Hvorfor er der så mange dumme mennesker på nettet?

Hvad sker der lige for verden?! Diskutér det her!
Brugeravatar
FruitFly
Indlæg: 3885
Tilmeldt: 25. okt 2015, 19:01
Kort karma: 95
Likede indlæg: 3548

Re: Hvorfor er der så mange dumme mennesker på nettet?

Indlægaf FruitFly » 27. jul 2016, 05:53

Der er rigtigt mange dumme mennesker i verden og de bliver opkoncenteret på nettet, fordi de ikke er kloge nok til at tie stille om ting, de ikke ved noget om.

En demokratisk success eller katastrofe at alle har fået et talerør? Facebook er i hvert fald ikke blevet det "demokratiets forsamlingshus" som man ævlede om for år tilbage.
0
#Klimatosse
Brugeravatar
vibbsen
Indlæg: 4137
Tilmeldt: 17. sep 2015, 17:26
Kort karma: 1136
Likede indlæg: 16358

Re: Hvorfor er der så mange dumme mennesker på nettet?

Indlægaf vibbsen » 27. jul 2016, 06:36

Jeg tror det handler om at nettet giver helt almindelige mennesker et talerør. Problemet er bare at mange af dem ikke rigtig ved hvad de egentlig skal bruge det til. Men i stedet for at holde kæft. Så ævler de løs. Nu har de fået et talerør. Så skal det satme også bruges. Hvis der er noget man er utilfreds med, så skal det frem i lyset. Uanset hvor småtskåret det måtte være.

I min by har vi en lokalpolitisk gruppe hvor man kan diskuterer stort og småt. Vi har det seneste års tid fået skiftet kommunens nedslidte vejskilte. Hvilket var omtalt i sidste uges lokalavis. Og nu var der så lige nogen der gerne ville vide om det virkelig var nødvendigt. Om man ikke bare kunne have malet de gamle op. Og hvorfor det i øvrigt ikke var alle veje der havde fået nye skilte (Læs : MIN vej) og så videre og så videre.

Vores lokale politikere er faktisk rigtig flinke til at svare gruppen. Og jeg må indrømme at jeg fik fornyet respekt for formanden for teknisk forvaltning (som jeg ellers ikke kan fordrage) for hans både venlige og yderst pædagogiske svar til emnet.

Og så er der dem som ganske enkelt ikke ved hvordan de skal opføre sig. Og som nærmest helt glemmer a) at det er rigtige mennesker der sidder på den anden side b)at nettet aldrig glemmer.

Min veninde er medlem af samme gruppe. Og hun blev under en debat om flygtninge kaldt både luder, so, dum i nakke, skudt i hovedet og andre knap så flatterende ting. Af en og samme person. Som da hun lukkede debatten med at konstaterer at det tætteste de kom på at være enige var at være uenige, pludselig slog om. Og begyndte at lægge an på hende via PB....Meget meget meget mærkeligt. Bevares min veninde kan være pænt provokerende og hun har en tunge som en ragekniv. Men den måde han opførte sig på ville have fået ham sparket ud fra de fleste forums jeg har brugt gennem tiderne. Men modsat deciderede debatforums- hvor der næsten altid sidder et moderator team og sikre at tonen er bare nogenlunde ordentlig - så oplever jeg faktisk tit at man i debatter på facebook kan opleve en helt anden accept af at man taler uendelig grimt til hinanden. Det synes jeg er utrolig ucharmerende. En slags "Det er OK at svine andre til når bare man gør det i sit eget navn" :stoned: :stoned:
2
Tak.Glimmer på. Op på kaminhylden

Citat Hella Joof
Brugeravatar
Anne Droid
Indlæg: 2142
Tilmeldt: 28. sep 2015, 07:28
Kort karma: 125
Likede indlæg: 4971

Re: Hvorfor er der så mange dumme mennesker på nettet?

Indlægaf Anne Droid » 27. jul 2016, 07:42

landsbytossen skrev:Et mavesurt indlæg.

Det er hul i hovedet at bygge ungdomsboliger på havnen, som i de fleste byer er en attraktiv adresse.


Til trådens emne:

Det er positivt alle kan komme til orde.



Jeg bor i Odense og synes det er godt, at der bliver bygget ungdomsboliger på havnen. Der er to store uddannelsesinstitutioner tæt på havnen og det er fint at de studerende får mulighed for at bo i nærheden.

Og ret fedt , at alle boligerne ikke bliver røvdyre ejerboliger.
0
Klimatosse
Brugeravatar
DetSorteCirkus
Indlæg: 21945
Tilmeldt: 12. aug 2015, 18:07
Kort karma: 2513
Likede indlæg: 59497

Re: Hvorfor er der så mange dumme mennesker på nettet?

Indlægaf DetSorteCirkus » 27. jul 2016, 08:17

Jeg fornemmer, at tråden udspringer af en undren over, hvorfor der især på nettet er så mange dumme mennesker, og det, tror jeg, i høj grad er et spørgsmål om mestring af sprog.

I danskfaglige kredse får man et stadig større fokus på, hvad det betyder for et menneskes sproglige udvikling og generelle skolelæring at blive undervist på sit andetsprog. Det undrer næppe nogen, at man er bagud på point, så længe man er i gang med overhovedet at lære det sprog, der anvendes i skolen, men i dag må vi konstatere, at forskelligt hjemme- og skolesprog stadig har stor betydning, selvom eleven taler flydende hverdagsdansk.

Ovenstående har fået mig til at tænke på betydningen af genrer indenfor det samme sprog. Viden om hvilket sprog, som man forventes at bruge hvornår; evnen til at kunne skifte mellem forskellige typer af sprog og kommunikation, selvom man hele tiden taler dansk. Det er allerede blevet nævnt i tråden, at fx. redigeringen af avisernes læserbrevsspalter betød, at det ikke var alle indlæg, som blev trykt, og det viser, at der eksisterer en norm for, hvornår et udsagn kan få prædikater som "velargumenteret", "validt" og "seriøst" hæftet på sig, og hvornår debateliten, dvs. dem der er med til at definere normen, ofte vender tommelfingeren nedad. På et mere generelt plan viser det også, hvad der egentlig ligger bag, når man, lige så i uddannelsessammenhænge, taler om forældrene og deres forudsætningers betydning for et barns læring. Kommer man fra et hjem, hvor hverdagssproget i høj eller nogen grad matcher det, der i samfundet betragtes som "pænt sprog", og hvor man bliver præsenteret for en variation af sprog gennem litteratur, debat, sang, jourmalistik, osv, er man bedre rustet til at afkode, forstå og tilegne sig den lingo, man kommer til at møde fra folkeskolen og videre ind i uddannelsessystemet. Og da samfundsdebat traditionelt har kørt parløb med såvel klassisk dannelse som viden, får man også en fordel her.

Selvfølgelig er der en del af dem, der skriver på nettet, som også i andre sammenhænge har svært ved at kommunikere med andre, lytte til andre holdninger end deres egen, osv., men i rigtig mange tilfælde tror jeg, at de her mennesker ville være helt anderledes at tale med. De lader til simpelthen kun at have ét sprog, nemlig deres hverdagssprog, som de også bruger til at debattere på, og her fylder følelser og egne erfaringer meget, for det gør det jo i alle menneskers hverdagssprog. Det betyder, tror jeg, at meget af det, de skriver, ville virke anderledes, hvis man kendte dem og deres levevilkår, livshistorie og ikke mindst deres ordforråd bedre.
Med andre ord mener jeg, at mange mennesker på nettet i praksis udtrykker sig på noget, der for dem er et "andetsprog", og at det er det, der primært får dem til for nogen at fremstå dumme, emsige, unuancerede, osv.
3
Brugeravatar
OCULUS RECORDANS
Indlæg: 25
Tilmeldt: 26. jul 2016, 11:18
Kort karma: 2
Likede indlæg: 21

Re: Hvorfor er der så mange dumme mennesker på nettet?

Indlægaf OCULUS RECORDANS » 27. jul 2016, 16:15

Hvad verden behøver er flere ydmyge genier. Vi er så få tilbage.
1
fisken80
Indlæg: 22013
Tilmeldt: 18. aug 2015, 16:13
Kort karma: 1122
Likede indlæg: 51940

Re: Hvorfor er der så mange dumme mennesker på nettet?

Indlægaf fisken80 » 28. jul 2016, 07:52

Og nu sker det IGEN. Nu er det dyrt at betale 3900 for en studiebolig, inklusiv forbrug og før boligsikring... det er
1. enten kun de riges børn, der har råd, fordi de får hjælp hjemmefra
2. studerende der arbejder, og dét er forfærdeligt, at de studerende gør det, for de skal jo studere, et fritidsjob er HELT forfærdeligt


SÅ.HOLD.DOG.OP
1
litteraturen kan noget, som regneark og forvaltningsstudier ikke kan. Uden litteraturen bliver tanker og ideologier blodfattige og pulsløse.

Man VÆNNER sig til ting. Det kommer af vane. Så svært er det ikke.

Maude, din proportionssans
Slettet bruger
Likede indlæg: 20787

Re: Hvorfor er der så mange dumme mennesker på nettet?

Indlægaf Slettet bruger » 28. jul 2016, 18:22

Det kræver et vist intelligensniveau at vurdere ens egne kompetencer/viden om et område. Når man under de niveau ser man at folk overvurderer sig selv helt vildt. Eks folk der intet ved om fysik og måneraketter men raver løs om USAs månelandinger. Det hedder et eller andet, men har glemt betegnelsen. Bodegaeffekten ville være en god dansk oversættelse :)
1
Brugeravatar
Fru Sunshine
Indlæg: 11519
Tilmeldt: 13. aug 2015, 12:31
Kort karma: 1738
Geografisk sted: Vendsyssel
Likede indlæg: 16695

Re: Hvorfor er der så mange dumme mennesker på nettet?

Indlægaf Fru Sunshine » 28. jul 2016, 23:09

Oveditlevsen skrev:
fisken80 skrev:
Torn skrev:På de sociale medier har 'pøblen' (av!) fået en stemme. Det koster ikke samme flid, overbevisning eller indlevelse at skrive en hurtig kommentar i en facebook-tråd, som det koster flid, overbevisning eller indlevelse at skrive et læserbrev ect.


Hæ, der er nok noget om det. For der kom satme også mærkelige læserbreve i gamle dage, det var bare ikke så omfattende som netkommentarer, fordi, som du er inde på, så tog det tid. Men jeg kan faktisk huske, at jeg engang på text-tv (ja text-tv) fandt nogle sider, hvor der var debat, og shit nogle sære indlæg man kunne læse der. Det var på mange måder forløberen til internettet tror jeg.

Total offtopic, men var det på TV2?
Jeg holdte især af religionsdebatterne og synes det var herligt når redaktørerne besluttede at lukke en debat ned, Kamma var min favorit debattør :-D

:lol:
Hun var også min favorit. Nøj, hvor kunne hun blive spids.
0
"Jeg elsker alle farver i verden. Især brun. Det er derfor jeg er det."
Kalenderlågeåbnerbjørnen Bruno.

Tilbage til "Politik, kultur og samfund"