Flytning af statslige arbejdspladser

Hvad sker der lige for verden?! Diskutér det her!
Brugeravatar
lulu-p
Indlæg: 1778
Tilmeldt: 20. aug 2015, 08:05
Kort karma: 105
Likede indlæg: 2237

Flytning af statslige arbejdspladser

Indlægaf lulu-p » 1. okt 2015, 10:26

Så er offentliggørelsen af hvilke statslige arbejdspladser der skal flyttes i fuld gang. Det er en ualmindelig modig beslutning.

Hvad siger i til beslutningen?

Jeg kan fint se en pointe i flytningen, men jeg er også JYDE, og jeg synes affolkningen af yderområderne er helt forfærdelig. Hvis min arbejdsplads blev flyttet, ville jeg flytte med i det omfang det kunne lade sig gøre familiemæssigt, jeg vil meget gerne flytte til en mindre by - længere ud på landet. Dog ville vi have klare begrænsninger. Ingen af os ville flytte med til København / Sjælland. Det er der flere årsager til, men i KBHs området har vi simpelthen ikke råd til at leve det liv vi gerne vil (og vores liv er ret almindeligt).

Hvad siger I til beslutningerne? Og hvad ville I gøre hvis jeres arbejdsplads blev flyttet til den anden ende af landet?
1
... Look to the light, Leland, find the light. Into the light, Leland, into the
light. Into the light, Leland... into the light... Don't be afraid. ...
Brugeravatar
kidkomb
Indlæg: 16302
Tilmeldt: 12. aug 2015, 19:31
Kort karma: 4454
Geografisk sted: Ude med riven
Likede indlæg: 47639

Re: Flytning af statslige arbejdspladser

Indlægaf kidkomb » 1. okt 2015, 10:35

Jeg synes, at det er hårdt og nærmest umenneskeligt, for de berørte ansatte.
Men jeg synes, at det i det store hele er en fin og nødvendig beslutning. Og jeg håber, at den kan skabe den bedre balance, som regeringen lægger op til.
3
Vær ligeglad med hvad andre mennesker tænker, men ikke hvad andre mennesker føler.
Man som i jeg.
Man må sige hvad man vil og betale hvad det koster.
Sissie er en chokoladegiraf. Sissie skal ikke på tur.
Brugeravatar
lulu-p
Indlæg: 1778
Tilmeldt: 20. aug 2015, 08:05
Kort karma: 105
Likede indlæg: 2237

Re: Flytning af statslige arbejdspladser

Indlægaf lulu-p » 1. okt 2015, 10:41

kidkomb skrev:Jeg synes, at det er hårdt og nærmest umenneskeligt, for de berørte ansatte.
Men jeg synes, at det i det store hele er en fin og nødvendig beslutning. Og jeg håber, at den kan skabe den bedre balance, som regeringen lægger op til.


Ja. Jeg tænker også at det må være voldsomt for de berørte, men med de overordnede briller på, synes jeg beslutningen er god.
0
... Look to the light, Leland, find the light. Into the light, Leland, into the
light. Into the light, Leland... into the light... Don't be afraid. ...
Brugeravatar
Tux
Indlæg: 3042
Tilmeldt: 12. aug 2015, 18:36
Kort karma: 182
Likede indlæg: 5787

Re: Flytning af statslige arbejdspladser

Indlægaf Tux » 1. okt 2015, 11:06

På pressemødet siger Klaus Hjort, at de håber at mange vil flytte med - hold da op jeg synes det er dumt sagt..

Jeg tror maksimalt 20% vil flytte mellem landsdelene - jeg ville i hvert fald aldrig flytte fra Sjælland til Jylland da jeg så skulle sælge huset og min kone skulle finde nyt job..

Synes det er virkelig problematisk at det er styrelserne selv der skal afholde de fleste af udgifterne der er forbundet med at opsige og ansætte nye, når de gamle medarbejdere ikke vil flytte med - når det samtidig er dem der står med den kæmpe opgave det er at skifte erfarne medarbejdere ud med nye..

Som udgangspunkt er jeg positiv over for flere statslige arbejdspladser ude i landet, men mener det bør ske hen af vejen når det giver mening at gøre det..
2
Brugeravatar
Tux
Indlæg: 3042
Tilmeldt: 12. aug 2015, 18:36
Kort karma: 182
Likede indlæg: 5787

Re: Flytning af statslige arbejdspladser

Indlægaf Tux » 1. okt 2015, 11:08

kidkomb skrev:Jeg synes, at det er hårdt og nærmest umenneskeligt, for de berørte ansatte.
Men jeg synes, at det i det store hele er en fin og nødvendig beslutning. Og jeg håber, at den kan skabe den bedre balance, som regeringen lægger op til.


Sykes ikke det ligefrem er umenneskeligt, der er jo masser af mennesker der bliver fyret hver dag fordi virksomheder flytter eller lukker..

Problematisk ja - umenneskeligt nej..
Senest rettet af Tux 1. okt 2015, 11:48, rettet i alt 1 gang.
3
Brugeravatar
Tux
Indlæg: 3042
Tilmeldt: 12. aug 2015, 18:36
Kort karma: 182
Likede indlæg: 5787

Re: Flytning af statslige arbejdspladser

Indlægaf Tux » 1. okt 2015, 11:08

kidkomb skrev:Jeg synes, at det er hårdt og nærmest umenneskeligt, for de berørte ansatte.
Men jeg synes, at det i det store hele er en fin og nødvendig beslutning. Og jeg håber, at den kan skabe den bedre balance, som regeringen lægger op til.


Sykes ikke det ligefrem er umenneskeligt, der er jo masser af mennesker der bliver fyret hver dag fordi virksomheder flytter eller lukker..

Problematisk ja - umenneskeligt nej..
Senest rettet af Tux 1. okt 2015, 11:47, rettet i alt 2 gange.
0
Brugeravatar
A 7
Indlæg: 813
Tilmeldt: 27. aug 2015, 06:35
Kort karma: 35
Likede indlæg: 797

Re: Flytning af statslige arbejdspladser

Indlægaf A 7 » 1. okt 2015, 11:13

Det er simpelthen så tåbeligt. Det kommer med garanti til at betyde:
- flere offentlige udgifter (hvor skal de finansieres?)
- nogle dårligere fungerende offentlige styrelser, i hvert fald i en meget lang overgangsfase
- menneskelige omkostninger, når ægtefæller skal sige jobbet op, og børn hives ud af deres skoler

Til gengæld hjælper det næppe det yderste udkantsdanmark, for det er jo ikke her at arbejdspladserne skal flyttes til.
1
Brugeravatar
lulu-p
Indlæg: 1778
Tilmeldt: 20. aug 2015, 08:05
Kort karma: 105
Likede indlæg: 2237

Re: Flytning af statslige arbejdspladser

Indlægaf lulu-p » 1. okt 2015, 11:20

Tux skrev:Som udgangspunkt er jeg positiv over for flere statslige arbejdspladser ude i landet, men mener det bør ske hen af vejen når det giver mening at gøre det..


Men hvornår vil et godt tidspunkt være? Lige nu er affolkningen af udkantsdanmark højaktuel og jobsituationen i KBH (i hvert fald som beskrevet i medierne) er god?

Jeg tænker umiddelbart timingen er god, jeg ved ikke helt hvad man yderligere skulle vente på, i sær ikke hvis det er en beslutning som ER taget og ikke længere er under overvejelse?
0
... Look to the light, Leland, find the light. Into the light, Leland, into the
light. Into the light, Leland... into the light... Don't be afraid. ...
Brugeravatar
Tux
Indlæg: 3042
Tilmeldt: 12. aug 2015, 18:36
Kort karma: 182
Likede indlæg: 5787

Re: Flytning af statslige arbejdspladser

Indlægaf Tux » 1. okt 2015, 11:30

lulu-p skrev:
Tux skrev:Som udgangspunkt er jeg positiv over for flere statslige arbejdspladser ude i landet, men mener det bør ske hen af vejen når det giver mening at gøre det..


Men hvornår vil et godt tidspunkt være? Lige nu er affolkningen af udkantsdanmark højaktuel og jobsituationen i KBH (i hvert fald som beskrevet i medierne) er god?

Jeg tænker umiddelbart timingen er god, jeg ved ikke helt hvad man yderligere skulle vente på, i sær ikke hvis det er en beslutning som ER taget og ikke længere er under overvejelse?


Et tidspunkt hvor en styrelse i forvejen skal omstruktureres eller skal flytte fra eksisterende bygninger.. I hvert et tidspunkt hvor beslutningen tages fordi de giver mening for styrelsen..
0
Brugeravatar
Wizzze
Indlæg: 24993
Tilmeldt: 11. aug 2015, 13:16
Kort karma: 3672
Likede indlæg: 29990

Re: Flytning af statslige arbejdspladser

Indlægaf Wizzze » 1. okt 2015, 11:37

kidkomb skrev:Jeg synes, at det er hårdt og nærmest umenneskeligt, for de berørte ansatte.
Men jeg synes, at det i det store hele er en fin og nødvendig beslutning. Og jeg håber, at den kan skabe den bedre balance, som regeringen lægger op til.


For medarbejderne er det jo ikke meget anderledes end hvis de var ansat i en privat virksomhed der flyttede hovedsæde, eller lagde produktionssteder sammen. Men selvfølgelig stiller det den individuelle medarbejder og familie overfor en situation hvor der skal træffes nogle valg eller foretages nogle ændringer.
Folk er jo ikke blevet fyret, som mange andre oplever, her er der dog et element af et valg, selvom det for mange, nok ikke føles meget anderledes.

Personligt tror jeg det kommer an på hvor jeg blev flyttet hen, der ville afgøre om jeg sagde ja eller ej. Så på kortet at nogen ting fra KBH blev flyttet til Ringsted og Holbæk, det er jo kun en lille time fra KBH, så der ville jeg nok flytte med. Mens at hvis jobbet flyttede til Sønderborg eller tilsvarende langt væk, så ville jeg nok sige nej. Og gå på jagt efter noget nyt tættere på hovedstaden.
1
Do as I say! :whip:
Brugeravatar
lulu-p
Indlæg: 1778
Tilmeldt: 20. aug 2015, 08:05
Kort karma: 105
Likede indlæg: 2237

Re: Flytning af statslige arbejdspladser

Indlægaf lulu-p » 1. okt 2015, 11:50

Tux skrev:
lulu-p skrev:
Tux skrev:Som udgangspunkt er jeg positiv over for flere statslige arbejdspladser ude i landet, men mener det bør ske hen af vejen når det giver mening at gøre det..


Men hvornår vil et godt tidspunkt være? Lige nu er affolkningen af udkantsdanmark højaktuel og jobsituationen i KBH (i hvert fald som beskrevet i medierne) er god?

Jeg tænker umiddelbart timingen er god, jeg ved ikke helt hvad man yderligere skulle vente på, i sær ikke hvis det er en beslutning som ER taget og ikke længere er under overvejelse?


Et tidspunkt hvor en styrelse i forvejen skal omstruktureres eller skal flytte fra eksisterende bygninger.. I hvert et tidspunkt hvor beslutningen tages fordi de giver mening for styrelsen..


Men medarbejderne ville jo stå i nøjagtig den samme situation som nu, uanset om det gav mere mening for styrelsen eller ej. Og det er jo i sidste enden medarbejderne som berøres hårdest. Jeg tror murstenene og netværket er ligeglade med geografisk beliggenhed.

Og Wizze har en pointe i, at flytning af arbejdspladser ikke er noget nyt. Det sker også indenfor det private erhvervsliv (ja helt til Kina..). Og massefyringer er heller ikke sjældent set. Her har de et valg.

Men jeg skal da være ærlig og sige, at jeg glad for at det ikke er mig som er sat i det valg. Men det kan jo let ske, at det bliver min tur en anden gang.
0
... Look to the light, Leland, find the light. Into the light, Leland, into the
light. Into the light, Leland... into the light... Don't be afraid. ...
Brugeravatar
Tux
Indlæg: 3042
Tilmeldt: 12. aug 2015, 18:36
Kort karma: 182
Likede indlæg: 5787

Re: Flytning af statslige arbejdspladser

Indlægaf Tux » 1. okt 2015, 11:54

lulu-p skrev:
Tux skrev:
lulu-p skrev:
Tux skrev:Som udgangspunkt er jeg positiv over for flere statslige arbejdspladser ude i landet, men mener det bør ske hen af vejen når det giver mening at gøre det..


Men hvornår vil et godt tidspunkt være? Lige nu er affolkningen af udkantsdanmark højaktuel og jobsituationen i KBH (i hvert fald som beskrevet i medierne) er god?

Jeg tænker umiddelbart timingen er god, jeg ved ikke helt hvad man yderligere skulle vente på, i sær ikke hvis det er en beslutning som ER taget og ikke længere er under overvejelse?


Et tidspunkt hvor en styrelse i forvejen skal omstruktureres eller skal flytte fra eksisterende bygninger.. I hvert et tidspunkt hvor beslutningen tages fordi de giver mening for styrelsen..


Men medarbejderne ville jo stå i nøjagtig den samme situation som nu, uanset om det gav mere mening for styrelsen eller ej. Og det er jo i sidste enden medarbejderne som berøres hårdest. Jeg tror murstenene og netværket er ligeglade med geografisk beliggenhed.

Og Wizze har en pointe i, at flytning af arbejdspladser ikke er noget nyt. Det sker også indenfor det private erhvervsliv (ja helt til Kina..). Og massefyringer er heller ikke sjældent set. Her har de et valg.

Men jeg skal da være ærlig og sige, at jeg glad for at det ikke er mig som er sat i det valg. Men det kan jo let ske, at det bliver min tur en anden gang.


Ja, men i det mindste ville man da så undgå at udflytningen (og medfølgende kæmpe omkostninger og forringet serviceniveau til følge) sker udelukkende fordi man vil tilgodese provinsen..

Man skal ikke undervurdere hvor besværligt det er at udskifte måske halvdelen af medarbejderstaben..
1
Brugeravatar
Hunkat
Indlæg: 7787
Tilmeldt: 20. aug 2015, 03:20
Kort karma: 574
Geografisk sted: Mellem månen og en drøm
Likede indlæg: 19143

Re: Flytning af statslige arbejdspladser

Indlægaf Hunkat » 1. okt 2015, 12:11

Et af de helt store problemer som jeg ser det er at nogle af de er flytninger er virkelig langt væk fra den nuværende medarbejderbase. Og så synes jeg bare man er nødt til at spørge sig selv om f.eks. NaturErhvervsstyrelsen kan finde f.eks. 300 kompetente medarbejdere hvis kun 10% gider flytte med. Og hvad med oplæringsfasen og erfaringstabet.

Forstå mig ret, jeg synes som udgangspunkt at jobskabelse andre steder end i hovedstaden er godt men det ville måske give mere meningen at oprette en afdeling af en styrelse i Jylland og så f.eks. gradvist flytte opgaver fra Sjælland til Jylland. På den måde ville man også skabe jobs fra for bare at flytte (og måske miste) jobs.

Edit: ikke fordi jeg ikke tror der er kompetente mennesker i Sønderjylland men når de 1) skal bruge virkelig mange på en gang og 2) der også er andre styrelser der står i samme situation og også tapper de dygtige medarbejder i området, så kan det opstå en mangelsituation i stedet.
5
L'enfer, c'est les autres

First debat-mover :rock:

Persnikedy skrev
Hun er så på tværs at de skal have fat i de slæbebåde fra Suez kanalen
Brugeravatar
Wizzze
Indlæg: 24993
Tilmeldt: 11. aug 2015, 13:16
Kort karma: 3672
Likede indlæg: 29990

Re: Flytning af statslige arbejdspladser

Indlægaf Wizzze » 1. okt 2015, 12:51

Pernille skrev:
Skumfidusen skrev:Jeg synes at de offentlige styrelser osv har en funktion og den funktion skal udfyldes bedst muligt. Det kræver blandt andet et rekrutteringsgrundlag. Hvordan skal statens administration skaffe erfarne embedsmænd i Hjørring? Jeg synes det er SÅ ufornuftigt og så letkøbt. Bevares, Hjørring får da nogle tiltrængte jobs, men statens administration er ikke tænkt som beskæftigelsesterapi for nordjyske akademikere, men som nogen der faktisk har en opgave at udføre. Jeg synes det er bøvet!


Hvorfor skulle man ikke kunne få erfarne embedsmænd i Hjørring? Folk i Hjørring uddanner sig altså også. :gruble:



Lidt OT, men gad vide om reaktionerne havde været de samme, hvis der blev flytter FRA "yderområderne" til København og det hele blev centraliseret.. ?


Jamen det kan man også godt, men det tager altså lige de der 3-6mdr. før en ny er fuldt indført i alle systemer og sagsgange og er fuldt effektiv. Det ser man jo også når en ny skal ansættes idag. Men for mange af de udflyttede styrelser, vil det måske være halvdelen af medarbejderne som vil være nye, det betyder bare en nedgang i effektivitet og produktivitet, indtil alle de nye er up to date.

Læste at HK havde lavet en undersøgelse blandt deres medlemmer i de berørte styrelser og der var det 56% der ikke ville flytte med.
0
Do as I say! :whip:
Brugeravatar
Madam Pomfrey
Indlæg: 8894
Tilmeldt: 11. aug 2015, 19:29
Kort karma: 1514
Likede indlæg: 25486

Re: Flytning af statslige arbejdspladser

Indlægaf Madam Pomfrey » 1. okt 2015, 13:26

De flytninger der sker fra storkøbenhavn og ud i det øvrige sjælland synes jeg sagtens man kan forsvare her forholdsvis hurtig flytning til.
Formodentligt er der allerede en større del af de ansatte der pendler IND til københavn for at komme på job de respektive steder, nu vil de måske nu skulle pendle samme distance blot udad.
Og man muligvis kunne aflaste noget af trafikken ind mod midtbyen.

jeg har f.x. aldrig forstået hvorfor "Landbrug og fødevarer" skal ligge inde ved Axeltorv, der er sgutte mange landmænd derinde ;)

Men jeg kan godt sætte mig ind i at det "bløder" der hvor der laves flytninger over virkeligt store afstande, så en stor del af medarbejderstaben sansynligvis ikke ønsker at bibeholde jobbet, da det har for store konsekvenser personligt. Jeg ville personligt ikke ønske at hive mig selv, og familie, op med rod, grundet et job.
0
"Happiness can be found, even in the darkest of times, if one only remembers to turn on the light."

Tilbage til "Politik, kultur og samfund"