EU = En garanti for fred i Europa ?

Hvad sker der lige for verden?! Diskutér det her!
Brugeravatar
Jørn
Indlæg: 314
Tilmeldt: 4. jan 2016, 19:57
Kort karma: 7
Likede indlæg: 46

EU = En garanti for fred i Europa ?

Indlægaf Jørn » 26. jun 2016, 16:17

Mange mener, at EU er en garanti for fred i Europa ....

Tja, det kan da godt være.
Der har ikke været krig mellem Tyskland og andre, Europæiske lande. Sandt nok !

Men er det så EU's fortjeneste ?

Eller skyldes det, måske Nato ? Hvor Tyskland, England, Danmark og andre er med ?

Norge og Schweiz er ikke medlem af EU. Har de været i krig med andre EU lande ?
:fløjt:
Til gengæld har Danmark været i krig 6 gange. (dog ikke med lande i Europa)
0
Med Venlig Hilsen
_____Jørn______
Slettet bruger
Likede indlæg: 20787

Re: EU = En garanti for fred i Europa ?

Indlægaf Slettet bruger » 26. jun 2016, 16:49

Efter min mening er det mest NATO men EU hjaelper vel ogsaa til.
0
Brugeravatar
Fru Himmelblå
Indlæg: 2911
Tilmeldt: 20. dec 2015, 16:58
Kort karma: 275
Likede indlæg: 8237

Re: EU = En garanti for fred i Europa ?

Indlægaf Fru Himmelblå » 26. jun 2016, 16:58

Jeg tror helt sikkert EU har haft en rolle i den europæiske fred. Det store handels samarbejde der er etableret, gør det meget svært at gå i krig med hinanden. Når lande er indbyrdes afhængige af hinanden, har man et incitament til at tale sammen og finde fredelige løsninger fremfor at bekrige hinanden.
1
Vir prudens non contra ventum mingit
Slettet bruger
Likede indlæg: 20787

Re: EU = En garanti for fred i Europa ?

Indlægaf Slettet bruger » 26. jun 2016, 17:09

vi skal jo heller ikke glemme Melodi Grand Prix
3
Modesty Blame
Indlæg: 4326
Tilmeldt: 11. aug 2015, 08:21
Kort karma: 519
Likede indlæg: 9418

Re: EU = En garanti for fred i Europa ?

Indlægaf Modesty Blame » 26. jun 2016, 17:12

eks-Maupassant skrev:vi skal jo heller ikke glemme Melodi Grand Prix

Som vi - hvis jeg skal dømme efter medierne - holder fred på trods af.
2
Brugeravatar
landsbytossen
Indlæg: 4088
Tilmeldt: 12. dec 2015, 19:45
Kort karma: 204
Geografisk sted: i den ene ende af min skygge
Likede indlæg: 5659

Re: EU = En garanti for fred i Europa ?

Indlægaf landsbytossen » 26. jun 2016, 17:22

Jørn skrev:Mange mener, at EU er en garanti for fred i Europa ....

Tja, det kan da godt være.
Der har ikke været krig mellem Tyskland og andre, Europæiske lande. Sandt nok !

Men er det så EU's fortjeneste ?

Eller skyldes det, måske Nato ? Hvor Tyskland, England, Danmark og andre er med ?

Norge og Schweiz er ikke medlem af EU. Har de været i krig med andre EU lande ?
:fløjt:
Til gengæld har Danmark været i krig 6 gange. (dog ikke med lande i Europa)

Når du har behov for at fremhæve Danmark som en nation, der yder en god indsats udenfor Europa, bør du også medtage de andre lande i EU, der yder en indsats. Ellers lugter det for meget af Enhedslistens fantasiverden.
1
Min mening står ikke til diskussion.

"Hvad skal vi med folk, der læser statskundskab ? Det kommer der bare sådan nogle som Svend Auken ud af"
Citat: Mogens Glistrup
Sorenspige
Indlæg: 7067
Tilmeldt: 29. sep 2015, 06:34
Kort karma: 967
Likede indlæg: 9377

Re: EU = En garanti for fred i Europa ?

Indlægaf Sorenspige » 26. jun 2016, 19:10

Garanti er måske et meget stort ord at bruge i forhold til fred/krig, men jeg tror bestemt, at EU er medvirkende til fred.

At man så måske kunne gøre det på en mindre bureaukratisk og "alt skal ensrettes-måde" er en anden sag.
1
Brugeravatar
Jasmin
Indlæg: 509
Tilmeldt: 14. jun 2016, 09:14
Kort karma: 45
Likede indlæg: 814

Re: EU = En garanti for fred i Europa ?

Indlægaf Jasmin » 5. jul 2016, 13:29

Jeg kan ikke se på noget tidspunkt at EU har gavnet freden.

Til gengæld er der to eksempler på det modsatte. En væsentlig del af årsagen til den jugoslaviske borgerkrig var EU's anerkendelse af Slovenien og Kroatien, og da EU meldte ud at Sri Lankas tamilske tigre var en terrororganisation. Så var det slut på Norges forsøg på at skabe fred i landet.

Bare se på krigene på Balkan, til sidst måtte amerikanerne gribe ind militært. EU som international aktør var som buldrende tomme tønder.
0
“Frihed består i at kunne alt det, som ikke skader andre”
Den franske erklæring om menneskerettigheder 1789
Brugeravatar
dgd2007
Indlæg: 23772
Tilmeldt: 26. aug 2015, 20:59
Kort karma: 1202
Likede indlæg: 22016

Re: EU = En garanti for fred i Europa ?

Indlægaf dgd2007 » 5. jul 2016, 14:40

En garanti er der vel ingen, der har påstået. Men der spores en vis historieløshed, hvis man ikke kan se, at det er bedre, at de store europæiske lande har skullet mødes til tovtrækning ved et langt bord i Bruxelles, end at de endte med at piske stemninger op mod hinanden, så de endte med at mødes på slagmarken, som de gjorde tidligere. Og vi så jo netop med Jugoslavien, hvor hurtigt det kan gå med at gamle nationale modsætninger stikker hovedet frem igen for alvor. Jeg er da lidt bekymret over den tilsyneladende opløsningstendens, der er af EU nu.
2
Brugeravatar
Precaseptica
Indlæg: 845
Tilmeldt: 27. aug 2015, 10:07
Kort karma: 210
Likede indlæg: 1874

Re: EU = En garanti for fred i Europa ?

Indlægaf Precaseptica » 6. jul 2016, 07:43

Umiddelbart gavner det vel fredstilstanden, at man mødes henover forhandlinger ofte. Handel stimulerer samarbejde og fællespolitik hjælper til at vi nærmer os hinanden værdimæssigt.

Men om det direkte skulle garantere noget ved jeg ikke. Teknisk set er der flere østeuropæiske lande, der ligner at de burde være gået i krig på nuværende tidspunkt, men af én eller anden grund så er det ikke kommet dertil. Om det så er EU eller NATO der betyder mest i den sammenhæng ved jeg ikke.
0
Brugeravatar
Jasmin
Indlæg: 509
Tilmeldt: 14. jun 2016, 09:14
Kort karma: 45
Likede indlæg: 814

Re: EU = En garanti for fred i Europa ?

Indlægaf Jasmin » 6. jul 2016, 08:52

dgd2007 skrev:En garanti er der vel ingen, der har påstået. Men der spores en vis historieløshed, hvis man ikke kan se, at det er bedre, at de store europæiske lande har skullet mødes til tovtrækning ved et langt bord i Bruxelles, end at de endte med at piske stemninger op mod hinanden, så de endte med at mødes på slagmarken, som de gjorde tidligere. Og vi så jo netop med Jugoslavien, hvor hurtigt det kan gå med at gamle nationale modsætninger stikker hovedet frem igen for alvor. Jeg er da lidt bekymret over den tilsyneladende opløsningstendens, der er af EU nu.
Så dit argument er at nationalstaterne skaber krige og EU sikrer freden. Noget af en påstand!
Ja, jeg indrømmer at der er sket fremskridt i demokratisk retning, men jeg tvivler stærkt på det er EU der har været den primære drivkraft.

Da første verdenskrig var slut måtte Frankrig og Storbritannien erkende at prisen havde været alt for høj for politiske og territoriale fordele. Desværre måtte vi gennem endnu en storkrig før Tyskland også forstod det. Overgangen fra mellemkrigstidens laissez faire-politik til efterkrigstidens velfærdstater med fokus på social udligning og fuld beskæftigelse tyder derfor på, at fundamentet for en varig fred mellem de europæiske stormagter allerede var støbt i 1945. Det ligger blandt andet til grundlag for den politiske stabilitet i Europa. Jeg anerkender at Det Europæiske Kul- og Stålfællesskab fra 1950 kan have været en faktor for fred i Europa (og du kan da godt hævde at EU blev grundlagt på dette tidspunkt).

Det var NATO som holdt Sovjetunionen i skak og til sidst tvang det i knæ sammen med Helsingfors-principperne fra 1975. Da Sovjetunionen indledte blokaden af Berlin i 1948, dannede Belgien, Holland, Luxembourg, Frankrig og Storbritannien Vestunionen som modtræk. Året efter udvider man alliancen og Atlantpagten blev til. De store krigsførende lande i Europa blev alle medlem før 1957, hvor Romtraktaten blev underskrevet, og dermed var krig mellem de vesteuropæiske lande udelukket, så at give EU æren for fred i Europa er lidt af en tilsnigelse.
0
“Frihed består i at kunne alt det, som ikke skader andre”
Den franske erklæring om menneskerettigheder 1789
Brugeravatar
dgd2007
Indlæg: 23772
Tilmeldt: 26. aug 2015, 20:59
Kort karma: 1202
Likede indlæg: 22016

Re: EU = En garanti for fred i Europa ?

Indlægaf dgd2007 » 6. jul 2016, 09:43

Jasmin skrev:Så dit argument er at nationalstaterne skaber krige og EU sikrer freden. Noget af en påstand!
[...]

Nu var det vist ikke helt det, jeg skrev :)

Jeg skrev, det var bedre, at staterne mødtes til tovtrækning i Bruxelles, end at befolkningerne blev hidset op mod hinanden, så de endte med at afgøre uenighederne med mere håndfaste metoder.

Jeg tror, det er et farligt argument at sige, at "man" forstod dette eller hint efter første eller anden verdenskrig, og så er den hjemme uanset mekanismer som EU. Nye generationer vokser på, som ikke har nogen anelse om, hvad man forstod i 1945. Og potentielt er parat til at gentage de gamle fejltagelser.
0
Brugeravatar
Jasmin
Indlæg: 509
Tilmeldt: 14. jun 2016, 09:14
Kort karma: 45
Likede indlæg: 814

Re: EU = En garanti for fred i Europa ?

Indlægaf Jasmin » 6. jul 2016, 10:56

Det er vel et faktum, at de allierede ved fredsslutningerne efter Den Anden Verdenskrig tog ved lære af de fatale fejl, som sejrherrerne begik ved fredslutningerne efter den første.

Ved at tage ved lære af fortidens fejl, har vi i det mindste har en mulighed for at styre uden om gentagelse af dem. Historien er blevet så stærkt nedprioriteret i skoleundervisningen hvilket er beklageligt fordi kendskab til fortiden er så afgørende vigtig.
0
“Frihed består i at kunne alt det, som ikke skader andre”
Den franske erklæring om menneskerettigheder 1789
Brugeravatar
dgd2007
Indlæg: 23772
Tilmeldt: 26. aug 2015, 20:59
Kort karma: 1202
Likede indlæg: 22016

Re: EU = En garanti for fred i Europa ?

Indlægaf dgd2007 » 6. jul 2016, 11:15

Jasmin skrev:Det er vel et faktum, at de allierede ved fredsslutningerne efter Den Anden Verdenskrig tog ved lære af de fatale fejl, som sejrherrerne begik ved fredslutningerne efter den første.
[...]

He-he. Ja, østeuropæerne havde blandt andet lært, at de ikke skulle nøjes med at flytte grænsen, men smide tyskerne helt ud af områderne.

Men anyways, du kan ikke regne med, at verdens befolkning én gang for alle har forstået noget og herefter automatisk handler ud fra den forståelse. Det er jo lige som med individer ... hvor mange gange han man ikke under indflydelse af tømmermænd tænkt, at det skulle man i hvert fald aldrig nyde noget af mere. Men lo and behold ... næste gang ;)
0
Brugeravatar
Jasmin
Indlæg: 509
Tilmeldt: 14. jun 2016, 09:14
Kort karma: 45
Likede indlæg: 814

Re: EU = En garanti for fred i Europa ?

Indlægaf Jasmin » 6. jul 2016, 12:35

Man kan naturligvis ikke gengive historien som et fuldstændigt spejl af fortiden, men man kan opnå et troværdigt billede af fortiden ved hjælp af analyse og tolkning af kildematerialet. På mig virker det som om verdens politikere, som ellers færdes, hvor historien burde være til stede, undlader at lære af historien. Det kan godt skræmme mig lidt, for i menneskelig, etisk og moralsk forstand kan historien lære os uendeligt meget. :)
0
“Frihed består i at kunne alt det, som ikke skader andre”
Den franske erklæring om menneskerettigheder 1789

Tilbage til "Politik, kultur og samfund"