Hvorfor omskæring af drenge ?

Hvad sker der lige for verden?! Diskutér det her!
Bluemoon
Indlæg: 106
Tilmeldt: 7. jul 2016, 12:44
Kort karma: 14
Likede indlæg: 276

Re: Hvorfor omskæring af drenge ?

Indlægaf Bluemoon » 28. jul 2016, 14:46

Fordi vi har en pligt til at blande os, når forældre gør noget forkert mod deres børn. Skal vi også bare kigge den anden vej, hvis forældre mishandler deres børn? Slår dem? Ikke giver dem mad? Begår seksuelle overgreb mod dem? Sælger dem til prostitution eller slaveri? Hvad med kvindelig omskæring? Det er jo et valg, de træffer for deres børn, og vi skal bare blande os udenom...


Det må simpelthen være din joke hvis du virkelig mener, at de ting du nævner kan sammenlignes med omskæring af drengebørn. Sorry, men jeg kan ikke tage det seriøst. Og nej, jeg gider slet ikke gå ind i diskussionen omkring kvindelig omskæring....det er ikke det samme.
0
Bluemoon
Indlæg: 106
Tilmeldt: 7. jul 2016, 12:44
Kort karma: 14
Likede indlæg: 276

Re: Hvorfor omskæring af drenge ?

Indlægaf Bluemoon » 28. jul 2016, 14:58

Okay, så hvis jeg vil skære yderste fingerled af mit barn, eller begynde at stretche hans øreflipper, så skal jeg have lov til det?

Er du så også for pige-omskæring, eller er det kun drengene der må klippes i? :sur:

Det kan godt være, at forældrene vil få det gjort alligevel - men så skal deres børn til læge på et tidspunkt, og så kan lægen politianmelde dem.


Debatten handler om omskæring så jeg gider ikke forholde mig til alle mulige andre tænkte eksempler.

Årh for fanden.... Stop nu med at hive pige-omskæring ind i det her. Jeg gider ikke spilde min tid på at diskutere med folk, der virkelig mener, at de to ting er det samme.

Og? Pointen er, at det ikke vil afholde folk fra at omskære deres drenge, hvis det er det de ønsker.
0
Bluemoon
Indlæg: 106
Tilmeldt: 7. jul 2016, 12:44
Kort karma: 14
Likede indlæg: 276

Re: Hvorfor omskæring af drenge ?

Indlægaf Bluemoon » 28. jul 2016, 15:14

Men bør det ikke være børnenes valg, om de vil have en del af deres krop skåret af?
Er det okay hvis jeg begyndte at få mine børns øreflip skåret af?


I princippet jo. Ligesom det i princippet også bør være barnets valg om det vil døbes. Eller have lagt billeder af sig ud på diverse debatsider på nettet/facebook/instagram. Eller få lavet huller i ørerne. Eller om det vil bade nøgen på stranden til skue for alverdens fremmede. Og jeg kunne blive ved. Forældre træffer alle mulige valg for deres børn gennem hele deres opvækst. Og sådan skal det også blive ved med at være. For det er nu engang forældrene, der bestemmer over deres børn.
0
Brugeravatar
Animi
Indlæg: 7461
Tilmeldt: 24. okt 2015, 14:47
Kort karma: 823
Likede indlæg: 19499

Re: Hvorfor omskæring af drenge ?

Indlægaf Animi » 28. jul 2016, 15:16

Bluemoon skrev:
Men bør det ikke være børnenes valg, om de vil have en del af deres krop skåret af?
Er det okay hvis jeg begyndte at få mine børns øreflip skåret af?


I princippet jo. Ligesom det i princippet også bør være barnets valg om det vil døbes. Eller have lagt billeder af sig ud på diverse debatsider på nettet/facebook/instagram. Eller få lavet huller i ørerne. Eller om det vil bade nøgen på stranden til skue for alverdens fremmede. Og jeg kunne blive ved. Forældre træffer alle mulige valg for deres børn gennem hele deres opvækst. Og sådan skal det også blive ved med at være. For det er nu engang forældrene, der bestemmer over deres børn.


Jeg synes nu at der er stor forskel at skære en rask legemsdel væk, og så lægge billeder op på facebook.
Men så er det helt fjong hvis jeg tatoverer mit barn og fjerner øreflippen på dem?
1
You know what the issue is with this world? Everyone wants a magical solution to their problem, and everyone refuses to believe in magic.
Bluemoon
Indlæg: 106
Tilmeldt: 7. jul 2016, 12:44
Kort karma: 14
Likede indlæg: 276

Re: Hvorfor omskæring af drenge ?

Indlægaf Bluemoon » 28. jul 2016, 15:31

Jeg synes nu at der er stor forskel at skære en rask legemsdel væk, og så lægge billeder op på facebook.
Men så er det helt fjong hvis jeg tatoverer mit barn og fjerner øreflippen på dem?


Ja, det synes DU. Men for de forældre, der vil have omskåret deres sønner er det jo ikke en stor ting. For dem er det ganske naturligt at få gjort.

Debatten handler om omskæring. Du kan starte en ny debat, hvis du vil diskutere om det er ok, at tatovere børn.
Senest rettet af Bluemoon 28. jul 2016, 15:34, rettet i alt 1 gang.
0
Brugeravatar
Animi
Indlæg: 7461
Tilmeldt: 24. okt 2015, 14:47
Kort karma: 823
Likede indlæg: 19499

Re: Hvorfor omskæring af drenge ?

Indlægaf Animi » 28. jul 2016, 15:33

Bluemoon skrev:
Jeg synes nu at der er stor forskel at skære en rask legemsdel væk, og så lægge billeder op på facebook.
Men så er det helt fjong hvis jeg tatoverer mit barn og fjerner øreflippen på dem?


Debatten handler om omskæring. Du kan starte en ny debat, hvis du vil diskutere om det er ok, at tatovere børn.


Derfor kan man jo godt drage en parallel til andre ting. Det tager vel ikke mange sekunder at svare på om det er okay at skære øreflippen af/tatovere et barn, men det går jeg egentlig ud fra at du synes er okay, for det er jo også forældrenes valg.
0
You know what the issue is with this world? Everyone wants a magical solution to their problem, and everyone refuses to believe in magic.
Brugeravatar
Animi
Indlæg: 7461
Tilmeldt: 24. okt 2015, 14:47
Kort karma: 823
Likede indlæg: 19499

Re: Hvorfor omskæring af drenge ?

Indlægaf Animi » 28. jul 2016, 17:14

Culpøs skrev:
Animi skrev:
Bluemoon skrev:
Jeg synes nu at der er stor forskel at skære en rask legemsdel væk, og så lægge billeder op på facebook.
Men så er det helt fjong hvis jeg tatoverer mit barn og fjerner øreflippen på dem?


Debatten handler om omskæring. Du kan starte en ny debat, hvis du vil diskutere om det er ok, at tatovere børn.


Derfor kan man jo godt drage en parallel til andre ting. Det tager vel ikke mange sekunder at svare på om det er okay at skære øreflippen af/tatovere et barn, men det går jeg egentlig ud fra at du synes er okay, for det er jo også forældrenes valg.


Wow..... Jeg finder det morsomt, hvordan i "latterliggøre" Bluemoon. I opstiller én latterlig præmis. Prøv at forhold jer til virkeligheden.
Omskæring af drenge børn er alment accepteret indenfor bl.a. jødedommen og islam, det er omskæring af piger og tatoveringer til børn ikke. Jeg forstår ikke hvorfor i tager debatten ud på et sidespor. Og jo, man kan sagtens drage paralleller, men i stiller alle mulige hypotetiske spørgsmål.


Latterliggøre? Jeg spørger ind til Bluemoons holdning, det er da overhovedet ikke at latterliggøre. Jeg prøver bare at høre hvilke ting man bare skal acceptere fordi det er forældrenes eget valg.
1
You know what the issue is with this world? Everyone wants a magical solution to their problem, and everyone refuses to believe in magic.
Brugeravatar
Animi
Indlæg: 7461
Tilmeldt: 24. okt 2015, 14:47
Kort karma: 823
Likede indlæg: 19499

Re: Hvorfor omskæring af drenge ?

Indlægaf Animi » 28. jul 2016, 17:27

Desuden synes jeg ikke det er holdbart at man skal acceptere ting, udelukkende fordi det er religion eller en gammel tradition. Man må normalt ikke i Danmark få fjernet raske legemsdele af sit nyfødte barn, så det burde gælde alt, også omskæring.
Der er også nogen lande hvor ting som æresdrab, stening osv er accepteret og normalt, men det betyder jo ikke at man bare skal sidde ned og sige "nå, sådan er det jo bare."
Omskæring af piger er jo også noget der har fundet sted i mange tusinder år, men det betyder jo ikke at det så er noget man skal acceptere sker mange steder i verdenen.
0
You know what the issue is with this world? Everyone wants a magical solution to their problem, and everyone refuses to believe in magic.
Brugeravatar
Flora
Indlæg: 14697
Tilmeldt: 12. aug 2015, 19:21
Kort karma: 688
Likede indlæg: 19027

Re: Hvorfor omskæring af drenge ?

Indlægaf Flora » 28. jul 2016, 17:33

Culpøs skrev:Hvad med de børn som skal leve efter den kristne overbevisning? Skal de ikke selv have lov til at vælge?

Det skal siges, at jeg hverken er for eller imod omskæring af børn. Jeg prøver blot at forholde mig objektiv.



De har også lov at vælge anderledes når de er blevet voksne hvis de ikke ønsker at leve efter den kristne tro. En omskæring kan ikke gøres om hvis barnet ikke ønsker det som voksen. Det synes jeg er en ret væsentlig forskel.
2
Brugeravatar
Animi
Indlæg: 7461
Tilmeldt: 24. okt 2015, 14:47
Kort karma: 823
Likede indlæg: 19499

Re: Hvorfor omskæring af drenge ?

Indlægaf Animi » 28. jul 2016, 17:36

Culpøs skrev:Så lad mig spille med på dén café smarte attitude.

Hvorfor skal forældre have lov til at bestemme, hvilke børnehaver, skoler m.m børnene skal gå i?? Forældre træffer valg igennem barnets opvækst og det er deres ret. Og omskæring af drenge er ikke ulovligt, såfremt nogle betingelser er opfyldt.

Men hvad så med HULLER i ørerne??? Det er vel ok??? Så det i siger er: "Så længe JEG synes det er ok, og handlingen følger den danske kultur og det danske samfunds normer, så er det ok....Men fuck andres kulturer, religioner og overbevisninger"


Jeg forstår ikke at man helt seriøst sammenligner valg af skole, og det at skære en del af barnets krop af.
Skole har en funktion og er nødvendig. Omskæring er ikke nødvendig.
Omskæring er permanent, og kan ikke gøres om. Børn kan som ældre selv være med til at beslutte hvilke skole de skal gå på, og kan senere selv vælge uddannelse osv.
Ja, forældre tager en masse valg på vegne af deres børn, fordi de er deres værger. Det skal ikke være et fripas til at de så kan gøre hvad de vil med deres børn og deres krop.
Huller i ørerne synes jeg også der skal være en aldersgrænse på. 15 år ville være passende.
Omskæring er et seriøst indgreb, der kan give mange komplikationer senere hen. Man har hørt om omskåret mænd der som voksne døjer med mange smerter under sex, osv.

Og nej, det er ikke fordi det ikke følger den danske kultur. Jeg går generelt barn ikke ing for at skære raske legemsdele væk. Især ikke når der er risiko for at det senere kan give store gener for børnene.
1
You know what the issue is with this world? Everyone wants a magical solution to their problem, and everyone refuses to believe in magic.
Brugeravatar
Animi
Indlæg: 7461
Tilmeldt: 24. okt 2015, 14:47
Kort karma: 823
Likede indlæg: 19499

Re: Hvorfor omskæring af drenge ?

Indlægaf Animi » 28. jul 2016, 17:51

Culpøs skrev:I dé lande du omtaler har de nogle helt andre regler og normer end vi har her. Det er ej heller relevant og inddrage dem, eftersom at stening, æresdrab og omskæring af piger alle ulovlige i Danmark - men det er omskæring ikke.

"Vi" som forældre har retten til at bestemme og tage beslutninger på vegne af vores børn. Et forældrepar heller ikke kan tvinge deres 10 årige søn, jf. SL § 20, såfremt der er tale om en lille baby, så kan forældrene på barnets vegne og interesser give samtykke hertil, jf. SL § 14.

Ligesom du og mange andre træffer den beslutning, at jeres barn skal døbes. Her har barnet heller ikke aktivt valgt det?


Ja, i de lande har de andre normer - synes du så at det gør stening osv okay i de lande?

Jeg ville faktisk synes det ville være fint nok, hvis man ikke kunne indmelde sit barn ind i en tro. Forskellen er bare igen, at det kan gøres om. Barnet tager ikke fysisk skade af lidt vand i hovedet, det kan ikke resultere i stærke smerter og fysiske gener senere hen, og når man er 18 (måske yngre?) kan man melde sig ud igen.

Det er ikke lovligt at fjerne andre raske legemsdele af sit barn. Det er ikke lovligt at tatovere sit barn. Der er sjovt nok en grund til at det er ulovligt - at det ikke også gælder for omskæring er tåbeligt.

Derudover, så nej, mit barn skal ikke døbes.
2
You know what the issue is with this world? Everyone wants a magical solution to their problem, and everyone refuses to believe in magic.
Brugeravatar
Animi
Indlæg: 7461
Tilmeldt: 24. okt 2015, 14:47
Kort karma: 823
Likede indlæg: 19499

Re: Hvorfor omskæring af drenge ?

Indlægaf Animi » 28. jul 2016, 18:03

Jeg vil også sige at jeg er et ret tolerant menneske - med rigtig mange ting, kan jeg sagtens se udover min egen næsetip. At skære i raske børn, uden nogen nødvendig grund, er ikke en af dem.
At det er lovligt, betyder ikke at det behøver at blive ved med at være lovligt. Det var i rigtig rigtig mange år lovligt og alment accepteret at slå sine børn - heldigvis blev det da ændret.
Hvis vi aldrig kunne ændre ting fordi "sådan har det altid være", ville vi jo aldrig udvikle os som samfund.
3
You know what the issue is with this world? Everyone wants a magical solution to their problem, and everyone refuses to believe in magic.
Brugeravatar
Animi
Indlæg: 7461
Tilmeldt: 24. okt 2015, 14:47
Kort karma: 823
Likede indlæg: 19499

Re: Hvorfor omskæring af drenge ?

Indlægaf Animi » 28. jul 2016, 18:16

Culpøs skrev:Jeg har ALDRIG sagt at fordi ting er som de er, så skal det aldrig ændres - den står på egen regning. Som jeg tidligere har sagt, så er jeg hverken modstander eller tilhænger, og det at jeg ikke er modstander betyder ikke at jeg forkynder stening m.v., som i prøver at pådutte mig. Jeg er blot OBJEKTIV.


Det har jeg heller ikke skrevet at du har sagt - læg mærke til at du ikke var citeret. Det var en generel kommentar til det ofte brugte argument for at omskæring skal være lovligt, fordi det er en gammel tradition.
0
You know what the issue is with this world? Everyone wants a magical solution to their problem, and everyone refuses to believe in magic.
Brugeravatar
Flora
Indlæg: 14697
Tilmeldt: 12. aug 2015, 19:21
Kort karma: 688
Likede indlæg: 19027

Re: Hvorfor omskæring af drenge ?

Indlægaf Flora » 28. jul 2016, 18:24

Culpøs skrev:
Flora skrev:
Culpøs skrev:Hvad med de børn som skal leve efter den kristne overbevisning? Skal de ikke selv have lov til at vælge?

Det skal siges, at jeg hverken er for eller imod omskæring af børn. Jeg prøver blot at forholde mig objektiv.



De har også lov at vælge anderledes når de er blevet voksne hvis de ikke ønsker at leve efter den kristne tro. En omskæring kan ikke gøres om hvis barnet ikke ønsker det som voksen. Det synes jeg er en ret væsentlig forskel.

Du har igennem ét helt liv fået påduttet dig en religion - og det kan i hvert fald ikke slettes. Så i begge scenarier får vedkommende påduttet noget man ikke har bedt om og som ikke kan ændres.

Jeg forstår mildest talt ikke, at folk ikke kan se udover deres egne næsetip.


Nej, tiden fra man blev født til man er gammel nok til at vælge selv kan selvfølgelig ikke slettes. Men man kan trods alt tage et aktivt valg om ikke at fortsætte med at leve efter religionen. Man kan ikke tage et valg om ikke at være omskåret hvis først man er blevet det.
2
Oveditlevsen
Indlæg: 668
Tilmeldt: 18. jun 2016, 20:26
Kort karma: 20
Likede indlæg: 580

Re: Hvorfor omskæring af drenge ?

Indlægaf Oveditlevsen » 28. jul 2016, 18:32

http://www.bt.dk/danmark/danske-laeger- ... mlaestelse

Det er en artikel fra bt, men den siger alligevel alt.
Uanset om det bliver udført med baggrund i religion/tradition, så er det lemlæstelse.
2

Tilbage til "Politik, kultur og samfund"