Er fattige rigtige mennesker?

Hvad sker der lige for verden?! Diskutér det her!
Brugeravatar
Moxy-lady
Indlæg: 7454
Tilmeldt: 11. aug 2015, 10:18
Kort karma: 1758
Likede indlæg: 24344

Er fattige rigtige mennesker?

Indlægaf Moxy-lady » 24. aug 2016, 14:06

Jeg kan virkelig, virkelig ikke lide LA. Det er ingen hemmelighed. Men i dag faldt jeg over en artikel som Anders Samuelsen har delt fra zetland.dk

https://www.facebook.com/martinthorborg ... 8993915805

Den triggede virkelig meget i mig og jeg måtte læse den i etaper.

Jeg kan ikke lade være med at tænke at nu er de kommet endelig ud af deres skjul. Denne artikel og kommentarerne dertil er hvad jeg har mistænkt dem for at tænke hele tiden, at fattige mennesker ikke er rigtige mennesker. Jeg synes at artiklens retorik og holdninger minder meget om den racistiske tilgang der var til slaverne i sin tid: De var tættere på dyr end mennesker, kunne ikke styre sig, de var ulækre, de var tankeløse, egoistiske, nassere, dovne. De elskede ikke deres børn ligesom rigtige hvide mennesker gør, så det betyder ikke noget at tage deres børn fra dem - de får bare nogle nye (med en ny mand, for sådan er de fattige, hov sorte, de er troløse.) Jeg synes at artiklen og LAs retorik umenneskeliggør dem på samfundets bund. Men når vi umenneskeliggør dem, fjerner vi også samfundets forpligtelse. Det er nemmere at fjerne maden ud af hånden på et dyr end et menneske. Og så kalder Martin Thorborg det værdighed. Uhm hm, det lyder pænt, men det gør ingen mætte.

Jeg har meget mere på hjerte, men vil spille bolden op.
0
My world 12-10-18 :lun:
fisken80
Indlæg: 22013
Tilmeldt: 18. aug 2015, 16:13
Kort karma: 1122
Likede indlæg: 51940

Re: Er fattige rigtige mennesker?

Indlægaf fisken80 » 24. aug 2016, 14:19

Åh ja, den artikel har jeg også lige læst. Eller jeg læste noget af den, for jeg kunne simpelthen ikke holde kvindens udgydelser ud. Og prøv at hør - søde lille dame (altså hende i artiklen) det kan GODT være du selv mener, at du ikke har taget skade, men så skulle du sørme prøve at se dig selv udefra. På mig virker det som om du har udviklet dig til en uempatisk og kynisk person der totalt mangler evnen til at sætte sig ind i, at andre mennesker kan have det anderledes end dig selv og reagere anderledes end dig selv.

Så selvom du påstår det modsatte - jo du har i den grad brug for hjælp.
5
litteraturen kan noget, som regneark og forvaltningsstudier ikke kan. Uden litteraturen bliver tanker og ideologier blodfattige og pulsløse.

Man VÆNNER sig til ting. Det kommer af vane. Så svært er det ikke.

Maude, din proportionssans
Brugeravatar
billiebean
Indlæg: 3416
Tilmeldt: 11. dec 2015, 11:29
Kort karma: 332
Likede indlæg: 4382

Re: Er fattige rigtige mennesker?

Indlægaf billiebean » 24. aug 2016, 14:24

Jeg læste godt artiklen og tænker at den jo fortæller en sandhed ligeså vel som ex Zornigs historie også fortæller om en sandhed. Det som mange kløjes i er vel det paradoksale i at der er mange sandheder om underklassen og kontanthjælpsmodtagere. Nogle konkluderer så at vi skal indrette efter laveste fællesnævner og jagte alt der kan krybe og gå fordi kontanthjælpsmodtagere er notoriske nassere. Og andre konkluderer at vi skal tage hensyn til de der for en tid kommer i knibe og har brug for hjælp til at komme på fode.

Jeg kan genkende begge typer fra mit liv i et hul i Vestjylland hvor bistandshjælp var noget nær en karrierevej for mange og nogle gange har jeg tænkt at man burde sortere mere så de typer der tydeligvis misbruger systemet ryger ud eller ikke kan fortsætte med det. Nogle gange er det jo åbenlys manipulation og udnyttelse, og alle ved det, og det er virkelig skidt at det er udnytterne, der dikterer niveauet og gør livet surt for folk i reel nød.
3
Brugeravatar
Wizzze
Indlæg: 24982
Tilmeldt: 11. aug 2015, 13:16
Kort karma: 3672
Likede indlæg: 29985

Re: Er fattige rigtige mennesker?

Indlægaf Wizzze » 24. aug 2016, 14:35

Moxy-lady skrev:Jeg kan virkelig, virkelig ikke lide LA. Det er ingen hemmelighed. Men i dag faldt jeg over en artikel som Anders Samuelsen har delt fra zetland.dk

https://www.facebook.com/martinthorborg ... 8993915805

Den triggede virkelig meget i mig og jeg måtte læse den i etaper.

Jeg kan ikke lade være med at tænke at nu er de kommet endelig ud af deres skjul. Denne artikel og kommentarerne dertil er hvad jeg har mistænkt dem for at tænke hele tiden, at fattige mennesker ikke er rigtige mennesker. Jeg synes at artiklens retorik og holdninger minder meget om den racistiske tilgang der var til slaverne i sin tid: De var tættere på dyr end mennesker, kunne ikke styre sig, de var ulækre, de var tankeløse, egoistiske, nassere, dovne. De elskede ikke deres børn ligesom rigtige hvide mennesker gør, så det betyder ikke noget at tage deres børn fra dem - de får bare nogle nye (med en ny mand, for sådan er de fattige, hov sorte, de er troløse.) Jeg synes at artiklen og LAs retorik umenneskeliggør dem på samfundets bund. Men når vi umenneskeliggør dem, fjerner vi også samfundets forpligtelse. Det er nemmere at fjerne maden ud af hånden på et dyr end et menneske. Og så kalder Martin Thorborg det værdighed. Uhm hm, det lyder pænt, men det gør ingen mætte.

Jeg har meget mere på hjerte, men vil spille bolden op.



Jeg kan ikke rigtig se hvorfor du er efter LA på baggrund af den her artikel?
Det er en Kvinde der beskriver sin barndom i 70'erne og 80erne hun har mig bekendt intet forhold til, eller hverv i LA?

Hun har så nogle meninger om det system hun voksede op med, og dem deler hun så, det er vel meget fair, ligesom andre også har gjort før hende?
Hun generaliserer lidt kraftigt, men noget af det hun siger tror jeg ikke er forkert, i forhold til at hun beskriver systemet som det var for 30år siden. Jeg tror ikke tilgangen til kontanthjælpsmodtagere er helt så naiv og "lyserød" i dag som den nok har været dengang.
1
Do as I say! :whip:
Slettet bruger
Likede indlæg: 20787

Re: Er fattige rigtige mennesker?

Indlægaf Slettet bruger » 24. aug 2016, 14:37

Hvad står der i artiklen?
1
Brugeravatar
Moxy-lady
Indlæg: 7454
Tilmeldt: 11. aug 2015, 10:18
Kort karma: 1758
Likede indlæg: 24344

Re: Er fattige rigtige mennesker?

Indlægaf Moxy-lady » 24. aug 2016, 14:38

billiebean skrev:Jeg læste godt artiklen og tænker at den jo fortæller en sandhed ligeså vel som ex Zornigs historie også fortæller om en sandhed. Det som mange kløjes i er vel det paradoksale i at der er mange sandheder om underklassen og kontanthjælpsmodtagere. Nogle konkluderer så at vi skal indrette efter laveste fællesnævner og jagte alt der kan krybe og gå fordi kontanthjælpsmodtagere er notoriske nassere. Og andre konkluderer at vi skal tage hensyn til de der for en tid kommer i knibe og har brug for hjælp til at komme på fode.

Jeg kan genkende begge typer fra mit liv i et hul i Vestjylland hvor bistandshjælp var noget nær en karrierevej for mange og nogle gange har jeg tænkt at man burde sortere mere så de typer der tydeligvis misbruger systemet ryger ud eller ikke kan fortsætte med det. Nogle gange er det jo åbenlys manipulation og udnyttelse, og alle ved det, og det er virkelig skidt at det er udnytterne, der dikterer niveauet og gør livet surt for folk i reel nød.


Jeg er også selv vokset op i et område hvor der var mange mennesker på offentlig forsørgelse, og ja, der var også nogen der udnyttede det, helt sikkert. Men samtidig snakker vi 15-20 år siden, og der er den ondelynme kommet andre boller på suppen nu. Jeg tror at det er noget mere svært i dag, men som du selv skriver så laver vi love baseret på laveste fællesnævner i stedet for at komme problemet til livs på anden vis. Vi straffer alle kollektivt, og nu er vi altså kommet dertil hvor der ikke er noget at tage mere. I nogle tilfælde snakker vi børn der ikke får madpakke med i skole. Og i næsten alle tilfælde snakker vi mennesker med massive sociale problemer der er de der famøse nassere. Måske er løsningen ikke at skrue på pengepungen så det går ud over uskyldige børn, men at sætte ind med løsninger til at støtte og hjælpe dem der har de problemer.

Men det der er mit største problem i denne sammenhæng, er retorikken. Venstrefløjen har accepteret højrefløjens retorik i årevis, med Fattig-Karinaer og Dovne-Roberter. Det skaber et miljø hvor (jeg mener) at vi umenneskeliggør dem på samfundets bund, og derfor ikke føler en forpligtelse til at hjælpe. Sådan en slags arv og miljø debat, hvor de her mennesker ikke kan hjælpes, fordi de ikke besidder de samme menneskelige kvaliteter som "almindelige (rigtige) mennesker."
2
My world 12-10-18 :lun:
Brugeravatar
Wizzze
Indlæg: 24982
Tilmeldt: 11. aug 2015, 13:16
Kort karma: 3672
Likede indlæg: 29985

Re: Er fattige rigtige mennesker?

Indlægaf Wizzze » 24. aug 2016, 14:44

eks-Maupassant skrev:Hvad står der i artiklen?


En kvinde beskriver i ny bog, sin barndom med alkoholisk mor der prioriterede sig selv over børnene, og livet i betonblokke med andre der ikke arbejdede og brugte mere tid på at "fuppe" sig til penge hos kommunen eller julehjælpen, end på at prøve på at bedre deres situation/liv, sådan kort opsummeret.
0
Do as I say! :whip:
Brugeravatar
Moxy-lady
Indlæg: 7454
Tilmeldt: 11. aug 2015, 10:18
Kort karma: 1758
Likede indlæg: 24344

Re: Er fattige rigtige mennesker?

Indlægaf Moxy-lady » 24. aug 2016, 14:46

Wizzze skrev:
Moxy-lady skrev:Jeg kan virkelig, virkelig ikke lide LA. Det er ingen hemmelighed. Men i dag faldt jeg over en artikel som Anders Samuelsen har delt fra zetland.dk

https://www.facebook.com/martinthorborg ... 8993915805

Den triggede virkelig meget i mig og jeg måtte læse den i etaper.

Jeg kan ikke lade være med at tænke at nu er de kommet endelig ud af deres skjul. Denne artikel og kommentarerne dertil er hvad jeg har mistænkt dem for at tænke hele tiden, at fattige mennesker ikke er rigtige mennesker. Jeg synes at artiklens retorik og holdninger minder meget om den racistiske tilgang der var til slaverne i sin tid: De var tættere på dyr end mennesker, kunne ikke styre sig, de var ulækre, de var tankeløse, egoistiske, nassere, dovne. De elskede ikke deres børn ligesom rigtige hvide mennesker gør, så det betyder ikke noget at tage deres børn fra dem - de får bare nogle nye (med en ny mand, for sådan er de fattige, hov sorte, de er troløse.) Jeg synes at artiklen og LAs retorik umenneskeliggør dem på samfundets bund. Men når vi umenneskeliggør dem, fjerner vi også samfundets forpligtelse. Det er nemmere at fjerne maden ud af hånden på et dyr end et menneske. Og så kalder Martin Thorborg det værdighed. Uhm hm, det lyder pænt, men det gør ingen mætte.

Jeg har meget mere på hjerte, men vil spille bolden op.



Jeg kan ikke rigtig se hvorfor du er efter LA på baggrund af den her artikel?
Det er en Kvinde der beskriver sin barndom i 70'erne og 80erne hun har mig bekendt intet forhold til, eller hverv i LA?

Hun har så nogle meninger om det system hun voksede op med, og dem deler hun så, det er vel meget fair, ligesom andre også har gjort før hende?
Hun generaliserer lidt kraftigt, men noget af det hun siger tror jeg ikke er forkert, i forhold til at hun beskriver systemet som det var for 30år siden. Jeg tror ikke tilgangen til kontanthjælpsmodtagere er helt så naiv og "lyserød" i dag som den nok har været dengang.


Det gør jeg fordi den deles af Anders Samuelsen, som alt andet lige er formand for LA og tidligere - sammen med især JBO - har forsøgt at skabe en retorik hvor samfundets laveste er dem som kvinden beskriver. Og hvor hun er en enlig kvinde med en bogkontrakt, så er de et parti med 10 % af stemmerne ved næste valg. De er frontløbere til at skabe det billede og den retorik jeg er vred over.

Jeg siger ikke at ingen udnytter systemet. Jeg fik det også dårligt da jeg så "på røven i Nakskov" og nogle af disse forældre altid havde smøger, men børnene ikke fik madpakke med i skole. Men jeg er modstander af at det skal gøres til at de her mennesker træffer et bevidst valg om at vælge dem selv fremfor deres børn. At fattige mennesker er egoister og dårlige mennesker. Det hjælper intet at tage pengene fra dem - så får børnene bare ikke morgenmad heller. De skal hjælpes til at træffe bedre valg, så deres børn har en chance for at træffe bedre valg for sig selv og deres børn.
LAs og hende "der ikke har taget skade" billedskabelse og retorik har meget lidt at gøre med at "tegne et billede af hvordan det også kan være, på samfundets bund". Det har vi så rigeligt fået belyst over de seneste år, med både Karina, Robert og diverse tv-programmer (jeg kigger på dig "De unge mødre.") Det er et spørgsmål om at sætte bunden endnu lavere end den er nu.
1
My world 12-10-18 :lun:
Slettet bruger
Likede indlæg: 20787

Re: Er fattige rigtige mennesker?

Indlægaf Slettet bruger » 24. aug 2016, 15:07

Wizzze skrev:
eks-Maupassant skrev:Hvad står der i artiklen?


En kvinde beskriver i ny bog, sin barndom med alkoholisk mor der prioriterede sig selv over børnene, og livet i betonblokke med andre der ikke arbejdede og brugte mere tid på at "fuppe" sig til penge hos kommunen eller julehjælpen, end på at prøve på at bedre deres situation/liv, sådan kort opsummeret.


Kan ikke lige se hvad der er vejen med det? Hun har da lov at skrive om sin barndom.
0
Brugeravatar
Moxy-lady
Indlæg: 7454
Tilmeldt: 11. aug 2015, 10:18
Kort karma: 1758
Likede indlæg: 24344

Re: Er fattige rigtige mennesker?

Indlægaf Moxy-lady » 24. aug 2016, 15:14

Læs nu bare artiklen, eks. Det er rigtig meget nemmere at diskutere så.
0
My world 12-10-18 :lun:
Slettet bruger
Likede indlæg: 20787

Re: Er fattige rigtige mennesker?

Indlægaf Slettet bruger » 24. aug 2016, 15:19

Moxy-lady skrev:Læs nu bare artiklen, eks. Det er rigtig meget nemmere at diskutere så.


Ah fandt den ny. Linket fik mig bare hen til en eller andens FBprofil, men så linket til artiklen nu.

Den er den her ikke? https://www.zetland.dk/historie/so46LmxJ-m81PWLPN-2da47
0
Brugeravatar
Moxy-lady
Indlæg: 7454
Tilmeldt: 11. aug 2015, 10:18
Kort karma: 1758
Likede indlæg: 24344

Re: Er fattige rigtige mennesker?

Indlægaf Moxy-lady » 24. aug 2016, 15:23

eks-Maupassant skrev:
Moxy-lady skrev:Læs nu bare artiklen, eks. Det er rigtig meget nemmere at diskutere så.


Ah fandt den ny. Linket fik mig bare hen til en eller andens FBprofil, men så linket til artiklen nu.

Den er den her ikke? https://www.zetland.dk/historie/so46LmxJ-m81PWLPN-2da47


Ja. Det må du undskylde, jeg troede at det var fordi du ikke gad læse den, ikke fordi du ikke kunne finde den. My bad! :)
0
My world 12-10-18 :lun:
Modesty Blame
Indlæg: 4316
Tilmeldt: 11. aug 2015, 08:21
Kort karma: 518
Likede indlæg: 9401

Re: Er fattige rigtige mennesker?

Indlægaf Modesty Blame » 24. aug 2016, 15:27

Jeg har virkeligt issues med Karinas historie og hendes egen vurdering af samme. Nu er hun og Zornig jo ikke de eneste i verden, der er vokset op i mere eller mindre fattigdom, og som ikke er fattige i dag. Men jeg synes i den grad, hun lader til at have taget skade. Derudover er hendes arv/miljø forklaring noget værre selvmodsigende vrøvl.
5
Brugeravatar
Code71
Indlæg: 1509
Tilmeldt: 12. aug 2015, 16:55
Kort karma: 304
Geografisk sted: København
Likede indlæg: 3345

Re: Er fattige rigtige mennesker?

Indlægaf Code71 » 24. aug 2016, 15:35

Jeg synes at du TS forplumrer enhver form for debat ved for det første at drage LA ind i det. Men også dit udsagn om at det er sådan de "rige" i virkeligheden tænker, bare fordi HUN udtrykker det.

Det er som om at du bare på forhånd har afgjort at det er sådan der tænkes selvom en milliard mennesker siger det modsatte og det er ikke en debat. Det er bare forkert på så mange områder. I mit hoved vidner det om simpel uvidenhed og forsøg på at slå din egen dagorden fast

Jeg er på ingen måder enig med hende i ret meget af det hun skriver, hvis noget overhovedet. Omvendt er jeg LA'er og går ind for at de offentlige ressourcer fordeles både bedre og mere effektivt. Alene af den grund at der bliver færre og færre til at betale for flere og flere.

Ændrer vi ikke på den måde samfundet fungerer i dag, er det kun et spørgsmål om tid før vi ender i samme gældsspiral som USA er i og det tror jeg ikke på at nogen ville foretrække

LA går - ligesom jeg stærkt ind for at de svageste i samfundet skal hjælpes på den bedst mulige måde og det indebærer at der skal pumpes flere penge ud i samfundet. Det KAN feks ske via forøget forbrug. Det forbrug kan komme på mange måde og den ene er skattelettelser i toppen. Mere er der ikke i det.

Omvendt tør jeg godt garantere at kvinden der har skrevet den "artikel" står ret alene med hendes synspunkter. Jeg har i hvert fald nu hørt disse synspunkter for allerførste gang i mit liv. Så nej du har IKKE ret. Det er ikke true colors på nogen som helst måde
1
Nå jeg hænger jo nok lidt ved. Så "lurer lidt" er suspenderet lige foreløbigt
Brugeravatar
FruitFly
Indlæg: 3885
Tilmeldt: 25. okt 2015, 19:01
Kort karma: 95
Likede indlæg: 3548

Re: Er fattige rigtige mennesker?

Indlægaf FruitFly » 24. aug 2016, 15:38

Artiklen er læst.

Jeg må indrømme at jeg har svært ved at forstå din harme over den. Det er en kvinde, der fortæller hudløst om en skrækkelig opvækst og hvad hun har lært af det. Hvorfor ophidser det dig sådan?

Stiller det ubehagelige spørgsmålstegn ved dit "romantiserede billede af underklassen", om jeg må spørge? Eller er det for frækt?
1
#Klimatosse

Tilbage til "Politik, kultur og samfund"