Pauser på arbejdspladsen

Hvad sker der lige for verden?! Diskutér det her!
Brugeravatar
Tux
Indlæg: 3042
Tilmeldt: 12. aug 2015, 18:36
Kort karma: 182
Likede indlæg: 5787

Pauser på arbejdspladsen

Indlægaf Tux » 25. sep 2016, 07:02

I Lolland kommune vil kommunen sløjfe de ansattes pauser, og brug af sociale medier i arbejdstiden, for at spare 8,3 millioner kroner. Det drejer sig konkret om rygepauser, og en 10 minutters formiddagspause for de kontoransatte.

Ifølge Folketidende.dk forventer kommunen at kunne finde 8,3 millioner kroner ved at stryge ryge- og kaffepauser og få styr på medarbejdernes forbrug af sociale medier.

- Sådanne aktiviteter er ikke en del af arbejdstiden, og har man brug for, at det gøres, mens man er på arbejde, forventer vi, at man indhenter det forsømte, siger borgmester i Lolland Kommune, Holger Schou Rasmussen (S), til Folketidende.dk.


http://www.avisen.dk/kommune-afskaffer- ... 07624.aspx

Jeg er helt med på, at kommunen ikke skal betale for at man er på Facebook i arbejdstiden - eller for den sags skyld skal have en merudgift fordi nogle af medarbejderne er rygere. Det fremgår ikke helt klart, men hvis forslaget samtidig betyder, at man overhoved ikke kan tage en eller flere pauser af 5-10 minutter gennem dagen (uden at lægge til i den anden ende), hvor man lige kommer væk fra skrivebordet (eller hvor man nu er), så har man næppe særlig glade medarbejdere (eller for den sags skyld produktive), som det også påpeges af en arbejdsglæde-ekspert.

http://www.dr.dk/nyheder/regionale/sjae ... lle-pauser

På min egen (private) arbejdsplads er vi meget fokuserede på at der produceres noget, men der er dog en forståelse for at man har brug for små pauser gennem dagen, for at kunne holde hovedet klart..

Hvordan er det på jeres arbejdspladser, og hvordan ville i reagere hvis samtlige pauser i løbet af dagen blev selvbetalte? :)
2
Brugeravatar
Lover-Moses
Indlæg: 446
Tilmeldt: 6. jul 2016, 12:06
Kort karma: 18
Geografisk sted: Næstved
Likede indlæg: 493

Re: Pauser på arbejdspladsen

Indlægaf Lover-Moses » 25. sep 2016, 07:11

Det er at skyde sig selv i foden. Når man på den måde forringer de ansattes vilkår, så får man også samtidig mindre fleksible og motiverede medarbejdere.

Men hvad gør de så med dem i Vej og Park? Dem der er ude og vedligeholde de grønne arealer, der er da ikke nogle ledere til at holde øje med om de lige får sig en lille pause.
0
Chichu
Indlæg: 339
Tilmeldt: 12. sep 2015, 20:24
Kort karma: 20
Likede indlæg: 834

Re: Pauser på arbejdspladsen

Indlægaf Chichu » 25. sep 2016, 07:15

Det er en virkelig gammeldags måde at se medarbejdere på. Jeg var blevet voldsomt demotiveret og ville bruge min arbejdstid på at søge et nyt job, hvis jeg fik at vide, at jeg ikke måtte tage små pauser i løbet af dagen. Omvendt takker jeg for friheden med at give lidt mere af mig selv og min tid, når det er nødvendigt. Fordi jeg er motiveret. Jeg har en arbejdsgiverbetalt frokostpause, som jeg holder, når jeg har tid. Det har jeg for det meste, men jeg prioriterer også pause så højt, at jeg hellere vil holde frokost og arbejde en halv time over, end jeg vil droppe frokost.

Når det så er sagt, så har jeg også (særligt rygende) kollegaer, som nok bruger en hel time per arbejdsdag på (ryge-)pauser ud over frokostpausen, og det synes jeg er at forvalte friheden til selv at bestemme pauser uansvarligt. Min erfaring er, at det er de samme folk, som står klar til at stemple ud kl. fyraften og råber meget højt om gamle rettigheder og synes, at alt er for dårligt.

Men jeg tænker, at udfordringen handler om ledelse og opfølgning på resultater, og ikke at forbyde alle folk over en kam at holde små pauser.
1
Chichu
Indlæg: 339
Tilmeldt: 12. sep 2015, 20:24
Kort karma: 20
Likede indlæg: 834

Re: Pauser på arbejdspladsen

Indlægaf Chichu » 25. sep 2016, 07:17

Jeg tjekker forøvrigt også Facebook i arbejdstiden. Uh-uh :cool:
0
JoyNips
Indlæg: 12052
Tilmeldt: 21. dec 2015, 12:25
Kort karma: 1386
Likede indlæg: 33895

Re: Pauser på arbejdspladsen

Indlægaf JoyNips » 25. sep 2016, 07:28

Jeg styrer selv mit arbejde, så det ville ikke berøre mit. Jeg lægger pauser ind som det passer mig.

Tog de min betalte frokostpause ville jeg til gengæld blive lidt muggen.
0
“Man kan blive taget på røven. Og man kan blive taget røven på. Begge dele kan være dejligt. Men begge dele kan også være det modsatte. Sådan er livet.”
- Onkel Reje
Brugeravatar
Hunkat
Indlæg: 7787
Tilmeldt: 20. aug 2015, 03:20
Kort karma: 574
Geografisk sted: Mellem månen og en drøm
Likede indlæg: 19143

Re: Pauser på arbejdspladsen

Indlægaf Hunkat » 25. sep 2016, 07:40

Hvis der helt seriøst er nogen der tror man får mere effektive medarbejdere af at lænke dem til deres skrivebord og overvåge dem (går jeg ud fra er metoden til at sørge for de ikke er på facebook eller andet pjat) så synes jeg vi skal ringe til 1940'erne og bede dem kommer og hente dem hjem.

Den måde vi arbejder på idag kræver altså at man får pauser. Kommer op, går lidt rundt, osv.
Jeg var blevet stiktosset hvis jeg ikke fik lov til at kigge ud af vinduet i de tre minutter det tager at koge vand til te og lade den trække. Jeg kan godt tømme hovedet i tre minuttet og så gå tilbage og arbejde uden at der er mangler tre minutter af opgaven i sidste ende.
4
L'enfer, c'est les autres

First debat-mover :rock:

Persnikedy skrev
Hun er så på tværs at de skal have fat i de slæbebåde fra Suez kanalen
Brugeravatar
Daine
Indlæg: 24611
Tilmeldt: 19. aug 2015, 18:57
Kort karma: 3193
Geografisk sted: Midtjylland
Likede indlæg: 36729

Re: Pauser på arbejdspladsen

Indlægaf Daine » 25. sep 2016, 07:58

Æhm. Jeg arbejder i detailbranchen og der har vi 30 min. frokostpause og 15 min. eftermiddagspause. Selvbetalt. Sådan har det været i flere år, det er da da ikke noget unormalt i? Vi bruger ikke sociale medier/egne telefoner i arbejdstiden, medmindre det har relevans for arbejdspladsen, det er ikke tilladt.

Når det så er sagt, har jeg ikke noget problem i at mine kollegaer feks smutter på apoteket udenfor pausetiden, så længe det ikke sker hver eller hveranden dag. Men det er jo noget jeg som chef giver lov til, så det er en intern ting. Vi har ingen rygere ansat, men jeg ville feks ikke give lov til at en ryger holder ekstra pauser flere gange om dagen. Hverken betalt af firmaet eller selvbetalt, det måtte de klare i deres pauser (den ene gang vi har haft en ryger ansat, var det heller ikke noget problem).
1
"I en tid med så meget ondskab, må vi passe på kærligheden", citat: Hr. Aurland

Jo mere viden man tilegner sig, des mere ved man, at der er ting man ikke ved. Ting man før ikke anede at man ikke vidste, ved man nu, at man ikke ved.
Brugeravatar
Tux
Indlæg: 3042
Tilmeldt: 12. aug 2015, 18:36
Kort karma: 182
Likede indlæg: 5787

Re: Pauser på arbejdspladsen

Indlægaf Tux » 25. sep 2016, 08:18

JoyNips skrev:Jeg styrer selv mit arbejde, så det ville ikke berøre mit. Jeg lægger pauser ind som det passer mig.

Tog de min betalte frokostpause ville jeg til gengæld blive lidt muggen.


Men altså selv om du styrer dit eget arbejde (som mange gør) vil du jo stadig skulle lægge arbejdstid til i den anden ende, hvis du vælger at holde pause i løbet af dagen..

..med mindre du selvfølgelig snyder ;)
0
Modesty Blame
Indlæg: 4326
Tilmeldt: 11. aug 2015, 08:21
Kort karma: 519
Likede indlæg: 9416

Re: Pauser på arbejdspladsen

Indlægaf Modesty Blame » 25. sep 2016, 11:10

Jeg har en reel pause i løbet af dagen. Selvfølgelig henter jeg kaffe og går på toilettet ud over det, men frokostpausen er den eneste, som kan kaldes en pause. I den går jeg udenfor og ryger en smøg. Så går jeg op igen og arbejder videre. Og hvis nogen begyndte at skære i den, så ville jeg nok bare holde de pauser, jeg har ret til i stedet.
0
Brugeravatar
Hunkat
Indlæg: 7787
Tilmeldt: 20. aug 2015, 03:20
Kort karma: 574
Geografisk sted: Mellem månen og en drøm
Likede indlæg: 19143

Re: Pauser på arbejdspladsen

Indlægaf Hunkat » 25. sep 2016, 11:17

Og så er problemet vel også... hvordan definerer de så en pause? Er det en kaffepause at hente en kop kaffe og falde i snak med en kollega henover sukker og mælk? Er det en pause at snakke om hvad der skete i weekenden når man alligevel er ovre hos en kollega for at spørge om noget fagligt? Skal det være imod reglerne at have kage med på sin fødselsdag fordi det får folk til at spise kage i stedet for at arbejde?

Det bliver lynhurtigt noget hvor det at være social med sine kollegaer er forbudt og så dør en arbejdsplads da først fuldstændig.
0
L'enfer, c'est les autres

First debat-mover :rock:

Persnikedy skrev
Hun er så på tværs at de skal have fat i de slæbebåde fra Suez kanalen
Brugeravatar
Advocatus-Diaboli
Permanent bortvist
Indlæg: 1563
Tilmeldt: 8. mar 2016, 15:10
Kort karma: 238
Likede indlæg: 2220

Re: Pauser på arbejdspladsen

Indlægaf Advocatus-Diaboli » 25. sep 2016, 12:31

Tux skrev:I Lolland kommune vil kommunen sløjfe de ansattes pauser, og brug af sociale medier i arbejdstiden, for at spare 8,3 millioner kroner. Det drejer sig konkret om rygepauser, og en 10 minutters formiddagspause for de kontoransatte.

Ifølge Folketidende.dk forventer kommunen at kunne finde 8,3 millioner kroner ved at stryge ryge- og kaffepauser og få styr på medarbejdernes forbrug af sociale medier.

Det fremgår ikke helt klart, men hvis forslaget samtidig betyder, at man overhoved ikke kan tage en eller flere pauser af 5-10 minutter gennem dagen (uden at lægge til i den anden ende), hvor man lige kommer væk fra skrivebordet (eller hvor man nu er), så har man næppe særlig glade medarbejdere (eller for den sags skyld produktive), som det også påpeges af en arbejdsglæde-ekspert.



Det betyder forslaget ikke. Der er tale om at man dropper den skemalagte formiddagspause, dropper rygepauserne og forbyder sociale medier i arbejdstiden, (hvad man alligevel ikke skal bruge i arbejdstiden). Men der er ingen af dem der er lænket ved skrivebordet ret længe ad gangen. De render rundt konstant mellem møder og andre kollegers kontorer. I øvrigt har de flextid.
1
Listen, I'm a nice person - so if I'm an asshole to you, you need to ask yourself why.
Brugeravatar
Advocatus-Diaboli
Permanent bortvist
Indlæg: 1563
Tilmeldt: 8. mar 2016, 15:10
Kort karma: 238
Likede indlæg: 2220

Re: Pauser på arbejdspladsen

Indlægaf Advocatus-Diaboli » 25. sep 2016, 12:35

Lover-Moses skrev:Det er at skyde sig selv i foden. Når man på den måde forringer de ansattes vilkår, så får man også samtidig mindre fleksible og motiverede medarbejdere.


Til gengæld fyrer de ikke nogen pga. besparelser, hvilket ville være default-reaktion mange andre steder. Det er de ansatte udmærket klar over er alternativet, så derfor accepterer de dem.

Men hvad gør de så med dem i Vej og Park? Dem der er ude og vedligeholde de grønne arealer, der er da ikke nogle ledere til at holde øje med om de lige får sig en lille pause.


Jo, der er.
0
Listen, I'm a nice person - so if I'm an asshole to you, you need to ask yourself why.
Brugeravatar
Advocatus-Diaboli
Permanent bortvist
Indlæg: 1563
Tilmeldt: 8. mar 2016, 15:10
Kort karma: 238
Likede indlæg: 2220

Re: Pauser på arbejdspladsen

Indlægaf Advocatus-Diaboli » 25. sep 2016, 12:36

Chichu skrev:Det er en virkelig gammeldags måde at se medarbejdere på. Jeg var blevet voldsomt demotiveret og ville bruge min arbejdstid på at søge et nyt job, hvis jeg fik at vide, at jeg ikke måtte tage små pauser i løbet af dagen.


Det er der så heller ingen der har fået at vide.
0
Listen, I'm a nice person - so if I'm an asshole to you, you need to ask yourself why.
Brugeravatar
Advocatus-Diaboli
Permanent bortvist
Indlæg: 1563
Tilmeldt: 8. mar 2016, 15:10
Kort karma: 238
Likede indlæg: 2220

Re: Pauser på arbejdspladsen

Indlægaf Advocatus-Diaboli » 25. sep 2016, 12:48

Hunkat skrev:Hvis der helt seriøst er nogen der tror man får mere effektive medarbejdere af at lænke dem til deres skrivebord og overvåge dem (går jeg ud fra er metoden til at sørge for de ikke er på facebook eller andet pjat) så synes jeg vi skal ringe til 1940'erne og bede dem kommer og hente dem hjem.


Ingen bliver lænket. Ingen bliver som udgangspunkt overvåget. De fortæller deres medarbejdere at det er forbudt, blokerer måske adgangen til Facebook fra deres netværk, og så stoler de som udgangspunkt på at de overholder det. Hvis der så opstår mistanke, kan de jo bare få IT til at kontrollere historikken.


Den måde vi arbejder på idag kræver altså at man får pauser. Kommer op, går lidt rundt, osv.
Jeg var blevet stiktosset hvis jeg ikke fik lov til at kigge ud af vinduet i de tre minutter det tager at koge vand til te og lade den trække. Jeg kan godt tømme hovedet i tre minuttet og så gå tilbage og arbejde uden at der er mangler tre minutter af opgaven i sidste ende.


Hvis de vil op og gå rundt, så kommer de det. Det gør de også selvom de ikke vil, for det er i sagens natur en af arbejdsbetingelserne for dem. I øvrigt har de flextid. Der er forskel på om der mangler en arbejdsindsats svarende til en skemalagt pause på 10 minutter ved fyraften eller om man bliver 10 minutter længere, fordi man selv gav sig en pause svarende til 10 minutters arbejdsindsats i løbet af dagen.
0
Listen, I'm a nice person - so if I'm an asshole to you, you need to ask yourself why.
Chichu
Indlæg: 339
Tilmeldt: 12. sep 2015, 20:24
Kort karma: 20
Likede indlæg: 834

Re: Pauser på arbejdspladsen

Indlægaf Chichu » 25. sep 2016, 12:51

Advocatus-Diaboli skrev:
Chichu skrev:Det er en virkelig gammeldags måde at se medarbejdere på. Jeg var blevet voldsomt demotiveret og ville bruge min arbejdstid på at søge et nyt job, hvis jeg fik at vide, at jeg ikke måtte tage små pauser i løbet af dagen.


Det er der så heller ingen der har fået at vide.


Der står, at de stryger rygepauser og forbyder brug af sociale medier. Så ja, der er måske stadig lovligt at kigge ud i luften fem minutter, men jeg synes stadig, at det er total forældet måde at styre medarbejdere på.

Jeg er heller ikke enig i begrundelsen om, at man så kan slippe for at fyre. Det er en dårlig ide at blive ved med at forringe vilkårene i stedet for "bare" at fyre de mindst kompetente. Jo dårligere vilkår, desto mindre motiverede medarbejdere. Jo mindre motiverede, desto mindre produktive. Det er som at tisse i bukserne for at holde varmen.
1

Tilbage til "Politik, kultur og samfund"