Brexit-afstemning i dag - soundtrack

Hvad sker der lige for verden?! Diskutér det her!
Slettet bruger
Likede indlæg: 20787

Re: Brexit-afstemning i dag - soundtrack

Indlægaf Slettet bruger » 24. jun 2016, 11:54

Manges holdning til England nu :)

0
ajnaM
Indlæg: 9930
Tilmeldt: 23. feb 2016, 08:02
Kort karma: 1052
Likede indlæg: 27073

Re: Brexit-afstemning i dag - soundtrack

Indlægaf ajnaM » 24. jun 2016, 12:07

Code71 skrev:
ajnaM skrev:(I øvrigt ser jeg også modviljen mod arbejdskraftens frie bevægelighed som en del af den nationalistiske bølge... det bliver hurtigt 'os mod dem', og om det så handler om østarbejdere eller flygtninge, kan et eller andet sted være hip som hap.)


Så kan du jo også kalde fagforeninger for nationalistiske foreninger. Det er der vel ikke ret mange der er enige i? Det er bare to helt og aldeles forskellige ting


Min fagforening går ikke op i, hvilken nationalitet du har. Følger du debatten, handler den i mindre grad om lønninger og vilkår og i højere grad om 'dem, der kommer og tager vores arbejde' og 'vores ret til velfærdssystemet' over for 'østeuropæiske nassere'.

Derfor ser jeg debatten som en del af den nationalistiske bølge. Men nej, grundlæggende burde det ikke være et spørgsmål om nationalitet.



EDIT: Og forresten synes jeg, LO-fagbevægelsen i høj grad kører med på de nationalistiske tendenser. Ligesom S og andre dele af venstrefløjen gør det. Det er ikke forbeholdt DF at spille på 'arbejderklassens' frygt.
Senest rettet af ajnaM 24. jun 2016, 12:13, rettet i alt 1 gang.
0
Some men hunt for sport, others hunt for food. The only thing I’m hunting for, is an outfit that looks good…
Slettet bruger
Likede indlæg: 20787

Re: Brexit-afstemning i dag - soundtrack

Indlægaf Slettet bruger » 24. jun 2016, 12:09

Systemets holdning i 2007: Østudvidelsen er god, fordi det er godt at vesteuropæiske virksomheder flytter til øst (gud hvor er hun dum!) og vores videnssvage arbejdspladser forsvinder og vi får i stedet videnstunge.


For mig er det underligt at eksperter kan være så dumme. Det her skitserede er decideret ødelæggende for ens liv hvis man bor i vest og ens indtægt er noget videns-lavt.

Man kan KUN tabe på det.

Os der ikke er sinker kan nemt regne ud, at dem der kun kan tabe på et projekt, de ender med at stemme imod det.

Og at hvis man havde ønsker at beholde UK i EU - og hvis man vil beholde de andre lande der er i samme situation - så er man nødt til at gøre et eller andet for de videns-lave i vest.

Desværre er vores politikere nok for dumme til at forstå at folk der kun taber noget pga et projekt ender med at blive modstandere af det - og derfor tvivler jeg på EUs fremtid.

https://www.information.dk/2007/07/oest ... eus-vaekst

"Desværre er det sådan, at samtidig med, at folkelig skepsis over for yderligere udvidelse breder sig, forbinder borgerne i EU's gamle medlemslande først og fremmest østudvidelsen med tab af arbejdspladser, lave lønninger, indvandring af billig østeuropæisk arbejdskraft - personificeret under den franske folkeafstemning om EU-forfatningen i billedet af den polske blikkenslager - og østlande med lave skatter, som kan konkurrere på unfair vilkår," siger Katinka Barysch.

"Sandheden er, at udvidelsen faldt sammen med det tidspunkt, hvor effekten af globaliseringen satte ind for alvor. Det, at vesteuropæiske virksomheder har flyttet og fortsat flytter arbejdsintensive arbejdspladser til Østeuropa, betyder, at de har kunnet modernisere og opgradere til nye, mere vidensintensive arbejdspladser hjemme. Det var præcist, hvad EU's modne industrier havde brug for, og udvidelsen har hermed hjulpet dem i den globale konkurrence."

- Hvorfor er dette glade budskab ikke kommet igennem til befolkningerne i Vesteuropa?
0
ajnaM
Indlæg: 9930
Tilmeldt: 23. feb 2016, 08:02
Kort karma: 1052
Likede indlæg: 27073

Re: Brexit-afstemning i dag - soundtrack

Indlægaf ajnaM » 24. jun 2016, 12:10

eks-Maupassant skrev:
Man kan jo også overveje om det var smart eller ikke-smart af EU at love alle landene i vest at det ikke kom til at ske at millioner af østeuropære ville tage til vest?

Jeg vil selv putte det i kassen af ikke-smart, fordi folks tillid har det med at erodere når man fremturer med hellige løfter man er stensikker på bliver holdt og som man kan garantere for evigt, og man så bare lader som ingenting og intet gør, når det så viser sig at det man lovede ikke ville ske faktisk sker :)

F.eks. en artikel fra politiken fra 2005. Diskussionen dengang handlede om en masse mennesker der advarede om massiv tilstrømning fra øst til vest hvis man lukkede op, og folk der mente det ikke kom til at ske. Med vanlig stil prøver politiken at gøre lidt indirekte grin af tilstrømnings-påståerne, ved at kalde det at de snakker om "horder".

http://politiken.dk/oekonomi/ECE113548/ ... et-hjemme/

Havde EU lyttet tilbage i 2005, så havde UK ikke stemt sig ud. Det havde ikke været sværere end at lave nogen kvoter så "rushet" kom til at ske i et tempo så folk i modtagerlandene ku nå at følge med.


Jeg er helt enig. Det var ikke smart!

Grundlæggende er mit største problem med EU, at det er så bureaukratisk og udemokratisk, at det bliver ustabilt. Der er alt for lidt føling med befolkningen, og så ender vi i situationer som denne, hvor en stor del af stemmerne er proteststemmer, mere end de er fornuftstemmer, så at sige.
2
Some men hunt for sport, others hunt for food. The only thing I’m hunting for, is an outfit that looks good…
Slettet bruger
Likede indlæg: 20787

Re: Brexit-afstemning i dag - soundtrack

Indlægaf Slettet bruger » 24. jun 2016, 12:18

ajnaM skrev:
eks-Maupassant skrev:
Man kan jo også overveje om det var smart eller ikke-smart af EU at love alle landene i vest at det ikke kom til at ske at millioner af østeuropære ville tage til vest?

Jeg vil selv putte det i kassen af ikke-smart, fordi folks tillid har det med at erodere når man fremturer med hellige løfter man er stensikker på bliver holdt og som man kan garantere for evigt, og man så bare lader som ingenting og intet gør, når det så viser sig at det man lovede ikke ville ske faktisk sker :)

F.eks. en artikel fra politiken fra 2005. Diskussionen dengang handlede om en masse mennesker der advarede om massiv tilstrømning fra øst til vest hvis man lukkede op, og folk der mente det ikke kom til at ske. Med vanlig stil prøver politiken at gøre lidt indirekte grin af tilstrømnings-påståerne, ved at kalde det at de snakker om "horder".

http://politiken.dk/oekonomi/ECE113548/ ... et-hjemme/

Havde EU lyttet tilbage i 2005, så havde UK ikke stemt sig ud. Det havde ikke været sværere end at lave nogen kvoter så "rushet" kom til at ske i et tempo så folk i modtagerlandene ku nå at følge med.


Jeg er helt enig. Det var ikke smart!

Grundlæggende er mit største problem med EU, at det er så bureaukratisk og udemokratisk, at det bliver ustabilt. Der er alt for lidt føling med befolkningen, og så ender vi i situationer som denne, hvor en stor del af stemmerne er proteststemmer, mere end de er fornuftstemmer, så at sige.


Tja jeg vil mene de er fornuftsstemmer. Det er vel en blanding - men jeg tror ikke man gør EU nogen tjeneste ved at ignorere det fornuftsmæssige aspekt i EU-modstanden.

Når EU lover ting og beviseligt ikke leverer de ting de lover, og i tilgift virker ligeglade med hvad de har lovet, så er det rationelt at vurdere at de ikke vil en det godt og at man ikke kan stole på dem.

Min analyse er ganske enkelt at de er uintelligente. Jeg har heller ikke speciel føling med UKs befolkning, men jeg kan da regne ud at hvis man lover dem der næsten ingen østarbejdere kommer, og der så kommer 3 millioner, så bliver de utilfredse. Det er jo ikke rocket science.
1
Brugeravatar
paint
Indlæg: 20419
Tilmeldt: 16. apr 2016, 17:38
Kort karma: 765
Likede indlæg: 43834

Re: Brexit-afstemning i dag - soundtrack

Indlægaf paint » 24. jun 2016, 12:20

ajnaM skrev:
Og jeg kan sådan set også godt forstå de danskere, der står i samme situation.

Spørgsmålet er bare, om det at træde ud af EU er et holdbart værn mod globaliseringen. Det tror jeg desværre ikke, det er, og det er næsten det mest sørgelige - at vi står over for nogle gigantiske udfordringer, set med velfærds-vestlige øjne, og ingen kommer med kompetente bud på, hvordan vi skal løse dem på længere sigt.


Nej. EU, gør det i hvert fald ikke. Arbejdskraftens frie bevægelighed, i et Europa med så store regionale forskelle, er helt sikkert ikke løsningen.

Personligt tror jeg, at det på længere sigt kunne lade sig gøre. Men det skulle gradvist implementeres, over en længere årrække (måske et par årtier) – så forskellene mellem øst og vest kunne nå at blive mindre.
Et Østeuropa, med et lønniveau, der ligger på et niveau der er en fjerdedel af det vesteuropæiske, og stort set ingen velfærd, kan ikke forenes med et skattefinansieret velfærdssamfund som f.eks vores eget.

Det ender med social dumping som vi ser det nu og DET skaber et 'dem og os'. Det har, efter mine begreber, intet med nationalisme at gøre. Det er et 'tvangsægteskab', hvor håndværkere og almindelige lønarbejdere i Vesteuropa, kommer til at betale prisen i form af lavere levestandard og lavere lønninger for at skabe et større marked, som nogle andre profiterer på.
1
Følg dem der søger sandheden, men vogt dig for dem der siger at de har fundet den

Det sted du søger, er det sted du søger fra
ajnaM
Indlæg: 9930
Tilmeldt: 23. feb 2016, 08:02
Kort karma: 1052
Likede indlæg: 27073

Re: Brexit-afstemning i dag - soundtrack

Indlægaf ajnaM » 24. jun 2016, 12:25

Haha, Marlene Wind giver aldrig op. :lol:

http://www.dr.dk/nyheder/udland/brexit/ ... temme-igen
0
Some men hunt for sport, others hunt for food. The only thing I’m hunting for, is an outfit that looks good…
Slettet bruger
Likede indlæg: 20787

Re: Brexit-afstemning i dag - soundtrack

Indlægaf Slettet bruger » 24. jun 2016, 12:28

paint skrev:
ajnaM skrev:
Og jeg kan sådan set også godt forstå de danskere, der står i samme situation.

Spørgsmålet er bare, om det at træde ud af EU er et holdbart værn mod globaliseringen. Det tror jeg desværre ikke, det er, og det er næsten det mest sørgelige - at vi står over for nogle gigantiske udfordringer, set med velfærds-vestlige øjne, og ingen kommer med kompetente bud på, hvordan vi skal løse dem på længere sigt.


Nej. EU, gør det i hvert fald ikke. Arbejdskraftens frie bevægelighed, i et Europa med så store regionale forskelle, er helt sikkert ikke løsningen.

Personligt tror jeg, at det på længere sigt kunne lade sig gøre. Men det skulle gradvist implementeres, over en længere årrække (måske et par årtier) – så forskellene mellem øst og vest kunne nå at blive mindre.
Et Østeuropa, med et lønniveau, der ligger på et niveau der er en fjerdedel af det vesteuropæiske, og stort set ingen velfærd, kan ikke forenes med et skattefinansieret velfærdssamfund som f.eks vores eget.

Det ender med social dumping som vi ser det nu og DET skaber et 'dem og os'. Det har, efter mine begreber, intet med nationalisme at gøre. Det er et 'tvangsægteskab', hvor håndværkere og almindelige lønarbejdere i Vesteuropa, kommer til at betale prisen i form af lavere levestandard og lavere lønninger for at skabe et større marked, som nogle andre profiterer på.


Lige præcis. Man skulle have ventet a la 20 år med at lukke op, lavet marshall hjælp til øst osv.

Der er faktisk et gigantisk uudnyttet økonomisk potentiale i øst. Når jeg mødes med rumænere og bulgarere, de har altså et tårnhøjt uddannelsesniveau, om noget endnu bedre end i vest.

Men deres økonomi er stadig lort pga korruption og fordi de mangler infrastruktur, på helt basalt niveau som gode veje og sågar rent sikkert drikkevand nogen steder.

Der er nok nogen mennesker der har foretrukket at bruge dem som løntrykkere i stedet for a hjælpe dem om på et anstændigt niveau.

Det er jo heller ikke en god ting for deres hjemlige økonomi at alle der har en mulighed i vest bare stikker af.
2
Slettet bruger
Likede indlæg: 20787

Re: Brexit-afstemning i dag - soundtrack

Indlægaf Slettet bruger » 24. jun 2016, 12:36

ajnaM skrev:Haha, Marlene Wind giver aldrig op. :lol:

http://www.dr.dk/nyheder/udland/brexit/ ... temme-igen


Igen bizart så dumme eksperterne er. Man ku godt forvente hun var bare lidt over bodega niveau, og evt havde informeret sig om at UK er en helt anden slags spiller en Serbien.

1) UK er MEGET større end de lande hun snakker om, Schweiz og Norge lol. Det er verdens femtestørste økonomi og en grundpille i Europas militær samt NATO. De kommer ikke til at stå med hatten i hånden og spørge om de allernådigst kan få samme behandling som Schweiz. UK om i køen bag Serbien, hvad er det hun ryger? :) :)

2) Man kan slet ikke sammenligne det med vores afstemning i 1992, den handlede jo slet ikke om ind eller ud af EU.
1
Slettet bruger
Likede indlæg: 20787

Re: Brexit-afstemning i dag - soundtrack

Indlægaf Slettet bruger » 24. jun 2016, 13:01

Politikere i Holland er begyndt at kræve ind/ud afstemning også.

Vi ku lave en nice nordsøs-union af UK, Holland, Danmark :) Så kan vi måske overtale irerne og nordmændene til at joine, så begynder det at ligne noget.
1
Brugeravatar
paint
Indlæg: 20419
Tilmeldt: 16. apr 2016, 17:38
Kort karma: 765
Likede indlæg: 43834

Re: Brexit-afstemning i dag - soundtrack

Indlægaf paint » 24. jun 2016, 13:04

eks-Maupassant skrev:
ajnaM skrev:Haha, Marlene Wind giver aldrig op. :lol:

http://www.dr.dk/nyheder/udland/brexit/ ... temme-igen


Igen bizart så dumme eksperterne er. Man ku godt forvente hun var bare lidt over bodega niveau, og evt havde informeret sig om at UK er en helt anden slags spiller en Serbien.

1) UK er MEGET større end de lande hun snakker om, Schweiz og Norge lol. Det er verdens femtestørste økonomi og en grundpille i Europas militær samt NATO. De kommer ikke til at stå med hatten i hånden og spørge om de allernådigst kan få samme behandling som Schweiz. UK om i køen bag Serbien, hvad er det hun ryger? :) :)

2) Man kan slet ikke sammenligne det med vores afstemning i 1992, den handlede jo slet ikke om ind eller ud af EU.


Ahh :) På en måde kan man godt sammenligne, for hvis Danmark havde stemt nej til Maastricht-traktaten (også kaldet 'TEU' Traktaten om Den Europæiske Union) havde vi ikke kunne fortsætte medlemskabet og var røget ud.

På en måde synes jeg at det var hér det gik galt. TEU, skulle aldrig have været lanceret. Vi skulle have fortsat med et EF, som også danskerne syntes dengang (før forbeholdene). Problemet er, at man i mange lande, har/havde forfatninger, hvor tilmeldingen til denne traktat (TEU) ikke krævede en folkeafstemning.

Det havde man heller ikke i Frankrig, men de valgte at lave en alligevel, bare for at vise hvor glade franskmændene var for tanken.
Den endte med 51% for og den franske Præsident Mitterand så ud til at være på sammenbruddets rand, under afstemningen (med 49% imod)

Der blev lavet meningsmålinger i flere andre lande og de viste det samme resultat. Befolkningerne ville simpelthen ikke have en Europæisk Union, men gerne et samarbejde. Det fik alle alligevel. Og dem, som engang havde stemt ja, til et EF, fik nu pludselig en Union trukket ned over hovedet, uden at blive spurgt. Dét var fejlen og følgerne af den, lider vi stadig under. Der er ganske enkelt ikke folkelig opbakning til Unionen og det kommer der næppe (uanset, hvad Marlene Wind drømmer om)
1
Følg dem der søger sandheden, men vogt dig for dem der siger at de har fundet den

Det sted du søger, er det sted du søger fra
Slettet bruger
Likede indlæg: 20787

Re: Brexit-afstemning i dag - soundtrack

Indlægaf Slettet bruger » 24. jun 2016, 13:09

paint skrev:
eks-Maupassant skrev:
ajnaM skrev:Haha, Marlene Wind giver aldrig op. :lol:

http://www.dr.dk/nyheder/udland/brexit/ ... temme-igen


Igen bizart så dumme eksperterne er. Man ku godt forvente hun var bare lidt over bodega niveau, og evt havde informeret sig om at UK er en helt anden slags spiller en Serbien.

1) UK er MEGET større end de lande hun snakker om, Schweiz og Norge lol. Det er verdens femtestørste økonomi og en grundpille i Europas militær samt NATO. De kommer ikke til at stå med hatten i hånden og spørge om de allernådigst kan få samme behandling som Schweiz. UK om i køen bag Serbien, hvad er det hun ryger? :) :)

2) Man kan slet ikke sammenligne det med vores afstemning i 1992, den handlede jo slet ikke om ind eller ud af EU.


Ahh :) På en måde kan man godt sammenligne, for hvis Danmark havde stemt nej til Maastricht-traktaten (også kaldet 'TEU' Traktaten om Den Europæiske Union) havde vi ikke kunne fortsætte medlemskabet og var røget ud.

På en måde synes jeg at det var hér det gik galt. TEU, skulle aldrig have været lanceret. Vi skulle have fortsat med et EF, som også danskerne syntes dengang (før forbeholdene). Problemet er, at man i mange lande, har/havde forfatninger, hvor tilmeldingen til denne traktat (TEU) ikke krævede en folkeafstemning.

Det havde man heller ikke i Frankrig, men de valgte at lave en alligevel, bare for at vise hvor glade franskmændene var for tanken.
Den endte med 51% for og den franske Præsident Mitterand så ud til at være på sammenbruddets rand, under afstemningen (med 49% imod)

Der blev lavet meningsmålinger i flere andre lande og de viste det samme resultat. Befolkningerne ville simpelthen ikke have en Europæisk Union, men gerne et samarbejde. Det fik alle alligevel. Og dem, som engang havde stemt ja, til et EF, fik nu pludselig en Union trukket ned over hovedet, uden at blive spurgt. Dét var fejlen og følgerne af den, lider vi stadig under. Der er ganske enkelt ikke folkelig opbakning til Unionen og det kommer der næppe (uanset, hvad Marlene Wind drømmer om)


Til afstemningen - Nope, for 1992 blev ikke præsenteret som en ind/ud afstemning. Det folkelige mandat sagde ikke "ud af EU", det sagde "nej til Maastricht", og det var derfor man kunne få stemt Edinburgh igennem. Mandaten fra UK afstemningen siger helt klokkeklart ud af EU.

Enig i at det var med Maastricht det begyndte at gå galt for EU.
0
Brugeravatar
paint
Indlæg: 20419
Tilmeldt: 16. apr 2016, 17:38
Kort karma: 765
Likede indlæg: 43834

Re: Brexit-afstemning i dag - soundtrack

Indlægaf paint » 24. jun 2016, 13:25

eks-Maupassant skrev:
2) Man kan slet ikke sammenligne det med vores afstemning i 1992, den handlede jo slet ikke om ind eller ud af EU.


paint skrev: Ahh :) På en måde kan man godt sammenligne, for hvis Danmark havde stemt nej til Maastricht-traktaten (også kaldet 'TEU' Traktaten om Den Europæiske Union) havde vi ikke kunne fortsætte medlemskabet og var røget ud.

På en måde synes jeg at det var hér det gik galt. TEU, skulle aldrig have været lanceret. Vi skulle have fortsat med et EF, som også danskerne syntes dengang (før forbeholdene). Problemet er, at man i mange lande, har/havde forfatninger, hvor tilmeldingen til denne traktat (TEU) ikke krævede en folkeafstemning.

Det havde man heller ikke i Frankrig, men de valgte at lave en alligevel, bare for at vise hvor glade franskmændene var for tanken.
Den endte med 51% for og den franske Præsident Mitterand så ud til at være på sammenbruddets rand, under afstemningen (med 49% imod)

Der blev lavet meningsmålinger i flere andre lande og de viste det samme resultat. Befolkningerne ville simpelthen ikke have en Europæisk Union, men gerne et samarbejde. Det fik alle alligevel. Og dem, som engang havde stemt ja, til et EF, fik nu pludselig en Union trukket ned over hovedet, uden at blive spurgt. Dét var fejlen og følgerne af den, lider vi stadig under. Der er ganske enkelt ikke folkelig opbakning til Unionen og det kommer der næppe (uanset, hvad Marlene Wind drømmer om).


eks-Maupassant skrev:Til afstemningen - Nope, for 1992 blev ikke præsenteret som en ind/ud afstemning. Det folkelige mandat sagde ikke "ud af EU", det sagde "nej til Maastricht", og det var derfor man kunne få stemt Edinburgh igennem. Mandaten fra UK afstemningen siger helt klokkeklart ud af EU.

Enig i at det var med Maastricht det begyndte at gå galt for EU.


Det har ikke den store betydning i denne sammenhæng, men afstemningen i 1992, var reelt, et spørgsmål om fortsat medlemskab. Danmark skulle ratificere Maastricht-traktaten, for fortsat at kunne være med. I og med ratificeringen, nedlagde man EF og erstattede det med et EU. Og medmindre Danmark, skulle lave deres eget EF, med kun ét medlem (DK) så var vi ude. Derfor lavede man Edinburgh-aftalen, med forbeholdene, så Danmark alligevel kunne være med.

Det blev også nævnt i valgkampen i 1992. (længe siden, men alligevel)
Senest rettet af paint 24. jun 2016, 13:37, rettet i alt 6 gange.
0
Følg dem der søger sandheden, men vogt dig for dem der siger at de har fundet den

Det sted du søger, er det sted du søger fra
Brugeravatar
DetSorteCirkus
Indlæg: 21951
Tilmeldt: 12. aug 2015, 18:07
Kort karma: 2513
Likede indlæg: 59513

Re: Brexit-afstemning i dag - soundtrack

Indlægaf DetSorteCirkus » 24. jun 2016, 13:26

Nu kører der et rygte om, at der vil blive udskrevet valg i november i England :panik:
I så fald - go, Jeremy Corbyn! :pompom:
0
Slettet bruger
Likede indlæg: 20787

Re: Brexit-afstemning i dag - soundtrack

Indlægaf Slettet bruger » 24. jun 2016, 13:40

paint skrev:
eks-Maupassant skrev:
2) Man kan slet ikke sammenligne det med vores afstemning i 1992, den handlede jo slet ikke om ind eller ud af EU.


paint skrev: Ahh :) På en måde kan man godt sammenligne, for hvis Danmark havde stemt nej til Maastricht-traktaten (også kaldet 'TEU' Traktaten om Den Europæiske Union) havde vi ikke kunne fortsætte medlemskabet og var røget ud.

På en måde synes jeg at det var hér det gik galt. TEU, skulle aldrig have været lanceret. Vi skulle have fortsat med et EF, som også danskerne syntes dengang (før forbeholdene). Problemet er, at man i mange lande, har/havde forfatninger, hvor tilmeldingen til denne traktat (TEU) ikke krævede en folkeafstemning.

Det havde man heller ikke i Frankrig, men de valgte at lave en alligevel, bare for at vise hvor glade franskmændene var for tanken.
Den endte med 51% for og den franske Præsident Mitterand så ud til at være på sammenbruddets rand, under afstemningen (med 49% imod)

Der blev lavet meningsmålinger i flere andre lande og de viste det samme resultat. Befolkningerne ville simpelthen ikke have en Europæisk Union, men gerne et samarbejde. Det fik alle alligevel. Og dem, som engang havde stemt ja, til et EF, fik nu pludselig en Union trukket ned over hovedet, uden at blive spurgt. Dét var fejlen og følgerne af den, lider vi stadig under. Der er ganske enkelt ikke folkelig opbakning til Unionen og det kommer der næppe (uanset, hvad Marlene Wind drømmer om).


eks-Maupassant skrev:Til afstemningen - Nope, for 1992 blev ikke præsenteret som en ind/ud afstemning. Det folkelige mandat sagde ikke "ud af EU", det sagde "nej til Maastricht", og det var derfor man kunne få stemt Edinburgh igennem. Mandaten fra UK afstemningen siger helt klokkeklart ud af EU.

Enig i at det var med Maastricht det begyndte at gå galt for EU.


Det har ikke den store betydning i denne sammenhæng, men afstemningen i 1992, var reelt, et spørgsmål om fortsat medlemskab. Danmark skulle ratificere Maastricht-traktaten, for fortsat at kunne være med. I og med ratificeringen, nedlagde man EF og erstattede det med et EU. Og medmindre Danmark, skulle lave deres eget EF, med kun ét medlem (DK) så var vi ude. Derfor lavede man Edinburgh-aftalen, med forbeholdene, så Danmark alligevel kunne være med.


Det blev også nævnt i valgkampen i 1992. (længe siden, men alligevel)[/quote]

Det var det jo så ikke, fordi vi stemte nej og er stadigvæk i EU :)

Det betyder rigtigt meget hvad det folkelige mandat er. Afstemningen hed ikke "Masstricht eller ud af EU", den hed "Maastricht eller også sker der noget som vi ikke ved er". Og det fulgte politikerne jo.

Selv Edinburgh var ikke en "ja til det her eller ud af EU". Var det blevet nej der kunne politikerne godt have lavet en til Edinburgh-ting med nogen flere undtagelser. Eller også måske en til afstemning der nu hed "Maastricht eller ud".
0

Tilbage til "Politik, kultur og samfund"