Hvorfor må de ikke rejse videre til f.eks. Sverige?

Hvad sker der lige for verden?! Diskutér det her!
Brugeravatar
Pjeps
Indlæg: 6342
Tilmeldt: 11. aug 2015, 20:12
Kort karma: 770
Geografisk sted: Det skønne København
Likede indlæg: 14567

Hvorfor må de ikke rejse videre til f.eks. Sverige?

Indlægaf Pjeps » 7. sep 2015, 10:06

Jeg sidder og læser om de syriske flygtninge der kom til Rødby i går. Mange af dem er tilsyneladende på gennemrejse og på vej til Sverige, Norge og Finland. Jeg kender ikke flygtninge loven, men forstår ikke hvorfor de ikke bare kan få lov at rejse hvortil de ønsker?
Som jeg forstår det, bliver de sendt tilbage til Tyskland, og ikke videre?

Jeg forstår godt at de skal registreres, så vi ikke pludselig har en masse illegale/ukendte flygtninge i landet. Men puha jeg synes det virker som en ting proces, de skal registreres i alle lande, det tager tid. Giv dem dog en registrering der kan følge dem på hele rejsen.
0
:ninja:
Brugeravatar
Pjeps
Indlæg: 6342
Tilmeldt: 11. aug 2015, 20:12
Kort karma: 770
Geografisk sted: Det skønne København
Likede indlæg: 14567

Re: Hvorfor må de ikke rejse videre til f.eks. Sverige?

Indlægaf Pjeps » 7. sep 2015, 10:25

Men nogen må jo så have vendt hovedet den anden vej, på vejen hertil?
0
:ninja:
Brugeravatar
Wizzze
Indlæg: 25005
Tilmeldt: 11. aug 2015, 13:16
Kort karma: 3673
Likede indlæg: 30002

Re: Hvorfor må de ikke rejse videre til f.eks. Sverige?

Indlægaf Wizzze » 7. sep 2015, 10:34

Pjeps skrev:Men nogen må jo så have vendt hovedet den anden vej, på vejen hertil?


De kan meget vel være blevet registreret i Ungarn eller Østrig, men man låser jo ikke asylansøgere inde, og der er ingen indre grænser i Europa, så nu dukker nogen op her.
0
Do as I say! :whip:
Brugeravatar
Pjeps
Indlæg: 6342
Tilmeldt: 11. aug 2015, 20:12
Kort karma: 770
Geografisk sted: Det skønne København
Likede indlæg: 14567

Re: Hvorfor må de ikke rejse videre til f.eks. Sverige?

Indlægaf Pjeps » 7. sep 2015, 10:42

Wizzze skrev:
Pjeps skrev:Men nogen må jo så have vendt hovedet den anden vej, på vejen hertil?


De kan meget vel være blevet registreret i Ungarn eller Østrig, men man låser jo ikke asylansøgere inde, og der er ingen indre grænser i Europa, så nu dukker nogen op her.

Men som jeg forstår det, bliver det nu undersøgt om de er registreret andre steder,mig så bliver de sendt tilbage dertil.
0
:ninja:
Brugeravatar
Wizzze
Indlæg: 25005
Tilmeldt: 11. aug 2015, 13:16
Kort karma: 3673
Likede indlæg: 30002

Re: Hvorfor må de ikke rejse videre til f.eks. Sverige?

Indlægaf Wizzze » 7. sep 2015, 10:48

Pjeps skrev:
Wizzze skrev:
Pjeps skrev:Men nogen må jo så have vendt hovedet den anden vej, på vejen hertil?


De kan meget vel være blevet registreret i Ungarn eller Østrig, men man låser jo ikke asylansøgere inde, og der er ingen indre grænser i Europa, så nu dukker nogen op her.

Men som jeg forstår det, bliver det nu undersøgt om de er registreret andre steder,mig så bliver de sendt tilbage dertil.


Det bliver jo først undersøgt når de kommer i kontakt med myndigheder, det gjorde de så i Rødby.
Af dem som kommer gennem Sandholmlejren forsvinder en god del fordi de tager videre til Sverige eller Norge. Men bliver de så tjekket i forbindelse med kontakt til myndigheder der, så vil de blive sendt tilbage til dk. Ligesom vi sender folk tilbage til Tyskland.
1
Do as I say! :whip:
Brugeravatar
Pjeps
Indlæg: 6342
Tilmeldt: 11. aug 2015, 20:12
Kort karma: 770
Geografisk sted: Det skønne København
Likede indlæg: 14567

Re: Hvorfor må de ikke rejse videre til f.eks. Sverige?

Indlægaf Pjeps » 7. sep 2015, 10:58

Men hvordan kan de undgå at komme i kontakt med myndigheder gennem så mange lande, jeg ved godt at vi har åbne grænser, men de skal alligevel igennem en stor del af Europa bare for at nå hertil.

Og det jeg har set fra Lesbos, der bliver de også registreret, jeg forstår bare ikke systemet.
0
:ninja:
Brugeravatar
DetSorteCirkus
Indlæg: 21956
Tilmeldt: 12. aug 2015, 18:07
Kort karma: 2515
Likede indlæg: 59544

Re: Hvorfor må de ikke rejse videre til f.eks. Sverige?

Indlægaf DetSorteCirkus » 7. sep 2015, 11:56

Der står danskere for at modtage flygtninge på Københavns Hovedbanegård, fordi der er annonceret et tog fra Rødby.
Det må da betyde, at nogen er sluppet videre mod Sverige.
Jeg tror i høj grad, at sådan en tur op gennem Europa er et lotteri og et spørgsmål om held, regler eller ej, og det var også det indtryk, jeg fik, da jeg arbejdede med flygtningebørn.
1
Brugeravatar
Pjeps
Indlæg: 6342
Tilmeldt: 11. aug 2015, 20:12
Kort karma: 770
Geografisk sted: Det skønne København
Likede indlæg: 14567

Re: Hvorfor må de ikke rejse videre til f.eks. Sverige?

Indlægaf Pjeps » 7. sep 2015, 12:05

Men hvis nu der sidder 50 i Sandholm der gerne vil til Finland, kan man så spørge Finland om de vil tage dem?

Jeg tænker at de lande tættest på de lande folk flygter fra,må have et langt højere antal end land der ligger mange lande derfra.
0
:ninja:
Brugeravatar
Pjeps
Indlæg: 6342
Tilmeldt: 11. aug 2015, 20:12
Kort karma: 770
Geografisk sted: Det skønne København
Likede indlæg: 14567

Re: Hvorfor må de ikke rejse videre til f.eks. Sverige?

Indlægaf Pjeps » 7. sep 2015, 13:01

Yvooonne skrev:
Pjeps skrev:Men hvis nu der sidder 50 i Sandholm der gerne vil til Finland, kan man så spørge Finland om de vil tage dem?

Jeg tænker at de lande tættest på de lande folk flygter fra,må have et langt højere antal end land der ligger mange lande derfra.




Grundene til at ønske et land frem for andet handler i høj grad om menneskerettigheder og fx familierelatationer. Hvis resten af familien er i Danmark, så vil du gerne hertil fx.


Ja det forstår jeg godt, men kan det lade sig gøre at komme til et andet land, hvis man er blevet snuppet og registreret i et af gennemrejse-landene ?

Jeg formoder at netop sådan noget med at ens familie er i Sverige, kan tale for at man får lov at rejse videre.
0
:ninja:
Brugeravatar
Pjeps
Indlæg: 6342
Tilmeldt: 11. aug 2015, 20:12
Kort karma: 770
Geografisk sted: Det skønne København
Likede indlæg: 14567

Re: Hvorfor må de ikke rejse videre til f.eks. Sverige?

Indlægaf Pjeps » 7. sep 2015, 13:59

Angelina skrev:
Pjeps skrev:Men hvordan kan de undgå at komme i kontakt med myndigheder gennem så mange lande, jeg ved godt at vi har åbne grænser, men de skal alligevel igennem en stor del af Europa bare for at nå hertil.

Og det jeg har set fra Lesbos, der bliver de også registreret, jeg forstår bare ikke systemet.


Det er jo fordi nogle lande på nuværende tidspunkt har ophævet den der latterlige regel (eller rettere ikke håndhæver den), fordi ingen lande i EU jo kan tage alle flygtningene, så de får lov til at rejse videre - i håb om at det hele fordeler sig lidt bedre.

Hvilket er sund fornuft og også det Angela (min nye heltinde) har sagt er det eneste fornuftige.


Så giver det lidt mere mening, altså det at nogle lande ikke håndhæver reglen, og gør det muligt at komme lidt længere væk. Jeg sidder bare og tænker, hvorfor holde så stupidt fast på noget, det gør jo hverken godt os eller de flygtninge der ikke ønsker at være her, at vi tvinger dem.
0
:ninja:
Brugeravatar
Nicolait
Indlæg: 4926
Tilmeldt: 31. aug 2015, 22:26
Kort karma: 288
Likede indlæg: 7914

Re: Hvorfor må de ikke rejse videre til f.eks. Sverige?

Indlægaf Nicolait » 7. sep 2015, 20:26

Udgangspunktet i Dublin-forordningen ved asylansøgning er i prioriteret rækkefølge:


1) Det land, hvor ansøgerens nærmeste familie opholder sig.
2) Det land, der har udstedt en opholdstilladelse eller et visum til ansøgeren.
3) Den første medlemsstat, som ansøgeren ulovligt er indrejst i.
4) Det land, hvor ansøgeren først har søgt om asyl.
https://www.nyidanmark.dk/da-dk/Ophold/ ... tionen.htm

Problemet er i øjeblikket at asylssystemet i sydeuropa er brudt sammen på grund af presset. Men det virker også som om, at det er gået op for EU, at der er noget der skal tages hånd om nu.
1
"If you immediatley know the candle light is fire then the meal was cooked along time ago"
Brugeravatar
missme
Indlæg: 303
Tilmeldt: 12. aug 2015, 17:00
Kort karma: 20
Likede indlæg: 391

Re: Hvorfor må de ikke rejse videre til f.eks. Sverige?

Indlægaf missme » 8. sep 2015, 17:12

Mig bekendt, vil Sverige ikke tage imod dem. Statsministeren har forhandlet med sveriges myndigheder om netop dette. Og myndighederne i Danmark har ikke lov til at sende folk videre til sverige som sverige ikke ønsker at modtage. Vi skal jo registrer de mennesker som kommer til landet, så kan de selv vælge om de vil søge asyl her i landet, eller sendes til det det land de ellers er registreret i (her er der tale om tyskland). Man har ret til beskyttelse fra Krig, men man kan ikke selv vælge hvilket land man vil beskyttes i, er devisen.
0
Brugeravatar
kidkomb
Indlæg: 16302
Tilmeldt: 12. aug 2015, 19:31
Kort karma: 4454
Geografisk sted: Ude med riven
Likede indlæg: 47639

Re: Hvorfor må de ikke rejse videre til f.eks. Sverige?

Indlægaf kidkomb » 10. sep 2015, 11:45

GnueN skrev:
Det ironiske er selvfølgelig, at netop de danske politikere som har været størst tilhængere af Dublin-aftalen, da den melede vores egen kage, nu forsøger sig med alle mulige krumspring ikke at skulle leve op til den... og således vil Danmark med stor sandsynlighed blive tvunget til forhandlingsbordet og pålagt en højere kvote. Enten dét - eller fru Merkel lader sluserne stå åbne og lader flygtningene selv vælge, hvor deres sag skal føres.


Det gik alligevel hurtigere end jeg regnede med...

EU-forslag om fælles fordeling af flygtninge udfordrer Danmarks asylpolitik

Av! Det er altså ikke spor smart. Og det er jo i virkeligheden lidt åndssvagt, ikke, for Danmark har i forvejen taget mere end "vores del" og nu hvor der kommer nye tal på bordet, så ville det i grunden ikke være et nævneværdigt problem at tage nogle flere.
Men at Dublin-aftalen ophører for vores vedkommende. Det ender galt...
0
Vær ligeglad med hvad andre mennesker tænker, men ikke hvad andre mennesker føler.
Man som i jeg.
Man må sige hvad man vil og betale hvad det koster.
Sissie er en chokoladegiraf. Sissie skal ikke på tur.
Brugeravatar
kidkomb
Indlæg: 16302
Tilmeldt: 12. aug 2015, 19:31
Kort karma: 4454
Geografisk sted: Ude med riven
Likede indlæg: 47639

Re: Hvorfor må de ikke rejse videre til f.eks. Sverige?

Indlægaf kidkomb » 10. sep 2015, 11:46

Og ærlig talt, så synes jeg det er latterligt, at vi skal presses til, at deltage i noget, når vi i forvejen opfylder kravene og mere til.
Men det kan være, at du @gnueN, kan forklare mig det :blush:
0
Vær ligeglad med hvad andre mennesker tænker, men ikke hvad andre mennesker føler.
Man som i jeg.
Man må sige hvad man vil og betale hvad det koster.
Sissie er en chokoladegiraf. Sissie skal ikke på tur.
Brugeravatar
Tux
Indlæg: 3064
Tilmeldt: 12. aug 2015, 18:36
Kort karma: 182
Likede indlæg: 5795

Re: Hvorfor må de ikke rejse videre til f.eks. Sverige?

Indlægaf Tux » 10. sep 2015, 12:07

kidkomb skrev:Og ærlig talt, så synes jeg det er latterligt, at vi skal presses til, at deltage i noget, når vi i forvejen opfylder kravene og mere til.
Men det kan være, at du @gnueN, kan forklare mig det :blush:


Det synes jeg nu ikke.

Faktum er at Dublin-forordningen ikke fungerer efter hensigten, og vi derfor skal have en ny aftale som vi så kan vælge om vi vil være med i eller ej. At vi får den her slags problemer er en direkte konsekvens af vores forbehold..
0

Tilbage til "Politik, kultur og samfund"