Geeti Amiri: "Forbyd tørklæde for unge piger"

Hvad sker der lige for verden?! Diskutér det her!
Brugeravatar
Precaseptica
Indlæg: 845
Tilmeldt: 27. aug 2015, 10:07
Kort karma: 210
Likede indlæg: 1874

Geeti Amiri: "Forbyd tørklæde for unge piger"

Indlægaf Precaseptica » 25. sep 2016, 21:13

Artiklen findes her:
http://www.bt.dk/danmark/muslimsk-debat ... unge-piger

Geeti Amiri, er det frie valg vigtigt for kvinder?
Ja, det er enormt vigtigt.

Hvorfor vil du så fratage dem det frie valg med et forbud mod tørklæde?
Fordi jeg mener, de privilegerede kvinder, der har det frie valg, bør tænke mere solidarisk på deres medsøstre, som ikke har det frie valg. De privilegerede må gå forrest og hjælpe dem, der bliver iført tørklædet med tvang.


Hvad siger panelet?
0
Brugeravatar
Wizzze
Indlæg: 24993
Tilmeldt: 11. aug 2015, 13:16
Kort karma: 3672
Likede indlæg: 29990

Re: Geeti Amiri: "Forbyd tørklæde for unge piger"

Indlægaf Wizzze » 25. sep 2016, 21:23

Er ikke uenig, jeg ville bare foretrække det ikke skete via forbud, men fordi forældre generationen og generationerne før dem, udviklede sig, og ikke lå under for et kulturelt pres.
2
Do as I say! :whip:
Brugeravatar
Advocatus-Diaboli
Permanent bortvist
Indlæg: 1563
Tilmeldt: 8. mar 2016, 15:10
Kort karma: 238
Likede indlæg: 2220

Re: Geeti Amiri: "Forbyd tørklæde for unge piger"

Indlægaf Advocatus-Diaboli » 25. sep 2016, 21:48

Precaseptica skrev:Artiklen findes her:
http://www.bt.dk/danmark/muslimsk-debat ... unge-piger

Geeti Amiri, er det frie valg vigtigt for kvinder?
Ja, det er enormt vigtigt.

Hvorfor vil du så fratage dem det frie valg med et forbud mod tørklæde?
Fordi jeg mener, de privilegerede kvinder, der har det frie valg, bør tænke mere solidarisk på deres medsøstre, som ikke har det frie valg. De privilegerede må gå forrest og hjælpe dem, der bliver iført tørklædet med tvang.


Hvad siger panelet?


At Geeti Amiri lige har dumpet en IQ-test helt uden at tage en.
2
Listen, I'm a nice person - so if I'm an asshole to you, you need to ask yourself why.
Brugeravatar
paint
Indlæg: 20419
Tilmeldt: 16. apr 2016, 17:38
Kort karma: 765
Likede indlæg: 43834

Re: Geeti Amiri: "Forbyd tørklæde for unge piger"

Indlægaf paint » 25. sep 2016, 22:00

At det ville være pragtfuldt, hvis tørklæder var det største problem, som den vestlige verden står overfor, lige nu.
0
Følg dem der søger sandheden, men vogt dig for dem der siger at de har fundet den

Det sted du søger, er det sted du søger fra
Brugeravatar
Bimmerdyret
Indlæg: 1982
Tilmeldt: 25. okt 2015, 14:36
Kort karma: 116
Likede indlæg: 1615

Re: Geeti Amiri: "Forbyd tørklæde for unge piger"

Indlægaf Bimmerdyret » 25. sep 2016, 22:08

Problemet er når det der er et frit valg, også er noget der er en tvang (frit valg in spe)
Problematikken kan sammenlignes lidt med prostitution (frit valg, tvang).

Bare rolig, ingen sammenligning kvindemæssigt, bare problematikken...
0
Brugeravatar
Precaseptica
Indlæg: 845
Tilmeldt: 27. aug 2015, 10:07
Kort karma: 210
Likede indlæg: 1874

Re: Geeti Amiri: "Forbyd tørklæde for unge piger"

Indlægaf Precaseptica » 26. sep 2016, 06:43

paint skrev:At det ville være pragtfuldt, hvis tørklæder var det største problem, som den vestlige verden står overfor, lige nu.


Skal det forstås således, at man ikke bør bruge tid på at debattere andet end det største problem?

Hvad er i grunden det største problem den vestlige verden står overfor lige nu?
0
Brugeravatar
Precaseptica
Indlæg: 845
Tilmeldt: 27. aug 2015, 10:07
Kort karma: 210
Likede indlæg: 1874

Re: Geeti Amiri: "Forbyd tørklæde for unge piger"

Indlægaf Precaseptica » 26. sep 2016, 06:47

Bad Samaritan skrev:Formynderisk og nedladende i tiende potens. Den danske presse har en underlig fascination med de dér historier, hvor en politiker eller samfundsdebattør med anden etnisk baggrund "gør op" med et eller andet "kulturelt bagland", helt uagtet at de ikke har en skid til fælles med de mennesker, de kloger sig på - og så bliver de helt by default udnævnt til 'mellemøsteksperter', alene fordi de er... well.. mellemøstlige. Geeti taler om "medsøstre" og what not - som om hun har den første fucking ting til fælles med bare en håndfuld af de indvandrerpiger, hendes forslag vil gøre livet sværere for.

Jeg forstår virkelig ikke, hvorfor folk ikke bare som noget af det første, kan spørge sig selv om alle de her smarte lovforslag kommer til at gøre livet nemmere eller sværere for de mennesker, det handler om, når de bringes til torvs. Jeg mener, hvad REGNER hun med at der vil ske? At hendes solidaritetserklæring og et lovforslag, som kriminaliserer religiøst betinget damemode, samtidig med at det pålægger lærere og personale at skulle lege anti-religiøst politi for staten, sådan på magisk vis bare skulle få pigerne til at smide tørklædet? At det ikke også ville føre en bølge af ungdomsoprør og måske endda religiøs konservatisme med sig?

Jeg mener, come on! De klarer sig pissegodt i uddannelsesstatistikkerne, og om noget vil det her stupide shit da få dem - et hvilket som helst intelligent menneske, egentlig - til at spørge sig selv, om de skal uddanne sig på dem selv eller andres præmisser. Worst case fører det til oprettelsen af parallel-institutioner og religiøse skoler - og det troede jeg sådan set var det, man allerhelst ville undgå?


Godt indspark. Så af pragmatiske hensyn til om forbuddet bringer det med sig man håber på bør man lade være?
0
Chichu
Indlæg: 339
Tilmeldt: 12. sep 2015, 20:24
Kort karma: 20
Likede indlæg: 834

Re: Geeti Amiri: "Forbyd tørklæde for unge piger"

Indlægaf Chichu » 26. sep 2016, 07:35

Tørklæder er faktisk, paradoksalt nok, noget af det, der muliggør frihed for mange muslimske piger. Fordi de jo så er "tækkeligt klædt".

Tørklædeforbud skyder helt forbi målet. Ja, der er massive problemer med kvindeundertrykkelse blandt ekstreme muslimer. Men jeg ville fandme heller ikke gide at være kvinde i en indremissionsk familie. Eller en traditionel tamilsk familie. Eller i en ortodoks jødisk familie. Ingen af stederne ville jeg blive tvunget til at få med tørklæde, men jeg ville jo stadig være undertrykt. At fokusere på tørklæder frem for bagvedliggende problematikker ved alle former for religiøs og kulturel fundamentalisme/gammeldagshed er SÅ fordummende.
2
Brugeravatar
Precaseptica
Indlæg: 845
Tilmeldt: 27. aug 2015, 10:07
Kort karma: 210
Likede indlæg: 1874

Re: Geeti Amiri: "Forbyd tørklæde for unge piger"

Indlægaf Precaseptica » 26. sep 2016, 07:46

Chichu skrev:Tørklæder er faktisk, paradoksalt nok, noget af det, der muliggør frihed for mange muslimske piger. Fordi de jo så er "tækkeligt klædt".

Tørklædeforbud skyder helt forbi målet. Ja, der er massive problemer med kvindeundertrykkelse blandt ekstreme muslimer. Men jeg ville fandme heller ikke gide at være kvinde i en indremissionsk familie. Eller en traditionel tamilsk familie. Eller i en ortodoks jødisk familie. Ingen af stederne ville jeg blive tvunget til at få med tørklæde, men jeg ville jo stadig være undertrykt. At fokusere på tørklæder frem for bagvedliggende problematikker ved alle former for religiøs og kulturel fundamentalisme/gammeldagshed er SÅ fordummende.


Jeg kunne nok have været enig, hvis ikke det var fordi at vi havde haft en kvinderevolution i Norden til at gøre op med den brede folkelige opbakning overfor ideen om "tækkelige kvinder". Det kan synes mig at vi går kontrarevolutions ærinde igen, når vi nu skal til at tage et makroperspektiv på minoriteter og ikke se for nært på hvordan kvinder og minoriteter, indenfor minoriteterne selv, går og har det.

I stedet for at deltage i at udhviske de kunstige forskelle imellem mænd og kvinder, der også muliggør at man distancerer sig fra det heteronormative og giver plads til forskellighed, så forbinder tørklædet jernalderlig kultur- og kønsforståelse med nutiden. Det er nu engang et køn hvor man kan være rigtig eller forkert kvinde, og det signaleres bedst ved ærbødig påklædning.

Derudover. At muslimer er mere iøjefaldende end indre mission er vel et spørgsmål om statistik og realpolitik. Der er flere af dem og flere af dem tager del i samfundsdebatterne.
0
Chichu
Indlæg: 339
Tilmeldt: 12. sep 2015, 20:24
Kort karma: 20
Likede indlæg: 834

Re: Geeti Amiri: "Forbyd tørklæde for unge piger"

Indlægaf Chichu » 26. sep 2016, 08:02

Precaseptica skrev:
Chichu skrev:Tørklæder er faktisk, paradoksalt nok, noget af det, der muliggør frihed for mange muslimske piger. Fordi de jo så er "tækkeligt klædt".

Tørklædeforbud skyder helt forbi målet. Ja, der er massive problemer med kvindeundertrykkelse blandt ekstreme muslimer. Men jeg ville fandme heller ikke gide at være kvinde i en indremissionsk familie. Eller en traditionel tamilsk familie. Eller i en ortodoks jødisk familie. Ingen af stederne ville jeg blive tvunget til at få med tørklæde, men jeg ville jo stadig være undertrykt. At fokusere på tørklæder frem for bagvedliggende problematikker ved alle former for religiøs og kulturel fundamentalisme/gammeldagshed er SÅ fordummende.


Jeg kunne nok have været enig, hvis ikke det var fordi at vi havde haft en kvinderevolution i Norden til at gøre op med den brede folkelige opbakning overfor ideen om "tækkelige kvinder". Det kan synes mig at vi går kontrarevolutions ærinde igen, når vi nu skal til at tage et makroperspektiv på minoriteter og ikke se for nært på hvordan kvinder og minoriteter, indenfor minoriteterne selv, går og har det.

I stedet for at deltage i at udhviske de kunstige forskelle imellem mænd og kvinder, der også muliggør at man distancerer sig fra det heteronormative og giver plads til forskellighed, så forbinder tørklædet jernalderlig kultur- og kønsforståelse med nutiden. Det er nu engang et køn hvor man kan være rigtig eller forkert kvinde, og det signaleres bedst ved ærbødig påklædning.

Derudover. At muslimer er mere iøjefaldende end indre mission er vel et spørgsmål om statistik og realpolitik. Der er flere af dem og flere af dem tager del i samfundsdebatterne.


Jeg kan sådan set godt følge dig i det, du skriver. Men samtidig så har min hjerne også meget svært ved at forstå, hvorfor tørklæde som beklædningsgenstand er så meget anderledes end fx:

- at jeg som kvinde ikke må smide toppen og BH-en på bænken foran isbaren en varm sommerdag selvom min ven godt må?
- at tamilske kvinder ikke må gå med udfordrende tøj?
- at indremissionske unge piger ikke må gå i hotpants og mavebluser?
- at ortodokse jødiske kvinder ikke må vise deres knæ?

Jeg er helt med på, at i den perfekte verden så gik alle i det de havde lyst til og lod være med at gå i det, de ikke havde lyst til. Helt tildækkede, nøgne, bare bryster, tildækkede bryster, hatte, håret flagrende, whatever. Det er jeg helt med på og ville ønske, at det var sådan.

Men når nu ALLE andre minoriteter og majoriteter og kulturer og subkulturer og religioner OGSÅ har forventninger, krav og sågar lovgivning om påklædning rettet mod kvinder, så er det jo plain old racism, at muslimer er de eneste vi vil forbyde det. Og racisme, det er bare aldrig nogen god idé.
1
Brugeravatar
Animi
Indlæg: 7467
Tilmeldt: 24. okt 2015, 14:47
Kort karma: 823
Likede indlæg: 19509

Re: Geeti Amiri: "Forbyd tørklæde for unge piger"

Indlægaf Animi » 26. sep 2016, 08:15

For mig giver det ingen mening, at man vil forbyde tørklæder fordi andre bliver tvunget til at tage det på.
Selvfølgelig er det IKKE okay for dem der bliver tvunget, men kan ikke se hvordan det skal hjælpe at dem der gerne vil have det på, bliver frataget deres fri valg.

Det minder mig lidt om nogen kvinder, der bliver fornærmet over de kvinder der gerne vil gå hjemme og passe børn fordi "nu har fortidens kvinder kæmpet for lige rettigheder og kvinders mulighed for også at være på arbejdsmarkedet."
1
You know what the issue is with this world? Everyone wants a magical solution to their problem, and everyone refuses to believe in magic.
Brugeravatar
Precaseptica
Indlæg: 845
Tilmeldt: 27. aug 2015, 10:07
Kort karma: 210
Likede indlæg: 1874

Re: Geeti Amiri: "Forbyd tørklæde for unge piger"

Indlægaf Precaseptica » 26. sep 2016, 08:19

Chichu skrev:Jeg kan sådan set godt følge dig i det, du skriver. Men samtidig så har min hjerne også meget svært ved at forstå, hvorfor tørklæde som beklædningsgenstand er så meget anderledes end fx:

- at jeg som kvinde ikke må smide toppen og BH-en på bænken foran isbaren en varm sommerdag selvom min ven godt må?
- at tamilske kvinder ikke må gå med udfordrende tøj?
- at indremissionske unge piger ikke må gå i hotpants og mavebluser?
- at ortodokse jødiske kvinder ikke må vise deres knæ?

Jeg er helt med på, at i den perfekte verden så gik alle i det de havde lyst til og lod være med at gå i det, de ikke havde lyst til. Helt tildækkede, nøgne, bare bryster, tildækkede bryster, hatte, håret flagrende, whatever. Det er jeg helt med på og ville ønske, at det var sådan.

Men når nu ALLE andre minoriteter og majoriteter og kulturer og subkulturer og religioner OGSÅ har forventninger, krav og sågar lovgivning om påklædning rettet mod kvinder, så er det jo plain old racism, at muslimer er de eneste vi vil forbyde det. Og racisme, det er bare aldrig nogen god idé.


1. Jeg synes faktisk næsten vi var ved at nærme os et punkt hvor man kunne debattere det topløse igen. Der kom så en kæmpe kæp i hjulet, men den skal tørklædet ikke have skylden for. Personligt tror jeg det kommer fra de sociale medier, hvor man nu ikke får lov at glemme noget længere og alle render rundt med et højopløsningskamera i lommen.

2. Jeg er helt enig i at tamilske kvinder bør må iklæde sig præcist så udfordrende eller konservativt som de har lyst til.

3. Et problem, ja. Men hvor omfangsrigt? Er det stigende eller faldende? Jeg ville umiddelbart kategorisere indre mission som et marginaltilfælde.

4. Igen et problem. Der må en større frihed til.

Mht. racisme så nej. Der kan allerhøjest blive tale om diskrimination, idet muslimer er lige så mangfoldige og flerkulturelle som andre befolkningsgrupper, hvis ikke mere. Det er ikke racisme. Men det kan stadig være afstumpet at udsætte dem for uproportionelt højt ansvar for kulturforvridning. Som eksempelvis det her med nypuritanismen, hvor ingen kan tillade sig nøgenhed eller naturlighed længere. Det er ikke tørklædets skyld. Det tror jeg, som sagt, stammer fra vores import af den amerikanske kulturtradition for at frygte nøgenheden.

Ideen om at værge sig fordi det er muslimer, der kritiseres for at bringe et ultra-konservativt kulturfænomen ind i Danmark, svarer for mig at se lidt til at brokke sig over at man primært fokuserede på at kjolerne var det normative for kvinder i 70erne. Jeans i stedet for kjoler blev måden man gjorde oprør på. Noget skal man jo have et problem med, for at efterspørge en kulturel ændrom på tværs af konservative rytmer, og hvis problemet som ligestillingen har med tørklædet kan ophæves kunne det jo være at det frigav ekstra kræfter til at fokusere på marginaltilfældene man ellers overså.

For nogen er det sikkert således, at tørklædet er et problem fordi det lige akkurat er islamisk, og det er trods alt den mest fjerne kultur vi har med at gøre i Danmark i dag. Men det skal ikke stå til hinder for at vi andre, der er ligeglade med hvor det kommer fra, kan se at det efterhånden er en del af bybilledet mange steder og begynder at få indflydelse på realpolitikken i offentlige institutioner og samfundet generelt.

Som jeg har sagt mange gange herinde, så ville jeg personligt have et lige så stort problem med andre konservative trends. Men jøderne og indre mission kommer mig bare slet ikke ved. Hvis de vitterligt var en voksende gruppe, der blev mere religiøse og mere konservative i de yngre generationer, udgjorde det fremtrædende fokuspunkt for en del kriminalprævention, og gjorde indsigelser imod den danske trend imod ligestilling på flere punkter i samfundsdebatten, så ville de blive iøjefaldende nok til at folk også ville tage kampen der.
0
Brugeravatar
Aspargsen
Permanent bortvist
Indlæg: 2082
Tilmeldt: 14. aug 2015, 13:57
Kort karma: 53
Likede indlæg: 1375

Re: Geeti Amiri: "Forbyd tørklæde for unge piger"

Indlægaf Aspargsen » 26. sep 2016, 09:05

Wizzze skrev:Er ikke uenig, jeg ville bare foretrække det ikke skete via forbud, men fordi forældre generationen og generationerne før dem, udviklede sig, og ikke lå under for et kulturelt pres.


Det har man prøvet det virker ikke :(
0
NON-TRIMMER! - fordi utrimmede indlæg bare er bedre :rock:
fisken80
Indlæg: 22070
Tilmeldt: 18. aug 2015, 16:13
Kort karma: 1127
Likede indlæg: 52048

Re: Geeti Amiri: "Forbyd tørklæde for unge piger"

Indlægaf fisken80 » 26. sep 2016, 09:52

Wizzze skrev:Er ikke uenig, jeg ville bare foretrække det ikke skete via forbud, men fordi forældre generationen og generationerne før dem, udviklede sig, og ikke lå under for et kulturelt pres.


Der er unge piger, der bærer tørklæde på trods af deres forældre og ikke på grund af deres forældre. Piger, hvor mødrene for længst har smidt tørklædet.

Piger for hvem tørklædet langt mere handler om identitet end religiøsitet.
2
litteraturen kan noget, som regneark og forvaltningsstudier ikke kan. Uden litteraturen bliver tanker og ideologier blodfattige og pulsløse.

Man VÆNNER sig til ting. Det kommer af vane. Så svært er det ikke.

Maude, din proportionssans
Brugeravatar
Animi
Indlæg: 7467
Tilmeldt: 24. okt 2015, 14:47
Kort karma: 823
Likede indlæg: 19509

Re: Geeti Amiri: "Forbyd tørklæde for unge piger"

Indlægaf Animi » 26. sep 2016, 10:11

fisken80 skrev:
Der er unge piger, der bærer tørklæde på trods af deres forældre og ikke på grund af deres forældre. Piger, hvor mødrene for længst har smidt tørklædet.
.


Dét er rigtigt. Jeg kender selv tre hvor det er tilfældet. Den ene jeg kendte skulle hver dag høre på sin far der sagde "Du finder ALDRIG arbejde, men den klud om hovedet" og den anden blev "jagtet" rundt af sin mor i køkkenet, der prøvede at klippe hendes tørklæde i stykker med en saks, og sagde at så længe hun boede hjemme var tørklædet forbudt.
Den tredje fik at vide at det selvfølgelig var hendes eget valg, men at de bare ikke gad høre for at de måske drak lidt vin, spiste svinekød osv.

Alle tre tilfælde er desuden alle familier af anden etnisk herkomst, alle muslimer, bare med forskellige grader af udøvelse.
3
You know what the issue is with this world? Everyone wants a magical solution to their problem, and everyone refuses to believe in magic.

Tilbage til "Politik, kultur og samfund"