For en måneds tid siden modtog knap 4000 af Unicefs faste bidragsydere en mail med overskriften ”Vigtig information om din Unicef-aftale”. Den vigtige information bestod dels af en oplysning om, at Unicef i hidtil uset grad har brug for penge til nødhjælp i katastroferamte områder rundtom i verden, og dels af en meddelelse om, at man som bidragsyder ville få hævet sin faste månedlige donation med 10 kroner.
Forhøjelsen på de 10 kroner var naturligvis frivillig, men for at lette administrationen, forlød det i mailen, måtte man som bidragsyder gøre noget aktivt selv, hvis man ikke ønskede at give mere. Enten forfølge et link og herved takke nej til at bidrage med det ekstra beløb eller ringe organisationen op.
Det er få af dem, vi har kontaktet per mail – under én procent – der efterfølgende har opsagt deres aftale på grund af utilfredshed med metoden, og vi har fået lige så mange positive tilbagemeldinger som negative siger Line Grove Hermansen, Kommunikationsdirektør, UNICEF Danmark.
Er det i orden, at man som velgørenhedsorganisation tillader sig at hæve folks frivillige bidrag på en måde, hvor man undlader at spørge om lov først?
Nu er en forhøjelse på 10 kr. jo ikke en formue, men måden det er blevet gjort på, er for mig uforskammaet, så mit svar er nej til mit spørgsmål, havde jeg været bidragsyder hos UNICEF, havde jeg omgående opsagt min aftale.