Forståelse for en morder?

Hvad sker der lige for verden?! Diskutér det her!
Akehurst2
Indlæg: 14144
Tilmeldt: 11. aug 2015, 18:17
Kort karma: 1259
Likede indlæg: 40585

Forståelse for en morder?

Indlægaf Akehurst2 » 10. jun 2016, 10:27

Sagen om morfaren, der dræbte sin tidligere svigersøns advokat er heldigvis meget særegen - for nok er der en del meget konfliktfyldte samværssager, men så galt går det da heldigvis næsten aldrig.

At konflikter i familier kan føre til drab er mindre ukendt, men at det går ud over en trods alt udenforstående som advokaten er heldigvis også nærmest uhørt.

Men kan man have forståelse for morfarens handling? Nogen kan - i hvert fald ret langt hen ad vejen: http://politiken.dk/debat/kroniken/ECE3 ... fars-mord/

Det er selvfølgelig ikke fordi, kronikøren skriver, at det på nogen måde er okay. Men hun udviser i mine øjne en udstrakt grad af forståelse for handlingen og hendes fremstilling er meget ensidig.

Fx her:
Hans datter, Linda, måtte gang på gang i fogedretten, som krævede, at hun udleverede sin dengang 3-årige søn til eksmanden, som hun og familien opfattede som skadelig for den 3-årige dreng; en opfattelse, der grunder sig i langt mere end den kendsgerning, at eksmanden flere gange er dømt, herunder for afpresning, trusler på liv og helbred, røveri og medvirken til røveri, salg af stoffer samt for overtrædelse af våbenloven.


Men du fik jo et barn med den mand med alle dommene, Linda. At han var den type vidste du, da du blev gravid med ham og gennemførte graviditeten. Hvis man har og vil have børn med folk, så har man det også, når samlivet mellem de voksne ophører.

Det kan sagtens være, faderen er et forfærdeligt menneske, det aner jeg ikke noget om. Men han er barnets far og man er nødt til at forholde sig til, at kvinden altså har valgt at få et barn med denne her mand og nu ikke bare kan smide ham væk som far. Slet ikke uden at forholde sig til, hvad det siger om moren, at hun åbenbart har valgt manden som far til sit barn.

Og så slutningen:
For Højesteret vil vide, at mordet skete i retsstatens hjerte, og ingen må være i tvivl om, at det er værre end mord på gaden, på bodegaen eller hjemme i stuen: Efter det, BT kaldte blodbadet i fogedretten, har Linda Saugsted set sig omgivet af et kæmpe sikkerhedsopbud ved retsmøder, og en gammel og tvivlsom diagnose er pludselig vakt til live igen: Jørgen Saugsteds datter siges nu at være til fare for sine omgivelser, og det barn, bedstefar ville lade livet for, er tvangsfjernet. Som en socialrådgiver advarende sagde: »Begynder man først at lægge arm, møder man et system, der aldrig taber«.

På vej ud ad døren i Nakskov Arresthus spørger jeg Saugsted: »Og hvis du ikke får strafnedsættelse?«.

»Så begår jeg selvmord. Men det har jo været meningen hele tiden«.

Strafnedsættelse eller ej: Ingen, heller ikke de syv højesteretsdommere, behøver at frygte, at Jørgen Saugsted og hans familie ikke er helt og aldeles knust.


Det er den da helt sikkert. Men hvad med advokatens familie, hans enke og de knap voksne børn?

Ja, kronikøren har et budskab, der handler om forældreansvarsloven og ikke om andet, men jeg synes hendes fremstilling er alt, alt for ensidig og unuanceret.

Nu skal Højesteret så afgøre, om straffen kan nedsættes: http://ekstrabladet.dk/112/morfar-vil-h ... af/6122270 og drengen i centrum af det hele er tvangsfjernet: http://ekstrabladet.dk/112/efter-drabet ... et/5904452

Der er jo mange nuancer og elementer i sagen. Det hele handler ikke om forældreansvarsloven, synes jeg.
1
Brugeravatar
Code71
Indlæg: 1509
Tilmeldt: 12. aug 2015, 16:55
Kort karma: 304
Geografisk sted: København
Likede indlæg: 3345

Re: Forståelse for en morder?

Indlægaf Code71 » 10. jun 2016, 10:37

Nej jeg kan ikke forstå ham eller se noget som helst formildende i det han gjorde. Det var udspekuleret og i særgrad kynisk og planlagt

Den F... kylling, havde endda planlagt at tage sit eget liv, så han ikke skulle imødese konsekvenserne. I min verden er sådanne mennesker det laveste udskud overhovedet

Han fortjener at sidde i fængsel resten af hans liv. Jeg håber at højesteret stadfæster hans dom
7
Nå jeg hænger jo nok lidt ved. Så "lurer lidt" er suspenderet lige foreløbigt
Brugeravatar
HappyPaww
Indlæg: 5624
Tilmeldt: 12. aug 2015, 19:08
Kort karma: 794
Likede indlæg: 15465

Re: Forståelse for en morder?

Indlægaf HappyPaww » 10. jun 2016, 10:47

Lige præcis i denne sag, har jeg ikke den store sympati for manden, fordi han netop gik efter en uskyldig.

Det lyder i det hele taget som en fucked up familie, i alle henseender, og jeg må erkende, at jeg håber, at barnet vedbliver i tvangsfjernelsen, og der findes en godt og varig plejefamilie til ham.

Barnet er den ultimative taber i det her :( Som det jo desværre som regel er i den slags sager...
3
Brugeravatar
Aima
Indlæg: 3595
Tilmeldt: 23. aug 2015, 01:43
Kort karma: 1397
Likede indlæg: 15898

Re: Forståelse for en morder?

Indlægaf Aima » 10. jun 2016, 11:12

Jeg kan godt forstå følelsen, lysten og endda trangen til at slå ihjel, fordi man vil passe på sig selv, sine kære, eller fordi man vil tage hævn; Men i de sager, hvor der ikke handles i meget umiddelbar affekt, vil jeg aldrig nogensinde kunne forstå, man rent faktisk reagerer på den trang. Ikke i det her tilfælde og ikke i nogle andre tilfælde.
1
I'll stick with hell no's and headphones...
Brugeravatar
landsbytossen
Indlæg: 4088
Tilmeldt: 12. dec 2015, 19:45
Kort karma: 204
Geografisk sted: i den ene ende af min skygge
Likede indlæg: 5659

Re: Forståelse for en morder?

Indlægaf landsbytossen » 10. jun 2016, 11:37

Jeg havde forståelse for Marianne Bachmeier og fandt hendes handling helt ok.

Morfarens handling i denne sag har jeg ingen forståelse for. Trods min ringe respekt for advokater, så er det ikke ok at skyde en, fordi han er advokat for en modpart.
0
Min mening står ikke til diskussion.

"Hvad skal vi med folk, der læser statskundskab ? Det kommer der bare sådan nogle som Svend Auken ud af"
Citat: Mogens Glistrup
Karkluden
Indlæg: 1684
Tilmeldt: 14. aug 2015, 15:30
Kort karma: 256
Geografisk sted: Aarhus
Likede indlæg: 2441

Re: Forståelse for en morder?

Indlægaf Karkluden » 10. jun 2016, 11:45

landsbytossen skrev:Jeg havde forståelse for Marianne Bachmeier og fandt hendes handling helt ok.

Morfarens handling i denne sag har jeg ingen forståelse for. Trods min ringe respekt for advokater, så er det ikke ok at skyde en, fordi han er advokat for en modpart.

Enig.

Og så har jeg det generelt anstrengt med, når forældre liiige synes de kan fortryde, hvem de fik børn med, og skubbe dem ud af børnenes liv eller "vælge" en ny mor/far til barnet. BARNET kan fravælge, når det er stort nok, og hvis den anden forælder er voldelig eller seksuelt krænkende overfor barnet skal det selvfølgelig også udryddes samt der kan være sager, hvor samværet ikke skal være enormt, men jeg ser temmelig mange (især mødre), der liiige synes de skal ændre deres barns far (eller mor). Og det kan man sgu bare ikke.
Min mor forsøgte også, fordi min far blev en røv. Og det BLEV han også, det medgiver jeg fuldt ud, men derfor kan man simpelthen bare ikke ændre på at han er min far. Han døde (ikke pga min mor...) efter få år, men jeg har siden da insisteret på at tale om ham osv. For uagtet at det var pisserøvet at skride under graviditeten, så er han jo altså min far.
3
Some days I amaze myself. Other days I put the laundry in the oven.
Akehurst2
Indlæg: 14144
Tilmeldt: 11. aug 2015, 18:17
Kort karma: 1259
Likede indlæg: 40585

Re: Forståelse for en morder?

Indlægaf Akehurst2 » 10. jun 2016, 11:54

Det er jo det, der er det interessante - jeg tænker også, at det er umuligt at have forståelse for den handling, særligt fordi, det går ud over en mand, der bare passer sit arbejde.

Men hende kronikøren hun kan jo åbenbart finde forståelse. Nok til at skrive en kronik, der er så entydig og unuanceret. Det var det, jeg faldt over.
0
Brugeravatar
Advocatus-Diaboli
Permanent bortvist
Indlæg: 1563
Tilmeldt: 8. mar 2016, 15:10
Kort karma: 238
Likede indlæg: 2220

Re: Forståelse for en morder?

Indlægaf Advocatus-Diaboli » 10. jun 2016, 12:01

Angelina skrev:Men advokaten er i mine øjne helt og aldeles uskyldig i det her...


Ah, mon? Han skulle ikke have været dræbt, men han er på ingen måde uskyldig. Han er tværtimod hyret til at være partisk, og til at bruge sin viden og sine evner til at handle på vegne af faderen, med det formål at få ændret samværsbetingelserne ift. barnet. Eller med andre ord - at være skyldig i at moderen potentielt får ringere samværsbetingelser.

Det er såmænd lovligt nok, men det betyder altså også bare samtidigt, at man ikke længere kan betragtes som "uskyldig". Så er man part med interesse i udfaldet.
1
Listen, I'm a nice person - so if I'm an asshole to you, you need to ask yourself why.
Brugeravatar
Advocatus-Diaboli
Permanent bortvist
Indlæg: 1563
Tilmeldt: 8. mar 2016, 15:10
Kort karma: 238
Likede indlæg: 2220

Re: Forståelse for en morder?

Indlægaf Advocatus-Diaboli » 10. jun 2016, 13:08

Angelina skrev:
Advocatus-Diaboli skrev:
Angelina skrev:Men advokaten er i mine øjne helt og aldeles uskyldig i det her...


Ah, mon? Han skulle ikke have været dræbt, men han er på ingen måde uskyldig. Han er tværtimod hyret til at være partisk, og til at bruge sin viden og sine evner til at handle på vegne af faderen, med det formål at få ændret samværsbetingelserne ift. barnet. Eller med andre ord - at være skyldig i at moderen potentielt får ringere samværsbetingelser.

Det er såmænd lovligt nok, men det betyder altså også bare samtidigt, at man ikke længere kan betragtes som "uskyldig". Så er man part med interesse i udfaldet.


Han har blot udført sit arbejde, så jo jeg mener han er helt og aldeles uskyldig.


At du blot udfører dit arbejde, betyder ikke i sig selv, at man ikke kan være skyldig. Advokaten er som sagt en part med interesse i udfaldet OG det er hans evner, viden og handlinger, der i givet fald er årsagen til at samværsbetingelserne ændres, og dermed er han ikke uskyldig. At det er lovligt ændrer ikke på dette. Faderen havde ikke opnået en given ændring på egen hånd, og en anden advokat ville heller ikke nødvendigvis opnå samme resultat. Dermed er det åbenbart at advokaten er skyld i en given ændring, og dermed er han også skyldig - OGSÅ selvom det er hans arbejde og det er lovligt. "Skyldig" betyder jo ikke at man har gjort noget forkert. Kun at man har gjort det påståede.
0
Listen, I'm a nice person - so if I'm an asshole to you, you need to ask yourself why.
Brugeravatar
Advocatus-Diaboli
Permanent bortvist
Indlæg: 1563
Tilmeldt: 8. mar 2016, 15:10
Kort karma: 238
Likede indlæg: 2220

Re: Forståelse for en morder?

Indlægaf Advocatus-Diaboli » 10. jun 2016, 15:57

Angelina skrev:
Han har blot udført sit arbejde, så jo jeg mener han er helt og aldeles uskyldig.


Så må de ansatte i KZ-lejrene jo også være helt og aldeles uskyldige..
0
Listen, I'm a nice person - so if I'm an asshole to you, you need to ask yourself why.
Brugeravatar
Advocatus-Diaboli
Permanent bortvist
Indlæg: 1563
Tilmeldt: 8. mar 2016, 15:10
Kort karma: 238
Likede indlæg: 2220

Re: Forståelse for en morder?

Indlægaf Advocatus-Diaboli » 10. jun 2016, 16:05

Bad Samaritan skrev:
Den mellemregning du mangler her, tror jeg, er: Ville manden have været partisk i nogen anden egenskab end den, han bliver betalt for? At være partisk (som du har helt ret i, at han er) i sit forsvar af klienten er jo ikke det samme som at være drevet af alle mulige personlige motiver.


Når han lader sig betale af en borger til at føre en sag, så har han adskillige personlige motiver til at være partisk. Lige fra det økonomiske, til anseelse, til lovpligt.

Ellers kunne man med samme ret argumentere for, at en politibetjent som skyder en borger ned i sin egenskab af tjenestemand er lige så meget morder som ham, der gør det i affekt af den ene eller den anden art - og skulle det endda være med henvisning til at en anden politimand måske havde håndteret sagen anderledes. og at han dermed ligefrem har valgt at gøre som han gjorde, så bliver det da først helt rundtosset. :stoned:


Det er ikke rigtigt. Politimanden er ikke hyret af andre borgere til at tage deres parti. Desuden - hvis en politimand skyder en borger, så er han skyldig i at skyde en borger. Uanset hvordan man vender og drejer den, og uanset om han bliver straffet for det. Det er nok dér, at kæden hopper af for Angelina - at hun ikke helt kan adskille det at være skyldig i noget med det at skulle have en straf eller have gjort noget forkert.
0
Listen, I'm a nice person - so if I'm an asshole to you, you need to ask yourself why.
Brugeravatar
Advocatus-Diaboli
Permanent bortvist
Indlæg: 1563
Tilmeldt: 8. mar 2016, 15:10
Kort karma: 238
Likede indlæg: 2220

Re: Forståelse for en morder?

Indlægaf Advocatus-Diaboli » 10. jun 2016, 17:19

Angelina skrev:
Men i det mindste er kæden ikke sprunget så meget af at jeg sammenligner ansatte i kz-lejr med advokater...


Det gør jeg heller ikke. Jeg sammenligner derimod det princip, (som du bruger som argument), i to forskellige situationer, så fejllogikken bliver udstillet tydeligt.
1
Listen, I'm a nice person - so if I'm an asshole to you, you need to ask yourself why.
avdotja
Indlæg: 4930
Tilmeldt: 11. okt 2015, 18:31
Kort karma: 537
Likede indlæg: 14700

Re: Forståelse for en morder?

Indlægaf avdotja » 10. jun 2016, 20:29

Jeg synes langt fra at advokater kan fraskrive sig moralsk skyld ved at henvise til "gjorde bare mit arbejde".

Alle har ret til en fair retssag, også mordere og voldtægtsmænd og ja, det er forsvarsadvokaten at sikre dette og tale deres sag bedst muligt. Men hvis det kammer over i at man med næb og kløer forsøger, f.eks. at få en voldtægtsforbryder frikendt, uanset grunden og uden hensyn til offeret/ofrene, så kan man sgu ikke påberåbe sig uskyldighed.

At investere i besatte lande eller klyngebombeproducenter kan de fleste jo trods alt også blive enige om er moralsk forkastelig selv om firmaerne "bare gør deres job ved at investere i det de mener giver højst afkast".

Ikke at jeg synes de skal skydes af den grund selvfølgelig.
2
Brugeravatar
Chachacha
Indlæg: 705
Tilmeldt: 3. sep 2015, 00:51
Kort karma: 104
Likede indlæg: 2116

Re: Forståelse for en morder?

Indlægaf Chachacha » 10. jun 2016, 20:57

avdotja skrev:Jeg synes langt fra at advokater kan fraskrive sig moralsk skyld ved at henvise til "gjorde bare mit arbejde".

Alle har ret til en fair retssag, også mordere og voldtægtsmænd og ja, det er forsvarsadvokaten at sikre dette og tale deres sag bedst muligt. Men hvis det kammer over i at man med næb og kløer forsøger, f.eks. at få en voldtægtsforbryder frikendt, uanset grunden og uden hensyn til offeret/ofrene, så kan man sgu ikke påberåbe sig uskyldighed.

At investere i besatte lande eller klyngebombeproducenter kan de fleste jo trods alt også blive enige om er moralsk forkastelig selv om firmaerne "bare gør deres job ved at investere i det de mener giver højst afkast".

Ikke at jeg synes de skal skydes af den grund selvfølgelig.

Forsvarsadvokater i dagens Danmark kan i min optik fraskrive sig AL skyld.

Forsvaren er ikke en privatperson, han er, med de værdier vi alle (forhåbentligt!) anerkender i Danmark, den anklagedes repræsentant uagtet hvad han selv privat mener og tror på. Han skal anvende de anerkendte paragraffer til at afprøve alle hjørner af loven, som den anklagede ønsker og som potentielt er i den anklagede favør. Ellers er det jo ikke en retfærdig rettergang!? Hvis anklagede kan blive frikendt/få markant mindre straf, er det ikke forsvarens skyld - det er lovens.
1
Brugeravatar
Code71
Indlæg: 1509
Tilmeldt: 12. aug 2015, 16:55
Kort karma: 304
Geografisk sted: København
Likede indlæg: 3345

Re: Forståelse for en morder?

Indlægaf Code71 » 10. jun 2016, 22:55

Culpøs skrev:Der er fanme ingen medlidenhed at spore her.


For den iskolde morder? Hvorfor mon?

For offeret og offerets familie? Masser af medlidenhed
0
Nå jeg hænger jo nok lidt ved. Så "lurer lidt" er suspenderet lige foreløbigt

Tilbage til "Politik, kultur og samfund"