Mon Enhedslisten nu omfavner den private ejendomsret?

Hvad sker der lige for verden?! Diskutér det her!
Brugeravatar
mulledit
Indlæg: 956
Tilmeldt: 15. sep 2015, 08:08
Kort karma: 51
Likede indlæg: 877

Re: Mon Enhedslisten nu omfavner den private ejendomsret?

Indlægaf mulledit » 16. sep 2016, 06:11

Falstria skrev:
fisken80 skrev:
Falstria skrev:
fisken80 skrev:Men for nu at vende tilbage til EL og Johanne. Så vil jeg bare endnu engang påpege, at der altså INTET står i deres partiprogram om, at private ikke må eje deres eget hus. Det er produktionsmidlerne de vil statsliggøre, hvis de får absolut flertal.


Jord, dvs. grundareal, er et produktionsmiddel, det samme er de mursten der findes på grunden såfremt de er limet sammen med mørtel, det mener både (og især) enhedslisten og et flertal i Danmark.


Nej, det mener EL ikke. De skriver faktisk direkte i partiprogrammet, at arbejderklassen er en broget skare, hvor nogle ejer og andre lejer deres hjem og ingen af delene er et problem. Og desuden definerer de også hvad de anser som produktionsmidler og det er ikke folks private huse. Læs deres program, hvis du er i tvivl.


Produktionsmidler er noget hvorfra merværdi kan skabes, herunder også bygninger og grund.

Men ja de måtte jo på et tidspunkt sande at det ville være grundlovsstridigt at beslaglægge folks private ejendom, det høster man ikke længere stemmer på, så de redigerede lidt i deres principprogram for et par år siden.

Men værdien beskattes altså stadig som formue, selvom det reelt ikke er formue (kan jo være belånt), og skatten stiger når værdien stiger, selvom man ikke kan spise mursten. Skat af formue har vi da fået afskaffet (Tak Poul Nyrup), men det andet hænger altså ved endnu.
Den dag Enhedslisten går ind for at ville fjerne skat af værdien af mursten og jord, så har de opgivet boligerne som produktionsmiddel.
Skat af gevinsten ved salg af bolig er noget andet, den kan man godt indføre som de også selv foreslår det, der skal man så bare kunne fradrage alle boligforbedringer fuldt ud for at der er rimelighed i tingene (undgå dobbeltbeskatning) og hvor der er skat på fortjeneste bør der naturligvis være fradrag for tab, det er kun rimeligt.


Produktionsmidler er noget virksomheder har, ikke private...
0
Bøllen 08.06.2010 :love:

Billen 22.07.2014 :love:


IG blogger under navnet Strawberryonion
Brugeravatar
mulledit
Indlæg: 956
Tilmeldt: 15. sep 2015, 08:08
Kort karma: 51
Likede indlæg: 877

Re: Mon Enhedslisten nu omfavner den private ejendomsret?

Indlægaf mulledit » 16. sep 2016, 06:20

Advocatus-Diaboli skrev:
mulledit skrev:
Wizzze skrev:
Code71 skrev:
paint skrev:Naturligvis er det da ikke det. Men der bliver jo (tilsyneladende) straks kommenteret på at en fra EL, køber et hus. Personligt tror jeg da ikke at det er urealistisk, at hun har smidt halvdelen. Hun har købt andelsbolig i Blågårdsgade/Blågårds Plads, på et tidspunkt hvor priserne var meget lave. De sælges nu for ret høje priser. 2.5 mio, er ikke ualmindeligt for en andelsbolig i dét område.


Personligt kan jeg ikke se hvorfor folk har ondt i røven. Men det er jo nok det samme, som gør sig gældende med folk som mobber Lars lykke som fadbamsen. Altså en mand som godt kan lide en fadbamse? Katastrooooooofe. En kvinde som gerne vil købe hus sammen med hendes mand og deres børn. Katastrooooooofe

Jesus christ mand


Det er nok fordi samme kvinde har været bannerfører for at vi ikke skulle have privat ejendomsret, og folk ikke skulle have mere end andre. Selvfølgelig må hun flytte sammen med kæresten og købe hus osv. Det er bare et element af hykleri over det :gruble:


Men det er jo kun hvad angår produktion... Altså at de vil afskaffe ejendomsretten. Det er vist mange år siden at de moderniserede deres pricipprogram.


Det skete i 2014. Synes du at 2 år er "mange år siden"?


Nu bekymrer jeg mig ikke så meget om enhedslisten, sådan helt generelt.. Mener at arbejdet blev påbegyndt i 2012... Så vil gerne ændre fra mange til flere, hvis vi skal fluekneppe. Er ked af at mit ordvalg gjorde at mit indlæg slet ikke kunne forstås :stoned:
1
Bøllen 08.06.2010 :love:

Billen 22.07.2014 :love:


IG blogger under navnet Strawberryonion
Karkluden
Indlæg: 1684
Tilmeldt: 14. aug 2015, 15:30
Kort karma: 256
Geografisk sted: Aarhus
Likede indlæg: 2441

Re: Mon Enhedslisten nu omfavner den private ejendomsret?

Indlægaf Karkluden » 16. sep 2016, 06:38

paint skrev:
Code71 skrev:
Wizzze skrev:Det er nok fordi samme kvinde har været bannerfører for at vi ikke skulle have privat ejendomsret, og folk ikke skulle have mere end andre. Selvfølgelig må hun flytte sammen med kæresten og købe hus osv. Det er bare et element af hykleri over det :gruble:


Jeg vil kalde mig selv decideret anti EL. Men for at være fair, var det så ikke ham der Per et eller andet klovn, som kørte frem med den med at man da måske gerne måtte eje sin tandbørste? Mens Johanne gerne ville ændre deres partiprogram væk fra revolution? Eller husker jeg forkert?


Nej. Du husker rigtigt. Men det blev stemt ned af 'baglandet'.

I øvrigt, er Pernille Skipper kæreste med en socialdemokrat. Det er jo det rene klasseforræderi snart. :shock:

Enig. Og så ER det jo muligt både at stemme på et parti og at være medlem af det uden at være enig i alt. Jeg tvivler faktisk ærligt talt også på, at Lars Løkke eller Mette Frederiksen er enige i hvert eneste komma i deres partiprogram.

Jeg stemmer EL. Og jeg lever udefra set snotkonservativt; rendt direkte gennem uddannelsessystemet (selv mit efterskoleår var i 9. klasse og på en gymnasiefokuseret efterskole), har aldrig været arbejdsløs, har en fast stilling på fuld tid, og er i fast forhold og forlovet som 24-årig. Jeg klæder mig også konservativt. Og jeg kunne sagtens finde på at købe et hus. Og en bil. Måske mere huset end bilen.
Og hvad så... Jeg har også kollegaer, der stemmer LA, selvom de ret beset stemmer for at fjerne deres eget job. Men man kan jo godt stemme ud fra hvilket parti, man er MEST enig med, hvis der nu ikke er et hvor man er enig i hvert eneste komma...
0
Some days I amaze myself. Other days I put the laundry in the oven.
Brugeravatar
Advocatus-Diaboli
Permanent bortvist
Indlæg: 1563
Tilmeldt: 8. mar 2016, 15:10
Kort karma: 238
Likede indlæg: 2220

Re: Mon Enhedslisten nu omfavner den private ejendomsret?

Indlægaf Advocatus-Diaboli » 16. sep 2016, 10:11

mulledit skrev:
Falstria skrev:
fisken80 skrev:
Falstria skrev:
fisken80 skrev:Men for nu at vende tilbage til EL og Johanne. Så vil jeg bare endnu engang påpege, at der altså INTET står i deres partiprogram om, at private ikke må eje deres eget hus. Det er produktionsmidlerne de vil statsliggøre, hvis de får absolut flertal.


Jord, dvs. grundareal, er et produktionsmiddel, det samme er de mursten der findes på grunden såfremt de er limet sammen med mørtel, det mener både (og især) enhedslisten og et flertal i Danmark.


Nej, det mener EL ikke. De skriver faktisk direkte i partiprogrammet, at arbejderklassen er en broget skare, hvor nogle ejer og andre lejer deres hjem og ingen af delene er et problem. Og desuden definerer de også hvad de anser som produktionsmidler og det er ikke folks private huse. Læs deres program, hvis du er i tvivl.


Produktionsmidler er noget hvorfra merværdi kan skabes, herunder også bygninger og grund.

Men ja de måtte jo på et tidspunkt sande at det ville være grundlovsstridigt at beslaglægge folks private ejendom, det høster man ikke længere stemmer på, så de redigerede lidt i deres principprogram for et par år siden.

Men værdien beskattes altså stadig som formue, selvom det reelt ikke er formue (kan jo være belånt), og skatten stiger når værdien stiger, selvom man ikke kan spise mursten. Skat af formue har vi da fået afskaffet (Tak Poul Nyrup), men det andet hænger altså ved endnu.
Den dag Enhedslisten går ind for at ville fjerne skat af værdien af mursten og jord, så har de opgivet boligerne som produktionsmiddel.
Skat af gevinsten ved salg af bolig er noget andet, den kan man godt indføre som de også selv foreslår det, der skal man så bare kunne fradrage alle boligforbedringer fuldt ud for at der er rimelighed i tingene (undgå dobbeltbeskatning) og hvor der er skat på fortjeneste bør der naturligvis være fradrag for tab, det er kun rimeligt.


Produktionsmidler er noget virksomheder har, ikke private...


Ikke ifølge Enhedslistens eget partiprogram:

"I den kapitalistiske økonomi bliver samfundets rigdom fordelt skævt mellem menneskene. Det skyldes, at kapitalismen skaber et klassesamfund, hvor de, der ejer produktionsmidler som virksomheder, jord og naturressourcer, tilegner sig frugten af lønmodtagernes arbejde. I det kapitalistiske klassesamfund ophobes rigdom og dermed magt hos en stadig mindre del af befolkningen."

Johanne er nu jordejer, og dermed en del af det kapitalistiske klassesamfund.
0
Listen, I'm a nice person - so if I'm an asshole to you, you need to ask yourself why.
Brugeravatar
Advocatus-Diaboli
Permanent bortvist
Indlæg: 1563
Tilmeldt: 8. mar 2016, 15:10
Kort karma: 238
Likede indlæg: 2220

Re: Mon Enhedslisten nu omfavner den private ejendomsret?

Indlægaf Advocatus-Diaboli » 16. sep 2016, 10:16

mulledit skrev: Det er vist mange år siden at de moderniserede deres pricipprogram.


Det skete i 2014. Synes du at 2 år er "mange år siden"?[/quote]

Nu bekymrer jeg mig ikke så meget om enhedslisten, sådan helt generelt.. Mener at arbejdet blev påbegyndt i 2012... Så vil gerne ændre fra mange til flere, hvis vi skal fluekneppe. Er ked af at mit ordvalg gjorde at mit indlæg slet ikke kunne forstås :stoned:


Er du sød at stoppe dit ynkelig piveri over at blive afsløret i et forsøg på at manipulere os andre! Du fjerner ikke fokus fra dig selv ved at vræle "flueknep". Det er to år siden at de moderniserede deres partiprogram, og det er to år siden, at det trådte i kraft og fik virkning. Ikke fire år siden. Ikke mange år siden. To år siden.
Senest rettet af Advocatus-Diaboli 16. sep 2016, 11:03, rettet i alt 1 gang.
0
Listen, I'm a nice person - so if I'm an asshole to you, you need to ask yourself why.
Oveditlevsen
Indlæg: 668
Tilmeldt: 18. jun 2016, 20:26
Kort karma: 20
Likede indlæg: 580

Re: Mon Enhedslisten nu omfavner den private ejendomsret?

Indlægaf Oveditlevsen » 16. sep 2016, 10:40

Advocatus-Diaboli skrev:
mulledit skrev: Det er vist mange år siden at de moderniserede deres pricipprogram.


Det skete i 2014. Synes du at 2 år er "mange år siden"?


Nu bekymrer jeg mig ikke så meget om enhedslisten, sådan helt generelt.. Mener at arbejdet blev påbegyndt i 2012... Så vil gerne ændre fra mange til flere, hvis vi skal fluekneppe. Er ked af at mit ordvalg gjorde at mit indlæg slet ikke kunne forstås :stoned:[/quote]

Er du sød at stoppe dit ynkelig piveri over at blive afsløret i et forsøg på at manipulere os andre! Du fjerner ikke fokus fra dig selv ved at vræle "flueknep". Det er to år siden at de moderniserede deres partiprogram, og det er to år siden, at det trådte i kraft og fik virkning. Ikke fire år siden. Ikke mange år siden. To år siden.[/quote]

JA, det skal bare STOPPE her og nu, manipulation af en sådan karakter er jo helt uhørt. :ad!: :sur: :ad!:
2
Brugeravatar
kokkenok
Indlæg: 168
Tilmeldt: 27. jan 2016, 15:13
Kort karma: 8
Likede indlæg: 75

Re: Mon Enhedslisten nu omfavner den private ejendomsret?

Indlægaf kokkenok » 17. sep 2016, 11:20

Bad Samaritan skrev:
....good stuff....


Iøvrigt synes jeg Johanne og andre af enhedslisten, i den grad har vist deres dedikering til enhedslisten når de har betalt partiskat af deres vederlag for deres arbejde i folketinget. Det er der så vidt jeg ved, absolut ingen folketingspolitikere der gør - Så alene af den grund fortjener Ø en stor sjat respekt.
0
"She stands before you naked. You can see it, you can taste it, And she comes to you light as the breeze.
Now you can drink it or you can nurse it, It don't matter how you worship. As long as you're Down on your knees."
Brugeravatar
Advocatus-Diaboli
Permanent bortvist
Indlæg: 1563
Tilmeldt: 8. mar 2016, 15:10
Kort karma: 238
Likede indlæg: 2220

Re: Mon Enhedslisten nu omfavner den private ejendomsret?

Indlægaf Advocatus-Diaboli » 17. sep 2016, 11:50

kokkenok skrev:
Bad Samaritan skrev:
....good stuff....


Iøvrigt synes jeg Johanne og andre af enhedslisten, i den grad har vist deres dedikering til enhedslisten når de har betalt partiskat af deres vederlag for deres arbejde i folketinget. Det er der så vidt jeg ved, absolut ingen folketingspolitikere der gør - Så alene af den grund fortjener Ø en stor sjat respekt.


Say what? De betaler ikke partiskat af deres gode hjerte, men fordi det er et krav jf. § 16 i deres vedtægter. Det er ikke frivilligt om man vil gøre det. I min bog får man ikke respekt bare fordi man følger de regler, man frivilligt har underlagt sig.
0
Listen, I'm a nice person - so if I'm an asshole to you, you need to ask yourself why.
Brugeravatar
kokkenok
Indlæg: 168
Tilmeldt: 27. jan 2016, 15:13
Kort karma: 8
Likede indlæg: 75

Re: Mon Enhedslisten nu omfavner den private ejendomsret?

Indlægaf kokkenok » 17. sep 2016, 16:21

Falstria skrev:

Det skal de naturligvis selv have lov at bestemme, men der er da ingen grund til at ønske det samme system for nogen andre.


Det er der heller ikke nogen der skriver.
Det er bare nemmere at respektere politikere og mennesker generelt, der ofrer så meget på en ideologi, parti, håndværk mm(her parti) at de bliver stillet dårligere, for at være i tråd med deres ideologi(håndvæk osv). Hvis ledelsen fra LA(og en del fra Venstre og K) gjorde det samme ville det være lettere at have respekt for dem.


Advocatus-Diaboli skrev:
Say what? De betaler ikke partiskat af deres gode hjerte, men fordi det er et krav jf. § 16 i deres vedtægter. Det er ikke frivilligt om man vil gøre det. I min bog får man ikke respekt bare fordi man følger de regler, man frivilligt har underlagt sig.


og alligevel kunne uenige medlemmer have stiftet et nyt parti eller ændret vedtægterne.
Men ingen af delene er sket.

Ovenidet har de et rotationsprincip for folketingsmedlemmer.
0
"She stands before you naked. You can see it, you can taste it, And she comes to you light as the breeze.
Now you can drink it or you can nurse it, It don't matter how you worship. As long as you're Down on your knees."
Brugeravatar
Advocatus-Diaboli
Permanent bortvist
Indlæg: 1563
Tilmeldt: 8. mar 2016, 15:10
Kort karma: 238
Likede indlæg: 2220

Re: Mon Enhedslisten nu omfavner den private ejendomsret?

Indlægaf Advocatus-Diaboli » 17. sep 2016, 16:57

Bad Samaritan skrev:
Advocatus-Diaboli skrev: I min bog får man ikke respekt bare fordi man følger de regler, man frivilligt har underlagt sig.


En skam. Tror ikke så få ville kunne se fordelen i hvis du lod respekten for mennesket være udgangspunktet, i stedet for det modsatte...


Jeg er ikke i tvivl om at mange mennesker kunne se fordelen i at få udleveret respekt gratis, og det er sørgeligt, at mange tror det fungerer på den måde.

Udgangspunktet for mig er at man starter med at være neutral. Derefter kan man gøre sig fortjent til at få min respekt gennem færden og gebærden. (Og jeg kan godt afsløre at det kræver mere end at man overholder reglerne - for det er bare noget jeg forventer at man gør per selvfølge). På samme måde kan man gøre sig fortjent til min despekt.
0
Listen, I'm a nice person - so if I'm an asshole to you, you need to ask yourself why.
Brugeravatar
Advocatus-Diaboli
Permanent bortvist
Indlæg: 1563
Tilmeldt: 8. mar 2016, 15:10
Kort karma: 238
Likede indlæg: 2220

Re: Mon Enhedslisten nu omfavner den private ejendomsret?

Indlægaf Advocatus-Diaboli » 17. sep 2016, 17:03

kokkenok skrev:
Advocatus-Diaboli skrev:
Say what? De betaler ikke partiskat af deres gode hjerte, men fordi det er et krav jf. § 16 i deres vedtægter. Det er ikke frivilligt om man vil gøre det. I min bog får man ikke respekt bare fordi man følger de regler, man frivilligt har underlagt sig.


og alligevel kunne uenige medlemmer have stiftet et nyt parti eller ændret vedtægterne.
Men ingen af delene er sket.


Det skyldes jo nok at det kræver flertal at ændre vedtægterne, og det er der ikke for at pille ved partiskatten, samt at de ville ryge ud på røv og albuer ved førstkommende valg, hvis de blev valgt for Ø, og så blev løsgængere med det samme, fordi de ikke ville acceptere deres eget partis vedtægter.

Ovenidet har de et rotationsprincip for folketingsmedlemmer.


Og? Det har ikke rigtigt noget med sagen at gøre.
0
Listen, I'm a nice person - so if I'm an asshole to you, you need to ask yourself why.
Brugeravatar
kokkenok
Indlæg: 168
Tilmeldt: 27. jan 2016, 15:13
Kort karma: 8
Likede indlæg: 75

Re: Mon Enhedslisten nu omfavner den private ejendomsret?

Indlægaf kokkenok » 17. sep 2016, 17:28

Advocatus-Diaboli skrev:
Det skyldes jo nok at det kræver flertal at ændre vedtægterne, og det er der ikke for at pille ved partiskatten, samt at de ville ryge ud på røv og albuer ved førstkommende valg, hvis de blev valgt for Ø, og så blev løsgængere med det samme, fordi de ikke ville acceptere deres eget partis vedtægter.

Ovenidet har de et rotationsprincip for folketingsmedlemmer.


Og? Det har ikke rigtigt noget med sagen at gøre.


og det aftvinger mere respekt for enhedslisten medlemmer i folketinget, at de ikke har afskaffet vedtægtet om partiskat. Medmindre enhedslistens medlemer er afvigende fra resten af menneskeheden, tror jeg snildt de kunne skabe flertal for at afskaffe partiskatten. Eller blive afhoppere eller danne andre partier.


og hvor bliver alle enhedslistens løsgængere og partihoppere af? lige nu kan jeg kun komme på Pernille- Rosenkrantz theil og min google-fu var ikke stærk nok til at finde flere (i folketinget).
0
"She stands before you naked. You can see it, you can taste it, And she comes to you light as the breeze.
Now you can drink it or you can nurse it, It don't matter how you worship. As long as you're Down on your knees."
Brugeravatar
Advocatus-Diaboli
Permanent bortvist
Indlæg: 1563
Tilmeldt: 8. mar 2016, 15:10
Kort karma: 238
Likede indlæg: 2220

Re: Mon Enhedslisten nu omfavner den private ejendomsret?

Indlægaf Advocatus-Diaboli » 17. sep 2016, 18:07

kokkenok skrev:
og det aftvinger mere respekt for enhedslisten medlemmer i folketinget, at de ikke har afskaffet vedtægtet om partiskat.


Hos hvem? Jeg kender ingen der respekterer Ø eller deres MF'ere for dette.

Medmindre enhedslistens medlemer er afvigende fra resten af menneskeheden, tror jeg snildt de kunne skabe flertal for at afskaffe partiskatten.


De ER afvigende fra de andre rent politisk. Det er jo derfor de har søgt hen til Ø og ikke valgt et af de etablerede partier. Hvis der var, eller hvis de kunne skaffe, flertal for en vedtægtsændring, så havde de sgu nok gjort det, skal du se. Det er ikke tilfældet. Tværtimod praler de af en større reform og opdatering af deres principper og holdninger for 2 år siden.
0
Listen, I'm a nice person - so if I'm an asshole to you, you need to ask yourself why.
Brugeravatar
landsbytossen
Indlæg: 4088
Tilmeldt: 12. dec 2015, 19:45
Kort karma: 204
Geografisk sted: i den ene ende af min skygge
Likede indlæg: 5659

Re: Mon Enhedslisten nu omfavner den private ejendomsret?

Indlægaf landsbytossen » 17. sep 2016, 18:21

Det er dobbeltmoralsk af De forenede Dødsboer at opkræve ekstra skat af MF´eres vederlag, fordi vederlaget er højere end en gennemsnitlig faglig udlært arbejder. De vil eksplodere i raseri, hvis en arbejdsgiver laver lignende aftale med sine ansatte.
0
Min mening står ikke til diskussion.

"Hvad skal vi med folk, der læser statskundskab ? Det kommer der bare sådan nogle som Svend Auken ud af"
Citat: Mogens Glistrup
Oveditlevsen
Indlæg: 668
Tilmeldt: 18. jun 2016, 20:26
Kort karma: 20
Likede indlæg: 580

Re: Mon Enhedslisten nu omfavner den private ejendomsret?

Indlægaf Oveditlevsen » 17. sep 2016, 19:50

landsbytossen skrev:Det er dobbeltmoralsk af De forenede Dødsboer at opkræve ekstra skat af MF´eres vederlag, fordi vederlaget er højere end en gennemsnitlig faglig udlært arbejder. De vil eksplodere i raseri, hvis en arbejdsgiver laver lignende aftale med sine ansatte.

Hvorfor skulle en arbejdsgiver udbetale løn for så at få noget tilbagebetalt igen? :gruble:
Pengene kommer fra den samme kasse :lol2:
0

Tilbage til "Politik, kultur og samfund"