Hvornår falder det første skud?

Hvad sker der lige for verden?! Diskutér det her!
Brugeravatar
Tux
Indlæg: 3037
Tilmeldt: 12. aug 2015, 18:36
Kort karma: 181
Likede indlæg: 5776

Re: Hvornår falder det første skud?

Indlægaf Tux » 9. sep 2015, 12:27

Nu har vi tilfældigvis indgået en aftale med de andre EU-lande som siger, at vi ikke bare må lade flygtninge passere til andre lande. Så skal private borgere selvfølgelig heller ikke hjælpe med at omgå de regler der er..

Jeg bliver faktisk en smule fornærmet, når man ser flygtninge/migranter gå på motorvejen, stikke af fra myndighedern og generelt modarbejder politiet, fordi de ikke vil registreres i Danmark men videre til Sverige. Helt ærligt - så slemt er der godt nok heller ikke i Danmark..

Hvor svært er det at forstå at vi har nogle regler i EU, og dem skal man altså efterleve hvis man vil søge asyl her. At skabe påstyr på den måde som nogle af dem gør, er nok ikke ligefrem noget der hjælper på folks holdning til asylansøgerne..
2
Peanutbutt
Indlæg: 403
Tilmeldt: 12. aug 2015, 14:10
Kort karma: 44
Likede indlæg: 824

Re: Hvornår falder det første skud?

Indlægaf Peanutbutt » 9. sep 2015, 12:45

Tux skrev:Nu har vi tilfældigvis indgået en aftale med de andre EU-lande som siger, at vi ikke bare må lade flygtninge passere til andre lande. Så skal private borgere selvfølgelig heller ikke hjælpe med at omgå de regler der er..

Jeg bliver faktisk en smule fornærmet, når man ser flygtninge/migranter gå på motorvejen, stikke af fra myndighedern og generelt modarbejder politiet, fordi de ikke vil registreres i Danmark men videre til Sverige. Helt ærligt - så slemt er der godt nok heller ikke i Danmark..

Hvor svært er det at forstå at vi har nogle regler i EU, og dem skal man altså efterleve hvis man vil søge asyl her. At skabe påstyr på den måde som nogle af dem gør, er nok ikke ligefrem noget der hjælper på folks holdning til asylansøgerne..


Hvis du havde været på flugt i tre måneder og vidste at din familie var i Italien og du havde hørt, at du i Italien ville blive taget godt i mod, ville du så bare affinde dig helt roligt med at blive i Frankrig? Eller ville du gøre alt hvad du kunne for at komme til Italien?

De her mennesker er stressede, trætte, utrygge og sikkert også små-forvirrede. I andre lande har politiet og folk i uniformer brugt vold i mod dem. De forstår måske ikke reglerne eller hvad der bliver kommunikeret (det er jo langt fra de fleste danskere der har forstået det).

Jeg kan sagtens forstå, at man er forarget over menneskesmuglerne (selvom jeg synes, det er en kedelig forargelse), men jeg kan ikke forstå, at man ikke er voldsomt large i forhold til flygtningenes handlinger og opførsel.
Senest rettet af Peanutbutt 9. sep 2015, 14:42, rettet i alt 1 gang.
1
Brugeravatar
thomassneum
Indlæg: 3355
Tilmeldt: 13. aug 2015, 11:23
Kort karma: 135
Geografisk sted: København
Likede indlæg: 2920

Re: Hvornår falder det første skud?

Indlægaf thomassneum » 9. sep 2015, 13:24

Wizzze skrev:Og hver borger skal så selv bestemme hvilke love de vil følge og hvilke de vil ignorere ? :tie:

Jeg siger ligesom Rakel, hjælp da gerne men indenfor loven.


Hvor har jeg sag dette? :gruble:
Ordensmagten vurderer dette, i første omgang.
0
Med bov skal man mad lave, men...
Jedi
Indlæg: 1922
Tilmeldt: 6. sep 2015, 06:23
Kort karma: 86
Likede indlæg: 3048

Re: Hvornår falder det første skud?

Indlægaf Jedi » 9. sep 2015, 13:52

Angelina skrev:
Jedi skrev:
Angelina skrev:
Jedi skrev:
På hvilken måde mener du, at flygtninge bliver behandlet dårlig? Jeg tænker helt konkret :)


Der står en mand og spytter på dem - helt konkret, og ingen stopper manden.
Der stå folk på en motorvejsbro og råber skældsord efter dem - ingen stopper dem, ingen siger fra.
Der kører folk rundt og samler dem op, for at aflevere dem til politiet, fordi så føler dig sig som bedre mennesker - de hyldes som helte.
Der indsættes avisannoncer i udenlandske aviser, for at helt konkret at fortælle dem hvor uønskede de er her i landet.
De samme annoncer hænger på asylcentrerne, så vi er sikre på de ikke er gået glip af budskabet.
Vi har nedsat ydelsen de kan få så meget, så de faktisk vil komme til at gå sultne og mangle almindelige fornødenheder.


Og så har vi ikke engang talt om dem der har fået opholdstilladelse, og ikke kan få lov til at integrere sig i samfundet, fordi de udsættes for racisme, når de søger arbejde, når de vil gå i byen, når de færdes i offentligheden helt generelt.

Som Zenia Stampe skrev - det her er skammens nat .. vi har ladet folk der har flygtet, slæbe sig videre igennem vores land, fordi vi ikke ønsker dem her, til fods, langs motorvejen, videre til næste land, fordi vi ikke vil tilbyde en sikker havn her i landet. Jeg har aldrig i mit liv begrædt at være dansker som jeg begræder det i dag. Det er så flovt at jeg næsten ikke kan rumme det.


Ok. Det er lidt todelt: enkelte individers opførsel og den førte politik.
Tænker du, det er ting, som kun foregår i DK og ikke i f.eks. Sverige? Altså, at det er noget, som får Danmark til at skille sig ud? For det er mit indtryk, at episoder som de nævnte også forekommer i andre lande, herunder også Sverige, hvor der er en ret stor del tummult, og som en del søger til.

Jeg har det lidt svært med at skulle skamme mig over andres opførsel. Jeg flover mig ikke over gutten, som spytter på folk - jeg synes bare han er en idiot, ligesom de andre idioter, der findes i samfundet.



Men det hænger jo sammen - når retorikken hos politikerne og medierne mest kan sammenlignes med det vi så under anden verdenskrig - så går det jo videre ned igennem befolkningen, og smitter af hele vejen igennem og forpester vores samfund. Når først det er gjort stuerent at ikke ville hjælpe folk i nød, med mindre de er etniske danskere, når det er gjort stuerent at tro på de vil ødelægge vores land - så er der ikke langt til at stå og spytte efter dem og bede dem skride ud af vores land... og det ER gjort stuerent, af regeringen, af medierne ...

Dem der ikke husker historien er dømt til at gentage den ... og det er præcis det vi er ved, at gentage historien, på den grimmeste mulige måder ... jøderne er ganske vist ikke jøder længere - men ideen er den samme.


Det er jeg uenig i.
Der er nogle politikere og nogle borgere, som taler og opfører sig på den måde. Det er absolut ikke flertallet og det er ikke blevet acceptabelt.
Der kan selvfølgelig være forskel på, hvilke programmer man ser og hvilke personer man følger diverse steder osv. - det er bare ikke dét, jeg oplever. Altså, jeg ser en masse poste om, at danskere er nogle grisefarvede undermennesker, der ikke vil hjælpe - jeg ser bare ikke nogle af de opslag, hvor folk faktisk siger, de ikke vil hjælpe.
Jeg ser netop det modsatte: at folk for størstedelen har sympati for flygtningenes situation, som ønsker at hjælpe på den ene eller anden måde, organiserer sig til forskelligt, mv.

Hvad der mangler i debatten, både i medierne og politisk, er en koordineret indsats ift. fordeling af flytninge og efterfølgende hjemsendelse. Begge dele er helt afgørende for, at tingene forløber ordentligt.
1
Jedi
Indlæg: 1922
Tilmeldt: 6. sep 2015, 06:23
Kort karma: 86
Likede indlæg: 3048

Re: Hvornår falder det første skud?

Indlægaf Jedi » 9. sep 2015, 14:25

Hvor mange flygtninge eller hvor mange, der spytter?
0
Brugeravatar
Code71
Indlæg: 1509
Tilmeldt: 12. aug 2015, 16:55
Kort karma: 304
Geografisk sted: København
Likede indlæg: 3345

Re: Hvornår falder det første skud?

Indlægaf Code71 » 9. sep 2015, 15:39

GnueN skrev:P4 Esbjerg har netop smidt en video på facebook af endnu en idiot, som står og råber "fuck jer! We wanna kick you in the ass!"...

Hvor mange skal vi op på, før folk synes det bliver bekymrende? Fem? Ti? Hundrede?

Lad mig høre nogle bud. :)


Komisk at du har så travlt med at ophøje to idioter - eller for den sags skyld 100 til en trend. Mens man ikke må generalisere det mindste omkring flygtninge..
2
Nå jeg hænger jo nok lidt ved. Så "lurer lidt" er suspenderet lige foreløbigt
Brugeravatar
Tux
Indlæg: 3037
Tilmeldt: 12. aug 2015, 18:36
Kort karma: 181
Likede indlæg: 5776

Re: Hvornår falder det første skud?

Indlægaf Tux » 9. sep 2015, 15:48

GnueN skrev:P4 Esbjerg har netop smidt en video på facebook af endnu en idiot, som står og råber "fuck jer! We wanna kick you in the ass!"...

Hvor mange skal vi op på, før folk synes det bliver bekymrende? Fem? Ti? Hundrede?

Lad mig høre nogle bud. :)


Omvendt kunne man spørger, hvor mange historier om flygtninge/migranter der modarbejder og stikker af fra politiet skal der til før det er et problem?

Jeg mener det er virkelig problematisk, at de prøver at tvinge sig igennem landet (ligesom de gjorde i Ungarn og Tyskland) for at komme til Sverige, selv om det er i modstrid med EU-aftalerne..
2
Brugeravatar
Tux
Indlæg: 3037
Tilmeldt: 12. aug 2015, 18:36
Kort karma: 181
Likede indlæg: 5776

Re: Hvornår falder det første skud?

Indlægaf Tux » 9. sep 2015, 15:55

Peanutbutt skrev:Hvis du havde været på flugt i tre måneder og vidste at din familie var i Italien og du havde hørt, at du i Italien ville blive taget godt i mod, ville du så bare affinde dig helt roligt med at blive i Frankrig? Eller ville du gøre alt hvad du kunne for at komme til Italien?

De her mennesker er stressede, trætte, utrygge og sikkert også små-forvirrede. I andre lande har politiet og folk i uniformer brugt vold i mod dem. De forstår måske ikke reglerne eller hvad der bliver kommunikeret (det er jo langt fra de fleste danskere der har forstået det).

Jeg kan sagtens forstå, at man er forarget over menneskesmuglerne (selvom jeg synes, det er en kedelig forargelse), men jeg kan ikke forstå, at man ikke er voldsomt large i forhold til flygtningenes handlinger og opførsel.


Altså det er vel ikke super svært at forstå, hvis man (på dit eget sprog) fortæller dig at reglerne er således, at du kan vælge at blive registreret i Danmark, eller vende tilbage til Tyskland og blive registreret der?

Et langt stykke hen af vejen forstår jeg dem godt - men jeg synes alligevel det er repsektløst at prøve at tvinge sin vilje igennem, og ikke noget vi bør tillade (og det gør vi heldigvis heller ikke).

Stor ros herfra til politet og deres håndtering indtil videre..
0
Brugeravatar
Tux
Indlæg: 3037
Tilmeldt: 12. aug 2015, 18:36
Kort karma: 181
Likede indlæg: 5776

Re: Hvornår falder det første skud?

Indlægaf Tux » 9. sep 2015, 15:56

GnueN skrev:
Tux skrev:
GnueN skrev:P4 Esbjerg har netop smidt en video på facebook af endnu en idiot, som står og råber "fuck jer! We wanna kick you in the ass!"...

Hvor mange skal vi op på, før folk synes det bliver bekymrende? Fem? Ti? Hundrede?

Lad mig høre nogle bud. :)


Omvendt kunne man spørger, hvor mange historier om flygtninge/migranter der modarbejder og stikker af fra politiet skal der til før det er et problem?


Jamen, det svarer jeg da gerne på:

Det er da et kæmpeproblem! Det ser jeg ikke rigtig nogen, der har benægtet. Det var også et problem, når de hutlede sig illegalt gennem tilværelsen på serbiske og ungarske banegårde. Måske ikke vores problem - men det er det nu... :)

Din tur... Hvor mange spytklatter og skældsord skal flyve, før DU bliver bekymret over måden, vi håndterer (eller rettere ikke håndterer) situationen på?


Kunne det tænkes at det faktum at det nu er "vores problem" kunne være en del af årsagen til, at nogle få idioter reagerer som de gør?

Jeg synes vi (=politiet) håndterer situtationen forbilledligt, at enkeltindivider opfører sig tåbeligt kan ikke blive til et "vi". I øvrigt (hvis vi virkelig skal tage den) virker det til, at der er langt langt flere som gerne vil hjælpe ved at donere ting, køre folk til Sverige etc.
0
Brugeravatar
Tux
Indlæg: 3037
Tilmeldt: 12. aug 2015, 18:36
Kort karma: 181
Likede indlæg: 5776

Re: Hvornår falder det første skud?

Indlægaf Tux » 9. sep 2015, 16:10

GnueN skrev:
Tux skrev:
Peanutbutt skrev:Et langt stykke hen af vejen forstår jeg dem godt - men jeg synes alligevel det er repsektløst at prøve at tvinge sin vilje igennem, og ikke noget vi bør tillade (og det gør vi heldigvis heller ikke).


Jeg synes, det er respektløst at man som nation løber fra sine forpligtelser i et internationalt samarbejde, man har nydt særdeles godt af i årevis - og så synes jeg det er en fucking falliterklæring at se familier med børn på flugt fra krig vade hele vejen igennem et af Europas rigeste lande med politi og Røde Kors i hælene i det mest pisynkelige forsøg på at redde ansigt i nyere tids historie. Jeg tager hatten af for dem. For at de overhovedet er nået så langt - og for at de stadigvæk har stolthed nok tilbage i kroppen til at give det officielle Danmark fingeren.

Men sådan er der jo så meget... :)


Hvilke forpligtelser er det du refererer til?

Og i øvrigt tager vi vel imod de flygtninge der kommer, gør vi ikke? - de vil jo så bare ikke registreres men videre til et andet sted. Hvad er det for en velkomst vi burde give dem da, for at det ikke er en "falliterklæring"?
1
Peanutbutt
Indlæg: 403
Tilmeldt: 12. aug 2015, 14:10
Kort karma: 44
Likede indlæg: 824

Re: Hvornår falder det første skud?

Indlægaf Peanutbutt » 9. sep 2015, 16:14

Tux skrev:Altså det er vel ikke super svært at forstå, hvis man (på dit eget sprog) fortæller dig at reglerne er således, at du kan vælge at blive registreret i Danmark, eller vende tilbage til Tyskland og blive registreret der?

Et langt stykke hen af vejen forstår jeg dem godt - men jeg synes alligevel det er repsektløst at prøve at tvinge sin vilje igennem, og ikke noget vi bør tillade (og det gør vi heldigvis heller ikke).

Stor ros herfra til politet og deres håndtering indtil videre..


Jeg er helt enig i, at politiet gør det rigtig, rigtig godt. Vi har (for det meste) dygtige og sympatiske politifolk, der heldigvis tænker på menneskerne og jeg elsker at se dem også være sådan overfor flygtningene.

Og selvfølgelig er det forkert, at tvinge sin vilje igennem, når det er imod reglerne.

Men jeg kan bare godt forstå, hvis reglerne virker mærkelige og uforståelige - specielt når man også er stresset og træt og små-bange for myndighederne. Og jeg kan godt forstå, hvis instinktet er at løbe væk - det er jo det, de har gjort både i deres hjemland og på turen herop.

(Tænk på hvor mange der finder parkeringsreglerne uforståelse eller cykelreglerne eller togreglerne - og hvor sure folk bliver, når de får en bøde. Og hvor uretfærdigt de føler sig behandlet. De regler står jo mange steder og på mange måder og de fleste har haft mange år til at lære dem.)

Det er bare den forståelse for, at flygtningene er ekstremt pressede mennesker, jeg synes man bør have (ikke sagt at du ikke har den, det ved jeg jo ikke). Og andre synes jo, at sådan nogle som mig, skal have andre - og mere vigtige - forståelser :D

Jeg tror sådan set ikke, at de er ude på at stoppe trafikken, skabe kø, genere myndighederne, få folk til at donere til dem eller spytte på dem - eller skabe opmærksomhed på nogen anden måde. Jeg tror bare gerne de vil til Sverige.
1
Brugeravatar
Code71
Indlæg: 1509
Tilmeldt: 12. aug 2015, 16:55
Kort karma: 304
Geografisk sted: København
Likede indlæg: 3345

Re: Hvornår falder det første skud?

Indlægaf Code71 » 9. sep 2015, 16:27

GnueN skrev:
Code71 skrev:
GnueN skrev:P4 Esbjerg har netop smidt en video på facebook af endnu en idiot, som står og råber "fuck jer! We wanna kick you in the ass!"...

Hvor mange skal vi op på, før folk synes det bliver bekymrende? Fem? Ti? Hundrede?

Lad mig høre nogle bud. :)


Komisk at du har så travlt med at ophøje to idioter - eller for den sags skyld 100 til en trend. Mens man ikke må generalisere det mindste omkring flygtninge..


Jeg har ikke skrevet noget om nogen trend. Jeg spurgte bare - nu hvor fire tilsyneladende ikke synes at bekymre nogen. Har du et bud? Eller skulle du bare lige af med lidt varm luft? :)


Nej tak. Den varme luft lader jeg dig stå for.

For nej 4 idioter bekymrer mig ikke. Heller ikke 100. Fordi 100 idioter slår løs på hinanden til en fodboldkamp mellem FCK og Brøndby er der heller ingen med den sunde fornuft i behold, som ville påstå at alle fodboldfans var hooligans
0
Nå jeg hænger jo nok lidt ved. Så "lurer lidt" er suspenderet lige foreløbigt
Brugeravatar
Code71
Indlæg: 1509
Tilmeldt: 12. aug 2015, 16:55
Kort karma: 304
Geografisk sted: København
Likede indlæg: 3345

Re: Hvornår falder det første skud?

Indlægaf Code71 » 9. sep 2015, 16:45

GnueN skrev:
Code71 skrev:For nej 4 idioter bekymrer mig ikke. Heller ikke 100. Fordi 100 idioter slår løs på hinanden til en fodboldkamp mellem FCK og Brøndby er der heller ingen med den sunde fornuft i behold, som ville påstå at alle fodboldfans var hooligans


Jamen, det synes jeg du skulle tage og fortælle flygtningene nede på den sønderjyske motorvej. Du kunne eventuelt gå en mil i deres sko. Det skulle være sundt, siger de kloge.

Pro tip: Kig op ved motorvejsbroerne :)


Leverer du så også violinerne?
0
Nå jeg hænger jo nok lidt ved. Så "lurer lidt" er suspenderet lige foreløbigt
Brugeravatar
missme
Indlæg: 303
Tilmeldt: 12. aug 2015, 17:00
Kort karma: 20
Likede indlæg: 391

Re: Hvornår falder det første skud?

Indlægaf missme » 9. sep 2015, 17:33

Jeg magter simpelthen ikke at høre på flere, som siger at vi ikke vil hjælpe dem i Danmark. Politiet gør ALT for at overtale dem til at lade sig hjælpe. De må hjertens gerne søge asyl i landet. De skal være så velkomne. Men de vil ikke bo i Danmark. Og vi kan ikke bare skippe dem videre til sverige.
Jeg er ligeglad med om de skal lukke en motorvej en dag eller to, så må vi andre tage landevejen. Det overlever vi nok.
Og jeg føler ikke at jeg som dansker skal undskylde fordi der findes danske idioter, som råber af flygtninge. Folk fra Syrien, Irak og Afganistan er vant til at der findes idioter. De ved da godt, at ikke alle dansker er sådan.

Men kan vi ikke i det mindste blive enige om, at Danmark ikke løber fra sit ansvar. De må gerne bo her i landet. Så kan vi debattere om forholdene vi byder dem her i landet er for dårlige, om ydelserne er for lave, og om alle skal have familiesammenføring. Men det står da ikke til diskussion, om de må søge asyl her
4
Brugeravatar
missme
Indlæg: 303
Tilmeldt: 12. aug 2015, 17:00
Kort karma: 20
Likede indlæg: 391

Re: Hvornår falder det første skud?

Indlægaf missme » 9. sep 2015, 17:59

Rakel skrev:
missme skrev:Jeg magter simpelthen ikke at høre på flere, som siger at vi ikke vil hjælpe dem i Danmark. Politiet gør ALT for at overtale dem til at lade sig hjælpe. De må hjertens gerne søge asyl i landet. De skal være så velkomne. Men de vil ikke bo i Danmark. Og vi kan ikke bare skippe dem videre til sverige.
Jeg er ligeglad med om de skal lukke en motorvej en dag eller to, så må vi andre tage landevejen. Det overlever vi nok.
Og jeg føler ikke at jeg som dansker skal undskylde fordi der findes danske idioter, som råber af flygtninge. Folk fra Syrien, Irak og Afganistan er vant til at der findes idioter. De ved da godt, at ikke alle dansker er sådan.

Men kan vi ikke i det mindste blive enige om, at Danmark ikke løber fra sit ansvar. De må gerne bo her i landet. Så kan vi debattere om forholdene vi byder dem her i landet er for dårlige, om ydelserne er for lave, og om alle skal have familiesammenføring. Men det står da ikke til diskussion, om de må søge asyl her


Det overses også, at Danmark har givet mange mennesket asyl og stadig giver mange flygtninge asyl, når man ser tallene på EU og verdensplan.

Det virker på mig som om, at flygtningene ikke nødvendigvis er opdaterede på den aktuelle situation.
Sverige har meldt ud, at de ikke er velkomne og Sverige forventer, at Danmark registerer disse mennesker og behandler deres sager.
Sverige er ikke nødvendigt dét, som disse mennesker tror/forventer.


Jeg så lige et interview med en mand, som var taget med toget fra tyskland til danmark. Han fortalte, at disse flygtninge og migranter havde fået lovning på i tyskland, at hvis de tog toget, så ville de komme til sverige og at de ikke ville blive stoppet i Danmark. Så jeg forstår godt deres frustration og skuffelse. Og vedkommen som har løjet for dem, er en fej hund.
Så nej, de har ikke været opdateret på situationen, hvilket nok er meget forståeligt.

Vi tager allerede flygtninge. Personligt tror jeg godt at vi kan tage flere. Selvfølgelig betyder antallet noget, men det betyder lige så meget, hvordan vi hjælper dem og motivere dem til at integrere sig bagefter. Men at tro, at problemet er løst, hvis EU får deres fordelingnøgle igennem, og får fordel 160.000 mennesker, det er naivt, tror jeg. Der sidder betragtelig flere end 160.000 i syrien, som har brug for hjælp. Og hjælpes skal de, mener jeg. Bare ikke nødvendigvis med statsborgerskab i andre lande.
1

Tilbage til "Politik, kultur og samfund"