Vil UK aktivere Artikel 50 inden årets udgang?

Hvad sker der lige for verden?! Diskutér det her!

Vil UK aktivere Artikel 50 inden årets udgang?

Ja
7
32%
Nej
15
68%
 
Afgivne stemmer: 22
Brugeravatar
FruitFly
Indlæg: 3885
Tilmeldt: 25. okt 2015, 19:01
Kort karma: 95
Likede indlæg: 3548

Re: Vil UK aktivere Artikel 50 inden årets udgang?

Indlægaf FruitFly » 27. jun 2016, 13:49

ajnaM skrev:Forresten bliver der nu sået tvivl om, hvorvidt artikel 50 nogensinde vil blive aktiveret.

Ja, jeg var muligvis over-forsigtig da jeg skrev "Inden årets udgang" :)

Jeg har respekt for at Cameron ikke ønsker at trykke på dén knap - det må være op til en, der gerne vil have at UK forlader EU.
0
#Klimatosse
ajnaM
Indlæg: 9908
Tilmeldt: 23. feb 2016, 08:02
Kort karma: 1050
Likede indlæg: 27007

Re: Vil UK aktivere Artikel 50 inden årets udgang?

Indlægaf ajnaM » 27. jun 2016, 13:52

FruitFly skrev:
ajnaM skrev:For mig er det ligegyldigt, om hun udtaler sig på vegne af partiet eller sig selv. Når man ved, folket mener X, men ikke vil give dem magten, fordi man selv mener Y, så mener jeg, det er arrogant.

Det synspunkt kan jeg slet ikke forstå.

Som folkevalgt politiker skal man træffe de beslutninger, som man mener tjener landet bedst.

Man skal netop gøre sit ypperste for ikke blive populistisk og forsøge at følge en diffus folkestemning eller åbne op for en mulighed for at der bliver truffet en beslutning, som man som folkevalgt politiker synes er helt forkert.


Jeg er ganske enkelt ikke enig.

Som folkevalgt politiker mener jeg, man har et ansvar for at inddrage og høre befolkningen. Ignorerer man dem, sender man dem først for alvor ud i populismens hænder.
0
Some men hunt for sport, others hunt for food. The only thing I’m hunting for, is an outfit that looks good…
Brugeravatar
dgd2007
Indlæg: 23757
Tilmeldt: 26. aug 2015, 20:59
Kort karma: 1202
Likede indlæg: 22003

Re: Vil UK aktivere Artikel 50 inden årets udgang?

Indlægaf dgd2007 » 27. jun 2016, 14:22

ajnaM skrev:Jeg er ganske enkelt ikke enig.

Som folkevalgt politiker mener jeg, man har et ansvar for at inddrage og høre befolkningen. Ignorerer man dem, sender man dem først for alvor ud i populismens hænder.

Du burde måske fremføre dette i den anden tråd Skal DK have en afstemning om EU ? :fløjt:

Men bortset fra det ... hvorfor i alverden skulle de danske politikere kalde til folkeafstemning? De mener, vi skal være i EU, og det er vi.
Det var noget andet, hvis de ville ændre vores status, og derfor ville høre, om befolkningen var enig.
(Sådan har det jo også været, de gange vi har haft afstemninger.)
0
Slettet bruger
Likede indlæg: 20787

Re: Vil UK aktivere Artikel 50 inden årets udgang?

Indlægaf Slettet bruger » 27. jun 2016, 14:47

paint skrev:
eks-Maupassant skrev:
paint skrev:
ajnaM skrev:Det arrogante ligger i, at de afviser en folkeafstemning, fordi den ville gå imod deres egne tanker. Hvis de afviste folkeafstemninger af princip, var det noget andet - men der ligger den tanke i det her (i hvert fald Lykketoft, der sagde det direkte), at folket jo ikke har kompetencer til at sætte sig ind i den slags indviklede problemstillinger, og derfor skal de ikke spørges, for deres svar ville være skadeligt.

I øvrigt har S, så vidt jeg husker, flere gange bedt om at få spørgsmål sat til folkeafstemning, når der har været en borgerlig regering ved roret. Men nu er det åbenbart dumt og populistisk.


Det mener jeg stadig ikke er et udtryk for arrogance, hvis det man siger er et udtryk for en partilinje – f.eks at man mener at DK, skal blive i EU. Det er da helt legitimt, som formand for et parti, at udtrykke partiets linje.
Det er muligt at hun har udtrykt sig lidt kluntet. Det skurrede faktisk også lidt i mine egne ører, umiddelbart, da jeg hørte det. Men jeg kom så også, umiddelbar herefter, frem til at hun jo nok udtrykte sig på partiets vegne (idet hun er formand) og ikke hendes egne private mening. Fejlen var måske at hun sagde 'jeg' og ikke 'vi' i udtalelsen. Dét kunne misforstås.


Men arrogant er hun alligevel.

Hun siger

»Der er rigtig mange europæere, der vender EU ryggen, og det bliver vi nødt til at tage alvorligt«, siger hun og fortsætter:

»Vi bliver nødt til at have et europæisk politisk samarbejde, der genetablerer legitimiteten hos vores befolkninger, og som samtidig bruger energien på at løse de reelle problemer, europæerne står over for. Der vil jeg selvfølgelig som socialdemokrat have et rigtig skarpt og stærkt fokus på lønmodtagerrettigheder – altså tryghed for at man har et arbejde«.


Lønmodtagerrettighederne KAN ikke forsvares på sigt PÅ GRUND AF EU. Altså arbejdskraftens frie bevægelighed. Pga der kommer millioner af løntrykkere ind fra Østeuropa der tager jobs til lave lønninger samt uden de normale rettigheder.

EU nægter blankt at gøre noget ved det problem, som er skabt af EU. At det hun kan tilbyde for at løse på det det er at have et"fokus" på det - ja hun kan lige så godt sige "og det gider jeg ikke gøre noget ved".

Hun kan sætte fokus på det til hun er blå i hovedet uden at der bliver ændret det ringeste på de grundlæggende realiteter - nemlig det kæmpe økonomiske gab mellem østeuropa og vesteuropa og den deraf følgende økonimiske migration.


Nu kan det måske lyde som om jeg tager Mette Frederiksen (og EU) i forsvar. Det er ikke tilfældet. Men hun siger, rent faktisk (bl.a): ” vi bliver nødt til at have et Europæisk samarbejde, der genetablerer legitimiteten hos vores befolkninger”
Med dét siger hun, især det med ”genetablering af legitimiteten”, at den folkelige legitimitet, altså den folkelige opbakning, skal genetableres, hvilket jo er at sige at hun er klar over at den (legitimiteten) ikke rigtig er der OG at den skal skabes igen. Samt at hun hér især tænker lønmodtagernes forhold (fordi hun er Socialdemokrat)
Oversat til normalt dansk, siger hun at folk, især lønmodtagerene ikke er tilfredse med EU, som det er nu og at de problemer som der er, skal løses (efter hendes mening). - især lønmodtagernes. Det kunne tænkes at være initiativer mht. vandrende arbejdskraft.

Hun har ved flere lejligheder, tidligere sagt, at alle der kommer til landet for at arbejde, skal gøre det på danske løn og arbejdsvilkår – altså ingen lønpresseri.

Det seneste, der er kommet (i går) fra to af EU's store lande, Tyskland og Frankrig, har været tanken om EU-zoner. Dvs. et EU, hvor EU-integreringen, kan være mere eller mindre omfattende. At landene selv skal kunne vælge, om de ønsker en total EU-integration, eller kun integration, på visse områder. Altså at der rulles mere selvbestemmelse tilbage til de lande, som ønsker det. Samtidigt er det blevet sagt, at EU ikke skal være en social union (Merkel).

Alt i alt, tyder det på at der er forandringer på vej i EU. Dem har Frederiksen nok også hørt om og det er vel ikke umuligt, at hun har dem i baghovedet, når hun udtaler sig som hun gør. Dette, i modsætning til Venstre, hvor Løkke udtaler at vi ”skal blive i kernen af EU”. Det mener Frederiksen, tilsyneladende ikke i samme grad.


Det er saa bare umuligt at loese indenfor rammerne pga basale oekonomiske love, hvilket hun udmaerket er klar over.

Haeves udbudet af arbejdskraft falder prisen paa arbejdskraft, dvs loennen. Saadan er det.

Men OK tager hende til naade igen hvis de begynder at arbejde for nogen zoner. Det eneste der kan virke er at man fjerner oestarbejdernes mulighed for at tage herop kvit og frit. Det kan evt vaere et kvotesystem. Og hvor man er opmaerksom paa at der ikke er 117 huller i det, for de vil blive udnyttet til fulde.
0
Brugeravatar
FruitFly
Indlæg: 3885
Tilmeldt: 25. okt 2015, 19:01
Kort karma: 95
Likede indlæg: 3548

Re: Vil UK aktivere Artikel 50 inden årets udgang?

Indlægaf FruitFly » 27. jun 2016, 16:03

Jo tak, hvis vi kunne holde denne tråd til Brexit, ville det være super!

En evt. folkeafstemning i DK foregår herovre: viewtopic.php?f=32&t=3832
0
#Klimatosse
Brugeravatar
FruitFly
Indlæg: 3885
Tilmeldt: 25. okt 2015, 19:01
Kort karma: 95
Likede indlæg: 3548

Re: Vil UK aktivere Artikel 50 inden årets udgang?

Indlægaf FruitFly » 27. jun 2016, 22:48

Boris Johnson er ... ja, det er underligt at læse hans reaktion på Brexit. Det giver nærmest ingen mening. Det er faktisk skræmmende.

http://politiken.dk/debat/ECE3274088/st ... af-europa/
1
#Klimatosse
Brugeravatar
DetSorteCirkus
Indlæg: 21945
Tilmeldt: 12. aug 2015, 18:07
Kort karma: 2513
Likede indlæg: 59498

Re: Vil UK aktivere Artikel 50 inden årets udgang?

Indlægaf DetSorteCirkus » 27. jun 2016, 22:54

FruitFly skrev:Boris Johnson er ... ja, det er underligt at læse hans reaktion på Brexit. Det giver nærmest ingen mening. Det er faktisk skræmmende.

http://politiken.dk/debat/ECE3274088/st ... af-europa/


He lost me at "Hello" :forvirret:

Bliver nødt til at poste dette billede igen.

Billede
0
Brugeravatar
dgd2007
Indlæg: 23757
Tilmeldt: 26. aug 2015, 20:59
Kort karma: 1202
Likede indlæg: 22003

Re: Vil UK aktivere Artikel 50 inden årets udgang?

Indlægaf dgd2007 » 27. jun 2016, 23:50

FruitFly skrev:Boris Johnson er ... ja, det er underligt at læse hans reaktion på Brexit. Det giver nærmest ingen mening. Det er faktisk skræmmende.[...]

Jeg fik desværrre ikke det hele med, men der var en her til aften på CNN, der snakkede om, at det havde fremkaldt undren, at han ikke havde været til stede ved parlamentssamlingen i dag, hvis han regnede med at skulle overtage magten :gruble:
0
Slettet bruger
Likede indlæg: 20787

Re: Vil UK aktivere Artikel 50 inden årets udgang?

Indlægaf Slettet bruger » 30. jun 2016, 13:44

naa nu har jeg faaet taenkt over det

artikel 50 bliver nok aktiveret relativt hurtigt

finansmarkederne og investorerne hader usikkerhed, saa det skal gaa saa hurtigt som muligt med at faa afklaret Englands status

det kan saa ikke gaa mega hurtigt fordi det er en kompliceret proces, men saa hurtigt som muligt er det bedste

efter artikel 50 er aktiveret har man et vindue til 2 aar til forhandlinger, saa det eneste det staar mellem er hvor meget man forhandler foer og efter artikel 50 aktiveres / man vil gerne have overblik over hvor meget der skal forhandles, og undgaa at der ligger en masse vigtigt ting tilbage naar de 2 aar udloeber, saa det bliver noget panik foer lukketid

mht england er eneste mulighed for dem at exitte.

det handler om troverdighed, credibility

England og EU by extension mister al deres soft power mht at belaere andre lande om demokrati, hvis de bare ignorerer en folkeafstemning

det bliver umuligt at kritisere Kina og Rusland, de kan bare sige @jaja vi har engelsk demokrati, hvor man bare kan ignorere det folk stemmer hvis det er for dumt.

den pris er for hoej.

mht england dur det ikke for dem med et image som et land der ikke ved om det vil ud eller ind i EU. deres credibility som aftalepartner ryger hvis de bare sidder og fedter med noget saa vigtigt.

saa england vil faa et image som et land der er udemokratisk samt som man ikke kan regne med hvis det ligner at de trakker exitten ud

eneste mulige image for dem nu er at gaa med brexit og bygge et image op som et commonwealth globalt land, hvor EU var for lille til osv.\ bygge en historie op omkring det

det galder selv for remain floejen / de klare hoveder paa remainsiden vil indse at de skader landet ved at traekke brexitten ud og skifte over til exit
0
Slettet bruger
Likede indlæg: 20787

Re: Vil UK aktivere Artikel 50 inden årets udgang?

Indlægaf Slettet bruger » 30. jun 2016, 13:47

stort set intet er sket siden afstemningen saa vidt jeg har set

jeg tolker det som om at de alle sammen sidder i deres tanketanke og funderer paa hvor landet skal hen / fordi man aabenbart regnede med et remain resultat, saa de ikke har en plan klar

samt vil man gerne lade finansmarkederne falde ned igen og vaenne sig til exitten foer man melder ud / finansmarkederne tager det i oevrigt forbloeffende roligt saa vidt jeg kan se
0

Tilbage til "Politik, kultur og samfund"