Jordemødre: Private luksusfødsler skaber øget ulighed

Hvad sker der lige for verden?! Diskutér det her!
Brugeravatar
annella
Indlæg: 723
Tilmeldt: 20. sep 2015, 04:25
Kort karma: 6
Likede indlæg: 343

Jordemødre: Private luksusfødsler skaber øget ulighed

Indlægaf annella » 31. okt 2016, 10:26

Kode: Vælg alt

https://www.information.dk/telegram/2016/10/jordemoedre-private-luksusfoedsler-skaber-oeget-ulighed#kommentarer


Forældre betaler i højere grad for professionel pleje og omsorg før, under og efter en fødsel på grund af nedskæringer på barselsafdelingerne, skriver Berlingske.

Det skaber stor ulighed, mener Lillian Bondo, der er formand for Jordemoderforeningen.

Ifølge hende bør det offentlige betale for de udgifter, der er nødvendige for at gennemføre et succesfuldt fødselsforløb.

- Der bør være en fast aftale i alle regioner om, at gravide, fødende og barslende har ret til professionel omsorg og rådgivning, siger hun.

Hun mener, at samfundet har udviklet sig, så det udbyder meget mindre omsorg.

Foreningen har registreret 59 privatpraktiserende jordemødre på deres hjemmeside, og siden 2011 er udbuddet vokset markant.

Tilbuddene er opstået, efter at eksempelvis indlæggelsestiden på barselsafdelingerne i løbet af 15 år er bragt ned fra fire døgn til få timer.

Derfor bliver kvinder, der føder for anden gang, ofte sendt hjem fire til seks timer efter fødslen. Kvinder, der føder første gang, bliver tilbudt at blive natten over.

- Det kan godt være, at det offentlige oplever det som en ekstra udgift, men jeg oplever det som en investering, siger formanden.



Samfundet bør betale for de udgifter, der sikrer et godt fødselsforløb, mener Jordemoderforeningen.

Hvad mener du?

Jeg er sådan set enig med Lillian Bondo fra Jordmoderforeningen, men der har altid og vil altid være ulighed i samfundet, så at pointere, at private fødsler skaber ulighed, det er jeg ikke enig med hende i.
0
Brugeravatar
Sophies-mor
Indlæg: 9526
Tilmeldt: 16. okt 2015, 12:30
Kort karma: 787
Likede indlæg: 7841

Re: Jordemødre: Private luksusfødsler skaber øget ulighed

Indlægaf Sophies-mor » 31. okt 2016, 10:34

Jo. For på sigt, vil kun de, der har forsikringer/ råd - de gode fødsler, mens der skæres mere og mere i det offentlige.
Så ender vi med et sundhedssystem, som det amerikanske.
4
Hæklerier på hjernen :cool:
JoyNips
Indlæg: 12085
Tilmeldt: 21. dec 2015, 12:25
Kort karma: 1386
Likede indlæg: 33990

Re: Jordemødre: Private luksusfødsler skaber øget ulighed

Indlægaf JoyNips » 31. okt 2016, 11:22

Som førstegangsgravid kan jeg godt forstå behovet. For med en uproblematisk graviditet er man godt nok på egen hånd.
0
“Man kan blive taget på røven. Og man kan blive taget røven på. Begge dele kan være dejligt. Men begge dele kan også være det modsatte. Sådan er livet.”
- Onkel Reje
Brugeravatar
Tux
Indlæg: 3064
Tilmeldt: 12. aug 2015, 18:36
Kort karma: 182
Likede indlæg: 5795

Re: Jordemødre: Private luksusfødsler skaber øget ulighed

Indlægaf Tux » 31. okt 2016, 11:39

Jeg ser intet problem i at man betaler sig til en "luksusfødsel", men samfundet bør da sikre at alle får et godt fødselsforløb uanset økonomisk formåen - ingen tvivl om det.

Egentlig burde den private hjælp jo faktisk frigive ressorucer for sundhedsvæsnet, men virkeligheden er nok desværre modsat, idét mange af dem som kan betale for den ekstra hjælp også er dem der er ressorucstærke nok til at ville råbe op om dårlige forhold, hvis ikke den private hjælp var mulig.
2
Brugeravatar
Aspargsen
Permanent bortvist
Indlæg: 2082
Tilmeldt: 14. aug 2015, 13:57
Kort karma: 53
Likede indlæg: 1375

Re: Jordemødre: Private luksusfødsler skaber øget ulighed

Indlægaf Aspargsen » 31. okt 2016, 11:44

Det er jo ikke bare et problem med fødsler, men er generalt problem med privat sundhedspleje, og den sektor bliver jo kun større og større som det offentlige bliver dårligerer og dårligerer
0
NON-TRIMMER! - fordi utrimmede indlæg bare er bedre :rock:
Akehurst2
Indlæg: 14182
Tilmeldt: 11. aug 2015, 18:17
Kort karma: 1266
Likede indlæg: 40717

Re: Jordemødre: Private luksusfødsler skaber øget ulighed

Indlægaf Akehurst2 » 31. okt 2016, 12:29

Altså, flere midler skaber flere muligheder - sådan er det jo. Og det er ulighed, at nogle har flere penge end andre.

Jeg synes så, at det der skaber uligheden er, at det offentlige tilbud forringes i en grad, så folk ikke er tilfredse med det. Der er jo kun et marked for det, der beskrives i artiklen, fordi det offentlige tilbud efterhånden er så skrabet, at jordemødrene også selv siger fra: http://www.bt.dk/danmark/jordemoedre-om ... naekket-os
3
bralle
Indlæg: 93
Tilmeldt: 15. okt 2015, 08:33
Kort karma: 5
Likede indlæg: 76

Re: Jordemødre: Private luksusfødsler skaber øget ulighed

Indlægaf bralle » 31. okt 2016, 12:47

Er der udpræget utilfredshed med de offentlige tilbud i dag? En gang imellem er der selvfølgelig nogle der har uheldig forløb, men det vil jo også kunne forekomme med en privat jordemoder. Vi har været udmærket tilfredse med de offentlige tilbud. Det var rart at komme hjem to timer efter nummer 2 blev født. Vi havde ikke lyst til at blive hængende på hospitalet.

Uanset hvor gode de offentlige tilbud er, vil der altid være nogle der gerne vil have mere. Hvad enten det er ekstra scanning, fodmassage eller tantraorgasmer under fødslen. Der er også en vis status i at fravælge standardtilbuddet, så er der noget at snakke om i mødregruppen. Men at der er private tilbud betyder ikke, at det offentlige tilbud er dårligt.

Jeg synes at der er en tendens til at tilfredsheden generelt er højere med tilbud som man selv har valgt, både privathospitaler og privatskoler. Er det så fordi tilbuddet er bedre, eller er det fordi man har gjort et positivt tilvalg - en slags placebotilfredshed.
1
Akehurst2
Indlæg: 14182
Tilmeldt: 11. aug 2015, 18:17
Kort karma: 1266
Likede indlæg: 40717

Re: Jordemødre: Private luksusfødsler skaber øget ulighed

Indlægaf Akehurst2 » 31. okt 2016, 12:55

bralle skrev:Uanset hvor gode de offentlige tilbud er, vil der altid være nogle der gerne vil have mere. Hvad enten det er ekstra scanning, fodmassage eller tantraorgasmer under fødslen. Der er også en vis status i at fravælge standardtilbuddet, så er der noget at snakke om i mødregruppen. Men at der er private tilbud betyder ikke, at det offentlige tilbud er dårligt.

Jeg synes at der er en tendens til at tilfredsheden generelt er højere med tilbud som man selv har valgt, både privathospitaler og privatskoler. Er det så fordi tilbuddet er bedre, eller er det fordi man har gjort et positivt tilvalg - en slags placebotilfredshed.


Det kan jo sagtens være, og det kan også være, at vi i dag er blevet mere krævende og mere individualistiske, og at det er det, der forklarer de private tilbud - men i og med, det er så forholdsvis nyt (hvor fx privatskoler og privathospitaler er noget, vi har haft længe) og at der har været en del kritik af det offentlige tilbud, så tror jeg også, det hænger sammen med den kvalitet, der er i det offentlige. Selvom der selvfølgelig er mange, der er tilfredse.
1
HerErJeg
Indlæg: 4232
Tilmeldt: 5. jan 2016, 07:51
Kort karma: 108
Likede indlæg: 5038

Re: Jordemødre: Private luksusfødsler skaber øget ulighed

Indlægaf HerErJeg » 1. nov 2016, 05:45

Det relativt store jordemoderkorps der kræves, hvis det skal være privat, kærlig, omsorgsfuld, opfølgende, det skal jo komme et sted fra. Der er jo ikke bunker af ledige jordemødre, så det offentlige må alt andet lige opleve en personaleflugt, hvis løn og arbejdstid er bedre.
Jo større succes det private tilbud får, jo ringere er det offentlige stillet.
Det er da ulighed? Tænk hvis nogen ikke tør føde offentligt, men ikke har råd til det private, så er der da et gevaldigt problem.
3
Slettet bruger
Likede indlæg: 20787

Re: Jordemødre: Private luksusfødsler skaber øget ulighed

Indlægaf Slettet bruger » 2. nov 2016, 14:31

Man fatter slet ikke at der skæres ned på sådan noget. Fødsler er en rimelig fucking vigtig ting for at tingene hænger sammen.
1
TomKah
Indlæg: 4202
Tilmeldt: 25. aug 2015, 12:57
Kort karma: 313
Likede indlæg: 4333

Re: Jordemødre: Private luksusfødsler skaber øget ulighed

Indlægaf TomKah » 2. nov 2016, 20:57

Jeg må indrømme at lige omkring fødsler, så er der sket i skred i følelserne for en stor del. I ruder konges tid var en fødsel vellykket hvis mor og barn overlevede uden fysiske men, men i dag vil fødende kvinder gerne have "en god oplevelse". Jeg er nok ikke så romantisk anlagt, så jeg har aldrig forstået det, men jeg tror ikke et øjeblik på at det udelukkende er serviceforringelser, som udgør problemet.

Jeg havde i øvrigt et skodforløb ved min første fødsel og jeg kommer mig aldrig helt over det inden i, men det var fordi jordemoderen var en idiot - og desværre arbejder idioter også i det private, så penge havde ikke nødvendigvis løst problemet.
2
JoyNips
Indlæg: 12085
Tilmeldt: 21. dec 2015, 12:25
Kort karma: 1386
Likede indlæg: 33990

Re: Jordemødre: Private luksusfødsler skaber øget ulighed

Indlægaf JoyNips » 3. nov 2016, 06:31

TomKah skrev:Jeg må indrømme at lige omkring fødsler, så er der sket i skred i følelserne for en stor del. I ruder konges tid var en fødsel vellykket hvis mor og barn overlevede uden fysiske men, men i dag vil fødende kvinder gerne have "en god oplevelse". Jeg er nok ikke så romantisk anlagt, så jeg har aldrig forstået det, men jeg tror ikke et øjeblik på at det udelukkende er serviceforringelser, som udgør problemet.

Jeg havde i øvrigt et skodforløb ved min første fødsel og jeg kommer mig aldrig helt over det inden i, men det var fordi jordemoderen var en idiot - og desværre arbejder idioter også i det private, så penge havde ikke nødvendigvis løst problemet.


I ruder konges tid fik man flere børn og piger gik i høj grad deres mor til hånde hjemme og var en stor del af yngre søskendes opdragelse, ligesom de fik kendskab til graviditet, fødsel, amning etc. De fik derfor en masse viden med hjemmefra.

I dag føder man færre børn og man kan som kvinde få en uddannelse i stedet for at være hjemmegående husmor. Som ung pige får man derfor ikke den samme viden og kendskab som i ruder konges tid, og den viden må nødvendigvis komme et andet sted fra.
0
“Man kan blive taget på røven. Og man kan blive taget røven på. Begge dele kan være dejligt. Men begge dele kan også være det modsatte. Sådan er livet.”
- Onkel Reje
Slettet bruger
Likede indlæg: 20787

Re: Jordemødre: Private luksusfødsler skaber øget ulighed

Indlægaf Slettet bruger » 3. nov 2016, 08:14

Jeg har fået to børn inden for de sidste 5 år. Det er godt nok min kone der har født dem, men jeg har da været med, og min kone har aldrig givet udtryk for at hun manglede opmærksomhed fra sygehusvæsenet. Jeg forstår ikke lige hvorfor vi skulle have haft lyst til at blive natten over på hospitalet ved nummer to, det var tvært imod rart at komme hjem i hjemlige rammer hvor man slapper af og kan starte det nye barns liv op i ro og mag. Anden gang har man jo overhovedet ikke den utryghed det er at få stukket et spædbarn i hånden første gang. Første gang fik vi et par nætter på et barselshospital - gratis for moderen og et par hundrede pr. nat for mig - så det var fint.

Hvem er det der mangler noget? Er det kvinder der har normale forløb, eller er det kvinder med komplicerede forløb? Hvad er det konkret der mangler?
0
Akehurst2
Indlæg: 14182
Tilmeldt: 11. aug 2015, 18:17
Kort karma: 1266
Likede indlæg: 40717

Re: Jordemødre: Private luksusfødsler skaber øget ulighed

Indlægaf Akehurst2 » 3. nov 2016, 09:16

TomKah skrev:Jeg må indrømme at lige omkring fødsler, så er der sket i skred i følelserne for en stor del. I ruder konges tid var en fødsel vellykket hvis mor og barn overlevede uden fysiske men, men i dag vil fødende kvinder gerne have "en god oplevelse". Jeg er nok ikke så romantisk anlagt, så jeg har aldrig forstået det, men jeg tror ikke et øjeblik på at det udelukkende er serviceforringelser, som udgør problemet.


Ja, selvfølgelig vil de gerne have en god oplevelse. Er det forkert?

Jeg synes egentlig tværtimod barren er sat alt for lavt ved "overlevelse for mor og barn".

Og så synes jeg i øvrigt, du negligerer jordemødrenes egen beretninger. den video, de har lavet synes jeg taler et meget tydeligt sprog om, at der er for dårlige vilkår.
1
TomKah
Indlæg: 4202
Tilmeldt: 25. aug 2015, 12:57
Kort karma: 313
Likede indlæg: 4333

Re: Jordemødre: Private luksusfødsler skaber øget ulighed

Indlægaf TomKah » 3. nov 2016, 19:50

Akehurst2 skrev:
TomKah skrev:Jeg må indrømme at lige omkring fødsler, så er der sket i skred i følelserne for en stor del. I ruder konges tid var en fødsel vellykket hvis mor og barn overlevede uden fysiske men, men i dag vil fødende kvinder gerne have "en god oplevelse". Jeg er nok ikke så romantisk anlagt, så jeg har aldrig forstået det, men jeg tror ikke et øjeblik på at det udelukkende er serviceforringelser, som udgør problemet.


Ja, selvfølgelig vil de gerne have en god oplevelse. Er det forkert?

Jeg synes egentlig tværtimod barren er sat alt for lavt ved "overlevelse for mor og barn".

Og så synes jeg i øvrigt, du negligerer jordemødrenes egen beretninger. den video, de har lavet synes jeg taler et meget tydeligt sprog om, at der er for dårlige vilkår.


Ja, jeg synes faktisk det er at sætte barren for højt at forvente ligefrem en god oplevelse. Men det er måske også bare mig. Jeg synes det er voldsomt at nogle kan gå rundt og føle at de har fejlet som kvinder, fordi de får kejsersnit og den slags. Jeg tror at den følelse kommer fordi vi i talesætter fødsler på en for romantiserende måde, som om det er noget vi har fuld kontrol over.

Jeg har ikke set den video, men min egen oplevelse har været at det var tilfredsstillende (bortset fra første gang). Jeg fødte sidst i 2015.
0

Tilbage til "Politik, kultur og samfund"