Automatisk organdonor?

Hvad sker der lige for verden?! Diskutér det her!

Skal Danmark skifte til at alle automatisk er doner, med mindre man melder fra?

Ja!
56
58%
Nej!
33
34%
Måske, den skal jeg lige tænke lidt mere over.
7
7%
Jeg er ligeglad
0
Ingen stemmer
Ved simpelthen ikke
1
1%
 
Afgivne stemmer: 97
Slettet bruger
Likede indlæg: 20787

Re: Automatisk organdonor?

Indlægaf Slettet bruger » 12. okt 2016, 11:02

FruitFly skrev:
abcd skrev:80% er også et noget mere plausibelt tal. Men hvis 80% vil være donorer, må man kæmpe for at få 80% til at melde sig til. At default-tilmelde alle er ikke en acceptabel løsning, det er en totalitær staten ejer dig-løsning. Denne tråd viser jo meget godt hvor mange der bliver voldsomt provokerede over udsigten til at staten på forhånd tager stilling for os, og jeg synes egentlig de stærke følelser det tydeligvis vækker hos mange, burde være nok til at få formodet samtykke-tilhængerne til at strække gevær.

Ja, det er jo det nye sort at lave politik baseret på hvordan folk føler og ikke på bagrund af mere traditionelt saglige argumenter. Jeg synes ikke nødvendigvis det er en trend vi behøver at følge, men det er klart at følelser også er virkelige og ignorerer man dem, kan man få svare problemer. Men skal de drive værket?


Jeg synes sådan set at jeg og andre argumenterer sagligt. Men jeg synes også folks følelser omkring deres kroppe og identitet er relevante i det her spørgsmål.
1
Brugeravatar
Animi
Indlæg: 7467
Tilmeldt: 24. okt 2015, 14:47
Kort karma: 823
Likede indlæg: 19509

Re: Automatisk organdonor?

Indlægaf Animi » 12. okt 2016, 12:38

Jeg tænker også at hvis man ikke har tilmeldt sig donorregistret, så er det enten fordi man 1) Bare ikke har super meget lyst til at donere, eller 2) Har taget snakken med sine pårørende der kender til ens valg, eller måske i stedet går med et donorkort i pungen. Jeg kender faktisk en del der gør sidstnævnte, fordi det som Rakel ikke ønsker at stå i registret.

Så på baggrund af det synes jeg virkelig ikke at man skal have formodet samtykke - det der med at "siger de ikke nej, er det et ja" bryder jeg mig ikke om, uanset levende eller død, eller hvilken situation.
2
You know what the issue is with this world? Everyone wants a magical solution to their problem, and everyone refuses to believe in magic.
Brugeravatar
Delfin
Indlæg: 15289
Tilmeldt: 11. aug 2015, 11:05
Kort karma: 1241
Geografisk sted: ..... Casa del Fino
Likede indlæg: 25610

Re: Automatisk organdonor?

Indlægaf Delfin » 12. okt 2016, 13:11

Med aktiv tilmelding til registret har sundhedsmyndighederne et vigtigt incitament til at levere en solid oplysning om organdonation, så de kan overbevise folk om, at det er en god ide at melde sig til.
Hvis alle derimod automatisk er tilmeldt, mindskes incitamentet til oplysning ... i værste fald kunne jeg frygte, at man ville gå stille med dørene, så folk bliver mindre opmærksomme på at få taget stilling.
3
14 11 14
zembra1986
Indlæg: 9096
Tilmeldt: 12. aug 2015, 13:24
Kort karma: 738
Likede indlæg: 11241

Re: Automatisk organdonor?

Indlægaf zembra1986 » 12. okt 2016, 13:24

Rakel skrev:
zembra1986 skrev:Jeg tror antallet af tilmeldte donorere stemmer ret godt overens med antallet af folk der oprigtig gerne vil donere deres organer.

Jeg køber slet ikke den med, at "man ikke lige har fået sig tilmeldt, ikke har fået taget sig tiden"......bla bla.....det tager 5 min at tilmelde sig hvis man er kommet frem til den beslutning, at man gerne vil være donor og den tid kan ALLE skisme tage sig......såfremt de altså vil....

Jeg kan ikke tage det seriøst når folk siger "jeg vil gerne donere, men har ikke liiiiiige fået mig tilmeldt" nej! så har du nok ikke så meget lyst alligevel, stå dog ved det.

Tager de sig ikke tiden så er de sgu nok ikke så fandens interessede i at donere alligevel.


Jeg kender andre end mig selv, der har taget snakken med nærmeste pårørende og ikke ønsker at stå i et register. Det er ikke mere usædvanligt end man gør det til, tror jeg.



??
Forstår ikke lige relevansen til mit indlæg :genert:
0
Akehurst2
Indlæg: 14144
Tilmeldt: 11. aug 2015, 18:17
Kort karma: 1259
Likede indlæg: 40585

Re: Automatisk organdonor?

Indlægaf Akehurst2 » 12. okt 2016, 14:45

FruitFly skrev:Ja, det er jo det nye sort at lave politik baseret på hvordan folk føler og ikke på bagrund af mere traditionelt saglige argumenter. Jeg synes ikke nødvendigvis det er en trend vi behøver at følge, men det er klart at følelser også er virkelige og ignorerer man dem, kan man få svare problemer. Men skal de drive værket?


Er det at have følelser for, hvordan ens døde/hjernedøde krop kan og må behandles nu ligefrem usagligt?
0
zembra1986
Indlæg: 9096
Tilmeldt: 12. aug 2015, 13:24
Kort karma: 738
Likede indlæg: 11241

Re: Automatisk organdonor?

Indlægaf zembra1986 » 12. okt 2016, 15:12

Rakel skrev:
zembra1986 skrev:
Rakel skrev:
zembra1986 skrev:Jeg tror antallet af tilmeldte donorere stemmer ret godt overens med antallet af folk der oprigtig gerne vil donere deres organer.

Jeg køber slet ikke den med, at "man ikke lige har fået sig tilmeldt, ikke har fået taget sig tiden"......bla bla.....det tager 5 min at tilmelde sig hvis man er kommet frem til den beslutning, at man gerne vil være donor og den tid kan ALLE skisme tage sig......såfremt de altså vil....

Jeg kan ikke tage det seriøst når folk siger "jeg vil gerne donere, men har ikke liiiiiige fået mig tilmeldt" nej! så har du nok ikke så meget lyst alligevel, stå dog ved det.

Tager de sig ikke tiden så er de sgu nok ikke så fandens interessede i at donere alligevel.


Jeg kender andre end mig selv, der har taget snakken med nærmeste pårørende og ikke ønsker at stå i et register. Det er ikke mere usædvanligt end man gør det til, tror jeg.



??
Forstår ikke lige relevansen til mit indlæg :genert:


Nogle af os har taget stilling uden statestikken kan se det. Vi har taget os tiden uden du og andre kan se det. Så nej antallet af tilmeldte behøver ikke afspejle antallet af donorer/ikke-donorer.


Så man er donor uden at være tilmeldt registeret?

Det forstår jeg så slet ikke pointen i.....hvorfor ikke tilmelde sig registreret hvis man gerne vil være donor. :gruble:
0
Brugeravatar
kidkomb
Indlæg: 16302
Tilmeldt: 12. aug 2015, 19:31
Kort karma: 4454
Geografisk sted: Ude med riven
Likede indlæg: 47639

Re: Automatisk organdonor?

Indlægaf kidkomb » 12. okt 2016, 16:03

Rakel skrev:

Hvorfor gøre det, hvis ens nærmeste kender ens holdning?

Præcis. Uagtet reglerne, så er det praksis de fleste steder (har jeg fået af vide af en god håndfuld sygeplejersker fra forskellige sygehuse) at de pårørende alligevel bliver spurgt og bestemmer det suverænt.
I min familie donerer man bare. Det er sådan det er, for ingen i min familie har nogensinde ytret anderledes.

Sekundet de rent faktisk begyndte at lade mig bestemme over mit eget legeme, selv efter døden, ville jeg tilmelde mig.

Jeg er for automatisk tilmelding dog.
Jeg kan bare overhovedet ikke se pointen i at stå i et register (lad os indse det, der er noget med datasikkerhed og DK) lige nu.
0
Vær ligeglad med hvad andre mennesker tænker, men ikke hvad andre mennesker føler.
Man som i jeg.
Man må sige hvad man vil og betale hvad det koster.
Sissie er en chokoladegiraf. Sissie skal ikke på tur.
Brugeravatar
Bimmerdyret
Indlæg: 1982
Tilmeldt: 25. okt 2015, 14:36
Kort karma: 116
Likede indlæg: 1615

Re: Automatisk organdonor?

Indlægaf Bimmerdyret » 12. okt 2016, 16:09

zembra1986 skrev:Jeg tror antallet af tilmeldte donorere stemmer ret godt overens med antallet af folk der oprigtig gerne vil donere deres organer.

Jeg køber slet ikke den med, at "man ikke lige har fået sig tilmeldt, ikke har fået taget sig tiden"......bla bla.....det tager 5 min at tilmelde sig hvis man er kommet frem til den beslutning, at man gerne vil være donor og den tid kan ALLE skisme tage sig......såfremt de altså vil....

Jeg kan ikke tage det seriøst når folk siger "jeg vil gerne donere, men har ikke liiiiiige fået mig tilmeldt" nej! så har du nok ikke så meget lyst alligevel, stå dog ved det.

Tager de sig ikke tiden så er de sgu nok ikke så fandens interessede i at donere alligevel.


Jeg vil skam gerne donere, men jeg vil ikke registreres!
Og det skyldes bl.a den totalt usikre og løgnagtige måde som det danske system håndterer registrering af diverse ting.

Jeg tror så heller ikke man er mere sikret og sikker på at man har donorer bare fordi de for 25 år siden sagde ok til at donere sine nyrer, fordi med mindre man følger op på personens nyrers tilstand, så er det ikke en skid værd.
0
Brugeravatar
FruitFly
Indlæg: 3885
Tilmeldt: 25. okt 2015, 19:01
Kort karma: 95
Likede indlæg: 3548

Re: Automatisk organdonor?

Indlægaf FruitFly » 12. okt 2016, 16:21

abcd skrev:
FruitFly skrev:
abcd skrev:... og jeg synes egentlig de stærke følelser det tydeligvis vækker hos mange, burde være nok til at få formodet samtykke-tilhængerne til at strække gevær.

Ja, det er jo det nye sort at lave politik baseret på hvordan folk føler og ikke på bagrund af mere traditionelt saglige argumenter. Jeg synes ikke nødvendigvis det er en trend vi behøver at følge, men det er klart at følelser også er virkelige og ignorerer man dem, kan man få svare problemer. Men skal de drive værket?


Jeg synes sådan set at jeg og andre argumenterer sagligt. Men jeg synes også folks følelser omkring deres kroppe og identitet er relevante i det her spørgsmål.

Det synes jeg også du gør, men du skrev direkte at alene det at folk føler stærkt for dette og giver udtryk for det skal være nok til at man føjer sig. Det var dét, jeg opponerede imod.
0
#Klimatosse
Brugeravatar
FruitFly
Indlæg: 3885
Tilmeldt: 25. okt 2015, 19:01
Kort karma: 95
Likede indlæg: 3548

Re: Automatisk organdonor?

Indlægaf FruitFly » 12. okt 2016, 16:24

Akehurst2 skrev:
FruitFly skrev:Ja, det er jo det nye sort at lave politik baseret på hvordan folk føler og ikke på bagrund af mere traditionelt saglige argumenter. Jeg synes ikke nødvendigvis det er en trend vi behøver at følge, men det er klart at følelser også er virkelige og ignorerer man dem, kan man få svare problemer. Men skal de drive værket?


Er det at have følelser for, hvordan ens døde/hjernedøde krop kan og må behandles nu ligefrem usagligt?

Ja, det er det da? Sagligt er vel stort set det nøjagtigt modsatte af følelsesbetonet? Men det er helt fint. Følelser er rigtige og det er 100% ok at have dem og handle på dem.
1
#Klimatosse

Tilbage til "Politik, kultur og samfund"