Aktiv dødshjælp

Hvad sker der lige for verden?! Diskutér det her!

Er du for aktiv dødshjælp i Danmark?

Ja
45
90%
Nej
5
10%
 
Afgivne stemmer: 50
Brugeravatar
Torn
Indlæg: 2823
Tilmeldt: 29. dec 2015, 10:21
Kort karma: 169
Likede indlæg: 3451

Aktiv dødshjælp

Indlægaf Torn » 12. sep 2016, 14:25

En debat, vi vist har set før og som det er svært at finde enighed om. Jeg læste* netop om den 78 årige mand, der idømmes fængselsstraf for medlidenhedsdrab på sin hustru. Jeg synes jo, at han gjorde det rigtige og alligevel har jeg svært ved at stemme for aktiv dødshjælp.

Er du for eller imod aktiv dødshjælp i Danmark? Hvorfor? I hvilke tænkelige former kunne aktiv dødshjælp om muligt eksistere? Og hvilke problematikker er der forbundet med aktiv dødshjælp?


*læs med: http://www.dr.dk/nyheder/indland/78-aarig-idoemt-50-dages-betinget-faengsel-medlidenhedsdrab-paa-hustru
og
http://www.etik.dk/aktiv-doedshjaelp
0
Akehurst2
Indlæg: 14144
Tilmeldt: 11. aug 2015, 18:17
Kort karma: 1259
Likede indlæg: 40585

Re: Aktiv dødshjælp

Indlægaf Akehurst2 » 12. sep 2016, 14:37

Torn skrev:En debat, vi vist har set før og som det er svært at finde enighed om. Jeg læste* netop om den 78 årige mand, der idømmes fængselsstraf for medlidenhedsdrab på sin hustru. Jeg synes jo, at han gjorde det rigtige og alligevel har jeg svært ved at stemme for aktiv dødshjælp.

Er du for eller imod aktiv dødshjælp i Danmark? Hvorfor? I hvilke tænkelige former kunne aktiv dødshjælp om muligt eksistere? Og hvilke problematikker er der forbundet med aktiv dødshjælp?


*læs med: http://www.dr.dk/nyheder/indland/78-aarig-idoemt-50-dages-betinget-faengsel-medlidenhedsdrab-paa-hustru
og
http://www.etik.dk/aktiv-doedshjaelp


Jeg synes præcis det samme.

Jeg går ikke ind for aktiv dødshjælp, men den her sag er så hjerteskærende, at jeg ikke kan bebrejde manden det mindste. Det er så stor en kærlighedsgerning, han har udført.
0
HerErJeg
Indlæg: 4191
Tilmeldt: 5. jan 2016, 07:51
Kort karma: 108
Likede indlæg: 5014

Re: Aktiv dødshjælp

Indlægaf HerErJeg » 12. sep 2016, 14:50

Lovgivningen tillader det ikke, og han vil aldrig kunne blive pure frifundet, for det har jo fundet sted.
Jeg synes de 50 dages betinget er et fint symbol på, at det egentlig er accepteret som handling, men systemet tillader bare ikke at gøre det straffrit.
4
Brugeravatar
LadyFox
Indlæg: 19609
Tilmeldt: 27. dec 2015, 19:02
Kort karma: 2443
Geografisk sted: Kbh
Likede indlæg: 46091

Re: Aktiv dødshjælp

Indlægaf LadyFox » 12. sep 2016, 14:56

Ja, jeg går ind for aktiv dødshjælp. Og var det min mand der lå der, så havde jeg gjort det samme, og jeg håber nogen vil gøre det samme for mig hvis jeg en dag ligger med kroniske smerter og ikke længere finder mit liv værdigt. Jeg får også mine kæledyr aflivet hvis de lider og der ikke er noget at gøre ved det.
Jeg kan ikke se fordelene ved at holde syge mennesker med kroniske smerter i live, imod deres vilje. Selvfølgelig skulle der laves nogle regler omkring hvordan og hvorledes det skulle fungere, og at finde ud af dem er jeg nok ikke den rette til. Og jeg mener ikke at der er nogle der skulle tvinges til at udøve aktiv dødshjælp hvis de er imod det.

Men jeg mener i hvert fald at folk skal have lov til at sige stop når en sygdom har taget over, og fremtiden kun vil byde på dårligdom.
4
...
JoyNips
Indlæg: 12052
Tilmeldt: 21. dec 2015, 12:25
Kort karma: 1386
Likede indlæg: 33895

Re: Aktiv dødshjælp

Indlægaf JoyNips » 12. sep 2016, 14:56

Aktiv dødshjælp som i "assisteret selvmord", ja. Men ikke som i "drab på begæring". Hvor linjen så præcist går mellem de to synes jeg kan være vanskeligt at afgøre.
0
“Man kan blive taget på røven. Og man kan blive taget røven på. Begge dele kan være dejligt. Men begge dele kan også være det modsatte. Sådan er livet.”
- Onkel Reje
Brugeravatar
Torn
Indlæg: 2823
Tilmeldt: 29. dec 2015, 10:21
Kort karma: 169
Likede indlæg: 3451

Re: Aktiv dødshjælp

Indlægaf Torn » 12. sep 2016, 14:58

JoyNips skrev:Aktiv dødshjælp som i "assisteret selvmord", ja. Men ikke som i "drab på begæring". Hvor linjen så præcist går mellem de to synes jeg kan være vanskeligt at afgøre.


Kan du uddybe "drab på begæring"? Ville det fx være som i dette tilfælde, hvor konen er lam og ikke i stand til at begå selvmord?
0
Brugeravatar
Advocatus-Diaboli
Permanent bortvist
Indlæg: 1563
Tilmeldt: 8. mar 2016, 15:10
Kort karma: 238
Likede indlæg: 2220

Re: Aktiv dødshjælp

Indlægaf Advocatus-Diaboli » 12. sep 2016, 15:36

Torn skrev:Er du for eller imod aktiv dødshjælp i Danmark? Hvorfor? I hvilke tænkelige former kunne aktiv dødshjælp om muligt eksistere? Og hvilke problematikker er der forbundet med aktiv dødshjælp?


Jeg har været for eutanasi - både aktiv og passiv - lige siden jeg var gammel nok til at forstå hvad det var. (Bare for at slutte cirklen, så er jeg såmænd også for abort og dødsstraf).

Bevares, det skal nok ikke foregå hjemme i garagen på bedste beskub efter en udprintet vejledning fra nettet. Men det skulle kunne være muligt at tjekke ind på et hospice eller lignende, lige få sikret/dokumenteret at man er myndig og at man stadig er fornuftsmæssigt i stand til at træffe beslutninger. Man kunne evt. indlægge en venteperiode på et par uger - lidt ligesom når man køber et våben i USA. Dels så at personalet kan observere at man er klar i hovedet over et længere tidsrum, dels så at der er rig mulighed for at fortryde.

Men der skal ikke ske motivanalyse eller smagsdommeri af hvad der ligger til grund for beslutningen! Det kommer ikke andre ved, og så længe at man er myndig og fornuftig, og står ved det efter et par ugers observation, så er der ikke andre der skal kunne forhindre det pga. smagsdommeri. Jeg er på nippet til at sige at det skulle forbydes folk at spørge om årsagen.
2
Listen, I'm a nice person - so if I'm an asshole to you, you need to ask yourself why.
Brugeravatar
Advocatus-Diaboli
Permanent bortvist
Indlæg: 1563
Tilmeldt: 8. mar 2016, 15:10
Kort karma: 238
Likede indlæg: 2220

Re: Aktiv dødshjælp

Indlægaf Advocatus-Diaboli » 12. sep 2016, 15:42

Torn skrev:
JoyNips skrev:Aktiv dødshjælp som i "assisteret selvmord", ja. Men ikke som i "drab på begæring". Hvor linjen så præcist går mellem de to synes jeg kan være vanskeligt at afgøre.


Kan du uddybe "drab på begæring"? Ville det fx være som i dette tilfælde, hvor konen er lam og ikke i stand til at begå selvmord?


Fra Forum Advokater:

I dansk ret har man en særlig regel, der gælder tilfælde, hvor den dræbte selv har ønsket at blive dræbt. Der findes to regler, den ene handler om hjælp til selvmord og den anden om drab på begæring.

Straffelovens § 239:
"Den, som dræber en anden efter dennes bestemte begæring, straffes med fængsel indtil 3 år eller med hæfte ikke under 60 dage". Reglen skal tages bogstaveligt. Der skal være tale om en bestemt begæring. Den skal være klar og den der beder om det, skal være tilregnelig og gammel nok til at forstå samtykkets betydning. En begæring kan (naturligvis) kaldes tilbage når det skal være og det antages, at den af sig selv falder bort efter nogen tid.

Straffelovens § 240:
"Den, som medvirker til at nogen berøver sig selv livet, straffes med bøde eller hæfte. Hvis handlingen foretages af egennyttige bevæggrunde, er straffen fængsel indtil 3 år?".
I modsætning til § 239 er der her tale om, at den der ønsker at dø, selv udfører den afgørende handling, men får hjælp hertil. Også her kræves, at den dræbte skal være i stand til at forstå rækkevidden af anmodningen om hjælp til at begå selvmord. Der kan være tale om både fysisk og psykisk hjælp.


http://forumorientering.dk/aktiv-d%C3%B ... 9bLfs5OK70
0
Listen, I'm a nice person - so if I'm an asshole to you, you need to ask yourself why.
Brugeravatar
Hunkat
Indlæg: 7787
Tilmeldt: 20. aug 2015, 03:20
Kort karma: 574
Geografisk sted: Mellem månen og en drøm
Likede indlæg: 19143

Re: Aktiv dødshjælp

Indlægaf Hunkat » 12. sep 2016, 15:46

Jeg er for, i særlige situationer. Situationer hvor fagfolk (læger, psykologer osv.) har været inde over, både for at slå fast at en person er ved sine fulde fem men også for at dokumenterer at der er en grund, som f.eks. i den omtalte sag. Ekstrem smerte, så forringede livsvilkår at det ikke giver mening at leve videre, total lammelse eller fravær af sansning er alle gode grunde i min bog.

Hvis jeg kunne bestemme skulle der være en henvisningsprocess som den man kender fra f.eks. Holland.
De pårørende skulle ikke have noget at skulle have sagt, men man kunne sagtens tænke sig at man tilbød samtaler eller psykologtimer til det nærmeste familie.
0
L'enfer, c'est les autres

First debat-mover :rock:

Persnikedy skrev
Hun er så på tværs at de skal have fat i de slæbebåde fra Suez kanalen
Brugeravatar
Advocatus-Diaboli
Permanent bortvist
Indlæg: 1563
Tilmeldt: 8. mar 2016, 15:10
Kort karma: 238
Likede indlæg: 2220

Re: Aktiv dødshjælp

Indlægaf Advocatus-Diaboli » 12. sep 2016, 15:47

Hunkat skrev:Jeg er for, i særlige situationer. Situationer hvor fagfolk (læger, psykologer osv.) har været inde over, både for at slå fast at en person er ved sine fulde fem men også for at dokumenterer at der er en grund, som f.eks. i den omtalte sag. Ekstrem smerte, så forringede livsvilkår at det ikke giver mening at leve videre, total lammelse eller fravær af sansning er alle gode grunde i min bog.



Og hvem skal lave facitlisten over gode grunde?
0
Listen, I'm a nice person - so if I'm an asshole to you, you need to ask yourself why.
Brugeravatar
Torn
Indlæg: 2823
Tilmeldt: 29. dec 2015, 10:21
Kort karma: 169
Likede indlæg: 3451

Re: Aktiv dødshjælp

Indlægaf Torn » 12. sep 2016, 15:48

Advocatus-Diaboli skrev:
Torn skrev:
JoyNips skrev:Aktiv dødshjælp som i "assisteret selvmord", ja. Men ikke som i "drab på begæring". Hvor linjen så præcist går mellem de to synes jeg kan være vanskeligt at afgøre.


Kan du uddybe "drab på begæring"? Ville det fx være som i dette tilfælde, hvor konen er lam og ikke i stand til at begå selvmord?


Fra Forum Advokater:

I dansk ret har man en særlig regel, der gælder tilfælde, hvor den dræbte selv har ønsket at blive dræbt. Der findes to regler, den ene handler om hjælp til selvmord og den anden om drab på begæring.

Straffelovens § 239:
"Den, som dræber en anden efter dennes bestemte begæring, straffes med fængsel indtil 3 år eller med hæfte ikke under 60 dage". Reglen skal tages bogstaveligt. Der skal være tale om en bestemt begæring. Den skal være klar og den der beder om det, skal være tilregnelig og gammel nok til at forstå samtykkets betydning. En begæring kan (naturligvis) kaldes tilbage når det skal være og det antages, at den af sig selv falder bort efter nogen tid.

Straffelovens § 240:
"Den, som medvirker til at nogen berøver sig selv livet, straffes med bøde eller hæfte. Hvis handlingen foretages af egennyttige bevæggrunde, er straffen fængsel indtil 3 år?".
I modsætning til § 239 er der her tale om, at den der ønsker at dø, selv udfører den afgørende handling, men får hjælp hertil. Også her kræves, at den dræbte skal være i stand til at forstå rækkevidden af anmodningen om hjælp til at begå selvmord. Der kan være tale om både fysisk og psykisk hjælp.


http://forumorientering.dk/aktiv-d%C3%B ... 9bLfs5OK70


Tak.
0
Brugeravatar
Hunkat
Indlæg: 7787
Tilmeldt: 20. aug 2015, 03:20
Kort karma: 574
Geografisk sted: Mellem månen og en drøm
Likede indlæg: 19143

Re: Aktiv dødshjælp

Indlægaf Hunkat » 12. sep 2016, 15:53

Advocatus-Diaboli skrev:
Hunkat skrev:Jeg er for, i særlige situationer. Situationer hvor fagfolk (læger, psykologer osv.) har været inde over, både for at slå fast at en person er ved sine fulde fem men også for at dokumenterer at der er en grund, som f.eks. i den omtalte sag. Ekstrem smerte, så forringede livsvilkår at det ikke giver mening at leve videre, total lammelse eller fravær af sansning er alle gode grunde i min bog.



Og hvem skal lave facitlisten over gode grunde?


Nu behøvede der jo ikke eksistere en udtømmende liste, men hvis man skulle have noget at gå ud fra kunne den være lavet af overstående fagpersoner som eksempler på livssituationer hvor mennesker kan have et ønske om at forkorte livet, nogle gange betydeligt.

Hvis det skal tilbyde som sundhedstilbud i det offentlige så skal det være en behandling af en tilstand som konstateres af en læge/psykolog. Det er sådan vores system fungerer og det synes jeg personligt er meget passende. I dit eksempel er det en service på line med at køre med bussen, sådan groft stillet op. Der ser vi nok fundamentalt forskelligt på det. Som parallel kan man jo sige at jeg heller ikke får morfin på recept bare fordi jeg har lyst til det, heller ikke hen over et par uger.
0
L'enfer, c'est les autres

First debat-mover :rock:

Persnikedy skrev
Hun er så på tværs at de skal have fat i de slæbebåde fra Suez kanalen
Brugeravatar
Advocatus-Diaboli
Permanent bortvist
Indlæg: 1563
Tilmeldt: 8. mar 2016, 15:10
Kort karma: 238
Likede indlæg: 2220

Re: Aktiv dødshjælp

Indlægaf Advocatus-Diaboli » 12. sep 2016, 16:05

Hunkat skrev:
Advocatus-Diaboli skrev:
Hunkat skrev:Jeg er for, i særlige situationer. Situationer hvor fagfolk (læger, psykologer osv.) har været inde over, både for at slå fast at en person er ved sine fulde fem men også for at dokumenterer at der er en grund, som f.eks. i den omtalte sag. Ekstrem smerte, så forringede livsvilkår at det ikke giver mening at leve videre, total lammelse eller fravær af sansning er alle gode grunde i min bog.



Og hvem skal lave facitlisten over gode grunde?


Nu behøvede der jo ikke eksistere en udtømmende liste, men hvis man skulle have noget at gå ud fra kunne den være lavet af overstående fagpersoner som eksempler på livssituationer hvor mennesker kan have et ønske om at forkorte livet, nogle gange betydeligt.

Hvis det skal tilbyde som sundhedstilbud i det offentlige så skal det være en behandling af en tilstand som konstateres af en læge/psykolog. Det er sådan vores system fungerer og det synes jeg personligt er meget passende.


Men apropos hvordan vores system virker: Hvis det skal være et offentligt tilbud, så er du også nødt til at komme med en liste over "grunde, der er gode nok", hvis du vil have det kriterie, at de har en "god grund". For hvis det offentlige giver afslag på eutanasi fordi de vurderer at man ikke opfylder kravene, så har personen ret til at klage, og systemet har pligt til at vejlede. Det er sådan set en af grundene til at jeg valgte hospice som løsning.

Desuden er det forbudt for det offentlige at sætte skøn under regel. Så man kan ikke (må ikke) lave et katalog over eksempler på livssituationer, der skal resultere i en bestemt afgørelse - i dette tilfælde at grunden anses for værende god nok. Der skal ske en konkret vurdering af hvert enkelt tilfælde.
0
Listen, I'm a nice person - so if I'm an asshole to you, you need to ask yourself why.
Brugeravatar
Hunkat
Indlæg: 7787
Tilmeldt: 20. aug 2015, 03:20
Kort karma: 574
Geografisk sted: Mellem månen og en drøm
Likede indlæg: 19143

Re: Aktiv dødshjælp

Indlægaf Hunkat » 12. sep 2016, 16:17

Advocatus-Diaboli skrev:
Hunkat skrev:
Advocatus-Diaboli skrev:
Hunkat skrev:Jeg er for, i særlige situationer. Situationer hvor fagfolk (læger, psykologer osv.) har været inde over, både for at slå fast at en person er ved sine fulde fem men også for at dokumenterer at der er en grund, som f.eks. i den omtalte sag. Ekstrem smerte, så forringede livsvilkår at det ikke giver mening at leve videre, total lammelse eller fravær af sansning er alle gode grunde i min bog.



Og hvem skal lave facitlisten over gode grunde?


Nu behøvede der jo ikke eksistere en udtømmende liste, men hvis man skulle have noget at gå ud fra kunne den være lavet af overstående fagpersoner som eksempler på livssituationer hvor mennesker kan have et ønske om at forkorte livet, nogle gange betydeligt.

Hvis det skal tilbyde som sundhedstilbud i det offentlige så skal det være en behandling af en tilstand som konstateres af en læge/psykolog. Det er sådan vores system fungerer og det synes jeg personligt er meget passende.


Men apropos hvordan vores system virker: Hvis det skal være et offentligt tilbud, så er du også nødt til at komme med en liste over "grunde, der er gode nok", hvis du vil have det kriterie, at de har en "god grund". For hvis det offentlige giver afslag på eutanasi fordi de vurderer at man ikke opfylder kravene, så har personen ret til at klage, og systemet har pligt til at vejlede. Det er sådan set en af grundene til at jeg valgte hospice som løsning.

Desuden er det forbudt for det offentlige at sætte skøn under regel. Så man kan ikke (må ikke) lave et katalog over eksempler på livssituationer, der skal resultere i en bestemt afgørelse - i dette tilfælde at grunden anses for værende god nok. Der skal ske en konkret vurdering af hvert enkelt tilfælde.


Nu tror jeg også du læser noget ind i mit svar som ikke var tiltænkt. Jeg sagde ikke der skulle være et katalog over 'gode grunde' som skal resulterer i en bestemt afgørelse. Der er masser af eksempler på vejledninger til lovgivning som giver eksempler på hvor lovgivningen kan komme i spil i forskellige situationer. Det er helt normalt at man har eksempler udformet fra central hold til hvordan bestemt lovgivning skal læses. Det er jo netop det det er, eksempler. Ikke en retteguide hvor 1+1 =2.

Jeg skriver allerede i det første indlæg at der skal være fagpersonale inde over, netop til at lavet et skøn.

At man skulle tilbyde klagevejledning er ikke en dårlig ting i min optik uanset hvad du synes om den mulighed. Ej heller muligheden for at lave en liste over 'gode' grunde. Det har fungeret andre steder i verden.
0
L'enfer, c'est les autres

First debat-mover :rock:

Persnikedy skrev
Hun er så på tværs at de skal have fat i de slæbebåde fra Suez kanalen
Brugeravatar
Advocatus-Diaboli
Permanent bortvist
Indlæg: 1563
Tilmeldt: 8. mar 2016, 15:10
Kort karma: 238
Likede indlæg: 2220

Re: Aktiv dødshjælp

Indlægaf Advocatus-Diaboli » 12. sep 2016, 16:39

Hunkat skrev:
Nu tror jeg også du læser noget ind i mit svar som ikke var tiltænkt.


Jeg tror nu mere jeg får øje på nogle problemstillinger ved din model, som du ikke selv havde set.

Jeg sagde ikke der skulle være et katalog over 'gode grunde' som skal resulterer i en bestemt afgørelse. Der er masser af eksempler på vejledninger til lovgivning som giver eksempler på hvor lovgivningen kan komme i spil i forskellige situationer. Det er helt normalt at man har eksempler udformet fra central hold til hvordan bestemt lovgivning skal læses. Det er jo netop det det er, eksempler. Ikke en retteguide hvor 1+1 =2.


Det er ikke vejledninger, vi taler om. Vejledninger opstiller ikke kriterier, og de er ikke juridisk bindende. Du sagde selv at et kriterie var, at de havde en god grund. Så det betyder at nogen skal vurdere hvad der er "god (nok) grund" - det er konsekvensen, at det du foreslår.

Du kan da godt beslutte ved lov, at tilladelse gives ved fagligt skøn. Men eftersom det er dit forslag, så må du også kunne argumentere for hvordan dette skøn skal foretages, hvilke råderum dette skøn ligger indenfor, hvad der sker hvis sygehus A skønner nej, men sygehus B skønner ja, hvilke grunde der vil føre til afslag, osv.. Det er lige lovligt gratis at sige at der bare skal være et skøn, uden at forholde sig til hvordan og hvorledes.

Jeg skriver allerede i det første indlæg at der skal være fagpersonale inde over, netop til at lavet et skøn.


Der skal jo også være fagfolk inde over i mit forslag. Det er bare ikke et offentligt tilbud, men en aftale/kontrakt mellem 2 parter.
0
Listen, I'm a nice person - so if I'm an asshole to you, you need to ask yourself why.

Tilbage til "Politik, kultur og samfund"