Gymnasier opdeler elever efter etnicitet

Hvad sker der lige for verden?! Diskutér det her!
Brugeravatar
Animi
Indlæg: 7467
Tilmeldt: 24. okt 2015, 14:47
Kort karma: 823
Likede indlæg: 19509

Re: Gymnasier opdeler elever efter etnicitet

Indlægaf Animi » 14. sep 2016, 14:05

eks-Maupassant skrev:
Animi skrev:Jeg synes egentlig det er lidt "sjovt", at jeg der er opvokset på Vestegnen i en af de "værste" kommuner med flest forskellige etniciteter, har en helt anden oplevelse end andre :gruble:
Jeg vil sige at 80% af dem jeg kender med anden etnisk baggrund, betegner sig selv som danskere først og fremmest. Og vi havde aldrig et problem i gymnasiet med at dem med anden etnisk baggrund ikke ville deltage i noget - tværtimod var langt de fleste med til festerne, vognturen selvfølgelig og alle var med på vores tre studieture.


"Etniske" er jo ikke bare en masse kloner med præcis samme kulturelle bagage.

Måske var de kristne? Der er også kristne arabere der så af gode grunde ikke har noget imod alkohol.

Men der er jo mange grader af det. Mange tyrkere er alevittiske muslimer, og det er en meget mere løs udgave af islam, så der er ikke så meget hejs med baderi og fest med dem.

En del iranere er direkte ateister, og det er derfor de er stukket af fra Iran.

Det kan så være den enkle forklaring på det at blandt de "etniske" i din kommune/klasser har der været mange kristne/alevitter/løse udgaver af islam, og i andre kommuner er der overvægt af de strengere versioner af islam.


De var alle muslimer, men er da enig i at de nok mere var kultur-muslimer, og ikke særlige strikse i deres tro.
0
You know what the issue is with this world? Everyone wants a magical solution to their problem, and everyone refuses to believe in magic.
Slettet bruger
Likede indlæg: 20787

Re: Gymnasier opdeler elever efter etnicitet

Indlægaf Slettet bruger » 14. sep 2016, 14:06

dgd2007 skrev:
Jasmin skrev:Religion og kultur kan ikke altid adskilles, for hvis du vil opfattes som rettroende muslim, har du kun Allah for øje.
Derfor bevæger islamisk kultur sig ind på områder, hvor almindelige danskere ikke er vant til at se den. I kristendommen er der en tradition for at tænke religion og kultur som adskilte sfærer, mens man i islam har tradition for at tænke det ind som en helhed og da islam danner et altomfattende system er alt, hvad man ifølge islam behøver at vide, i trosindholdet, og der er der ikke brug for andre universelle regler.

Jeg er selv barn af indvandrerforældre og kender godt miljøet. Jeg arbejder også som frivillig på et mødested for primært muslimske piger og kan godt se den kulturkløft der ofte opstår. Der er desværre også et stort pres fra familie og omgangskreds på mange unge, med det resultat at de føler sig fanget mellem to kulturer.

Det tror jeg, du har ret i. Jeg vil dog sige, efter hvad jeg har læst osv., at hvis man spoler 100-200 år tilbage her i landet, spillede religionen også en meget mere dikterende rolle i dagliglivet. Måske ikke helt ned i detaljer om, hvordan man skulle vaske hænder og den slags, men alligevel. :)


Ahr ikke i 1916 da. Der havde Georg Brandes været i gang i lang tid. Og landet vrimlede vel med kommunister og andre der mente at religion var opium for folket og noget slemt og skadeligt.

Mere i 1816, men selv der var der masser af ting man ikke blandede religion ind i.
0
Slettet bruger
Likede indlæg: 20787

Re: Gymnasier opdeler elever efter etnicitet

Indlægaf Slettet bruger » 14. sep 2016, 14:12

Animi skrev:
eks-Maupassant skrev:
Animi skrev:Jeg synes egentlig det er lidt "sjovt", at jeg der er opvokset på Vestegnen i en af de "værste" kommuner med flest forskellige etniciteter, har en helt anden oplevelse end andre :gruble:
Jeg vil sige at 80% af dem jeg kender med anden etnisk baggrund, betegner sig selv som danskere først og fremmest. Og vi havde aldrig et problem i gymnasiet med at dem med anden etnisk baggrund ikke ville deltage i noget - tværtimod var langt de fleste med til festerne, vognturen selvfølgelig og alle var med på vores tre studieture.


"Etniske" er jo ikke bare en masse kloner med præcis samme kulturelle bagage.

Måske var de kristne? Der er også kristne arabere der så af gode grunde ikke har noget imod alkohol.

Men der er jo mange grader af det. Mange tyrkere er alevittiske muslimer, og det er en meget mere løs udgave af islam, så der er ikke så meget hejs med baderi og fest med dem.

En del iranere er direkte ateister, og det er derfor de er stukket af fra Iran.

Det kan så være den enkle forklaring på det at blandt de "etniske" i din kommune/klasser har der været mange kristne/alevitter/løse udgaver af islam, og i andre kommuner er der overvægt af de strengere versioner af islam.


De var alle muslimer, men er da enig i at de nok mere var kultur-muslimer, og ikke særlige strikse i deres tro.


Måske de var alevitter?

Tror faktisk man kan være alevit uden at vide man er det. Hvis forældrene er alevitter og lærer deres vaner videre uden at der tales en masse om religion kan man vel godt have de "løsere" vaner uden at vide hvorfor man har dem. Man er alevittisk muslim men tror man bare er standardmuslim uden at man tænker over det.

Det kommer jo an på hvor meget man snakker om det. Jeg tror hvis man havde rundspurgt rundt i min gym klasse da vi var 18 var der nok ikke mange der ville vide at de var "lutheransk protestantiske", men de ville tro de bare var "kristne".
0
Brugeravatar
Animi
Indlæg: 7467
Tilmeldt: 24. okt 2015, 14:47
Kort karma: 823
Likede indlæg: 19509

Re: Gymnasier opdeler elever efter etnicitet

Indlægaf Animi » 14. sep 2016, 14:17

eks-Maupassant skrev:Måske de var alevitter?

Tror faktisk man kan være alevit uden at vide man er det. Hvis forældrene er alevitter og lærer deres vaner videre uden at der tales en masse om religion kan man vel godt have de "løsere" vaner uden at vide hvorfor man har dem. Man er alevittisk muslim men tror man bare er standardmuslim uden at man tænker over det.

Det kommer jo an på hvor meget man snakker om det. Jeg tror hvis man havde rundspurgt rundt i min gym klasse da vi var 18 var der nok ikke mange der ville vide at de var "lutheransk protestantiske", men de ville tro de bare var "kristne".


"Officielt" var de fleste sunnier, et par stykker var shia. Men som du selv siger, kan det sagtens være at deres vaner og levestil mere har lænet sig op af alevit.
Det du skriver minder faktisk lidt om mig selv - jeg har altid bare tænkt på mig selv som en protestant fordi det er det de fleste er i Danmark. Indtil jeg havde om grundtvigianismen på Uni og tænkte "Gud, jeg er sgu da SÅ meget grundtvigianer" :D
0
You know what the issue is with this world? Everyone wants a magical solution to their problem, and everyone refuses to believe in magic.
Slettet bruger
Likede indlæg: 20787

Re: Gymnasier opdeler elever efter etnicitet

Indlægaf Slettet bruger » 14. sep 2016, 14:30

Animi skrev:
eks-Maupassant skrev:Måske de var alevitter?

Tror faktisk man kan være alevit uden at vide man er det. Hvis forældrene er alevitter og lærer deres vaner videre uden at der tales en masse om religion kan man vel godt have de "løsere" vaner uden at vide hvorfor man har dem. Man er alevittisk muslim men tror man bare er standardmuslim uden at man tænker over det.

Det kommer jo an på hvor meget man snakker om det. Jeg tror hvis man havde rundspurgt rundt i min gym klasse da vi var 18 var der nok ikke mange der ville vide at de var "lutheransk protestantiske", men de ville tro de bare var "kristne".


"Officielt" var de fleste sunnier, et par stykker var shia. Men som du selv siger, kan det sagtens være at deres vaner og levestil mere har lænet sig op af alevit.
Det du skriver minder faktisk lidt om mig selv - jeg har altid bare tænkt på mig selv som en protestant fordi det er det de fleste er i Danmark. Indtil jeg havde om grundtvigianismen på Uni og tænkte "Gud, jeg er sgu da SÅ meget grundtvigianer" :D


Ak ja, der går mange grundtvigianere rundt derude der aldrig har hørt om Grundtvig :)
1
Brugeravatar
dgd2007
Indlæg: 23772
Tilmeldt: 26. aug 2015, 20:59
Kort karma: 1202
Likede indlæg: 22015

Re: Gymnasier opdeler elever efter etnicitet

Indlægaf dgd2007 » 14. sep 2016, 14:33

eks-Maupassant skrev:Ahr ikke i 1916 da. Der havde Georg Brandes været i gang i lang tid. Og landet vrimlede vel med kommunister og andre der mente at religion var opium for folket og noget slemt og skadeligt.

Mere i 1816, men selv der var der masser af ting man ikke blandede religion ind i.

OK, så siger vi 200 år ... :)
Men det har jo også været forskelligt i forskellige miljøer. Hans Kirks "Fiskerne" er fra 1928. Den var vist samtidig, ikke historisk.
0
Slettet bruger
Likede indlæg: 20787

Re: Gymnasier opdeler elever efter etnicitet

Indlægaf Slettet bruger » 14. sep 2016, 14:44

dgd2007 skrev:
eks-Maupassant skrev:Ahr ikke i 1916 da. Der havde Georg Brandes været i gang i lang tid. Og landet vrimlede vel med kommunister og andre der mente at religion var opium for folket og noget slemt og skadeligt.

Mere i 1816, men selv der var der masser af ting man ikke blandede religion ind i.

OK, så siger vi 200 år ... :)
Men det har jo også været forskelligt i forskellige miljøer. Hans Kirks "Fiskerne" er fra 1928. Den var vist samtidig, ikke historisk.


Ja og Tom Kristensen "Hævrærk" er fra 1930, det er ikke just kristendom der fylder meget i folks dagligdag i den bog :)
0
Brugeravatar
Tux
Indlæg: 3042
Tilmeldt: 12. aug 2015, 18:36
Kort karma: 182
Likede indlæg: 5787

Re: Gymnasier opdeler elever efter etnicitet

Indlægaf Tux » 14. sep 2016, 14:51

Aspargsen skrev:
Tux skrev:
Det gør Aspargsen ved at skrive at man ikke kan være muslim og dansker på samme tid - hvilket er det jeg opponerer imod. I den kontekst bidrager du egentlig ikke med noget..


"

"Problemet er, at det er deres religion der forbyder dem det,"

"Hvad man skal forstå er, at når danske elever ikke vil gå sammen med en overvægt af ikke etniske elever, så er det fordi de ikke kan have samme ungdomskultur som på et gymnasium med flere danske elever. "

" problemer pga kulturforskelle i klasser med massiv overvægt af ikke etniske danskere."

"Det er da ikke sådan, at alle kulturer nødvendigvis er lige gode? Man må da gerne synes, at den kultur, man selv er en del af, er bedre, og at man gerne vil gå i gymnasiet et sted, hvor den er fremherskende?"

"En undersøgelse (kan desværre ikke huske hvilken) viste, at 30% af danskerne var meget imod, at deres barn giftede sig med en muslim, mens 70% af muslimerne var meget imod, at deres barn giftede sig med en dansker."


Men selvfølgelig er det kun mig der mener det :forvirret:


Hvad har dit indlæg med mit at Gøre?

Du har stadig ikke svaret på hvad der præcis gør at muslimer ikke kan være danskere.. Og før du skærer alle over en kam, så husk at der også findes moderate muslimer, som ikke går ind Sharia og den slags..

Det er godt nok ikke mærkeligt det står skidt til med integrationen, hvis man dømmer folk ude på baggrund af deres religion..
0
Slettet bruger
Likede indlæg: 20787

Re: Gymnasier opdeler elever efter etnicitet

Indlægaf Slettet bruger » 14. sep 2016, 14:54

dgd2007 skrev:
eks-Maupassant skrev:Ahr ikke i 1916 da. Der havde Georg Brandes været i gang i lang tid. Og landet vrimlede vel med kommunister og andre der mente at religion var opium for folket og noget slemt og skadeligt.

Mere i 1816, men selv der var der masser af ting man ikke blandede religion ind i.

OK, så siger vi 200 år ... :)
Men det har jo også været forskelligt i forskellige miljøer. Hans Kirks "Fiskerne" er fra 1928. Den var vist samtidig, ikke historisk.


Men det har jo været ret løst i lang tid.

Den her statue er fra 1828

Billede

Vi har været OK med nøgne damer i den offentlige rum i rigtigt mange 100 år, startende en 1500-1600 års penge.

Og jeg tror da at mange muslimske lande den dag i dag ikke er et sted hende hvor man kan stille en statue af en nøgen kvinde op i det offentlige rum?
0
Brugeravatar
dgd2007
Indlæg: 23772
Tilmeldt: 26. aug 2015, 20:59
Kort karma: 1202
Likede indlæg: 22015

Re: Gymnasier opdeler elever efter etnicitet

Indlægaf dgd2007 » 14. sep 2016, 14:58

eks-Maupassant skrev:Ja og Tom Kristensen "Hævrærk" er fra 1930, det er ikke just kristendom der fylder meget i folks dagligdag i den bog :)

Men det gør den i Fiskerne. Jeg er ikke helt sikker på, hvor du vil hen? :gruble:
0
Slettet bruger
Likede indlæg: 20787

Re: Gymnasier opdeler elever efter etnicitet

Indlægaf Slettet bruger » 14. sep 2016, 15:02

dgd2007 skrev:
eks-Maupassant skrev:Ja og Tom Kristensen "Hævrærk" er fra 1930, det er ikke just kristendom der fylder meget i folks dagligdag i den bog :)

Men det gør den i Fiskerne. Jeg er ikke helt sikker på, hvor du vil hen? :gruble:


Jeg har ikke læst Fiskerne :blush:

Jeg vil bare derhen at der har været ikke-kristne miljøer i rigtig lang tid her tilllands, og at vi ikke har haft et samfund hvor religionen så at sige tager al pladsen i rigtigt lang tid.
0
Slettet bruger
Likede indlæg: 20787

Re: Gymnasier opdeler elever efter etnicitet

Indlægaf Slettet bruger » 14. sep 2016, 15:09

dgd2007 skrev:
Peter Post skrev:En god artikel.
Er meget enig med den unge mand.

http://politiken.dk/debat/ECE3380314/je ... n-hverdag/

Ja, de der argumenterer (som det blev gjort i begyndelsen af tråden), at alle er danskere, og det kun er pga. hudfarven ... det virker, som om de ikke helt har sat sig ind, hvor forskellig en gymnasietid med stort overtal af indvandrere må være, lige så snart man dykker ned i de konkrete eksempler.

Og det har selvfølgelig ikke noget med hudfarve at gøre. Det er et spørgsmål om, hvilke traditioner folk er vokset op med.

Han nævner fx:
Et godt eksempel er vores studenterkørsel. Den klasse, der lige er gået ud, 2 år over mig, havde stablet en aftale på benene omkring alkoholindtagelse på vognturen.

De etniske danskere, der ønskede at drikke alkohol, stod i en situation, hvor de var i holdningsmæssigt mindretal om en tradition, som man efter min overbevisning ikke burde stemme om. Det endte med, at vognen blev delt op med en zone, hvor det var tilladt at drikke, og en zone, hvor det ikke var.

Desuden var turen planlagt således, at de ikke-drikkendes huse lå først på ruten, så de kunne stige af, når de ankom, og de få, der havde lyst til at drikke, blev tilbage på vognen.

Jeg mener, at det nedbryder en tradition, som mange kigger tilbage på som gode ungdomsminder.


Og selvfølgelig den, hvor alle indvandrerpigerne boykottede skoleballerne,
fordi der ikke var minimumskrav til kjolelængde. Man kan sige, det er småting ... men jeg kan da se, at en masse sjove ting fra min egen skoletid slet ikke ville mulige på sådan en skole. Så at det ikke skulle betyde noget, er efter min mening skørt at påstå.


Bare det at gå på et gymnasium hvor pigerne boykotter festerne :boo:

Det er jo 99% af ens motivation for at gå på gym der ryger bare med det.
0
Brugeravatar
Advocatus-Diaboli
Permanent bortvist
Indlæg: 1563
Tilmeldt: 8. mar 2016, 15:10
Kort karma: 238
Likede indlæg: 2220

Re: Gymnasier opdeler elever efter etnicitet

Indlægaf Advocatus-Diaboli » 14. sep 2016, 15:15

Peter Post skrev:En god artikel.
Er meget enig med den unge mand.

http://politiken.dk/debat/ECE3380314/je ... n-hverdag/


Han må føle sig lige så ensom som et juletræ i Egedalsvænge.
1
Listen, I'm a nice person - so if I'm an asshole to you, you need to ask yourself why.
Slettet bruger
Likede indlæg: 20787

Re: Gymnasier opdeler elever efter etnicitet

Indlægaf Slettet bruger » 14. sep 2016, 18:16

Nyt indlæg i Politiken. http://politiken.dk/debat/ECE3382104/vi ... er-trives/

Dem her accepterer åbenbart virkeligheden, og de foreslår at skabe en slags kvotesystem. Dvs at et antal "hvide" elever evt vil blive tvunget til at gå på et "brunt" gymnasium eller vel nok omvendt.

Det hedder "bussing" i USA og er blevet gjort i mange år https://en.wikipedia.org/wiki/Desegregation_busing
0
Petrix
Indlæg: 3745
Tilmeldt: 8. apr 2016, 18:00
Kort karma: 174
Likede indlæg: 3632

Re: Gymnasier opdeler elever efter etnicitet

Indlægaf Petrix » 14. sep 2016, 19:52

eks-Maupassant skrev:Nyt indlæg i Politiken. http://politiken.dk/debat/ECE3382104/vi ... er-trives/

Dem her accepterer åbenbart virkeligheden, og de foreslår at skabe en slags kvotesystem. Dvs at et antal "hvide" elever evt vil blive tvunget til at gå på et "brunt" gymnasium eller vel nok omvendt.

Det hedder "bussing" i USA og er blevet gjort i mange år https://en.wikipedia.org/wiki/Desegregation_busing


Jeg er ret enig I den betragtning som bliver fremført i Politikken. Det frie skolevalg skaber hvide og brune skoler.
Samfundet er i den grad ved at blive opdelt med folkets accept.
0
27102021

Tilbage til "Politik, kultur og samfund"