Kontanthjælpsloft

Hvad sker der lige for verden?! Diskutér det her!
wh1971
Permanent bortvist
Indlæg: 155
Tilmeldt: 3. sep 2015, 06:13
Kort karma: 2
Likede indlæg: 43

Re: Kontanthjælpsloft

Indlægaf wh1971 » 2. okt 2015, 13:05

Wizzze skrev:Problemet er jo bare at man ikke rigtig må spare op på KH, så skulle de 10k man må gemme til senere ihvertfald ændres.


Korrekt, det kan selvfølgelig blive et problem, men ikke større end det kunne løses ved at tillade en vis ekstra opsparing i den periode man modtager KH.
0
wh1971
Permanent bortvist
Indlæg: 155
Tilmeldt: 3. sep 2015, 06:13
Kort karma: 2
Likede indlæg: 43

Re: Kontanthjælpsloft

Indlægaf wh1971 » 2. okt 2015, 13:07

Pernille skrev:Wauw, kan du lige være her for al den gavmildhed?!

"De må gerne få 5 ugers ferie, hvis bare de kan lade være med at spise, drikke, trække vejret imens"..

:pompom:


Du fortsætter med din trollen ser jeg...
0
fisken80
Indlæg: 22068
Tilmeldt: 18. aug 2015, 16:13
Kort karma: 1127
Likede indlæg: 52045

Re: Kontanthjælpsloft

Indlægaf fisken80 » 2. okt 2015, 13:35

wh1971 skrev:I øvrigt synes jeg denne tråd meget godt viser hvilket vanvittigt system vi efterhånden har skabt i DK. Er man uden arbejde kan man reelt få hele livet betalt, MEN guddødemig om ikke skrigeskinkerne hyler op fordi der så ikke også er mulighed for ferie?

FERIE?????

Hvor mange mennesker arbejder ikke på fuld tid og har kun sjældent råd til ferier og da slet ikke ferierejser? Jeg fatter det ikke... jeg fatter det simpelthen ikke at det har udviklet sig sådan.


Ferie er jo ikke nødvendigvis at rejse nogen steder hen. Eller at komme i sommerhus. Ferie handler også om, at man kan være sammen som familie i en uge eller to uger, hvor mor og far ikke skal i aktivering, ikke skal i nyttejob, ikke skal stille til samtaler, ikke skal trevle syv jobsider igennem fem gange dagligt og dokumentere det på jobnet. Dét er ferie, og det fratager man nu en gruppe af mennesker, der i forvejen ikke har det særlig godt.

Helt generelt er mit største problem med de her stramninger dog, at man slet ikke forholder sig til HVORFOR nogle mennesker ender på passiv forsørgelse i årevis. Det handler altså virkelig sjældent om dovenskab, men om alt muligt andet. Hvorfor sætter man ikke ind der?

Jeg er ikke ret begejstret for Asger Aamund, men i programmet Asger og de arbejdsløse tog han faktisk fat i lige præcis dét problem, og det var faktisk temmelig interessant.
5
litteraturen kan noget, som regneark og forvaltningsstudier ikke kan. Uden litteraturen bliver tanker og ideologier blodfattige og pulsløse.

Man VÆNNER sig til ting. Det kommer af vane. Så svært er det ikke.

Maude, din proportionssans
Brugeravatar
Ado
Indlæg: 12946
Tilmeldt: 12. aug 2015, 11:28
Kort karma: 3533
Geografisk sted: Korsbæk
Likede indlæg: 55651
Kontakt:

Re: Kontanthjælpsloft

Indlægaf Ado » 2. okt 2015, 16:22

wh1971 skrev:I øvrigt synes jeg denne tråd meget godt viser hvilket vanvittigt system vi efterhånden har skabt i DK. Er man uden arbejde kan man reelt få hele livet betalt, MEN guddødemig om ikke skrigeskinkerne hyler op fordi der så ikke også er mulighed for ferie?

FERIE?????

Hvor mange mennesker arbejder ikke på fuld tid og har kun sjældent råd til ferier og da slet ikke ferierejser? Jeg fatter det ikke... jeg fatter det simpelthen ikke at det har udviklet sig sådan.



Du er så snæversynet. Og forudindtaget. For ja, klart det handler om, at kontanthjælpsmodtagerne vil til Cuba på ferie. Helt sikkert. Det handler nemlig ikke om noget så simpelt, som fri fra hverdagen og evt. bare være hjemme og nyde at have tid til familien. Men nårh nej, det er vel kun det arbejdende folk, der har ret til kvalitetstid med familien, ikke?
0
Donna Martin Graduates!
Brugeravatar
DetSorteCirkus
Indlæg: 21951
Tilmeldt: 12. aug 2015, 18:07
Kort karma: 2513
Likede indlæg: 59511

Re: Kontanthjælpsloft

Indlægaf DetSorteCirkus » 2. okt 2015, 16:33

Pernille skrev:Der blev skrevet;

Men man kan jo også diskutere, om det nødvendigvis skal være muligt at bo centralt i København som kontanthjælpsmodtager.

Så diskuterede jeg som bare skridtet videre ;)

Folk på kontanthjælp og lignende, skal bare sætte pris på at få lov at trække vejret og ellers rykkes op med rode får at have lov at leve.
Folk med RIGTIGE job, skal nærmest have krisehjælp straks, hvis de bliver nødt til at flytte sig uden for hovedstaden pga. deres LØNarbejde.

Men hey, det er en helt anden diskussion.


Så i din optik er det altså en kamp mellem mennesker i arbejde og mennesker på kh, hvoraf alle fra førstnævnte gruppe er nogle hånlige sataner og alle fra sidstnævnte forfulgte uskyldigheder?
Hvad så når en ledig kommer i arbejde? Bliver vedkommende så også et dumt svin?
1
Brugeravatar
dykkersild
Indlæg: 2169
Tilmeldt: 14. aug 2015, 07:25
Kort karma: 239
Likede indlæg: 3535

Re: Kontanthjælpsloft

Indlægaf dykkersild » 2. okt 2015, 16:49

Pernille skrev:
DetSorteCirkus skrev:
Pernille skrev:Der blev skrevet;

Men man kan jo også diskutere, om det nødvendigvis skal være muligt at bo centralt i København som kontanthjælpsmodtager.

Så diskuterede jeg som bare skridtet videre ;)

Folk på kontanthjælp og lignende, skal bare sætte pris på at få lov at trække vejret og ellers rykkes op med rode får at have lov at leve.
Folk med RIGTIGE job, skal nærmest have krisehjælp straks, hvis de bliver nødt til at flytte sig uden for hovedstaden pga. deres LØNarbejde.

Men hey, det er en helt anden diskussion.


Så i din optik er det altså en kamp mellem mennesker i arbejde og mennesker på kh, hvoraf alle fra førstnævnte gruppe er nogle hånlige sataner og alle fra sidstnævnte forfulgte uskyldigheder?
Hvad så når en ledig kommer i arbejde? Bliver vedkommende så også et dumt svin?


Nej ingen kamp. Masser af dumme svin, men vil da gerne undgå personangreb ;)


Jeg syntes faktisk, at du gør lige præcis det - personangreb - hjulpet godt på vej af smileys.
1
Brugeravatar
DetSorteCirkus
Indlæg: 21951
Tilmeldt: 12. aug 2015, 18:07
Kort karma: 2513
Likede indlæg: 59511

Re: Kontanthjælpsloft

Indlægaf DetSorteCirkus » 2. okt 2015, 17:04

Noget andet jeg kom til at tænke på.
Lige netop at skære i boligstøtten rammer meget hårdt i forhold til mange kontanthjælpsmodtageres boligsituation.
Det er ikke lige til at finde et billigere alternativ til sin ofte, sammenlignet med fx. mange andelshaveres lave husleje, dyre lejebolig, når man ingen opsparing har måtte have eller reelt haft mulighed for at skabe.
0
Brugeravatar
Fru Sunshine
Indlæg: 11519
Tilmeldt: 13. aug 2015, 12:31
Kort karma: 1738
Geografisk sted: Vendsyssel
Likede indlæg: 16695

Re: Kontanthjælpsloft

Indlægaf Fru Sunshine » 2. okt 2015, 18:00

wh1971 skrev:
Wizzze skrev:Det er også boligsikringen der nu forsvinder, jeg beskrev situationen som den er nu, fremover bliver det så ca. 23k pr. måned som et ægtepar skal klare sig for, det burde være ganske ok for de fleste, men det kommer meget an på hvordan man har indrettet sig. Betaler man 10k i husleje og skal afdrage 3-4k på gæld pr. måned, så er der ikke meget overskud.


Det er et alment faktum, at rigtig mange KH-modtagere kæmper med gæld

http://www.dr.dk/ligetil/indland/folk-p ... stor-gaeld

Fra 2012, men situationen er nok ikke synderligt anderledes i dag. Det er utvivlsomt en rigtig svær situation at være i, men det KAN aldrig nogensinde blive skatteydernes opgave at afdrage en gæld et voksent myndigt menneske selv stifter.

Man betaler også skat af kontanthjælp.
0
"Jeg elsker alle farver i verden. Især brun. Det er derfor jeg er det."
Kalenderlågeåbnerbjørnen Bruno.
Brugeravatar
Fru Sunshine
Indlæg: 11519
Tilmeldt: 13. aug 2015, 12:31
Kort karma: 1738
Geografisk sted: Vendsyssel
Likede indlæg: 16695

MODERATOR

Indlægaf Fru Sunshine » 2. okt 2015, 18:34

Der er mænd og der er bolde. Lige nu er der et par stykker, der går lige rigeligt efter førstnævnte. Eller:det var der for lidt tid siden.
Hvis diskussionen skal fortsætte så be nice - please :sol:
1
"Jeg elsker alle farver i verden. Især brun. Det er derfor jeg er det."
Kalenderlågeåbnerbjørnen Bruno.
Brugeravatar
Tux
Indlæg: 3042
Tilmeldt: 12. aug 2015, 18:36
Kort karma: 182
Likede indlæg: 5787

Re: Kontanthjælpsloft

Indlægaf Tux » 2. okt 2015, 19:03

Fru Sunshine skrev:
wh1971 skrev:
Wizzze skrev:Det er også boligsikringen der nu forsvinder, jeg beskrev situationen som den er nu, fremover bliver det så ca. 23k pr. måned som et ægtepar skal klare sig for, det burde være ganske ok for de fleste, men det kommer meget an på hvordan man har indrettet sig. Betaler man 10k i husleje og skal afdrage 3-4k på gæld pr. måned, så er der ikke meget overskud.


Det er et alment faktum, at rigtig mange KH-modtagere kæmper med gæld

http://www.dr.dk/ligetil/indland/folk-p ... stor-gaeld

Fra 2012, men situationen er nok ikke synderligt anderledes i dag. Det er utvivlsomt en rigtig svær situation at være i, men det KAN aldrig nogensinde blive skatteydernes opgave at afdrage en gæld et voksent myndigt menneske selv stifter.

Man betaler også skat af kontanthjælp.


Ja, men man finansierer ikke velfærdsstatens udgifter af den grund..
0
Brugeravatar
Kattefjæs
Indlæg: 2540
Tilmeldt: 29. aug 2015, 15:06
Kort karma: 360
Geografisk sted: London
Likede indlæg: 6387

Re: Kontanthjælpsloft

Indlægaf Kattefjæs » 2. okt 2015, 19:10

Der er generelt ikke så mange små, billige boliger tilbage. Og nybyggeri reguleres efter bestemte regler og er dyrt selvom det er småt. Det der med at man jo bare må downsize hvis man ikke længere har råd til sin bolig, den holder bare ikke rigtig når der simpelthen ikke er nok boliger at tage af...
0
Brugeravatar
Wizzze
Indlæg: 24993
Tilmeldt: 11. aug 2015, 13:16
Kort karma: 3672
Likede indlæg: 29990

Re: Kontanthjælpsloft

Indlægaf Wizzze » 2. okt 2015, 19:26

0
Do as I say! :whip:
Brugeravatar
DetSorteCirkus
Indlæg: 21951
Tilmeldt: 12. aug 2015, 18:07
Kort karma: 2513
Likede indlæg: 59511

Re: Kontanthjælpsloft

Indlægaf DetSorteCirkus » 2. okt 2015, 22:15

Wizzze skrev:http://www.bt.dk/politik/danmark-har-verdens-hoejeste-ydelser-trods-nyt-kontanthjaelpsloft


Og?
0
Brugeravatar
Wizzze
Indlæg: 24993
Tilmeldt: 11. aug 2015, 13:16
Kort karma: 3672
Likede indlæg: 29990

Re: Kontanthjælpsloft

Indlægaf Wizzze » 2. okt 2015, 22:27

DetSorteCirkus skrev:
Wizzze skrev:http://www.bt.dk/politik/danmark-har-verdens-hoejeste-ydelser-trods-nyt-kontanthjaelpsloft


Og?


Mere information til en debat, hvor nogen allerede taler om afvikling af velfærdsstaten og hunnerne på fremmarch.

Synes bare det var interessant information, der også skulle med.
1
Do as I say! :whip:
Brugeravatar
Stars
Indlæg: 4848
Tilmeldt: 15. aug 2015, 06:11
Kort karma: 188
Likede indlæg: 6416

Re: Kontanthjælpsloft

Indlægaf Stars » 3. okt 2015, 06:18

Wizzze skrev:
DetSorteCirkus skrev:
Wizzze skrev:http://www.bt.dk/politik/danmark-har-verdens-hoejeste-ydelser-trods-nyt-kontanthjaelpsloft


Og?


Mere information til en debat, hvor nogen allerede taler om afvikling af velfærdsstaten og hunnerne på fremmarch.

Synes bare det var interessant information, der også skulle med.

Jeg kan ikke finde ud af at quote fra BT på iPad, men det interessante i den artikel er vel, at kontanthjælpsloftet IKKE hjælper meget på forskellen mellem KH og lavtlønnet arbejde. Og det er da klart: JA - du får lidt beskæftigelsesfradrag, men du skal jo også til at betale AMB. Så - enten op med beskæftigelsesfradraget for de første 100.000, eller lav AMB om, så det betales af ALLE typer indkomst (og så må man om nødvendigt regulere SU/ folkepension/ andet der falder uhensigtsmæssigt meget i udbetaling)
0
"Vi har .. truffet den beslutning, at vi ikke tager børnene til Danmark, fordi deres forældre har vendt Danmark ryggen og har kæmpet for Islamisk Stat, og dermed har de truffet et valg på deres børns vegne."

Børnenes statsminister?

Tilbage til "Politik, kultur og samfund"