Må pædagogen kysse dit barn?

Hvad sker der lige for verden?! Diskutér det her!
Brugeravatar
dgd2007
Indlæg: 23792
Tilmeldt: 26. aug 2015, 20:59
Kort karma: 1202
Likede indlæg: 22045

Re: Må pædagogen kysse dit barn?

Indlægaf dgd2007 » 11. jul 2016, 10:22

Men hvorfor skal pædagoger pludselig kysse børnene? Er det den nye mode, oder was? :gruble:
0
Brugeravatar
Kattefjæs
Indlæg: 2540
Tilmeldt: 29. aug 2015, 15:06
Kort karma: 360
Geografisk sted: London
Likede indlæg: 6387

Re: Må pædagogen kysse dit barn?

Indlægaf Kattefjæs » 11. jul 2016, 10:25

dgd2007 skrev:Men hvorfor skal pædagoger pludselig kysse børnene? Er det den nye mode, oder was? :gruble:


Det er da heller ikke noget nyt eller pludseligt? Det nye er at de IKKE skulle have lov til det mere, fordi det for visse personer forbindes med pædofili.
0
Brugeravatar
dgd2007
Indlæg: 23792
Tilmeldt: 26. aug 2015, 20:59
Kort karma: 1202
Likede indlæg: 22045

Re: Må pædagogen kysse dit barn?

Indlægaf dgd2007 » 11. jul 2016, 10:48

Kattefjæs skrev:Det er da heller ikke noget nyt eller pludseligt? Det nye er at de IKKE skulle have lov til det mere, fordi det for visse personer forbindes med pædofili.

OK - men jeg prøvede bare at tænke tilbage ... jeg synes da aldrig, jeg har set pædagoger kysse børnene. (Det var ca. midt-80'ere til start-90'ere, at vores børn gik i vuggestue og børnehave).
0
Brugeravatar
Kattefjæs
Indlæg: 2540
Tilmeldt: 29. aug 2015, 15:06
Kort karma: 360
Geografisk sted: London
Likede indlæg: 6387

Re: Må pædagogen kysse dit barn?

Indlægaf Kattefjæs » 11. jul 2016, 10:52

dgd2007 skrev:OK - men jeg prøvede bare at tænke tilbage ... jeg synes da aldrig, jeg har set pædagoger kysse børnene. (Det var ca. midt-80'ere til start-90'ere, at vores børn gik i vuggestue og børnehave).


Jeg gik i børnehave i 80'erne og i skole i 90'erne og blev kysset og krammet, sad på skødet og sov lur med pædagogerne... Både mænd og kvinder. Og de kom hjem til os til børnefødselsdage og fladede ud i sofaer med os uden at nogen holdt øje på dén måde. Min klasselærer indtil 5. klasse havde også en administrativ rolle og derfor eget kontor på skolen, og det var ret normalt at vi fulgte efter ham ind på hans kontor i frikvartererne og kravlede op og satte os på hans skød mens han arbejdede, for han var jo "onkel Poul".

Det ved jeg så heller ikke om var gået i dag...
1
Brugeravatar
dgd2007
Indlæg: 23792
Tilmeldt: 26. aug 2015, 20:59
Kort karma: 1202
Likede indlæg: 22045

Re: Må pædagogen kysse dit barn?

Indlægaf dgd2007 » 11. jul 2016, 11:17

Kattefjæs skrev:Jeg gik i børnehave i 80'erne og i skole i 90'erne og blev kysset og krammet, sad på skødet og sov lur med pædagogerne... Både mænd og kvinder. Og de kom hjem til os til børnefødselsdage og fladede ud i sofaer med os uden at nogen holdt øje på dén måde. Min klasselærer indtil 5. klasse havde også en administrativ rolle og derfor eget kontor på skolen, og det var ret normalt at vi fulgte efter ham ind på hans kontor i frikvartererne og kravlede op og satte os på hans skød mens han arbejdede, for han var jo "onkel Poul".

Det ved jeg så heller ikke om var gået i dag...

:shock: Så har de åbenbart gjort det, når forældrene ikke så det :D :D :D

Nej, jeg har på fornemmelsen, at der er en del hysteri for tiden (især vedr. mandlige pædagoger). Men jeg troede faktisk ikke, de havde kysset.
0
Lys
Indlæg: 5851
Tilmeldt: 20. dec 2015, 20:30
Kort karma: 500
Likede indlæg: 10492

Re: Må pædagogen kysse dit barn?

Indlægaf Lys » 11. jul 2016, 11:46

dgd2007 skrev:
Kattefjæs skrev:Jeg gik i børnehave i 80'erne og i skole i 90'erne og blev kysset og krammet, sad på skødet og sov lur med pædagogerne... Både mænd og kvinder. Og de kom hjem til os til børnefødselsdage og fladede ud i sofaer med os uden at nogen holdt øje på dén måde. Min klasselærer indtil 5. klasse havde også en administrativ rolle og derfor eget kontor på skolen, og det var ret normalt at vi fulgte efter ham ind på hans kontor i frikvartererne og kravlede op og satte os på hans skød mens han arbejdede, for han var jo "onkel Poul".

Det ved jeg så heller ikke om var gået i dag...

:shock: Så har de åbenbart gjort det, når forældrene ikke så det :D :D :D

Nej, jeg har på fornemmelsen, at der er en del hysteri for tiden (især vedr. mandlige pædagoger). Men jeg troede faktisk ikke, de havde kysset.


Det er vel heller ikke sådan, at der er blevet kysset børn i vildskab og "bare fordi". Og det er vel heller ikke det, der er budskabet nu, ligesom jeg ikke læser nogle krav om at pædagogerne skal kysse børnene ind nogen steder. Det springende punkt er vel, at pædagogerne skal yde omsorg for børnene, og at dette også naturligt omfatter kram og anden almindelig fysisk berøring i relevant omfang. Og for nogle pædagoger er det så naturligt, at der kan falde et kys på kinden eller håret i den forbindelse, og det er da ærgerligt og unødvendigt at forbyde det. Det burde være helt uproblematisk. Det er ikke det samme som at pædagoger, der ikke ønsker at kysse børnene, skal gøre det alligevel. De trøster vel og viser omsorg på en anden måde, antager jeg. Lad os da have tiltro til, at pædagogerne er professionelle og at de kan håndtere både egne og børnenes grænser på fornuftig vis.
2
Brugeravatar
Luffegås
Indlæg: 2860
Tilmeldt: 18. dec 2015, 09:17
Kort karma: 232
Geografisk sted: Fyn
Likede indlæg: 5558

Re: Må pædagogen kysse dit barn?

Indlægaf Luffegås » 11. jul 2016, 14:47

Sangius skrev:Jeg kan ikke se problemet. Pædagoger må gøre med mine børn, hvad de finder nødvendigt og naturligt for, at mine børn trives sammen med dem. :)

Hvordan kan et kys nogensinde blive nødvendigt, for at et barn kan trives med nogen?
Til alle jer der siger "i trøste-situationer" - man kan vel sagtens trøste med et dejligt omsorgsfuldt kram, sige de rigtige ting, puste, og tage sig af situationen? Jeg har aldrig følt mig mindre trøstet, eller mindre elsket fordi en pædagog ikke kyssede mig, for det var deres personligheder og varme der gennemskinnede alting. Vi lærer børn man skal ikke gøre noget ved andre når man ikke har spurgt dem først, men vi må åbenbart kysse dem uden at spørge dem?
2
Søger ikke gode råd, medmindre jeg har spurgt.
Brugeravatar
Luffegås
Indlæg: 2860
Tilmeldt: 18. dec 2015, 09:17
Kort karma: 232
Geografisk sted: Fyn
Likede indlæg: 5558

Re: Må pædagogen kysse dit barn?

Indlægaf Luffegås » 11. jul 2016, 14:49

Og hvornår skal det stoppe? Nogen af jer nævner folkeskolen også var meget hyggelig og med fysisk kærtegn, hvornår skal det stoppe? Må en mandlig lære kysse en 9. klasses elev, og hvorfor ikke?
0
Søger ikke gode råd, medmindre jeg har spurgt.
Brugeravatar
Animi
Indlæg: 7493
Tilmeldt: 24. okt 2015, 14:47
Kort karma: 829
Likede indlæg: 19615

Re: Må pædagogen kysse dit barn?

Indlægaf Animi » 11. jul 2016, 15:02

Luffegås skrev:Hvordan kan et kys nogensinde blive nødvendigt, for at et barn kan trives med nogen?
Til alle jer der siger "i trøste-situationer" - man kan vel sagtens trøste med et dejligt omsorgsfuldt kram, sige de rigtige ting, puste, og tage sig af situationen? Jeg har aldrig følt mig mindre trøstet, eller mindre elsket fordi en pædagog ikke kyssede mig, for det var deres personligheder og varme der gennemskinnede alting. Vi lærer børn man skal ikke gøre noget ved andre når man ikke har spurgt dem først, men vi må åbenbart kysse dem uden at spørge dem?


Det er ikke nødvendigt nej, men for nogen (fx mig) føles det bare som en naturlig ting :) Det er ikke fordi jeg har overkyssey børnene, men det er da sket at de har fået et kys i håret/på panden/kinden.
De børn jeg har arbejdet sammen med har også altid selv ville give møssere - og når hverken de eller jeg har noget imod det, kan jeg ikke se problemet :)
Jeg spurgte heller ikke om lov når jeg gav dem et knus - er det også forkert?
0
You know what the issue is with this world? Everyone wants a magical solution to their problem, and everyone refuses to believe in magic.
Brugeravatar
Animi
Indlæg: 7493
Tilmeldt: 24. okt 2015, 14:47
Kort karma: 829
Likede indlæg: 19615

Re: Må pædagogen kysse dit barn?

Indlægaf Animi » 11. jul 2016, 15:02

Luffegås skrev:Og hvornår skal det stoppe? Nogen af jer nævner folkeskolen også var meget hyggelig og med fysisk kærtegn, hvornår skal det stoppe? Må en mandlig lære kysse en 9. klasses elev, og hvorfor ikke?


Hvis eleven ikke har noget i mod det, så ja selvfølgelig :)
1
You know what the issue is with this world? Everyone wants a magical solution to their problem, and everyone refuses to believe in magic.
Lys
Indlæg: 5851
Tilmeldt: 20. dec 2015, 20:30
Kort karma: 500
Likede indlæg: 10492

Re: Må pædagogen kysse dit barn?

Indlægaf Lys » 11. jul 2016, 15:22

Animi skrev:
Luffegås skrev:Og hvornår skal det stoppe? Nogen af jer nævner folkeskolen også var meget hyggelig og med fysisk kærtegn, hvornår skal det stoppe? Må en mandlig lære kysse en 9. klasses elev, og hvorfor ikke?


Hvis eleven ikke har noget i mod det, så ja selvfølgelig :)


Og igen; de fleste voksne mennesker har vel en udmærket fornemmelse for, hvornår det er socialt acceptabelt at give en elev et kindkys eller et kys på håret eller et langt, tæt kram - og om modtageren er indforstået hermed. Og ofte vil situationen vel opstå sjældnere med en elev i 9. klasse end med et børnehavebarn. Problemet opstår for mig at se, når man forsøger at opstille firkantede regler for den slags - hvad enten det så er forbud mod kys eller obligatoriske kys. Alles grænser skal selvfølgelig respekteres.
1
Brugeravatar
Tanten
Indlæg: 1936
Tilmeldt: 14. aug 2015, 12:03
Kort karma: 457
Geografisk sted: Aarhus
Likede indlæg: 9669

Re: Må pædagogen kysse dit barn?

Indlægaf Tanten » 11. jul 2016, 16:19

Luffegås skrev:
Sangius skrev:Jeg kan ikke se problemet. Pædagoger må gøre med mine børn, hvad de finder nødvendigt og naturligt for, at mine børn trives sammen med dem. :)

Hvordan kan et kys nogensinde blive nødvendigt, for at et barn kan trives med nogen?
Til alle jer der siger "i trøste-situationer" - man kan vel sagtens trøste med et dejligt omsorgsfuldt kram, sige de rigtige ting, puste, og tage sig af situationen? Jeg har aldrig følt mig mindre trøstet, eller mindre elsket fordi en pædagog ikke kyssede mig, for det var deres personligheder og varme der gennemskinnede alting. Vi lærer børn man skal ikke gøre noget ved andre når man ikke har spurgt dem først, men vi må åbenbart kysse dem uden at spørge dem?


Jeg tror ikke, der er nogen, der argumenterer for at man SKAL kysse eller ikke respektere, hvis børnene ikke ønsker det?
2
Brugeravatar
Tanten
Indlæg: 1936
Tilmeldt: 14. aug 2015, 12:03
Kort karma: 457
Geografisk sted: Aarhus
Likede indlæg: 9669

Re: Må pædagogen kysse dit barn?

Indlægaf Tanten » 11. jul 2016, 16:25

Luffegås skrev:Og hvornår skal det stoppe? Nogen af jer nævner folkeskolen også var meget hyggelig og med fysisk kærtegn, hvornår skal det stoppe? Må en mandlig lære kysse en 9. klasses elev, og hvorfor ikke?


De fleste teenagere er kommet over fasen med kys og kram med voksne autoriteter.

Hvis en normalt fungerende 9. klasses elev m/k ønsker at kysse med en lærer, så vil enhver normalt fungerede lærer m/k afvise det, fordi kys i den alder normalt forbindes med noget seksuelt - det gør det jo ikke med et barn under 10, f.eks.

Men jeg håber da, at lærerne stadig vil lægge en støttende hånd på skulderen af en 9. klasses elev, der er vred eller ked af det.
1
Brugeravatar
Sangius
Indlæg: 9665
Tilmeldt: 30. jan 2016, 19:49
Kort karma: 1358
Likede indlæg: 29283

Re: Må pædagogen kysse dit barn?

Indlægaf Sangius » 11. jul 2016, 17:23

Luffegås skrev:
Sangius skrev:Jeg kan ikke se problemet. Pædagoger må gøre med mine børn, hvad de finder nødvendigt og naturligt for, at mine børn trives sammen med dem. :)

Hvordan kan et kys nogensinde blive nødvendigt, for at et barn kan trives med nogen?
Til alle jer der siger "i trøste-situationer" - man kan vel sagtens trøste med et dejligt omsorgsfuldt kram, sige de rigtige ting, puste, og tage sig af situationen? Jeg har aldrig følt mig mindre trøstet, eller mindre elsket fordi en pædagog ikke kyssede mig, for det var deres personligheder og varme der gennemskinnede alting. Vi lærer børn man skal ikke gøre noget ved andre når man ikke har spurgt dem først, men vi må åbenbart kysse dem uden at spørge dem?


Jeg synes du overdriver meget, og læser alt muligt ind i mit indlæg som jeg ikke har skrevet :) . Nej da. Det er ikke nødvendigt. Men hvis man finder det naturligt i forhold til at mit barn skal trøstes, så kan jeg virkelig ikke se problemet. Det er latterligt at lovgive omkring :)
2
T ♡ sep 2016
M ♡ okt 2018
Brugeravatar
milisa
Indlæg: 1963
Tilmeldt: 13. aug 2015, 19:43
Kort karma: 421
Likede indlæg: 4834

Re: Må pædagogen kysse dit barn?

Indlægaf milisa » 11. jul 2016, 20:18

Animi skrev:Tak for svar begge to :) Jeg kan godt forestille mig at det har meget med ens "kultur" at gøre i ens familie. Vi kysser nemlig meget i vores familie, så tanken om ikke at kysse sine børn ligger mig bare meget fjernt :P


Måske ikke så meget kultur, men mere personlighed? Min familie har altid kysset på mund, og jeg har altid hadet det. Jeg kysser heller ikke mit barn på munden, jeg bryder mig simpelthen ikke om det. Hun overkysses så i resten af fjæset, og det bliver jeg ved med, til hun selv siger fra. Og jeg håber, jeg er i stand til at få banket ind i knolden på hende, at det er helt ok at sige fra - lige som det er helt ok, og ikke en personlig fornærmelse, når andre siger fra over for ens kærtegn. Jeg ville fx have det EKSTREMT svært ved, at en vildt fremmed unge skulle insistere på at kysse mig nogen steder. Børn skal have lov til at vise begejstring og kærlighed ja, men børn skal også lære, at der er noget, der hedder grænser.

Nå til emnet:

De må knuskysseelske hende alt det de vil, så længe HUN vil. Mit barn skal ikke tvinges til knus, kram eller kys, hvis hun ikke vil. Men hun skal dælme have alle dem, hun bliver tilbudt, som hun har lyst til!

Og hvor er det dog TRIST, at vi åbenbart bare snart skal ansætte robotter (uden køn!!) i vores daginstitutioner. Min unge skal fanderme ikke gå i en børnehave, hvor der er restriktioner på, hvad mændene må og ikke må, eller hvor hun ikke kan få de kærtegn, hun efterlyser. Jøsses altså.
3
Tally-ho

Tilbage til "Politik, kultur og samfund"