Automatisk organdonor?

Hvad sker der lige for verden?! Diskutér det her!

Skal Danmark skifte til at alle automatisk er doner, med mindre man melder fra?

Ja!
56
58%
Nej!
33
34%
Måske, den skal jeg lige tænke lidt mere over.
7
7%
Jeg er ligeglad
0
Ingen stemmer
Ved simpelthen ikke
1
1%
 
Afgivne stemmer: 97
Brugeravatar
Wizzze
Indlæg: 25005
Tilmeldt: 11. aug 2015, 13:16
Kort karma: 3673
Likede indlæg: 30002

Automatisk organdonor?

Indlægaf Wizzze » 7. okt 2016, 17:21

Idag er det sådan at man selv aktivt skal tilmelde sig, hvis man vil være organdonor. Nu skal etisk råd kigge på at vende den om, altså sådan at vi alle automatisk er organdonorer, og så aktivt melde sig fra, hvis man ikke vil være donor.

Hvad mener I, skal vi beholde den nuværende måde, hvor man selv tilmelder sig, eller lave om så man automatisk er donor, hvis man ikke melder fra?
0
Do as I say! :whip:
Brugeravatar
Advocatus-Diaboli
Permanent bortvist
Indlæg: 1563
Tilmeldt: 8. mar 2016, 15:10
Kort karma: 238
Likede indlæg: 2220

Re: Automatisk organdonor?

Indlægaf Advocatus-Diaboli » 7. okt 2016, 17:26

Wizzze skrev:Idag er det sådan at man selv aktivt skal tilmelde sig, hvis man vil være organdonor. Nu skal etisk råd kigge på at vende den om, altså sådan at vi alle automatisk er organdonorer, og så aktivt melde sig fra, hvis man ikke vil være donor.

Hvad mener I, skal vi beholde den nuværende måde, hvor man selv tilmelder sig, eller lave om så man automatisk er donor, hvis man ikke melder fra?


Hvis jeg ikke allerede havde sagt nej tak til organdonation (såvel som reklamer, i øvrigt), så ville den slags få mig til at sige nej i ren trods. De skal fandme ikke beslutte for mig, om og hvilke kropsdele, jeg skal donere til andre mennesker. Ikke at kunne få nosset sig sammen til at tage stilling, er også at tage stilling.

Det ligger i konceptet donation, at det er en aktiv handling der foretages med gavmildhed for øje. Hvis man indfører den ordning, så er der ikke længere tale om donation.
6
Listen, I'm a nice person - so if I'm an asshole to you, you need to ask yourself why.
Brugeravatar
Studsgaard
Indlæg: 5339
Tilmeldt: 1. nov 2015, 15:06
Kort karma: 567
Geografisk sted: Rebild kommune
Likede indlæg: 8604

Re: Automatisk organdonor?

Indlægaf Studsgaard » 7. okt 2016, 17:34

Ud fra hvad man læser, så er der jo rigtig mange der gerne vil tilmelde sig, men bare ikke lige får det gjort - så på den måde tænker jeg det vil være en god ide med automatisk tilmelding.

Hvordan er reglerne idag hvis man har til ledt sig, kan familien til den døde så sig nej alligevel?
Eller kan de sige ja selvom den døde ikke står i registret?
1
Brugeravatar
LadyFox
Indlæg: 19643
Tilmeldt: 27. dec 2015, 19:02
Kort karma: 2445
Geografisk sted: Kbh
Likede indlæg: 46275

Re: Automatisk organdonor?

Indlægaf LadyFox » 7. okt 2016, 17:36

Jeg er imod, jeg bryder mig ikke om at ens krop/organer som udgangspunkt ville tilhøre staten fra fødslen af. Jeg synes det er en god idé at folk tager stilling, men jeg synes ikke at det at man ikke tager aktivt stilling er det samme som at man samtykker.

Derudover er det vel ikke rigtig en donation hvis man skal framelde fremfor at tilmelde.
11
...
Brugeravatar
Wizzze
Indlæg: 25005
Tilmeldt: 11. aug 2015, 13:16
Kort karma: 3673
Likede indlæg: 30002

Re: Automatisk organdonor?

Indlægaf Wizzze » 7. okt 2016, 17:42

Jeg synes det er fint at lægge om til fravalg fremfor tilvalg. Nu koster folks "dovenskab" ikke liv. For jeg tror de fleste er positive overfor organdonation, de får bare ikke lige udfyldt papirgangen i en travl hverdag.
3
Do as I say! :whip:
Brugeravatar
paint
Indlæg: 20471
Tilmeldt: 16. apr 2016, 17:38
Kort karma: 765
Likede indlæg: 43935

Re: Automatisk organdonor?

Indlægaf paint » 7. okt 2016, 18:01

LadyFox skrev:Jeg er imod, jeg bryder mig ikke om at ens krop/organer som udgangspunkt ville tilhøre staten fra fødslen af. Jeg synes det er en god idé at folk tager stilling, men jeg synes ikke at det at man ikke tager aktivt stilling er det samme som at man samtykker.

Derudover er det vel ikke rigtig en donation hvis man skal framelde fremfor at tilmelde.


Det er jo ikke Staten, som evt. får glæde af et organ fra dig, hvis du skulle komme ud for et dødeligt trafikuheld, men en syg person som kunne overleve med f.eks din nyre. Hvorfor skulle den gå til spilde?
7
Følg dem der søger sandheden, men vogt dig for dem der siger at de har fundet den

Det sted du søger, er det sted du søger fra
Brugeravatar
paint
Indlæg: 20471
Tilmeldt: 16. apr 2016, 17:38
Kort karma: 765
Likede indlæg: 43935

Re: Automatisk organdonor?

Indlægaf paint » 7. okt 2016, 18:03

Jeg synes det er fint nok, at det skal fravælges. I øvrigt mener jeg også, at dem som vil modtage et organ, selv skal være donorer.
3
Følg dem der søger sandheden, men vogt dig for dem der siger at de har fundet den

Det sted du søger, er det sted du søger fra
Brugeravatar
LadyFox
Indlæg: 19643
Tilmeldt: 27. dec 2015, 19:02
Kort karma: 2445
Geografisk sted: Kbh
Likede indlæg: 46275

Re: Automatisk organdonor?

Indlægaf LadyFox » 7. okt 2016, 18:05

paint skrev:
LadyFox skrev:Jeg er imod, jeg bryder mig ikke om at ens krop/organer som udgangspunkt ville tilhøre staten fra fødslen af. Jeg synes det er en god idé at folk tager stilling, men jeg synes ikke at det at man ikke tager aktivt stilling er det samme som at man samtykker.

Derudover er det vel ikke rigtig en donation hvis man skal framelde fremfor at tilmelde.


Det er jo ikke Staten, som evt. får glæde af et organ fra dig, hvis du skulle komme ud for et dødeligt trafikuheld, men en syg person som kunne overleve med f.eks din nyre. Hvorfor skulle den gå til spilde?

Så samfundet...

Og vel fordi det er MIN nyre, og det derfor er op til mig om den "skal gå til spilde" eller ej. Altså, det er jo sådan set frivilligt, endnu.
0
...
Brugeravatar
Joe
Indlæg: 3252
Tilmeldt: 4. sep 2015, 19:03
Kort karma: 759
Likede indlæg: 12388

Re: Automatisk organdonor?

Indlægaf Joe » 7. okt 2016, 18:06

Nej. Jeg vil gerne bestemme over min egen krop og selv vælge hvad der skal ske med mine organer.
Jeg er for øvrigt tilmeldt som organdonor. Den beslutning tog jeg, da jeg var klar til det. Fordi jeg selv ville.
0
Brugeravatar
Delfin
Indlæg: 15361
Tilmeldt: 11. aug 2015, 11:05
Kort karma: 1250
Geografisk sted: ..... Casa del Fino
Likede indlæg: 25709

Re: Automatisk organdonor?

Indlægaf Delfin » 7. okt 2016, 18:08

Nej.
En beslutning om organdonation skal være velovervejet og tagst, når man er parat til det, og ikke noget man kan risikere at hænge på, fordi man ikke lige har fået det gennemtænkt og meldt fra i tide.
Havde jeg barn, som var født donor, ville det propte blive meldt ud.
0
14 11 14
02 05 22
30 08 23
Brugeravatar
paint
Indlæg: 20471
Tilmeldt: 16. apr 2016, 17:38
Kort karma: 765
Likede indlæg: 43935

Re: Automatisk organdonor?

Indlægaf paint » 7. okt 2016, 18:10

Rakel skrev:
paint skrev:Jeg synes det er fint nok, at det skal fravælges. I øvrigt mener jeg også, at dem som vil modtage et organ, selv skal være donorer.


Det er bare ofte sådan at man ikke er i stand til at donere, hvis man er kronisk syg eller på anden vis ikke rask. Alle kan ikke donere. Uanset et evt behov nu eller i fremtiden.


I den slags tilfælde, er der ingen mening i at stå i et donorregister. Men bortset fra netop dén slags tilfælde, mener jeg at hvis man vil reddes med et donororgan, må man også være parat til at give et.
0
Følg dem der søger sandheden, men vogt dig for dem der siger at de har fundet den

Det sted du søger, er det sted du søger fra
Brugeravatar
icelady
Moderator
Indlæg: 16245
Tilmeldt: 12. aug 2015, 06:56
Kort karma: 1069
Geografisk sted: Randers
Likede indlæg: 32458

Re: Automatisk organdonor?

Indlægaf icelady » 7. okt 2016, 18:10

Studsgaard skrev:Ud fra hvad man læser, så er der jo rigtig mange der gerne vil tilmelde sig, men bare ikke lige får det gjort - så på den måde tænker jeg det vil være en god ide med automatisk tilmelding.

Hvordan er reglerne idag hvis man har til ledt sig, kan familien til den døde så sig nej alligevel?
Eller kan de sige ja selvom den døde ikke står i registret?


Førhen kunne familien modsætte sig, selvom man havde sagt ja til donation. Det kan de ikke mere. :)


Personligt er jeg for automatisk tilmelding, hvor folk aktivt skal melde sig fra.
1
....

“I do not see why man should not be as cruel as nature” -A. Hitler
Brugeravatar
paint
Indlæg: 20471
Tilmeldt: 16. apr 2016, 17:38
Kort karma: 765
Likede indlæg: 43935

Re: Automatisk organdonor?

Indlægaf paint » 7. okt 2016, 18:13

Falstria skrev:
paint skrev:Jeg synes det er fint nok, at det skal fravælges. I øvrigt mener jeg også, at dem som vil modtage et organ, selv skal være donorer.


Det er jo noget pjat... Man kan ikke vide hvem der rammes af ulykke.

Så skulle du rende rundt og sikre dig at dine venner og familiemedlemmer havde et donorkort, for ellers må de jo bare dø når uheldet rammer dem?


Jeg ved ikke helt hvad du mener. Men hvis man vil modtage et organ, hvis det skulle blive nødvendigt, må man også være indforstået med, at man automatisk er donor, hvis uheldet skulle være ude.

Man kan ikke sige at mine organer er MINE, men jeg vil gerne have andres, hvis det kan redde mit liv.
4
Følg dem der søger sandheden, men vogt dig for dem der siger at de har fundet den

Det sted du søger, er det sted du søger fra
JoyNips
Indlæg: 12084
Tilmeldt: 21. dec 2015, 12:25
Kort karma: 1386
Likede indlæg: 33982

Re: Automatisk organdonor?

Indlægaf JoyNips » 7. okt 2016, 18:17

Nej. Men jeg er all for at flere skal træffe et valg, fx i forbindelse med kørekortsundervisning.
3
“Man kan blive taget på røven. Og man kan blive taget røven på. Begge dele kan være dejligt. Men begge dele kan også være det modsatte. Sådan er livet.”
- Onkel Reje
Brugeravatar
paint
Indlæg: 20471
Tilmeldt: 16. apr 2016, 17:38
Kort karma: 765
Likede indlæg: 43935

Re: Automatisk organdonor?

Indlægaf paint » 7. okt 2016, 18:18

Falstria skrev:
paint skrev:
Falstria skrev:
paint skrev:Jeg synes det er fint nok, at det skal fravælges. I øvrigt mener jeg også, at dem som vil modtage et organ, selv skal være donorer.


Det er jo noget pjat... Man kan ikke vide hvem der rammes af ulykke.

Så skulle du rende rundt og sikre dig at dine venner og familiemedlemmer havde et donorkort, for ellers må de jo bare dø når uheldet rammer dem?


Jeg ved ikke helt hvad du mener. Men hvis man vil modtage et organ, hvis det skulle blive nødvendigt, må man også være indforstået med, at man automatisk er donor, hvis uheldet skulle være ude.

Man kan ikke sige at mine organer er MINE, men jeg vil gerne have andres, hvis det kan redde mit liv.


Det er LÆGEN der siger at det kan redde dit liv, at modtage et organ fra andre.


Og hvad ændrer det? Det er formentlig også en læge (må man da håbe) som evt. skal transplantere en ny nyre til dig, hvis du skulle få brug for det.
0
Følg dem der søger sandheden, men vogt dig for dem der siger at de har fundet den

Det sted du søger, er det sted du søger fra

Tilbage til "Politik, kultur og samfund"