Lækkert at være på dagpenge

Hvad sker der lige for verden?! Diskutér det her!
Brugeravatar
lulu-p
Indlæg: 1778
Tilmeldt: 20. aug 2015, 08:05
Kort karma: 105
Likede indlæg: 2237

Re: Lækkert at være på dagpenge

Indlægaf lulu-p » 16. sep 2015, 09:30

Jeg havde for en del år siden en ledighedsperiode inden jeg fik arbejde. Jeg har aldrig i mit liv været så tæt på en sygemelding med stress, som i den periode. Det føltes som en lang ferie endelig at få et job.

Men...

Det som irriterer mig ved debatten er, at man i den grad ender i en shitstorm hvis man bare nærmer sig at tale om fordele ved en ledighedsperiode. Og gu´var der da fordele - fuldstændig indlysende. Når barnet brækkede sig klokken 3 om natten, behøvede vi som regel ikke at bruge resten af natten på at finde pasningsmuligheder. Og sådan kan man fortsætte listen..nok især hvis man har små børn. Det afgørende er jo om man står til rådighed for arbejdsmarkedet og, at A-kassen vurderer at den samlede indsats er god nok.

Åå-ååhhh så er jeg ude af skabet. Ind i mellem var det praktisk og rart at være på dagpenge. So shoot me.
2
... Look to the light, Leland, find the light. Into the light, Leland, into the
light. Into the light, Leland... into the light... Don't be afraid. ...
wh1971
Permanent bortvist
Indlæg: 155
Tilmeldt: 3. sep 2015, 06:13
Kort karma: 2
Likede indlæg: 43

Re: Lækkert at være på dagpenge

Indlægaf wh1971 » 16. sep 2015, 09:34

Der er jo også en verden til forskel i at have været i arbejde i mange år, etablere familie, købe hus, bil osv. og så blive arbejdsløs kontra at bo hjemme hos mooaaar i mange år, studere på en lav SU og så hoppe direkte på en relativt gavmild dagpengesats. Jeg forstår da udmærket, at det ligefrem føles som en fest hvilket det helt sikkert ikke gør for milisa og Pernille i denne tråd.

Tror i øvrigt at han kommer til at revurdere situationen omkring den fiiiiine eventmanager-uddannelse. Det er ikke ligefrem et område hvor jobbene hænger på træerne og da slet ikke for en snotunge som Nicolai der har travlt med de politisk korrekte demonstrationer for Enhedslisten og fagforeningen.
0
Brugeravatar
thomassneum
Indlæg: 3355
Tilmeldt: 13. aug 2015, 11:23
Kort karma: 135
Geografisk sted: København
Likede indlæg: 2920

Re: Lækkert at være på dagpenge

Indlægaf thomassneum » 16. sep 2015, 10:01

Et længere ophold på a-kassen, fremmer ikke just hans chancer for at få drømmejobbet. Han skal jo holde sig igang og gøre sig attraktiv.
A-kassen er fantastisk og godt at den er der. F.eks. i mange af B&W´s (Skibsværftet) mange omlægninger, var de daværende arbejder nød tilat gå på a-kassen i ny og næ. Mange af dem så det som en kærkommen pause, hvor de kunne koble af.. og så blev de jo genansat efterfølgende.

Pointen er at A-kassen naturligvis kan opfattes som "et pusterum" og det kan dedog være helt moralsk ok at opfatte den sådan. Men den skal jo heller ikke udnyttes. Kan man gå på arbejdsmarked, så bør man. At give sig selv ro og tid, til at finde det rigtige job, kan være helt fornuftigt, men ikke i to år. Så vil det have en negativ effekt og dine chancer vil blive dårligere, ikke bedre.

Ham gutten her, taler i vendinger som kan opfattes provokerende for nogen, men indtil nu, så mener jeg ikke han gør noget forkert, som sådan. :)
1
Med bov skal man mad lave, men...
Brugeravatar
milisa
Indlæg: 1959
Tilmeldt: 13. aug 2015, 19:43
Kort karma: 419
Likede indlæg: 4817

Re: Lækkert at være på dagpenge

Indlægaf milisa » 16. sep 2015, 11:12

lulu-p skrev:Jeg havde for en del år siden en ledighedsperiode inden jeg fik arbejde. Jeg har aldrig i mit liv været så tæt på en sygemelding med stress, som i den periode. Det føltes som en lang ferie endelig at få et job.

Men...

Det som irriterer mig ved debatten er, at man i den grad ender i en shitstorm hvis man bare nærmer sig at tale om fordele ved en ledighedsperiode. Og gu´var der da fordele - fuldstændig indlysende. Når barnet brækkede sig klokken 3 om natten, behøvede vi som regel ikke at bruge resten af natten på at finde pasningsmuligheder. Og sådan kan man fortsætte listen..nok især hvis man har små børn. Det afgørende er jo om man står til rådighed for arbejdsmarkedet og, at A-kassen vurderer at den samlede indsats er god nok.

Åå-ååhhh så er jeg ude af skabet. Ind i mellem var det praktisk og rart at være på dagpenge. So shoot me.


Jeg skyder dig ikke, for gu er der da fordele - der er jo også en grund til, at jeg trods alt stadig holder snuden ovenvande. Selvfølgelig er det rart at kunne sove længe, når man vil det, eller tage på café, når man vil det osv. Personligt synes jeg bare, det var sjovest den første måned. Nu kan det være lidt ligegyldigt. Men ja, især med små børn, er der jo masser af fordele: Vi kunne tage al den tid, vi ville med indkøring, ingen problem ved sygdom, ingen problem ved natteroderi, for jeg sover jo bare, når kæresten har kørt med ungen til dagpleje, osv osv osv.

Men jeg vil en milliard gange hellere have haft en uges indkøring, hyre en ung pige i huset til pasning ved sygdom, lide af konstant søvnmangel og så have et arbejde, det må jeg da blankt indrømme. Fordele bevares ja, men de fordele opvejer på INGEN måde følelsen af at være værdiløs.
0
Tally-ho
Brugeravatar
milisa
Indlæg: 1959
Tilmeldt: 13. aug 2015, 19:43
Kort karma: 419
Likede indlæg: 4817

Re: Lækkert at være på dagpenge

Indlægaf milisa » 16. sep 2015, 11:14

wh1971 skrev:Der er jo også en verden til forskel i at have været i arbejde i mange år, etablere familie, købe hus, bil osv. og så blive arbejdsløs kontra at bo hjemme hos mooaaar i mange år, studere på en lav SU og så hoppe direkte på en relativt gavmild dagpengesats. Jeg forstår da udmærket, at det ligefrem føles som en fest hvilket det helt sikkert ikke gør for milisa og Pernille i denne tråd.

Tror i øvrigt at han kommer til at revurdere situationen omkring den fiiiiine eventmanager-uddannelse. Det er ikke ligefrem et område hvor jobbene hænger på træerne og da slet ikke for en snotunge som Nicolai der har travlt med de politisk korrekte demonstrationer for Enhedslisten og fagforeningen.


Jeg vil så håbe, der også er arbejde til dem, der tager del i politisk korrekte demonstrationer for Enhedslisten og fagforeningen, for ellers bliver det da virkelig op ad bakke for mig...
1
Tally-ho
Brugeravatar
englishchannel
Indlæg: 1815
Tilmeldt: 28. aug 2015, 23:37
Kort karma: 632
Likede indlæg: 8534

Re: Lækkert at være på dagpenge

Indlægaf englishchannel » 16. sep 2015, 11:39

Men igen. Han har været ledig i to uger. To uger.

Jeg synes altså virkelig ikke, at det kan sammenlignes med ledighedsperioder på sammenlagt flere år (hvis der har været en barsel inde over). Lad os nu se om han også synes, at det er så lækkert, hvis han stadig er ledig om et halvt år.
4
wh1971
Permanent bortvist
Indlæg: 155
Tilmeldt: 3. sep 2015, 06:13
Kort karma: 2
Likede indlæg: 43

Re: Lækkert at være på dagpenge

Indlægaf wh1971 » 16. sep 2015, 11:48

englishchannel skrev:Men igen. Han har været ledig i to uger. To uger.

Jeg synes altså virkelig ikke, at det kan sammenlignes med ledighedsperioder på sammenlagt flere år (hvis der har været en barsel inde over). Lad os nu se om han også synes, at det er så lækkert, hvis han stadig er ledig om et halvt år.


Med den indstilling han lægger for dagen i det offentlige rum så er han helt sikkert arbejdsløs om ½ år. Eneste undtagelse er et job i hans elskede pamperforening. Ingen gider ansætte en mand der ikke ooooooooorker at arbejde hvis det ikke er top-nice-spændende konstant og hele tiden.
0
Brugeravatar
DetSorteCirkus
Indlæg: 21951
Tilmeldt: 12. aug 2015, 18:07
Kort karma: 2513
Likede indlæg: 59511

Re: Lækkert at være på dagpenge

Indlægaf DetSorteCirkus » 16. sep 2015, 21:50

Wizzze skrev:Jeg tror også at sådant et indlæg ødelægger meget for "seriøse arbejdssøgende" :rulle:
"lækkert at være på dagpenge" & ser en masse Netflix = badebillet i folks hoveder når de læser det, og hvis han driver den af, så gør alle andre nok også.

Og med den HK baggrund burde han vel vide bedre :gruble:


Jeg finder indlægget strategisk dumt og for flabet og dårligt skruet sammen til at være provokerende og tankevækkende, men det kan i min verden aldrig nogensinde blive en undskyldning for at lægge ledige kollektivt for had.
Og det kan normaltbegavede mennesker forhåbentlig også godt se, hvis de tænker sig om.
Tilbage står så brøleaberne, og de finder jo altid noget at tude over, stupidt debatindlæg eller ej.
3
Brugeravatar
Wizzze
Indlæg: 24993
Tilmeldt: 11. aug 2015, 13:16
Kort karma: 3672
Likede indlæg: 29990

Re: Lækkert at være på dagpenge

Indlægaf Wizzze » 16. sep 2015, 22:11

DetSorteCirkus skrev:
Wizzze skrev:Jeg tror også at sådant et indlæg ødelægger meget for "seriøse arbejdssøgende" :rulle:
"lækkert at være på dagpenge" & ser en masse Netflix = badebillet i folks hoveder når de læser det, og hvis han driver den af, så gør alle andre nok også.

Og med den HK baggrund burde han vel vide bedre :gruble:


Jeg finder indlægget strategisk dumt og for flabet og dårligt skruet sammen til at være provokerende og tankevækkende, men det kan i min verden aldrig nogensinde blive en undskyldning for at lægge ledige kollektivt for had.
Og det kan normaltbegavede mennesker forhåbentlig også godt se, hvis de tænker sig om.
Tilbage står så brøleaberne, og de finder jo altid noget at tude over, stupidt debatindlæg eller ej.


Jeg ville godt have at det fungerede som du beskriver, og der er da helt klart mange der tænker som du beskriver. Jeg synes bare, at vi har set før at der er masser, hvis ikke flertallet, der drager den hurtige konklusion, en der smølet = alle smøler. Der skal ikke mange dumme eksempler til at spolere det for de mange.
2
Do as I say! :whip:
Brugeravatar
DetSorteCirkus
Indlæg: 21951
Tilmeldt: 12. aug 2015, 18:07
Kort karma: 2513
Likede indlæg: 59511

Re: Lækkert at være på dagpenge

Indlægaf DetSorteCirkus » 16. sep 2015, 22:18

Wizzze skrev:
DetSorteCirkus skrev:
Wizzze skrev:Jeg tror også at sådant et indlæg ødelægger meget for "seriøse arbejdssøgende" :rulle:
"lækkert at være på dagpenge" & ser en masse Netflix = badebillet i folks hoveder når de læser det, og hvis han driver den af, så gør alle andre nok også.

Og med den HK baggrund burde han vel vide bedre :gruble:


Jeg finder indlægget strategisk dumt og for flabet og dårligt skruet sammen til at være provokerende og tankevækkende, men det kan i min verden aldrig nogensinde blive en undskyldning for at lægge ledige kollektivt for had.
Og det kan normaltbegavede mennesker forhåbentlig også godt se, hvis de tænker sig om.
Tilbage står så brøleaberne, og de finder jo altid noget at tude over, stupidt debatindlæg eller ej.


Jeg ville godt have at det fungerede som du beskriver, og der er da helt klart mange der tænker som du beskriver. Jeg synes bare, at vi har set før at der er masser, hvis ikke flertallet, der drager den hurtige konklusion, en der smølet = alle smøler. Der skal ikke mange dumme eksempler til at spolere det for de mange.


Selvfølgelig er der det. De ryger fluks i Dummekassen her og er komplet ligegyldige for mig.
Derfor spolerer de heller ikke noget. Det kan de nemlig kun, hvis man tillægger deres ræsonnement værdi.
0
Brugeravatar
milisa
Indlæg: 1959
Tilmeldt: 13. aug 2015, 19:43
Kort karma: 419
Likede indlæg: 4817

Re: Lækkert at være på dagpenge

Indlægaf milisa » 17. sep 2015, 07:06

DetSorteCirkus skrev:Selvfølgelig er der det. De ryger fluks i Dummekassen her og er komplet ligegyldige for mig.
Derfor spolerer de heller ikke noget. Det kan de nemlig kun, hvis man tillægger deres ræsonnement værdi.


Men det får jo bare værdi, når EB taler til mindste fællesnævner og laver "velkommen på forsiden" og tvinger politikerne til at tage stilling til enkeltsager med spørgsmål som "kan det være rigtigt, at FOLK kan gøre sådan og sådan", så politikerne så svarer "nej, DET kan det bestemt ikke, DET må vi få lavet om" - og hopla, så bliver dagpengene sat ned til 2 år.


JUBII DISCLAIMER: Jeg er ikke nødvendigvis uenig i, at dagpengene skulle ned fra 4 år og måske ikke engang uenig i, at det skal være 2 år, det er blot et eksempel.

DEBATTEN DISCLAIMER: Jeg ved godt, jeg ikke er på jubii, men en "jubii disclaimer" er bare så rammende et udtryk for situationer, hvor man er nødt til at skære ting ud i pap på forhånd....
0
Tally-ho
Brugeravatar
DetSorteCirkus
Indlæg: 21951
Tilmeldt: 12. aug 2015, 18:07
Kort karma: 2513
Likede indlæg: 59511

Re: Lækkert at være på dagpenge

Indlægaf DetSorteCirkus » 17. sep 2015, 07:33

milisa skrev:
DetSorteCirkus skrev:Selvfølgelig er der det. De ryger fluks i Dummekassen her og er komplet ligegyldige for mig.
Derfor spolerer de heller ikke noget. Det kan de nemlig kun, hvis man tillægger deres ræsonnement værdi.


Men det får jo bare værdi, når EB taler til mindste fællesnævner og laver "velkommen på forsiden" og tvinger politikerne til at tage stilling til enkeltsager med spørgsmål som "kan det være rigtigt, at FOLK kan gøre sådan og sådan", så politikerne så svarer "nej, DET kan det bestemt ikke, DET må vi få lavet om" - og hopla, så bliver dagpengene sat ned til 2 år.


JUBII DISCLAIMER: Jeg er ikke nødvendigvis uenig i, at dagpengene skulle ned fra 4 år og måske ikke engang uenig i, at det skal være 2 år, det er blot et eksempel.

DEBATTEN DISCLAIMER: Jeg ved godt, jeg ikke er på jubii, men en "jubii disclaimer" er bare så rammende et udtryk for situationer, hvor man er nødt til at skære ting ud i pap på forhånd....


Jeg er ikke sikker på, at mekanismen er så sort/hvid. Det er heldigvis langtfra al pøbelsnak, der bliver til lovindgreb, da der også er kvalificerede aktører som embedsmænd, fagfolk indenfor det respektive område, osv. med indeover, og da politikere over en bred kam ikke er så uvidende, som de ofte gøres til.

For mig er det et demokratisk problem, hvis vi kritiserer Nikolajs indlæg ud fra præmissen om "at ødelægge noget for andre", da det smager af at true ham til tavshed, hvis han vil undgå repressalier uden rod i virkeligheden for sig selv og andre..
Når jeg en sjælden gang nedværdiger mig til at pille et pøbelargument i stumper og stykker på de sociale medier, hvilket jeg i øvrigt altid gør i en stille og rolig tone, da det jo kunne tænkes, at jeg rent faktisk har med et velmenende, men ikke-normaltbegavet menneske at gøre, oplever jeg stort set altid, at den anden tier, fordi vedkommende sandsynligvis godt kan se, at jeg ikke ønsker at skændes om værdier og derfor kun er interesseret i holdninger baseret på saglig argumentation, så jeg tror på, at udbredelsen af grove generaliseringer og shaming af store grupper i høj grad kan forhindres, hvis den anden part i stedet for at hoppe med på den skingre tone argumenterer vrøvleriet i jorden.
Alt for ofte ender det desværre i brøleabe vs. brøleabe a la:
- Hvad sagde jeg?! Alle arbejdsløse er nogle dovne svin, der nasser på systemet!
- Det er kun positivt, at den unge mand overhovedet kan have et minimum af trivsel med det slavepisker-dagpengesystem, vi har, fordi folk som dig stemte på den naziregering i juni!
1
Brugeravatar
milisa
Indlæg: 1959
Tilmeldt: 13. aug 2015, 19:43
Kort karma: 419
Likede indlæg: 4817

Re: Lækkert at være på dagpenge

Indlægaf milisa » 17. sep 2015, 11:50

DetSorteCirkus skrev:Jeg er ikke sikker på, at mekanismen er så sort/hvid. Det er heldigvis langtfra al pøbelsnak, der bliver til lovindgreb, da der også er kvalificerede aktører som embedsmænd, fagfolk indenfor det respektive område, osv. med indeover, og da politikere over en bred kam ikke er så uvidende, som de ofte gøres til.

For mig er det et demokratisk problem, hvis vi kritiserer Nikolajs indlæg ud fra præmissen om "at ødelægge noget for andre", da det smager af at true ham til tavshed, hvis han vil undgå repressalier uden rod i virkeligheden for sig selv og andre..
Når jeg en sjælden gang nedværdiger mig til at pille et pøbelargument i stumper og stykker på de sociale medier, hvilket jeg i øvrigt altid gør i en stille og rolig tone, da det jo kunne tænkes, at jeg rent faktisk har med et velmenende, men ikke-normaltbegavet menneske at gøre, oplever jeg stort set altid, at den anden tier, fordi vedkommende sandsynligvis godt kan se, at jeg ikke ønsker at skændes om værdier og derfor kun er interesseret i holdninger baseret på saglig argumentation, så jeg tror på, at udbredelsen af grove generaliseringer og shaming af store grupper i høj grad kan forhindres, hvis den anden part i stedet for at hoppe med på den skingre tone argumenterer vrøvleriet i jorden.
Alt for ofte ender det desværre i brøleabe vs. brøleabe a la:
- Hvad sagde jeg?! Alle arbejdsløse er nogle dovne svin, der nasser på systemet!
- Det er kun positivt, at den unge mand overhovedet kan have et minimum af trivsel med det slavepisker-dagpengesystem, vi har, fordi folk som dig stemte på den naziregering i juni!


Naturligvis er det ikke så sort/hvidt, for det er der dælme ret få ting, der er her i livet. Jeg er fuldstændig enig i, at man ikke må "true ham til tavshed", uanset årsag. I parentes bemærket vil jeg dog stadig have lov til at synes, at han ødelægger det for mig, men du har helt ret i, at det ikke må blive til et modargument: "Du må ikke skrive sådan, for så ødelægger du det for mig". Den går ikke. MEN, min pointe var, at det jo heller ikke nytte noget bare at affærdige de brøleaber, som så opstår i kølvandet på et sådant indlæg, og sige, at de ingen værdi har. For det har de - når bare de er mange nok og råber højt nok.
0
Tally-ho
Brugeravatar
A 7
Indlæg: 813
Tilmeldt: 27. aug 2015, 06:35
Kort karma: 35
Likede indlæg: 797

Re: Lækkert at være på dagpenge

Indlægaf A 7 » 18. sep 2015, 05:55

milisa skrev:
Naturligvis er det ikke så sort/hvidt, for det er der dælme ret få ting, der er her i livet. Jeg er fuldstændig enig i, at man ikke må "true ham til tavshed", uanset årsag. I parentes bemærket vil jeg dog stadig have lov til at synes, at han ødelægger det for mig, men du har helt ret i, at det ikke må blive til et modargument: "Du må ikke skrive sådan, for så ødelægger du det for mig". Den går ikke. MEN, min pointe var, at det jo heller ikke nytte noget bare at affærdige de brøleaber, som så opstår i kølvandet på et sådant indlæg, og sige, at de ingen værdi har. For det har de - når bare de er mange nok og råber højt nok.


Men det er de jo heller ikke. De udgør et helt forsvindende lille tal; der er vel nærmest bare tale om enkeltpersoner.
0
Brugeravatar
milisa
Indlæg: 1959
Tilmeldt: 13. aug 2015, 19:43
Kort karma: 419
Likede indlæg: 4817

Re: Lækkert at være på dagpenge

Indlægaf milisa » 18. sep 2015, 11:50

A 7 skrev:
milisa skrev:
Naturligvis er det ikke så sort/hvidt, for det er der dælme ret få ting, der er her i livet. Jeg er fuldstændig enig i, at man ikke må "true ham til tavshed", uanset årsag. I parentes bemærket vil jeg dog stadig have lov til at synes, at han ødelægger det for mig, men du har helt ret i, at det ikke må blive til et modargument: "Du må ikke skrive sådan, for så ødelægger du det for mig". Den går ikke. MEN, min pointe var, at det jo heller ikke nytte noget bare at affærdige de brøleaber, som så opstår i kølvandet på et sådant indlæg, og sige, at de ingen værdi har. For det har de - når bare de er mange nok og råber højt nok.


Men det er de jo heller ikke. De udgør et helt forsvindende lille tal; der er vel nærmest bare tale om enkeltpersoner.


Det var generelt ment. Brøleaber generelt har værdi, når de er mange nok og råber højt nok.
0
Tally-ho

Tilbage til "Politik, kultur og samfund"