Pauser på arbejdspladsen

Hvad sker der lige for verden?! Diskutér det her!
Brugeravatar
vibbsen
Indlæg: 4137
Tilmeldt: 17. sep 2015, 17:26
Kort karma: 1136
Likede indlæg: 16358

Re: Pauser på arbejdspladsen

Indlægaf vibbsen » 25. sep 2016, 23:25

Welcome to the real world....

Jeg har været ansat i det private erhvervsliv i +15 år....Og her er der sgutte noget der hedder fastlagte pauser...Altså udover de 30 minutters frokost som typisk afvikles mellem 11.30 og 13

Man er velkommen til at gå ud og ryge. Hvor arbejdsbyrden passer til det.
Man er velkommen til at gå ud og få en kop kaffe. Hvor arbejdsbyrden passer til det.
Man har ret til 30 minutters selvbetalt frokost.

Det er rimelig lang tid siden (1999-2001 at jeg var ansat steder hvor fastlagte pauser var kutyme...
0
Tak.Glimmer på. Op på kaminhylden

Citat Hella Joof
Brugeravatar
lulu-p
Indlæg: 1778
Tilmeldt: 20. aug 2015, 08:05
Kort karma: 105
Likede indlæg: 2237

Re: Pauser på arbejdspladsen

Indlægaf lulu-p » 26. sep 2016, 06:44

vibbsen skrev:Welcome to the real world....

Jeg har været ansat i det private erhvervsliv i +15 år....Og her er der sgutte noget der hedder fastlagte pauser...Altså udover de 30 minutters frokost som typisk afvikles mellem 11.30 og 13

Man er velkommen til at gå ud og ryge. Hvor arbejdsbyrden passer til det.
Man er velkommen til at gå ud og få en kop kaffe. Hvor arbejdsbyrden passer til det.
Man har ret til 30 minutters selvbetalt frokost.

Det er rimelig lang tid siden (1999-2001 at jeg var ansat steder hvor fastlagte pauser var kutyme...


For 8 år siden var jeg ansat som ACer på et universitet (statslig arbejdsplads). Pauserne hed 9.00-9.15, 12.00-12.30, 14.15-14.30 :stoned: . Jeg arbejdede med forholdsvis tungt data og statistik materiale..og der nytter det simpelthen ikke, at man ikke kan holde pause når det føles nødvendigt ellers laver man for mange fejl. Det var der ikke megen forståelse for, men ellrs var det en god arbejdsplads.

I dag har jeg 80% fri arbejdstilrettelæggelse. Det sætter jeg stor pris på. Jeg har behov for mange mindre pauser i løbet af dagen.
0
... Look to the light, Leland, find the light. Into the light, Leland, into the
light. Into the light, Leland... into the light... Don't be afraid. ...
Brugeravatar
lulu-p
Indlæg: 1778
Tilmeldt: 20. aug 2015, 08:05
Kort karma: 105
Likede indlæg: 2237

Re: Pauser på arbejdspladsen

Indlægaf lulu-p » 26. sep 2016, 06:48

Tux skrev:Men sådan fungerer det jo i den virkelige verden, hvis du er hurtig og effektiv - så når du også mere på den samme tid. Så er det jo op til denne dygtige medarbejder at påpege dette i lønforhandlingerne..

Hvis de ikke belønnes for at være hurtige og dygtige, og derfor når mere - så skifter de vel arbejde hvis de ikke bliver belønnet efter evne? (De er jo de bedste, så det er ikke noget problem at finde noget bedre)


Ja. Og sådan fungerer det sikkert flere steder. Men absolut ikke alle, fx på arbejdspladser med en meget flad ledelsesstruktur. Hvis du fx er ansat i det offentlige er det også ofte peanuts du kan forhandle dig frem til ved en lønforhandling.

Og så er det bare ikke alle steder i landet. hvor man bare kan skifte job. Jo hvis man flytter sin familie men så man man jo overveje om det er umagen værd.
0
... Look to the light, Leland, find the light. Into the light, Leland, into the
light. Into the light, Leland... into the light... Don't be afraid. ...
Brugeravatar
Tux
Indlæg: 3042
Tilmeldt: 12. aug 2015, 18:36
Kort karma: 182
Likede indlæg: 5788

Re: Pauser på arbejdspladsen

Indlægaf Tux » 26. sep 2016, 06:51

vibbsen skrev:Welcome to the real world....

Jeg har været ansat i det private erhvervsliv i +15 år....Og her er der sgutte noget der hedder fastlagte pauser...Altså udover de 30 minutters frokost som typisk afvikles mellem 11.30 og 13

Man er velkommen til at gå ud og ryge. Hvor arbejdsbyrden passer til det.
Man er velkommen til at gå ud og få en kop kaffe. Hvor arbejdsbyrden passer til det.
Man har ret til 30 minutters selvbetalt frokost.

Det er rimelig lang tid siden (1999-2001 at jeg var ansat steder hvor fastlagte pauser var kutyme...


Jo det er der nu altså, på arbejdspladser hvor der giver mening fordi man ikke kan tage en pause ellers. F.eks. I call centre eller kasselinjen i Bilka ;-)

lulu-p skrev:
Tux skrev:Men sådan fungerer det jo i den virkelige verden, hvis du er hurtig og effektiv - så når du også mere på den samme tid. Så er det jo op til denne dygtige medarbejder at påpege dette i lønforhandlingerne..

Hvis de ikke belønnes for at være hurtige og dygtige, og derfor når mere - så skifter de vel arbejde hvis de ikke bliver belønnet efter evne? (De er jo de bedste, så det er ikke noget problem at finde noget bedre)


Ja. Og sådan fungerer det sikkert flere steder. Men absolut ikke alle, fx på arbejdspladser med en meget flad ledelsesstruktur. Hvis du fx er ansat i det offentlige er det også ofte peanuts du kan forhandle dig frem til ved en lønforhandling.

Og så er det bare ikke alle steder i landet. hvor man bare kan skifte job. Jo hvis man flytter sin familie men så man man jo overveje om det er umagen værd.


Det var det her med at nogle er mere effektive end andre og derfor når mere, men ikke går tidligere hjem af den grund - det var det jeg mente er sådan det er. Hvis du er dobbelt så hurtig til at sætte varer på hylden i Fakta, får du jo ikke lov til at gå før hjem af den grund.

Hvis man er hurtigere til at udføre sit job end andre, er det normalt sådan at man hjælper kollegerne - i stedet for at gå tidligere hjem hver dag.. Steder hvor det ikke er tilfældet, vil typisk være stillinger med jobløn, og arbejdstiden overskrider her ofte de 37 timer.
0
Brugeravatar
Stars
Indlæg: 4848
Tilmeldt: 15. aug 2015, 06:11
Kort karma: 188
Likede indlæg: 6416

Re: Pauser på arbejdspladsen

Indlægaf Stars » 26. sep 2016, 07:28

Tux skrev:Det var det her med at nogle er mere effektive end andre og derfor når mere, men ikke går tidligere hjem af den grund - det var det jeg mente er sådan det er. Hvis du er dobbelt så hurtig til at sætte varer på hylden i Fakta, får du jo ikke lov til at gå før hjem af den grund.

Hvis man er hurtigere til at udføre sit job end andre, er det normalt sådan at man hjælper kollegerne - i stedet for at gå tidligere hjem hver dag.. Steder hvor det ikke er tilfældet, vil typisk være stillinger med jobløn, og arbejdstiden overskrider her ofte de 37 timer.


Hvis det blev indført, kunne jeg ellers godt overveje et par weekend-vagter i Brugsen: mød kl. 8 og gå, når du har ekspederet x-antal kunder :-D
3
"Vi har .. truffet den beslutning, at vi ikke tager børnene til Danmark, fordi deres forældre har vendt Danmark ryggen og har kæmpet for Islamisk Stat, og dermed har de truffet et valg på deres børns vegne."

Børnenes statsminister?
Akehurst2
Indlæg: 14144
Tilmeldt: 11. aug 2015, 18:17
Kort karma: 1259
Likede indlæg: 40586

Re: Pauser på arbejdspladsen

Indlægaf Akehurst2 » 26. sep 2016, 07:39

lulu-p skrev:For 8 år siden var jeg ansat som ACer på et universitet (statslig arbejdsplads). Pauserne hed 9.00-9.15, 12.00-12.30, 14.15-14.30 :stoned: . Jeg arbejdede med forholdsvis tungt data og statistik materiale..og der nytter det simpelthen ikke, at man ikke kan holde pause når det føles nødvendigt ellers laver man for mange fejl. Det var der ikke megen forståelse for, men ellrs var det en god arbejdsplads.

I dag har jeg 80% fri arbejdstilrettelæggelse. Det sætter jeg stor pris på. Jeg har behov for mange mindre pauser i løbet af dagen.


Jeg forstår simpelthen ikke konceptet med fastlagte pauser ved kontorarbejde.

Jeg har kun haft det, da jeg arbejdede i stormagasin, hvor det gav fin mening, så man var sikker på at alle kunne komme ud og sidde ned lidt i løbet af dagen uden at afdelingen var tom - men på kontor? der holder man da netop pause, når man har brug for det og ikke når klokken siger et eller andet.
0
Brugeravatar
Advocatus-Diaboli
Permanent bortvist
Indlæg: 1563
Tilmeldt: 8. mar 2016, 15:10
Kort karma: 238
Likede indlæg: 2220

Re: Pauser på arbejdspladsen

Indlægaf Advocatus-Diaboli » 26. sep 2016, 07:51

Delfin skrev:
Det kan godt være, jeg ikke har læst grundigt nok, men ville de ikke af med de uformelle pauser også?


Nej, dem har de stadig friheden til at tage efter skøn og behov. De har forbudt rygning og sociale medier i pauserne, fordi det er fristende med de overspringshandlinger. Men almindelige pauser administrerer de selv efter egen samvittighed.

Eller rettere lægge dem på arbejdstiden i den anden ende, hvis man sladrer for længe (ikke arbejdsrelateret) med kollegaen.


"- Sådanne aktiviteter er ikke en del af arbejdstiden, og har man brug for, at det gøres, mens man er på arbejde, forventer vi, at man indhenter det forsømte, siger borgmester i Lolland Kommune, Holger Schou Rasmussen (S), til Folketidende.dk."

De er jo ikke ansat til at stå og snakke privat, og de har samtidigt flextid. Så hvis de står og snakker så meget privat at de kommer bagud med dagens arbejde ift. fyraften, så må de jo bare blive tilsvarende længere - uden at optjene overarbejdsbetaling. For mange af de administrative personer, fx i løn og HR, er der jo bestemte datoer og tidspunkter, som er supervigtige at overholde ift. lønkørsler, opsigelsesvarsler, osv.. Der nytter det ikke at man lige tager det sidste i morgen, fordi man fik hyggesnakket - uden at arbejde imens - lidt for længe.

Især når de sidder flere på samme kontor. Mange steder er der 3-4 på samme kontor. I lønafdelingen sidder de 9-10 mand i samme lokale, hvor sidemanden er så tæt på, at de fysisk kan røre ved deres skrivebord fra deres eget skrivebord. Hvis 2 personer derinde begynder at hyggesnakke midt i arbejdstiden i 5-10 minutter, så går det udover de øvrige også.
0
Listen, I'm a nice person - so if I'm an asshole to you, you need to ask yourself why.
Brugeravatar
lulu-p
Indlæg: 1778
Tilmeldt: 20. aug 2015, 08:05
Kort karma: 105
Likede indlæg: 2237

Re: Pauser på arbejdspladsen

Indlægaf lulu-p » 26. sep 2016, 08:17

Akehurst2 skrev:
lulu-p skrev:For 8 år siden var jeg ansat som ACer på et universitet (statslig arbejdsplads). Pauserne hed 9.00-9.15, 12.00-12.30, 14.15-14.30 :stoned: . Jeg arbejdede med forholdsvis tungt data og statistik materiale..og der nytter det simpelthen ikke, at man ikke kan holde pause når det føles nødvendigt ellers laver man for mange fejl. Det var der ikke megen forståelse for, men ellrs var det en god arbejdsplads.

I dag har jeg 80% fri arbejdstilrettelæggelse. Det sætter jeg stor pris på. Jeg har behov for mange mindre pauser i løbet af dagen.


Jeg forstår simpelthen ikke konceptet med fastlagte pauser ved kontorarbejde.

Jeg har kun haft det, da jeg arbejdede i stormagasin, hvor det gav fin mening, så man var sikker på at alle kunne komme ud og sidde ned lidt i løbet af dagen uden at afdelingen var tom - men på kontor? der holder man da netop pause, når man har brug for det og ikke når klokken siger et eller andet.


Ha-ha..nej det var helt sort. Og jeg husker tydeligt diskussionen om hvorvidt eftermiddagspausen skulle flyttes fra 14.15 til 14.00...for ellers blev eftermiddagen så lang :stoned:
0
... Look to the light, Leland, find the light. Into the light, Leland, into the
light. Into the light, Leland... into the light... Don't be afraid. ...
Brugeravatar
Delfin
Indlæg: 15292
Tilmeldt: 11. aug 2015, 11:05
Kort karma: 1241
Geografisk sted: ..... Casa del Fino
Likede indlæg: 25614

Re: Pauser på arbejdspladsen

Indlægaf Delfin » 26. sep 2016, 08:28

Advocatus-Diaboli skrev:
Delfin skrev:
Det kan godt være, jeg ikke har læst grundigt nok, men ville de ikke af med de uformelle pauser også?


Nej, dem har de stadig friheden til at tage efter skøn og behov. De har forbudt rygning og sociale medier i pauserne, fordi det er fristende med de overspringshandlinger. Men almindelige pauser administrerer de selv efter egen samvittighed.

Eller rettere lægge dem på arbejdstiden i den anden ende, hvis man sladrer for længe (ikke arbejdsrelateret) med kollegaen.


"- Sådanne aktiviteter er ikke en del af arbejdstiden, og har man brug for, at det gøres, mens man er på arbejde, forventer vi, at man indhenter det forsømte, siger borgmester i Lolland Kommune, Holger Schou Rasmussen (S), til Folketidende.dk."

De er jo ikke ansat til at stå og snakke privat, og de har samtidigt flextid. Så hvis de står og snakker så meget privat at de kommer bagud med dagens arbejde ift. fyraften, så må de jo bare blive tilsvarende længere - uden at optjene overarbejdsbetaling. For mange af de administrative personer, fx i løn og HR, er der jo bestemte datoer og tidspunkter, som er supervigtige at overholde ift. lønkørsler, opsigelsesvarsler, osv.. Der nytter det ikke at man lige tager det sidste i morgen, fordi man fik hyggesnakket - uden at arbejde imens - lidt for længe.

Især når de sidder flere på samme kontor. Mange steder er der 3-4 på samme kontor. I lønafdelingen sidder de 9-10 mand i samme lokale, hvor sidemanden er så tæt på, at de fysisk kan røre ved deres skrivebord fra deres eget skrivebord. Hvis 2 personer derinde begynder at hyggesnakke midt i arbejdstiden i 5-10 minutter, så går det udover de øvrige også.


Jeg ville forvente, at voksne mennesker er ansvarlige nok til at administrere deres job og tid. Det var også min oplevelse af de ansatte, da jeg svingede rundt om en afd i min kommune i et års tid, men du lyder til at have en eller anden insideviden om den specifikke arbejdsplads.
0
14 11 14
JoyNips
Indlæg: 12053
Tilmeldt: 21. dec 2015, 12:25
Kort karma: 1386
Likede indlæg: 33895

Re: Pauser på arbejdspladsen

Indlægaf JoyNips » 26. sep 2016, 08:28

Tux skrev:
JoyNips skrev:
ajnaM skrev:
Tux skrev:
JoyNips skrev:Jeg styrer selv mit arbejde, så det ville ikke berøre mit. Jeg lægger pauser ind som det passer mig.

Tog de min betalte frokostpause ville jeg til gengæld blive lidt muggen.


Men altså selv om du styrer dit eget arbejde (som mange gør) vil du jo stadig skulle lægge arbejdstid til i den anden ende, hvis du vælger at holde pause i løbet af dagen..

..med mindre du selvfølgelig snyder ;)


... eller hun ikke er timelønnet.

Jeg kender faktisk ikke ret mange, der er ansat med 'faste vagter' på den måde. Stort set alle i min omgangskreds er ansat til at yde et stykke arbejde, og skal selvfølgelig som udgangspunkt være på arbejdet i normal mødetid, men må ellers selv tilrettelægge deres tid.


Lige præcis. Vi arbejder ud fra resultatmål, ikke timeløn.


Jamen så er din betalte frokostpause vel bare fiktiv og ligegyldig? Når antal arbejdstimer åbenbart ikke har noget med din løn at gøre..


Nej. Min arbejdstid er 37 t/ugentligt inkl. frokostpause. Jeg arbejder ikke på hverken timelønsbasis eller har vagter.

Og så gider jeg egentlig ikke at bruge mere krudt på skulle stå på mål for dine insinuationer om snyd med arbejdstid eller løn.
2
“Man kan blive taget på røven. Og man kan blive taget røven på. Begge dele kan være dejligt. Men begge dele kan også være det modsatte. Sådan er livet.”
- Onkel Reje
Brugeravatar
Tux
Indlæg: 3042
Tilmeldt: 12. aug 2015, 18:36
Kort karma: 182
Likede indlæg: 5788

Re: Pauser på arbejdspladsen

Indlægaf Tux » 26. sep 2016, 08:47

JoyNips skrev:
Tux skrev:
JoyNips skrev:
ajnaM skrev:
Tux skrev:
JoyNips skrev:Jeg styrer selv mit arbejde, så det ville ikke berøre mit. Jeg lægger pauser ind som det passer mig.

Tog de min betalte frokostpause ville jeg til gengæld blive lidt muggen.


Men altså selv om du styrer dit eget arbejde (som mange gør) vil du jo stadig skulle lægge arbejdstid til i den anden ende, hvis du vælger at holde pause i løbet af dagen..

..med mindre du selvfølgelig snyder ;)


... eller hun ikke er timelønnet.

Jeg kender faktisk ikke ret mange, der er ansat med 'faste vagter' på den måde. Stort set alle i min omgangskreds er ansat til at yde et stykke arbejde, og skal selvfølgelig som udgangspunkt være på arbejdet i normal mødetid, men må ellers selv tilrettelægge deres tid.


Lige præcis. Vi arbejder ud fra resultatmål, ikke timeløn.


Jamen så er din betalte frokostpause vel bare fiktiv og ligegyldig? Når antal arbejdstimer åbenbart ikke har noget med din løn at gøre..


Nej. Min arbejdstid er 37 t/ugentligt inkl. frokostpause. Jeg arbejder ikke på hverken timelønsbasis eller har vagter.

Og så gider jeg egentlig ikke at bruge mere krudt på skulle stå på mål for dine insinuationer om snyd med arbejdstid eller løn.


Men så er du jo netop ikke lønnet udelukkende på baggrund af hvad du præsterer.

Det var nu ikke for at beskylde dig for noget, men mere for at sige at i den fiktive situation, hvor man ikke må holde pauser i løbet af dagen (skemalagte eller ikke), uden at lægge det til i den sidste ende så ville det være "snyd" hvis man holdt pause i løbet af dagen alligevet.
0
JoyNips
Indlæg: 12053
Tilmeldt: 21. dec 2015, 12:25
Kort karma: 1386
Likede indlæg: 33895

Re: Pauser på arbejdspladsen

Indlægaf JoyNips » 26. sep 2016, 09:07

Tux skrev:
JoyNips skrev:
Tux skrev:
JoyNips skrev:
ajnaM skrev:
Tux skrev:
JoyNips skrev:Jeg styrer selv mit arbejde, så det ville ikke berøre mit. Jeg lægger pauser ind som det passer mig.

Tog de min betalte frokostpause ville jeg til gengæld blive lidt muggen.


Men altså selv om du styrer dit eget arbejde (som mange gør) vil du jo stadig skulle lægge arbejdstid til i den anden ende, hvis du vælger at holde pause i løbet af dagen..

..med mindre du selvfølgelig snyder ;)


... eller hun ikke er timelønnet.

Jeg kender faktisk ikke ret mange, der er ansat med 'faste vagter' på den måde. Stort set alle i min omgangskreds er ansat til at yde et stykke arbejde, og skal selvfølgelig som udgangspunkt være på arbejdet i normal mødetid, men må ellers selv tilrettelægge deres tid.


Lige præcis. Vi arbejder ud fra resultatmål, ikke timeløn.


Jamen så er din betalte frokostpause vel bare fiktiv og ligegyldig? Når antal arbejdstimer åbenbart ikke har noget med din løn at gøre..


Nej. Min arbejdstid er 37 t/ugentligt inkl. frokostpause. Jeg arbejder ikke på hverken timelønsbasis eller har vagter.

Og så gider jeg egentlig ikke at bruge mere krudt på skulle stå på mål for dine insinuationer om snyd med arbejdstid eller løn.


Men så er du jo netop ikke lønnet udelukkende på baggrund af hvad du præsterer.



Det har jeg heller aldrig skrevet at jeg er.
0
“Man kan blive taget på røven. Og man kan blive taget røven på. Begge dele kan være dejligt. Men begge dele kan også være det modsatte. Sådan er livet.”
- Onkel Reje
Karkluden
Indlæg: 1684
Tilmeldt: 14. aug 2015, 15:30
Kort karma: 256
Geografisk sted: Aarhus
Likede indlæg: 2441

Re: Pauser på arbejdspladsen

Indlægaf Karkluden » 26. sep 2016, 09:34

Jeg har principielt betalt frokostpause som offentligt ansat sygeplejerske, og hører tit fra især detailansatte venner, hvor "gode forhold" det er. Der er bare lige det, at jeg aldrig rigtigt HAR den pause. Jeg spiser 9 ud af 10 dage enten slet ikke frokost eller også spiser jeg den foran en skærm, mens jeg dokumenterer, har konference eller planlægger næste dag.
"kaffepauser"/eftermiddagspause kan det muligvis se ud for pårørende som om jeg har. Rent praktisk sker der det i mine "pauser", at jeg drikker en kop kaffe, mens jeg skriver ernæringsplaner, sondeudregninger, sårplejeplaner, udskrivningsplaner eller diskuterer en akut dårlig patient med en kollega. Og jeg "sidder bare foran computeren" som en pårørende udtrykte det forleden - meget fortørnet. Men det er faktisk også en del af mit job, som jeg SKAL udføre...
Toiletbesøg er noget jeg har tid til enkelte særligt rolige arbejdsdage, ellers klares det før og efter job (8 timers vagter) eller på 30 sekunder inkl håndvask, hvis det slet ikke går at holde sig.

Og det er ikke fordi jeg arbejder på en ekstraordinært travl afdeling. Sådan er det bare. Og jeg kan godt holde til det. Jeg synes, det er fedt at have travlt og lære en masse, og jeg er ung og frisk. Men hold kæft, det er hårdt for mine ældre kollegaer. Og der kan simpelthen ikke skæres mere.
Hvis de meldte det ud hos os, ville jeg bare grine, for det ville ikke ændre noget som helst andet end på papiret...
0
Some days I amaze myself. Other days I put the laundry in the oven.
Oveditlevsen
Indlæg: 668
Tilmeldt: 18. jun 2016, 20:26
Kort karma: 20
Likede indlæg: 580

Re: Pauser på arbejdspladsen

Indlægaf Oveditlevsen » 26. sep 2016, 11:17

Det er godt nok svært at skære alle arbejdspladser over en kam mht. pauser. Men så længe det aftalte output bliver leveret til tiden, er der nok ikke så meget at komme efter. Det her micromanagement burde ikke være nødvendigt hvis en leder har tillid til sine ansatte, for en person er vel ikke ansat hvis lederen ikke stoler på at vedkommende passer sit job.

Igen tillid er godt men kontrol er bedre som f.eks new public management har ikke gjort noget godt for nogen, medmindre djøfferne tælles med :rulle:
0
Brugeravatar
Advocatus-Diaboli
Permanent bortvist
Indlæg: 1563
Tilmeldt: 8. mar 2016, 15:10
Kort karma: 238
Likede indlæg: 2220

Re: Pauser på arbejdspladsen

Indlægaf Advocatus-Diaboli » 26. sep 2016, 12:40

Delfin skrev:Jeg ville forvente, at voksne mennesker er ansvarlige nok til at administrere deres job og tid. Det var også min oplevelse af de ansatte, da jeg svingede rundt om en afd i min kommune i et års tid, men du lyder til at have en eller anden insideviden om den specifikke arbejdsplads.


Det er de for så vidt også. De her personalegoder fjernes ikke fordi de ikke kan administrere det, men fordi de helt ekstraordinært fik et tab på 100 millioner - primært pga. ting, de ikke selv er herre over. Faldende indbyggertal, indtægter der er forsinkede pga. Femern-forbindelsens forsinkelse, osv.. De her tiltag vurderes så at kunne give omkring 8 millioner i gevinst.
0
Listen, I'm a nice person - so if I'm an asshole to you, you need to ask yourself why.

Tilbage til "Politik, kultur og samfund"