Forældres brug af børn på de sociale medier

Hvad sker der lige for verden?! Diskutér det her!
Slettet bruger
Likede indlæg: 20787

Re: Forældres brug af børn på de sociale medier

Indlægaf Slettet bruger » 16. jun 2016, 00:05

Bimmerdyret skrev:
eks-Maupassant skrev:
En meget vigtig forskel på de data du nævner og dem her er at skolebørns-dataene er i det offentliges varetægt og de sociale medier så at sige ligger og flyder på gaden, hvor hvem som helst, den kinesiske mafia, Israels regering, russiske hackere, fiskere fra Hvide Sande, microsoft, amazon, kan få fat på dem.

Du skal have webcrawlers, AI og en kvantecomputer, så kører det. Så kan du begynde at beregne hvad det er sandsynligt din nabo vil foretage sig de kommende år.


Tja, offentlige data er også tilgængelige for hvem som helst, og ja de færreste ved jo faktisk hvad, hvorfor og hvem der har adgang til ens data (fordi man ikke ved hvad der opsamles)

Mht min nabo, så ved jeg allerede hvad socioøkonomisk værdi hans 6 årige har når vedkommende starter i børnehaveklasse til august, samt hvad der forventes han får i karakter i 9. klasse.


Haha sygt nok
0
ajnaM
Indlæg: 9929
Tilmeldt: 23. feb 2016, 08:02
Kort karma: 1051
Likede indlæg: 27061

Re: Forældres brug af børn på de sociale medier

Indlægaf ajnaM » 16. jun 2016, 03:57

Torn skrev:
Jeg tænker ikke på "sociale medier er farlige"-debatten. Altså, ikke at den er irrelevant, men det er ikke dér, hunden for mig ligger begravet. For mig handler det grundlæggende om, at man ikke udleverer andre på intetnettet uden at få lov. Det handler om etik og moral, for mig at se, ikke uoverskuelige konsekvenser og fremtidsvurderinger (selvom jeg også kan se en relevans i den diskussion). Jeg synes, det er dårlig stil, når man poster billeder af folk uden deres vidende og/eller billigelse. Uanset om de er fyldt 18 år eller ej.

Jeg kan jo godt se, at min holdning er i modvind og jeg overvejer bestemt også, om jeg er helt forkert på den. Men det undrer mig faktisk oprigtigt, at folk ikke mener samtykke er grundlæggende, når vi lægger ting på internettet.


Hvorfor er samtykket vigtigt, hvis der ikke er nogen konsekvens?

Jeg mener faktisk oprigtigt, at det ikke har nogen negative konsekvenser for min baby, at der ligger helt almindelige hverdagsbilleder af ham på Instagram. Og når jeg ikke kan se problemet, har jeg svært ved at se, hvorfor jeg skulle lade være (som jeg jo i din optik ville være nødsaget til, siden jeg af gode grunde ikke kan spørge).
1
Some men hunt for sport, others hunt for food. The only thing I’m hunting for, is an outfit that looks good…
Brugeravatar
Fru Sunshine
Indlæg: 11519
Tilmeldt: 13. aug 2015, 12:31
Kort karma: 1738
Geografisk sted: Vendsyssel
Likede indlæg: 16695

Re: Forældres brug af børn på de sociale medier

Indlægaf Fru Sunshine » 16. jun 2016, 06:09

Jeg kan virkelig ikke se problemet.
0
"Jeg elsker alle farver i verden. Især brun. Det er derfor jeg er det."
Kalenderlågeåbnerbjørnen Bruno.
Brugeravatar
Vlad Kalashnikov
Indlæg: 4061
Tilmeldt: 3. sep 2015, 09:49
Kort karma: 107
Likede indlæg: 3672

Re: Forældres brug af børn på de sociale medier

Indlægaf Vlad Kalashnikov » 20. jun 2016, 13:40

Forældre der lægger deres børns karakterer på Facebook? lol. Det har jeg godt nok aldrig set. Eller forestillet mig nogle kunne finde på. Fuck det er nogle tabere. Billeder af deres børn er helt naturligt.
0
Grab them by the pussy
Brugeravatar
Skinkehunden
Indlæg: 798
Tilmeldt: 3. jan 2016, 19:17
Kort karma: 144
Likede indlæg: 1959

Re: Forældres brug af børn på de sociale medier

Indlægaf Skinkehunden » 21. jun 2016, 22:00

Aima skrev:Jeg tror sgu bare, jeg synes, folk skal begynde at slappe lidt af og koncentrere sig om egne grænser og præferencer og måder at gøre ting på, fremfor at gå så pissemeget op i, hvordan andre mennesker gør det anderledes. Og nu må I have mig undskyldt for mine generaliseringer, men jeg synes især, den der tendens til at fordømme og forholde sig unødvendigt kritisk til andre menneskers måde at være og gøre og tænke og føle på, er udtalt i forælder-segmentet. Forældre der dømmer andre forældre for et eller andet fuldstændigt latterligt der, set i det store perspektiv, ikke er en skid sigende for noget som helst, dét er jeg simpelthen bare så træt af, og ærgerlig over, at høre på.

Så er det planlagt kejsersnit, så er det fravalg af amning, så er det kostprincipper, så er det putterutine, så er det sukkerregler, så er det tid i institution, så er det brug af smartphones og tablets i barnets nærvær, så er det nøgenhed i barnets åsyn, så er det ferie/fridage der bliver brugt, mens barnet er i institution, så er det dyrekort i Bilka, så er det om man lader barnet græde et minut på bagsædet af bilen eller om man holder ind på en rasteplads for at trøste, så er det størrelsen af konfirmationsfesten, så er det passende alder for barnet at flytte hjemmefra på og så er det også sådan cirka alt derimellem.

Seriøst, jeg kan sgu godt forstå, at nogle mødre (og fædre, sikkert, dem har jeg bare ikke mødt) bliver underskudsagtige og smånederen i transformeringen til deres nye forælderidentitet, for det må fandme godt nok også være svært belastende at skulle stå model til andre mødres (og fædres sikkert, dem har jeg bare ikke mødt) målen og vejen og dømmen af hvert eneste lille valg, man foretager sig. Og jeg forstår sgu også godt, man selv ender med at blive én af dem, der med slet skjult harme i stemmen proklamerer, at man i hvert fald overhovedet ikke forstår, at nogen vælger/fravælger ditten og datten, og at man i hvert fald er glad for, man SELV valgte at gøre sådan og sådan, for hvordan pokker skulle et helt almindeligt menneske med en helt almindelig menneskelig usikkerhed dog ellers afstive eget ego i ny, vigtig og voldsom forælderrolle?

Mine veninder er generelt ikke bagtale/sladrertyperne, men det er fandme som om, der sker en kortslutning i hovedet på dem, så snart de har tilbragt 10 minutter i de der mødregrupper. Hold kæft, hvor har jeg lagt øre til store mængder trashtalk af tilfældige kvinder fra tilfældige mødregrupper, kvinder jeg ikke kender og hvis gøren og laden rager mig en iskold skid, men hvis valg ifbm. ny forælderrolle jeg alligevel kender en masse til, fordi mine veninder og mine veninders veninder og mine veninders veninders veninder, har følt behov for at anfægte og kritisere det. Gud fader bevares.

Nå, men nu handler bashingen så om forældre der tillader sig at være stolte på den konkrete måde på Facebook, og forældre der tillader sig at dele billeder af deres eget, biologiske ophav, og min holdning er, at en af fordelene ved at være forælder bl.a. er, at man de første 18 år, indenfor lovens rammer, kan bestemme og tage valg på de der ungers vegne, og hvis man ellers gør det bedste man kan, for at tage barnets tarv med i sine overvejelser, så synes jeg sådan set bare, man skal udnytte sit forælderdiktatur og fyre den af med opdateringer om førstepladser til fodboldturneringer og 12-taller i skolen og billeder af børn der har tabt den første mælketand, har spist den første chokoladeis eller er klædt ud som mariehøne til fastelavn. Jeg synes det, fra et objektivt synspunkt, er fuldstændigt absolut fjong, fra et subjektivt synspunkt kan det muligvis være både lidt småkedeligt og småklamt, men det kan jeg jo så selv gøre noget ved eller prøve at komme mig over. I hvert fald er det MIN hovedpine, ingen andres.

Og når barnet bliver så gammelt, at det har udviklet bevidsthed nok til at kunne danne sig en holdning om billeder på Facebook, så går jeg faktisk ud fra, at langt de fleste forældre kender deres egne børn godt nok til at opfange, hvis barnet ikke er tryg og cool med at blive eksponeret på sociale medier og at de ydermere er ordentlige nok til at respektere dét, inden barnet lider overlast af nogen art. Bevares, der skal nok være nogle, der ikke er, men jeg tror næppe, det så er brugen af sociale medier der udløser nederen forælder-medalje, dén havde de nok hængende om halsen i forvejen, er mit bud.

Jeg synes, nogle forældertyper skulle minde deres own babybusiness og være lidt mindre stride ved hinanden. Seriøst.


Fuldstændig enig :worship:
0
Formerly known as Gerbilwoman :)
Brugeravatar
Tanten
Indlæg: 1922
Tilmeldt: 14. aug 2015, 12:03
Kort karma: 457
Geografisk sted: Aarhus
Likede indlæg: 9624

Re: Forældres brug af børn på de sociale medier

Indlægaf Tanten » 21. jun 2016, 22:23

Mine sønner er ret blufærdige omkring deres privatliv på FB, og især hvad jeg deler om dem, hvilket jo er helt legitimt og fuldt forståeligt - det er jo deres liv.

Jeg har glædet mig på FB over, da de blev hhv. HF-student og student, også fordi jeg ser det som en form for milepæl, hvor den unge går over i voksenlivet, men jeg har ikke outet deres karakterer. Hvis de skulle frem, var det helt klart mine sønners valg.

Jeg spørger i øvrigt altid, om jeg må dele fotos af dem på FB, og siger de nej, ja, så må jeg lade være. Måske mindre børn skulle have samme valg - eller forældre skulle være lidt mere kritiske med, hvad de deler med hvem.
0
Brugeravatar
Tanten
Indlæg: 1922
Tilmeldt: 14. aug 2015, 12:03
Kort karma: 457
Geografisk sted: Aarhus
Likede indlæg: 9624

Re: Forældres brug af børn på de sociale medier

Indlægaf Tanten » 21. jun 2016, 22:29

Bimmerdyret skrev:Ærlig talt, så råbte man ikke højt i gamle dage, når man viste blefotos og delte sjove historier om sine børn.
Desuden, så deler ungerne lige så meget den anden vej - jeg synes det er regulært hysteri.


Fotoalbummet derhjemme på hylden havde ikke et publikum på måske 500 mennesker, der kunne dele fotos videre.

Og hvad ungerne selv deler er en anden diskussion; jeg synes dog, de har krav på en vis form for medbestemmelse omkring, hvad der deles om dem.
1
Brugeravatar
Bimmerdyret
Indlæg: 1982
Tilmeldt: 25. okt 2015, 14:36
Kort karma: 116
Likede indlæg: 1615

Re: Forældres brug af børn på de sociale medier

Indlægaf Bimmerdyret » 21. jun 2016, 22:54

Tanten skrev:
Bimmerdyret skrev:Ærlig talt, så råbte man ikke højt i gamle dage, når man viste blefotos og delte sjove historier om sine børn.
Desuden, så deler ungerne lige så meget den anden vej - jeg synes det er regulært hysteri.


Fotoalbummet derhjemme på hylden havde ikke et publikum på måske 500 mennesker, der kunne dele fotos videre.

Og hvad ungerne selv deler er en anden diskussion; jeg synes dog, de har krav på en vis form for medbestemmelse omkring, hvad der deles om dem.


Forældre har heller ikke nogen form for medbestemmelse omkring hvad der deres om dem - såå..
0
Brugeravatar
Tanten
Indlæg: 1922
Tilmeldt: 14. aug 2015, 12:03
Kort karma: 457
Geografisk sted: Aarhus
Likede indlæg: 9624

Re: Forældres brug af børn på de sociale medier

Indlægaf Tanten » 22. jun 2016, 23:52

Bimmerdyret skrev:
Tanten skrev:
Bimmerdyret skrev:Ærlig talt, så råbte man ikke højt i gamle dage, når man viste blefotos og delte sjove historier om sine børn.
Desuden, så deler ungerne lige så meget den anden vej - jeg synes det er regulært hysteri.


Fotoalbummet derhjemme på hylden havde ikke et publikum på måske 500 mennesker, der kunne dele fotos videre.

Og hvad ungerne selv deler er en anden diskussion; jeg synes dog, de har krav på en vis form for medbestemmelse omkring, hvad der deles om dem.


Forældre har heller ikke nogen form for medbestemmelse omkring hvad der deres om dem - såå..


Sjovt nok har de fleste teens mindre lyst til at promovere deres forældre på de sociale medier end omvendt - de vil som oftest helst have, vi slet ikke eksisterer :alien:
1
ajnaM
Indlæg: 9929
Tilmeldt: 23. feb 2016, 08:02
Kort karma: 1051
Likede indlæg: 27061

Re: Forældres brug af børn på de sociale medier

Indlægaf ajnaM » 23. jun 2016, 06:24

Angelina skrev:Jeg har over 1000 følgere på min facebookside -jeg har kun oplevet mormor/dem selv dele billeder af dem, aldrig andre venner / bekendte... hvorfor skulle de også det? SÅ interessante er mine unger heller ikke, altså andet end for den nærmeste familie, der jo naturligvis synes de er uhørt interessante...

Så ja, i princip kunne et billede af dem blive viralt delt... i praksis ser jeg det uhørt usandsynligt...


Helt enig.

Og det forstærkes jo blot, når der kommer så mange billeder frem. Det bliver (om muligt) endnu mindre interessant at gemme og dele billeder af andre menneskers børn i helt almindelige hverdagssituationer, når der flyder en lind strøm af den slags billeder på så godt som alle sociale medier.

Det kræver altså noget lidt mere, hvis man skal have noget til at gå viralt. :D
0
Some men hunt for sport, others hunt for food. The only thing I’m hunting for, is an outfit that looks good…
ajnaM
Indlæg: 9929
Tilmeldt: 23. feb 2016, 08:02
Kort karma: 1051
Likede indlæg: 27061

Re: Forældres brug af børn på de sociale medier

Indlægaf ajnaM » 23. jun 2016, 06:27

That said, så skal man selvfølgelig ikke dele noget, alle ikke skal kunne se, og som ikke kan tåle at blive set om 5 eller 10 år. Det vil sige ingen nøgenbilleder, ingen billeder i situationer, der kan misforstås, og personligt deler jeg ikke billeder, der 'driller' mine børn.

Jeg tror ikke en sk*d på privatliv på internettet. Alt kan i princippet ses af alle. Eksempelvis lærte jeg på et tidspunkt en ret enkel 'kode', som gjorde, at jeg kunne finde alt det billedmateriale, folk havde slettet fra Facebook gennem årene - og der var godt nok meget, der ikke kunne tåle dagens lys. :ad!:

Det tror jeg er vigtigere for både forældre og børn. At forstå og huske, at der skal sorteres i det, man lægger op. Men altså, når først det er gjort, så er billederne så ligegyldige for udenforstående, at jeg ikke ser nogen fare.
1
Some men hunt for sport, others hunt for food. The only thing I’m hunting for, is an outfit that looks good…
Brugeravatar
Bimmerdyret
Indlæg: 1982
Tilmeldt: 25. okt 2015, 14:36
Kort karma: 116
Likede indlæg: 1615

Re: Forældres brug af børn på de sociale medier

Indlægaf Bimmerdyret » 23. jun 2016, 09:12

Tanten skrev:
Bimmerdyret skrev:
Tanten skrev:
Bimmerdyret skrev:Ærlig talt, så råbte man ikke højt i gamle dage, når man viste blefotos og delte sjove historier om sine børn.
Desuden, så deler ungerne lige så meget den anden vej - jeg synes det er regulært hysteri.


Fotoalbummet derhjemme på hylden havde ikke et publikum på måske 500 mennesker, der kunne dele fotos videre.

Og hvad ungerne selv deler er en anden diskussion; jeg synes dog, de har krav på en vis form for medbestemmelse omkring, hvad der deles om dem.


Forældre har heller ikke nogen form for medbestemmelse omkring hvad der deres om dem - såå..


Sjovt nok har de fleste teens mindre lyst til at promovere deres forældre på de sociale medier end omvendt - de vil som oftest helst have, vi slet ikke eksisterer :alien:


:lol: :lol:
For de voksne der får lov til at kigge ind i de "hellige" haller, der kan jeg ellers love for at der er frit lejde...
0
Akehurst2
Indlæg: 14144
Tilmeldt: 11. aug 2015, 18:17
Kort karma: 1259
Likede indlæg: 40584

Re: Forældres brug af børn på de sociale medier

Indlægaf Akehurst2 » 23. jun 2016, 09:17

Tanten skrev:Sjovt nok har de fleste teens mindre lyst til at promovere deres forældre på de sociale medier end omvendt - de vil som oftest helst have, vi slet ikke eksisterer :alien:


I kan da bare lade være med at være så pinlige :-D

Nej, teens gider nok ikke lægge billeder af forældre ud, men jeg synes nu det var en meget skæg måde at stille det op på i kronikken i Information: Ville du selv synes, et tilsvarende billede af dig lagt op af dine børn, var okay? Hvor du bader/sover/græder?

Og det er jo ikke en endelig rettesnor, for jeg gider fx slet ikke have, at nogen tager billeder af mig overhovedet og endnu mindre offentliggør dem, og så afvisende er det alligevel nok de færreste, der er. Men stadig en meget god tanke at have før man lægger et billede op.
2
Brugeravatar
Tanten
Indlæg: 1922
Tilmeldt: 14. aug 2015, 12:03
Kort karma: 457
Geografisk sted: Aarhus
Likede indlæg: 9624

Re: Forældres brug af børn på de sociale medier

Indlægaf Tanten » 23. jun 2016, 16:33

Angelina skrev:
Tanten skrev:
Bimmerdyret skrev:Ærlig talt, så råbte man ikke højt i gamle dage, når man viste blefotos og delte sjove historier om sine børn.
Desuden, så deler ungerne lige så meget den anden vej - jeg synes det er regulært hysteri.


Fotoalbummet derhjemme på hylden havde ikke et publikum på måske 500 mennesker, der kunne dele fotos videre.

Og hvad ungerne selv deler er en anden diskussion; jeg synes dog, de har krav på en vis form for medbestemmelse omkring, hvad der deles om dem.


Jeg har over 1000 følgere på min facebookside -jeg har kun oplevet mormor/dem selv dele billeder af dem, aldrig andre venner / bekendte... hvorfor skulle de også det? SÅ interessante er mine unger heller ikke, altså andet end for den nærmeste familie, der jo naturligvis synes de er uhørt interessante...

Så ja, i princip kunne et billede af dem blive viralt delt... i praksis ser jeg det uhørt usandsynligt...


Det tror jeg såmænd heller ikke. Men mine sønner gider ikke blive eksponeret for hverken 500 eller 1000 mennesker, hvoraf de måske selv kender de 30.
1

Tilbage til "Politik, kultur og samfund"