Flygtninge til EB: Vi skulle aldrig være kommet herop

Hvad sker der lige for verden?! Diskutér det her!
Brugeravatar
annella
Indlæg: 723
Tilmeldt: 20. sep 2015, 04:25
Kort karma: 6
Likede indlæg: 343

Flygtninge til EB: Vi skulle aldrig være kommet herop

Indlægaf annella » 24. sep 2015, 07:04

http://ekstrabladet.dk/nyheder/samfund/ ... op/5746595

Drømmene knust
Tyskland, knap tre uger senere:

I en midlertidig flygtningelejr i Zirndorf udenfor Nürnberg møder vi familien igen. Mohammad, hans kone, hendes søster og børnene. Alle er i sikkerhed. De har brugt tusindvis af dollar på at nå hertil og krydsede grænsen for syv dage siden.

Men deres forventninger og drømme er allerede knust.

- Vores råd til andre, der vil herop, er: Bliv væk!, siger Mohammad direkte til Ekstra Bladet.

Pressen er ikke velkomne i lejren, som bevogtes af sikkerhedsvagter. Fra den anden side af hegnet kan vi se grupper af mennesker på asfalten og bænke med tasker og store sække fyldt med tøj.

- Hver morgen klokken syv bliver flygtningene smidt ud af værelserne, og så skal vi være på gaden med alle vores ting, uanset om det er koldt eller regner, fortæller faderen.

- Små børn ligger på vejen og sover, og først sent ud på eftermiddagen får vi tildelt nye sovepladser. Sådan er det hver dag. Det gør mig vred.


Så voldsomt som Mohammed beskriver det, tror jeg nu ikke helt på det er, Flygtningelejren Zirndorf er et af de såkaldte 1. modtagelseslejre, hvor ankommende flygtninge bliver registreret, for derefter af blive fordelt til andre 'normale' flygtningelejre. At der opstår problemer i et komplet overfyldt 1. modtagelseslejr, det står sikkert uden tvivl.

Men jeg vil da gerne tro, at Mohammed er skuffet, hvis han og hans familie er flygtet til Tyskland med forventninger, der måske slet ikke kan blive opfyldt og slet ikke fra den ene dag til den anden.

Er Mohammed bare utaknemmelig?

Jeg synes, han er utaknemmelig, han og hans familie burde måske være mere tålmodige, da tusindvis af andre flygtninge er i samme situation, og de kan ikke alle hjælpes på een gang, men kun een efter een. I øjeblikket bor over 5000 flygtninge i Zirndorf.
0
Brugeravatar
icelady
Moderator
Indlæg: 16224
Tilmeldt: 12. aug 2015, 06:56
Kort karma: 1068
Geografisk sted: Randers
Likede indlæg: 32427

Re: Flygtninge til EB: Vi skulle aldrig være kommet herop

Indlægaf icelady » 24. sep 2015, 07:14

Hvis man nu tog sidste afsnit i artiklen med også, fremfor kun det, man har brug for til at kunne understøtte sin egen overbevisning.

"Han understreger, at familien ikke er utaknemmelige. At de har mødt mange venlige og hjælpsomme tyskere i løbet af den sidste uge, og at de godt ved, at de er nødt til at være tålmodige.

- Vi kan godt vente på vores papirer et halvt år. Bare vi kan få vores eget værelse, et køkken hvor vi kan lave mad og et bad. I stedet for at blive sendt rundt. Vi hader ikke Tyskland, men vi hader denne lejr. Og vi ved jo ikke om den næste er værre."

Overordnet synes jeg ikke, de er utaknemlige. Jeg synes det skal ses i lyset af hvad de har været igennem; flygt, nervøsitet, usikkerhed osv.

Og jeg vil gætte på, at hvis flygtningene fik forklaret, hvordan og hvorledes mht at blive "udsluset" i samfundet, ville de kunne forstå det.
Artiklen melder jo heller ikke noget om, OM de i det hele taget har fået en forklaring.
9
....

“I do not see why man should not be as cruel as nature” -A. Hitler
Brugeravatar
annella
Indlæg: 723
Tilmeldt: 20. sep 2015, 04:25
Kort karma: 6
Likede indlæg: 343

Re: Flygtninge til EB: Vi skulle aldrig være kommet herop

Indlægaf annella » 24. sep 2015, 09:36

icelady skrev:Hvis man nu tog sidste afsnit i artiklen med også, fremfor kun det, man har brug for til at kunne understøtte sin egen overbevisning.

"Han understreger, at familien ikke er utaknemmelige. At de har mødt mange venlige og hjælpsomme tyskere i løbet af den sidste uge, og at de godt ved, at de er nødt til at være tålmodige.

- Vi kan godt vente på vores papirer et halvt år. Bare vi kan få vores eget værelse, et køkken hvor vi kan lave mad og et bad. I stedet for at blive sendt rundt. Vi hader ikke Tyskland, men vi hader denne lejr. Og vi ved jo ikke om den næste er værre."

Overordnet synes jeg ikke, de er utaknemlige. Jeg synes det skal ses i lyset af hvad de har været igennem; flygt, nervøsitet, usikkerhed osv.

Og jeg vil gætte på, at hvis flygtningene fik forklaret, hvordan og hvorledes mht at blive "udsluset" i samfundet, ville de kunne forstå det.
Artiklen melder jo heller ikke noget om, OM de i det hele taget har fået en forklaring.



Derfor undrer det mig endnu mere, at manden overhovedet beklager sig.
0
Brugeravatar
icelady
Moderator
Indlæg: 16224
Tilmeldt: 12. aug 2015, 06:56
Kort karma: 1068
Geografisk sted: Randers
Likede indlæg: 32427

Re: Flygtninge til EB: Vi skulle aldrig være kommet herop

Indlægaf icelady » 24. sep 2015, 09:42

annella skrev:

Derfor undrer det mig endnu mere, at manden overhovedet beklager sig.


Jeg tror du overså følgende sætning i mit indlæg: " Jeg synes det skal ses i lyset af hvad de har været igennem; flygt, nervøsitet, usikkerhed osv." :)

Jeg kan sagtens forstå de gerne bare vil i gang med en form for normal hverdag. Uanset hvordan og hvorledes, så er jeg sikker på en sådan flugt sætter sig spor i folk og de har brug for ro.

Men når/hvis man intet får forklaret, så brokker man sig, fordi man netop IKKE har styr på sit liv, men er prisgivet andres velvilje. Så igen; menneskelig og psykologisk set kan jeg godt forstå han udtaler sig sådan.
3
....

“I do not see why man should not be as cruel as nature” -A. Hitler
Brugeravatar
HappyQ
Indlæg: 2692
Tilmeldt: 12. aug 2015, 09:37
Kort karma: 398
Geografisk sted: Helsingør
Likede indlæg: 3848

Re: Flygtninge til EB: Vi skulle aldrig være kommet herop

Indlægaf HappyQ » 24. sep 2015, 09:57

Jeg synes heller ikke han er utaknemmelig, jeg forstår godt, de er frustrerede over, de bliver sendt ud på den måde hver dag.

Her i Helsingør er det lukkede hospital blevet modtagecenter, her har hver familie et værelse, de enlige mænd på så dele, børnene kan løbe og lege på de store grønne arealer udenfor, og flygtningene kan frit færdes i byen.
1
23-06-16 :love2:
wh1971
Permanent bortvist
Indlæg: 155
Tilmeldt: 3. sep 2015, 06:13
Kort karma: 2
Likede indlæg: 43

Re: Flygtninge til EB: Vi skulle aldrig være kommet herop

Indlægaf wh1971 » 24. sep 2015, 10:19

- Hver morgen klokken syv bliver flygtningene smidt ud af værelserne, og så skal vi være på gaden med alle vores ting, uanset om det er koldt eller regner, fortæller faderen.

- Små børn ligger på vejen og sover, og først sent ud på eftermiddagen får vi tildelt nye sovepladser. Sådan er det hver dag. Det gør mig vred.


Det er jo decideret lodret løgn. Den slags udmeldinger giver ingen mening overhovedet.
0
Brugeravatar
Madam Pomfrey
Indlæg: 8895
Tilmeldt: 11. aug 2015, 19:29
Kort karma: 1514
Likede indlæg: 25488

Re: Flygtninge til EB: Vi skulle aldrig være kommet herop

Indlægaf Madam Pomfrey » 24. sep 2015, 10:48

annella skrev:
Derfor undrer det mig endnu mere, at manden overhovedet beklager sig.


Han beklager sig ikke, han giver udtryk for frustation, magtesløshed, og forståeligt nok.
De har forladt det der engang var deres hjem, fordi det var usikkert, utrygt, de har rejst langt, på ekstremt barske vilkår.
Naturligvis ønsker de en base, ro, fred, et overblik... at kunne gennemskue tingene, kunne trække vejret, være rolige, slappe af, sænke paraderne.
Det er virkelig barske vilkår de rejser under, og der er endnu barskere vilkår der gør at de forlod det de havde, tog deres børn med ud på en usikker rejse, hvor de ikke kender destinationen, ikke ved hvornår de når den.
3
"Happiness can be found, even in the darkest of times, if one only remembers to turn on the light."
Brugeravatar
Delfin
Indlæg: 15291
Tilmeldt: 11. aug 2015, 11:05
Kort karma: 1241
Geografisk sted: ..... Casa del Fino
Likede indlæg: 25614

Re: Flygtninge til EB: Vi skulle aldrig være kommet herop

Indlægaf Delfin » 24. sep 2015, 11:31

wh1971 skrev:
- Hver morgen klokken syv bliver flygtningene smidt ud af værelserne, og så skal vi være på gaden med alle vores ting, uanset om det er koldt eller regner, fortæller faderen.

- Små børn ligger på vejen og sover, og først sent ud på eftermiddagen får vi tildelt nye sovepladser. Sådan er det hver dag. Det gør mig vred.


Det er jo decideret lodret løgn. Den slags udmeldinger giver ingen mening overhovedet.


Har du en kilde til den påstand?


- og nej, det giver absolut ingen mening, at de skal forlade deres værelse i dagtimerne. Den slags "indkvartering" ville jeg også være utilfreds med.
0
14 11 14
wh1971
Permanent bortvist
Indlæg: 155
Tilmeldt: 3. sep 2015, 06:13
Kort karma: 2
Likede indlæg: 43

Re: Flygtninge til EB: Vi skulle aldrig være kommet herop

Indlægaf wh1971 » 24. sep 2015, 11:46

Delfin skrev:Har du en kilde til den påstand?


- og nej, det giver absolut ingen mening, at de skal forlade deres værelse i dagtimerne. Den slags "indkvartering" ville jeg også være utilfreds med.


Har du +50 andre flygtninges udsagn der understøtter klaphattens påstande?? Det er én person der - måske - udtaler sig sådan. Medierne har det jo også med at forvrænge folks udtalelser i ekstrem grad.
0
Brugeravatar
Delfin
Indlæg: 15291
Tilmeldt: 11. aug 2015, 11:05
Kort karma: 1241
Geografisk sted: ..... Casa del Fino
Likede indlæg: 25614

Re: Flygtninge til EB: Vi skulle aldrig være kommet herop

Indlægaf Delfin » 24. sep 2015, 11:50

wh1971 skrev:
Delfin skrev:Har du en kilde til den påstand?


- og nej, det giver absolut ingen mening, at de skal forlade deres værelse i dagtimerne. Den slags "indkvartering" ville jeg også være utilfreds med.


Har du +50 andre flygtninges udsagn der understøtter klaphattens påstande?? Det er én person der - måske - udtaler sig sådan. Medierne har det jo også med at forvrænge folks udtalelser i ekstrem grad.



Nej, naturligvis har jeg ikke det, men du udtalte dig pænt skråsikkert, så det kunne jo være, du havde læst noget et sted og ikke bare selv gættede dig frem.
1
14 11 14
wh1971
Permanent bortvist
Indlæg: 155
Tilmeldt: 3. sep 2015, 06:13
Kort karma: 2
Likede indlæg: 43

Re: Flygtninge til EB: Vi skulle aldrig være kommet herop

Indlægaf wh1971 » 24. sep 2015, 11:53

Delfin skrev:Nej, naturligvis har jeg ikke det, men du udtalte dig pænt skråsikkert, så det kunne jo være, du havde læst noget et sted og ikke bare selv gættede dig frem.


Hvad skulle jeg lige have læst?? Det er én person der tager fejl/lyver/overdriver/er fejlciteret/find selv på flere forklaringer.

Jeg tager gerne mine ord i mig igen hvis der kommer forlydende fra mange flygtninger og ansatte i den pågældende lejr
0
Akehurst2
Indlæg: 14144
Tilmeldt: 11. aug 2015, 18:17
Kort karma: 1259
Likede indlæg: 40586

Re: Flygtninge til EB: Vi skulle aldrig være kommet herop

Indlægaf Akehurst2 » 24. sep 2015, 12:00

Jeg synes ikke, det er spor utaknemmeligt at give udtryk for, at noget ikke er som man forventede. Med kansler Merkels udsagn om, at alle er velkomne er det jo også svært at forestille sig, at velkommen måske ikke betød det, man havde håbet i form af meget hurtigt at få egen bolig og så videre.

Nu var Syrien jo før krigen et velfungerende land, men jeg tænker ikke, at de fx har haft et vesteuropæisk bureaukrati og tysk ordnung muss sein og den slags, så hvis man er en iværksætter, der har været vant til egen forretning og til, at man uden videre har kunnet starte noget, bosætte sig og så videre, så må velfærdssamfund og statslig styring med registrering og tilladelser virke noget overvældende.

Det er jo lidt i forlængelse af det med annoncerne. Det er rigtig væsentligt, at flygtninge ikke har forventninger, der ikke kan honoreres og at de er realistiske, for ellers er de skuffelser uundgåelige. Selv med imødekommenhed en masse, så vil det tage lang tid at håndtere så mange mennesker. Sådan er det jo.
2
Brugeravatar
Delfin
Indlæg: 15291
Tilmeldt: 11. aug 2015, 11:05
Kort karma: 1241
Geografisk sted: ..... Casa del Fino
Likede indlæg: 25614

Re: Flygtninge til EB: Vi skulle aldrig være kommet herop

Indlægaf Delfin » 24. sep 2015, 12:01

wh1971 skrev:
Delfin skrev:Nej, naturligvis har jeg ikke det, men du udtalte dig pænt skråsikkert, så det kunne jo være, du havde læst noget et sted og ikke bare selv gættede dig frem.


Hvad skulle jeg lige have læst?? Det er én person der tager fejl/lyver/overdriver/er fejlciteret/find selv på flere forklaringer.

Jeg tager gerne mine ord i mig igen hvis der kommer forlydende fra mange flygtninger og ansatte i den pågældende lejr


Du udtaler dig med andre ord om, at en person lyver, uden at have noget at have det i.

Jeg aner intet om forholdene i præcis den flygtningelejr, og det er muligt, at personen overdriver men det er ikke absolut utænkeligt, at de skal forlade værelset i dagtimerne. Sådanne herberger findes der fx også i dk. De er bare for hjemløse.
3
14 11 14
Akehurst2
Indlæg: 14144
Tilmeldt: 11. aug 2015, 18:17
Kort karma: 1259
Likede indlæg: 40586

Re: Flygtninge til EB: Vi skulle aldrig være kommet herop

Indlægaf Akehurst2 » 24. sep 2015, 12:02

wh1971 skrev:
Delfin skrev:Nej, naturligvis har jeg ikke det, men du udtalte dig pænt skråsikkert, så det kunne jo være, du havde læst noget et sted og ikke bare selv gættede dig frem.


Hvad skulle jeg lige have læst?? Det er én person der tager fejl/lyver/overdriver/er fejlciteret/find selv på flere forklaringer.

Jeg tager gerne mine ord i mig igen hvis der kommer forlydende fra mange flygtninger og ansatte i den pågældende lejr


Jeg må tilstå, at jeg også finder det meget mærkeligt, hvis det virkelig er den måde, det foregår på. Var det rigtigt ville jeg også forvente meget mere opmærksomhed omkring det.

Så indtil videre vil jeg også tillade mig på at tvivl på den del.
1
Brugeravatar
DetSorteCirkus
Indlæg: 21951
Tilmeldt: 12. aug 2015, 18:07
Kort karma: 2513
Likede indlæg: 59513

Re: Flygtninge til EB: Vi skulle aldrig være kommet herop

Indlægaf DetSorteCirkus » 24. sep 2015, 12:05

Der er mange forklaringsmuligheder. Med tanke på, at det drejer sig om EB, er jeg tilbøjelig til at mistænke journalisten for enten at have udnyttet et forvirret og medtaget menneske eller, som WH er inde på, simpelthen spinde en historie på et meget løst grundlag.

Det kan også tænkes, at manden er kværulant. De flygter garanteret også.
6

Tilbage til "Politik, kultur og samfund"