LBGT

Hvad sker der lige for verden?! Diskutér det her!
Brugeravatar
DetSorteCirkus
Indlæg: 21958
Tilmeldt: 12. aug 2015, 18:07
Kort karma: 2515
Likede indlæg: 59560

Re: LBGT

Indlægaf DetSorteCirkus » 20. aug 2016, 13:30

eks-Maupassant skrev:Gaypride burde splittes op i en masse små parader - i Thisted, Sønderborg, Holstebro, Struer, Fredericia osv.


Det er faktisk rigtig! Især når man tager det historiske fundament, opstanden omkring Stonewall Inn i New York i 1969, i betragtning, burde paraderne finde sted der, hvor de er mest nødvendige. Jeg siger ikke, at centrum af Kbh er perfekt, men det er næppe lige Danmarks mest homo/transfobiske sted!
Men altså - nu ER der jo efterhånden også gået temmelig meget tandløs hyggetrold i den etablerede LGBT-bevægelse, sååhhh...
1
Brugeravatar
Orchidea
Indlæg: 1022
Tilmeldt: 24. aug 2015, 15:36
Kort karma: 109
Likede indlæg: 2423

Re: LBGT

Indlægaf Orchidea » 20. aug 2016, 13:41

Et familiemedlem til en af vores nærmeste venner er transkønnet og da vi er i samme aldersgruppe, er det en, jeg ser nu og da i festlige sammenhæng.

Jeg tænker egentlig ikke på ham som transkønnet, for han er jo en mand i dag. Er gift og har børn, som så mange andre mænd. Jeg ved dig at det har været en virkelig svær process for ham, fyldt med nederlag og selvhad. Han har dog været "heldig" at have en familie som har bakket op om ham igennem det hele. Jeg kan forestille mig, at der er mange som ikke har det.

Men han har jo været hele møllen igennem, i forhold til at blive opfattet som psykisk syg, homosexuel (ikke at der er noget galt i det, men det er jo ikke sådan han opfatter sig selv) og generelt blive mødt af en uforstående omverden, der højlydt har nægtet at acceptere ham som mand. Jeg ved at han ikke har nogen i sin bekendtskabskreds i dag, der går længere end 10 år tilbage.

I dag har han et godt liv, men det har kostet blod, sved og tårer og ikke mindst et hav af psykologbesøg, for at hjælpe ham ud af et ikke-eksisterende selvværd. Jeg mener personligt, at det er umenneskeligt, at han har skulle kæmpe så meget med systemet og andre menneskers accept. Han har haft nok at kæmpe med inde i sig selv. Hvorfor afkræver andre ham at skulle forklare sig og stå til regnskab for noget, der er så personligt?

For nyligt havde jeg en transkønnet patient og det var utroligt som kolleger, læger og jeg skal komme efter dig, blev ved med at omtale hende som "ham". Hun var ikke længere mand og der var intet i hendes indlæggelse, der knyttede sig til det faktum, at hun oprindeligt blev født som dreng. Det er da utroligt.

Jeg tror, desværre, at der vil gå lang tid endnu, før transkønnet kommer i nærheden af at blive accepteret på samme måde som homosexuelle betragtes i dag. "Folk" mener åbenbart at det er for mærkeligt og at de har ret til at have en holdning til OG udtale sig om denne holdning til mennesker, der i bund og grund "bare" er fanget i en forkert krop. Get over it!
6
Slettet bruger
Likede indlæg: 20787

Re: LBGT

Indlægaf Slettet bruger » 20. aug 2016, 13:44

DetSorteCirkus skrev:
eks-Maupassant skrev:Gaypride burde splittes op i en masse små parader - i Thisted, Sønderborg, Holstebro, Struer, Fredericia osv.


Det er faktisk rigtig! Især når man tager det historiske fundament, opstanden omkring Stonewall Inn i New York i 1969, i betragtning, burde paraderne finde sted der, hvor de er mest nødvendige. Jeg siger ikke, at centrum af Kbh er perfekt, men det er næppe lige Danmarks mest homo/transfobiske sted!
Men altså - nu ER der jo efterhånden også gået temmelig meget tandløs hyggetrold i den etablerede LGBT-bevægelse, sååhhh...


Ja det er lidt "preaching for the believers" at gøre det i Kbh.
1
Brugeravatar
vibbsen
Indlæg: 4137
Tilmeldt: 17. sep 2015, 17:26
Kort karma: 1136
Likede indlæg: 16358

Re: LBGT

Indlægaf vibbsen » 21. aug 2016, 09:45

DetSorteCirkus skrev:
eks-Maupassant skrev:Gaypride burde splittes op i en masse små parader - i Thisted, Sønderborg, Holstebro, Struer, Fredericia osv.


Det er faktisk rigtig! Især når man tager det historiske fundament, opstanden omkring Stonewall Inn i New York i 1969, i betragtning, burde paraderne finde sted der, hvor de er mest nødvendige. Jeg siger ikke, at centrum af Kbh er perfekt, men det er næppe lige Danmarks mest homo/transfobiske sted!
Men altså - nu ER der jo efterhånden også gået temmelig meget tandløs hyggetrold i den etablerede LGBT-bevægelse, sååhhh...


This.

Jeg har en god ven som er homoseksuel og gift med en fyr som er født og opvokset i det særdeles mørke Jylland. Og det var ikke spor morsomt. Og det er stadig ikke noget man sådan rigtig taler om. Han er i øvrigt opvokset i samme by som en anden særdeles kendt homoseksuel. Og det kan godt være at pågældende kendte homoseksuelle er totalt glad i låget. Men hans forældre har sgu aldrig været særlig begejstret for sønnens seksualitet. Og har ihvertfald ikke spor travlt med at prale af deres berømte søn i lokalsamfundet.

Min far og mor fandt ud af at deres genbos datter var lesbisk og iøvrigt ventede barn med sin lesbiske partner. Da genmanden døde meget pludseligt, og datteren kom hjem sammen med sin kæreste som ikke længere hed Hans Peter (Navn opdigtet) men Rikke (Navn opdigtet) !!!! Mine forældre og genboen sås fast 1 gang om ugen....Men de synes simpelthen at det var så pinligt at deres datter var lesbisk.....Og det på trods af at jeg har en fætter som er bøsse og sprang ud for maaaange år siden, hvorfor det er noget vi tager meget afslappet på i vores familie.

Så det kan godt være at "accepten" af LGBT har kronede dage i hovedstanden og de større byer. Men ude i et små samfund er accepten altså noget mere afdæmpet. Føromtalte ven er iøvrigt asiat....Og i asien ar homoseksualitet altså stadig et ret stort issue. F.eks. fik min vens mand tilbud job i Kina. Men det ville indebære at min ven og han skulle skilles for at min ven kunne flytte med derud. For man accepterer ikke homoseksuelle ægteskaber i Kina....
3
Tak.Glimmer på. Op på kaminhylden

Citat Hella Joof
Brugeravatar
dgd2007
Indlæg: 23795
Tilmeldt: 26. aug 2015, 20:59
Kort karma: 1202
Likede indlæg: 22045

Re: LBGT

Indlægaf dgd2007 » 21. aug 2016, 22:27

DetSorteCirkus skrev:[...]
Transkønnede har jeg faktisk svært ved at forstå, fordi jeg selv går så lidt op i det biologiske køn [...]

Ja, jeg ved ikke, om det er rigtigt, men det forvirrer mig lidt, at det forekommer mig, at nogle af de samme personer, som ellers har travl med at fastslå, at der ikke er noget, der hedder hhv. mandlig og kvindelig natur, vender på en tallerken på dette punkt og er fulde af forståelse for, at man kan "være født i en forkert krop". :gruble:

Jeg håber bare ikke, at al den hype, der er om det for tiden, får for mange, der lider af ungdommelig identitetskrise til at tænke, at kønsskifte på være løsningen i tilfælde, hvor det måske ikke er. :genert:
0
fisken80
Indlæg: 22342
Tilmeldt: 18. aug 2015, 16:13
Kort karma: 1133
Likede indlæg: 52575

Re: LBGT

Indlægaf fisken80 » 22. aug 2016, 05:28

dgd2007 skrev:
DetSorteCirkus skrev:[...]
Transkønnede har jeg faktisk svært ved at forstå, fordi jeg selv går så lidt op i det biologiske køn [...]

Ja, jeg ved ikke, om det er rigtigt, men det forvirrer mig lidt, at det forekommer mig, at nogle af de samme personer, som ellers har travl med at fastslå, at der ikke er noget, der hedder hhv. mandlig og kvindelig natur, vender på en tallerken på dette punkt og er fulde af forståelse for, at man kan "være født i en forkert krop". :gruble:

Jeg håber bare ikke, at al den hype, der er om det for tiden, får for mange, der lider af ungdommelig identitetskrise til at tænke, at kønsskifte på være løsningen i tilfælde, hvor det måske ikke er. :genert:


Seriøst? Det tror jeg så ikke du skal være nervøs for...
2
litteraturen kan noget, som regneark og forvaltningsstudier ikke kan. Uden litteraturen bliver tanker og ideologier blodfattige og pulsløse.

Man VÆNNER sig til ting. Det kommer af vane. Så svært er det ikke.

Maude, din proportionssans

Tilbage til "Politik, kultur og samfund"