Er muslimer vor tids jøder?

Hvad sker der lige for verden?! Diskutér det her!
Oveditlevsen
Indlæg: 668
Tilmeldt: 18. jun 2016, 20:26
Kort karma: 20
Likede indlæg: 580

Er muslimer vor tids jøder?

Indlægaf Oveditlevsen » 29. aug 2016, 08:57

Inspireret af "upassendetråden" synes jeg vi skal have en tråd om hvorvidt der er en hetz af muslimer i dag som tilsvarer hvad jøderne blev udsat for i 30'erne.
Som udgangspunkt for debatten fandt jeg nedenstående artikler, både fra JP og information så er der noget for enhvers smag:

http://jyllands-posten.dk/debat/ECE4088 ... %C3%B8der/

https://www.information.dk/kultur/2010/ ... ids-joeder

Så er muslimer udsat for en uberettiget hetz? Eller er det ok at insistere på Islam også skal kunne modtage såvel saglig som usaglig kritik i ytringsfrihedens navn?
Jeg forestiller mig at debatten kan spænde fra burkinier til muhammedkrisen i et internationalt perspektiv, og alt derimellem, men overordnet set er vi så i gang med at tage de første skridt på en sti som vil føre til at muslimer bliver udsat for det samme som jøderne blev i 30'erne og under 2.verdenskrig?
0
Brugeravatar
kidkomb
Indlæg: 16302
Tilmeldt: 12. aug 2015, 19:31
Kort karma: 4454
Geografisk sted: Ude med riven
Likede indlæg: 47639

Re: Er muslimer hvor tids jøder?

Indlægaf kidkomb » 29. aug 2016, 08:59

Ja de er udsat for uberettiget hetz.
Men nej, det er på ingen måde at sammenligne med Tyskland i 30'erne.
Synes jeg.
De er langt flere. De er ikke begrænset til en nationalitet. Vi taler om nationer og store dele af verden.
Det er på ingen måde at sammenligne med det jødiske folk.
2
Vær ligeglad med hvad andre mennesker tænker, men ikke hvad andre mennesker føler.
Man som i jeg.
Man må sige hvad man vil og betale hvad det koster.
Sissie er en chokoladegiraf. Sissie skal ikke på tur.
Brugeravatar
icelady
Moderator
Indlæg: 16251
Tilmeldt: 12. aug 2015, 06:56
Kort karma: 1069
Geografisk sted: Randers
Likede indlæg: 32473

Re: Er muslimer vor tids jøder?

Indlægaf icelady » 29. aug 2016, 09:03

Ja.

Muslimer er blevet vores tids prügelknabe, som bliver skudt alt i skoene (og som oftest noget negativt).

Det er kvalmende at se, hvordan ellers normalt tænkende folk, går i fuldstændig selvsving over muslimer, og ingen problemer har med at ønske død og ødelæggelse over både muslimer og deres religion.


Jeg er absolut ikke blind for det faktum, at der findes radikale muslimer, som vitterlig er tossede i knolden og har en fanatisk tilgang til Vesten og Vestens traditioner/kulturelle værdier/etc.

men jeg er træt af, at man så fluks slår alle muslimer i hartkorn med dem og gerne vil svinge pisken over dem.
5
....

“I do not see why man should not be as cruel as nature” -A. Hitler
Oveditlevsen
Indlæg: 668
Tilmeldt: 18. jun 2016, 20:26
Kort karma: 20
Likede indlæg: 580

Re: Er muslimer vor tids jøder?

Indlægaf Oveditlevsen » 29. aug 2016, 09:07

Men egen mening er nej, i og med at jødeforfølgelsen var organiseret helt op på statsniveau med dertilhørende propaganda, og jeg frygter heller ikke at vi er på vej derhen. Tonen er hård, men der bliver løbende diskuteret om den er for hård og konflikter er uundgåelige når religion og sekulær tankegang mødes.
0
Oveditlevsen
Indlæg: 668
Tilmeldt: 18. jun 2016, 20:26
Kort karma: 20
Likede indlæg: 580

Re: Er muslimer vor tids jøder?

Indlægaf Oveditlevsen » 29. aug 2016, 09:14

icelady skrev:Ja.

Muslimer er blevet vores tids prügelknabe, som bliver skudt alt i skoene (og som oftest noget negativt).

Det er kvalmende at se, hvordan ellers normalt tænkende folk, går i fuldstændig selvsving over muslimer, og ingen problemer har med at ønske død og ødelæggelse over både muslimer og deres religion.


Jeg er absolut ikke blind for det faktum, at der findes radikale muslimer, som vitterlig er tossede i knolden og har en fanatisk tilgang til Vesten og Vestens traditioner/kulturelle værdier/etc.

men jeg er træt af, at man så fluks slår alle muslimer i hartkorn med dem og gerne vil svinge pisken over dem.

Tror du at det kan udvikle sig til noget lignende som man så i 30'ernes tyskland?
0
Brugeravatar
lillebjoern
Indlæg: 5395
Tilmeldt: 13. aug 2015, 15:39
Kort karma: 703
Likede indlæg: 10424

Re: Er muslimer vor tids jøder?

Indlægaf lillebjoern » 29. aug 2016, 09:16

Nej, det mener jeg bestemt ikke. Og jeg synes slet ikke det er sammenligneligt.
1
If you love something, set it free. Unless it’s a tiger.
:danse:
Brugeravatar
icelady
Moderator
Indlæg: 16251
Tilmeldt: 12. aug 2015, 06:56
Kort karma: 1069
Geografisk sted: Randers
Likede indlæg: 32473

Re: Er muslimer vor tids jøder?

Indlægaf icelady » 29. aug 2016, 09:22

Oveditlevsen skrev:Tror du at det kan udvikle sig til noget lignende som man så i 30'ernes tyskland?


Ja. Bortset fra at denne gang kommer repressalierne fra den menige borger og ikke systemet. Hvilket i min optik er endnu værrere.
2
....

“I do not see why man should not be as cruel as nature” -A. Hitler
Brugeravatar
kidkomb
Indlæg: 16302
Tilmeldt: 12. aug 2015, 19:31
Kort karma: 4454
Geografisk sted: Ude med riven
Likede indlæg: 47639

Re: Er muslimer vor tids jøder?

Indlægaf kidkomb » 29. aug 2016, 09:26

icelady skrev:
Oveditlevsen skrev:Tror du at det kan udvikle sig til noget lignende som man så i 30'ernes tyskland?


Ja. Bortset fra at denne gang kommer repressalierne fra den menige borger og ikke systemet. Hvilket i min optik er endnu værrere.

Er du klar over, hvor mange muslimer der er?
Det ville aldrig ske. Det skulle den muslimske verden nok sørge for. Og med rette.
0
Vær ligeglad med hvad andre mennesker tænker, men ikke hvad andre mennesker føler.
Man som i jeg.
Man må sige hvad man vil og betale hvad det koster.
Sissie er en chokoladegiraf. Sissie skal ikke på tur.
Brugeravatar
icelady
Moderator
Indlæg: 16251
Tilmeldt: 12. aug 2015, 06:56
Kort karma: 1069
Geografisk sted: Randers
Likede indlæg: 32473

Re: Er muslimer vor tids jøder?

Indlægaf icelady » 29. aug 2016, 09:29

kidkomb skrev:

Er du klar over, hvor mange muslimer der er?
Det ville aldrig ske. Det skulle den muslimske verden nok sørge for. Og med rette.


Ja, jeg ved godt hvor mange muslimer der er.

Det ændrer ikke på min holdning om, at Vesten er ude på en glidebane, der for mig minder om nazi-Tysklands hetz mod jøder.
1
....

“I do not see why man should not be as cruel as nature” -A. Hitler
Brugeravatar
Code71
Indlæg: 1509
Tilmeldt: 12. aug 2015, 16:55
Kort karma: 304
Geografisk sted: København
Likede indlæg: 3345

Re: Er muslimer vor tids jøder?

Indlægaf Code71 » 29. aug 2016, 09:40

Nej selvfølgelig er de ikke det og det vidner om en ekstrem mangel på historisk forståelse at påstå anderledes

feks:

- Jøder havde altid været en del af samfundet i europa. Muslimer er flyttet til i løbet af 30-40 år hvoraf det er gået rigtigt stærkt de sidste 15-20 især
- Da jøder flyttede til europa foregik det henover århundrede
- Jøder blev set skævt til bla fordi de blev beskyldt for at stjæle jobs og akkumulere utrolig rigdom, mens resten af befolkningen levede i armod
- Jøder er en race. Muslimer er en religion
- Jøder levede i fred med deres omgivelser og forlangte ikke særlige hensyn eller andet udover at de integrerede sig i samfundet
- Jøder har altid historisk været prügelknabe af en eller anden grund. Muslimer var i 20'erne og frem til start 50'erne anset som helte, da de hjalp de allierede i 2 verdenskrig
- Jøder udøvede ingen terroranslag

Rent faktisk ville det give meget mere mening at sammenligne flygtningestrømmen efter anden verdenskrig med situationen i dag. Men det har intet med jøder at gøre. Det var helt almindelige europæer af samtlige racer og religioner
0
Nå jeg hænger jo nok lidt ved. Så "lurer lidt" er suspenderet lige foreløbigt
Slettet bruger
Likede indlæg: 20787

Re: Er muslimer vor tids jøder?

Indlægaf Slettet bruger » 29. aug 2016, 10:54

icelady skrev:
Oveditlevsen skrev:Tror du at det kan udvikle sig til noget lignende som man så i 30'ernes tyskland?


Ja. Bortset fra at denne gang kommer repressalierne fra den menige borger og ikke systemet. Hvilket i min optik er endnu værrere.


Det kom i den grad fra menige borgere også. I måske 40 år før "systemet" også gik i gang. Ja jøderne oplevede vel chikane i nærmest alle de 2000 de har været i Europa.

Anyhow bryder jeg mig ikke om manien med at alt skal sammenlignes med anden verdenskrig. Som om anden verdenskrig er en slags skab der indeholder alt der kan ske, så man altid kan kigge ind i skabet og sige "det der sker nu er lige som det der ligger på hylde nr 3 i anden verdenskrigs-skabet". Det er hele tiden den nye hitler, de nye jøder, den nye churchill osv.

Det gør også at folk tro de kan forudse hvad en eller anden politiker gør. Hvis man erklæret at Putin eller Erdogan er den nye Hitler, så tror folk de kender deres DNAo ved noget om hvad Putin vil foretage sig. Men det er jo forkert, Putin er Putin og ikke Hitler. Hitler er død for længe siden. Man forvirrer bare sig selv ved bare at tænke Hitler Hitler Hitler og ikke at kigge på Putin selv.

Det var noget der skete den gang, men tingene har jo ændret sig, verden er "ny".
2
Slettet bruger
Likede indlæg: 20787

Re: Er muslimer vor tids jøder?

Indlægaf Slettet bruger » 29. aug 2016, 11:09

Worst Case scenario for muslimerne i Europa - og det tror jeg godt kan komme til at ske i Frankrig - det er det der skete i Spanien i 1609. Spanierne havde generobret well Spanien fra "maurerne", det havde været muslimsk i lang tid, og smed efterfølgende alle muslimerne ud af landet. Og jøderne røg også ud ved samme lejlighed. Dem der blev smidt ud slog sig ned i maghreb, nogen blev og konverterede til kristendommen.

Man kan også måske sammenligne med Uganda 1972, da Idi Amin gav alle inderne en måned til at pakke deres kufferter og fordufte.

Jeg kan slet slet ikke se at der ligger nogen holocaust i kortene. Heller ikke selv hvis de højreekstreme partier vandt regeringsmagten i hele Europa.
1
Brugeravatar
Aspargsen
Permanent bortvist
Indlæg: 2082
Tilmeldt: 14. aug 2015, 13:57
Kort karma: 53
Likede indlæg: 1375

Re: Er muslimer vor tids jøder?

Indlægaf Aspargsen » 29. aug 2016, 11:17

Nej de er ikke
de skal bare skrue ned for brugen af offer kortet (sådan cirka til omkring nulpunktet det ville være dejligt)
og holde op med terror, hvis de er utilfreds med deres liv bør de finde et øde sted og begå selvmord
1
NON-TRIMMER! - fordi utrimmede indlæg bare er bedre :rock:
Brugeravatar
Wizzze
Indlæg: 25005
Tilmeldt: 11. aug 2015, 13:16
Kort karma: 3673
Likede indlæg: 30002

Re: Er muslimer vor tids jøder?

Indlægaf Wizzze » 29. aug 2016, 12:17

Code71 skrev:Nej selvfølgelig er de ikke det og det vidner om en ekstrem mangel på historisk forståelse at påstå anderledes
Her er jeg helt enig
feks:

Men herfra går det galt!
- Jøder havde altid været en del af samfundet i europa. Muslimer er flyttet til i løbet af 30-40 år hvoraf det er gået rigtigt stærkt de sidste 15-20 især
Ikke sandt, Jøder var relativt nyankomne i mange europæiske samfund, som faktisk havde forbud mod jøder til op i 1800tallet, og mange jøder i vesteuropa var første eller anden generation efter de russiske pogromer
- Da jøder flyttede til europa foregik det henover århundrede
- Jøder blev set skævt til bla fordi de blev beskyldt for at stjæle jobs og akkumulere utrolig rigdom, mens resten af befolkningen levede i armod
Faktisk ikke, jøder var begrænset i hvilke erhverv de kunne udføre, netop for ikke at tage job fra lokale. De blev mest set skævt til fordi de var anderledes og så den gamle traver om at jøderne var skyld i Jesu død. Men ja efterhånden som de blev succesfulde indenfor de fag de måtte praktisere, så steg misundelsen
- Jøder er en race. Muslimer er en religion
Øhhh hvad? Jødedom er en religion lige så meget som Islam, der findes jøder af alle racer og har gjort det i årtusinder. Der findes Etiopiske og andre afrikanske jøder, helt ned til det sydlige afrika, der findes kinesiske stammer der er jøder, der findes jødiske tatarer, der findes indiske jøder osv. osv. Folk og stammer der har eksisteret i årtusinder. Da Muhammed flygtede fra Mekka til Medina, var nogen af hans første allierede i Medina de jødiske arabere. Det kom så senere til et voldsomt brud, som stadig ligger bag meget af konflikten mellem jøder og arabere i dag.
- Jøder levede i fred med deres omgivelser og forlangte ikke særlige hensyn eller andet udover at de integrerede sig i samfundet
- Jøder har altid historisk været prügelknabe af en eller anden grund. Ikke helt sandt, prøv at google Khazarriget f.eks.Muslimer var i 20'erne og frem til start 50'erne anset som helte, da de hjalp de allierede i 2 verdenskrig Tror du blander 1. og anden verdenskrig sammen. I første verdenskrig var araberne en allieret i kampen mod Osmannerriget, i anden verdenskrig var muslimerne primært tyskorienterede, dels pga. jødespørgsmålet, men lige så meget for at slippe af med englænderne og franskmændene som koloniherrer
- Jøder udøvede ingen terroranslag Virkelig, prøv at google Haganah og især Irgun

Rent faktisk ville det give meget mere mening at sammenligne flygtningestrømmen efter anden verdenskrig med situationen i dag. Men det har intet med jøder at gøre. Det var helt almindelige europæer af samtlige racer og religioner


Ja muslimer bliver lagt for had idag og mange politikere og grupper scorer billige point på at udråbe Islam og muslimer som skyld i alle problemer, men dem som sammenligner med forfølgelse af jøderne i 30´erne er sørgeligt historieløse, de 2 ting kan ikke sammenlignes!!
Senest rettet af Wizzze 29. aug 2016, 12:19, rettet i alt 1 gang.
9
Do as I say! :whip:
Brugeravatar
kidkomb
Indlæg: 16302
Tilmeldt: 12. aug 2015, 19:31
Kort karma: 4454
Geografisk sted: Ude med riven
Likede indlæg: 47639

Re: Er muslimer vor tids jøder?

Indlægaf kidkomb » 29. aug 2016, 12:17

icelady skrev:
kidkomb skrev:

Er du klar over, hvor mange muslimer der er?
Det ville aldrig ske. Det skulle den muslimske verden nok sørge for. Og med rette.


Ja, jeg ved godt hvor mange muslimer der er.

Det ændrer ikke på min holdning om, at Vesten er ude på en glidebane, der for mig minder om nazi-Tysklands hetz mod jøder.

Jeg tror vi taler om to forskellige ting faktisk.
Jeg taler om at nå dertil, hvor der bliver arrangeret systematiske drab på muslimer.
Du taler om mind-settet, ikke?
0
Vær ligeglad med hvad andre mennesker tænker, men ikke hvad andre mennesker føler.
Man som i jeg.
Man må sige hvad man vil og betale hvad det koster.
Sissie er en chokoladegiraf. Sissie skal ikke på tur.

Tilbage til "Politik, kultur og samfund"