Danmark står til at ryge ud af Europol

Hvad sker der lige for verden?! Diskutér det her!
Slettet bruger
Likede indlæg: 20787

Re: Danmark står til at ryge ud af Europol

Indlægaf Slettet bruger » 12. okt 2016, 12:02

Oveditlevsen skrev:
eks-Maupassant skrev:
Det er irrelevant hvad organisationerne mener, fordi folk ikke stemmer efter hvad de mener.

Mht meningsmålinger - alle dem der er lavet af interesseorganisationer kan man ikke stole på. Om ikke andet, så fordi at hvis Greenpeace laver en meningsmåling der randomly ender op med at folk går ind for ikke at sortere afffald, så sender de den jo ikke ud i pressen men smider den i skuffen "hov det siger vi ikke til nogen".

Jeg fandt ud af i min gallup tid at det er super nemt at dreje meningsmålinger hen hvor man vil have dem ved at nævne plus og minus ord i de første 20 sekunder man har til at tale.

Hvis du siger nogen akademisk-indviklet a la "Analytikere mener at de nuværende forhold i Europa nødvendiggør en stillingtagen til en en integreret indsats på overstatsligt niveau angående kompetencefordeling vedrørende " ... så er Dferne allerede væk. Hvis man sige "analytiker" og "integreret", ja de gider bare ikke det pis.

Det var ret nice at man kunne lave DF-frie undersøgelser en gang imellem, hvis det var noget hvor DFerne gerne ville spilde ens tid med at brokke sig en masse.

Omvendt hvis man i stedet sagde "I Danmark er er et problem med kriminalitet, og danskere mener at..." så fik man mange DFere og SFerne gad ikke, fordi de gider ikke nationalistpis.

Du kan sige det ene eller det andet som introdutionstekst og få meningsmpålingen til at komme ud med hvad man vil.

Finten er at alle organisationerne skriver deres egen introtekst som man SKAL læse op, og derved sorterer de i folk og får de tal de gerne ville have.

Berlingske Tidende er rigtigt gode til det. De spurgte om ting som "Er du uenig i at du ikke mener at boligskatten ikke skal sænkes, men omvendt hæves, ja eller nej?" og så endte de op med det de ville have :)


Tak for kurset i meningsmålinger :D

Men for at vende tilbage til emnet mener du så er danskerne er så EU-skeptiske at hvis vi antager de mener at Europol er en fornuftig ordning, så stemmer de nej fordi det er en "EU-ting"?


Yes, jeg tror man danner sin mening ud fra nogen vage fornemmelser, så 95% af meningen ligger fast allerede før man går i gang med de fornuftige argumenter. Hvis ens fornemmelse er negativ, så rykker fornuftsargumenterne meget mindre, fordi man er mistroisk mht. "sælgeren".

Rigtigt mange mennesker når så aldrig så langt som til at gå i gang med fornuftsargumenterne mht EU og politik, fordi de prioriterer deres tid anderledes eller simpelt hen ikke kan forstå dem. Man fik på gallup f.eks. fat i folk der stemte på Socialdemokratiet fordi de elskede Anders Fogh Rasmussen, mente der var 5 eller 100 lande med i EU og ikke vidste hvad et postnummer var og den slags ting. Det er måske 10-20% af befolkningen der er på det plan.

Et problem med DF vælgerne var f.eks. at mange af dem ikke kendte Pia Kjærsgaards efternavn, men sagde Jeg stemmer på PIA! De gav så en lille ophedet debat hvor man forsøgte at trække efternavnet ud af DF der gættede på Jensen, Hansen, Nielsen osv og blev sur hver gang man sagde "nope, der er heller ingen Pia Hansen med i det her game, prøv med et andet efternavn" Fordi reglen var at man SKULLE sige et efternavn røg mange af dem ud som "ved ikke" eller "stemmer blankt" osv. indtil de lavede en særregel og sagde at DFerne havde lov til at vælge politiker uden at kunne efternavnet :)

Tror det er derfor at mange nationalstpartier altid scorer lavere i meningsmålingerne end de gør til valgene, fordi deres vælgere nemt bliver utålmodige og hidsige og enten smider røret på eller fyrer en ævle-bredside af man ikke ved hvordan man koder ind. "Jeg stemmer på dem DER VIL DANMARK DET GODT og det vil jeg altid gøre DET ER MIT SIDSTE ORD, FARVEL!".
1
Brugeravatar
Tux
Indlæg: 3064
Tilmeldt: 12. aug 2015, 18:36
Kort karma: 182
Likede indlæg: 5795

Re: Danmark står til at ryge ud af Europol

Indlægaf Tux » 12. okt 2016, 12:16

Oveditlevsen skrev:
Tux skrev:
DF er åbenbart ikke sikre på om de vil anbefale et ja eller ej, og de er da en ret signifikant stemme.

Når du er så sikker på et ja, hvordan kan det så være DF er i tvivl? - hvilket de jo ikke var før nej'et..

Det synes jeg du skal spørge DF om, jeg taler ikke på vegne af dem, siden du er så optaget af dem. Men de er EU-skeptiske og grænsebomme er noget nær en mærkesag for dem, så med deres populistiske facon hvordan kan det så komme bag på dig at de vil inddæmme schengen-aftalen?

Men igen hvad baserer du på at det skulle blive et nej?


Jeg er ikke sikker på det ville blive et nej, men uden DF med på vognen er jeg heller ikke skråsikker på et ja..

Hvis ikke man sikrer sig at have opbakning fra DF til et ja, så risikerer man samme kampagne fra dem endnu engang, hvor de argumenterer for EUs overherredømme og en ustoppelig migrantstøm over grænsen..

Det kan jeg godt forstå LLR vil sikre sig imod før ham udskriver en afstemning..
0
Brugeravatar
FruitFly
Indlæg: 3885
Tilmeldt: 25. okt 2015, 19:01
Kort karma: 95
Likede indlæg: 3548

Re: Danmark står til at ryge ud af Europol

Indlægaf FruitFly » 12. okt 2016, 16:26

Hunkat skrev:
Oveditlevsen skrev:
Torn skrev:http://www.dr.dk/nyheder/indland/politi-europol-exit-vil-gaa-ud-over-kampen-mod-rockere

Med det danske 'nej' til EU-tilvalgsordningen 03/12/15 står dansk politi til at ryge ud af det fælles europæiske politisamarbejde, Europol. Rigspolitiet ærgrer sig, og det gør jeg også.

Ønskede nej-siden virkelig dette? Hvis vi ryger ud, hvad kommer det så til at betyde for kriminaliteten i Danmark? Vil den internationale kriminalitet søge mod landet, fordi Europol her ikke er repræsenteret?

Det er da ærgerligt, men den afstemning var noget makværk. Man sagde jo ikke kun ja til Europol, men også en masse andre ting og at et simpelt flertal kunne afgive suverænitet. Hvis vi skal forblive i Europol kan politikerne bare lave en afstemning som kun tager stilling til det.


Dette.
Jeg kender ingen som stemte nej fordi de synes Europol er en dårlig ide. Alle jeg kender der stemte nej, stemte nej til suverænitetsafgivelsen.
Helt kort sagt stoler man mere på at politiet kan gøre et ordentligt stykke arbejde end at politikerne kan.

Men man var vel klar over at der var stor risiko for at konsekvensen af et nej ville være en udtræden af Europol? Uanset ens egen bevæggrunde til at stemme nej?
1
#Klimatosse
Brugeravatar
Hunkat
Indlæg: 7787
Tilmeldt: 20. aug 2015, 03:20
Kort karma: 574
Geografisk sted: Mellem månen og en drøm
Likede indlæg: 19143

Re: Danmark står til at ryge ud af Europol

Indlægaf Hunkat » 12. okt 2016, 16:33

FruitFly skrev:
Hunkat skrev:
Oveditlevsen skrev:
Torn skrev:http://www.dr.dk/nyheder/indland/politi-europol-exit-vil-gaa-ud-over-kampen-mod-rockere

Med det danske 'nej' til EU-tilvalgsordningen 03/12/15 står dansk politi til at ryge ud af det fælles europæiske politisamarbejde, Europol. Rigspolitiet ærgrer sig, og det gør jeg også.

Ønskede nej-siden virkelig dette? Hvis vi ryger ud, hvad kommer det så til at betyde for kriminaliteten i Danmark? Vil den internationale kriminalitet søge mod landet, fordi Europol her ikke er repræsenteret?

Det er da ærgerligt, men den afstemning var noget makværk. Man sagde jo ikke kun ja til Europol, men også en masse andre ting og at et simpelt flertal kunne afgive suverænitet. Hvis vi skal forblive i Europol kan politikerne bare lave en afstemning som kun tager stilling til det.


Dette.
Jeg kender ingen som stemte nej fordi de synes Europol er en dårlig ide. Alle jeg kender der stemte nej, stemte nej til suverænitetsafgivelsen.
Helt kort sagt stoler man mere på at politiet kan gøre et ordentligt stykke arbejde end at politikerne kan.

Men man var vel klar over at der var stor risiko for at konsekvensen af et nej ville være en udtræden af Europol? Uanset ens egen bevæggrunde til at stemme nej?


Det skal jeg så ikke kunne sige. Men det må man da tro. Selv om nej-siden var ligeså overbevidst om at en parallelaftale var muligt som ja-siden var om at det ikke kunne lade sig gøre.
1
L'enfer, c'est les autres

First debat-mover :rock:

Persnikedy skrev
Hun er så på tværs at de skal have fat i de slæbebåde fra Suez kanalen
Oveditlevsen
Indlæg: 668
Tilmeldt: 18. jun 2016, 20:26
Kort karma: 20
Likede indlæg: 580

Re: Danmark står til at ryge ud af Europol

Indlægaf Oveditlevsen » 13. okt 2016, 08:09

Tux skrev:
Jeg er ikke sikker på det ville blive et nej, men uden DF med på vognen er jeg heller ikke skråsikker på et ja..

Hvis ikke man sikrer sig at have opbakning fra DF til et ja, så risikerer man samme kampagne fra dem endnu engang, hvor de argumenterer for EUs overherredømme og en ustoppelig migrantstøm over grænsen..

Det kan jeg godt forstå LLR vil sikre sig imod før ham udskriver en afstemning..


Men vi bliver lidt nødt til at slå fast at en ny afstemning ikke vil være sådan en uskøn blanding som sidste gang, det er et specifkt emne og så er det primært Schengenproblematikken der skal adresseres. Her vil det være svært for DF at male sådanne skræmme, især hvis de bliver fastholdt på deres uklare meldinger om Europol.

Hvis det skræmmer Statsministeren bør han nok genoverveje sit erhverv.
0
Oveditlevsen
Indlæg: 668
Tilmeldt: 18. jun 2016, 20:26
Kort karma: 20
Likede indlæg: 580

Re: Danmark står til at ryge ud af Europol

Indlægaf Oveditlevsen » 13. okt 2016, 08:10

eks-Maupassant skrev:
Yes, jeg tror man danner sin mening ud fra nogen vage fornemmelser, så 95% af meningen ligger fast allerede før man går i gang med de fornuftige argumenter. Hvis ens fornemmelse er negativ, så rykker fornuftsargumenterne meget mindre, fordi man er mistroisk mht. "sælgeren".

Rigtigt mange mennesker når så aldrig så langt som til at gå i gang med fornuftsargumenterne mht EU og politik, fordi de prioriterer deres tid anderledes eller simpelt hen ikke kan forstå dem. Man fik på gallup f.eks. fat i folk der stemte på Socialdemokratiet fordi de elskede Anders Fogh Rasmussen, mente der var 5 eller 100 lande med i EU og ikke vidste hvad et postnummer var og den slags ting. Det er måske 10-20% af befolkningen der er på det plan.

Et problem med DF vælgerne var f.eks. at mange af dem ikke kendte Pia Kjærsgaards efternavn, men sagde Jeg stemmer på PIA! De gav så en lille ophedet debat hvor man forsøgte at trække efternavnet ud af DF der gættede på Jensen, Hansen, Nielsen osv og blev sur hver gang man sagde "nope, der er heller ingen Pia Hansen med i det her game, prøv med et andet efternavn" Fordi reglen var at man SKULLE sige et efternavn røg mange af dem ud som "ved ikke" eller "stemmer blankt" osv. indtil de lavede en særregel og sagde at DFerne havde lov til at vælge politiker uden at kunne efternavnet :)

Tror det er derfor at mange nationalstpartier altid scorer lavere i meningsmålingerne end de gør til valgene, fordi deres vælgere nemt bliver utålmodige og hidsige og enten smider røret på eller fyrer en ævle-bredside af man ikke ved hvordan man koder ind. "Jeg stemmer på dem DER VIL DANMARK DET GODT og det vil jeg altid gøre DET ER MIT SIDSTE ORD, FARVEL!".

Der har jeg noget mere tiltro til befolkningen :)
0
Brugeravatar
Sophies-mor
Indlæg: 9521
Tilmeldt: 16. okt 2015, 12:30
Kort karma: 787
Likede indlæg: 7832

Re: Danmark står til at ryge ud af Europol

Indlægaf Sophies-mor » 13. okt 2016, 09:08

Det kan jo nemt tage 5-10 år at opnå en parallel aftale.
Der burde de ko nok have været fremme i skoene
....
0
Hæklerier på hjernen :cool:
Brugeravatar
Jasmin
Indlæg: 509
Tilmeldt: 14. jun 2016, 09:14
Kort karma: 45
Likede indlæg: 814

Re: Danmark står til at ryge ud af Europol

Indlægaf Jasmin » 13. okt 2016, 09:20

Egentligt morsomt hvor mange ulykker der altid vil vælte ned over os, hver gang vi har stemt nej til noget i EU.
Der skal nok blive fundet en løsning.
2
“Frihed består i at kunne alt det, som ikke skader andre”
Den franske erklæring om menneskerettigheder 1789
Brugeravatar
Code71
Indlæg: 1509
Tilmeldt: 12. aug 2015, 16:55
Kort karma: 304
Geografisk sted: København
Likede indlæg: 3345

Re: Danmark står til at ryge ud af Europol

Indlægaf Code71 » 13. okt 2016, 09:25

Jasmin skrev:Egentligt morsomt hvor mange ulykker der altid vil vælte ned over os, hver gang vi har stemt nej til noget i EU.
Der skal nok blive fundet en løsning.


Skræmmekampagner har altid været en del af valgkampe i Danmark. Så egentlig overraskende er det vel ikke?

Det mest overraskende er, synes jeg, at politikerne stadig tror at det virker
0
Nå jeg hænger jo nok lidt ved. Så "lurer lidt" er suspenderet lige foreløbigt
Brugeravatar
Jasmin
Indlæg: 509
Tilmeldt: 14. jun 2016, 09:14
Kort karma: 45
Likede indlæg: 814

Re: Danmark står til at ryge ud af Europol

Indlægaf Jasmin » 13. okt 2016, 09:53

Code71 skrev:
Skræmmekampagner har altid været en del af valgkampe i Danmark. Så egentlig overraskende er det vel ikke?

Det mest overraskende er, synes jeg, at politikerne stadig tror at det virker
Ja, skræmmekampagner kan så ende som en boomerang i hovedet på afsenderen. Det kan få mig til at opsøge mere information om emnet. Derfor vil det være meget svært at styre, hvilket resultat en skræmmekampagne giver på stemmesedlen, fordi mere information kan føre til, at man støtter det modsatte synspunkt.
2
“Frihed består i at kunne alt det, som ikke skader andre”
Den franske erklæring om menneskerettigheder 1789

Tilbage til "Politik, kultur og samfund"