Endnu en om dyrevelfærd

Hvad sker der lige for verden?! Diskutér det her!
HerErJeg
Indlæg: 4191
Tilmeldt: 5. jan 2016, 07:51
Kort karma: 108
Likede indlæg: 5014

Endnu en om dyrevelfærd

Indlægaf HerErJeg » 12. nov 2016, 06:54

Jeg er noget splittet omkring hvad jeg mener om den seneste tids korstog mod dyrevelfærd.
Nu døde buræg totalt, hvilket efterlader mange ægproducenter i gigantiske problemer. Hele problemet er jo at det er en fuldt lovlig og godkendt produktionsform der lukkes ned, fordi visse organisationer finder det belejligt. Og ikke fordi der foregår noget ulovligt.
Nu er den så kommet til svinekød. http://jyllands-posten.dk/indland/ECE90 ... elfaerden/
Bunker af mærker som skal konkurrere om forbrugerens gunst, til at stemple sig selv som erklæret dyreven og bekymret for hele verden eller dyremishandler der kun tænker på sig selv.
Det er et meget psykologisk spil der er igang der, når produkterne ligger side om side, hvad skal så vælges? Jeg tror at man kommer til at føle sig presset af hvad andre synes, tænk hvis nogen ser jeg tager 5 kilo konventionel svinekød, vil jeg så være den onde mishandler der kun vil spare penge? Omvendt, hvor meget overskud signalerer jeg ikke lige, hvis jeg tager 5 kg mef krølle på halsen-klistermærke? Nu skal verden reddes, og jeg går forrest.
Vi mangler så lige den med pengene. Supermarkederne har lært at spille på den store violin, de dekymrer sig så meget, og nærmest alle kunder kræver varerne på hylderne. I virkeligheden er det nok nærmest en guldbelagt knap til at skrue prisen rigtigt meget op, men så har man også god samvittighed hele vejen hjem.
Det hele bygger på følelser og forestillinger om hvordan dyrene hhv. pines og sultes og bankes og proppes til randen med penicillin kontra de grise der sidder i en rød sofa og får lidt hyggetid med landmanden.

Jeg kunne godt tænke mig at høre jeres tanker. Sådan en stribe klistermærker med skala fra 0 til 4, vil det kunne påvirke jer til at købe noget som I reelt ikke har lyst til, men hele verden står jo og kigger på...
Tænker I på, at intet produkt er ulovligt produceret, der er lovgivning, dyrlægekontroller og en farlig bunke papirer der skal sikre dokumentation.
0
Lykke
Indlæg: 6931
Tilmeldt: 8. okt 2015, 19:10
Kort karma: 230
Likede indlæg: 6455

Re: Endnu en om dyrevelfærd

Indlægaf Lykke » 12. nov 2016, 07:47

Jeg ved ikke om man bliver mere forvirret eller ej. Vi køber kød som er økologisk eller friland. Jeg håber at det vil gavne med noget mere information. Nogle gange bliver jeg lidt træt af at varer bliver pakket ind så det ligner økologisk, ''men slet ikke er det.
Men hvis det er hjerter der kommer på pakkerne i den ordning, er jeg bange for, at der så bare kommer nogle andre hjerter på de andre pakker.
0
HerErJeg
Indlæg: 4191
Tilmeldt: 5. jan 2016, 07:51
Kort karma: 108
Likede indlæg: 5014

Re: Endnu en om dyrevelfærd

Indlægaf HerErJeg » 12. nov 2016, 08:57

Jeg tænker at følelsen om at vælge rigtigt, svarer til at blive stoppet af en indsamling til fattige børn. Den allerførste indskydelse i hovedet siger 'nej, jeg gider ikke give penge', og så ender man alligevel med at spytte penge i kassen, fordi man sidder lidt i en klemme, og indsamleren har en forventning om et bidrag.
Det kommer også an på, om supermarkedet i særlig grad fremhæver deres nye velfærdsprodukt. Det hele er psykologi, og supermarkedet er verdensmestre i det.
0
Brugeravatar
icelady
Moderator
Indlæg: 16224
Tilmeldt: 12. aug 2015, 06:56
Kort karma: 1068
Geografisk sted: Randers
Likede indlæg: 32427

Re: Endnu en om dyrevelfærd

Indlægaf icelady » 12. nov 2016, 09:13

For min skyld kan de plastre alle de mærker på kødet, som de vil.

Jeg fortsætter med at købe det billige, som er konvetionel kød. Hvis folk vil skæve til mig i køen fordi de føler sig bedre end mig ved at købe friland/økologi er sådan set deres problem.
1
....

“I do not see why man should not be as cruel as nature” -A. Hitler
JoyNips
Indlæg: 12053
Tilmeldt: 21. dec 2015, 12:25
Kort karma: 1386
Likede indlæg: 33895

Re: Endnu en om dyrevelfærd

Indlægaf JoyNips » 12. nov 2016, 09:22

Jeg synes folk skal købe, hvad de vil. Jeg selv køber økokød og -mælk og prioriterer økologi i vores madbudget. Det betyder ikke, at jeg er blind for at der også er velfærdsproblemer og andre issues med økologisk produktion, men jeg synes det er det bedste af flere onder - og så smager det efter min mening bedre.

Jeg synes i øvrigt man skal arbejde lidt med sig selv, hvis man fylder sin kurv efter hvad man tror, ham bagved i køen tænker.
3
“Man kan blive taget på røven. Og man kan blive taget røven på. Begge dele kan være dejligt. Men begge dele kan også være det modsatte. Sådan er livet.”
- Onkel Reje
Brugeravatar
Viskelæder
Indlæg: 4601
Tilmeldt: 26. dec 2015, 21:22
Kort karma: 1469
Likede indlæg: 11937

Re: Endnu en om dyrevelfærd

Indlægaf Viskelæder » 12. nov 2016, 09:25

JoyNips skrev:Jeg synes folk skal købe, hvad de vil. Jeg selv køber økokød og -mælk og prioriterer økologi i vores madbudget. Det betyder ikke, at jeg er blind for at der også er velfærdsproblemer og andre issues med økologisk produktion, men jeg synes det er det bedste af flere onder - og så smager det efter min mening bedre.

Jeg synes i øvrigt man skal arbejde lidt med sig selv, hvis man fylder sin kurv efter hvad man tror, ham bagved i køen tænker.



This
0
Brugeravatar
landsbytossen
Indlæg: 4088
Tilmeldt: 12. dec 2015, 19:45
Kort karma: 204
Geografisk sted: i den ene ende af min skygge
Likede indlæg: 5659

Re: Endnu en om dyrevelfærd

Indlægaf landsbytossen » 12. nov 2016, 09:41

Alle de fine mærker er en advarsel om, at producenten forsøger at narre forbrugeren til at betale overpris.
1
Min mening står ikke til diskussion.

"Hvad skal vi med folk, der læser statskundskab ? Det kommer der bare sådan nogle som Svend Auken ud af"
Citat: Mogens Glistrup
Brugeravatar
FruitFly
Indlæg: 3885
Tilmeldt: 25. okt 2015, 19:01
Kort karma: 95
Likede indlæg: 3548

Re: Endnu en om dyrevelfærd

Indlægaf FruitFly » 12. nov 2016, 09:46

Jeg gider ikke alle de klistermærker, så vi kan føle os hellige og blive glade ved tanken om én ko, der har haft et godt ko-liv. Men det er blændværk og egoistisk.

Hvis man fra regeringens og folketingts hold mener dyrevelfærd alvorligt, så er det grundvilkårerne i det konventionelle landbrug man skal se på. Hvordan man kan få sig selv til at indføre mærker, der viser at dyret har det godt og være stolt af det, og samtidig acceptere at ti gange så mange dyr ikke nyder godt at det, giver ingen mening for mig.

Jeg køber selv konventionelt slagtet kød, men ville ønske at de dyr var fritgående - også selvom prisen ville blive fordoblet (så kunne jeg også lære at spise flere grøntsager - for mit eget og klodens bedste).
1
#Klimatosse
Brugeravatar
LadyFox
Indlæg: 19610
Tilmeldt: 27. dec 2015, 19:02
Kort karma: 2444
Geografisk sted: Kbh
Likede indlæg: 46095

Re: Endnu en om dyrevelfærd

Indlægaf LadyFox » 12. nov 2016, 10:20

Jeg synes man som forbruger skal købe hvad man har lyst til, og jeg mener at det samme gælder for butikkerne, de skal da bare sælge hvad de selv har lyst til, og så er det bare ærgerligt hvis det ikke kan løbe rundt for nogle landmænd. Sådan er virkeligheden jo med alle produktioner - bare fordi man laver et produkt lovligt er det ikke ens betydning med at folk ønsker at købe eller sælge ens ting, eller blot fordi ens ting var populære engang er det ikke sikkert det samme gælder i fremtiden. Der er ingen garantier.

At noget er lovligt betyder jo ikke at alle skal synes det er hverken etisk eller godt. Og hvis man synes noget er uetisk eller dårligt, så må man jo gerne sige det højt.
Jeg tror dog at det er de færreste der fravælger et produkt fordi de er bange for hvad alle andre vil synes.
2
...
fisken80
Indlæg: 22074
Tilmeldt: 18. aug 2015, 16:13
Kort karma: 1127
Likede indlæg: 52050

Re: Endnu en om dyrevelfærd

Indlægaf fisken80 » 12. nov 2016, 12:37

Jeg køber stort set alt mit kød hos en mindre lokal slagter. Det gør jeg fordi det smager langt langt bedre end det jeg kan få i supermarkedet. Det er ikke øko, men det er heller ikke dét der er vigtigt for mig, det er kvaliteten.
Mine æg køber jeg hos en kollega, der har høns. Igen handler det om kvaliteten og ikke andet.
0
litteraturen kan noget, som regneark og forvaltningsstudier ikke kan. Uden litteraturen bliver tanker og ideologier blodfattige og pulsløse.

Man VÆNNER sig til ting. Det kommer af vane. Så svært er det ikke.

Maude, din proportionssans
Brugeravatar
Sangius
Indlæg: 9659
Tilmeldt: 30. jan 2016, 19:49
Kort karma: 1356
Likede indlæg: 29250

Re: Endnu en om dyrevelfærd

Indlægaf Sangius » 12. nov 2016, 13:17

Hvis det påvirker en så meget, hvad andre tænker når man køber ikke-økologisk kød, så må man vel hellere købe det økologiske.

Desuden synes jeg prisen er underordnet. Har man ikke råd til kød, så må man spise mindre af det. Kød er en luksusvare.
0
T ♡ sep 2016
M ♡ okt 2018
HerErJeg
Indlæg: 4191
Tilmeldt: 5. jan 2016, 07:51
Kort karma: 108
Likede indlæg: 5014

Re: Endnu en om dyrevelfærd

Indlægaf HerErJeg » 12. nov 2016, 15:20

Falstria skrev:Der skal helt sikkert ikke findes 3-4 forskellige mærker der handler om det samme, det er noget rod.

Men fint at folk kan få et udvalg af forskellige velfærds tiltag præsenteret og vælge selv.
Det er sådan noget der skal til, for at den enkelte landmand kan bruge lidt ekstra på sin stald end "naboen" i polen og give dyrene mere plads, flere aktiviteter, bruge mere tid på opsyn og pleje/købe bedre foder (sænke medicin forbrug).

Jeg undres dog noget over de merpriser de har regnet ud, det bliver ihvertfald ikke landmanden der får 50% mere, for lidt ekstra halm og plads, af de 30-40 kr. ekstra pr. kg kotelet, får landmand måske et par kroner, højt sat.


Konventionel svinekød afregnes til 10 kr pr kilo. Frilandstillægget er 3,35 kr, så i alt 13,35 kr.
Økogrisene koster noget mere, helt op til 26 kr. pr. kilo.
0
Slettet bruger
Likede indlæg: 20787

Re: Endnu en om dyrevelfærd

Indlægaf Slettet bruger » 13. nov 2016, 17:41

icelady skrev:For min skyld kan de plastre alle de mærker på kødet, som de vil.

Jeg fortsætter med at købe det billige, som er konvetionel kød. Hvis folk vil skæve til mig i køen fordi de føler sig bedre end mig ved at købe friland/økologi er sådan set deres problem.


Prismærket, det kan man sq forholde sig til!
1

Tilbage til "Politik, kultur og samfund"