Hvad er forskellen?

Hvad sker der lige for verden?! Diskutér det her!
Brugeravatar
annella
Indlæg: 723
Tilmeldt: 20. sep 2015, 04:25
Kort karma: 6
Likede indlæg: 343

Hvad er forskellen?

Indlægaf annella » 24. aug 2016, 07:15

På grund af forbud af burkinier på flere strande i Frankrig, har uden kommentar den italienske imam, Izzeddin Elzir, i en debat på Facebook om burkini-forbud indsat et billede af tildækkede badende nonner, for at gøre opmærksom på, at ikke kun muslimske kvinder tildækker deres kroppe men også strengt troende kristlige kvinder

Billedet udløste så heftige kommentarer på FB, så siden blev spærret.

Den italienske regering har forøvrigt afvist at indføre burkini-forbud i Italien.

Skal nonnedragter ligestilles med burkinier og ligeledes forbydes på offentlige steder?

Korrekt ville det være også at forbyde nonnedragter på offentlige steder, men det tror jeg aldrig vil ske. Faktisk synes jeg det er et dilemma at forbyde burkinier og burkaer men ikke nonnedragter, jeg personlig kan ingen foskel se, kan du?

Billede: Spiegel.de/Izzeddin Elzir

Billede
0
Brugeravatar
Sangius
Indlæg: 9659
Tilmeldt: 30. jan 2016, 19:49
Kort karma: 1356
Likede indlæg: 29250

Re: Hvad er forskellen?

Indlægaf Sangius » 24. aug 2016, 07:19

Det er fuldstændig galmathias at forbyde nogen af delene. Hvorfor folk overhoved vil og gider blande sig i andres påklædning er mig en gåde!
9
T ♡ sep 2016
M ♡ okt 2018
Petrix
Indlæg: 3745
Tilmeldt: 8. apr 2016, 18:00
Kort karma: 174
Likede indlæg: 3632

Re: Hvad er forskellen?

Indlægaf Petrix » 24. aug 2016, 07:20

Forstår ikke forbudet overhovedet.
Stranden er allemandseje og man burde kunne klæde sig og bade på den måde man har lyst til. Synes helt klart man er gået over stregen og forbuddet virker provokerende.
2
27102021
Brugeravatar
LadyFox
Indlæg: 19610
Tilmeldt: 27. dec 2015, 19:02
Kort karma: 2444
Geografisk sted: Kbh
Likede indlæg: 46095

Re: Hvad er forskellen?

Indlægaf LadyFox » 24. aug 2016, 07:24

Jeg synes så ikke det burde være nødvendigt at forbyde nogen af delene. Lad dog folk gå i det tøj de føler sig bedst tilpas i.
3
...
Petrix
Indlæg: 3745
Tilmeldt: 8. apr 2016, 18:00
Kort karma: 174
Likede indlæg: 3632

Re: Hvad er forskellen?

Indlægaf Petrix » 24. aug 2016, 07:39

Mon ikke man bliver nødt til at ophæve forbudet i Nice og Cannes for det giver bare ingen mening?
0
27102021
Brugeravatar
Flora
Indlæg: 14712
Tilmeldt: 12. aug 2015, 19:21
Kort karma: 688
Likede indlæg: 19042

Re: Hvad er forskellen?

Indlægaf Flora » 24. aug 2016, 10:08

Jeg kan heller ikke se forskellen. Egentlig heller ikke forskellen til ikke-troende som af den ene eller anden årsag har det bedst med at være tildækket. Det kender jeg f.eks flere overvægtige der har. Skal de så også tvinges til at vise dellerne frem hvis de har lyst til at opholde sig på stranden?

Så længe folk viser deres ansigt, altså er identificerbare, så kan jeg ikke se grund til at blande sig i folks påklædning, uanset hvor de opholder sig i det offentlige rum.
2
Brugeravatar
annella
Indlæg: 723
Tilmeldt: 20. sep 2015, 04:25
Kort karma: 6
Likede indlæg: 343

Re: Hvad er forskellen?

Indlægaf annella » 24. aug 2016, 13:31

LadyFox skrev:Jeg synes så ikke det burde være nødvendigt at forbyde nogen af delene. Lad dog folk gå i det tøj de føler sig bedst tilpas i.



Det ser ikke ud til at være tilladt, artiklen er fra i dag:

Bevæbnet politi tvang en muslimsk kvinde i den sydlige franske by Nice til at tage hendes burkini af.

En anden muslimsk kvinde fortæller om det "racistiske" politi, der tvang hende til at tage sit tørklæde af, hun blev truet af betjente og ydmyget foran sine børn.

Kvinden sagde senere: "I dag må vi ikke længere være på stranden. I morgen ikke længere på gaderne. Til sidst bliver vi forhindret i, at udøve vores religion."

Omkring ti kvinder i burkini var allerede af politibetjente blevet bortvist fra Frankrigs strande, det skriver "Daily Mail". Fire af dem fik tillige en bøde på 38 euro.

Skal nonner der opholder sig på en af de franske strande, hvor der er burkini forbud, også tages deres dragter af eller bare bortvises, hvad mener du?

Jeg personlig ser ingen forskel på hvilken dragter, kvinder tildækker deres kroppe med, så ja det burde også være forbudt for kvinder i nonnedragter at opholde sig på de strande i Frankrig, hvor der er burkini-forbud.

Billede: Focus.de

Billede
0
Brugeravatar
LadyFox
Indlæg: 19610
Tilmeldt: 27. dec 2015, 19:02
Kort karma: 2444
Geografisk sted: Kbh
Likede indlæg: 46095

Re: Hvad er forskellen?

Indlægaf LadyFox » 24. aug 2016, 13:52

annella skrev:
LadyFox skrev:Jeg synes så ikke det burde være nødvendigt at forbyde nogen af delene. Lad dog folk gå i det tøj de føler sig bedst tilpas i.



Det ser ikke ud til at være tilladt, artiklen er fra i dag:

Bevæbnet politi tvang en muslimsk kvinde i den sydlige franske by Nice til at tage hendes burkini af.

En anden muslimsk kvinde fortæller om det "racistiske" politi, der tvang hende til at tage sit tørklæde af, hun blev truet af betjente og ydmyget foran sine børn.

Kvinden sagde senere: "I dag må vi ikke længere være på stranden. I morgen ikke længere på gaderne. Til sidst bliver vi forhindret i, at udøve vores religion."

Omkring ti kvinder i burkini var allerede af politibetjente blevet bortvist fra Frankrigs strande, det skriver "Daily Mail". Fire af dem fik tillige en bøde på 38 euro.

Skal nonner der opholder sig på en af de franske strande, hvor der er burkini forbud, også tages deres dragter af eller bare bortvises, hvad mener du?

Jeg personlig ser ingen forskel på hvilken dragter, kvinder tildækker deres kroppe med, så ja det burde også være forbudt for kvinder i nonnedragter at opholde sig på de strande i Frankrig, hvor der er burkini-forbud.

Billede: Focus.de

Billede

Jeg synes så ikke det burde være nødvendigt at forbyde nogen af delene. Lad dog folk gå i det tøj de føler sig bedst tilpas i.
0
...
Slettet bruger
Likede indlæg: 20787

Re: Hvad er forskellen?

Indlægaf Slettet bruger » 24. aug 2016, 16:36

Der behøver jo ikke være mening i forbud? Våbenloven er et stort rod f.eks. Kastestjerner er forbudt, men en compound-bue der kan skyde 100vis af meter tæller som en fritidsgenstand, et legetøj. Det er fordi der en overgang var folk der brugte kastestjerner til vold, og så blev de forbudt. Mens der aldrig er noget der har forsøgt f.eks. at røve en bank med en bue.

Så det er bare fordi man tilfældigvis har haft problemer med den ene ting men ikke med den anden. Hvis bander begyndte at bruge compund-buer, fordi de så kunne være bevæbnede uden at bryde våbenloven, så ville politikerne flytte buerne fra kassen "legetøj" til kassen "våben".
0
Slettet bruger
Likede indlæg: 20787

Re: Hvad er forskellen?

Indlægaf Slettet bruger » 24. aug 2016, 16:43

Sangius skrev:Det er fuldstændig galmathias at forbyde nogen af delene. Hvorfor folk overhoved vil og gider blande sig i andres påklædning er mig en gåde!


Den ene strand i Korsika er fordi der var et stort slagsmål på Korsika om noget med nogen burkinier, men flere tilskadekomne. Det er fordi de ikke gider det. Der har før været masseslagsmål på Korsika vedr. islamstuff. Korsika skulle være et ret hardcore samfund. Sådan noget med at off. bygninger kan blive bombet hvis en magtfuld familie/klan er uenige i en beslutning. SÅ en meningsmåling hvor man spurgte Franskænd "Skal Korsika være selvstændigt?" Den eneste del af Frankrig der ville beholde Korsika i Frankrig - det var Korsika :)

Den anden stand er i Nice. Jeg kunne forestille mig at svaret på gåden om hvorfor der kommer et forbud der, er en stærkt negativ folkelig stemning omkring islam pga terrorangrebet der kosted 84 døde her fornyligt, og borgmesteren vil så gerne gøre sig populær.
0
Brugeravatar
paint
Indlæg: 20419
Tilmeldt: 16. apr 2016, 17:38
Kort karma: 765
Likede indlæg: 43834

Re: Hvad er forskellen?

Indlægaf paint » 25. aug 2016, 07:55

Forskellen, er vel at nonner ikke er almindelige civile borgere. De lever en tilværelse, hvor deres liv er helliget bønner til Gud. De har aflagt forskellige løfter mht. adfærd strengt baseret på katolicismen.
På en vis måde, kan man vel kalde dem katolske fundamentalister.

Hvis almindelige italienere og franskmænd, gik rundt i kutter og tørklæder også når de skulle i vandet, ville spørgsmålet give en vis mening.
0
Følg dem der søger sandheden, men vogt dig for dem der siger at de har fundet den

Det sted du søger, er det sted du søger fra
Brugeravatar
Peter Post
Indlæg: 64
Tilmeldt: 9. aug 2016, 12:57
Kort karma: 5
Likede indlæg: 87

Re: Hvad er forskellen?

Indlægaf Peter Post » 25. aug 2016, 08:54

Jeg tænker mere, hvornår begynder vi at se hinanden som mennesker?
Hvornår begynder vi at rumme hinandens forskellighed uden at gøre forskelligheden til en pointe der skal holde os adskilte?

Jo mere jeg lærer om mennesker, jo mere synes jeg om hunde!
4
Brugeravatar
Sangius
Indlæg: 9659
Tilmeldt: 30. jan 2016, 19:49
Kort karma: 1356
Likede indlæg: 29250

Re: Hvad er forskellen?

Indlægaf Sangius » 25. aug 2016, 08:56

Det er så langt ude, når man tænker over det. "Nu er du i et frit, demokratisk land. Derfor tvinger vi dig til at gøre som os andre - for frihed er hvad VI definerer, og ikke hvad den enkelte selv ønsker".

Åbenbart.

Desuden er jeg ret ligeglad med, hvor dårlige oplevelser folk har med islamistiske angreb - man bør være i stand til at adskille ting, som adskilles bør. Så jeg har stadig ingen forståelse for forbuddet, og synes det er fuldstændig dybt godnat.
6
T ♡ sep 2016
M ♡ okt 2018
Brugeravatar
Vlad Kalashnikov
Indlæg: 4061
Tilmeldt: 3. sep 2015, 09:49
Kort karma: 107
Likede indlæg: 3672

Re: Hvad er forskellen?

Indlægaf Vlad Kalashnikov » 25. aug 2016, 08:57

Her er to hagekors. Det ene er hinduistisk, det andet nazistisk. Svært at se forskellen.

Billede
Billede

Man kan være for eller imod forbuddet, men det er tåbeligt at påpege at to symboler eller klædedragter ligner hinanden. Forskellen ligger ikke i udtrykket men hvad de symboliserer. En nonnedragt symboliserer ikke det samme som burkaer, og ideologien / religionen bag en nonneorden er ikke den samme eller at sammenligne med diverse islamfascistiske retninger.

Der har heller ikke så vidt jeg ved været noget nonner der har begået religiøst motiveret massemord i Nice for nyligt.
3
Grab them by the pussy
Brugeravatar
paint
Indlæg: 20419
Tilmeldt: 16. apr 2016, 17:38
Kort karma: 765
Likede indlæg: 43834

Re: Hvad er forskellen?

Indlægaf paint » 25. aug 2016, 08:58

Culpøs skrev:
paint skrev:Forskellen, er vel at nonner ikke er almindelige civile borgere. De lever en tilværelse, hvor deres liv er helliget bønner til Gud. De har aflagt forskellige løfter mht. adfærd strengt baseret på katolicismen.
På en vis måde, kan man vel kalde dem katolske fundamentalister.

Hvis almindelige italienere og franskmænd, gik rundt i kutter og tørklæder også når de skulle i vandet, ville spørgsmålet give en vis mening.

Det var da en mærkelig og forsimplet tankegang, ja nærmest robot-agtig - men jeg er nysgerrig - hvornår er man så "normal civil"?
Så mennesker som tager andre valg i livet eller lever et andet liv end gennemsnittet er nu ikke-almindelige civile borgere?

Det lyder lidt som om du retfærdiggøre nonnernes beklædning ud fra deres stærke tro, hvilket sjovt nok også er det muslimer gør m.h.t. burkaen.



Frankrig er et sekulariseret samfund. Man har vedtaget en lov i Frankrig, der går ud på at man ikke må bære religiøse symboler i det offentlige rum (uanset religion). I Frankrig opfatter man burkinien som et religiøst symbol. Desuden, har man den opfattelse at Islam, traditionelt, undertrykker kvinder. Dette harmonerer ikke særligt godt med det franske 'Frihed, lighed og broderskab', og symboler eller ytringer, som går imod dette, som er en meget væsentlig del af den franske selvforståelse og lovgivning, håndhæver man.

Nonner, som lever relativt afsondret fra samfundet og ikke kan betegnes som almindelige civile borgere, er fritaget fra disse krav.

Desuden er det sådan, at et flertal i den franske befolkning mener, at muslimer skal kunne leve i samfundet som alle andre, og for at kunne gøre det, må de også rette sig efter fransk skik og brug.

Der blev spurgt om forskellen på nonnedragter og burkinier og ovenstående er den officielle franske holdning, indtil videre.
2
Følg dem der søger sandheden, men vogt dig for dem der siger at de har fundet den

Det sted du søger, er det sted du søger fra

Tilbage til "Politik, kultur og samfund"