Hvornår falder det første skud?

Hvad sker der lige for verden?! Diskutér det her!
wh1971
Permanent bortvist
Indlæg: 155
Tilmeldt: 3. sep 2015, 06:13
Kort karma: 2
Likede indlæg: 43

Re: Hvornår falder det første skud?

Indlægaf wh1971 » 4. sep 2015, 13:05

Yvooonne skrev:Jeg er meget uenig med DF fx - og ja jeg mener et holdningsskifte for dem kommer gennem oplysning ja. Men det tror jeg er en anden tråd.


Nu er DF jo ikke trådens emne, men alligevel:

Danmark er et 100% oplyst samfund og der er fuldstændig fri adgang til viden og data stort set i alle sammenhænge. Dine indlæg er udtryk for en ufattelig stor arrogance overfor andre mennesker når du skriver, at DF-vælgere er uoplyste.

Som jeg skriver så har du allerede en forudindfattet mening om hvad der er "korrekt" som de fleste jo har på venstrefløjen. "Sandheden" er ikke til diskussion som vi har set udmøntet i Sovjet, DDR osv. Og også i SF og Enhedslisten hvor der tydeligvis er emner man bare ikke KAN diskutere - herunder de massive problemer med visse indvandrergrupperinger her i landet.

Men det var så et lille sidespring i forhold til trådens emne.
0
wh1971
Permanent bortvist
Indlæg: 155
Tilmeldt: 3. sep 2015, 06:13
Kort karma: 2
Likede indlæg: 43

Re: Hvornår falder det første skud?

Indlægaf wh1971 » 4. sep 2015, 13:06

Akehurst2 skrev:Men hvad ER de rette fakta?

Som andre skriver, så kan man jo ikke tage folks følelser og værdier ud af et spørgsmål, der handler om konflikthåndtering, religion, nationalstater, ressourcefordeling og samfundsindretning.


Yvonne forveksler tydeligvis fakta med "rigtige holdninger". Det er vist dét der er kernen her for de fakta har jeg spurgt til 100 gange efterhånden.
0
Brugeravatar
Maupassant
Indlæg: 107
Tilmeldt: 10. aug 2015, 21:51
Kort karma: 2
Likede indlæg: 31

Re: Hvornår falder det første skud?

Indlægaf Maupassant » 4. sep 2015, 13:07

Yvooonne skrev:
wh1971 skrev:
Yvooonne skrev:Jeg tror på dannelse og uddannelse, men det er vigtigt at de to elementer går hånd i hånd. Jeg ved ikke nok om det du skriver der til at kunne kommentere detaljeret på det.


Jeg sidder lidt med den fornemmelse at dét du reelt mener er, at folk der ikke har de "rigtige" holdninger skal "uddannes". Præcis som medierne i Sverige i årevis har "oplyst" svenskerne hvad der er de rigtige holdninger. Eller bevidst udeladt vital information som de konsekvent gør når der er kriminelle forhold hvor indvandrere er involveret.



Jeg er meget uenig med DF fx - og ja jeg mener et holdningsskifte for dem kommer gennem oplysning ja. Men det tror jeg er en anden tråd.


Vi VED at oplysning ikke fungerer som anti-fascistmiddel, fordi vi kan se at SD vokser ganske fint og udmærket selv om der er oplysning all around i samtlige medier.

Når man har prøvet noget og det ikke virkede - så skal man jo prøve noget nyt, og ikke bare prøve det samme igen og igen 100 gange fordi man "mener" at det virker, selv om man kan se at det ikke gør det.
0
Akehurst2
Indlæg: 14124
Tilmeldt: 11. aug 2015, 18:17
Kort karma: 1259
Likede indlæg: 40528

Re: Hvornår falder det første skud?

Indlægaf Akehurst2 » 4. sep 2015, 13:09

Yvooonne skrev:
Akehurst2 skrev:
Yvooonne skrev:Så må vi gøre mere i vidensdeling. Give folk de rette fakta at danne holdninger ud fra.


Men hvad ER de rette fakta?

Som andre skriver, så kan man jo ikke tage folks følelser og værdier ud af et spørgsmål, der handler om konflikthåndtering, religion, nationalstater, ressourcefordeling og samfundsindretning.




Nej det er en del af det samlede billede. Det kan vi sagtens blive enige om. Jeg mener bare at det er for mange forkerte "sandheder" i spil pt.


Hvad er det for forkerte "sandheder"?

Folk generelt er jo ikke i tvivl om at krig er forfærdeligt, eller om at der findes mange helt reelle flygtninge, som har et beskyttelsesbehov. Folk er heller ikke i tvivl om, at det kommer til at kræve en indsats at løse problemet.

Eller mener du, at folk ikke har forstået det, sådan helt generelt?
0
Akehurst2
Indlæg: 14124
Tilmeldt: 11. aug 2015, 18:17
Kort karma: 1259
Likede indlæg: 40528

Re: Hvornår falder det første skud?

Indlægaf Akehurst2 » 4. sep 2015, 13:14

Yvooonne skrev:
Jeg møder fx familiemedlemmer der argumentere med forkerte oplysninger og bliver overrasket når de så ser de rigtige oplysninger. Og her snakker vi om ganske almindelige danskere med almindelig skolegang. Så et eller andet sted sker der noget. Jeg genkender det samme i den generelle debat på nettet.


Det synes jeg slet ikke jeg oplever :gruble:

Hvad kan det fx være?
0
Brugeravatar
Maupassant
Indlæg: 107
Tilmeldt: 10. aug 2015, 21:51
Kort karma: 2
Likede indlæg: 31

Re: Hvornår falder det første skud?

Indlægaf Maupassant » 4. sep 2015, 13:17

Jeg vil gerne vise jer en valgplakat fra de tyske højreekstremister. Her Udo Voigy, og vi taler 2011

Billede

"Giv gas" er teksten. Det udtrykker jo ret klart hans holdning til holocaust, hvor han dog slipper for at blive dømt fordi han kan påstå den skal forstås som at man skal have fuld fart frem og gang i økonomien o.lign.

Han sidder pt i Europaparlamentet.

https://da.wikipedia.org/wiki/Udo_Voigt

Før man begynder at snakke løsninger om det her så skal man se sig selv i spejlet og spørge sig selv f.eks.

"Hvor stor en risiko vil jeg til at løbe for at Udo Voigt får lov til at "give gas" som indflydelsesrig politiker? Skaber jeg en situation der er fordelagtig for folk som ham i mange år? Er det en fejl der allerede er begået i Europa en gang?"
0
wh1971
Permanent bortvist
Indlæg: 155
Tilmeldt: 3. sep 2015, 06:13
Kort karma: 2
Likede indlæg: 43

Re: Hvornår falder det første skud?

Indlægaf wh1971 » 4. sep 2015, 13:17

Yvooonne skrev:Jeg har ikke lyst til at gå i detaljer.


Men du refererer jo til debatter på nettet og disse er i forvejen offentligt tilgængelige.

Så kan du henvise til noget konkret tak?
0
Tigermanden
Permanent bortvist
Indlæg: 10
Tilmeldt: 3. sep 2015, 15:58
Kort karma: 0
Likede indlæg: 5

Re: Hvornår falder det første skud?

Indlægaf Tigermanden » 4. sep 2015, 14:29

Wizzze skrev:Der er pres på Europas grænser, der er en folkevandring igang, og ingen kan blive enige om noget som helst. Så de enkelte lande prøver hver især at stoppe flygtningene, nogen med hegn, nogen med politi, og det er vel bare et spørgsmål om hvornår det bliver med militær?
Og hvad sker der så når en flygtning ikke vil stoppe? :gruble: :trist:


Vi kan godt være enige om, at der er en folkevandring i gang, men jeg mener, at der hvor man går fundamentalt galt i byen er i ønsket om at stoppe sådan en folkevandring. Det er helt naturlige demografiske forskydninger, som vi har set i aktion i andre dele af historien også. Tænk eksempelvis på da germanerne vandrede ned i Romerriget i århundredene efter Kristi fødsel. Eller den store europæiske udvandring til Amerika i 1800-tallet. Sådan nogle ting kan man dårligt stoppe. Der er da også flere af de Svenske politiske partier, der går ind for fri indvandring. Og jeg mener, de har fat i den lange ende.
0
Brugeravatar
thomassneum
Indlæg: 3355
Tilmeldt: 13. aug 2015, 11:23
Kort karma: 135
Geografisk sted: København
Likede indlæg: 2920

Re: Hvornår falder det første skud?

Indlægaf thomassneum » 4. sep 2015, 15:11

Inden vi griber til krudt og kugler som middel, så skal man nok lige komme ihu, at langt, lang, lang størstedelen af dem som flygter, flygter til nærområder og kun en lille del søger videre.

Løsningen på sigt er at skabe stabilitet i hjemlandet. I mellemtiden må vi være med til at tage ansvar for dem som flygter. Vi er bare nød til at indse at vi alle er en del af denne verden, og vi har et medansvar for alle mennesker her på kloden. Om det gælder krig eller forurening osv.. Vi taler ikke om at Europa skal finde plads til 55 mio flygtninge. Tallet er langt lavere og selvom det er en udfordring, så vil DK ikke gå ned, eller vores velfærdssystem vil ikke gå ned, af at 200.000 flygtningen skulle finde vejen. (Lige nu er det 6-7000, vi taler om). SKAT har formøblet 6 mia - mærkede du en forskel? - Vi kan i vores samfund absoberer mange flygtninge, men vi skal naturligvis gøre det med omhu.
At isolerer dem på fattigdomsydelser, er absolut ikke vejen til bedre integration, for bare at tage ét eksempel.

Vi er basalt nød til at kaste flere penge efter en række instanser.. og det værende alt fra FN til Røde Kors, instanser som har mulighed for at gøre opholdet i nærområder tåleligt, og så skal vi have alle medlemslande til at leve op til konventionerne og tage deres del af de flygtende - dvs. at de også må sørge for en overlevelsesmulighed i landet de kommer til. Fordelingspolitikken må være fast, men nødvendig, ellers kommer intet til at fungerer. Ja, det er en byrde på Europa, men intet i forhold til landene i nærområderne.

At lukke Europa af, hvis det bare var muligt, giver flere udfordringer end det skaber stabilitet. Verdens rigeste område på jorden, har naturligvis ressourser til at absoberer disse kriges ofre.. også denne gang.
3
Med bov skal man mad lave, men...
Brugeravatar
Wizzze
Indlæg: 24982
Tilmeldt: 11. aug 2015, 13:16
Kort karma: 3672
Likede indlæg: 29985

Re: Hvornår falder det første skud?

Indlægaf Wizzze » 4. sep 2015, 15:36

Yvooonne skrev:
Maupassant skrev:
Yvooonne skrev:Hvad er alternativet til at gøre det videnskaben viser virker? Hvad skal man så gøre i stedet for mener I?


I demokratier er det i sidste ende befolkningerne der bestemmer - ikke videnskaben.

Derfor skal man tage hensyn til hvordan ens politik påvirker valgene.

I Europas historie har vi ikke langt tilbage haft en hel masse problemer med fascister og nazister.

Jeg finder det selv uklogt at slå ind på en politik der vil få os til at genopleve disse problemer.

Fordi vi kan se at flere indvandrere/flygtninge fra tredje verden = flere stemmer på højreekstreme.

Tydeligt i Sverige for tiden, hvor SD nu er det største parti.




Så må vi gøre mere i vidensdeling. Give folk de rette fakta at danne holdninger ud fra.


Jeg er bange for at folk ikke danner holdninger ud fra fakta, men følelser. Følelser kan få folk til at ignorere selv de mest basale fakta, desværre.
0
Do as I say! :whip:
Brugeravatar
Ultraviolet
Indlæg: 279
Tilmeldt: 10. aug 2015, 16:57
Kort karma: 83
Likede indlæg: 338

Re: Hvornår falder det første skud?

Indlægaf Ultraviolet » 5. sep 2015, 10:31

thomassneum skrev:Inden vi griber til krudt og kugler som middel, så skal man nok lige komme ihu, at langt, lang, lang størstedelen af dem som flygter, flygter til nærområder og kun en lille del søger videre.

Løsningen på sigt er at skabe stabilitet i hjemlandet. I mellemtiden må vi være med til at tage ansvar for dem som flygter. Vi er bare nød til at indse at vi alle er en del af denne verden, og vi har et medansvar for alle mennesker her på kloden. Om det gælder krig eller forurening osv.. Vi taler ikke om at Europa skal finde plads til 55 mio flygtninge. Tallet er langt lavere og selvom det er en udfordring, så vil DK ikke gå ned, eller vores velfærdssystem vil ikke gå ned, af at 200.000 flygtningen skulle finde vejen. (Lige nu er det 6-7000, vi taler om). SKAT har formøblet 6 mia - mærkede du en forskel? - Vi kan i vores samfund absoberer mange flygtninge, men vi skal naturligvis gøre det med omhu.
At isolerer dem på fattigdomsydelser, er absolut ikke vejen til bedre integration, for bare at tage ét eksempel.

Vi er basalt nød til at kaste flere penge efter en række instanser.. og det værende alt fra FN til Røde Kors, instanser som har mulighed for at gøre opholdet i nærområder tåleligt, og så skal vi have alle medlemslande til at leve op til konventionerne og tage deres del af de flygtende - dvs. at de også må sørge for en overlevelsesmulighed i landet de kommer til. Fordelingspolitikken må være fast, men nødvendig, ellers kommer intet til at fungerer. Ja, det er en byrde på Europa, men intet i forhold til landene i nærområderne.

At lukke Europa af, hvis det bare var muligt, giver flere udfordringer end det skaber stabilitet. Verdens rigeste område på jorden, har naturligvis ressourser til at absoberer disse kriges ofre.. også denne gang.



Der er flere i denne tråd der har nævnt at vi ikke har ressourcer til at hjælpe så mange flygtninge. Det passer simpelthen ikke. Vi bruger utrolig mange penge på at sende støtte til almindelige tyske statsborgere fordi at de for snart 200 år siden var danskere. Og det er altså ikke småbeløb vi taler om. I følge Flensborg Avis, så var det i 2012 over 550 millioner kr.
Vi taler altså ikke om støtte til danske statsborgere der betaler skat i Danmark (de betaler deres skat i Tyskland), vi taler ikke om støtte til udsatte mennesker. Vi taler om penge der hvert år ryger til en lille flække i nordtyskland hvor alle borgere er tyske statsborgere, hvor den tyske regering sørger for skoler, sygehusvæsen og des lige.

Hvis vi nu lod Tyskland om at betale for deres tyske borgere så ville vi kunne frigøre 550 millioner kr hvert år som kunne øremærkes til flygtninge. Det undrer mig at der ikke er andre der synes det er himmelråbende dumt at vi prioriterer vores penge i Danmark på denne måde.
2
“You are mine. I recognize you. We twist our souls around each other's miseries. It is that which makes us family."
Brugeravatar
Maupassant
Indlæg: 107
Tilmeldt: 10. aug 2015, 21:51
Kort karma: 2
Likede indlæg: 31

Re: Hvornår falder det første skud?

Indlægaf Maupassant » 5. sep 2015, 11:14

Der kom 10.000 til Østrig i dag. På en dag. Just saying.

http://www.wienerzeitung.at/nachrichten ... schen.html
0
Brugeravatar
thomassneum
Indlæg: 3355
Tilmeldt: 13. aug 2015, 11:23
Kort karma: 135
Geografisk sted: København
Likede indlæg: 2920

Re: Hvornår falder det første skud?

Indlægaf thomassneum » 6. sep 2015, 17:26

Maupassant skrev:Der kom 10.000 til Østrig i dag. På en dag. Just saying.

http://www.wienerzeitung.at/nachrichten ... schen.html



Deraf nødvendigheden af fordelingspolitikken.
0
Med bov skal man mad lave, men...
Brugeravatar
Wizzze
Indlæg: 24982
Tilmeldt: 11. aug 2015, 13:16
Kort karma: 3672
Likede indlæg: 29985

Re: Hvornår falder det første skud?

Indlægaf Wizzze » 6. sep 2015, 18:37

Maupassant skrev:Der kom 10.000 til Østrig i dag. På en dag. Just saying.

http://www.wienerzeitung.at/nachrichten ... schen.html


Gad vide hvordan vi ville reagere hvis der kom 10.000 til København på en dag :gruble:
0
Do as I say! :whip:
Peanutbutt
Indlæg: 400
Tilmeldt: 12. aug 2015, 14:10
Kort karma: 44
Likede indlæg: 822

Re: Hvornår falder det første skud?

Indlægaf Peanutbutt » 6. sep 2015, 19:27

Wizzze skrev:
Maupassant skrev:Der kom 10.000 til Østrig i dag. På en dag. Just saying.

http://www.wienerzeitung.at/nachrichten ... schen.html


Gad vide hvordan vi ville reagere hvis der kom 10.000 til København på en dag :gruble:


Ja, og gad vide hvordan europæere ville reagere, hvis de kunne rejse tilbage i tiden til 2. verdenskrig og hjælpe 10.000 jøder/romaer/homoseksuelle i sikkerhed om dagen? Selv hvis de skulle være i lille København. Ville vi takke nej? Sige det var de andres problem? Mene Schindler skulle tage sig sammen og arbejde lidt hurtigere?

Danskere var med til at sejle 7.000 jøder til Sverige under 2. Verdenskrig, og det er stadig noget, mange er stolte af og noget Danmark er kendt for. 7.000!

Det er interessant, at vi ikke går efter stolthed og moral, når vi diskuterer og handler i forbindelse med de her flygtninge. Kan man overhovedet handle anderledes, når man er fedtet ind i en 'dem og os' retorik? Vil eftertiden dømme os? Eller er verden så forandret nu, at det er survival of the fittest fremover?
3

Tilbage til "Politik, kultur og samfund"