang gider lære 32 ud af 40 svar udenad - men selvfølgelig ikke bevis på, at man forstår en lyd af det danske samfund.
Senest rettet af dgd2007 8. jun 2016, 16:04, rettet i alt 1 gang.
0
Firebird
Indlæg: 869
Tilmeldt: 11. nov 2015, 11:19
Kort karma: 160
Likede indlæg: 1289

Re: Kan du blive dansker??

Indlægaf Firebird » 8. jun 2016, 16:04

Jeg nøjes med at glæde mig over at havde jeg ikke klaret den danske, ved jeg at jeg kan klare den tyske. Flensborg er skam et vældig hyggeligt sted at bo. :D
0
Fod. Enhed der finder bord og stoleben i mørke.
Firebird
Indlæg: 869
Tilmeldt: 11. nov 2015, 11:19
Kort karma: 160
Likede indlæg: 1289

Re: Kan du blive dansker??

Indlægaf Firebird » 8. jun 2016, 16:06

Angelina skrev:
Rapfisk skrev:
Angelina skrev:
ShuruQ skrev:
Angelina skrev:
Flora skrev:
kokkenok skrev:
ShuruQ skrev:


Den er jeg med på. Hvor skal vi tage hen :-D?



Vi skal flygte, ad søvejen, til tyskland! :D


Jaa, os mig. Jeg vil også med :pompom: Skal vi sejle eller svømme? Og hvor skal vi bo? :gruble:


Jeg stemmer for vi kører over grænsen, jeg har bil... kender et pissefedt hotel lige på den anden side af grænsen til polen, der faktisk er billigere at bo end at betale husleje herhjemme... restauranten og baren er herregod!


Jeg skulle i såfald bare finde et sted at gemme mig eller håbe de ikke tjekker datoen i passet :P.


De tjekker jo kun passet hvis vi skal tilbage til Danmark... ikke den anden vej :D

Præcis. Vi kan bare ikke komme til Sverige :tie:


Der er da ved gud heller ingen der vil derop frivilligt...:D


Ihvertfald ikke med mindre vi får Skåne Halland og Blekinge tilbage, men så er i jo ligevidt. Der må i så heller ikke være. ;)
0
Fod. Enhed der finder bord og stoleben i mørke.
Brugeravatar
Daine
Indlæg: 24635
Tilmeldt: 19. aug 2015, 18:57
Kort karma: 3200
Geografisk sted: Midtjylland
Likede indlæg: 36810

Re: Kan du blive dansker??

Indlægaf Daine » 8. jun 2016, 16:11

Jeg synes det er lidt mystisk, at man kan blive dansker på den baggrund. Havde det været 40 spørgsmål om basal viden om dansk politik, hvordan arbejdsmarkedet/sundhedsvæsenet/skolegang fungerer, hvem der kan og må hvad (her tænker jeg politi/domstole mv) og videre i den dur, SÅ gav det mening. Det ville jo give et billede af, om de havde forstået hvilket land det er, de har valgt at bosætte sig i og blive en del af.
4
"I en tid med så meget ondskab, må vi passe på kærligheden", citat: Hr. Aurland

Jo mere viden man tilegner sig, des mere ved man, at der er ting man ikke ved. Ting man før ikke anede at man ikke vidste, ved man nu, at man ikke ved.
Brugeravatar
Hunkat
Indlæg: 7788
Tilmeldt: 20. aug 2015, 03:20
Kort karma: 574
Geografisk sted: Mellem månen og en drøm
Likede indlæg: 19143

Re: Kan du blive dansker??

Indlægaf Hunkat » 8. jun 2016, 16:49

Jeg kan ikke lade være med at tænke at hvis det er en test som bare handler om at læse en bog ("bare") og så huske svarene så kunne det jo ligeså godt have været en test i matematiske teorier. Det har da ikke en skid med at forstå Danmark eller dansk kultur at gøre (eller nogen anden form for selvstændig tænkning) at kunne sætte kryds i den rigtige boks efter en bog.

Så synes jeg de forrige år har været bedre, der har været ting som valgbarhed til folketinget og rettigheder og pligter i samfundet. Jeg kan godt lide ballet men jeg skal fandme ikke dømme som dansker eller ej på at kender handlingen i Sylfiden.

Jeg fik 31 rigtige forresten.
4
L'enfer, c'est les autres

First debat-mover :rock:

Persnikedy skrev
Hun er så på tværs at de skal have fat i de slæbebåde fra Suez kanalen
Brugeravatar
Delfin
Indlæg: 15369
Tilmeldt: 11. aug 2015, 11:05
Kort karma: 1250
Geografisk sted: ..... Casa del Fino
Likede indlæg: 25737

Re: Kan du blive dansker??

Indlægaf Delfin » 8. jun 2016, 17:28

Ja det kan jeg godt.
Nogle af emnerne synes jeg er relevante at undervise nye danskere i, men der er også meget, jeg finder irrelevant. Det er selvfølgelig relevant at kende et grundrids af Danmarkshistorien, men hvorfor er det vigtigt at vide, hvilken restaurant, der har fået en Michelinstjerne eller kende til handlingen i en ballet? Det er sikkert fedt at kende til film som, som de fleste danskere kender og kan referere til, men om man lige ved, hvilket årstal den første Olsenbandefilm havde premiere er ikke så væsentligt. Jeg kender ikke undervisningsmaterialet, men der er så mange andre emner, der kunne være mere nyttige at have et godt kendskab til. Sådan noget som mellemmenneskelig kultur, normer, omgangsformer, humor, ironi, hvad mener vi, når vi taler om hele den pukkelryggede osv osv.
2
14 11 14
02 05 22
30 08 23
Brugeravatar
vibbsen
Indlæg: 4137
Tilmeldt: 17. sep 2015, 17:26
Kort karma: 1136
Likede indlæg: 16358

Re: Kan du blive dansker??

Indlægaf vibbsen » 8. jun 2016, 17:36

Hunkat skrev:Jeg kan ikke lade være med at tænke at hvis det er en test som bare handler om at læse en bog ("bare") og så huske svarene så kunne det jo ligeså godt have været en test i matematiske teorier. Det har da ikke en skid med at forstå Danmark eller dansk kultur at gøre (eller nogen anden form for selvstændig tænkning) at kunne sætte kryds i den rigtige boks efter en bog.

Så synes jeg de forrige år har været bedre, der har været ting som valgbarhed til folketinget og rettigheder og pligter i samfundet. Jeg kan godt lide ballet men jeg skal fandme ikke dømme som dansker eller ej på at kender handlingen i Sylfiden.

Jeg fik 31 rigtige forresten.


This. Jeg fik også 31 point. DUMPET !!!!!!

Jeg svarede bl.a. forkert på hvilket stjernebillede Tycho Brahe opdagede en ny stjerne i....Her tænker jeg : Hvor ligegyldigt kan det blive....Det kan åbenbart blive så ligegyldigt at man skal vide hvornår Carl Nielsen levede. Og hvornår man skrev folkeviserne ned....Til gengæld så ved jeg hvornår den første Olsenbanden film blev lavet....Ingen af delene opfatter jeg som noget særlig kvalificerende.
2
Tak.Glimmer på. Op på kaminhylden

Citat Hella Joof
Brugeravatar
landsbytossen
Indlæg: 4088
Tilmeldt: 12. dec 2015, 19:45
Kort karma: 204
Geografisk sted: i den ene ende af min skygge
Likede indlæg: 5659

Re: Kan du blive dansker??

Indlægaf landsbytossen » 8. jun 2016, 17:56

Bad Samaritan skrev:Sådan ville danskedsprøven se ud, hvis vi ikke havde en regering fyldt med kanonkonger og små svindlere:

Kun Mogens Glistrup ville bestå den test.
2
Min mening står ikke til diskussion.

"Hvad skal vi med folk, der læser statskundskab ? Det kommer der bare sådan nogle som Svend Auken ud af"
Citat: Mogens Glistrup
Brugeravatar
Kattefjæs
Indlæg: 2540
Tilmeldt: 29. aug 2015, 15:06
Kort karma: 360
Geografisk sted: London
Likede indlæg: 6387

Re: Kan du blive dansker??

Indlægaf Kattefjæs » 8. jun 2016, 17:57

vibbsen skrev:
Hunkat skrev:Jeg kan ikke lade være med at tænke at hvis det er en test som bare handler om at læse en bog ("bare") og så huske svarene så kunne det jo ligeså godt have været en test i matematiske teorier. Det har da ikke en skid med at forstå Danmark eller dansk kultur at gøre (eller nogen anden form for selvstændig tænkning) at kunne sætte kryds i den rigtige boks efter en bog.

Så synes jeg de forrige år har været bedre, der har været ting som valgbarhed til folketinget og rettigheder og pligter i samfundet. Jeg kan godt lide ballet men jeg skal fandme ikke dømme som dansker eller ej på at kender handlingen i Sylfiden.

Jeg fik 31 rigtige forresten.


This. Jeg fik også 31 point. DUMPET !!!!!!

Jeg svarede bl.a. forkert på hvilket stjernebillede Tycho Brahe opdagede en ny stjerne i....Her tænker jeg : Hvor ligegyldigt kan det blive....Det kan åbenbart blive så ligegyldigt at man skal vide hvornår Carl Nielsen levede. Og hvornår man skrev folkeviserne ned....Til gengæld så ved jeg hvornår den første Olsenbanden film blev lavet....Ingen af delene opfatter jeg som noget særlig kvalificerende.


Jeg kunne ikke huske den med Tycho Brahe. Men jeg gik forbi Planetariet for ikke så længe siden, og restauranten derinde hedder Cassiopeia, så jeg gættede. :D
1
Brugeravatar
dgd2007
Indlæg: 23792
Tilmeldt: 26. aug 2015, 20:59
Kort karma: 1202
Likede indlæg: 22045

Re: Kan du blive dansker??

Indlægaf dgd2007 » 8. jun 2016, 18:09

Kattefjæs skrev:Jeg kunne ikke huske den med Tycho Brahe. Men jeg gik forbi Planetariet for ikke så længe siden, og restauranten derinde hedder Cassiopeia, så jeg gættede. :D

Men det viser jo også netop din tilknytning til landet :fløjt:
0
Brugeravatar
Delfin
Indlæg: 15369
Tilmeldt: 11. aug 2015, 11:05
Kort karma: 1250
Geografisk sted: ..... Casa del Fino
Likede indlæg: 25737

Re: Kan du blive dansker??

Indlægaf Delfin » 8. jun 2016, 18:18

dgd2007 skrev:
Kattefjæs skrev:Jeg kunne ikke huske den med Tycho Brahe. Men jeg gik forbi Planetariet for ikke så længe siden, og restauranten derinde hedder Cassiopeia, så jeg gættede. :D

Men det viser jo også netop din tilknytning til landet :fløjt:


Hvordan det?
0
14 11 14
02 05 22
30 08 23
Brugeravatar
Kattefjæs
Indlæg: 2540
Tilmeldt: 29. aug 2015, 15:06
Kort karma: 360
Geografisk sted: London
Likede indlæg: 6387

Re: Kan du blive dansker??

Indlægaf Kattefjæs » 8. jun 2016, 18:25

dgd2007 skrev:
Kattefjæs skrev:Jeg kunne ikke huske den med Tycho Brahe. Men jeg gik forbi Planetariet for ikke så længe siden, og restauranten derinde hedder Cassiopeia, så jeg gættede. :D

Men det viser jo også netop din tilknytning til landet :fløjt:


Ja, jeg har engang været på Vesterbro, ergo er jeg dansk nok. :lol:

Jeg viser mig ellers sjældent i den del af byen.... :nej:
0
Brugeravatar
Advocatus-Diaboli
Permanent bortvist
Indlæg: 1563
Tilmeldt: 8. mar 2016, 15:10
Kort karma: 238
Likede indlæg: 2220

Re: Kan du blive dansker??

Indlægaf Advocatus-Diaboli » 8. jun 2016, 18:26

Wizzze skrev:Det er den tid igen, må du beholde passet, eller kan du godt finde nærmeste udgang og aflevere passet på vej ud??

Der er 40 spg. du skal have 32 rigtige for at kunne blive dansker

http://nyheder.tv2.dk/politik/2016-06-0 ... tatsborger


35 af spørgsmålene er faste, mens de sidste 5 handler om aktuelle emner. Så man kan bestå testen alene på de faste spørgsmål og ikke ane en skid om de aktuelle spørgsmål, og det får man både undervisning og materialer i. Så hvis man ikke kan bestå den test under de omstændigheder, så fortjener man sat'me heller ikke det privilegie, som et dansk statsborgerskab er.
1
Listen, I'm a nice person - so if I'm an asshole to you, you need to ask yourself why.
fisken80
Indlæg: 22341
Tilmeldt: 18. aug 2015, 16:13
Kort karma: 1133
Likede indlæg: 52562

Re: Kan du blive dansker??

Indlægaf fisken80 » 8. jun 2016, 18:58

36 rigtige og jeg synes det var ret nemt, men jeg har også klæbehjerne og er nørd.

Og så vil jeg bare lige påpege, at Pia Kjærsgaard ikke véd, hvor guldhornene blev fundet - eller hun ved det godt nu, men hun svarede forkert på det spørgsmål i Hvem vil være millionær for nogle år siden.....
0
litteraturen kan noget, som regneark og forvaltningsstudier ikke kan. Uden litteraturen bliver tanker og ideologier blodfattige og pulsløse.

Man VÆNNER sig til ting. Det kommer af vane. Så svært er det ikke.

Maude, din proportionssans

Tilbage til "Politik, kultur og samfund"