Er fattige rigtige mennesker?

Hvad sker der lige for verden?! Diskutér det her!
Brugeravatar
paint
Indlæg: 20376
Tilmeldt: 16. apr 2016, 17:38
Kort karma: 763
Likede indlæg: 43764

Re: Er fattige rigtige mennesker?

Indlægaf paint » 3. sep 2016, 10:43

Jeg ved ikke om det bare er mig, men brugen af ordet ”underklasse”, giver nærmest et sæt i mig, hver gang jeg læser det.
Jeg er vokset op med at et sådant ord, bestemt og absolut ikke, var et ord /betegnelse man brugte om nogen som helst. Det blev opfattet nogenlunde på samme måde som hvis man sagde 'undermennesker'. I mit (bag)hoved, har det (måske netop derfor) nogle ret usympatiske konnotationer.

Jeg synes det er en smule bekymrende, at betegnelsen nu bruges i flæng, måske især i visse medier. Det er lidt som om, man vil søsætte et nyt samfunds/menneskesyn, hvor man kan tillade sig at have den slags forestillinger. Det næste bliver vel at man også også handler derefter?
5
Følg dem der søger sandheden, men vogt dig for dem der siger at de har fundet den

Det sted du søger, er det sted du søger fra
Slettet bruger
Likede indlæg: 20787

Re: Er fattige rigtige mennesker?

Indlægaf Slettet bruger » 3. sep 2016, 10:48

Torn skrev:Jeg er næsten mest chokeret over, at veletablerede bladhuse, forlag og politikere gør et så dårligt stykke arbejde, når de videregiver udsagn. Helt ærligt. En gratis avis er nødt til at faktatjekke. Ej.


Det er desværre standard i medierne i dag. De undskylder sig med at arbejdstempoet er så højt, at der ikke er træt til den slags ting.

Det er rent held for dem at det ikke er gået værre end det er.
0
Slettet bruger
Likede indlæg: 20787

Re: Er fattige rigtige mennesker?

Indlægaf Slettet bruger » 3. sep 2016, 10:51

Der er vel heller aldrig nogen der har faktchecket Yahya Hassan. Hans run minder meget om hende her. Sviner sin familie og barndom til, alle tager det for gode varer, bliver rig, og virker temmeligt psykisk ustabil.

Nu blir jeg nysgerrig om dem i hans miljø der er sure på ham faktisk har noget at ha det i - jeg er altid gået ud fra at de var sure fordi han bragte deres hemmeligheder til torvs, meeeen det ku jo være der var noget opspind inde over også.
1
Brugeravatar
paint
Indlæg: 20376
Tilmeldt: 16. apr 2016, 17:38
Kort karma: 763
Likede indlæg: 43764

Re: Er fattige rigtige mennesker?

Indlægaf paint » 3. sep 2016, 10:59

eks-Maupassant skrev:Der er vel heller aldrig nogen der har faktchecket Yahya Hassan. Hans run minder meget om hende her. Sviner sin familie og barndom til, alle tager det for gode varer, bliver rig, og virker temmeligt psykisk ustabil.

Nu blir jeg nysgerrig om dem i hans miljø der er sure på ham faktisk har noget at ha det i - jeg er altid gået ud fra at de var sure fordi han bragte deres hemmeligheder til torvs, meeeen det ku jo være der var noget opspind inde over også.


Der er den forskel, at Yahya Hassan, er noget mere begavet i sin kritik. Han taler i meget generelle vendinger, og ikke om naboer og klassekammerater, som kan identificeres og dermed føle sig personligt ramt.

Karina Pedersen derimod, skriver fra en (mener hun selv) ophøjet status, på livets solside, hvor hun så sidder og skid... ned i hovedet på sine rødder (som vel at mærke er rent 'ukrudt'). Dét er noget helt andet.
0
Følg dem der søger sandheden, men vogt dig for dem der siger at de har fundet den

Det sted du søger, er det sted du søger fra
Slettet bruger
Likede indlæg: 20787

Re: Er fattige rigtige mennesker?

Indlægaf Slettet bruger » 3. sep 2016, 11:13

paint skrev:
eks-Maupassant skrev:Der er vel heller aldrig nogen der har faktchecket Yahya Hassan. Hans run minder meget om hende her. Sviner sin familie og barndom til, alle tager det for gode varer, bliver rig, og virker temmeligt psykisk ustabil.

Nu blir jeg nysgerrig om dem i hans miljø der er sure på ham faktisk har noget at ha det i - jeg er altid gået ud fra at de var sure fordi han bragte deres hemmeligheder til torvs, meeeen det ku jo være der var noget opspind inde over også.


Der er den forskel, at Yahya Hassan, er noget mere begavet i sin kritik. Han taler i meget generelle vendinger, og ikke om naboer og klassekammerater, som kan identificeres og dermed føle sig personligt ramt.

Karina Pedersen derimod, skriver fra en (mener hun selv) ophøjet status, på livets solside, hvor hun så sidder og skid... ned i hovedet på sine rødder (som i parentes bemærket er 'ukrudt'). Dét er noget helt andet.


Har han ikke sagt at hans far tæskede ham? Jeg husker det ikke så præcist, men jeg tvivler på at der nogensinde er gået nogen ind der hvor han voksede op og har ringet på nogen dørklokker og spurgt om de han huske ham og om de kan genkende det og det.

Karina Pedersen, jeg tror det startede med hun skrev et random blogindlæg på180 grader hvor hun så fik en masse opmærksomhed, og så har hun bare tænkt "nå men jeg giver dem bare en masse mere af det så, hvis de kan lide det".

Efter hvad jeg kender til Münchaussen-personer er det ikke så vigtigt HVAD de skriver, om de harcellerer over underklassen, kapitalister, har kræft eller bliver bortført af sekter eller aliens, det handler om opmærksomheden, og så tilpasser de til publikummet.
0
Slettet bruger
Likede indlæg: 20787

Re: Er fattige rigtige mennesker?

Indlægaf Slettet bruger » 3. sep 2016, 11:20

Tjekkede nogen af hendes catch phrases fra den her http://www.bt.dk/danmark/forfatter-om-d ... ngen-moral

"tabermentalitet i velfærdsklassen", Henrik Dahl havde brugt udtrykket her. I 2009.

http://www.kristeligt-dagblad.dk/kultur ... A5-udflugt

"åndeligt vakuum" giver sjovt nok også hit på Kristeligt dagblad

http://www.kristeligt-dagblad.dk/liv-sj ... tilheden-0
0
Brugeravatar
paint
Indlæg: 20376
Tilmeldt: 16. apr 2016, 17:38
Kort karma: 763
Likede indlæg: 43764

Re: Er fattige rigtige mennesker?

Indlægaf paint » 3. sep 2016, 11:22

eks-Maupassant skrev:
paint skrev:
eks-Maupassant skrev:Der er vel heller aldrig nogen der har faktchecket Yahya Hassan. Hans run minder meget om hende her. Sviner sin familie og barndom til, alle tager det for gode varer, bliver rig, og virker temmeligt psykisk ustabil.

Nu blir jeg nysgerrig om dem i hans miljø der er sure på ham faktisk har noget at ha det i - jeg er altid gået ud fra at de var sure fordi han bragte deres hemmeligheder til torvs, meeeen det ku jo være der var noget opspind inde over også.


Der er den forskel, at Yahya Hassan, er noget mere begavet i sin kritik. Han taler i meget generelle vendinger, og ikke om naboer og klassekammerater, som kan identificeres og dermed føle sig personligt ramt.

Karina Pedersen derimod, skriver fra en (mener hun selv) ophøjet status, på livets solside, hvor hun så sidder og skid... ned i hovedet på sine rødder (som i parentes bemærket er 'ukrudt'). Dét er noget helt andet.


Har han ikke sagt at hans far tæskede ham?
Jeg husker det ikke så præcist, men jeg tvivler på at der nogensinde er gået nogen ind der hvor han voksede op og har ringet på nogen dørklokker og spurgt om de han huske ham og om de kan genkende det og det.

Karina Pedersen, jeg tror det startede med hun skrev et random blogindlæg på180 grader hvor hun så fik en masse opmærksomhed, og så har hun bare tænkt "nå men jeg giver dem bare en masse mere af det så, hvis de kan lide det".

Efter hvad jeg kender til Münchaussen-personer er det ikke så vigtigt HVAD de skriver, om de harcellerer over underklassen, kapitalister, har kræft eller bliver bortført af sekter eller aliens, det handler om opmærksomheden, og så tilpasser de til publikummet.


Dét har du vist ret i. Jeg har ikke læst hele hans bog. Men ud fra de foredrag, som har været offentlige, synes jeg at han kritik er mere generel og ikke så meget møntet på bestemte personer. Han kritiserer den 'muslimske verden' i Danmark, men jeg synes stadig (med førnævnte begrænsning) at han er ude i et helt andet ærinde, end Karina Pedersen.
0
Følg dem der søger sandheden, men vogt dig for dem der siger at de har fundet den

Det sted du søger, er det sted du søger fra
Slettet bruger
Likede indlæg: 20787

Re: Er fattige rigtige mennesker?

Indlægaf Slettet bruger » 3. sep 2016, 11:27

paint skrev:
eks-Maupassant skrev:
paint skrev:
eks-Maupassant skrev:Der er vel heller aldrig nogen der har faktchecket Yahya Hassan. Hans run minder meget om hende her. Sviner sin familie og barndom til, alle tager det for gode varer, bliver rig, og virker temmeligt psykisk ustabil.

Nu blir jeg nysgerrig om dem i hans miljø der er sure på ham faktisk har noget at ha det i - jeg er altid gået ud fra at de var sure fordi han bragte deres hemmeligheder til torvs, meeeen det ku jo være der var noget opspind inde over også.


Der er den forskel, at Yahya Hassan, er noget mere begavet i sin kritik. Han taler i meget generelle vendinger, og ikke om naboer og klassekammerater, som kan identificeres og dermed føle sig personligt ramt.

Karina Pedersen derimod, skriver fra en (mener hun selv) ophøjet status, på livets solside, hvor hun så sidder og skid... ned i hovedet på sine rødder (som i parentes bemærket er 'ukrudt'). Dét er noget helt andet.


Har han ikke sagt at hans far tæskede ham?
Jeg husker det ikke så præcist, men jeg tvivler på at der nogensinde er gået nogen ind der hvor han voksede op og har ringet på nogen dørklokker og spurgt om de han huske ham og om de kan genkende det og det.

Karina Pedersen, jeg tror det startede med hun skrev et random blogindlæg på180 grader hvor hun så fik en masse opmærksomhed, og så har hun bare tænkt "nå men jeg giver dem bare en masse mere af det så, hvis de kan lide det".

Efter hvad jeg kender til Münchaussen-personer er det ikke så vigtigt HVAD de skriver, om de harcellerer over underklassen, kapitalister, har kræft eller bliver bortført af sekter eller aliens, det handler om opmærksomheden, og så tilpasser de til publikummet.


Dét har du vist ret i. Jeg har ikke læst hele hans bog. Men ud fra de foredrag, som har været offentlige, synes jeg at han kritik er mere generel og ikke så meget møntet på bestemte personer. Han kritiserer den 'muslimske verden' i Danmark, men jeg synes stadig (med førnævnte begrænsning) at han er ude i et helt andet ærinde, end Karina Pedersen.


Jow men han underbygger det jo med at han selv kommer fra "den rigtige muslimske verden" og har prøvet alle de slemme ting på egen krop.

Og så tvivler jeg så på om der nogensinde er nogen der har gået en tur i det område han er vokset op i og har spurgt naboer og klassekammerater om de kan genkende det han fortæller om sin barndom. Måske sad han og hyggede sig mens hans rare far skænkede the til ham.

Strukturen er bare så parallel. At man tapper ind i en diskurs, lærer at sætte den på en internet-agtig formel med korte fyndige vendinger, og så siger "jeg ved mere om det fordi jeg kommer derfra" at det så sænker modstanderes kritiske indstilling.
0
Modesty Blame
Indlæg: 4316
Tilmeldt: 11. aug 2015, 08:21
Kort karma: 518
Likede indlæg: 9401

Re: Er fattige rigtige mennesker?

Indlægaf Modesty Blame » 3. sep 2016, 11:40

Jeg vil ikke påstå, at jeg kender en masse til Hassans opvækst, men der er ingen tvivl om, at han var anbragt i en periode på Solhaven (som er et sted, man ikke bliver sendt hen, uden at have problemer). Og det betyder jo så, at der var ting i hans hjem, der ikke fungerede. Men han siger jo faktisk at han og alle han kender er opdraget med tæsk. Og det er en påstand, der er umulig at faktatjekke på trods af, at den er konkret.

Ingen vil tro på, hvis "alle han kender" bedyrer, at de ikke har fået tæsk, for nu er påstanden jo der - alle ville jo sige, at det ikke var sket. Jeg aner ikke, om tæsk er opdragelsesværktøjET i Yahya Hassans omgangskredt, men jeg ved, at det er en påstand, der aldrig kan hverken bevises eller modbevises.
0
Brugeravatar
Anilara
Indlæg: 3749
Tilmeldt: 12. aug 2015, 19:43
Kort karma: 553
Likede indlæg: 8167

Re: Er fattige rigtige mennesker?

Indlægaf Anilara » 3. sep 2016, 12:04

Så også et opslag på fb i dag, om at der ikke bliver tjekket op på samme måde, når "historier fra underklassen" kommer fra folk med mørk hud. Der er tesen, at folk mere ser det som realistisk, at de har været udsatte for det, der bliver beskrevet.
Om det har noget på sig, ved jeg ikke.
0
Brugeravatar
DetSorteCirkus
Indlæg: 21945
Tilmeldt: 12. aug 2015, 18:07
Kort karma: 2513
Likede indlæg: 59497

Re: Er fattige rigtige mennesker?

Indlægaf DetSorteCirkus » 3. sep 2016, 12:13

Anilara skrev:Så også et opslag på fb i dag, om at der ikke bliver tjekket op på samme måde, når "historier fra underklassen" kommer fra folk med mørk hud. Der er tesen, at folk mere ser det som realistisk, at de har været udsatte for det, der bliver beskrevet.
Om det har noget på sig, ved jeg ikke.


Det kunne det sagtens have. Jeg arbejder i et område, der godt kunne være en pendant til YHs, og selv jeg, der ikke just plejer at være plaget af fordomme, er blevet overrasket over, hvor - øh, almindeligt der er. Området har selvfølgelig sine særkender, det har alle områder jo, og jeg kan da godt fornemme og nogle gange også tydeligt se og mærke, at frekvensen af udsatte familier, unge forældre med mange børn, hjem uden tradition for uddannelse, fattigdom, osv. er højere end de fleste andre steder, men hverdagen på skolen er generelt harmonisk, de fleste elever trives, og vi har det godt med hinanden. Det er klart, at jeg ikke ser alt i børnene og de unge menneskers liv, men jeg vil nu mene, at det ville give sig kraftige udslag, hvis flertallet ikke havde det godt.

Og dermed ikke sagt at YHs barndom ikke har været så hård som beskrevet.
0
Slettet bruger
Likede indlæg: 20787

Re: Er fattige rigtige mennesker?

Indlægaf Slettet bruger » 3. sep 2016, 12:23

Anilara skrev:Så også et opslag på fb i dag, om at der ikke bliver tjekket op på samme måde, når "historier fra underklassen" kommer fra folk med mørk hud. Der er tesen, at folk mere ser det som realistisk, at de har været udsatte for det, der bliver beskrevet.
Om det har noget på sig, ved jeg ikke.


Jeg tror faktchekingen er lige ringe across the board.

Gibson is a newly-disgraced wellness blogger who deceived millions of online followers that she had been diagnosed with terminal brain cancer, and was treating a malignant tumor with holistic medicine because “at the time, that was [her] reality.”

She has collected over $1 million in sales from a book, celebrity appearances, and a wellness app called The Whole Pantry, that describes her “battle” with cancer and promotes holistic health to cure sickness. Despite promises to donate over $300,00o of her earnings to various charities, Gibson has failed to do so, and pocketed all the profits.

In 2009, Gibson lied about having three heart operations, two cardiac arrests, a stroke, and claimed to have died twice on operating tables before being diagnosed with an inoperable brain tumor.

Read more: http://thelibertarianrepublic.com/woman ... z4JC97YmgN
Follow us: @TheLibRepublic on Twitter


http://thelibertarianrepublic.com/woman ... in-cancer/
0
Brugeravatar
FruitFly
Indlæg: 3885
Tilmeldt: 25. okt 2015, 19:01
Kort karma: 95
Likede indlæg: 3548

Re: Er fattige rigtige mennesker?

Indlægaf FruitFly » 3. sep 2016, 13:03

Wizzze skrev:
Anilara skrev:Metroxpress (Lars Fogt) har, som de tilsyneladende eneste, forsøgt at tjekke op på de utallige påstande Karina har skrevet om sin barndom. Ingen fra folkeskoleklassen kan genkende billedet - alle forældre havde uddannelser, og de er også alle selv uddannede i dag (på nær Karina og én anden). De har talt med utallige fra området, som er dybt forundrede over, at være blevet omtalt som sociale tabere, drankere m.m.
Selv brødrene har arbejde.

Det er sgu pinligt. Ingen har fulgt op på dette før nu.


Den historie og manglende journalistisk benarbejde er lige til Presselogen :D
Så kan alle chefredaktørerne sidde og vride hænder ved håndvasken :lol:

Ja, det er en pinlig historie. Jeg faldt i al fald i med begge ben. Utroligt at der ikke har været faktatjekket.
0
#Klimatosse
Brugeravatar
FruitFly
Indlæg: 3885
Tilmeldt: 25. okt 2015, 19:01
Kort karma: 95
Likede indlæg: 3548

Re: Er fattige rigtige mennesker?

Indlægaf FruitFly » 3. sep 2016, 13:05

Code71 skrev:Du undervurderer vidst mediernes magt kraftigt. Hun er blevet SÅ meget talt op at alle "kender" hende.

Det ved jeg nu ikke ... jeg kender hende KUN på grund af den her tråd.
0
#Klimatosse
Brugeravatar
DetSorteCirkus
Indlæg: 21945
Tilmeldt: 12. aug 2015, 18:07
Kort karma: 2513
Likede indlæg: 59497

Re: Er fattige rigtige mennesker?

Indlægaf DetSorteCirkus » 3. sep 2016, 13:24

Dikus skrev:
DetSorteCirkus skrev:
Anilara skrev:... men jeg vil nu mene, at det ville give sig kraftige udslag, hvis flertallet ikke havde det godt...


Det føles så dejligt at fortælle sig selv. Men hvor ville det lndre meget for os børn, der har vlret udsat for massive omsorgssvigt og overgreb af forskellig art, hvis folk stoppede med at bilde sig selv det ind.

Undskyld for sidespor.


Så jeg skal møde samtlige børn på mit arbejde med en formodning om, at de selvfølgelig er ofre for omsorgssvigt og udsat for overgreb, fordi du voksede sådan op for 25-30 år siden? Jeg gik i skole samtidig og så også, hvordan de fleste lærere dengang ignorerede det, hvis nogle af mine klassekammerater ikke havde det godt hjemme. Børnene kunne sådan set fortælle om det åbenlyst, uden der skete det mindste, ligesom mobning jo bare var godmodige drillerier. Heldigvis har meget ændret sig siden dengang, omend intet er perfekt, og det er faktisk en af grundene til, tror jeg, at børn i udsatte områder godt kan trives, hvis det er en prioritet i den kommune, de bor i. Desværre vil der altid være nogen, som går under radaren, men der er altså stor forskel på at negligere børns signaler og vende det blinde øje til, fordi man ikke vil blandes ind i familiesager, og så at opleve, at en stor gruppe børn har det godt, samtidig med at man står på pinde for at opfange selv de mindste signaler om det modsatte og er opmærksom på, at risikoen for det er større end mange andre steder.
2

Tilbage til "Politik, kultur og samfund"