Lækkert at være på dagpenge

Hvad sker der lige for verden?! Diskutér det her!
Brugeravatar
Wizzze
Indlæg: 24993
Tilmeldt: 11. aug 2015, 13:16
Kort karma: 3672
Likede indlæg: 29990

Lækkert at være på dagpenge

Indlægaf Wizzze » 14. sep 2015, 14:13

En af de aktive i HK ungdom har skrevet en kronik i Politikken omkring at være på dagpenge
Det er åbenbart lækkert at kunne gå på dagpenge, mens man bestemmer sig for hvad man vil fremover.

http://politiken.dk/debat/debatindlaeg/ ... -dagpenge/

"Og ja, det var det, jeg lige sagde, jeg gider ikke have et job, jeg ikke interesserer mig for.
Lige nu der sidder der formentlig nogle borgelige læsere og tænker »Det kan han da ikke være bekendt, det er jo samfundets penge«, og ja, det er helt rigtigt, at jeg bruger en stor del af min uge med Netflix og får understøttelse hver måned.
Men: Det betyder ikke, at jeg er ’beviset’ på den borgelige opfattelse af, at folk er dovne, det er ganske enkelt, fordi jeg tillader mig at vente, til jeg vinder mit drømmejob.
Jeg tror faktisk, at det er sådan, at det automatisk vil få folk i job, hvis vi i Danmark netop ikke står klar med en pisk over for arbejdsløse. Det siger jeg, fordi jeg tror, at mange har brug for et pusterum – som jeg selv.
Hvis folk får et pusterum, tror jeg også, at det vil betyde, at virksomhederne får nogle markant mere motiverede, dygtige og interesserede medarbejdere på sigt."

Manden er 22år, hvis han allerede har brug for et pusterum fra arbejdsmarkedet, så er der sgu noget galt vil jeg mene :gruble:

Hvad siger I, er det ok at bruge dagpengesystemet til en pause/ et pusterum ?
0
Do as I say! :whip:
Peanutbutt
Indlæg: 406
Tilmeldt: 12. aug 2015, 14:10
Kort karma: 44
Likede indlæg: 829

Re: Lækkert at være på dagpenge

Indlægaf Peanutbutt » 14. sep 2015, 14:35

Wizzze skrev:
Hvad siger I, er det ok at bruge dagpengesystemet til en pause/ et pusterum ?


Nej, men det er okay, at man får det bedste ud af en lortesituation. Der er rigtig mange mennesker, der (stadig) har rigtigt svært ved at finde et job. Specielt for de unge og nyuddannede.

Det kan være sindsygt hårdt og stressende at være arbejdsløs, og man føler måske ikke, at man har fri nogensinde. Specielt i disse år, hvor medier, politikere og andre mennesker igen og igen fortæller folk, at de bare skal søge lidt bredere, at der er jobs nok eller at man er doven og i vejen og ikke gør nok.

Derfor er det helt i orden, at man får det bedste ud af at være på dagpenge, specielt, når systemet i sig selv har travlt med at stresse folk.
Så længe man samtidig gør alt hvad man kan, for at få et job. Hvilket jeg er overbevist om, at langt de fleste gør.
Det er også helt ok med mig, når folk med arbejde, bruger en stille dag på at shoppe på nettet, invitere til middag eller se åndssvage youtube-videoer.

Det er min klare overbevisning, at folk i dagpengesystemet godt ved, at et arbejde (i langt de fleste tilfælde) ikke hænger på træerne eller at man kan få et job ved at gøre ingenting. Men derfor må folk godt sove til kl. 10 eller bruge en onsdag på at se en tv-serie. Det kan jo være, at de skriver ansøgninger om natten eller om lørdagen.
3
Brugeravatar
dykkersild
Indlæg: 2169
Tilmeldt: 14. aug 2015, 07:25
Kort karma: 239
Likede indlæg: 3535

Re: Lækkert at være på dagpenge

Indlægaf dykkersild » 14. sep 2015, 14:39

Peanutbutt skrev:
Wizzze skrev:
Hvad siger I, er det ok at bruge dagpengesystemet til en pause/ et pusterum ?


Nej, men det er okay, at man får det bedste ud af en lortesituation. Der er rigtig mange mennesker, der (stadig) har rigtigt svært ved at finde et job. Specielt for de unge og nyuddannede.

Det kan være sindsygt hårdt og stressende at være arbejdsløs, og man føler måske ikke, at man har fri nogensinde. Specielt i disse år, hvor medier, politikere og andre mennesker igen og igen fortæller folk, at de bare skal søge lidt bredere, at der er jobs nok eller at man er doven og i vejen og ikke gør nok.

Derfor er det helt i orden, at man får det bedste ud af at være på dagpenge, specielt, når systemet i sig selv har travlt med at stresse folk.
Så længe man samtidig gør alt hvad man kan, for at få et job. Hvilket jeg er overbevist om, at langt de fleste gør.
Det er også helt ok med mig, når folk med arbejde, bruger en stille dag på at shoppe på nettet, invitere til middag eller se åndssvage youtube-videoer.

Det er min klare overbevisning, at folk i dagpengesystemet godt ved, at et arbejde (i langt de fleste tilfælde) ikke hænger på træerne eller at man kan få et job ved at gøre ingenting. Men derfor må folk godt sove til kl. 10 eller bruge en onsdag på at se en tv-serie. Det kan jo være, at de skriver ansøgninger om natten eller om lørdagen.


Har du læst artiklen?

Jeg får personligt lyst til at give ham en mavepuster - hans FB profil hvor han fører kampagner for overenskomster m.m. og så gider han ikke tage et job. Jeg tænker ikke, at HK er specielt stolte af ham pt.
2
Akehurst2
Indlæg: 14144
Tilmeldt: 11. aug 2015, 18:17
Kort karma: 1259
Likede indlæg: 40586

Re: Lækkert at være på dagpenge

Indlægaf Akehurst2 » 14. sep 2015, 14:40

Uden at have læst kronikken, så nej. Selvfølgelig er dagpenge ikke til pusterum - det er forsørgelse til man kommer i arbejde.

Så er der hele diskussionen om, hvor kræsen man kan være i forhold til at komme i arbejde, og om der ikke er noget ide i, at man forsøger at finde et arbejde inden for sit uddannelsesområde før man søger hvad som helst, men for at se Netflix, så afgjort nej.
0
Peanutbutt
Indlæg: 406
Tilmeldt: 12. aug 2015, 14:10
Kort karma: 44
Likede indlæg: 829

Re: Lækkert at være på dagpenge

Indlægaf Peanutbutt » 14. sep 2015, 14:47

dykkersild skrev:Har du læst artiklen?

Jeg får personligt lyst til at give ham en mavepuster - hans FB profil hvor han fører kampagner for overenskomster m.m. og så gider han ikke tage et job. Jeg tænker ikke, at HK er specielt stolte af ham pt.


Det har jeg (læst den). HK har jo også meldt ud: http://www.avisen.dk/hk-boss-revser-ung ... 44172.aspx

Jeg vælger bare at læse kronikken som et små-ubegavet, dårlig skrevet og kommunikeret indspark, men hvor essens er det, jeg skrev ovenfor. Men jeg kan da sagtens forstå, at folk bliver forargede - ligesom med Robert og Carina og alle dem.
1
Chichu
Indlæg: 339
Tilmeldt: 12. sep 2015, 20:24
Kort karma: 20
Likede indlæg: 834

Re: Lækkert at være på dagpenge

Indlægaf Chichu » 14. sep 2015, 14:48

Selvfølgelig er det ikke orden. Pusterum betaler man selv, så må man melde sig ud af systemet i mens.

Men idioter er der jo alle vegne. Bliver mest trist over hans læserbrev, fordi han ikke er repræsentativ, men nu bliver sådan et eksempel, man kan hive frem, når man vil argumentere for endnu strengere krav og endnu mere kontrol.

Øv, bare øv.
4
Akehurst2
Indlæg: 14144
Tilmeldt: 11. aug 2015, 18:17
Kort karma: 1259
Likede indlæg: 40586

Re: Lækkert at være på dagpenge

Indlægaf Akehurst2 » 14. sep 2015, 15:04

Nu fik jeg også læst den.

Jeg tænker, at hans kronik er ment som et indlæg i den del af debatten, der handler om, at der ikke er nogen, der bliver mere motiverede af at blive dunket i hovedet og lagt for had og kaldt dovne og forkælede, hvilket jeg for så vidt kan se pointen i, men det virker bare stikmodsat på mig.

Altså, det med at man skal have et job, man synes er sjovt og som gør det "superfedt at stå op om morgenen" - det er jo netop forkælet at have som krav for at man "gider" have et arbejde. Så kronikken bliver i den grad vand på strammernes mølle.

Og som wizzze skrievr: Du er 22 år. Så er der langt hjem til pensionen, så du skal da nødig være helt udbrændt allerede.
1
Brugeravatar
Delfin
Indlæg: 15291
Tilmeldt: 11. aug 2015, 11:05
Kort karma: 1241
Geografisk sted: ..... Casa del Fino
Likede indlæg: 25614

Re: Lækkert at være på dagpenge

Indlægaf Delfin » 14. sep 2015, 16:35

Han har da opnået at sætte en solid prop i chancen for at få det dersens drømmejob, hvis en potentiel arbejdsgiver Googler hans navn.
Jeg kan godt forstå, at man som ledig og nyuddannet (er han det) gerne vil prioritere uddannelses-relevante job i første omgang, men man kan også være for kræsen og forkælet.
5
14 11 14
wh1971
Permanent bortvist
Indlæg: 155
Tilmeldt: 3. sep 2015, 06:13
Kort karma: 2
Likede indlæg: 43

Re: Lækkert at være på dagpenge

Indlægaf wh1971 » 14. sep 2015, 17:15

Med den holdning han lægger for dagen i den artikel er der ikke én eneste arbejdsgiver der vil ansætte ham - til noget som helst. Det handler tydeligvis kun om "mig, mig, mig" og det er der ingen arbejdsgiver der gider spilde tid på.
0
Brugeravatar
Wizzze
Indlæg: 24993
Tilmeldt: 11. aug 2015, 13:16
Kort karma: 3672
Likede indlæg: 29990

Re: Lækkert at være på dagpenge

Indlægaf Wizzze » 14. sep 2015, 17:32

Jeg tror også at sådant et indlæg ødelægger meget for "seriøse arbejdssøgende" :rulle:
"lækkert at være på dagpenge" & ser en masse Netflix = badebillet i folks hoveder når de læser det, og hvis han driver den af, så gør alle andre nok også.

Og med den HK baggrund burde han vel vide bedre :gruble:
1
Do as I say! :whip:
Brugeravatar
Delfin
Indlæg: 15291
Tilmeldt: 11. aug 2015, 11:05
Kort karma: 1241
Geografisk sted: ..... Casa del Fino
Likede indlæg: 25614

Re: Lækkert at være på dagpenge

Indlægaf Delfin » 14. sep 2015, 18:08

Pernille skrev:
Wizzze skrev:Jeg tror også at sådant et indlæg ødelægger meget for "seriøse arbejdssøgende" :rulle:
"lækkert at være på dagpenge" & ser en masse Netflix = badebillet i folks hoveder når de læser det, og hvis han driver den af, så gør alle andre nok også.

Og med den HK baggrund burde han vel vide bedre :gruble:


Altså jeg ser da også gerne Netflix i løbet af dagen, eller holder pauser på anden vis. Netop fordi jeg også mener, at jeg må få det bedste ud af situationen. Mine dage går med arbejdssøgning og relevante opgaver i forbindelse med det. Herudover går tiden da både med praktiske ting, såsom indkøb, husholdning osv. så der ikke skal ordnes tusind ting når børnene er hentet. Nogle gange ser jeg så netflix, shopper, drikker kaffe eller lignende, men der er "bonus" og en måde at få det bedste ud af min situation.

Jeg bliver bare ærlig, når typer som ham der, får det til at lyde som om, at Netflix og afslapning er det primære og "så søger jeg lidt arbejde, når der lige dukker noget sjovt op" :boo:


Det er heller ikke noget at sige til. Selvom det kan tage evigheder gennemtrævle jobsider og skrive ansøgninger, er der trods alt ikke"underholdning" til alle vågne timer, og noget skal man jo bruge fritiden på. Om det så er Netflix eller en tur i skoven, er jo op til en sev. Det er bare ikke, det indtryk han efterlader.
0
14 11 14
Brugeravatar
englishchannel
Indlæg: 1815
Tilmeldt: 28. aug 2015, 23:37
Kort karma: 632
Likede indlæg: 8534

Re: Lækkert at være på dagpenge

Indlægaf englishchannel » 14. sep 2015, 19:21

Jeg har det lidt blandet med det. Jeg kan godt forstå, at folk er forargede, men nu har vi jo et ret rigidt dagpengesystem, så det er altså ikke fordi han går og danderer den. Han bliver kontrolleret i de jobs, han søger, at ansøgningerne og CV er gode nok og hvis han er ledig for længe (hvilket kun er få måneder i hans alder) bliver han sendt i aktivering. Så det er ikke fordi han kan være superkræsen og kun søge to jobs om måneden, for så mister han dagpengene.

At han så ikke synes, at det er helvede på jord at være på dagpenge, får bare mig til at tænke: "Jamen, godt for ham!". Det er vel ikke i nogens interesse, at folk, der ellers lever op til deres forpligtelser, skal hade hvert øjeblik af det eller hvad? Noget af det allerførste min jobkonsulent sagde til mig, var, at jeg også skulle huske at slappe af og nyde livet lidt. For ellers gik man helt ned af det her system.

Så kort sagt: Hvis han decideret har fundet en måde at snyde systemet på, er det selvfølgelig ikke i orden. Men at han også nyder friheden ved dagpenge kan jeg ikke blive forarget over, selvom det måske er dumt af ham at sige det lige ud sådan som det politiske klima er pt.
2
Jedi
Indlæg: 1922
Tilmeldt: 6. sep 2015, 06:23
Kort karma: 86
Likede indlæg: 3048

Re: Lækkert at være på dagpenge

Indlægaf Jedi » 14. sep 2015, 21:08

I hans tilfælde er det jo fint at dagpengeperioden er reduceret til to år.
0
wh1971
Permanent bortvist
Indlæg: 155
Tilmeldt: 3. sep 2015, 06:13
Kort karma: 2
Likede indlæg: 43

Re: Lækkert at være på dagpenge

Indlægaf wh1971 » 15. sep 2015, 09:32

Shitstormen har i den grad ramt Nicolai

http://nyhederne.tv2.dk/samfund/2015-09 ... -paa-plads

Som jeg nævnte i en tidligere post er der ingen arbejdsgivere der gider mennesker med den attitude. Hvilken indsats kan de forvente af ham hvis han bliver ansat og kommer ind i en periode med mindre spændende opgaver?? Alle i arbejde ved udmærket, at der er perioder hvor arbejdet er drønspændende og perioder hvor det er mindre sjovt, men opgaverne skal stadig løses uanset.

22 år og venter på "drømmejobbet"... jooo, men han kommer nok til at vente temmelig længe på den måde. Et drømmejob er noget man arbejder sig op til - ikke noget der bliver slået op i en jobannonce og som en komplet grøn nyuddannet bliver udvalgt til. Som ny må man acceptere at starte lidt lavere og så arbejde sig op derfra.

Men Netflix kommer han da til at nyde i et pænt stykke tid fremover - det kan der næppe være nogen tvivl om.
0
wh1971
Permanent bortvist
Indlæg: 155
Tilmeldt: 3. sep 2015, 06:13
Kort karma: 2
Likede indlæg: 43

Re: Lækkert at være på dagpenge

Indlægaf wh1971 » 15. sep 2015, 10:31

Dikus skrev:Et drømmejob kan jo være noget så nede på jorden som et job, man er uddannet og kvalificeret til. Kedelige rutineopgaver und alles. I så fald finder jeg det passende, man venter på drømmejobbet en passende periode, der afhænger af den enkeltes muligheder.


Det kan det helt sikkert. I Nicolai's tilfælde finder jeg det derimod sandsynligt, at det job han venter på er et job han reelt ikke er kvalificeret til. Måske deraf navnet "drømme"...
0

Tilbage til "Politik, kultur og samfund"