Kontanthjælpsloft

Hvad sker der lige for verden?! Diskutér det her!
Brugeravatar
lulu-p
Indlæg: 1778
Tilmeldt: 20. aug 2015, 08:05
Kort karma: 105
Likede indlæg: 2237

Re: Kontanthjælpsloft

Indlægaf lulu-p » 2. okt 2015, 09:24

wh1971 skrev:
Akehurst2 skrev:Men det er da ikke beløbet eller muligheden for at købe charterrejser, der anfægtes. Det handler om, at man ikke må holde ferie, forstået som at man ikke har dage/uger, hvor man ikke e forpligtet til at søge job og hvor man ikke har ret til ikke at skulle i aktivering, til møder m.v.

Hvis man kan indkaldes til møder eller aktivering med dags eller få dages varsel, så kan man jo ikke engang tage i sommerhus. Eller bare med sikkerhed meddele institutionen og ungerne, at de her to-tre uger - der er det ferie.


Lad mig lige minde om, at kontanthjælpen er et TILBUD. Ingen overhovedet behøver at tage imod dette tilbud og i såfald kan de holde al den ferie de vil.

Hvis man så vælger at tage imod dette tilbud, ja så må man også acceptere at der følger nogle krav og betingelser med. Ligesom der gør for de af os der er i arbejde.


Jeg tror de færreste kontanthjælpsmodtagere oplever kontanthjælpen som et tilbud. Men mit bedste bud er at de ikke har noget valg. Og ja, der er krav og forpligtigelser forbundet med kontanthjælp.

Men jeg har sørme svært ved at acceptere, at det går ud over deres børn. Og jeg anerkender simpelthen ikke din præmis om, at arbejdende forældres børn har større behov for ferie. Det er børn for hulen...
4
... Look to the light, Leland, find the light. Into the light, Leland, into the
light. Into the light, Leland... into the light... Don't be afraid. ...
wh1971
Permanent bortvist
Indlæg: 155
Tilmeldt: 3. sep 2015, 06:13
Kort karma: 2
Likede indlæg: 43

Re: Kontanthjælpsloft

Indlægaf wh1971 » 2. okt 2015, 09:26

Husk i øvrigt, at ferieloven giver almindelige lønmodtagere ret til at afholde hovedferien (3 uger) i perioden 1/5 - 1/9. Det betyder, at en arbejdsgiver reelt kan tvinge en medarbejder til at holde ferie de sidste 3 uger af august hvor børnene er startet i skole igen. Det vil i såfald gå endnu hårdere ud over børnene fordi de skal køre en hel sommerferie igennem i SFO'en mens forældrene arbejder sammenholdt med de længere dage de utvivlsomt har ifht. KH-modtageren.
1
wh1971
Permanent bortvist
Indlæg: 155
Tilmeldt: 3. sep 2015, 06:13
Kort karma: 2
Likede indlæg: 43

Re: Kontanthjælpsloft

Indlægaf wh1971 » 2. okt 2015, 09:27

lulu-p skrev:Jeg tror de færreste kontanthjælpsmodtagere oplever kontanthjælpen som et tilbud. Men mit bedste bud er at de ikke har noget valg. Og ja, der er krav og forpligtigelser forbundet med kontanthjælp.

Men jeg har sørme svært ved at acceptere, at det går ud over deres børn. Og jeg anerkender simpelthen ikke din præmis om, at arbejdende forældres børn har større behov for ferie. Det er børn for hulen...


Det er et tilbud præcis som det er et tilbud af enhver lønmodtager finder et lønarbejde. Jeg kunne heller ikke klare mig uden en løn, men derfor er det da stadig frivilligt at jeg arbejder?!
0
Brugeravatar
Fru Sunshine
Indlæg: 11519
Tilmeldt: 13. aug 2015, 12:31
Kort karma: 1738
Geografisk sted: Vendsyssel
Likede indlæg: 16695

Re: Kontanthjælpsloft

Indlægaf Fru Sunshine » 2. okt 2015, 09:54

wh1971 skrev:
Fru Sunshine skrev:Jeg synes stadig at 1.8 mio er lige i overkanten for 93 dages "arbejde".

Det var det mest oplagte sted at spare, så almindelige mennesker ikke skal lide under at vi skal spare.
Og inden du ruller dig ud med "så find et job", vil jeg bare sige, at jeg gør hvad jeg kan (og er ikke på kontanthjælp, men det kan jo ske).


Som sagt: Eftervederlaget er et rigtigt sted at kigge på besparelser, men hvis du tror at det rykker noget for 180.000 kontanthjælpsmodtagere så tager du da grundigt fejl. Selv hvis manden ikke fik én eneste krone ville det kun give en rund 10'er til hver kh-modtager.

Næh, men så er der jo ministerlønningerne, hvor man også sagtens kunne spare en del. Og deres pensioner.
0
"Jeg elsker alle farver i verden. Især brun. Det er derfor jeg er det."
Kalenderlågeåbnerbjørnen Bruno.
Brugeravatar
DetSorteCirkus
Indlæg: 21951
Tilmeldt: 12. aug 2015, 18:07
Kort karma: 2513
Likede indlæg: 59511

Re: Kontanthjælpsloft

Indlægaf DetSorteCirkus » 2. okt 2015, 09:56

wh1971 skrev:Lad mig lige minde om, at kontanthjælpen er et TILBUD. Ingen overhovedet behøver at tage imod dette tilbud og i såfald kan de holde al den ferie de vil.

Hvis man så vælger at tage imod dette tilbud, ja så må man også acceptere at der følger nogle krav og betingelser med. Ligesom der gør for de af os der er i arbejde.


Og med det argument stopper jo sådan set al debat om alt.
Der er da ingen her i tråden, som behøver blive husket på, at KH er et TILBUD. Vi er bare nogen, der synes, at det er i orden at diskutere rammerne for de forskellige ydelser.

Hvis man lader tilbuds-argumentet have det sidste ord, er der i princippet ingen grænser for, hvad der er rimeligt at tilbyde ledige, ansatte, syge, handicappede, ældre, børnefamilier, flygtninge, erhvervslivet, ja, faktisk os allesammen.
3
wh1971
Permanent bortvist
Indlæg: 155
Tilmeldt: 3. sep 2015, 06:13
Kort karma: 2
Likede indlæg: 43

Re: Kontanthjælpsloft

Indlægaf wh1971 » 2. okt 2015, 10:03

Fru Sunshine skrev:Næh, men så er der jo ministerlønningerne, hvor man også sagtens kunne spare en del. Og deres pensioner.


Prøv at vise mig det regnskab du har lavet og hvad det vil give i yderligere kontanthjælp pr. modtager
0
wh1971
Permanent bortvist
Indlæg: 155
Tilmeldt: 3. sep 2015, 06:13
Kort karma: 2
Likede indlæg: 43

Re: Kontanthjælpsloft

Indlægaf wh1971 » 2. okt 2015, 10:04

Pernille skrev:Jeg vil gerne tilbyde dig en lussing. Hvis du siger nej til tilbuddet, kan du få pisk i stedet for.


Kom ned i klubben i eftermiddag... :banan:
1
Brugeravatar
lulu-p
Indlæg: 1778
Tilmeldt: 20. aug 2015, 08:05
Kort karma: 105
Likede indlæg: 2237

Re: Kontanthjælpsloft

Indlægaf lulu-p » 2. okt 2015, 10:06

wh1971 skrev:
lulu-p skrev:Jeg tror de færreste kontanthjælpsmodtagere oplever kontanthjælpen som et tilbud. Men mit bedste bud er at de ikke har noget valg. Og ja, der er krav og forpligtigelser forbundet med kontanthjælp.

Men jeg har sørme svært ved at acceptere, at det går ud over deres børn. Og jeg anerkender simpelthen ikke din præmis om, at arbejdende forældres børn har større behov for ferie. Det er børn for hulen...


Det er et tilbud præcis som det er et tilbud af enhver lønmodtager finder et lønarbejde. Jeg kunne heller ikke klare mig uden en løn, men derfor er det da stadig frivilligt at jeg arbejder?!


Det er jo noget ævl. Hvis du ikke kan klare dig uden en løn, så arbejder du ikke frivilligt. Det er muligt at det er frivilligt for dig, at du har dit nuværende arbejde i stedet for et andet. Men det er ikke frivilligt for dig at have et arbejde, det er du jo nødt til hvis du ikke kan klare dig uden en løn.
0
... Look to the light, Leland, find the light. Into the light, Leland, into the
light. Into the light, Leland... into the light... Don't be afraid. ...
wh1971
Permanent bortvist
Indlæg: 155
Tilmeldt: 3. sep 2015, 06:13
Kort karma: 2
Likede indlæg: 43

Re: Kontanthjælpsloft

Indlægaf wh1971 » 2. okt 2015, 10:08

polavyk skrev:Jeg tænker, at det vil blive problematisk at finde billige boliger nok - i forvejen er det svært at finde boliger, flygtningene har råd til med deres sats.

Men mest af alt tænker jeg, at det er forfærdeligt, at ingen forholder sig til, at rigtig mange er på kontanthjælp, fordi de er syge! Jeg ved ikke, hvornår teorien om, at man kan presse folk til at blive raske forsvinder.


Hvor mange er syge på kontanthjælp? Har du et link til en statistik?
0
Brugeravatar
Danseprinsesse
Indlæg: 3723
Tilmeldt: 18. aug 2015, 09:57
Kort karma: 652
Likede indlæg: 11266

Re: Kontanthjælpsloft

Indlægaf Danseprinsesse » 2. okt 2015, 10:16

1
Akehurst2
Indlæg: 14144
Tilmeldt: 11. aug 2015, 18:17
Kort karma: 1259
Likede indlæg: 40585

Re: Kontanthjælpsloft

Indlægaf Akehurst2 » 2. okt 2015, 10:23

wh1971 skrev:
Akehurst2 skrev:Men det er da ikke beløbet eller muligheden for at købe charterrejser, der anfægtes. Det handler om, at man ikke må holde ferie, forstået som at man ikke har dage/uger, hvor man ikke e forpligtet til at søge job og hvor man ikke har ret til ikke at skulle i aktivering, til møder m.v.

Hvis man kan indkaldes til møder eller aktivering med dags eller få dages varsel, så kan man jo ikke engang tage i sommerhus. Eller bare med sikkerhed meddele institutionen og ungerne, at de her to-tre uger - der er det ferie.


Lad mig lige minde om, at kontanthjælpen er et TILBUD. Ingen overhovedet behøver at tage imod dette tilbud og i såfald kan de holde al den ferie de vil.

Hvis man så vælger at tage imod dette tilbud, ja så må man også acceptere at der følger nogle krav og betingelser med. Ligesom der gør for de af os der er i arbejde.


Jeg har ikke skrevet noget som helst om, hvorvidt det er et rimeligt krav eller ej. Jeg synes faktisk også, fem ugers ferie på kontanthjælp lyder af meget, men kan på den anden side godt se logikken i, at man fx som kontanthjælpsmodtager med børn skulle kunne holde fri fra aktivering og møder i fx børnehavens lukkeuger.

Jeg har blot korrigeret dig, der troede, det handlede om, at man ikke har mange penge på kontanthjælp og forklaret dig, at det handler om, at man ikke har ferie, forstået som i fri.
1
Brugeravatar
icelady
Moderator
Indlæg: 16224
Tilmeldt: 12. aug 2015, 06:56
Kort karma: 1068
Geografisk sted: Randers
Likede indlæg: 32426

Re: Kontanthjælpsloft

Indlægaf icelady » 2. okt 2015, 10:24

Det med "det giver incitament til at arbejde" er for en dels tilfælde lige til at lukke op og skide i.

Der findes folk på KH, som slet ikke burde være der; de er fysisk og/eller psykisk syge og er parkeret på KH, gerne med et håb fra det offentliges side om, at pludselig er de raske.

Det udspil der kommer nu rammer KHere og deres børn på det menneskelige plan. Og det tror jeg desværre bliver en større udgift i det lange løb.
4
....

“I do not see why man should not be as cruel as nature” -A. Hitler
Akehurst2
Indlæg: 14144
Tilmeldt: 11. aug 2015, 18:17
Kort karma: 1259
Likede indlæg: 40585

Re: Kontanthjælpsloft

Indlægaf Akehurst2 » 2. okt 2015, 10:24

polavyk skrev:Jeg tænker, at det vil blive problematisk at finde billige boliger nok - i forvejen er det svært at finde boliger, flygtningene har råd til med deres sats.


Det er i hvert fald vanskeligt at finde boliger i de større byer. Men man kan jo også diskutere, om det nødvendigvis skal være muligt at bo centralt i København som kontanthjælpsmodtager.
0
Brugeravatar
DetSorteCirkus
Indlæg: 21951
Tilmeldt: 12. aug 2015, 18:07
Kort karma: 2513
Likede indlæg: 59511

Re: Kontanthjælpsloft

Indlægaf DetSorteCirkus » 2. okt 2015, 10:27

Det er mit klare indtryk, at der for rigtig mange langtidsledige på kontanthjælp er meget andet end arbejdsløshed på spil, og at den enkeltes reelle eller oplevede fattigdom derfor ikke utvetydigt er et argument for, at det hele bliver bedre af at lade ydelsen stige.
I visse dele af fx. det kreative miljø får folk i kortere eller længere perioder ikke mere udbetalt end, hvad der svarer til en kontanthjælp og formår at leve helt ok for det. Det har jeg også selv prøvet af flere omgange. Det er dog ikke for alle, da det kræver ressourcer og overblik.

Det sidste siger noget om, at langtidsledighed på kontanthjælp netop er en kompleks størrelse, der ikke bliver klaret med pisk i form af færre og færre penge, indskrænkelse af ferierettigheder, osv. Faktisk tror jeg, at jo mere anderledes fra lønmodtagerlivet man gør tilværelsen på kontanthjælp, jo mere piller man, på en dårlig måde, ved den gnist, der i den rette kontekst for nogle mennesker på KH kunne være grundstenen for at komme ud på arbejdsmarkedet, nemlig følelsen af ligeværd og af at have de samme grundlæggende rettigheder som flertallet.

Jeg kan godt forstå, hvorfor der skal være en balance mellem basishjælp og gavebod, så andre borgere ikke føler, at det er økonomisk og socialt omsonst at have et arbejde, men omvendt kender jeg også flere topskatsbetalere, der efterhånden synes, at behandlingen af mennesker på bl.a. KH og starthjælp er så skrabet, at det forringer det meningsfulde for dem i at betale mange penge i skat.
1
Akehurst2
Indlæg: 14144
Tilmeldt: 11. aug 2015, 18:17
Kort karma: 1259
Likede indlæg: 40585

Re: Kontanthjælpsloft

Indlægaf Akehurst2 » 2. okt 2015, 10:33

polavyk skrev:Jo længere kontanthjælpssatsen pressen ned jo længere skal modtageren presses ud i udkantsdanmark? Det lyder ikke som en vej ud af kontanthjælp.


Der skulle da gerne være noget, der lå mellem centralt i København og Udkantsdanmark.
0

Tilbage til "Politik, kultur og samfund"