Løkke vil igen hæve pensionsalderen!?

Hvad sker der lige for verden?! Diskutér det her!
Brugeravatar
Delfin
Indlæg: 15282
Tilmeldt: 11. aug 2015, 11:05
Kort karma: 1241
Geografisk sted: ..... Casa del Fino
Likede indlæg: 25602

Re: Løkke vil igen hæve pensionsalderen!?

Indlægaf Delfin » 2. feb 2017, 23:47

Angelina skrev:Jeg har før i tråden jo netop skrevet om at jeg synes der skal laves specialregler, en ny form for efterløn, til folk der er nedslidte.

Jeg har heller ikke noget i mod at folk vil nyde deres alderdom, jeg har nok bare svært ved at forstå at man føler man kun kan nyde den hvis man går hjemme (ligesom nogle har svært ved at forstå at jeg er besat af mit arbejde) ... jeg har intet i mod at man går på pension, men pensions alderen skal altså sættes op, hvis vi fortsat vil være et rigt samfund.

Pensionsordninger på borgen, er så en helt anden snak, og bør ikke have noget med den enkeltes arbejdsglæde at gøre.


Men det kommer jo ikke til at ske. Jeg tror ikke på det.

Vi har allerede seniorførtidspensionen som kan søges fra fem år før folkepensionsalder, hvis man har haft minimum 25 års tilknytning og en aktuel tilknytning til arbejdsmarkedet. Problemet med den er, at kriterierne for at få den, er lige så strenge som for den almindelige førtidspension, og siden den blev indført i 2014, har kun 653 personer fået tilkendt den. Der er desuden store kommunale forskelle i antallet af bevillinger.

Partier udenfor regeringen rører dog på sig i den anledning, men jeg tvivler på, at det nogensinde bliver så lempeligt, som det bør være for de nedslidte.. https://www.fagbladet3f.dk/artikel/faa- ... idspension


Ps, siden du undrer dig. Jeg kan godt lide mit job, og mener også stadig, at jeg gør en forskel, men det har en høj pris. Når livet stort set kun er arbejde, mad og søvn, er det så som så med livskvaliteten.
1
14 11 14
fisken80
Indlæg: 22067
Tilmeldt: 18. aug 2015, 16:13
Kort karma: 1127
Likede indlæg: 52045

Re: Løkke vil igen hæve pensionsalderen!?

Indlægaf fisken80 » 3. feb 2017, 05:42

Angelina skrev:
fisken80 skrev:
Enig. Jeg kender også folk i begge lejre, og der ER bare ingen tvivl om, at folk med fysisk hårdt arbejde er hårdere ramt end sådan en som mig, der bruger mit hoved mere end min krop. Jeg kan sikkert godt arbejde til jeg er 72 men jeg gider ikke. Så her i huset planlægger vi langsigtet så vi forhåbentlig kan gå på selvbetalt pension noget tidligere end hvis vi skal vente på folkepensionen.

Og jeg fatter ikke, at nogen er så besat af deres arbejde, at de ikke kan forestille sig at stoppe når de bliver ældre. Generelt gad jeg godt arbejde mindre også nu, men det ville betyde, at der var drømme jeg ikke kunne føre ud i livet, og så må jeg jo prioritere, hvad der er vigtigts. Men netop derfor er jeg fast besluttet på, at jeg ikke skal arbejde til jeg er 72.


Jeg indrømmer blankt jeg er besat af mit arbejde, for det er jeg, jeg lever og ånder for min business, det er min store passion. Min bedre halvdel der i mod mener jeg absolut ikke er besat af sit arbejde, bare almindeligt glad og tilfreds med de spændende opgaver, de udfordringer der følger med og sine kollegaer ... fælles for os begge er vi ingen pensionsplaner har, den store forskel ligger så I at han er syv år fra pensionsalderen, hvor jeg så er nærmere 30 år fra den.

Jeg tilgengæld synes det er så trist at så mange er så fokuseret på hvornår de kan holde op med at arbejde, eller for den sags skyld går med et stort ønske om at arbejde mindre - det må jo betyde de ikke er superglade for det de laver og hellere vil lave noget andet - og det er trist man tilbringer store dele af sit liv med at lave noget andet end det man helst vil.


Nej, det betyder det overhovedet ikke, det er din (fejl)tolkning. Jeg er rigtig glad for mit job og mine kolleger, jeg er bare endnu gladere for min fritid og kan lide at have fri. Jeg har ingen intentioner om at skulle lave noget andet, jeg har det helt rette job, men work/life balance betyder meget for mig og den ville være bedre hvis jeg arbejdede mindre, det er bare ikke en mulighed lige nu, men bliver det forhåbentlig når jeg bliver ældre.
3
litteraturen kan noget, som regneark og forvaltningsstudier ikke kan. Uden litteraturen bliver tanker og ideologier blodfattige og pulsløse.

Man VÆNNER sig til ting. Det kommer af vane. Så svært er det ikke.

Maude, din proportionssans
Brugeravatar
ussenterprise
Permanent bortvist
Indlæg: 133
Tilmeldt: 15. jan 2017, 08:52
Kort karma: 1
Likede indlæg: 11

Re: Løkke vil igen hæve pensionsalderen!?

Indlægaf ussenterprise » 4. feb 2017, 08:38

Angelina skrev:
ussenterprise skrev:
Angelina skrev:
ussenterprise skrev:Løkke vil igen hæve pensionsalderen!?

http://nyheder.tv2.dk/politik/2017-01-2 ... end-aftalt

”Danskerne skal blive længere på arbejdsmarkedet, før de går på pension.

Det er ambitionen for VLAK-regeringen, som i foråret vil fremsætte et nyt bud på Danmarks økonomi frem til 2025.

Det skal danne afsæt for forhandlinger om en "justering af den nuværende tilbagetrækningsaftale", som statsministeren formulerer det.”

Hvorfor bliver Løkke og den nye regeringen ved med sit pjat om pensionsalderen, når der på forhånd er et helt klart flertal imod at hæve den yderligere?

De to store partier S og DF har klart sagt, at det bliver uden dem!

Tilnærmelsen mellem S og DF i de senere måneder, har ført til at Løkke har svært ved at få noget igennem i blå stue.

Der tales i korridorende og på nettet om, at Løkke ikke kan holde ret længere til denne situation?

Hvad mener du?


Fordi det er nødvendigt - og uanset hvor lidt jeg almindeligvis er enig med den blå regering, så er jeg lige her ekstremt enig.

Jeg er ikke verdens mester i matematik - men jeg kan godt regne ud at når vi bliver ældre og ældre, så er det flere og flere år vi skal være på offentlig forsørgelse - og samfundet kan ikke bære at vi er flere år på offentlig forsørgelse end vi er på arbejdsmarkedet. Samtidigt kan jeg også godt regne ud når mine forældres (og min mands) generation går på pension inden for de næste ti års tid, så er det altså den største generation nogensinde født i Danmark der forlader arbejdsmarkedet - og dem der står tilbage på arbejdsmarkedet er en af de mindste generationer. Hvis størstedelen af arbejdsstyrken er på passiv forsørgelse, så bliver det svært at få samfundet til at løbe rundt.

Jeg har nu også ret svært ved at forstå hvorfor så mange ønsker så mange år på passiv forsørgelse - hvorfor man ikke har lyst til at blive på arbejdsmarkedet? Og hvorfor man forventer at fælleskassen skal betale for det.

I sidste ende tror jeg det handler om at vi skal have hævet pensionsalderen væsentligt (i det at vi jo også lever længere, mine børns generation forventer man jo vil have en gennemsnitslader på ~100 år (!!)) - og så får lavet en ny form for efterløn, som KUN skal gælde for folk der har fysiske nedslidende job - og ikke som den gamle ordning en undskyldning for læger og andre akademikere til at gå tidligere af og spille noget mere golf (og don't get me wrong, jeg elsker golf, så kan sagtens forstå hvorfor man ønsker lige præcis det).

Nogen skal jo træffe den upopulære beslutning om at hæve pensionsalderen - eller skal vi alle sammen bare vente til fælleskassen er helt tom og vi bliver det nye Grækenland?


Du forstår ikke, at pensionsalderen ér blevet hævet i flere omgange de seneste år!

http://www.bt.dk/politik/overblik-pensi ... re-omgange

Et politisk flertal mener ikke, at man allerede nu kan komme igen og hæve den yderligere op!

Det er givet og vist, at der er mange der gerne vil arbejde meget længere end den nuværende pensionsalder, og dette er der såmænd ingen der kan forhindre dem i - så får de bare et mindre grundbeløb i pension ved sigen af arbejde!


Jo, det forstår jeg fint, jeg er blot enig i at den sagtens kan hæves yderligere. Jeg synes den er for lavt sat.

Og jo, mange steder tvinges man ud når man fylder 70, så det kan man sagtens blive forhindret i.


Ja, det er vist rigtigt, at indenfor det offentlige bliver de sendt ud når de fylder 70 år!
0
Jo mere uenig du er med din meddebattør, jo mere pænt skal du skrive til ham/hende*S*! :D
Brugeravatar
ussenterprise
Permanent bortvist
Indlæg: 133
Tilmeldt: 15. jan 2017, 08:52
Kort karma: 1
Likede indlæg: 11

Re: Løkke vil igen hæve pensionsalderen!?

Indlægaf ussenterprise » 4. feb 2017, 15:14

Angelina skrev:
ussenterprise skrev:
Angelina skrev:
ussenterprise skrev:
Angelina skrev:
ussenterprise skrev:Løkke vil igen hæve pensionsalderen!?

http://nyheder.tv2.dk/politik/2017-01-2 ... end-aftalt

”Danskerne skal blive længere på arbejdsmarkedet, før de går på pension.

Det er ambitionen for VLAK-regeringen, som i foråret vil fremsætte et nyt bud på Danmarks økonomi frem til 2025.

Det skal danne afsæt for forhandlinger om en "justering af den nuværende tilbagetrækningsaftale", som statsministeren formulerer det.”

Hvorfor bliver Løkke og den nye regeringen ved med sit pjat om pensionsalderen, når der på forhånd er et helt klart flertal imod at hæve den yderligere?

De to store partier S og DF har klart sagt, at det bliver uden dem!

Tilnærmelsen mellem S og DF i de senere måneder, har ført til at Løkke har svært ved at få noget igennem i blå stue.

Der tales i korridorende og på nettet om, at Løkke ikke kan holde ret længere til denne situation?

Hvad mener du?


Fordi det er nødvendigt - og uanset hvor lidt jeg almindeligvis er enig med den blå regering, så er jeg lige her ekstremt enig.

Jeg er ikke verdens mester i matematik - men jeg kan godt regne ud at når vi bliver ældre og ældre, så er det flere og flere år vi skal være på offentlig forsørgelse - og samfundet kan ikke bære at vi er flere år på offentlig forsørgelse end vi er på arbejdsmarkedet. Samtidigt kan jeg også godt regne ud når mine forældres (og min mands) generation går på pension inden for de næste ti års tid, så er det altså den største generation nogensinde født i Danmark der forlader arbejdsmarkedet - og dem der står tilbage på arbejdsmarkedet er en af de mindste generationer. Hvis størstedelen af arbejdsstyrken er på passiv forsørgelse, så bliver det svært at få samfundet til at løbe rundt.

Jeg har nu også ret svært ved at forstå hvorfor så mange ønsker så mange år på passiv forsørgelse - hvorfor man ikke har lyst til at blive på arbejdsmarkedet? Og hvorfor man forventer at fælleskassen skal betale for det.

I sidste ende tror jeg det handler om at vi skal have hævet pensionsalderen væsentligt (i det at vi jo også lever længere, mine børns generation forventer man jo vil have en gennemsnitslader på ~100 år (!!)) - og så får lavet en ny form for efterløn, som KUN skal gælde for folk der har fysiske nedslidende job - og ikke som den gamle ordning en undskyldning for læger og andre akademikere til at gå tidligere af og spille noget mere golf (og don't get me wrong, jeg elsker golf, så kan sagtens forstå hvorfor man ønsker lige præcis det).

Nogen skal jo træffe den upopulære beslutning om at hæve pensionsalderen - eller skal vi alle sammen bare vente til fælleskassen er helt tom og vi bliver det nye Grækenland?


Du forstår ikke, at pensionsalderen ér blevet hævet i flere omgange de seneste år!

http://www.bt.dk/politik/overblik-pensi ... re-omgange

Et politisk flertal mener ikke, at man allerede nu kan komme igen og hæve den yderligere op!

Det er givet og vist, at der er mange der gerne vil arbejde meget længere end den nuværende pensionsalder, og dette er der såmænd ingen der kan forhindre dem i - så får de bare et mindre grundbeløb i pension ved sigen af arbejde!


Jo, det forstår jeg fint, jeg er blot enig i at den sagtens kan hæves yderligere. Jeg synes den er for lavt sat.

Og jo, mange steder tvinges man ud når man fylder 70, så det kan man sagtens blive forhindret i.


Ja, det er vist rigtigt, at indenfor det offentlige bliver de sendt ud når de fylder 70 år!


Og det samme gælder på de fleste private arbejdspladser også ...


Nej, det tror jeg ikke rigtigt gælder længere!

Måske nok da der var meget stor arbejdsløshed for nogle år siden, var parolen "ud med de gamle, og giv de unge en chance"! :D
0
Jo mere uenig du er med din meddebattør, jo mere pænt skal du skrive til ham/hende*S*! :D
cola
Permanent bortvist
Indlæg: 2462
Tilmeldt: 16. aug 2015, 11:25
Kort karma: 87
Likede indlæg: 2058

Re: Løkke vil igen hæve pensionsalderen!?

Indlægaf cola » 8. feb 2017, 13:01

Jeg syntes pensionsalderen bør sættes ned i henhold til hvor mange arbejdsløse unge der er... er der mange arbejdsløse unge, så sættes den ned, og er der få, sættes den op. Jeg er ikke selv tilnærmelsesvis tæt på pensionsalderen endnu, men... jeg ved mange unge gerne vil arbejde, men hvor kan de få et job, når der sidder en 70 årig med 70 års erfaring, ingen chance overhovedet.
0
Brugeravatar
Stars
Indlæg: 4848
Tilmeldt: 15. aug 2015, 06:11
Kort karma: 188
Likede indlæg: 6416

Re: Løkke vil igen hæve pensionsalderen!?

Indlægaf Stars » 8. feb 2017, 13:07

cola skrev:Jeg syntes pensionsalderen bør sættes ned i henhold til hvor mange arbejdsløse unge der er... er der mange arbejdsløse unge, så sættes den ned, og er der få, sættes den op. Jeg er ikke selv tilnærmelsesvis tæt på pensionsalderen endnu, men... jeg ved mange unge gerne vil arbejde, men hvor kan de få et job, når der sidder en 70 årig med 70 års erfaring, ingen chance overhovedet.


Hov, det giver mig en idé til en ordning, vi kan bruge en masse bureaukrati på:

Fra man fylder 68, skal man have et "føl", som man kan oplære.
Senior kan så få halv løn og halv pension, mens føl kan få halv løn og halv dagpenge.
Kriteriet for at blive føl skal være 0 erhvervserfaring indenfor området

:-D
1
"Vi har .. truffet den beslutning, at vi ikke tager børnene til Danmark, fordi deres forældre har vendt Danmark ryggen og har kæmpet for Islamisk Stat, og dermed har de truffet et valg på deres børns vegne."

Børnenes statsminister?
Brugeravatar
Moxy-lady
Indlæg: 7461
Tilmeldt: 11. aug 2015, 10:18
Kort karma: 1761
Likede indlæg: 24394

Re: Løkke vil igen hæve pensionsalderen!?

Indlægaf Moxy-lady » 8. feb 2017, 13:25

Stars skrev:
cola skrev:Jeg syntes pensionsalderen bør sættes ned i henhold til hvor mange arbejdsløse unge der er... er der mange arbejdsløse unge, så sættes den ned, og er der få, sættes den op. Jeg er ikke selv tilnærmelsesvis tæt på pensionsalderen endnu, men... jeg ved mange unge gerne vil arbejde, men hvor kan de få et job, når der sidder en 70 årig med 70 års erfaring, ingen chance overhovedet.


Hov, det giver mig en idé til en ordning, vi kan bruge en masse bureaukrati på:

Fra man fylder 68, skal man have et "føl", som man kan oplære.
Senior kan så få halv løn og halv pension, mens føl kan få halv løn og halv dagpenge.
Kriteriet for at blive føl skal være 0 erhvervserfaring indenfor området

:-D


Det synes jeg faktisk ikke er helt tosset. Man hører om så mange der ikke kan komme ind på arbejdsmarkedet fordi de ikke har noget arbejdsmarkedserfaring. Jeg kan dog ikke finde ud af om du er ironisk?
0
My world 12-10-18 :lun:
Brugeravatar
Wizzze
Indlæg: 24993
Tilmeldt: 11. aug 2015, 13:16
Kort karma: 3672
Likede indlæg: 29989

Re: Løkke vil igen hæve pensionsalderen!?

Indlægaf Wizzze » 8. feb 2017, 13:27

cola skrev:Jeg syntes pensionsalderen bør sættes ned i henhold til hvor mange arbejdsløse unge der er... er der mange arbejdsløse unge, så sættes den ned, og er der få, sættes den op. Jeg er ikke selv tilnærmelsesvis tæt på pensionsalderen endnu, men... jeg ved mange unge gerne vil arbejde, men hvor kan de få et job, når der sidder en 70 årig med 70 års erfaring, ingen chance overhovedet.


Den model har vi prøvet, det hed efterløn, og blev lanceret som et middel til at løse problemerne med ungdomsarbejdsløshed. Det løste aldrig ungdomsarbejdsløsheden, løsningen der hed uddannelse og så økonomisk vækst. Men da væksten så kom i gang, manglede efterlønnerne, så vi fik lønpres, prisstigninger og importeret arbejdskraft, eller udflytning af industrier/arbejdspladser.
Det blev en rigtig rigtig dyr løsning for samfundet.
1
Do as I say! :whip:
cola
Permanent bortvist
Indlæg: 2462
Tilmeldt: 16. aug 2015, 11:25
Kort karma: 87
Likede indlæg: 2058

Re: Løkke vil igen hæve pensionsalderen!?

Indlægaf cola » 8. feb 2017, 15:08

Angelina skrev:
cola skrev:Jeg syntes pensionsalderen bør sættes ned i henhold til hvor mange arbejdsløse unge der er... er der mange arbejdsløse unge, så sættes den ned, og er der få, sættes den op. Jeg er ikke selv tilnærmelsesvis tæt på pensionsalderen endnu, men... jeg ved mange unge gerne vil arbejde, men hvor kan de få et job, når der sidder en 70 årig med 70 års erfaring, ingen chance overhovedet.


Der er 4.3% ledige i Danmark lige nu, det er ikke en ret høj ledighed, uanset alder. At nogle skal gå på overførselsindkomst for at andre kan komme til, er jo helt håbløst, når vi om ganske kort tid når dertil hvor der ikke er arbejdskraft nok.

Den statestik virker ikke, da mange ledige er i løntilskud, eller praktik, de vises ikke som ledige når de er ude i en eller anden form for beskæftigelse. Se på hvor mange penge vi bruger på kh, dp og andre offentlige ydelser, og vuder så selv, hvor mange ledige der rent faktisk er derude. Eller... endnu bedre, tag en tur i bilka kl 10. Dem der har arbejde, vil ikke være i bilka på det tidspunkt, uanset hvad tid de arbejder på.
0
Brugeravatar
Lover-Moses
Indlæg: 446
Tilmeldt: 6. jul 2016, 12:06
Kort karma: 18
Geografisk sted: Næstved
Likede indlæg: 493

Re: Løkke vil igen hæve pensionsalderen!?

Indlægaf Lover-Moses » 8. feb 2017, 15:31

Bluebell skrev:
cola skrev:
Angelina skrev:
cola skrev:Jeg syntes pensionsalderen bør sættes ned i henhold til hvor mange arbejdsløse unge der er... er der mange arbejdsløse unge, så sættes den ned, og er der få, sættes den op. Jeg er ikke selv tilnærmelsesvis tæt på pensionsalderen endnu, men... jeg ved mange unge gerne vil arbejde, men hvor kan de få et job, når der sidder en 70 årig med 70 års erfaring, ingen chance overhovedet.


Der er 4.3% ledige i Danmark lige nu, det er ikke en ret høj ledighed, uanset alder. At nogle skal gå på overførselsindkomst for at andre kan komme til, er jo helt håbløst, når vi om ganske kort tid når dertil hvor der ikke er arbejdskraft nok.

Den statestik virker ikke, da mange ledige er i løntilskud, eller praktik, de vises ikke som ledige når de er ude i en eller anden form for beskæftigelse. Se på hvor mange penge vi bruger på kh, dp og andre offentlige ydelser, og vuder så selv, hvor mange ledige der rent faktisk er derude. Eller... endnu bedre, tag en tur i bilka kl 10. Dem der har arbejde, vil ikke være i bilka på det tidspunkt, uanset hvad tid de arbejder på.


Hvordan ved du det?

Jeg handler da tit ved 10 tiden og jeg har aldrig vært arbejdsløs.... så det er da en underlig antagelse det der.


Det er nu også min opfattelse at der er flere og flere der arbejder på forskudte tidspunkter, så lige i supermarkeder synes jeg ikke man kan bruge denne "logik".
0
Brugeravatar
Delfin
Indlæg: 15282
Tilmeldt: 11. aug 2015, 11:05
Kort karma: 1241
Geografisk sted: ..... Casa del Fino
Likede indlæg: 25602

Re: Løkke vil igen hæve pensionsalderen!?

Indlægaf Delfin » 8. feb 2017, 16:32

cola skrev:Den statestik virker ikke, da mange ledige er i løntilskud, eller praktik, de vises ikke som ledige når de er ude i en eller anden form for beskæftigelse. Se på hvor mange penge vi bruger på kh, dp og andre offentlige ydelser, og vuder så selv, hvor mange ledige der rent faktisk er derude. Eller... endnu bedre, tag en tur i bilka kl 10. Dem der har arbejde, vil ikke være i bilka på det tidspunkt, uanset hvad tid de arbejder på.


Op i måsen med Bilka. Det holder ikke en meter, hvem der handler der, men pointen er der ikke noget galt i: Statistikken er misvisende
0
14 11 14
Brugeravatar
Stars
Indlæg: 4848
Tilmeldt: 15. aug 2015, 06:11
Kort karma: 188
Likede indlæg: 6416

Re: Løkke vil igen hæve pensionsalderen!?

Indlægaf Stars » 8. feb 2017, 17:00

Moxy-lady skrev:
Stars skrev:
cola skrev:Jeg syntes pensionsalderen bør sættes ned i henhold til hvor mange arbejdsløse unge der er... er der mange arbejdsløse unge, så sættes den ned, og er der få, sættes den op. Jeg er ikke selv tilnærmelsesvis tæt på pensionsalderen endnu, men... jeg ved mange unge gerne vil arbejde, men hvor kan de få et job, når der sidder en 70 årig med 70 års erfaring, ingen chance overhovedet.


Hov, det giver mig en idé til en ordning, vi kan bruge en masse bureaukrati på:

Fra man fylder 68, skal man have et "føl", som man kan oplære.
Senior kan så få halv løn og halv pension, mens føl kan få halv løn og halv dagpenge.
Kriteriet for at blive føl skal være 0 erhvervserfaring indenfor området

:-D


Det synes jeg faktisk ikke er helt tosset. Man hører om så mange der ikke kan komme ind på arbejdsmarkedet fordi de ikke har noget arbejdsmarkedserfaring. Jeg kan dog ikke finde ud af om du er ironisk?



Altså - ideen i at give viden videre til den yngre generation, og gerne samtidig give den ældre mulighed for at trappe det ugentlige timetal ned over tid er jo god nok.

Ironien kommer ind i billedet, fordi jeg har svært ved at se det implementeret i Danmark uden en hulens masse papirnusseri :genert:
1
"Vi har .. truffet den beslutning, at vi ikke tager børnene til Danmark, fordi deres forældre har vendt Danmark ryggen og har kæmpet for Islamisk Stat, og dermed har de truffet et valg på deres børns vegne."

Børnenes statsminister?

Tilbage til "Politik, kultur og samfund"