DF vil skære i BNP...

Hvad sker der lige for verden?! Diskutér det her!
Brugeravatar
Wizzze
Indlæg: 25005
Tilmeldt: 11. aug 2015, 13:16
Kort karma: 3673
Likede indlæg: 30002

DF vil skære i BNP...

Indlægaf Wizzze » 22. sep 2015, 06:04

Politik er en svær ting, med mange begreber og fakta at holde styr på. Men man skulle tro at politikere ville have styr på de centrale af dem.

http://www.bt.dk/danmark/dfer-afsloeret ... vad-bnp-er
:tie:

Måske er hun bare havnet i det forkerte parti, hun har jo en ret Alternativ opfattelse af tingene :-D
2
Do as I say! :whip:
Akehurst2
Indlæg: 14182
Tilmeldt: 11. aug 2015, 18:17
Kort karma: 1266
Likede indlæg: 40719

Re: DF vil skære i BNP...

Indlægaf Akehurst2 » 22. sep 2015, 07:39

Øj, jeg så det godt. Det er virkelig skidt :tie:

Bliver i hvert fald ungdomspolitikere ikke skolet i basal samfundsforståelse?
0
Brugeravatar
Wizzze
Indlæg: 25005
Tilmeldt: 11. aug 2015, 13:16
Kort karma: 3673
Likede indlæg: 30002

Re: DF vil skære i BNP...

Indlægaf Wizzze » 22. sep 2015, 07:47

Akehurst2 skrev:Øj, jeg så det godt. Det er virkelig skidt :tie:

Bliver i hvert fald ungdomspolitikere ikke skolet i basal samfundsforståelse?


Hun var nok fraværende den dag ;)
0
Do as I say! :whip:
Brugeravatar
englishchannel
Indlæg: 1833
Tilmeldt: 28. aug 2015, 23:37
Kort karma: 636
Likede indlæg: 8693

Re: DF vil skære i BNP...

Indlægaf englishchannel » 22. sep 2015, 09:52

Der var en lidt interessant kommentar på FB om, at folk råber op om, at vi skal have et mere repræsentativt og varieret folketing, der består af andet end scient.pol'er. Men at vi så samtidig latterliggør de politikere, der har en mindre skolet baggrund, med sager som disse.

Jeg ved ikke, om jeg personligt er enig (men jeg vil så også helst have et folketing bestående af folk, der ved mere end den gennemsnitlige borger), men det er da en relevant observation.
2
Brugeravatar
thomassneum
Indlæg: 3356
Tilmeldt: 13. aug 2015, 11:23
Kort karma: 135
Geografisk sted: København
Likede indlæg: 2926

Re: DF vil skære i BNP...

Indlægaf thomassneum » 22. sep 2015, 09:58

Du har ikke de nødvendige tilladelser til at se vedhæftede filer i dette indlæg.
Senest rettet af thomassneum 22. sep 2015, 10:03, rettet i alt 1 gang.
0
Med bov skal man mad lave, men...
Brugeravatar
Madam Pomfrey
Indlæg: 8939
Tilmeldt: 11. aug 2015, 19:29
Kort karma: 1517
Likede indlæg: 25614

Re: DF vil skære i BNP...

Indlægaf Madam Pomfrey » 22. sep 2015, 10:00

englishchannel skrev:Der var en lidt interessant kommentar på FB om, at folk råber op om, at vi skal have et mere repræsentativt og varieret folketing, der består af andet end scient.pol'er. Men at vi så samtidig latterliggør de politikere, der har en mindre skolet baggrund, med sager som disse.

Jeg ved ikke, om jeg personligt er enig (men jeg vil så også helst have et folketing bestående af folk, der ved mere end den gennemsnitlige borger), men det er da en relevant observation.



Jo men altså jeg vidste sgu da hvad BNP var da jeg gik ud af folkeskolen, og dét niveau må man da forvente at vores folkevalgte trods alt kan leve op til!
1
"Happiness can be found, even in the darkest of times, if one only remembers to turn on the light."
Brugeravatar
Madam Pomfrey
Indlæg: 8939
Tilmeldt: 11. aug 2015, 19:29
Kort karma: 1517
Likede indlæg: 25614

Re: DF vil skære i BNP...

Indlægaf Madam Pomfrey » 22. sep 2015, 10:09

Skumfidusen skrev:
DD_81 skrev:Jo men altså jeg vidste sgu da hvad BNP var da jeg gik ud af folkeskolen, og dét niveau må man da forvente at vores folkevalgte trods alt kan leve op til!


Det er op til vælgerne. Vi kan ikke stille den slags formelle krav til vores politikere. Jeg synes vi har brug for flere forskellige slags mennesker i folketinget og vil også gerne have nogen der ikke har en lang uddannelse. Man kan godt have holdninger og repræsentere en masse mennesker helt uden at vide sådan noget.


Absolut! - jeg går ind for en blandet og broget masse, det er trods alt mest repræsentativt, og jeg synes ikke på nogen måde at man skal have en universitets uddannelse med sig, for at være folketings politikker.

Men man må også være ærlig omkring egne begrænsninger og manglende viden, for naturligvis kan man ikke vide ALT om alt det der rører sig inden for murene i Chistiansborg, det er klart!
0
"Happiness can be found, even in the darkest of times, if one only remembers to turn on the light."
Brugeravatar
Wizzze
Indlæg: 25005
Tilmeldt: 11. aug 2015, 13:16
Kort karma: 3673
Likede indlæg: 30002

Re: DF vil skære i BNP...

Indlægaf Wizzze » 22. sep 2015, 11:22

Skumfidusen skrev:
DD_81 skrev:Jo men altså jeg vidste sgu da hvad BNP var da jeg gik ud af folkeskolen, og dét niveau må man da forvente at vores folkevalgte trods alt kan leve op til!


Det er op til vælgerne. Vi kan ikke stille den slags formelle krav til vores politikere. Jeg synes vi har brug for flere forskellige slags mennesker i folketinget og vil også gerne have nogen der ikke har en lang uddannelse. Man kan godt have holdninger og repræsentere en masse mennesker helt uden at vide sådan noget.


Det er det jo egentlig ikke, det er op til partierne der vælger hvem de opstiller og metoden de opstiller på.
Vi er så stemmekvæg der kan pege på den ene eller anden, men vi ved jo reelt ikke særlig meget om kandidaterne og deres viden eller evner. De fleste støtter sig på tv indslag med partitoppen, og så nogle kandidattest.
0
Do as I say! :whip:
Brugeravatar
Tux
Indlæg: 3064
Tilmeldt: 12. aug 2015, 18:36
Kort karma: 182
Likede indlæg: 5795

Re: DF vil skære i BNP...

Indlægaf Tux » 22. sep 2015, 12:00

Skumfidusen skrev:
DD_81 skrev:Jo men altså jeg vidste sgu da hvad BNP var da jeg gik ud af folkeskolen, og dét niveau må man da forvente at vores folkevalgte trods alt kan leve op til!


Det er op til vælgerne. Vi kan ikke stille den slags formelle krav til vores politikere. Jeg synes vi har brug for flere forskellige slags mennesker i folketinget og vil også gerne have nogen der ikke har en lang uddannelse. Man kan godt have holdninger og repræsentere en masse mennesker helt uden at vide sådan noget.


Selvfølgelig kan man det, men jeg synes godt nok det er skræmmende, hvis der i den lovgivende forsamling findes nogen der ikke ved noget så basalt..
0
wh1971
Permanent bortvist
Indlæg: 155
Tilmeldt: 3. sep 2015, 06:13
Kort karma: 2
Likede indlæg: 43

Re: DF vil skære i BNP...

Indlægaf wh1971 » 22. sep 2015, 12:36

Tja, hun burde jo nok vide hvad BNP dækker over, men omvendt er det ikke ligefrem noget der vælter læsset for mig. Som Skumfidusen også skriver så kan man sagtens have holdninger og visioner uden at vide særlig meget om diverse teknikaliteter.

Men ok... hun står nok ikke først i rækken som Finansminister hvis DF skulle indgå i regering i morgen.
0
Brugeravatar
kidkomb
Indlæg: 16302
Tilmeldt: 12. aug 2015, 19:31
Kort karma: 4454
Geografisk sted: Ude med riven
Likede indlæg: 47639

Re: DF vil skære i BNP...

Indlægaf kidkomb » 22. sep 2015, 12:40

Diskussionen omkring folkevalgtes kompetencer uagtet (jeg er egentlig enig i, at der bør være en skøn og uskøn blanding) så er dét der eddermugme pinligt! :lol:
1
Vær ligeglad med hvad andre mennesker tænker, men ikke hvad andre mennesker føler.
Man som i jeg.
Man må sige hvad man vil og betale hvad det koster.
Sissie er en chokoladegiraf. Sissie skal ikke på tur.
wh1971
Permanent bortvist
Indlæg: 155
Tilmeldt: 3. sep 2015, 06:13
Kort karma: 2
Likede indlæg: 43

Re: DF vil skære i BNP...

Indlægaf wh1971 » 22. sep 2015, 12:47

Sakser lige hvad Gyldendal skriver om BNP:

"et lands samlede produktionsresultat i en given periode, oftest et år eller et kvartal. BNP opgøres som værdien af den samlede produktion med fradrag af værdien af de varer og tjenester, der er blevet forbrugt i produktionsprocessen. BNP er desuden lig med summen af privat og offentligt forbrug og investeringer samt nettoeksporten af varer og tjenester (endelig indenlandsk anvendelse). Endelig kan BNP defineres som værdien af den samlede indkomst, som fordeles mellem lønmodtagere, virksomheder og det offentlige."

Hånden på hjertet: Hvor mange herinde ville kunne gengive den præcise definition hvis adspurgt? Mit gæt: 0-1. De fleste vil nok bare sige: "BNP er et lands samlede produktion" og ikke mere end det.
0
Brugeravatar
Tibbler
Indlæg: 4645
Tilmeldt: 19. aug 2015, 18:57
Kort karma: 248
Likede indlæg: 8390

Re: DF vil skære i BNP...

Indlægaf Tibbler » 23. sep 2015, 05:28

wh1971 skrev:Sakser lige hvad Gyldendal skriver om BNP:

"et lands samlede produktionsresultat i en given periode, oftest et år eller et kvartal. BNP opgøres som værdien af den samlede produktion med fradrag af værdien af de varer og tjenester, der er blevet forbrugt i produktionsprocessen. BNP er desuden lig med summen af privat og offentligt forbrug og investeringer samt nettoeksporten af varer og tjenester (endelig indenlandsk anvendelse). Endelig kan BNP defineres som værdien af den samlede indkomst, som fordeles mellem lønmodtagere, virksomheder og det offentlige."

Hånden på hjertet: Hvor mange herinde ville kunne gengive den præcise definition hvis adspurgt? Mit gæt: 0-1. De fleste vil nok bare sige: "BNP er et lands samlede produktion" og ikke mere end det.


Jeg ville ikke kunne give en præcis definition.

Men i mine øjne, er der også et stykke vej derfra, og så til at bruge udtrykket, uden at vide, hvad det er; og dermed bruge det helt forkert. Der er immervæk en temmelig stor forskel på "BNP" og "Ulandsbistand"
0
wh1971
Permanent bortvist
Indlæg: 155
Tilmeldt: 3. sep 2015, 06:13
Kort karma: 2
Likede indlæg: 43

Re: DF vil skære i BNP...

Indlægaf wh1971 » 23. sep 2015, 08:44

Tibbler skrev:Jeg ville ikke kunne give en præcis definition.

Men i mine øjne, er der også et stykke vej derfra, og så til at bruge udtrykket, uden at vide, hvad det er; og dermed bruge det helt forkert. Der er immervæk en temmelig stor forskel på "BNP" og "Ulandsbistand"


Nja, men hvis man skærer i ulandsbistanden så falder BNP jo tilsvarende så der er en sammenhæng.

Men er da helt enig i, at det er et meget uheldigt ordvalg og hun kommer ikke til at virke som den skarpeste knallert i skuffen... eller kniv...
0
Brugeravatar
thomassneum
Indlæg: 3356
Tilmeldt: 13. aug 2015, 11:23
Kort karma: 135
Geografisk sted: København
Likede indlæg: 2926

Re: DF vil skære i BNP...

Indlægaf thomassneum » 24. sep 2015, 09:54

wh1971 skrev:Sakser lige hvad Gyldendal skriver om BNP:

"et lands samlede produktionsresultat i en given periode, oftest et år eller et kvartal. BNP opgøres som værdien af den samlede produktion med fradrag af værdien af de varer og tjenester, der er blevet forbrugt i produktionsprocessen. BNP er desuden lig med summen af privat og offentligt forbrug og investeringer samt nettoeksporten af varer og tjenester (endelig indenlandsk anvendelse). Endelig kan BNP defineres som værdien af den samlede indkomst, som fordeles mellem lønmodtagere, virksomheder og det offentlige."

Hånden på hjertet: Hvor mange herinde ville kunne gengive den præcise definition hvis adspurgt? Mit gæt: 0-1. De fleste vil nok bare sige: "BNP er et lands samlede produktion" og ikke mere end det.


Jeg tror ikke folk ville forvente den præcise defination. Det sagt, så får hun sgu rodet sig ud en gevaldig Amalie her. :D
0
Med bov skal man mad lave, men...

Tilbage til "Politik, kultur og samfund"