Flytning af statslige arbejdspladser

Hvad sker der lige for verden?! Diskutér det her!
Brugeravatar
Madam Pomfrey
Indlæg: 8941
Tilmeldt: 11. aug 2015, 19:29
Kort karma: 1517
Likede indlæg: 25615

Re: Flytning af statslige arbejdspladser

Indlægaf Madam Pomfrey » 1. okt 2015, 17:54

Akehurst2 skrev:
Jamen en placering i Høje Tåstrup løser er da så glimrende, men det har jo ikke noget med udflytning til Udkantsdanmark at gøre?

Jeg taler ikke for, at man nødvendigvis skal bo på Rådhuspladsen, men det er bare ikke særlig praktisk at bo i Korsør, Hjørring eller Sønderborg, hvis dine hovedsamarbejdspartnere bor inden for en overskuelig radius i København - eller et andet sted.

Uanset hvad, så vil der være en koncentration af virksomheder, organisationer og styrelser. Det er bare til fordel for dem. Og ja, det kunne lige så godt være i Århus. Eller i Odense. Og så ville de have fordelen med de mange arbejdspladser, og ulemperne med bilkøerne og de høje boligpriser. Der vil i et land af Danmarks størrelse være ét, højst to steder, der er mere centralt - det kommer jo aldrig til at ske at alt hvad der i dag er placeret i København kan smøres ud over det danske land. Hvem skulle det også gavne?


Nu forholdt jeg mig heller ikke til de aktuelle placeringer! Men blot det at man i regeringen vælger at prioritere de her flytninger.
Der er tale om ca. 10% af de statslige arbejdspladser der p.t findes i København, og der er gjort nogle tanker bag hvilke der skulle flyttes og hvorhen, og dette kan man da nemt være uenig i.

Der er da sikkert nogle fordele omkring en lokal placering i København der ryger i svinget, men dem finder man jo nok en løsning på hen af vejen!
Vi lever trods alt i en digital tidsalder, hvor tingene går nemt via elektronikken.
Og fra mit synspunkt vinder vi nogle andre gevinster.
0
"Happiness can be found, even in the darkest of times, if one only remembers to turn on the light."
Brugeravatar
Tux
Indlæg: 3064
Tilmeldt: 12. aug 2015, 18:36
Kort karma: 182
Likede indlæg: 5795

Re: Flytning af statslige arbejdspladser

Indlægaf Tux » 1. okt 2015, 18:37

Pernille skrev:
Tux skrev:
Pernille skrev:
Skumfidusen skrev:
Pernille skrev:
Skumfidusen skrev:Jeg synes at de offentlige styrelser osv har en funktion og den funktion skal udfyldes bedst muligt. Det kræver blandt andet et rekrutteringsgrundlag. Hvordan skal statens administration skaffe erfarne embedsmænd i Hjørring? Jeg synes det er SÅ ufornuftigt og så letkøbt. Bevares, Hjørring får da nogle tiltrængte jobs, men statens administration er ikke tænkt som beskæftigelsesterapi for nordjyske akademikere, men som nogen der faktisk har en opgave at udføre. Jeg synes det er bøvet!


Hvorfor skulle man ikke kunne få erfarne embedsmænd i Hjørring? Folk i Hjørring uddanner sig altså også. :gruble:



Lidt OT, men gad vide om reaktionerne havde været de samme, hvis der blev flytter FRA "yderområderne" til København og det hele blev centraliseret.. ?


Kan man uddanne sig til at blive erfaren embedsmand i Hjørring? Hvordan? Der er et ret begrænset embedsværk i Hjørring og rekrutteringsgrundlaget er altså temmelig meget større i Århus eller København.


Øhm nej? Men man kan vel godt bo i Hjørring eller være derfra og så uddanne sig i København eller Århus. Det er ikke sådan at alle jyder er lavtuddannede, faktisk er det da ofte set, at jyder er langt mere mobile ifht uddannelse, end Københavnere, der er bange for at bevæge sig vest for Roskilde :lol: :rulle:


Ja sagtens, men det gør jo ikke en til en erfaren embedsmand, og at man kan udfyldende andens job fra dag 1..


Nej, men det gælder jo alle brancher


Ja, men når man flytter en arbejdsplads plejer der at være en gevinst ved at man gør det - og der er det ikke i dette tilfælde (for styrelserne altså).
2
Brugeravatar
Tux
Indlæg: 3064
Tilmeldt: 12. aug 2015, 18:36
Kort karma: 182
Likede indlæg: 5795

Re: Flytning af statslige arbejdspladser

Indlægaf Tux » 1. okt 2015, 18:39

DD_81 skrev:
Akehurst2 skrev:
Jamen en placering i Høje Tåstrup løser er da så glimrende, men det har jo ikke noget med udflytning til Udkantsdanmark at gøre?

Jeg taler ikke for, at man nødvendigvis skal bo på Rådhuspladsen, men det er bare ikke særlig praktisk at bo i Korsør, Hjørring eller Sønderborg, hvis dine hovedsamarbejdspartnere bor inden for en overskuelig radius i København - eller et andet sted.

Uanset hvad, så vil der være en koncentration af virksomheder, organisationer og styrelser. Det er bare til fordel for dem. Og ja, det kunne lige så godt være i Århus. Eller i Odense. Og så ville de have fordelen med de mange arbejdspladser, og ulemperne med bilkøerne og de høje boligpriser. Der vil i et land af Danmarks størrelse være ét, højst to steder, der er mere centralt - det kommer jo aldrig til at ske at alt hvad der i dag er placeret i København kan smøres ud over det danske land. Hvem skulle det også gavne?


Nu forholdt jeg mig heller ikke til de aktuelle placeringer! Men blot det at man i regeringen vælger at prioritere de her flytninger.
Der er tale om ca. 10% af de statslige arbejdspladser der p.t findes i København, og der er gjort nogle tanker bag hvilke der skulle flyttes og hvorhen, og dette kan man da nemt være uenig i.

Der er da sikkert nogle fordele omkring en lokal placering i København der ryger i svinget, men dem finder man jo nok en løsning på hen af vejen!
Vi lever trods alt i en digital tidsalder, hvor tingene går nemt via elektronikken.
Og fra mit synspunkt vinder vi nogle andre gevinster.


Hvilke gevinster er det så? - altså ud over for de kommuner hvor tingene flyttes til?
1
Brugeravatar
Fru Sunshine
Indlæg: 11519
Tilmeldt: 13. aug 2015, 12:31
Kort karma: 1738
Geografisk sted: Vendsyssel
Likede indlæg: 16695

Re: Flytning af statslige arbejdspladser

Indlægaf Fru Sunshine » 1. okt 2015, 20:28

Sjovt nok var drr ingen sjællændere, der brokkede sig, da f.eks. Hærens Materielkommando flyttede afdelingen i Hjørring til Næstved.

Godt, at de omsider har opdaget, at der faktisk også bor mennesker med uddannelse, der gerne vil arbejde andre steder end i København.
0
"Jeg elsker alle farver i verden. Især brun. Det er derfor jeg er det."
Kalenderlågeåbnerbjørnen Bruno.
Brugeravatar
Tux
Indlæg: 3064
Tilmeldt: 12. aug 2015, 18:36
Kort karma: 182
Likede indlæg: 5795

Re: Flytning af statslige arbejdspladser

Indlægaf Tux » 1. okt 2015, 23:13

Pernille skrev:
Fru Sunshine skrev:Sjovt nok var drr ingen sjællændere, der brokkede sig, da f.eks. Hærens Materielkommando flyttede afdelingen i Hjørring til Næstved.

Godt, at de omsider har opdaget, at der faktisk også bor mennesker med uddannelse, der gerne vil arbejde andre steder end i København.


Det er ikke nemt, vel? Hvis vi jyder vil noget i livet, kan vi jo bare flytte til hovedstaden, hvor det hele sker..

Når så jyder rent faktisk flytter til København, så er der pludselig "fyldt med jyder i "vores by", hvad sker der for det?!"-stemning ;) :lol:


Den der attitude er godt nok trættende.. Det er indlæg som de to her der gør at der kommer den der usunde os mod dem stemning..

Jeg synes bestemt ikke at alt død og pine skal ligge i København, slet ikke. Hvis noget skal samles kunne det lige så godt være samlet et sted i det jyske frem for i København eller på Sjælland. Lad os endelig få statslige arbejdspladser ud i landet, men lad os gøre det gradvist når det passer med andre ændringer, og ikke bare fordi man siger nu skal det være..

Jeg er 100% for at der satses på vækst og arbejdspladser i hele landet, ikke mindst vest for Valby bakke. Men udflytning på den her måde er bare ikke en intelligent måde at opnå det på.. De 1-2 milliarder som jeg tror denne lille øvelse mindst koster, kunne være brugt meget bedre..
5
Brugeravatar
Stars
Indlæg: 4885
Tilmeldt: 15. aug 2015, 06:11
Kort karma: 190
Likede indlæg: 6472

Re: Flytning af statslige arbejdspladser

Indlægaf Stars » 2. okt 2015, 04:17

Tux skrev:
Den der attitude er godt nok trættende.. Det er indlæg som de to her der gør at der kommer den der usunde os mod dem stemning..

Jeg synes bestemt ikke at alt død og pine skal ligge i København, slet ikke. Hvis noget skal samles kunne det lige så godt være samlet et sted i det jyske frem for i København eller på Sjælland. Lad os endelig få statslige arbejdspladser ud i landet, men lad os gøre det gradvist når det passer med andre ændringer, og ikke bare fordi man siger nu skal det være..

Jeg er 100% for at der satses på vækst og arbejdspladser i hele landet, ikke mindst vest for Valby bakke. Men udflytning på den her måde er bare ikke en intelligent måde at opnå det på.. De 1-2 milliarder som jeg tror denne lille øvelse mindst koster, kunne være brugt meget bedre..

Man kunne jo starte med bedre togforbindelse til Kalundborg, så Novo ikke har så svært ved at rekruttere medarbejdere der
0
"Vi har .. truffet den beslutning, at vi ikke tager børnene til Danmark, fordi deres forældre har vendt Danmark ryggen og har kæmpet for Islamisk Stat, og dermed har de truffet et valg på deres børns vegne."

Børnenes statsminister?
Brugeravatar
A 7
Indlæg: 813
Tilmeldt: 27. aug 2015, 06:35
Kort karma: 35
Likede indlæg: 797

Re: Flytning af statslige arbejdspladser

Indlægaf A 7 » 2. okt 2015, 06:29

Stars skrev:Man kunne jo starte med bedre togforbindelse til Kalundborg, så Novo ikke har så svært ved at rekruttere medarbejdere der


Man kunne lave bedre togforbindelser over hele landet, det ville gavne væsentligt mere end de der udflytninger.
2
Brugeravatar
Kalimsofie
Indlæg: 853
Tilmeldt: 14. aug 2015, 07:35
Kort karma: 122
Likede indlæg: 2910

Re: Flytning af statslige arbejdspladser

Indlægaf Kalimsofie » 2. okt 2015, 06:49

Fru Sunshine skrev:Sjovt nok var drr ingen sjællændere, der brokkede sig, da f.eks. Hærens Materielkommando flyttede afdelingen i Hjørring til Næstved.

Godt, at de omsider har opdaget, at der faktisk også bor mennesker med uddannelse, der gerne vil arbejde andre steder end i København.


Men mon ikke, der var et par medarbejdere i Hjørring, der brokkede sig? Det er jo samme situation - bare omvendt.
0
Brugeravatar
Kattefjæs
Indlæg: 2540
Tilmeldt: 29. aug 2015, 15:06
Kort karma: 360
Geografisk sted: London
Likede indlæg: 6387

Re: Flytning af statslige arbejdspladser

Indlægaf Kattefjæs » 2. okt 2015, 06:56

Landet er heldigvis ret lille, så meget kunne løses med bedre forbindelser, det er helt sikkert.

Personligt ville jeg ikke selv have problemer med at flytte til en anden landsdel for et arbejde, jeg har allerede flyttet en del rundt og bor i dag ikke hvor jeg kommer fra, men jeg har så heller ikke børn som holder mig tilbage. Til gengæld har jeg virkelig dårlige erfaringer med at flytte til Jylland engang i tidernes morgen, men man kan vel håbe på at folk her i 2015 har fået udvidet deres horisont en anelse og at det ikke længere er et særsyn at folk flytter landsdel for arbejdet.

Hvis finansloven går igennem, så er det ikke det antal stillinger, som de siger i medierne, som ender med at blive flyttet. Der er jo bebudet besparelser og nogle steder skal de skære 20% af lønudgifterne fra, så det siger sig selv at der ryger stillinger. Kun nogle flytter, men ikke så mange som lovet.

Jeg tror stadig at man her og nu havde fået mere ud af at investere pengene i nye arbejdspladser, fx industri. Industrien forsvandt fra landområderne og skred til Polen og Ungarn - kan de mange tidligere medarbejdere fra industrien finde arbejde i en håndfuld statslige arbejdspladser? Jeg tvivler.

En flytning kan være godt for meget, men det er jo ikke en løsning på landsbydød, usælgelige huse eller arbejdsløse tidligere industri-medarbejdere. Denne her flytning er i hvert fald nødt til IKKE at stå alene hvis der for alvor skal ske ændringer.
3
Brugeravatar
Wizzze
Indlæg: 25005
Tilmeldt: 11. aug 2015, 13:16
Kort karma: 3673
Likede indlæg: 30002

Re: Flytning af statslige arbejdspladser

Indlægaf Wizzze » 2. okt 2015, 07:04

Det kunne være interessant med en undersøgelse af hvor dem der skal flyttes faktisk bor. Lige nu er det som om at alle går ud fra at samtlige 3900 bor et stenkast fra Rådhuspladsen. Der er sikkert en stor del, der bor i eller lige omkring København, men der er sikkert også en stor del, der pendler ind til København fra byer som Ringsted, Næstved og Holbæk, hvor nogen af disse mange job skal flyttes hen.
Der hvor man nok vil se de fleste problemer, er hvor udflytning skal ske til Hjørring, Viborg eller Sønderborg, for der vil daglig pendling nok blive for meget, for de fleste. Så udflytning hertil, vil også betyde flytning af hjem, familie mm. hvis altså folk vælger at flytte, hvilket mange nok vil fravælge :gruble:
0
Do as I say! :whip:
Brugeravatar
Fru Sunshine
Indlæg: 11519
Tilmeldt: 13. aug 2015, 12:31
Kort karma: 1738
Geografisk sted: Vendsyssel
Likede indlæg: 16695

Re: Flytning af statslige arbejdspladser

Indlægaf Fru Sunshine » 2. okt 2015, 07:20

SåForSusan skrev:
Fru Sunshine skrev:Sjovt nok var drr ingen sjællændere, der brokkede sig, da f.eks. Hærens Materielkommando flyttede afdelingen i Hjørring til Næstved.

Godt, at de omsider har opdaget, at der faktisk også bor mennesker med uddannelse, der gerne vil arbejde andre steder end i København.


Men mon ikke, der var et par medarbejdere i Hjørring, der brokkede sig? Det er jo samme situation - bare omvendt.

Selvfølgelig var der det.
Det var en af de meget få store arbejdspladser i Vendsyssel, så katastrofen var noget større her, end den er i København. Det er bare nemmere at få job, hvis man kan holde ud at bo derovre.
0
"Jeg elsker alle farver i verden. Især brun. Det er derfor jeg er det."
Kalenderlågeåbnerbjørnen Bruno.
Brugeravatar
Kattefjæs
Indlæg: 2540
Tilmeldt: 29. aug 2015, 15:06
Kort karma: 360
Geografisk sted: London
Likede indlæg: 6387

Re: Flytning af statslige arbejdspladser

Indlægaf Kattefjæs » 2. okt 2015, 07:38

På min forrige arbejdsplads pendlede folk - arbejdspladsen ligger i forstæderne mellem KBH og Høje Taastrup, og folk kom fra Holbæk, Falster, Kalundborg, Næstved og alle mulige andre steder. De kunne i princippet have fundet stillinger tættere ved hjemmet da den type arbejdspladser findes i hele landet, så jeg ved faktisk ikke hvorfor de valgte at arbejde så tæt på byen.



Wizzze skrev:Det kunne være interessant med en undersøgelse af hvor dem der skal flyttes faktisk bor. Lige nu er det som om at alle går ud fra at samtlige 3900 bor et stenkast fra Rådhuspladsen. Der er sikkert en stor del, der bor i eller lige omkring København, men der er sikkert også en stor del, der pendler ind til København fra byer som Ringsted, Næstved og Holbæk, hvor nogen af disse mange job skal flyttes hen.
Der hvor man nok vil se de fleste problemer, er hvor udflytning skal ske til Hjørring, Viborg eller Sønderborg, for der vil daglig pendling nok blive for meget, for de fleste. Så udflytning hertil, vil også betyde flytning af hjem, familie mm. hvis altså folk vælger at flytte, hvilket mange nok vil fravælge :gruble:
0
Brugeravatar
Tux
Indlæg: 3064
Tilmeldt: 12. aug 2015, 18:36
Kort karma: 182
Likede indlæg: 5795

Re: Flytning af statslige arbejdspladser

Indlægaf Tux » 2. okt 2015, 08:05

Fru Sunshine skrev:
SåForSusan skrev:
Fru Sunshine skrev:Sjovt nok var drr ingen sjællændere, der brokkede sig, da f.eks. Hærens Materielkommando flyttede afdelingen i Hjørring til Næstved.

Godt, at de omsider har opdaget, at der faktisk også bor mennesker med uddannelse, der gerne vil arbejde andre steder end i København.


Men mon ikke, der var et par medarbejdere i Hjørring, der brokkede sig? Det er jo samme situation - bare omvendt.

Selvfølgelig var der det.
Det var en af de meget få store arbejdspladser i Vendsyssel, så katastrofen var noget større her, end den er i København. Det er bare nemmere at få job, hvis man kan holde ud at bo derovre.


"Holde ud at bo" - hvor? - Næstved?

Du er godt med på at Næstved ikke er en del af Københavnsområdet ikk!? :stoned:
2
Brugeravatar
Fru Sunshine
Indlæg: 11519
Tilmeldt: 13. aug 2015, 12:31
Kort karma: 1738
Geografisk sted: Vendsyssel
Likede indlæg: 16695

Re: Flytning af statslige arbejdspladser

Indlægaf Fru Sunshine » 2. okt 2015, 08:35

Nej. Alt øst for Storebælt er København.
0
"Jeg elsker alle farver i verden. Især brun. Det er derfor jeg er det."
Kalenderlågeåbnerbjørnen Bruno.
Brugeravatar
A 7
Indlæg: 813
Tilmeldt: 27. aug 2015, 06:35
Kort karma: 35
Likede indlæg: 797

Re: Flytning af statslige arbejdspladser

Indlægaf A 7 » 2. okt 2015, 12:03

Kattefjæs skrev:Landet er heldigvis ret lille, så meget kunne løses med bedre forbindelser, det er helt sikkert.

Personligt ville jeg ikke selv have problemer med at flytte til en anden landsdel for et arbejde, jeg har allerede flyttet en del rundt og bor i dag ikke hvor jeg kommer fra, men jeg har så heller ikke børn som holder mig tilbage. Til gengæld har jeg virkelig dårlige erfaringer med at flytte til Jylland engang i tidernes morgen, men man kan vel håbe på at folk her i 2015 har fået udvidet deres horisont en anelse og at det ikke længere er et særsyn at folk flytter landsdel for arbejdet.

Hvis finansloven går igennem, så er det ikke det antal stillinger, som de siger i medierne, som ender med at blive flyttet. Der er jo bebudet besparelser og nogle steder skal de skære 20% af lønudgifterne fra, så det siger sig selv at der ryger stillinger. Kun nogle flytter, men ikke så mange som lovet.

Jeg tror stadig at man her og nu havde fået mere ud af at investere pengene i nye arbejdspladser, fx industri. Industrien forsvandt fra landområderne og skred til Polen og Ungarn - kan de mange tidligere medarbejdere fra industrien finde arbejde i en håndfuld statslige arbejdspladser? Jeg tvivler.

En flytning kan være godt for meget, men det er jo ikke en løsning på landsbydød, usælgelige huse eller arbejdsløse tidligere industri-medarbejdere. Denne her flytning er i hvert fald nødt til IKKE at stå alene hvis der for alvor skal ske ændringer.


Mange af flytningerne er først i 2017, og skal derfor ikke med i finanslovsforhandlingerne for 2016.
0

Tilbage til "Politik, kultur og samfund"