OK17

Hvad sker der lige for verden?! Diskutér det her!
Brugeravatar
Lover-Moses
Indlæg: 446
Tilmeldt: 6. jul 2016, 12:06
Kort karma: 18
Geografisk sted: Næstved
Likede indlæg: 493

OK17

Indlægaf Lover-Moses » 30. mar 2017, 12:00

Jeg er 3F´er, og har fået en mail og sms om, at jeg nu kan stemme ja eller nej til OK17. Men jeg er lidt meget i tvivl om alt det her med overenskomster.

Er der nogen der kan forklare hvordan det her hænger sammen? Hvad er det jeg stemmer om? Er det den overordnede overenskomst fra 2017 - 2019, der gælder alle inden for mit område (transport), eller er det lokalaftalen der er mellem mit firma og 3F? Hvis det er den overordnede overenskomst, kan man så forvente at skulle stemme igen om lokalaftalen når den anden er vedtaget?
0
Brugeravatar
Bimmerdyret
Indlæg: 1982
Tilmeldt: 25. okt 2015, 14:36
Kort karma: 116
Likede indlæg: 1615

Re: OK17

Indlægaf Bimmerdyret » 1. apr 2017, 18:34

Ganske kort, skal du stemme om hvorvidt du som medlem vil stemme for de store linjer:
42 timers arbejdsuge, når arbejdsgiver beder dig om det (her ved jeg ikke hvilket varsel det er)
De 5 timer spares så op til afspadsering, som din arbejdsgiver så kan bestemme hvornår du må bruge (inden for 12 mdr).
Dertil er der en 7%s lønstigning over 3 år.
Sikkert noget efteruddannelse der sættes penge af til, samt barsel og børns sygedag.
Dele af den overordnede aftale, indgår typisk i den lokale, så den får man sjældent mulighed for at stemme om.

......

DEt du bør er at sætte dig ind i hvilke krav der er blevet stillet, og om hvorvidt du er enige i de krav.
Hvad der er blevet foreslået, og om du mener det er en opfyldelse af de stillede krav
Om du er enig i det fælles udgangspunkt partnerne er blevet enige om.
1
Brugeravatar
Bimmerdyret
Indlæg: 1982
Tilmeldt: 25. okt 2015, 14:36
Kort karma: 116
Likede indlæg: 1615

Re: OK17

Indlægaf Bimmerdyret » 1. apr 2017, 18:40

Har lige googlet, fordi jeg jo ikke vil stille noget om det er helt forkert.

Det jeg skrev med pålagt overarbejde er rigtigt - det kan du få pålagt med 4 kalenderdages varsel. (har fremhævet)
Andre af de ting jeg nævnte er forklaret nedenfor.
Visse ting har jeg ingen indsigt i.



Det der er forslået, som du skal tage stilling til er:

Mindstelønstigninger på 2 kr. hvert år, i alt 6 kr.
Løn under sygdom, barnets første sygedag, barsel mv., 2 kr. hvert år, i alt 6. kr.
Fuld løn under forældreorlov, også ved akkord.
Priskuranterne får et løft på henholdsvis 1,8 %, 1,9 % og 2,1 %, i alt 5,91% over de tre år.
Nye priser ind i priskuranten
Lærlingeløn forhøjes med 1,7 % hvert år.
Forhøjelse af SH- og feriefridagsindbetaling med 2 % over hele perioden og udbetalingen ved afholdelse stiger til 1.100,- kr. pr. dag.
Mulighed for at holde seniorfridage og børneomsorgsdage for SH/FF konto-midler.
Udvidet ret til frihed ved børns sygdom og ved indlæggelse i hjemmet.
Flere penge til at forbedre arbejdsmiljøet og styrke Byggeriets Arbejdsmiljøbus.
Faglig opdatering af tillidsrepræsentanter ved ophør af tillidshverv.
Systematisk overarbejde kan pålægges, hvis der ikke kan forhandles frivillig ordning ved varierende ugentlig arbejdstid. Max 5 timer pr. uge til overtidsbetaling. Skal varsles 4 kalenderdage før overarbejdet finder sted.
Ufaglærte får mulighed for kompetencevurdering med støtte fra uddannelsesfonden. Faglærte får forbedrede muligheder for videreuddannelse.
Teksterne om ”omgåelse” af overenskomsten og ”lønfastsættelse og misforhold” er skærpet.
Nye muligheder for at komme i dialog med nye virksomheder og ansatte om den danske model og introducere gældende løn- og arbejdsvilkår.
Tillidsrepræsentant eller forbundet kan kræve virksomheders underentrepriseforhold oplyst.
0
Brugeravatar
Lover-Moses
Indlæg: 446
Tilmeldt: 6. jul 2016, 12:06
Kort karma: 18
Geografisk sted: Næstved
Likede indlæg: 493

Re: OK17

Indlægaf Lover-Moses » 1. apr 2017, 21:11

Bimmerdyret skrev:Ganske kort, skal du stemme om hvorvidt du som medlem vil stemme for de store linjer:
42 timers arbejdsuge, når arbejdsgiver beder dig om det (her ved jeg ikke hvilket varsel det er)
De 5 timer spares så op til afspadsering, som din arbejdsgiver så kan bestemme hvornår du må bruge (inden for 12 mdr).
Dertil er der en 7%s lønstigning over 3 år.
Sikkert noget efteruddannelse der sættes penge af til, samt barsel og børns sygedag.
Dele af den overordnede aftale, indgår typisk i den lokale, så den får man sjældent mulighed for at stemme om.

......

DEt du bør er at sætte dig ind i hvilke krav der er blevet stillet, og om hvorvidt du er enige i de krav.
Hvad der er blevet foreslået, og om du mener det er en opfyldelse af de stillede krav
Om du er enig i det fælles udgangspunkt partnerne er blevet enige om.


Aha, så jeg skal stemme om den overordnede aftale direkte med min stemme, og lokalaftalen med mit medlemsskab af fagforeningen. Jeg takker, det var egentlig bare det jeg var i tvivl om. :)
0
Brugeravatar
tjald62
Indlæg: 819
Tilmeldt: 12. aug 2015, 19:31
Kort karma: 65
Geografisk sted: Randers NV
Likede indlæg: 799

Re: OK17

Indlægaf tjald62 » 2. apr 2017, 01:36

Lover-Moses skrev:Jeg er 3F´er, og har fået en mail og sms om, at jeg nu kan stemme ja eller nej til OK17. Men jeg er lidt meget i tvivl om alt det her med overenskomster.

Er der nogen der kan forklare hvordan det her hænger sammen? Hvad er det jeg stemmer om? Er det den overordnede overenskomst fra 2017 - 2019, der gælder alle inden for mit område (transport), eller er det lokalaftalen der er mellem mit firma og 3F? Hvis det er den overordnede overenskomst, kan man så forvente at skulle stemme igen om lokalaftalen når den anden er vedtaget?


Det er hovedaftalen der er forhandlet om.

Det store springende punkt er de 5 overarbejdstimer om ugen som du kan pålægges af din arbejdsgiver og som du ikke kan sige nej til og at han bestemmer hvornår du skal holde dem. Og fra min side er det et stort NEJ og det anbefaler samtlige afdelinger i 3F også at man stemmer.
1
Babsoman :ivrig: :slem:

Dagens ord: "anmeller"

Tilbage til "Politik, kultur og samfund"