DF: Skær DR ned med 25 procent

Hvad sker der lige for verden?! Diskutér det her!
Akehurst2
Indlæg: 14189
Tilmeldt: 11. aug 2015, 18:17
Kort karma: 1266
Likede indlæg: 40745

DF: Skær DR ned med 25 procent

Indlægaf Akehurst2 » 5. aug 2016, 11:07

DF har i dag denne kronik i Berlingeren: http://www.b.dk/kronikker/skaer-dr-ned-med-25-procent

Jeg synes, den har nogle ret væsentlige pointer. DR er en vigtig institution i forhold til samfundsoplysning og et alsidigt kulturudbud, men DR skal ikke dominere mediebilledet, som det får lov til, og der er bestemt ting, der ikke er public service, som der med fordel kunne spares på. Samtidig synes jeg, at kronikken giver udtryk for et ønske om detailregulering af DR, som ikke klæder politikere - hele ideen med, at man har public service, og at denne licensfinansieres, er jo at skiftende regeringer ikke skal bestemme over mediet (medmindre mediet decideret forbryder sig mod den regulering, der ligger til grund for deres virke).

I forhold til nyheder på nettet må det være rimeligt, hvis DR i deres journalistiske virke har nyheder, de selv har fundet, som de kan offentliggøre. At de planker nyheder og gengiver artikler fra kommercielle medier er helt utilstedeligt.

Selvom jeg synes, det er et led i den ikke ønskværdige detailregulering, er jeg i øvrigt helt enig i, at lønniveauet for generaldirektøren og de øvrige chefer virker helt ude af trit med offentlige lønninger i øvrigt.
0
Brugeravatar
Rapfisk
Indlæg: 7095
Tilmeldt: 20. aug 2015, 16:27
Kort karma: 1431
Likede indlæg: 13317

Re: DF: Skær DR ned med 25 procent

Indlægaf Rapfisk » 5. aug 2016, 11:27

Jeg er borgerlig og går meget ind for public service, men mindre end seks tv-kanaler og otte radiokanaler (FM og DAB) må kunne gøre det.

Som det ser ud nu, er DR netop ikke en institution, der er integreret i samfundet, fordi så mange undlader at betale licens - og med en pris på over 2400 om året, kan jeg godt forstå det, selv om jeg altid selv har betalt.

Hvad angår lønningsniveauet synes jeg ikke, at det er helt håbløst. DR skal ikke sammenlignes med andre offentlige institutioner, men tiltrække kompetente medarbejdere, der skal udføre arbejde på niveau med dem fra TV2 og andre medievirksomheder.
0
Livslinjen: 70 201 201
Akehurst2
Indlæg: 14189
Tilmeldt: 11. aug 2015, 18:17
Kort karma: 1266
Likede indlæg: 40745

Re: DF: Skær DR ned med 25 procent

Indlægaf Akehurst2 » 5. aug 2016, 11:35

Rapfisk skrev:
Hvad angår lønningsniveauet synes jeg ikke, at det er helt håbløst. DR skal ikke sammenlignes med andre offentlige institutioner, men tiltrække kompetente medarbejdere, der skal udføre arbejde på niveau med dem fra TV2 og andre medievirksomheder.


Men det offentlige skal bare ikke være lønførende, eller nødvendigvis matche lønninger i det private, synes jeg.

Selv om det ville være meget fedt fordi jeg sidder i en styrelse, hvor der er stor udveksling mellem styrelsen og den branche, der regulerer, så de direkte konkurrerer om de samme medarbejdere, så hvis det var argumentet kunne jeg stige betragteligt i løn. Jeg synes virkelig ikke, skatteborgermidler skal gå til at matche lønninger i det private.
0
Brugeravatar
Torn
Indlæg: 2840
Tilmeldt: 29. dec 2015, 10:21
Kort karma: 169
Likede indlæg: 3480

Re: DF: Skær DR ned med 25 procent

Indlægaf Torn » 5. aug 2016, 11:42

Jeg synes, besparelserne lyder omfattende. Jeg er glad for, at vi i samfundet har et public-service organ som DR og jeg betaler med glæde min licens (jeg så den dog gerne skattebetalt). Men der er nogle pointer i forslaget, der lyder fornuftige, fx færre TV- og radiokanaler. Jeg synes ikke, lønningerne er for høje og jeg synes 25% besparelse er helt tåbeligt meget.
3
Brugeravatar
BlueBunny
Indlæg: 4382
Tilmeldt: 17. aug 2015, 16:54
Kort karma: 487
Likede indlæg: 10735

Re: DF: Skær DR ned med 25 procent

Indlægaf BlueBunny » 5. aug 2016, 11:54

Jeg synes det virker som en sted at spare.
At gå fra 3,7mia til 3mia er et spring.
3mia er dog en meget stor sum, som giver gode muligheder for at lave public service.
Tiderne har ændret sig, der er mange andre udbud af services. DR skal supplere øvrige, ikke være enevældige.

I forhold til alle de behov der er for offentlige midler, så synes jeg en fordeling der hedder 3mia til DR er flot.

Ifht løn så bør de være konkurrencedygtige. Det gælder så også andre parametre som ferie, pension og evt opsigelsesvilkår. En løn på over 3 mio kr til direktøren er dog lige vel rigeligt, og nødvendig kompetence kan formentligt fås for mindre.
0
Folk med begge ben på jorden, hænger ikke på træerne
Brugeravatar
Tux
Indlæg: 3064
Tilmeldt: 12. aug 2015, 18:36
Kort karma: 182
Likede indlæg: 5795

Re: DF: Skær DR ned med 25 procent

Indlægaf Tux » 5. aug 2016, 11:57

Jeg bryder mig absolut ikke om det ønske om detailstyring som DF giver udtryk for..

De sagtens reducere budgettet og licensen tilsvarende, men de skal ikke blande sig i f.eks. Hvor i landet DR skal være.
1
Brugeravatar
Tux
Indlæg: 3064
Tilmeldt: 12. aug 2015, 18:36
Kort karma: 182
Likede indlæg: 5795

Re: DF: Skær DR ned med 25 procent

Indlægaf Tux » 5. aug 2016, 12:03

Akehurst2 skrev:
Rapfisk skrev:
Hvad angår lønningsniveauet synes jeg ikke, at det er helt håbløst. DR skal ikke sammenlignes med andre offentlige institutioner, men tiltrække kompetente medarbejdere, der skal udføre arbejde på niveau med dem fra TV2 og andre medievirksomheder.


Men det offentlige skal bare ikke være lønførende, eller nødvendigvis matche lønninger i det private, synes jeg.

Selv om det ville være meget fedt fordi jeg sidder i en styrelse, hvor der er stor udveksling mellem styrelsen og den branche, der regulerer, så de direkte konkurrerer om de samme medarbejdere, så hvis det var argumentet kunne jeg stige betragteligt i løn. Jeg synes virkelig ikke, skatteborgermidler skal gå til at matche lønninger i det private.


Angående lønninger i det offentlige generelt, ser jeg hellere at man netop kan konkurrere på den samlede lønpakke, da vi også har behov for gode medarbejdere i det offentlige, og ikke kun de næstbedste..
3
Brugeravatar
Rapfisk
Indlæg: 7095
Tilmeldt: 20. aug 2015, 16:27
Kort karma: 1431
Likede indlæg: 13317

Re: DF: Skær DR ned med 25 procent

Indlægaf Rapfisk » 5. aug 2016, 12:07

Akehurst2 skrev:
Rapfisk skrev:
Hvad angår lønningsniveauet synes jeg ikke, at det er helt håbløst. DR skal ikke sammenlignes med andre offentlige institutioner, men tiltrække kompetente medarbejdere, der skal udføre arbejde på niveau med dem fra TV2 og andre medievirksomheder.


Men det offentlige skal bare ikke være lønførende, eller nødvendigvis matche lønninger i det private, synes jeg.

Selv om det ville være meget fedt fordi jeg sidder i en styrelse, hvor der er stor udveksling mellem styrelsen og den branche, der regulerer, så de direkte konkurrerer om de samme medarbejdere, så hvis det var argumentet kunne jeg stige betragteligt i løn. Jeg synes virkelig ikke, skatteborgermidler skal gå til at matche lønninger i det private.

Enig, men det er heller ikke tilfældet :)
0
Livslinjen: 70 201 201
Brugeravatar
Wizzze
Indlæg: 25005
Tilmeldt: 11. aug 2015, 13:16
Kort karma: 3673
Likede indlæg: 30002

Re: DF: Skær DR ned med 25 procent

Indlægaf Wizzze » 5. aug 2016, 12:47

Jeg ved godt at udenlandske serier og film er billige sammenlignet med at producere lokalt, men det har længe undret mig at DR3 kører med så meget udenlandsk underholdning. Hvis man sparede det væk, kunne der vel blive til lidt mere dansk aktualitet? :gruble:
0
Do as I say! :whip:
Akehurst2
Indlæg: 14189
Tilmeldt: 11. aug 2015, 18:17
Kort karma: 1266
Likede indlæg: 40745

Re: DF: Skær DR ned med 25 procent

Indlægaf Akehurst2 » 5. aug 2016, 12:50

Tux skrev:Angående lønninger i det offentlige generelt, ser jeg hellere at man netop kan konkurrere på den samlede lønpakke, da vi også har behov for gode medarbejdere i det offentlige, og ikke kun de næstbedste..


Man kan jo konkurrere på andet end løn, fx og helt oplagt på opgaver, og så i nogle tilfælde på work-life balance.

I gamle dage havde man også jobsikkerheden i det offentlige, men det løb er jo ligesom kørt :-D
0
Akehurst2
Indlæg: 14189
Tilmeldt: 11. aug 2015, 18:17
Kort karma: 1266
Likede indlæg: 40745

Re: DF: Skær DR ned med 25 procent

Indlægaf Akehurst2 » 5. aug 2016, 12:53

Wizzze skrev:Jeg ved godt at udenlandske serier og film er billige sammenlignet med at producere lokalt, men det har længe undret mig at DR3 kører med så meget udenlandsk underholdning. Hvis man sparede det væk, kunne der vel blive til lidt mere dansk aktualitet? :gruble:


Spørgsmålet er selvfølgelig, hvor meget man sparer ved at sløjfe udenlandske film og serier. Dem, der kører i båndsløjfe på nogle stationer (hej, Friends!) koster formentlig nærmest ingenting at have kørende, og DR viser formentlig en del, der mest udgør billigt fyld (de viser i hvert flad jævnligt de samme film).

Det udenlandske fyld synes jeg så næsten skal væk fra DR uanset at man ikke sparer ret meget, for det er da ret langt fra public service meget af det.
1
Brugeravatar
Wizzze
Indlæg: 25005
Tilmeldt: 11. aug 2015, 13:16
Kort karma: 3673
Likede indlæg: 30002

Re: DF: Skær DR ned med 25 procent

Indlægaf Wizzze » 5. aug 2016, 12:55

Meget Apropos :D

Public Service? :gruble:
viewtopic.php?f=7&t=4382
1
Do as I say! :whip:
Akehurst2
Indlæg: 14189
Tilmeldt: 11. aug 2015, 18:17
Kort karma: 1266
Likede indlæg: 40745

Re: DF: Skær DR ned med 25 procent

Indlægaf Akehurst2 » 5. aug 2016, 13:15

Wizzze skrev:Meget Apropos :D

Public Service? :gruble:
viewtopic.php?f=7&t=4382


Det er da trods alt egenproduceret :-D
0
fisken80
Indlæg: 22342
Tilmeldt: 18. aug 2015, 16:13
Kort karma: 1133
Likede indlæg: 52574

Re: DF: Skær DR ned med 25 procent

Indlægaf fisken80 » 5. aug 2016, 13:20

Jeg synes det er så nemt altid at hive de dårlige programmer ind over når man snakker DR, men jeg synes man glemmer, hvor mange virkelig virkelig virkelig gode programmer de også laver, dem er der langt flest af.

Jeg elsker DR, fordi de gør alt det, som TV2 og de kommercielle ikke gør. De udfordrer og provokerer og nytænker på en helt anden måde end man ser hos de andre. Og så laver de virkelig mange informative og oplysende udsendelser. Desværre er der nok bare for få der ser dem...

Jeg betaler med glæde min licens.
5
litteraturen kan noget, som regneark og forvaltningsstudier ikke kan. Uden litteraturen bliver tanker og ideologier blodfattige og pulsløse.

Man VÆNNER sig til ting. Det kommer af vane. Så svært er det ikke.

Maude, din proportionssans
Brugeravatar
Tux
Indlæg: 3064
Tilmeldt: 12. aug 2015, 18:36
Kort karma: 182
Likede indlæg: 5795

Re: DF: Skær DR ned med 25 procent

Indlægaf Tux » 5. aug 2016, 13:22

Akehurst2 skrev:
Tux skrev:Angående lønninger i det offentlige generelt, ser jeg hellere at man netop kan konkurrere på den samlede lønpakke, da vi også har behov for gode medarbejdere i det offentlige, og ikke kun de næstbedste..


Man kan jo konkurrere på andet end løn, fx og helt oplagt på opgaver, og så i nogle tilfælde på work-life balance.

I gamle dage havde man også jobsikkerheden i det offentlige, men det løb er jo ligesom kørt :-D


Med den samlede lønpakke mener jeg også ting som den betalte frokostpause, bedre pension, løn under barsel, fleksibilitet osv.

Hvad mener du med opgaver? Jobindholdet hos DR er formentlig meget lig et tilsvarende i det private. Bortset fra at man ikke skal bøvle med politikere der konstant vil blande sig i ens arbejde i det private..
0

Tilbage til "Politik, kultur og samfund"