Skatteministeren vil sløjfe gæld for 14 mia

Hvad sker der lige for verden?! Diskutér det her!
Brugeravatar
Tux
Indlæg: 3064
Tilmeldt: 12. aug 2015, 18:36
Kort karma: 182
Likede indlæg: 5795

Skatteministeren vil sløjfe gæld for 14 mia

Indlægaf Tux » 28. aug 2016, 08:36

Nu skal der ryddes op i skat efter EFI-skandalen.

Skatteministeren vil nu dele SKAT op i flere dele, og bruge 7 mia på dette, IT systemer ("som virker") og på flere medarbejdere. Derudeover ser det ud til, at statskassen må vinke farvel til op imod 14 mia, som det ikke kan "betale" sige at inddrive.

- Jeg kan ikke afvise, at vi kommer til at afskrive gæld for op mod 14 milliarder kroner, siger skatteminister Karsten Lauritzen (V), der kalder det "bedrøveligt".

- Det er penge, som det ikke kan betale sig at drive ind, fordi det vil være for dyrt for samfundet at gøre, siger Karsten Lauritzen.


http://nyheder.tv2.dk/politik/2016-08-2 ... d-i-alting

Delen omkring at det ikke kan betale sig at inddrive en hvis del af pengene forstår jeg ganske enkelt ikke. Hvis man udsætter forældelsesfristen for gælden, indtil et nyt IT-system til automatisk inddrivelse er på plads, kan det vel sagtens betale sig? - for slet ikke at tale om at tilliden til SKAT bare bliver yderligere eroderet, hvis skatteskyldnere kan få eftergivet gæld ved simpelthen at undlade at betale..
Senest rettet af Tux 29. aug 2016, 11:16, rettet i alt 1 gang.
0
Brugeravatar
Wizzze
Indlæg: 25005
Tilmeldt: 11. aug 2015, 13:16
Kort karma: 3673
Likede indlæg: 30002

Re: Lunde Larsen vil sløjfe gæld for 14 mia

Indlægaf Wizzze » 28. aug 2016, 09:26

Luksusfælden bliver interessant fremover :D
1
Do as I say! :whip:
Undtagelsen
Indlæg: 2243
Tilmeldt: 17. aug 2015, 17:05
Kort karma: 221
Likede indlæg: 4589

Re: Lunde Larsen vil sløjfe gæld for 14 mia

Indlægaf Undtagelsen » 28. aug 2016, 10:14

Jeg læste overskriften som Lune Larsen og måtte indlægget igennem et par gange for at finde ud af hvad Kim Larsen havde med skattesagen at gøre :ninja:
0
Brugeravatar
Ondemand
Indlæg: 1744
Tilmeldt: 16. aug 2016, 06:42
Kort karma: 78
Geografisk sted: Udkanten
Likede indlæg: 6026

Re: Lunde Larsen vil sløjfe gæld for 14 mia

Indlægaf Ondemand » 28. aug 2016, 10:21

Der er behov for en kraftig forenkling af det danske skattesystem .. ikke flere kontrollanter.
0
“Tradition is not the worship of ashes, but the preservation of fire.”
― Gustav Mahler
Brugeravatar
dgd2007
Indlæg: 23791
Tilmeldt: 26. aug 2015, 20:59
Kort karma: 1202
Likede indlæg: 22043

Re: Lunde Larsen vil sløjfe gæld for 14 mia

Indlægaf dgd2007 » 28. aug 2016, 11:00

Undtagelsen skrev:Jeg læste overskriften som Lune Larsen og måtte indlægget igennem et par gange for at finde ud af hvad Kim Larsen havde med skattesagen at gøre :ninja:

Faktisk tror jeg ikke, hverken Kim eller Lunde Larsen har noget med sagen at gøre :gruble:
1
Brugeravatar
FruitFly
Indlæg: 3885
Tilmeldt: 25. okt 2015, 19:01
Kort karma: 95
Likede indlæg: 3548

Re: Lunde Larsen vil sløjfe gæld for 14 mia

Indlægaf FruitFly » 28. aug 2016, 15:21

Jeg læste det som Dyne Larsen.
1
#Klimatosse
Brugeravatar
dgd2007
Indlæg: 23791
Tilmeldt: 26. aug 2015, 20:59
Kort karma: 1202
Likede indlæg: 22043

Re: Lunde Larsen vil sløjfe gæld for 14 mia

Indlægaf dgd2007 » 28. aug 2016, 15:56

FruitFly skrev:Jeg læste det som Dyne Larsen.

TS er også et gammelt vrøvlehoved. Skatteministeren hedder Karsten Lauritzen :)

    Billede
0
Brugeravatar
mulledit
Indlæg: 956
Tilmeldt: 15. sep 2015, 08:08
Kort karma: 51
Likede indlæg: 877

Re: Lunde Larsen vil sløjfe gæld for 14 mia

Indlægaf mulledit » 29. aug 2016, 08:42

Tux skrev:Nu skal der ryddes op i skat efter EFI-skandalen.

Skatteministeren vil nu dele SKAT op i flere dele, og bruge 7 mia på dette, IT systemer ("som virker") og på flere medarbejdere. Derudeover ser det ud til, at statskassen må vinke farvel til op imod 14 mia, som det ikke kan "betale" sige at inddrive.

- Jeg kan ikke afvise, at vi kommer til at afskrive gæld for op mod 14 milliarder kroner, siger skatteminister Karsten Lauritzen (V), der kalder det "bedrøveligt".

- Det er penge, som det ikke kan betale sig at drive ind, fordi det vil være for dyrt for samfundet at gøre, siger Karsten Lauritzen.


http://nyheder.tv2.dk/politik/2016-08-2 ... d-i-alting

Delen omkring at det ikke kan betale sig at inddrive en hvis del af pengene forstår jeg ganske enkelt ikke. Hvis man udsætter forældelsesfristen for gælden, indtil et nyt IT-system til automatisk inddrivelse er på plads, kan det vel sagtens betale sig? - for slet ikke at tale om at tilliden til SKAT bare bliver yderligere eroderet, hvis skatteskyldnere kan få eftergivet gæld ved simpelthen at undlade at betale..


Så du foreslår en lovændring? Den slags koster jo også penge.

Dit forslag lyder meget simpelt og jeg tænker at dit kendskab til at inddrive penge ikke er så stort. Det er et KÆMPE arbejde og de mennesker der snyder i Skat er ikke nogen der bare lige har undladt at betale, det er komplekse sager, der tager rigtig meget arbejdstid at løse.
1
Bøllen 08.06.2010 :love:

Billen 22.07.2014 :love:


IG blogger under navnet Strawberryonion
Akehurst2
Indlæg: 14179
Tilmeldt: 11. aug 2015, 18:17
Kort karma: 1265
Likede indlæg: 40704

Re: Lunde Larsen vil sløjfe gæld for 14 mia

Indlægaf Akehurst2 » 29. aug 2016, 08:55

mulledit skrev:
Tux skrev:Delen omkring at det ikke kan betale sig at inddrive en hvis del af pengene forstår jeg ganske enkelt ikke. Hvis man udsætter forældelsesfristen for gælden, indtil et nyt IT-system til automatisk inddrivelse er på plads, kan det vel sagtens betale sig? - for slet ikke at tale om at tilliden til SKAT bare bliver yderligere eroderet, hvis skatteskyldnere kan få eftergivet gæld ved simpelthen at undlade at betale..


Så du foreslår en lovændring? Den slags koster jo også penge.

Dit forslag lyder meget simpelt og jeg tænker at dit kendskab til at inddrive penge ikke er så stort. Det er et KÆMPE arbejde og de mennesker der snyder i Skat er ikke nogen der bare lige har undladt at betale, det er komplekse sager, der tager rigtig meget arbejdstid at løse.


Der er så lavet en lovændring, der skulle give Skat noget mere tid i forhold til EFI: https://www.retsinformation.dk/Forms/R0 ... ?id=175261, men det er virkelig en uskik med den slags særregulering.

Alternativt skal man lave længere forældelsesfrister generelt, men det er kun små 10 år siden, man ændrede forældelsesloven generelt med henvisning til at de gamle forældelsesfrister var for lange: https://www.retsinformation.dk/Forms/R0 ... x?id=88214
0
Brugeravatar
mulledit
Indlæg: 956
Tilmeldt: 15. sep 2015, 08:08
Kort karma: 51
Likede indlæg: 877

Re: Lunde Larsen vil sløjfe gæld for 14 mia

Indlægaf mulledit » 29. aug 2016, 09:31

Akehurst2 skrev:
mulledit skrev:
Tux skrev:Delen omkring at det ikke kan betale sig at inddrive en hvis del af pengene forstår jeg ganske enkelt ikke. Hvis man udsætter forældelsesfristen for gælden, indtil et nyt IT-system til automatisk inddrivelse er på plads, kan det vel sagtens betale sig? - for slet ikke at tale om at tilliden til SKAT bare bliver yderligere eroderet, hvis skatteskyldnere kan få eftergivet gæld ved simpelthen at undlade at betale..


Så du foreslår en lovændring? Den slags koster jo også penge.

Dit forslag lyder meget simpelt og jeg tænker at dit kendskab til at inddrive penge ikke er så stort. Det er et KÆMPE arbejde og de mennesker der snyder i Skat er ikke nogen der bare lige har undladt at betale, det er komplekse sager, der tager rigtig meget arbejdstid at løse.


Der er så lavet en lovændring, der skulle give Skat noget mere tid i forhold til EFI: https://www.retsinformation.dk/Forms/R0 ... ?id=175261, men det er virkelig en uskik med den slags særregulering.

Alternativt skal man lave længere forældelsesfrister generelt, men det er kun små 10 år siden, man ændrede forældelsesloven generelt med henvisning til at de gamle forældelsesfrister var for lange: https://www.retsinformation.dk/Forms/R0 ... x?id=88214


Præcis.. Men forslaget er vel yderligere forlængelse og det er altså ikke sikkert at det kan betale sig..

Jeg arbejder med inddrivelse til daglig og faktisk så er 3 år ikke ret meget, man tilgodeser virkelig fallenter med de kortere forældelsesfrister.
0
Bøllen 08.06.2010 :love:

Billen 22.07.2014 :love:


IG blogger under navnet Strawberryonion
Brugeravatar
Tux
Indlæg: 3064
Tilmeldt: 12. aug 2015, 18:36
Kort karma: 182
Likede indlæg: 5795

Re: Lunde Larsen vil sløjfe gæld for 14 mia

Indlægaf Tux » 29. aug 2016, 11:22

quote="dgd2007"]
FruitFly skrev:Jeg læste det som Dyne Larsen.

TS er også et gammelt vrøvlehoved. Skatteministeren hedder Karsten Lauritzen :)

    Billede
[/quote]

Ha ha ja det er da også rigtigt, jeg forveksler altid de to :lol:

mulledit skrev:
Tux skrev:Nu skal der ryddes op i skat efter EFI-skandalen.

Skatteministeren vil nu dele SKAT op i flere dele, og bruge 7 mia på dette, IT systemer ("som virker") og på flere medarbejdere. Derudeover ser det ud til, at statskassen må vinke farvel til op imod 14 mia, som det ikke kan "betale" sige at inddrive.

- Jeg kan ikke afvise, at vi kommer til at afskrive gæld for op mod 14 milliarder kroner, siger skatteminister Karsten Lauritzen (V), der kalder det "bedrøveligt".

- Det er penge, som det ikke kan betale sig at drive ind, fordi det vil være for dyrt for samfundet at gøre, siger Karsten Lauritzen.


http://nyheder.tv2.dk/politik/2016-08-2 ... d-i-alting

Delen omkring at det ikke kan betale sig at inddrive en hvis del af pengene forstår jeg ganske enkelt ikke. Hvis man udsætter forældelsesfristen for gælden, indtil et nyt IT-system til automatisk inddrivelse er på plads, kan det vel sagtens betale sig? - for slet ikke at tale om at tilliden til SKAT bare bliver yderligere eroderet, hvis skatteskyldnere kan få eftergivet gæld ved simpelthen at undlade at betale..


Så du foreslår en lovændring? Den slags koster jo også penge.

Dit forslag lyder meget simpelt og jeg tænker at dit kendskab til at inddrive penge ikke er så stort. Det er et KÆMPE arbejde og de mennesker der snyder i Skat er ikke nogen der bare lige har undladt at betale, det er komplekse sager, der tager rigtig meget arbejdstid at løse.


En lovændring koster næppe flere milliarder vel :nej:

I sin udlægning snakker ministeren om biblioteksbøder og manglende licens på 1-2000 kr som ikke kan betale dig at inddrive. Hvis svært kan det være at trække de penge via løn/ydelser hvis man har IT systemet til det?
0
Brugeravatar
Code71
Indlæg: 1509
Tilmeldt: 12. aug 2015, 16:55
Kort karma: 304
Geografisk sted: København
Likede indlæg: 3345

Re: Skatteministeren vil sløjfe gæld for 14 mia

Indlægaf Code71 » 29. aug 2016, 11:25

Jeg synes da at det er meget bedre at eftergive 14MIA fra almindelig lønmodtagere fremfor 13MIA fra store multinationale virksomheder
1
Nå jeg hænger jo nok lidt ved. Så "lurer lidt" er suspenderet lige foreløbigt
Brugeravatar
Tux
Indlæg: 3064
Tilmeldt: 12. aug 2015, 18:36
Kort karma: 182
Likede indlæg: 5795

Re: Skatteministeren vil sløjfe gæld for 14 mia

Indlægaf Tux » 29. aug 2016, 12:26

Code71 skrev:Jeg synes da at det er meget bedre at eftergive 14MIA fra almindelig lønmodtagere fremfor 13MIA fra store multinationale virksomheder


Jeg synes så det er bedre at alle betaler den skat de skal, lige meget hvem de er..
0
Brugeravatar
paint
Indlæg: 20470
Tilmeldt: 16. apr 2016, 17:38
Kort karma: 765
Likede indlæg: 43935

Re: Skatteministeren vil sløjfe gæld for 14 mia

Indlægaf paint » 29. aug 2016, 12:27

I Deadline i går, blev Karsten Lauritsen ristet af Martin Krasnik, og jeg synes egentlig at han kom med nogle fornuftige svar. Han var i det hele taget ret åben om hele problematikken – en sjælden politiker-egenskab i disse tider.
Han sagde bl.a at de havde regnet sig frem til at inddrivelse koster omkring 2.500 kr for hver restance/gældssag og ganger man dette op med antallet af sager, er det åbenlyst at det ikke kan betale sig at inddrive pengene, idet omkostningerne overstiger indtægterne.

Han indrømmede også at dette er en politisk beslutning, som han som Skatteminister har truffet. Hvis andre (partier), mener noget andet, er han villig til at diskutere det, og evt, inddrive pengene alligevel, Man skal bare være klar over at det ikke giver penge i kassen.
Senest rettet af paint 29. aug 2016, 12:34, rettet i alt 2 gange.
3
Følg dem der søger sandheden, men vogt dig for dem der siger at de har fundet den

Det sted du søger, er det sted du søger fra
Brugeravatar
Code71
Indlæg: 1509
Tilmeldt: 12. aug 2015, 16:55
Kort karma: 304
Geografisk sted: København
Likede indlæg: 3345

Re: Skatteministeren vil sløjfe gæld for 14 mia

Indlægaf Code71 » 29. aug 2016, 12:28

Tux skrev:
Code71 skrev:Jeg synes da at det er meget bedre at eftergive 14MIA fra almindelig lønmodtagere fremfor 13MIA fra store multinationale virksomheder


Jeg synes så det er bedre at alle betaler den skat de skal, lige meget hvem de er..


Det er da direkte dumt og meget dårlig forretning at bekoste nye systemer, hvis det koster 1,5 krone at inddrive en krone..
0
Nå jeg hænger jo nok lidt ved. Så "lurer lidt" er suspenderet lige foreløbigt

Tilbage til "Politik, kultur og samfund"