Skal DK have en afstemning om EU ?

Hvad sker der lige for verden?! Diskutér det her!
Brugeravatar
dgd2007
Indlæg: 23792
Tilmeldt: 26. aug 2015, 20:59
Kort karma: 1202
Likede indlæg: 22044

Re: Skal DK have en afstemning om EU ?

Indlægaf dgd2007 » 25. jun 2016, 10:05

ajnaM skrev:Jeg synes, det er skræmmende, at politikerne er så meget imod en folkeafstemning. Selv DF er jo imod.

Og jeg tror, det er EU's akilleshæl - at politikerne tror, de kan trumfe noget igennem, vel vidende at befolkningen egentlig ikke går ind for det. Det bliver jo aldrig et folkeligt forankret projekt, og i et demokrati ender det jo så bare med at blive en ret skrøbelig konstellation.

Men ingenting kan lade sig gøre, hvis man ikke kan tage nogle beslutninger og så holde fast i dem i et rimeligt stykke tid.
Ellers kunne man jo også kræve, at der skulle være folketingsvalg hver uge.
Men der vælger vi jo én gang, og så tager vi stilling efter fire år, om vi hellere vil have nogle andre.
Men internationale aftaler er horisonten nødt til at være endnu længere. Det kan jo ikke hjælpe noget, at man underskriver en traktat, og så kommer dagen efter og siger: "Nå, men nu trækker vi os, for folkestemningen er lige vendt."
1
ajnaM
Indlæg: 10022
Tilmeldt: 23. feb 2016, 08:02
Kort karma: 1057
Likede indlæg: 27371

Re: Skal DK have en afstemning om EU ?

Indlægaf ajnaM » 25. jun 2016, 10:12

dgd2007 skrev:
ajnaM skrev:Jeg synes, det er skræmmende, at politikerne er så meget imod en folkeafstemning. Selv DF er jo imod.

Og jeg tror, det er EU's akilleshæl - at politikerne tror, de kan trumfe noget igennem, vel vidende at befolkningen egentlig ikke går ind for det. Det bliver jo aldrig et folkeligt forankret projekt, og i et demokrati ender det jo så bare med at blive en ret skrøbelig konstellation.

Men ingenting kan lade sig gøre, hvis man ikke kan tage nogle beslutninger og så holde fast i dem i et rimeligt stykke tid.
Ellers kunne man jo også kræve, at der skulle være folketingsvalg hver uge.
Men der vælger vi jo én gang, og så tager vi stilling efter fire år, om vi hellere vil have nogle andre.
Men internationale aftaler er horisonten nødt til at være endnu længere. Det kan jo ikke hjælpe noget, at man underskriver en traktat, og så kommer dagen efter og siger: "Nå, men nu trækker vi os, for folkestemningen er lige vendt."


Hvis opbakningen havde været der til at begynde med, havde historien måske været en anden. Men der er jo ikke tale om, at folkestemningen er vendt nu - den har aldrig været overvældende EU-positiv, hverken herhjemme eller i udlandet.

I øvrigt har man haft årtier til at vende den. At prøve at få befolkningerne med, at demokratisere, og hvad der ellers har været snak om - men det er jo bare blevet mere og mere elitært, og den brede befolkning fatter mindre og mindre.

Jeg har haft fag på universitetet om EU's opbygning og policy-processer, og alligevel forstår jeg alt for lidt. Sådan et system kan man ikke have, hvis man samtidig skal have et demokrati.
1
Some men hunt for sport, others hunt for food. The only thing I’m hunting for, is an outfit that looks good…
Akehurst2
Indlæg: 14182
Tilmeldt: 11. aug 2015, 18:17
Kort karma: 1266
Likede indlæg: 40717

Re: Skal DK have en afstemning om EU ?

Indlægaf Akehurst2 » 25. jun 2016, 10:12

paint skrev:
ShuruQ skrev:Jeg er meget sjælden enig med Rina Ronja Kari, men som hun sagde i går, så er der en hel masse danskere der er så unge at de aldrig har fået lov til at tage stilling til om hvorvidt vi bør være i EU eller ej ved et valg valg og jeg synes det ville give rigtig god mening at vi får muligheden.

Hvis det bliver aktuelt vil jeg nok stemme "ja" til at blive, men så har jeg og en masse andre danskere også fået lov at give vores mening til kende og det synes jeg vi bør have.


Dét synes jeg til gengæld, er et dårligt argument. Teoretisk set skulle vi så afholde løbende Folkeafstemninger, fordi der hvert år er nye unge, som ikke havde mulighed for at stemme året før.

Vi lever alle sammen med beslutninger, som er truffet før vi selv havde indflydelse på det. Kort sagt: i et demokratisk samfund, må man leve med de beslutninger som er truffet på basis af de vælgere der havde stemmeret da beslutningen blev taget – medmindre man, som i UK, står med en befolkning, som er delt i to og hvor den éne halvdel ønsker at omstøde beslutningen. Eller et parti, som ønsker en Folkeafstemning, får 90 mandater (eller kan samle 90 mandater) i Folketinget.

”Vi blev ikke spurgt, fordi vi ikke var født dengang”, holder ikke, hvis man tænker de generelle konsekvenser igennem. ;)


Enig. De samme unge har jo fx heller ikke været med til at beslutte, at vi skulke have en velfærdsstat - skulle vi så også stemme om det med en ti-tyve års mellemrum for hele tiden at sikre os at alle var med på vognen?
0
Brugeravatar
dgd2007
Indlæg: 23792
Tilmeldt: 26. aug 2015, 20:59
Kort karma: 1202
Likede indlæg: 22044

Re: Skal DK have en afstemning om EU ?

Indlægaf dgd2007 » 25. jun 2016, 10:24

ajnaM skrev:Hvis opbakningen havde været der til at begynde med, havde historien måske været en anden. Men der er jo ikke tale om, at folkestemningen er vendt nu - den har aldrig været overvældende EU-positiv, hverken herhjemme eller i udlandet.

I øvrigt har man haft årtier til at vende den. At prøve at få befolkningerne med, at demokratisere, og hvad der ellers har været snak om - men det er jo bare blevet mere og mere elitært, og den brede befolkning fatter mindre og mindre.

Jeg har haft fag på universitetet om EU's opbygning og policy-processer, og alligevel forstår jeg alt for lidt. Sådan et system kan man ikke have, hvis man samtidig skal have et demokrati.

Hvis du mener i DK, så var opbakningen der jo i høj grad. Ved afstemningen, da vi meldte os ind, var der vist 60-70% for.
Der har så været en række afstemninger, hvor mere "unionsagtige" tiltag er blevet stemt ned.
Men der har vist aldrig været en særlig høj procent, der helt ville ud.
Jeg mener bare, at man ikke bør smide det hele på gulvet pga. en øjeblikkelig stemning.
I øjeblikket er det jo endda helt uklart, hvad alternativerne egentlig er.
1
fisken80
Indlæg: 22339
Tilmeldt: 18. aug 2015, 16:13
Kort karma: 1133
Likede indlæg: 52560

Re: Skal DK have en afstemning om EU ?

Indlægaf fisken80 » 25. jun 2016, 10:39

Akehurst2 skrev:
paint skrev:
ShuruQ skrev:Jeg er meget sjælden enig med Rina Ronja Kari, men som hun sagde i går, så er der en hel masse danskere der er så unge at de aldrig har fået lov til at tage stilling til om hvorvidt vi bør være i EU eller ej ved et valg valg og jeg synes det ville give rigtig god mening at vi får muligheden.

Hvis det bliver aktuelt vil jeg nok stemme "ja" til at blive, men så har jeg og en masse andre danskere også fået lov at give vores mening til kende og det synes jeg vi bør have.


Dét synes jeg til gengæld, er et dårligt argument. Teoretisk set skulle vi så afholde løbende Folkeafstemninger, fordi der hvert år er nye unge, som ikke havde mulighed for at stemme året før.

Vi lever alle sammen med beslutninger, som er truffet før vi selv havde indflydelse på det. Kort sagt: i et demokratisk samfund, må man leve med de beslutninger som er truffet på basis af de vælgere der havde stemmeret da beslutningen blev taget – medmindre man, som i UK, står med en befolkning, som er delt i to og hvor den éne halvdel ønsker at omstøde beslutningen. Eller et parti, som ønsker en Folkeafstemning, får 90 mandater (eller kan samle 90 mandater) i Folketinget.

”Vi blev ikke spurgt, fordi vi ikke var født dengang”, holder ikke, hvis man tænker de generelle konsekvenser igennem. ;)


Enig. De samme unge har jo fx heller ikke været med til at beslutte, at vi skulke have en velfærdsstat - skulle vi så også stemme om det med en ti-tyve års mellemrum for hele tiden at sikre os at alle var med på vognen?


Altså det valg HAR vi jo ret beset mindst hvert 4. år... der er da i hvert fald mindst ét parti i folketinget, der gerne vil gøre velfærdsstaten noget mindre end den er i dag. Så hvis et flertal virkelig ønskede at afskaffe velfærdsstaten som vi kender den så er det jo sådan set fint muligt.
0
litteraturen kan noget, som regneark og forvaltningsstudier ikke kan. Uden litteraturen bliver tanker og ideologier blodfattige og pulsløse.

Man VÆNNER sig til ting. Det kommer af vane. Så svært er det ikke.

Maude, din proportionssans
fisken80
Indlæg: 22339
Tilmeldt: 18. aug 2015, 16:13
Kort karma: 1133
Likede indlæg: 52560

Re: Skal DK have en afstemning om EU ?

Indlægaf fisken80 » 25. jun 2016, 10:47

dgd2007 skrev:
ajnaM skrev:Hvis opbakningen havde været der til at begynde med, havde historien måske været en anden. Men der er jo ikke tale om, at folkestemningen er vendt nu - den har aldrig været overvældende EU-positiv, hverken herhjemme eller i udlandet.

I øvrigt har man haft årtier til at vende den. At prøve at få befolkningerne med, at demokratisere, og hvad der ellers har været snak om - men det er jo bare blevet mere og mere elitært, og den brede befolkning fatter mindre og mindre.

Jeg har haft fag på universitetet om EU's opbygning og policy-processer, og alligevel forstår jeg alt for lidt. Sådan et system kan man ikke have, hvis man samtidig skal have et demokrati.

Hvis du mener i DK, så var opbakningen der jo i høj grad. Ved afstemningen, da vi meldte os ind, var der vist 60-70% for.
Der har så været en række afstemninger, hvor mere "unionsagtige" tiltag er blevet stemt ned.
Men der har vist aldrig været en særlig høj procent, der helt ville ud.
Jeg mener bare, at man ikke bør smide det hele på gulvet pga. en øjeblikkelig stemning.
I øjeblikket er det jo endda helt uklart, hvad alternativerne egentlig er.


63% stemte ja i 1972, i 86 var der igen en afstemning her stemte 56% for. I 1992 stemte 50,2% nej, i 93 56,7% ja, i 1998 55,1% ja, i 2000 53,2% nej, 2014 62% ja og i 2015 63% nej.

Så jeg er godt nok ikke enig med dig i, at der er tale om "en øjeblikkelig stemning" jeg synes egentlig, at tallene viser, at der bortset fra dengang vi stemte os med i EF har været en klar tendens i retning af en vis EU-skepsis.

Jeg mener heller ikke, at vi skal have en afstemning, men jeg synes klart politikerne burde begynde at tage den udtalte skepsis over systemet EU langt mere alvorligt end de gør nu. Og det gælder ikke bare danske politikere men over hele Europa. Det ville klæde dem at gribe i egen barm og overveje, hvad der kan gøres så projektet bliver mere gennemskueligt end det er nu.
0
litteraturen kan noget, som regneark og forvaltningsstudier ikke kan. Uden litteraturen bliver tanker og ideologier blodfattige og pulsløse.

Man VÆNNER sig til ting. Det kommer af vane. Så svært er det ikke.

Maude, din proportionssans
Brugeravatar
dgd2007
Indlæg: 23792
Tilmeldt: 26. aug 2015, 20:59
Kort karma: 1202
Likede indlæg: 22044

Re: Skal DK have en afstemning om EU ?

Indlægaf dgd2007 » 25. jun 2016, 10:53

fisken80 skrev:63% stemte ja i 1972, i 86 var der igen en afstemning her stemte 56% for. I 1992 stemte 50,2% nej, i 93 56,7% ja, i 1998 55,1% ja, i 2000 53,2% nej, 2014 62% ja og i 2015 63% nej.
[...]

OK, men dem 1986-2014 var ikke om at blive eller melde sig helt ud. Det var om nogle helt konkrete vilkårsændringer. Det kan man ikke helt sammenligne.
0
Brugeravatar
FruitFly
Indlæg: 3885
Tilmeldt: 25. okt 2015, 19:01
Kort karma: 95
Likede indlæg: 3548

Re: Skal DK have en afstemning om EU ?

Indlægaf FruitFly » 25. jun 2016, 11:16

Nej bestemt ikke. Kun hvis et flertal i folketinget ønsker at vi skal forlade EU. Vi har dog trods alt stadigvæk repræsentativt demokrati i Danmark.
1
#Klimatosse
Brugeravatar
achillaxedprune
Indlæg: 3667
Tilmeldt: 4. jan 2016, 18:38
Kort karma: 1204
Likede indlæg: 12187

Re: Skal DK have en afstemning om EU ?

Indlægaf achillaxedprune » 25. jun 2016, 11:22

ajnaM skrev:
achillaxedprune skrev:Nej, det skal vi helt sikkert ikke.

Men en reform af EU til at gå tilbage til at være et handelssamarbejde, og ikke et socialt samarbejde, så jeg gerne. Men en udmelding af EU ville være torskedumt.



Men nu spørges der jo ikke til, om vi skal melde os ud, men om vi skal have en afstemning?

Hvis man synes, det er dumt at spørge befolkningen, kan det være, man skal genoverveje sit demokratiske udgangspunkt. :p


En afsteming kunne ende med vi skulle stemme os ud. Og nu ved du jo også godt, at jeg ikke er ubegrænset går ind for demokratiet.
1
Hvis man vil behandle folk ens, skal man behandle dem forskelligt.
Citat: Ukendt morfar.
Brugeravatar
DetSorteCirkus
Indlæg: 21958
Tilmeldt: 12. aug 2015, 18:07
Kort karma: 2515
Likede indlæg: 59559

Re: Skal DK have en afstemning om EU ?

Indlægaf DetSorteCirkus » 25. jun 2016, 11:32

ajnaM skrev:Hvis opbakningen havde været der til at begynde med, havde historien måske været en anden. Men der er jo ikke tale om, at folkestemningen er vendt nu - den har aldrig været overvældende EU-positiv, hverken herhjemme eller i udlandet.

I øvrigt har man haft årtier til at vende den. At prøve at få befolkningerne med, at demokratisere, og hvad der ellers har været snak om - men det er jo bare blevet mere og mere elitært, og den brede befolkning fatter mindre og mindre.

Jeg har haft fag på universitetet om EU's opbygning og policy-processer, og alligevel forstår jeg alt for lidt. Sådan et system kan man ikke have, hvis man samtidig skal have et demokrati.


Jeg er helt enig.
Hvis politikerne ikke er villige til som et minimum at bryde forestillingen om, at det altid enten er "status quo" eller "mere af det samme", når det gælder EU, kan de lige så godt udskrive afstemningen nu.
2
Brugeravatar
FruitFly
Indlæg: 3885
Tilmeldt: 25. okt 2015, 19:01
Kort karma: 95
Likede indlæg: 3548

Re: Skal DK have en afstemning om EU ?

Indlægaf FruitFly » 25. jun 2016, 12:05

ajnaM skrev:Hvis man synes, det er dumt at spørge befolkningen, kan det være, man skal genoverveje sit demokratiske udgangspunkt. :p

Sikke noget sludder. I Danmark har vi repræsentativt demokrati og det er fuldstændigt klassisk demokrati. Nu havde du en smiley med, men jeg ville alligevel gerne slå dette fast.

Og de flest' er nogen gange bare de flest' og ikke de bedst' ;)
1
#Klimatosse
Modesty Blame
Indlæg: 4363
Tilmeldt: 11. aug 2015, 08:21
Kort karma: 522
Likede indlæg: 9495

Re: Skal DK have en afstemning om EU ?

Indlægaf Modesty Blame » 25. jun 2016, 12:17

Hvis vi skal bruge argumentet, at de unge ikke har haft lov til at stemme - med en direkte reference til Brexit, så er det jo faktisk sådan, at det er de ældre borgere, der i høj grad har stemt for Brexit, mens remain-vælgerne er gennemsnitligt yngre. http://www.politico.eu/article/graphics ... l-results/

Jeg ønsker ikke at forlade EU, og jeg håber da heller ikke, at Danmark ville stemme for at forlade samarbejdet.
0
Brugeravatar
dgd2007
Indlæg: 23792
Tilmeldt: 26. aug 2015, 20:59
Kort karma: 1202
Likede indlæg: 22044

Re: Skal DK have en afstemning om EU ?

Indlægaf dgd2007 » 25. jun 2016, 12:23

Modesty Blame skrev:Hvis vi skal bruge argumentet, at de unge ikke har haft lov til at stemme - med en direkte reference til Brexit, så er det jo faktisk sådan, at det er de ældre borgere, der i høj grad har stemt for Brexit, mens remain-vælgerne er gennemsnitligt yngre. http://www.politico.eu/article/graphics ... l-results/
[...]

Jeg tror nu også, "argumentet" var, at de gamle ikke skulle have lov at stemme, for de dør jo alligevel snart :genert:
0
Brugeravatar
icelady
Moderator
Indlæg: 16248
Tilmeldt: 12. aug 2015, 06:56
Kort karma: 1069
Geografisk sted: Randers
Likede indlæg: 32465

Re: Skal DK have en afstemning om EU ?

Indlægaf icelady » 25. jun 2016, 12:28

Jeg hælder nok til Thulesen Dahls udmelding; afstemning, når vi ved, hvad Briterne får handlet på plads.
3
....

“I do not see why man should not be as cruel as nature” -A. Hitler
Modesty Blame
Indlæg: 4363
Tilmeldt: 11. aug 2015, 08:21
Kort karma: 522
Likede indlæg: 9495

Re: Skal DK have en afstemning om EU ?

Indlægaf Modesty Blame » 25. jun 2016, 12:30

dgd2007 skrev:
Modesty Blame skrev:Hvis vi skal bruge argumentet, at de unge ikke har haft lov til at stemme - med en direkte reference til Brexit, så er det jo faktisk sådan, at det er de ældre borgere, der i høj grad har stemt for Brexit, mens remain-vælgerne er gennemsnitligt yngre. http://www.politico.eu/article/graphics ... l-results/
[...]

Jeg tror nu også, "argumentet" var, at de gamle ikke skulle have lov at stemme, for de dør jo alligevel snart :genert:

Nope, det er en anden tråd.

Shuruq skrev, at Rina Ronja Kari havde en pointe i, at fordi der var så mange unge mennesker, der ikke havde fået lov at stemme om EU, så de skulle have lov nu. Men - hvis man siger det med henvisning til, at Brexit skulle give de unge lov at komme med deres besyv, så er det vel ret tydeligt, at det fik de så ikke en skid ud af alligevel.
0

Tilbage til "Politik, kultur og samfund"