Hvornår falder det første skud?

Hvad sker der lige for verden?! Diskutér det her!
Brugeravatar
Maupassant
Indlæg: 107
Tilmeldt: 10. aug 2015, 21:51
Kort karma: 2
Likede indlæg: 31

Re: Hvornår falder det første skud?

Indlægaf Maupassant » 4. sep 2015, 11:24

Men den eneste måde man kan tage valget fra den enkelte flygtning

- et er ved at have "lukkede" grænser han ikke kan krydse. Men kontrol og grænsepoliti og seriøse sanktioner for at prøve at snige sig over osv.
0
Akehurst2
Indlæg: 14144
Tilmeldt: 11. aug 2015, 18:17
Kort karma: 1259
Likede indlæg: 40579

Re: Hvornår falder det første skud?

Indlægaf Akehurst2 » 4. sep 2015, 11:26

Maupassant skrev:
Forskellen mellem landene i EU er MEGET stor siden de østeuropæiske lande kom med.

Det en flygtning får i Bulgarien er: En nedlagt uopvarmet skole hvor du går lov til at sove på gulvet. Løfter om penge og mad, men ingen af delene kommer. Og du skal passe på politiet, fordi de tæsker folk og tager deres ting.

Sml. med det de får i Danmark.

Din løsning forudsætter for at den kan du at titusinder af mennesker vil acceptere at sove på et råt skolegulv uden mad når de lige så godt kan tage til et land i nord.

Jeg ser slet ingen grund til at skolegulvet vil være noget mange vælger - og jeg har svært ved at forstå hvorfor folk, f.eks. EU, går ud fra at folk FRIVILLIGT vil vælge skolegulvet.

Jeg tror det er fordi at det ikke er kommet ind på deres lystavle HVOR FATTIGE de østeuropæiske lande. Altså at f.eks. en frank politiker forestiller sig at Slovakiet, det er nok lige som Frankrig minus 10%-agtigt.

Så at der simpelt hen er en meget stor portion uvidenhed med i deres beregninger.


Og så er det endda ikke engang bare spørgsmålet om, at flygtningen ikke vil til Østeuropa. En hel del vil fx også hellere til England end Frankrig, selvom Frankrig jo ikke er et fattigt, østeuropæisk land.
0
Brugeravatar
Maupassant
Indlæg: 107
Tilmeldt: 10. aug 2015, 21:51
Kort karma: 2
Likede indlæg: 31

Re: Hvornår falder det første skud?

Indlægaf Maupassant » 4. sep 2015, 11:29

Yvooonne skrev:
Maupassant skrev:
Yvooonne skrev:Altså jeg mener ikke som sådan at den enkelte flygtning skal vælge land - jeg mener at man centralt fordeler og så sørger man for at holde familier sammen. Og så mener jeg at alle fredelige lande skal i spil. Og så handler det om at skabe sikre, ordentlige vilkår for alle borgere i alle lande. Men det er selvfølgeligt svært.


Du kan ikke fordele folk til Litauen, fordi de tager væk. Fordi det er elendigt at være der som fattig.

Tror du overvurderer ca 100 gange hvor rart det er at være fattig i EUs fattige lande de lande.

Hvis staten skal give dig mad kan du f.eks. ikke være sikker på at du får mad regelmæssigt, fordi staten ikke fungerer og alt er korrupt. Bare for at tage en helt basal ting.

Du får heller ikke lægehjælp. Har hørt en historie fra øst med en hjemløs der begik noget kriminalitet for at komme i fængsel - fordi der er der gratis lægehjælp, og han havde noget med benet han ikke havde råd til at få lavet.

Og kender en fra middelklassen (en selvstændig faktisk) der har 4-5 tænder tilbage som 50årig, fordi det er billigst at rive dem ud.




Hvis et land ikke kan tage ordentlig vare på egne borgere, så er det oplagt at det land ikke skal tage imod en masse flygtninge. Og jeg over- eller undrevurdere ingenting.


Ja det ville være rart hvis EU også kunne forstå det :)

Dem der kommer til Ungarn f.eks. Ved ikke om nogen af dem bliver der.

Men altså, de bliver bare til hjemløse i Ungarn, fordi Ungarn ikke har råd til at betale dem mere end 2 euro om måneden, eller hvor meget understøttelsen nu er på. Og tror der er koldt der om vinteren. De ungarske hjemløse er jo vant til kulden, men tror det blir hardcore for en syrer eller eritreaner.
0
Jacan
Indlæg: 82
Tilmeldt: 12. aug 2015, 16:21
Kort karma: 1
Likede indlæg: 24

Re: Hvornår falder det første skud?

Indlægaf Jacan » 4. sep 2015, 11:29

Yvooonne skrev:
Jacan skrev:Så du vil hellere hjælpe en flygtning her end 10 i nærområdet?



Nej, jeg vil hjælpe dem alle sammen - både i nærområdet og uden for nærområdet.


Midlerne til at hjælpe flygtninge er jo begrænset, så ligemeget hvad vil der ske en prioritering af dem, hvor ikke maksimere effekten af dem mest muligt?
Dit forslag betyder jo, at der vil være mindre hjælp til nærområderne.
0
Brugeravatar
Maupassant
Indlæg: 107
Tilmeldt: 10. aug 2015, 21:51
Kort karma: 2
Likede indlæg: 31

Re: Hvornår falder det første skud?

Indlægaf Maupassant » 4. sep 2015, 11:32

Akehurst2 skrev:
Maupassant skrev:
Forskellen mellem landene i EU er MEGET stor siden de østeuropæiske lande kom med.

Det en flygtning får i Bulgarien er: En nedlagt uopvarmet skole hvor du går lov til at sove på gulvet. Løfter om penge og mad, men ingen af delene kommer. Og du skal passe på politiet, fordi de tæsker folk og tager deres ting.

Sml. med det de får i Danmark.

Din løsning forudsætter for at den kan du at titusinder af mennesker vil acceptere at sove på et råt skolegulv uden mad når de lige så godt kan tage til et land i nord.

Jeg ser slet ingen grund til at skolegulvet vil være noget mange vælger - og jeg har svært ved at forstå hvorfor folk, f.eks. EU, går ud fra at folk FRIVILLIGT vil vælge skolegulvet.

Jeg tror det er fordi at det ikke er kommet ind på deres lystavle HVOR FATTIGE de østeuropæiske lande. Altså at f.eks. en frank politiker forestiller sig at Slovakiet, det er nok lige som Frankrig minus 10%-agtigt.

Så at der simpelt hen er en meget stor portion uvidenhed med i deres beregninger.


Og så er det endda ikke engang bare spørgsmålet om, at flygtningen ikke vil til Østeuropa. En hel del vil fx også hellere til England end Frankrig, selvom Frankrig jo ikke er et fattigt, østeuropæisk land.


Yes, helt rigtigt.

Der er vel også individuelle præferencer. Det er lidt mærkeligt for mig at England skulle være SÅ meget bedre end Frankrig at man vil risikere liv og lemmer for at skifte. Men det er nok noget med sproget eller familie der allerede, sådan noget.

Men altså, Litauen eller Tyskland - det er en no-brainer. Fatter ikke en gang at EU vil lave de kvoter,
0
Jacan
Indlæg: 82
Tilmeldt: 12. aug 2015, 16:21
Kort karma: 1
Likede indlæg: 24

Re: Hvornår falder det første skud?

Indlægaf Jacan » 4. sep 2015, 11:34

Yvooonne skrev:
Jacan skrev:
Yvooonne skrev:
Jacan skrev:Så du vil hellere hjælpe en flygtning her end 10 i nærområdet?



Nej, jeg vil hjælpe dem alle sammen - både i nærområdet og uden for nærområdet.


Midlerne til at hjælpe flygtninge er jo begrænset, så ligemeget hvad vil der ske en prioritering af dem, hvor ikke maksimere effekten af dem mest muligt?
Dit forslag betyder jo, at der vil være mindre hjælp til nærområderne.



Selvfølgeligt kan en samlet verden rumme verdens flygtninge. Der mangler ikke ressourcer - der mangler kun vilje til at bruge dem.


Hvor er de ressourcer henne, og hvordan ser du at de kommer i spil ift. at hjælpe flygtninge?
0
Brugeravatar
Maupassant
Indlæg: 107
Tilmeldt: 10. aug 2015, 21:51
Kort karma: 2
Likede indlæg: 31

Re: Hvornår falder det første skud?

Indlægaf Maupassant » 4. sep 2015, 11:54

Yvooonne skrev:
Jacan skrev:
Yvooonne skrev:
Jacan skrev:
Yvooonne skrev:
Jacan skrev:Så du vil hellere hjælpe en flygtning her end 10 i nærområdet?



Nej, jeg vil hjælpe dem alle sammen - både i nærområdet og uden for nærområdet.


Midlerne til at hjælpe flygtninge er jo begrænset, så ligemeget hvad vil der ske en prioritering af dem, hvor ikke maksimere effekten af dem mest muligt?
Dit forslag betyder jo, at der vil være mindre hjælp til nærområderne.



Selvfølgeligt kan en samlet verden rumme verdens flygtninge. Der mangler ikke ressourcer - der mangler kun vilje til at bruge dem.


Hvor er de ressourcer henne, og hvordan ser du at de kommer i spil ift. at hjælpe flygtninge?




Som jeg beskriver i tråden her, så mener jeg at verdens ledere må samles - lytte til fagfolk og så gøre hvad der er rigtigt at gøre. Uden frygt, uden misinformationer og uden spin.


"Hvad der er rigtigt at gøre" kommer jo an på ens verdenssyn. For Viktor Orban er det rigtige at lukke for tilgang til Ungarn, For Putin at vælge en løsning der svækker vesten. Osv.
0
Jacan
Indlæg: 82
Tilmeldt: 12. aug 2015, 16:21
Kort karma: 1
Likede indlæg: 24

Re: Hvornår falder det første skud?

Indlægaf Jacan » 4. sep 2015, 12:02

Yvooonne skrev:Har I set denne her: http://www.dagens.dk/viralt/hvis-danmar ... dan-her-ud


Den tekst hjælper jo ikke flygtningene, ligesom ønskescenarier om at Europa inviterer hele verden til at bosætte sig her er urealistiske. Man bliver jo nødt at forholde sig til problemstillingen som den reelt er og se på hvilke reelle muligheder der er for at hjælpe dem.
0
Jacan
Indlæg: 82
Tilmeldt: 12. aug 2015, 16:21
Kort karma: 1
Likede indlæg: 24

Re: Hvornår falder det første skud?

Indlægaf Jacan » 4. sep 2015, 12:06

http://www.mx.dk/nyheder/danmark/story/17008091

Selv hjælpeorganisationerne anerkender at flygtningestrømmen skal begrænses.
0
Brugeravatar
Wizzze
Indlæg: 24993
Tilmeldt: 11. aug 2015, 13:16
Kort karma: 3672
Likede indlæg: 29990

Re: Hvornår falder det første skud?

Indlægaf Wizzze » 4. sep 2015, 12:09

Maupassant skrev:EU kan ikke fordele flygtninge så længe man beholder Schengen. Hvis man har åbne grænser og så placerer en fyr der helst vil til Tyskland i Litauen, ja så rejser han jo bare til Tyskland.

Det skal nu ikke undre mig om politikerne er dumme nok til at vi skal bruge et års tid på at køre folk til Litauen for at konstatere er de stille og roligt forsvinder derfra, hvor man så konkluderer at det ikke kan virke.


Grænser, hegn og mure vil aldrig holde folk der vil igennem uden. Vi har set det med det gamle østeuropa, vi har set det i årevis med de spanske enklaver i Nordafrika. Problemet denne gang er volumen. Antallet af mennesker der alle vil det samme på samme tid = en folkevandring.

Som jeg ser det, er der kun en måde at løse problemet på, og det er at få folk til ikke at ville komme, og hvordan gør man det? :gruble:
Det er vel kun ved at skabe fred, fremgang, og ikke mindst håb, håb om en fremtid for folk og deres børn. Noget jeg ikke ser man kan gøre på kort sigt, og derfor ser jeg heller ikke nogen hurtige / nemme løsninger.
2
Do as I say! :whip:
Jacan
Indlæg: 82
Tilmeldt: 12. aug 2015, 16:21
Kort karma: 1
Likede indlæg: 24

Re: Hvornår falder det første skud?

Indlægaf Jacan » 4. sep 2015, 12:14

Wizzze skrev:
Maupassant skrev:EU kan ikke fordele flygtninge så længe man beholder Schengen. Hvis man har åbne grænser og så placerer en fyr der helst vil til Tyskland i Litauen, ja så rejser han jo bare til Tyskland.

Det skal nu ikke undre mig om politikerne er dumme nok til at vi skal bruge et års tid på at køre folk til Litauen for at konstatere er de stille og roligt forsvinder derfra, hvor man så konkluderer at det ikke kan virke.


Grænser, hegn og mure vil aldrig holde folk der vil igennem uden. Vi har set det med det gamle østeuropa, vi har set det i årevis med de spanske enklaver i Nordafrika. Problemet denne gang er volumen. Antallet af mennesker der alle vil det samme på samme tid = en folkevandring.

Som jeg ser det, er der kun en måde at løse problemet på, og det er at få folk til ikke at ville komme, og hvordan gør man det? :gruble:
Det er vel kun ved at skabe fred, fremgang, og ikke mindst håb, håb om en fremtid for folk og deres børn. Noget jeg ikke ser man kan gøre på kort sigt, og derfor ser jeg heller ikke nogen hurtige / nemme løsninger.


Selvfølgelig kan der være enkelte der slipper igennem, men bevogtede grænseovergange vil da helt sikkert reducere volumenet. Det er jo også derfor at man ser st problemet flytter sig når et hul lukkes, et land som Australien har også kunnet stoppe flygtningtilstrømningen.
0
Brugeravatar
Maupassant
Indlæg: 107
Tilmeldt: 10. aug 2015, 21:51
Kort karma: 2
Likede indlæg: 31

Re: Hvornår falder det første skud?

Indlægaf Maupassant » 4. sep 2015, 12:16

Der tales om 800.000 flygtninge til Tyskland i år alene.

Det går jo ikke. Med familiesammenføringer osv er det vel 2 mio. Bare dem fra i år . hvis det fortsætter med samme tempo i 5 år taler vi 10 mio flygtninge!

Det er decideret farligt. De store udgifter til de 2 mio flygtninge kommer til at blive taget fra Tysklands egne fattige, der således bliver negativt stemt overfor flygtningene og stemmer højreekstremistisk i endnu højere grad.

Når vi op på 10 mio, ja så taler vi nok højrisiko for en neonazistisk regering.
0
wh1971
Permanent bortvist
Indlæg: 155
Tilmeldt: 3. sep 2015, 06:13
Kort karma: 2
Likede indlæg: 43

Re: Hvornår falder det første skud?

Indlægaf wh1971 » 4. sep 2015, 12:17

Yvooonne skrev:Ja, og derfor mener jeg det er vigtigt at kigge på faglig viden og ikke på personlige holdninger.


Kan du henvise til nogle konkrete personer med den faglige viden du refererer til samt disses dokumentation for hvordan problemet løses?
0
wh1971
Permanent bortvist
Indlæg: 155
Tilmeldt: 3. sep 2015, 06:13
Kort karma: 2
Likede indlæg: 43

Re: Hvornår falder det første skud?

Indlægaf wh1971 » 4. sep 2015, 12:20

Yvooonne skrev:Nej.

Men jeg mener mennesker der har forsket på området - kender til fakta og som kan gå videnskabeligt til værks.


Din argumentation er ikke meget værd uden noget konkret. Du refererer selv til fakta og viden, men er ikke i stand til at præsentere noget. Det er ikke videre seriøst.
0
wh1971
Permanent bortvist
Indlæg: 155
Tilmeldt: 3. sep 2015, 06:13
Kort karma: 2
Likede indlæg: 43

Re: Hvornår falder det første skud?

Indlægaf wh1971 » 4. sep 2015, 12:23

Yvooonne skrev:Jo, det er skam meget seriøst - bare fordi jeg ikke personligt kender navnene på eksperterne betyder da ikke at de ikke findes.


Kan du så ikke i det mindste henvise til de fakta, den viden og den undersøgelse du refererer til?
0

Tilbage til "Politik, kultur og samfund"