Uden at spørge hæver Unicef frivillige bidrag

Hvad sker der lige for verden?! Diskutér det her!
Brugeravatar
annella
Indlæg: 723
Tilmeldt: 20. sep 2015, 04:25
Kort karma: 6
Likede indlæg: 343

Uden at spørge hæver Unicef frivillige bidrag

Indlægaf annella » 6. apr 2017, 13:26

https://www.etik.dk/etik.dk/hvor-langt-maa-velgoerenhedsorganisationer-gaa-faa-os-til-donere-penge?_ga=1.74452050.1344355130.1478189423

For en måneds tid siden modtog knap 4000 af Unicefs faste bidragsydere en mail med overskriften ”Vigtig information om din Unicef-aftale”. Den vigtige information bestod dels af en oplysning om, at Unicef i hidtil uset grad har brug for penge til nødhjælp i katastroferamte områder rundtom i verden, og dels af en meddelelse om, at man som bidragsyder ville få hævet sin faste månedlige donation med 10 kroner.

Forhøjelsen på de 10 kroner var naturligvis frivillig, men for at lette administrationen, forlød det i mailen, måtte man som bidragsyder gøre noget aktivt selv, hvis man ikke ønskede at give mere. Enten forfølge et link og herved takke nej til at bidrage med det ekstra beløb eller ringe organisationen op.


Det er få af dem, vi har kontaktet per mail – under én procent – der efterfølgende har opsagt deres aftale på grund af utilfredshed med metoden, og vi har fået lige så mange positive tilbagemeldinger som negative siger Line Grove Hermansen, Kommunikationsdirektør, UNICEF Danmark.



Er det i orden, at man som velgørenhedsorganisation tillader sig at hæve folks frivillige bidrag på en måde, hvor man undlader at spørge om lov først?


Nu er en forhøjelse på 10 kr. jo ikke en formue, men måden det er blevet gjort på, er for mig uforskammaet, så mit svar er nej til mit spørgsmål, havde jeg været bidragsyder hos UNICEF, havde jeg omgående opsagt min aftale.
0
Brugeravatar
Code71
Indlæg: 1509
Tilmeldt: 12. aug 2015, 16:55
Kort karma: 304
Geografisk sted: København
Likede indlæg: 3345

Re: Uden at spørge hæver Unicef frivillige bidrag

Indlægaf Code71 » 6. apr 2017, 13:34

Det er noget svineri synes jeg og personligt ville jeg med det samme ha opsagt alt med dem
1
Nå jeg hænger jo nok lidt ved. Så "lurer lidt" er suspenderet lige foreløbigt
Brugeravatar
Aspargsen
Permanent bortvist
Indlæg: 2082
Tilmeldt: 14. aug 2015, 13:57
Kort karma: 53
Likede indlæg: 1375

Re: Uden at spørge hæver Unicef frivillige bidrag

Indlægaf Aspargsen » 6. apr 2017, 13:36

De fleste kontingent forhøjelser sker på den måde

så du er sur over af dem der betaler til Unicef ikke er blevet sure :gruble:
0
NON-TRIMMER! - fordi utrimmede indlæg bare er bedre :rock:
Brugeravatar
LadyFox
Indlæg: 19610
Tilmeldt: 27. dec 2015, 19:02
Kort karma: 2444
Geografisk sted: Kbh
Likede indlæg: 46095

Re: Uden at spørge hæver Unicef frivillige bidrag

Indlægaf LadyFox » 6. apr 2017, 13:43

Jeg synes det er så frækt, det er jo at misbruge deres støtters velvilje på det groveste.
Hvis jeg var medlem ville jeg opsige med det samme, eller det ville jeg nok ikke for der ville være stor sandsynlighed for at jeg ikke lige havde fået læst mailen.
1
...
Akehurst2
Indlæg: 14144
Tilmeldt: 11. aug 2015, 18:17
Kort karma: 1259
Likede indlæg: 40586

Re: Uden at spørge hæver Unicef frivillige bidrag

Indlægaf Akehurst2 » 6. apr 2017, 13:43

Code71 skrev:Det er noget svineri synes jeg og personligt ville jeg med det samme ha opsagt alt med dem


Helt enig. Jeg bryder mig virkelig ikke om, at man skal gøre noget selv for ikke at give mere, for der er ingen tvivl om, at de spekulerer i, at det får folk ikke lige gjort.

Jeg har sådan et sponsorbarn ved Børnefonden, og der hæver de prisen med 5 kroner om måneden i ny og næ (ved ikke om det er årligt eller hvert andet år, men deromkring), men det handler jo om, at man giver til et bestemt formål, hvor man skal følge med prisudviklingen og så synes jeg det er okay.
1
Brugeravatar
Rapfisk
Indlæg: 7067
Tilmeldt: 20. aug 2015, 16:27
Kort karma: 1430
Likede indlæg: 13276

Re: Uden at spørge hæver Unicef frivillige bidrag

Indlægaf Rapfisk » 6. apr 2017, 15:09

Jeg synes, at det er fint, de gør opmærksom på det. Hvis man havde kaldt det et medlemskab i stedet for et fast bidrag, ville det have været comme il faut. Det ville jeg i øvrigt gøre i deres sted, altså være klar om, hvordan bidragene bliver opfattet.
0
Livslinjen: 70 201 201
Brugeravatar
paint
Indlæg: 20419
Tilmeldt: 16. apr 2016, 17:38
Kort karma: 765
Likede indlæg: 43834

Re: Uden at spørge hæver Unicef frivillige bidrag

Indlægaf paint » 6. apr 2017, 15:57

Jeg synes ikke at man umiddelbart kan beskylde dem for at hæve penge fra folks konto. De gør opmærksom på en ændring, som man så selv skal klikke på et link for at sige nej til. Dén aktive handling er vel til at overkomme.

Forhøjelsen på de 10 kroner var naturligvis frivillig, men for at lette administrationen, forlød det i mailen, måtte man som bidragsyder gøre noget aktivt selv, hvis man ikke ønskede at give mere. Enten forfølge et link og herved takke nej til at bidrage med det ekstra beløb eller ringe organisationen op.
3
Følg dem der søger sandheden, men vogt dig for dem der siger at de har fundet den

Det sted du søger, er det sted du søger fra
Brugeravatar
Forhedehulehelvede
Permanent bortvist
Indlæg: 565
Tilmeldt: 7. jan 2017, 05:36
Kort karma: 11
Likede indlæg: 297

Re: Uden at spørge hæver Unicef frivillige bidrag

Indlægaf Forhedehulehelvede » 6. apr 2017, 16:15

Mistermor skrev:Jeg synes ikke, det er værre, end at man bliver ringet op af et ivrigt ungt menneske, der gerne vil have en ekstra donation. Eller standset på gaden af hververe, hvor man nærmest skal dokumentere sit medlemsskab for at slippe for yderligere snak.

Jeg forstår ikke, hvordan det kan løbe rundt, at f.eks. folkekirkens nødhjælp eller amnesty har to personer til at stå i en by en dag for at forsøge på at hverve medlemmer. Jeg tænker hver gang, at mit medlemskontingent er forsvundet i løbet af et par timer.


Det er det da. Når nogen ringer dig op, skal du aktivt sige ja tak. Det skal du ikke her. Her tager de automatisk, med mindre at de siger nej. Og DET er noget svineri.
1
Brugeravatar
Sangius
Indlæg: 9659
Tilmeldt: 30. jan 2016, 19:49
Kort karma: 1356
Likede indlæg: 29250

Re: Uden at spørge hæver Unicef frivillige bidrag

Indlægaf Sangius » 6. apr 2017, 16:30

Jeg er sgu ligeglad. Sådan hæver de også prisen på mit Netflix og tv abonnement. I det mindste går det her til noget mere fornuftigt.
1
T ♡ sep 2016
M ♡ okt 2018
Brugeravatar
annella
Indlæg: 723
Tilmeldt: 20. sep 2015, 04:25
Kort karma: 6
Likede indlæg: 343

Re: Uden at spørge hæver Unicef frivillige bidrag

Indlægaf annella » 6. apr 2017, 16:33

paint skrev:Jeg synes ikke at man umiddelbart kan beskylde dem for at hæve penge fra folks konto. De gør opmærksom på en ændring, som man så selv skal klikke på et link for at sige nej til. Dén aktive handling er vel til at overkomme.


Det er jeg slet ikke enig med dig i, hvorfor skal en bidragyder have ulejlighed med, at sige nej til en beslutning, der allerede er taget uden vedkommende først er blevet spurgt?

Jeg synes den mail er uforskammet over for bidrgsyderne:

For en måneds tid siden modtog knap 4000 af Unicefs faste bidragsydere en mail med overskriften ”Vigtig information om din Unicef-aftale”. Den vigtige information bestod dels af en oplysning om, at Unicef i hidtil uset grad har brug for penge til nødhjælp i katastroferamte områder rundtom i verden, og dels af en meddelelse om, at man som bidragsyder ville få hævet sin faste månedlige donation med 10 kroner.

Forhøjelsen på de 10 kroner var naturligvis frivillig, men for at lette administrationen, forlød det i mailen, måtte man som bidragsyder gøre noget aktivt selv, hvis man ikke ønskede at give mere. Enten forfølge et link og herved takke nej til at bidrage med det ekstra beløb eller ringe organisationen op.
1
Brugeravatar
Forhedehulehelvede
Permanent bortvist
Indlæg: 565
Tilmeldt: 7. jan 2017, 05:36
Kort karma: 11
Likede indlæg: 297

Re: Uden at spørge hæver Unicef frivillige bidrag

Indlægaf Forhedehulehelvede » 6. apr 2017, 17:06

Sangius skrev:Jeg er sgu ligeglad. Sådan hæver de også prisen på mit Netflix og tv abonnement. I det mindste går det her til noget mere fornuftigt.


Det er en fast prisstigning på et produkt du har købt.
Det her er bare som de tager lidt ekstra, i en frivillig støtte du betaler til. med mindre selvfølgelig at du siger nej.
Sådan skal det ikke være, det kan de ikke tillade sig og de er da udemærket godt klar over at det er ikke alle der gider at følge det link, slet ikke hvis man med vilje gør linket lidt besværligt, lidt ala et nyhedsbrev man skal afmelde. Det kan også godt gøres svært.
2
Akehurst2
Indlæg: 14144
Tilmeldt: 11. aug 2015, 18:17
Kort karma: 1259
Likede indlæg: 40586

Re: Uden at spørge hæver Unicef frivillige bidrag

Indlægaf Akehurst2 » 6. apr 2017, 17:12

*Indsæt selv random nødhjælpsorganisation* har desværre konstateret ekstraordinært stort behov for midler og opkræver derfor 10 kr. hos alle danskere, der ikke aktivt modsætter sig dette.

Tilsvarende vil man fremover være organdonor medmindre man siger aktivt fra. Og bloddonor - er man inde for at få taget en blodprøve skal man huske at sige, at de ikke lige må nappe en halv liter ekstra til et beundringsværdigt godt formål.

Og hvis du ikke bruger din cykel kommer jeg og tager den, medmindre du husker at skrive til mig, at det må jeg ikke. Jeg har bare virkelig meget brug for den, så jeg synes det var nemmest, hvis jeg bare hentede den.
3
Slettet bruger
Likede indlæg: 20787

Re: Uden at spørge hæver Unicef frivillige bidrag

Indlægaf Slettet bruger » 6. apr 2017, 17:19

Jeg tænker at hvis man melder sig ind i UNICEF, så accepterer man også at blive småspammet lidt og beløbet kan blive sat op.

Og dem der er med er vel OK med det.
0
Brugeravatar
Joe
Indlæg: 3249
Tilmeldt: 4. sep 2015, 19:03
Kort karma: 759
Likede indlæg: 12364

Re: Uden at spørge hæver Unicef frivillige bidrag

Indlægaf Joe » 6. apr 2017, 17:20

Jeg synes ikke det er i orden. Jeg vil gerne have lov til selv at sige til, hvis jeg vil betale mere, fuldstændig frivilligt. Og det har jeg også gjort ved en af de andre organisationer, da de ringede - faktisk tror jeg det var dagens hurtigste salg for den pågældende.
Men når jeg indbetaler frivilligt og altså ikke har købt noget, så vil jeg have lov til selv at sige ja. Jeg synes ikke det er det samme som ydelser jeg har købt som Netflix eller Fitness World.

Og jeg sympatiserer rigtigt meget med deres sag. Deres - og de organisationer jeg støtter, der arbejder der - er pissevigtigt. Men det skal være aktivt tilvalg, ikke aktivt fravalg, synes jeg.
Men de har helt sikkert ikke gjort det uden at være klar over at det ville pisse nogen af, skabe omtale, også dårlig, og nok også føre til at nogen helt trak sig. Men de har vurderet, at det er det værd, i form af hvad de får ind, og så må man da håbe, det er det.
2
Brugeravatar
paint
Indlæg: 20419
Tilmeldt: 16. apr 2016, 17:38
Kort karma: 765
Likede indlæg: 43834

Re: Uden at spørge hæver Unicef frivillige bidrag

Indlægaf paint » 6. apr 2017, 17:22

annella skrev:
paint skrev:Jeg synes ikke at man umiddelbart kan beskylde dem for at hæve penge fra folks konto. De gør opmærksom på en ændring, som man så selv skal klikke på et link for at sige nej til. Dén aktive handling er vel til at overkomme.


Det er jeg slet ikke enig med dig i, hvorfor skal en bidragyder have ulejlighed med, at sige nej til en beslutning, der allerede er taget uden vedkommende først er blevet spurgt?

Jeg synes den mail er uforskammet over for bidrgsyderne:

For en måneds tid siden modtog knap 4000 af Unicefs faste bidragsydere en mail med overskriften ”Vigtig information om din Unicef-aftale”. Den vigtige information bestod dels af en oplysning om, at Unicef i hidtil uset grad har brug for penge til nødhjælp i katastroferamte områder rundtom i verden, og dels af en meddelelse om, at man som bidragsyder ville få hævet sin faste månedlige donation med 10 kroner.

Forhøjelsen på de 10 kroner var naturligvis frivillig, men for at lette administrationen, forlød det i mailen, måtte man som bidragsyder gøre noget aktivt selv, hvis man ikke ønskede at give mere. Enten forfølge et link og herved takke nej til at bidrage med det ekstra beløb eller ringe organisationen op.


Jeg kan stadig ikke se, at det adskiller sig væsentligt fra alt muligt andet. Har folk et avisabonnement, og prisen stiger, kommer der også en meddelelse om at det sker, fordi man ændrer en eksisterende aftale. Ønsker man ikke denne nye aftale, siger man bare nej - at trykke på et link og sige nej tak, kan de fleste vel overkomme?

Jeg har svært ved at se alternativet. Sendte man folk en mail om man ville bidrage med yderligere 10 kr om måneden, skulle man klikke ja tak, ellers blev man slettet som bidragsyder, er da heller ikke videre høfligt.
0
Følg dem der søger sandheden, men vogt dig for dem der siger at de har fundet den

Det sted du søger, er det sted du søger fra

Tilbage til "Politik, kultur og samfund"