Kontanthjælpsloft

Hvad sker der lige for verden?! Diskutér det her!
Brugeravatar
A 7
Indlæg: 813
Tilmeldt: 27. aug 2015, 06:35
Kort karma: 35
Likede indlæg: 797

Re: Kontanthjælpsloft

Indlægaf A 7 » 3. okt 2015, 07:43

Pernille skrev:Det er da kun interessant, at vi stadig er det land med den højeste ydelse, hvis man også sætter det op imod leveomkostninger i landet.
Danmark er et forholdsvist dyrt land at bo i, så hvis vi skal sammenligne vores ydelser med andre lande, skal vi også sammenligne leveomkostningerne.


Det gør man også.
1
Brugeravatar
thomassneum
Indlæg: 3355
Tilmeldt: 13. aug 2015, 11:23
Kort karma: 135
Geografisk sted: København
Likede indlæg: 2920

Re: Kontanthjælpsloft

Indlægaf thomassneum » 5. okt 2015, 06:42

Jeg er ikke gået helt ind i reglerne, men umiddelbart virker det absurd, at folk ikke må afholde ferie med deres børn og kære.
Der er naturligvis en grænse for udenlandsophold, når man skal være til rådighed for arbejdsmarked, men når vi nu ved, at nogle personer har et længere ophold på overførelser, så burde man dog have mulighed for afholdelse af ferie.
2
Med bov skal man mad lave, men...
Akehurst2
Indlæg: 14144
Tilmeldt: 11. aug 2015, 18:17
Kort karma: 1259
Likede indlæg: 40586

Re: Kontanthjælpsloft

Indlægaf Akehurst2 » 5. okt 2015, 07:10

Jeg er ikke enig i, at det nødvendigvis er en god ide at fjerne retten til ferie for kontanthjælpsmodtagere - jeg kan tværtimod sagtens se mange ulemper ved det, men jeg synes Ekstrabladet overdriver vildt her: http://ekstrabladet.dk/nyheder/lederen/ ... dt/5765037

Ondskabsfuldt, umenneskeligt og uanstændigt om at fjerne en ret, der har været der i nogle få år (blev indført af den forrige regering) og vel ikke ligefrem kan karakteriseres som en grundlæggende menneskeret.

Og så synes jeg let, fokus bliver forkert: "Det er urimeligt at folk der er på kontanthjælp i årevis grundet sygdom ikke kan holde ferie." Nej, det er urimeligt at syge folk er på kontanthjælp - og det er det, der skal gøre noget ved. Ferien er jo nærmest ligegyldig i den store sammenhæng.
2
Brugeravatar
Kattefjæs
Indlæg: 2540
Tilmeldt: 29. aug 2015, 15:06
Kort karma: 360
Geografisk sted: London
Likede indlæg: 6387

Re: Kontanthjælpsloft

Indlægaf Kattefjæs » 5. okt 2015, 08:28

Det er håbløst at så mange er parkeret på kontanthjælp. Aldeles håbløst. Hvem skal det gavne? Jeg ville ønske at der blev taget fat om problemets rod.

Dét sagt har jeg ikke ondt i røven over at kontanthjælpsmodtagere har ret til at holde ferie. De har ikke ligefrem råd til en barnepige og hvad så med børnenes skoleferier, institutionernes lukkedage etc.? Det skal jo alt sammen gå op.

En voksen, som midlertidigt er på kontanthjælp, kan godt leve med ikke at have ret til ferie i en begrænset periode. Men kontanthjælpen er blevet et sted hvor man parkeres i længere perioder, og hvor det er blevet rigtig svært at komme videre især hvis man er syg. Det vil uundgåeligt gå ud over børnene og det er ikke fair. Hverken voksne eller børn skal straffes for sygdom. Systemet skal laves om.
0
wh1971
Permanent bortvist
Indlæg: 155
Tilmeldt: 3. sep 2015, 06:13
Kort karma: 2
Likede indlæg: 43

Re: Kontanthjælpsloft

Indlægaf wh1971 » 5. okt 2015, 08:45

"Systemet" er i udgangspunktet udmærket. Er man syg og på kontanthjælp skal man i arbejdsprøvning mhp. at få afklaret hvor mange timer man er i stand til at arbejde om ugen. Hvis svaret er 0 timer uden udsigt til ændring så skal man pensioneres.

Om dette så praktiseres korrekt i alle tilfælde er der begrundet tvivl om, men det betyder ikke at hele systemet skal laves om af den grund. Der kan være tilfælde hvor en person er på kontanthjælp i måske 1-2 år grundet sygdom, men ændres situationen til det bedre efterfølgende så skal personen naturligvis underlægges samme krav som alle andre.

Kig tilbage på tiden for 20-30 år siden hvor rigtig mange fik tildelt pensioner som aldrig skulle have haft det. De fleste herinde kender formentlig én eller flere hvor man tænker: "Arj, men den person kan da sagtens arbejde", men løbet er desværre kørt og disse personer er mere eller mindre på uberettiget permanent offentlig forsørgelse.
0
Akehurst2
Indlæg: 14144
Tilmeldt: 11. aug 2015, 18:17
Kort karma: 1259
Likede indlæg: 40586

Re: Kontanthjælpsloft

Indlægaf Akehurst2 » 5. okt 2015, 08:52

wh1971 skrev:"Systemet" er i udgangspunktet udmærket. Er man syg og på kontanthjælp skal man i arbejdsprøvning mhp. at få afklaret hvor mange timer man er i stand til at arbejde om ugen. Hvis svaret er 0 timer uden udsigt til ændring så skal man pensioneres.

Om dette så praktiseres korrekt i alle tilfælde er der begrundet tvivl om, men det betyder ikke at hele systemet skal laves om af den grund. Der kan være tilfælde hvor en person er på kontanthjælp i måske 1-2 år grundet sygdom, men ændres situationen til det bedre efterfølgende så skal personen naturligvis underlægges samme krav som alle andre.

Kig tilbage på tiden for 20-30 år siden hvor rigtig mange fik tildelt pensioner som aldrig skulle have haft det. De fleste herinde kender formentlig én eller flere hvor man tænker: "Arj, men den person kan da sagtens arbejde", men løbet er desværre kørt og disse personer er mere eller mindre på uberettiget permanent offentlig forsørgelse.


Jeg synes egentlig ikke systemet er udmærket - netop fordi, der kun er midlertidig brug for forsørgelse (= kontanthjælp) og permanent brug for forsørgelse (= førtdspension). Det passer bare ikke til folk, hvor det kan tage lang tid at afklare deres situatione.

Da man indførte en tidsbestemt førtidspension syntes jeg egentlig, det var et skridt i den rigtige retning, fordi det burde kunne give folk ro og værdige vilkår, og ikke være omfattet af den gensidige forsørgelse for ægtefæller, og dermed være en mulighed for at folks situation kunne blive afklaret i et rimeligt tempo. Men det virker bare ikke som om, den bruges til det.

Det er bedømt ud fra mediernes omtale, så jeg kan meget vel tage helt fejl.
0
Brugeravatar
Danseprinsesse
Indlæg: 3723
Tilmeldt: 18. aug 2015, 09:57
Kort karma: 652
Likede indlæg: 11266

Re: Kontanthjælpsloft

Indlægaf Danseprinsesse » 5. okt 2015, 08:52

Det er jo nemt nok at sige, at man ikke skal parkeres på kontanthjælp pga. sygdom, så derfor skal man ikke tage det med i betragtningen i forhold til den her slags udspil. Men det er altså sådan virkeligheden ser ud for rigtig mange mennesker, og den virkelighed vil man så gøre endnu værre.
1
wh1971
Permanent bortvist
Indlæg: 155
Tilmeldt: 3. sep 2015, 06:13
Kort karma: 2
Likede indlæg: 43

Re: Kontanthjælpsloft

Indlægaf wh1971 » 5. okt 2015, 08:53

Dikus skrev:Det tager desværre ofte længere tid end 2 år at blive udredt og behandlet.

I mit tilfælde tog det tre år.


Jeg kender ikke sin sag, men 3 år er helt sikkert meget længe. Om det er for længe kan du nok bedre selv svare på.

Uanset hvad har det ikke meget med regeringens forslag at gøre. Et forslag som efter min mening indeholder helt nødvendige skridt i den rigtige retning.
1
Brugeravatar
Danseprinsesse
Indlæg: 3723
Tilmeldt: 18. aug 2015, 09:57
Kort karma: 652
Likede indlæg: 11266

Re: Kontanthjælpsloft

Indlægaf Danseprinsesse » 5. okt 2015, 09:03

Dikus skrev:Det tager desværre ofte længere tid end 2 år at blive udredt og behandlet.

I mit tilfælde tog det tre år.


Der gik 4 år her fra jeg blev sygemeldt til jeg var udredt og behandlet og kunne vende tilbage til at arbejde på normale vilkår.
Jeg har så ikke været på kontanthjælp. Da jeg røg ud af sygedagpengesystemet blev jeg forsørget af min kæreste, men jeg måtte som sygemeldt ikke holde ferie i de 4 år (jeg var deltidssygemeldt).
Det kan godt være, det ikke er meningen, at nogen (syge) skal gå så længe uden ret til ferie, men ofte passer man ikke i kasserne, og så er det bare ærgerligt.
0
wh1971
Permanent bortvist
Indlæg: 155
Tilmeldt: 3. sep 2015, 06:13
Kort karma: 2
Likede indlæg: 43

Re: Kontanthjælpsloft

Indlægaf wh1971 » 5. okt 2015, 09:03

Pernille skrev:Men det er da svært. Altså, hvor man skal trække grænsen. Den skal vel findes et sted midt imellem, at folk ikke skal placeres i årevis på kontanthjælp, men heller ikke skal smides ud af systemet, hvis de er for syge til at arbejde.
Et sted mellem der, hvor mennesker bliver førtidspensioneret uberettiget, selvom de er "for raske" og hvor, mennesker kæmper i årevis for en førtidspension, selvom de dårligt selv kan stå ud af sengen om morgenen eller klæde sig selv på osv.

Det ER bare svært og jeg synes ofte der er tendens til at gå fra en yderlighed til en anden.


Enig. Det ER svært og jeg har ikke nogen læse-let hurtig løsning på problemet. Men bare hovedløst at smide mange flere penge efter syge mennesker kan jeg ikke se løser noget heller - det vil bare have karakter af "hold kæft"-penge.

Jeg konstaterer blot, at der som udgangspunkt slet ikke skal pilles ved kontanthjælpens grundbeløb, men der i stedet files på diverse tilskud og det er jeg godt tilfreds med. Det er netop disse tilskud der gør, at fordelen ved et lønarbejde kontra kontanthjælp øges hvilket netop er hensigten.
0
wh1971
Permanent bortvist
Indlæg: 155
Tilmeldt: 3. sep 2015, 06:13
Kort karma: 2
Likede indlæg: 43

Re: Kontanthjælpsloft

Indlægaf wh1971 » 5. okt 2015, 09:10

Danseprinsesse skrev:Der gik 4 år her fra jeg blev sygemeldt til jeg var udredt og behandlet og kunne vende tilbage til at arbejde på normale vilkår.
Jeg har så ikke været på kontanthjælp. Da jeg røg ud af sygedagpengesystemet blev jeg forsørget af min kæreste, men jeg måtte som sygemeldt ikke holde ferie i de 4 år (jeg var deltidssygemeldt).
Det kan godt være, det ikke er meningen, at nogen (syge) skal gå så længe uden ret til ferie, men ofte passer man ikke i kasserne, og så er det bare ærgerligt.


Det forstår jeg ikke lige...

Hvis du hverken modtager dagpenge eller kontanthjælp er der vel heller ingen der stiller krav til dig? Der er heller ingen der stiller krav til en hjemmegående husmor/far der forsørges 100% af ægtefællen.
0
Brugeravatar
Flora
Indlæg: 14712
Tilmeldt: 12. aug 2015, 19:21
Kort karma: 688
Likede indlæg: 19042

Re: Kontanthjælpsloft

Indlægaf Flora » 5. okt 2015, 09:11

Jeg forstår ikke argumentet bag at man ikke må holde ferie som kontanthjælpmodtager.

Forestiller man sig virkelig at folk kommer hurtigere i job af at de ikke må holde ferie? For ellers er det jo bare sådan en underlig "vi har ondt i røven"-principsag. Og det kan jeg altså ikke se pointen i.
1
Akehurst2
Indlæg: 14144
Tilmeldt: 11. aug 2015, 18:17
Kort karma: 1259
Likede indlæg: 40586

Re: Kontanthjælpsloft

Indlægaf Akehurst2 » 5. okt 2015, 09:15

Flora skrev:Jeg forstår ikke argumentet bag at man ikke må holde ferie som kontanthjælpmodtager.

Forestiller man sig virkelig at folk kommer hurtigere i job af at de ikke må holde ferie? For ellers er det jo bare sådan en underlig "vi har ondt i røven"-principsag. Og det kan jeg altså ikke se pointen i.


Jeg tror, hensigten er "det skal kunne betale sig at arbejde". Og alle de dele, hvor man har samme vilkår som arbejdsløs, som hvis man var i arbejde, skal der ændres på.

Jeg er ikke nødvendigvis enig, men jeg mener, at det er rationalet.
0
Brugeravatar
Danseprinsesse
Indlæg: 3723
Tilmeldt: 18. aug 2015, 09:57
Kort karma: 652
Likede indlæg: 11266

Re: Kontanthjælpsloft

Indlægaf Danseprinsesse » 5. okt 2015, 09:16

wh1971 skrev:
Danseprinsesse skrev:Der gik 4 år her fra jeg blev sygemeldt til jeg var udredt og behandlet og kunne vende tilbage til at arbejde på normale vilkår.
Jeg har så ikke været på kontanthjælp. Da jeg røg ud af sygedagpengesystemet blev jeg forsørget af min kæreste, men jeg måtte som sygemeldt ikke holde ferie i de 4 år (jeg var deltidssygemeldt).
Det kan godt være, det ikke er meningen, at nogen (syge) skal gå så længe uden ret til ferie, men ofte passer man ikke i kasserne, og så er det bare ærgerligt.


Det forstår jeg ikke lige...

Hvis du hverken modtager dagpenge eller kontanthjælp er der vel heller ingen der stiller krav til dig? Der er heller ingen der stiller krav til en hjemmegående husmor/far der forsørges 100% af ægtefællen.


Jeg røg ud af sygedagpengesystemet fordi jeg var sygemeldt så længe og kunne efter de første par år ikke længere få sygedagpenge. Men derfor var jeg stadig sygemeldt og en del af systemet, hvor man i kommunen prøvede at finde ud af, hvad man skulle stille op med mig.
Jeg var jo ikke frivilligt hjemmegående, jeg var syg og var ikke berettiget til kontanthjælp fordi jeg boede sammen med min kæreste.
0
wh1971
Permanent bortvist
Indlæg: 155
Tilmeldt: 3. sep 2015, 06:13
Kort karma: 2
Likede indlæg: 43

Re: Kontanthjælpsloft

Indlægaf wh1971 » 5. okt 2015, 09:17

Flora skrev:Jeg forstår ikke argumentet bag at man ikke må holde ferie som kontanthjælpmodtager.

Forestiller man sig virkelig at folk kommer hurtigere i job af at de ikke må holde ferie? For ellers er det jo bare sådan en underlig "vi har ondt i røven"-principsag. Og det kan jeg altså ikke se pointen i.


Pointén er, at kontanthjælpen er samfundets sidste redningskrans. En person der mister arbejdet har først 2 år på dagpenge, dernæst skal vedkommende bruge (næsten) al opsparing inkl. likvidere store værdier (hus, bil osv) og først derefter tager samfundet over og yder personen helt nødvendig hjælp til helt basale livsnødvendigheder som husleje, mad, tøj osv. Ferier passer meget dårligt ind i det formål uanset hvor mange gode argumenter om børn osv. man måtte komme med.

Ferie ER ikke en menneskeret uanset man har arbejde eller ej. Det synspunkt kan man så være uenig med mig i naturligvis, men det er sådan jeg ser på sagen.

PS: Kommer man i øvrigt hurtigere i arbejde hvis man holder ferie på kontanthjælp? Næ, det tvivler jeg stærkt på.
0

Tilbage til "Politik, kultur og samfund"